Hun leiders doen alsof ze zich er druk over maken, want die kijken begerig naar al het geld dat hun kant op komt als wij het sprookje geloven. Om die geldstroom af te romen.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 07:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is allereerst totaal niet waar, juist daar maken ze zich druk omdat ze kwetsbaar zijn.
Wow. Van de regen in de drup. Wat een engnekken.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 08:34 schreef Perrin het volgende:
Tellingly, many of those who advocate an end to the EU’s Association Agreement with Israel also call for a pragmatic rapprochement with the People’s Republic of China to counterbalance American antagonism – despite the CCP’s ethnic cleansing of Uyghurs and the brutal suppression of Tibet.
Out of the frying pan into the fire, inderdaad.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 08:38 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Wow. Van de regen in de drup. Wat een engnekken.
Dit deel ben ik het gewoon totaal niet mee eens. De geschiedenis staaft dit ook helemaal niet. En de moderne geschiedenis leert dat mensen die in een 'meer, meer, meer' maatschappij leven daar vooral ongelukkiger van worden en dat die landen slechter functioneren.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 08:25 schreef Perrin het volgende:
[..]
De geschiedenis vertelt ons steeds weer hetzelfde verhaal: morele superioriteit heeft nog nooit bescherming geboden tegen overheersing. De wereld is geen toneelstuk over wie het edelst handelt, maar een voortdurende machtsbalans. Wie zichzelf verzwakt in de hoop dat voorbeeldgedrag genoeg is, legt zijn lot in handen van wie die hoop niet deelt.
Protesten zie je wereldwijd: https://www.aljazeera.com(...)ate-action-worldwidequote:Op vrijdag 17 oktober 2025 08:37 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Hun leiders doen alsof ze zich er druk over maken, want die kijken begerig naar al het geld dat hun kant op komt als wij het sprookje geloven. Om die geldstroom af te romen.
Arme mensen willen een WC, een auto, een dak boven hun hoofd, een telefoon. Ze willen net zo als wij leven en geef ze eens ongelijk.
Je hebt gelijk dat een samenleving die alleen maar jaagt op groei en bezit niet gelukkiger wordt. Maar het misverstand ligt in wat 'macht' hier betekent. Het gaat niet om hebzucht of dominantie, maar om het vermogen je eigen waarden te beschermen.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 08:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit deel ben ik het gewoon totaal niet mee eens. De geschiedenis staaft dit ook helemaal niet. En de moderne geschiedenis leert dat mensen die in een 'meer, meer, meer' maatschappij leven daar vooral ongelukkiger van worden en dat die landen slechter functioneren.
Voor die rijken in de geschiedenis uit elkaar vielen, waren juist de idealen altijd ingeruild voor hebzucht. Juist het alleen maar meer willen bezitten, laat een samenleving in elkaar storten en zorgt voor de ondergang. Zo lang de idealen staan, valt een rijk niet.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 08:45 schreef Perrin het volgende:
[..]
Je hebt gelijk dat een samenleving die alleen maar jaagt op groei en bezit niet gelukkiger wordt. Maar het misverstand ligt in wat 'macht' hier betekent. Het gaat niet om hebzucht of dominantie, maar om het vermogen je eigen waarden te beschermen.
De geschiedenis laat zien dat idealen zonder kracht vaak verdwijnen. Athene viel ten prooi aan Sparta, Weimar aan Hitler, Oekraïne verdedigt zijn vrijheid alleen dankzij macht van binnen- en buitenaf. Macht bepaalt wie mag blijven bestaan.
Macht is geen doel, maar een voorwaarde. Zonder macht kan moraal niet overleven.
Met macht zonder moraal ontspoort beschaving. Een samenleving kan consuminderen, streven naar rechtvaardigheid en duurzaamheid zolang ze zich niet zó verzwakt dat anderen haar koers gaan bepalen.
Moraal heeft pas betekenis als je sterk genoeg bent om haar te behouden.
Ik snap niet wat dit er toe doet. De claim is dat het broeikaseffect de 2e hoofdwet tegenspreekt. En volgens mij klopt dat niet.quote:Op donderdag 16 oktober 2025 22:35 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Deze redenatie geldt alleen al de zon schijnt, overdag dus, dan is er een constante aanvoer van warmte-
Maar bij een heldere nacht kan het zeer snel afkoelen tot zelfs onder het vriespunt.
Het gaat om het dynamisch gedrag, de snelheid waarmee de atmosfeer en het aardoppervlak afkoelt-
Volgens eenvoudige modellen zou dit vertraagd worden door broeikasgassen met name CO2 en is deze vertraging (`=broeikas effect) recht evenredig met het CO2 gehalte (volgens sommigen meer dan evenredig)
Hoe dit loopt via de verschillende luchtlagen met verschillende luchtdruk,temp, chemische samenstelling, de invloed van wind, convectie enz enz, dat is de werkelijke probleemstelling
Nee, dat is niet de vraag. Nogmaals: de claim is dat het broeikaseffect de 2e hoofdwet tegenspreekt.quote:Op donderdag 16 oktober 2025 22:10 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Het is maar de vraag of het een "elementair" stuk natuurkunde is, Misschien wel in een lab opstelling maar IRL is het toch anders.
Jawel, maar elektronica is ook "gewoon toegepaste natuurkunde" en je moet mij bijvoorbeeld ook geen ingewikkelde vragen stellen over elektrische schakelingen. Dat is toch weer een vak apart. Dat geldt voor klimaatwetenschappen ook.quote:Verder vind ik dat je plotseling (valse?) bescheidenheid toont, want als je een uitgebreide natuurkundige studie hebt gevolgd, dan kun je zeker meepraten op dit gebied.
Laat ik nog eens een domme vraag stellen: Is klmaatwetenschap miet gewoon (toegepaste) matuurkunde?
Dit even tegen het argument dat gebruikt wordt tegen bijv. een Nobelprijswinnaar in de natuurkunde;
"Ja, maar hij is geen klimaatwetenschapper".
Ja, dat heb je vaker beweerd, maar dat is verder een nogal holle bewering. Wat je doet is je modellen vergelijken met de echte wereld. Dat gaat niet altijd perfect, maar de afwijkingen worden door klimaat'sceptici' ook heel graag overdreven.quote:Ik zeg juist het omgekeerde, het klimaat voorspellen is juist niet makkelijk en uiterst complex en zelfs misschien fundamenteel onmogelijk (voor bepaalde modellen geldt dat zij op gromd van zijn wiskundige eigenschappen wel oplosbaar zojn)
Ja, maar dit gaat weer richting het complotdenken en crackpotterij. Dit is namelijk ook weer precies de redenatie die ik van crackpots krijg als ik het niet met ze eens ben. Je kunt alles zo gaan rechtpraten.quote:En over het napraten, dat is te eenvoudig gezegd, maar dan zou ik psycholoog of socioloog moeten zijn![]()
Een van de vele mogelijke oorzaken is de publicatie dwang, ook klimaatwetenschappers moeten papers produceren want anders stopt de subsidie. Wat is dan makkelijker om studies van je peers te citeren en aan te vullen ipv ,et iets volkomen nieuws te komen, Zo help je elkaar want hoe vaker jij geciteerd wordt hoe beter.
Ja, en toch is er zo verschrikkelijk veel vooruitgang geweest de afgelopen eeuwen. Zeker in de natuurkunde.quote:En als je kritiek hebt op deze gang van zaken of inhoudelijk iets anders denkt, dan wordt je gecancelled (zoals dat tegenwoordig heet)
Een "mooi" voorbeeld in Sabine Hossenfelder.
De boodschap, ook in de wetenschap, is: je moet je conformeren
Het is toch ook niet netto? Kijk nou eens naar dat diagram wat je nota bene zelf post. Daar staan allerlei pijlen in. Hoe kun je dan beweren dat die ene warmtestroom van atmosfeer terug naar aarde netto is?quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 02:44 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Het is heel simpel. Back radiation bestaat niet. Jouw nettoverhaal klopt natuurlijk, maar dat er (netto) 340 W/m2 aan fotonen van de lucht naar de aarde worden gestraald is fysisch onmogelijk, omdat de lucht kouder is dan de aarde.
Nou schrijf dan maar een niet te weerleggen stuk en win met de huidige wind de Nobelprijs voor natuurkunde.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 10:21 schreef Lyrebird het volgende:
Hoe simpel moet ik het maken?
Er is geen back radiation.
Nee, dat heb ik niet geclaimd. Ik claim dat iedereen zich aan de 2e hoofdwet moet houden, ook het IPCC. Door in het plaatje 340 W/m2 aan back radiation toe te kennen, beschrijven ze iets dat niet bestaat. Het enige wat je kunt doen is een pijltje omhoog tekenen, met daarop de uitstraling naar boven. Dat die uitstraling naar boven verandert als de temperatuur van de lucht verandert is logisch, en daar doel jij waarschijnlijk op, maar daar gaat het niet om. Back radiation bestaat niet. Maak dan ook geen plaatje met back radiation.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 09:38 schreef Haushofer het volgende:
De claim is dat het broeikaseffect de 2e hoofdwet tegenspreekt
En m'n baan verliezen? Dank je de koekoek.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 11:00 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nou schrijf dan maar een niet te weerleggen stuk en win met de huidige wind de Nobelprijs voor natuurkunde.
Nee, want nu betrek je de tweede hoofdwet er weer niet bij. Eerst stelde je dit:quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 11:15 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Nee, dat heb ik niet geclaimd. Ik claim dat iedereen zich aan de 2e hoofdwet moet houden, ook het IPCC. Door in het plaatje 340 W/m2 aan back radiation toe te kennen, beschrijven ze iets dat niet bestaat. Het enige wat je kunt doen is een pijltje omhoog tekenen, met daarop de uitstraling naar boven. Dat die uitstraling naar boven verandert als de temperatuur van de lucht verandert is logisch, en daar doel jij waarschijnlijk op, maar daar gaat het niet om. Back radiation bestaat niet. Maak dan ook geen plaatje met back radiation.
Men heeft altijd beweerd dat CO2 warmtestraling (golflengte = 15 micrometer) opneemt. Dat klopt. En dat doet CO2 zo goed dat 50% van de warmte al binnen een meter van het aardoppervlak is opgenomen. Daarnaast heeft men beweerd dat die warmte weer uitgestraald wordt: 50% naar boven en 50% naar beneden. Dit is niet correct. Het duurt meerdere microseconden voordat zo'n foton kan worden uitgestraald, en er is dan al zo veel energie uitgewisseld met naburige gasmoleculen dat er onvoldoende energie overblijft om uit te stralen. NEE, zegt het IPCC/NASA/klimaatwetenschappers dan: Feldman et al heeft die straling gemeten en het gaat om maar liefst 340 W/m2. Maar die straling bestaat helemaal niet, want die is gemeten met een apparaat dat gekoeld wordt.
Is het nu duidelijk?
waarbij je claimt dat die warmtestroom netto zou zijn (wat volgens mij, en volgens jouw eigen diagram, domweg niet klopt). En nu lijk je weer met een andere reden te komen:quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 02:44 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Het is heel simpel. Back radiation bestaat niet. Jouw nettoverhaal klopt natuurlijk, maar dat er (netto) 340 W/m2 aan fotonen van de lucht naar de aarde worden gestraald is fysisch onmogelijk, omdat de lucht kouder is dan de aarde.
Dat kan ik niet rijmen (en ik snap het bovendien niet).quote:Het duurt meerdere microseconden voordat zo'n foton kan worden uitgestraald, en er is dan al zo veel energie uitgewisseld met naburige gasmoleculen dat er onvoldoende energie overblijft om uit te stralen.
Dat netto staat er voor een goede reden tussen haakjes bij, want het is niet echt netto. Want het bestaat helemaal niet. Wat betreft de tweede hoofdwet: ook die backradiation moet aan de tweede hoofdwet voldoen. En dat doet ie niet.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 11:18 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, want nu betrek je de tweede hoofdwet er weer niet bij. Eerst stelde je dit:
[..]
waarbij je claimt dat die warmtestroom netto zou zijn (wat volgens mij, en volgens jouw eigen diagram, domweg niet klopt). En nu lijk je weer met een andere reden te komen:
De 15 micrometer straling die wordt geabsorbeerd door CO2 wordt geabsorbeerd vanwege stretch/vibration. Daardoor wordt het CO2 molecuul aangeslagen, en dit wordt typisch gevolgd door de uitstraling van een foton na verloop van tijd, ware het niet dat het overgrote deel van de energie wordt uitgewisseld door botsingen met omringende moleculen, waardoor er niet genoeg energie overblijft om een foton op 15 micrometer uit te zenden. Die uitstraling vindt dus maar zelden plaats.quote:Dat kan ik niet rijmen (en ik snap het bovendien niet).
Nee, ik ben geen crackpotquote:Op vrijdag 17 oktober 2025 09:47 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, dat is niet de vraag. Nogmaals: de claim is dat het broeikaseffect de 2e hoofdwet tegenspreekt.
Ja en nee, de basis voor de electronica is de QM, jouw vakgebied.quote:Jawel, maar elektronica is ook "gewoon toegepaste natuurkunde" en je moet mij bijvoorbeeld ook geen ingewikkelde vragen stellen over elektrische schakelingen. Dat is toch weer een vak apart. Dat geldt voor klimaatwetenschappen ook.
Anekdotisch argument, kan ik verder niet beoordelen, ken de man niet.quote:Het argument dat tegen Clauser wordt gebruikt is dat hij domweg allerlei zaken beweert die niet waar zijn. Maar inderdaad, klimaatwetenschap is niet zijn vakgebied, en dat is dus niet verbazingwekkend. Wat wel frappant is, is dat hij het met zoveel overtuiging beweert. Maar goed, als je zijn geschiedenis en karakter een beetje kent, verbaast dat ook weer niet.
Ik geloof dat er wel bijna 100 modellen zijn die nogal qua voorspelling uiteenlopen. Het eenvoudige weermodel van Lorenz geeft al aanleiding tot onvoorspelbaarheid. De gebruikte modellen hebben op grond van hun wiskundige eigenschappen blijkbaar niet de eigenschap van onvoorspelbaarheid (chaotisch gedrag)quote:Ja, dat heb je vaker beweerd, maar dat is verder een nogal holle bewering. Wat je doet is je modellen vergelijken met de echte wereld. Dat gaat niet altijd perfect, maar de afwijkingen worden door klimaat'sceptici' ook heel graag overdreven.
Ik praat niets recht, ik signaliseer trends in de huidige wetenschap: publicatiedwang.quote:Ja, maar dit gaat weer richting het complotdenken en crackpotterij. Dit is namelijk ook weer precies de redenatie die ik van crackpots krijg als ik het niet met ze eens ben. Je kunt alles zo gaan rechtpraten.
Je zegt het zelf : de afgelopen eeuwen.quote:Ja, en toch is er zo verschrikkelijk veel vooruitgang geweest de afgelopen eeuwen. Zeker in de natuurkunde.
We kunnen het nog uitgebreid over de sociologie en misstanden in de wetenschap hebben, maar in mijn ervaring wordt die door klimaat'sceptici' gretig overdreven, en hebben ze er zelf vaak weinig tot geen ervaring mee. Bovendien neigt het al snel naar crackpotterij en leidt het af van de natuurwetenschappelijke discussie (nu ook weer). Ik kan daar dus niks mee.
Als bioloog zou je je baan verliezen als een revolutionaire publicatie zou maken over back radiation?quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 11:16 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
En m'n baan verliezen? Dank je de koekoek.
Ik kan hier geen chocola van breien. Nu is het opeens weer niet netto? En nu betrek je er de 2e hoofdwet wel weer bij? Wat bedoel je exact met "die backradiation moet aan de tweede hoofdwet voldoen"? We hadden toch al geconcludeerd dat de 2e hoofdwet opgaat voor het totale systeem en de netto warmtestroom? Ik blijf mezelf maar herhalen: dit is exact hetzelfde als iemand die in mijn gedachtenexperiment zegt "De warmtestroom van de koude naar de warme ster moet ook aan de 2e hoofdwet voldoen, en dat doet-ie niet". We hebben expliciet gezien dat dit onzin is: beide sterren worden warmer. Ik weet niet hoe ik het duidelijker moet maken, maar jouw conclusie kun je helemaal niet trekken met de 2e hoofdwet.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 11:23 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Dat netto staat er voor een goede reden tussen haakjes bij, want het is niet echt netto. Want het bestaat helemaal niet. Wat betreft de tweede hoofdwet: ook die backradiation moet aan de tweede hoofdwet voldoen. En dat doet ie niet.
Over dikgedrukte moet ik beter over nadenken, maar dan gaan er discussies door elkaar lopen.quote:De 15 micrometer straling die wordt geabsorbeerd door CO2 wordt geabsorbeerd vanwege stretch/vibration. Daardoor wordt het CO2 molecuul aangeslagen, en dit wordt typisch gevolgd door de uitstraling van een foton na verloop van tijd, ware het niet dat het overgrote deel van de energie wordt uitgewisseld door botsingen met omringende moleculen, waardoor er niet genoeg energie overblijft om een foton op 15 micrometer uit te zenden. Die uitstraling vindt dus maar zelden plaats.
Het CO2 molecuul en naburige gasmoleculen zullen warmer worden, waardoor de stralingsuitwisseling tussen de grond en het gas, of het gas en omringend gas zal veranderen. In dit geval hebben we het over minuscule temperatuurstijgingen, omdat het gas bij constante druk zal uitzetten, lichter wordt en opstijgt (convectie). Als je wel eens tijd doorbrengt in een gas dan weet je dat de temperatuur van het gas niet zo snel of dramatisch verandert vanwege het invangen van een infrarood foton.
Ik vind het prima dat het "jou veel te ver" gaat, maar je geeft er alleen geen concrete argumenten bij. Verder dan "het klimaat is een ingewikkeld systeem" kom je tot nu toe niet. No Shit Sherlock. Het menselijke lichaam is ook een complex geheel, maar we snappen prima hoe roken en ongezond eten de kans op kanker vergroot. Ik kan al jouw argumenten 1 op 1 overzetten om de schadelijke effecten van roken te betwijfelen.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 12:32 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Nee, ik ben geen crackpoten dus ga ik deze wet zeker niet tegenspreken.
In een lab opstelling kun je idd aantoenen dat CO2 een broeikas effect heeft, maar om dit als de verklaring voor klimaatverandering te stellen gaat mij veel te ver. Er zijn zoveel andere factoren.
Mijn analogie was een ingewikkelde elektrische schakeling. Die kun je niet reduceren tot QM. Die vergelijking slaat dus nergens op. En nu spreken we opeens wel weer over fundamentele zaken? Er waren toch zoveel andere factoren betreffende klimaatwetenschappen?quote:Ja en nee, de basis voor de electronica is de QM, jouw vakgebied.
Over de fundamentele werking kun jij dus ook meepraten. Ook over de klimaatwetenschap spreken we nu over fundamentele natuurkundige zaken: Bolzman, 2e hoofdwet, etc
Dat is geen anekdotisch argument, maar iets wat je zelf kunt opzoeken.quote:Anekdotisch argument, kan ik verder niet beoordelen, ken de man niet.
Hier hebben we het al eerder over gehad in andere topics: "klimaat" speelt in deze dynamische systemen de rol van attractor. Het argument "chaos belemmert betrouwbare klimaatvoorspellingen" is dus onzin. Je sleept er weer zaken bij die er niet toe doen en al eerder zijn besproken.quote:Ik geloof dat er wel bijna 100 modellen zijn die nogal qua voorspelling uiteenlopen. Het eenvoudige weermodel van Lorenz geeft al aanleiding tot onvoorspelbaarheid. De gebruikte modellen hebben op grond van hun wiskundige eigenschappen blijkbaar niet de eigenschap van onvoorspelbaarheid (chaotisch gedrag)
Je bedoelt alleen Kaiku. Cox is zover ik weet een wetenschapspopularisator die over het algemeen niet meegaat in speculatieve ideeën. Kaiku is een ouwehoer die door geen enkele natuurkundige uit zijn veld nog heel serieus wordt genomen als het om zijn eigen ideeën gaat, is mijn ervaring.quote:Als je ziet wat mensen als Cox en Kaiku op Youtube presenteren
Jawel, dat kunnen we wat betreft dit onderdeel prima negeren. We begonnen hier met een fundamentele natuurkundige vraag, en o.a. jij sleept er weer de sociologie van de wetenschap bij. Dat is ook het probleem met dit soort discussies: wetenschap en sociologie lopen door elkaar heen.quote:Het zou mooi zijn als we idd een zuiver wetenschappelijke discussie zouden kunnen voeren, echter de praktijk is anders, je kunt politiek, belangen, menselijk gedrag etc. niet negeren.
Zijn we het er over eens dat back radiation niet bestaat?quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 12:46 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik kan hier geen chocola van breien.
Definieer 'back radiation'?quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 13:29 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Zijn we het er over eens dat back radiation niet bestaat?
Zie het plaatje met een gele pijl die ik op de vorige pagina heb gepost. Back radiation is de straling van broeikasgassen naar de grond.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 13:56 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Definieer 'back radiation'?
Nee. Zie mijn eerdere uitleg. Ingevangen straling zorgt voor een minuscule opwarming / uitzetting en convectie, die in SB voor een verwaarloosbare verandering of helemaal geen verandering van q zorgt.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 10:07 schreef Haushofer het volgende:
Ik snap ook niet je kunt beweren dat back radiation niet bestaat. Die lucht absorbeert toch een deel van de straling, die vervolgens weer alle kanten wordt uitgezonden, inclusief het aardoppervlak?
Misschien dat de volgende analogie helpt. Je hebt een schuine helling, waar een riviertje met 100 liter water per seconde vanaf stroomt. Niet naar boven, want dat zou tegen de natuurkunde in gaan, maar naar beneden. Door een aardverschuiving wordt die helling minder stijl (meer CO2). Hierdoor zal het water langzamer stromen, bijvoorbeeld maar met 90 liter per seconde.quote:Hoe zou dat moeten worden voorkomen? Ik snap überhaupt niet waarom je dat meetapparaat erbij sleept, want dat staat los van het fysische proces.
Zolang de toevoer 100 liter per minuut blijft zal alleen de oppervlakte van de stroming gaan toenemen.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 14:40 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
[..]
Misschien dat de volgende analogie helpt. Je hebt een schuine helling, waar een riviertje met 100 liter water per seconde vanaf stroomt. Niet naar boven, want dat zou tegen de natuurkunde in gaan, maar naar beneden. Door een aardverschuiving wordt die helling minder stijl (meer CO2). Hierdoor zal het water langzamer stromen, bijvoorbeeld maar met 90 liter per seconde.
.
En waarom zou dat niet bestaan?quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 14:01 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Zie het plaatje met een gele pijl die ik op de vorige pagina heb gepost. Back radiation is de straling van broeikasgassen naar de grond.
Wat gebeurt er als een molekuul afkoelt?quote:Op donderdag 16 oktober 2025 13:41 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Nee. Het filmpje bewijst dat CO2 warmte kan invangen. Ik stel dat CO2 dit op een golflengte van 15 micrometer uitstekend doet. Zo goed zelfs, dat alle energie die wordt uitgestraald op die golflengte wordt ingevangen over 12 meter. Extra CO2 verkort die afstand. Dit betekent dat extra CO2 geen invloed heeft op de totale energie die wordt opgenomen, omdat alles al is opgenomen.
Black radiaton =/= Back radiationquote:Op vrijdag 17 oktober 2025 13:32 schreef xpompompomx het volgende:
Maar 'zwarte stralers' zijn wel een normaal (theoretisch) concept binnen de natuurkunde.
Goed punt. Zo komen we er wel. In het begin stroomt het water met 10 m/s van de helling af. Aardverschuiving vindt plaats, helling minder stijl, water stroomt langzamer met 9 m/s. Er is geen component die met 1 m/s berg op stroomt.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 15:31 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Zolang de toevoer 100 liter per minuut blijft zal alleen de oppervlakte van de stroming gaan toenemen.
Waarom zou de toevoer van dit water in dit vreemde gedachte experiment opeens met 10% verminderen?
Maar nog steeds hetzelfde debiet aan water dus waar wil je uitkomen met deze analogie met een vergelijking waarin de isolatiewaarde van onze atmosfeer volgens de theorie toeneemt..quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 16:02 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Goed punt. Zo komen we er wel. In het begin stroomt het water met 10 m/s van de helling af. Aardverschuiving vindt plaats, helling minder stijl, water stroomt langzamer met 9 m/s. Er is geen component die met 1 m/s berg op stroomt.
Ja, deze analogie helpt, want het bevestigt nogmaals dat jij de 2e hoofdwet niet alleen op de netto warmtestroom wilt toepassen, maar ook op de afzonderlijke warmtestromen. Water gaat nooit spontaan van laag naar hoog. Netto niet, en afzonderlijke stromen ook niet.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 14:40 schreef Lyrebird het volgende:
Misschien dat de volgende analogie helpt. Je hebt een schuine helling, waar een riviertje met 100 liter water per seconde vanaf stroomt. Niet naar boven, want dat zou tegen de natuurkunde in gaan, maar naar beneden. Door een aardverschuiving wordt die helling minder stijl (meer CO2). Hierdoor zal het water langzamer stromen, bijvoorbeeld maar met 90 liter per seconde.
Als we jouw logica volgen, stroomt er 10 liter water de berg op vanwege het veranderen van de helling. Maar er is geen stroom die omhoog gaat. Op die manier is er ook geen back radiation. En daarom kun je SB ook niet toepassen om te bepalen hoe veel back radiation er is, of pseudo back radiation metingen doen om mensen angst aan te jagen, omdat die back radiation toeneemt. Het enige wat je kunt doen is bepalen hoe veel straling er naar boven wordt uitgestraald en die straling, mijn beste wordt al volledig geabsorbeerd door CO2.
Edit: geen liters per seconde maar meters per seconde.
Nee, dat zie ik niet. Dat leg ik je de hele tijd uit. Maar daarvoor moet ik ook naar je volgende redenatie kijken omtrent die CO2-verzadiging.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 13:29 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Zijn we het er over eens dat back radiation niet bestaat?
Ok, laten we dan teruggaan naar mijn gedachtenexperiment waar de koudere ster de warmere ster in temperatuur laat stijgen doordat deze de uitgestraalde warmte van de koudere ster absorbeert. Ben je dat met me eens? Of spreekt dat volgens jouw ook een wet tegen?quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 18:14 schreef Lyrebird het volgende:
Heb je ze wel allemaal op een rijtje HH? Als je gelooft in back radiation dan geloof je dat je SB op de afzonderlijke stromen los kunt laten.
Daarom geef ik dat voorbeeld ook ook, om aan jou uit te leggen dat water niet omhoog kan stromen, waarop jij mij gaat uitleggen dat water nooit omhoog stroomt.
Ja.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 18:20 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ok, laten we dan teruggaan naar mijn gedachtenexperiment waar de koudere ster de warmere ster in temperatuur laat stijgen door zijn uitgestraalde warmte. Ben je dat met me eens?
Dan de vraag: als het aardoppervlak IR-straling uitzendt die wordt geabsorbeerd door de atmosfeer, dan zal de atmosfeer deze straling toch ook weer uitzenden in alle richtingen? En zo nee, waarom niet?quote:
De temperatuur van het gas is lager dan de temperatuur van de grond. Om terug te stralen naar de grond moet de temperatuur van het gas hoger zijn. De straling kan niet naar beneden gericht zijn, tegen de temperatuurgradiënt, net zoals dat water niet omhoog kan stromen, tegen de zwaartekracht. Het gas kan wel naar boven stralen, waar koudere lucht is.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 18:25 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dan de vraag: als het aardoppervlak IR-straling uitzendt die wordt geabsorbeerd door de atmosfeer, dan zal de atmosfeer deze straling toch ook weer uitzenden in alle richtingen? En zo nee, waarom niet?
Waarom kan die koudere ster dat dan wel? En hoe "weet" die straling dan dat het alleen naar boven uitgezonden moet worden?quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 18:32 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
De temperatuur van het gas is lager dan de temperatuur van de grond. Om terug te stralen naar de grond moet de temperatuur van het gas hoger zijn. De straling kan niet naar beneden gericht zijn, tegen de temperatuurgradiënt, net zoals dat water niet omhoog kan stromen, tegen de zwaartekracht. Het gas kan wel naar boven stralen, waar koudere lucht is.
Het gaat natuurlijk om de netto warmteoverdracht door de straling. Als de hogere luchtlaag kouder is dan de lagere of de grond, dan is de netto warmteoverdracht door straling van warme lucht/grond naar koude luchtlaag (en uiteindelijk naar iets boven Kelvin in het heelal)quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 18:32 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
De temperatuur van het gas is lager dan de temperatuur van de grond. Om terug te stralen naar de grond moet de temperatuur van het gas hoger zijn. De straling kan niet naar beneden gericht zijn, tegen de temperatuurgradiënt, net zoals dat water niet omhoog kan stromen, tegen de zwaartekracht. Het gas kan wel naar boven stralen, waar koudere lucht is.
Kan je uitleggen waarom het meetapparaat gekoeld moet worden? Kun je niet rekenkundig het meetresultaat terug berekenen als ware het meetinstrument op 0K ?quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 18:40 schreef Lyrebird het volgende:
De fout die je maakt is dat je warme ster met T = 400 K naar T = 0 K uitstraalt. q : TH^4 - 0. Zodra deze ster richting een ster met een temperatuur van 300 K straalt, verandert SB in Q : TH^4 -TL^4, waardoor q afneemt en de sterren warmer worden.
In het geval van luchtlagen straal je nooit naar T = 0 K uit. … of je moet een apparaat gebruiken dat gekoeld is met vloeibaar helium (0 K). Of vloeibaar stikstof (70 K). De temperaturen blijven grofweg gelijk en fluctueren niet veel.
Dat laatste is wat Feldman et al doen.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 18:45 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Kan je uitleggen waarom het meetapparaat gekoeld moet worden? Kun je niet rekenkundig het meetresultaat terug berekenen als ware het meetinstrument op 0K ?
Nogmaals, wat gebeurt er als een molekuul afkoelt?quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 15:55 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Nee. Het filmpje bewijst dat CO2 warmte kan invangen. Ik stel dat CO2 dit op een golflengte van 15 micrometer uitstekend doet. Zo goed zelfs, dat alle energie die wordt uitgestraald op die golflengte wordt ingevangen over 12 meter. Extra CO2 verkort die afstand. Dit betekent dat extra CO2 geen invloed heeft op de totale energie die wordt opgenomen, omdat alles al is opgenomen.
Geen idee. Kun je de discussie een beetje volgen?quote:Op woensdag 22 oktober 2025 12:53 schreef viagraap het volgende:
Wordt hier nog steeds honderden jaren natuurkunde afgewogen om te kijken of het wel klopt wat 99% van de wetenschap zegt?
Nee ik vind het prima om mee te gaan in de observatie dat CO2 opwarming veroorzaakt, dat is immers wat nu in de praktijk bewezen wordt. De afgelopen 400 miljoen jaar is er nog nooit in zo'n korte tijd zoveel CO2 bijgekomen. De grootste vervuilers waren zelf nota bene ook al overtuigd van de wetenschap.eind jaren '60. En als het allemaal op een misverstand blijkt te berusten, zouden we dan voor niets allerlei dingen veranderd hebben? Vind ik prima als dat schonere lucht, geen afhankelijkheid van olieregimes, en als het even meezit een circulaire economie oplevert.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 13:03 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Geen idee. Kun je de discussie een beetje volgen?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |