Als je je geïntimeerd voelt door de vlag van het land waar je woont, dan kun je beter vertrekken.quote:Gemeente Uithoorn haalt Nederlandse vlaggen weg uit openbare ruimte: ‘Inwoners geïntimideerd’
De gemeente Uithoorn is begonnen met het weghalen van Nederlandse vlaggen die in de openbare ruimte zijn opgehangen. Volgens de gemeente is dat niet toegestaan op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV).
De vlaggen, die vermoedelijk bedoeld zijn als steunbetuiging aan een aangekondigde demonstratie volgende week, zorgen volgens het gemeentebestuur voor problemen. Zo kwamen er meerdere meldingen binnen van inwoners die zich geïntimideerd voelden door de aanwezigheid van de vlaggen. Ook zouden ze de verkeersveiligheid in gevaar kunnen brengen. ,,Vlaggen op plekken die daar niet voor zijn bedoeld, kunnen afleiden voor weggebruikers,” aldus de gemeente in een verklaring.
Recht om te demonstreren, maar met grenzen
De gemeente benadrukt dat het recht om te demonstreren een belangrijk grondrecht is, maar dat dit niet betekent dat alles is toegestaan. “Het mag nooit leiden tot onveilige situaties of het gebruik van andermans eigendom zonder toestemming. Dat is hier wel het geval,” laat het college weten.
Daarom worden alle vlaggen die in strijd met de APV zijn opgehangen, verwijderd. De gemeente roept inwoners op om geen vlaggen of andere uitingen meer op te hangen in de openbare ruimte.
AD
Tenzij de driehoek het eens is met je boodschap.quote:Het mag nooit leiden tot onveilige situaties of het gebruik van andermans eigendom zonder toestemming. Dat is hier wel het geval,” laat het college weten.
Dan zijn nl vlaggen aan nl overheid gebouwen nog steeds niet intimiderend.quote:Op zondag 12 oktober 2025 08:09 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat doen ze niet. Maar ze halen vlaggen e.d. die aan hun gemeentelijke eigendommen zijn bevestigd weg.
Op zich is dat dagelijks werk voor een gemeente.
Specifiek met vlaggen gebeurde het in meerdere gemeenten ook wel in de periode dat omgekeerde vlaggen populair waren.
Geen idee hoe de situatie daar is. Maar kan me voorstellen als dat soort vlaggen aan de ramen van de raadszaal geplakt worden dat dit wel intimiderend over kan komen. Aan andere overheidsgebouwen zie ik dat ook niet zo. Maar heb ook niet het idee dat dat het geval is.quote:Op zondag 12 oktober 2025 08:17 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dan zijn nl vlaggen aan nl overheid gebouwen nog steeds niet intimiderend.
Maar je moet idd van andermans spullen afblijven.
Kun je dan het publiek hier eens wat foto's tonen dat die vlaggen aan openbare lantaarnpalen geknoopt zijn om deze bewering ook te staven. Of is het weer eens gewoon goedkope retoriek vanuit de rechtse onderbuik.quote:Op zondag 12 oktober 2025 07:38 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
En een Palestijnse of regenboogvlag mag zeker wel blijven hangen?
Zie de foto in het artikel. Ze verbieden geen Nederlandse vlaggen. Ze verbieden het gebruiken van hun eigendom voor demonstratie uitingen.quote:Op zondag 12 oktober 2025 08:01 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Het zullen wel halve nazi's zijn van de demonstratie maar mijn god hoe laat je je kennen als gemeente.
Hoezo ga je Nederlandse vlaggen verbieden.
Zelfs dat verbieden ze niet. Maar ze laten het ook niet onbeheerd hangen.quote:Op zondag 12 oktober 2025 08:30 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Zie de foto in het artikel. Ze verbieden geen Nederlandse vlaggen. Ze verbieden het gebruiken van hun eigendom voor demonstratie uitingen.
quote:Op zondag 12 oktober 2025 07:03 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Als je je geïntimeerd voelt door de vlag van het land waar je woont, dan kun je beter vertrekken.
we gaan keihard Engeland achterna.quote:Op zondag 12 oktober 2025 08:01 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Het zullen wel halve nazi's zijn van de demonstratie maar mijn god hoe laat je je kennen als gemeente.
Hoezo ga je Nederlandse vlaggen verbieden.
Volgend jaar zijn er weer gemeenteraadsverkiezingen, dan mogen ze ook in Uithoorn vast op een leuke bozemensenpartij stemmen. Tot die tijd is er gewoon de huidige gekozen volksvertegenwoordiging en zijn er allerlei vormen van inspraak mogelijk. Ook mag je prima protesteren, maar piep dan ook niet als er dingen die je aan bomen of lantaarnpalen hebt bevestigd opgeruimd worden.quote:Op zondag 12 oktober 2025 09:07 schreef raptorix het volgende:
Misschien moet de politiek eens echt gaan luisteren naar de mensen, bijvoorbeeld dat iedereen zo een beetje wel klaar is met asielzoekers zooi en het gezeik wat het oplevert, in plaats van problemen te erkennen is het alleen maar bagataliseren: Ja nee het zijn maar 55.000 man per jaar, nee het zijn maar 20.000 woningen per jaar, nee er is geen oververtegenwoordiging van Asielzoekers in misdaadcijfers. Maar wat vind men belangrijk: Er mogen geen objecten hangen aan publieke objecten.
Als je je eigen bevolking in je bek wilt schijten, moet je vooral dit soort zaken preveleren, en dan niet straks gaan huilen: Wie zijn die mensen toch die op PVV stemmen.
Omdat een gemeente dingen die ongevraagd aan hun bomen of lantaarnpalen zijn bevestigd verwijdert? Dat doen ze al decennia…quote:Op zondag 12 oktober 2025 09:12 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
we gaan keihard Engeland achterna.
Ik heb liever dat de gemeente zich met belangrijke dingen bezig houd, bijvoorbeeld de rotzooi op straat opruimen of de tegels die al maanden verzakt voor mijn liggen doordat de ratten er elke keer hun holen onder maken.quote:Op zondag 12 oktober 2025 09:13 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Volgend jaar zijn er weer gemeenteraadsverkiezingen, dan mogen ze ook in Uithoorn vast op een leuke bozemensenpartij stemmen. Tot die tijd is er gewoon de huidige gekozen volksvertegenwoordiging en zijn er allerlei vormen van inspraak mogelijk. Ook mag je prima protesteren, maar piep dan ook niet als er dingen die je aan bomen of lantaarnpalen hebt bevestigd opgeruimd worden.
Dan moet je op een partij stemmen die daarmee aan de slag wil. En geen rotzooi of eten op straat flikkerenquote:Op zondag 12 oktober 2025 09:14 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik heb liever dat de gemeente zich met belangrijke dingen bezig houd, bijvoorbeeld de rotzooi op straat opruimen of de tegels die al maanden verzakt voor mijn liggen doordat de ratten er elke keer hun holen onder maken.
Hoe bedoel je dit precies?quote:Op zondag 12 oktober 2025 09:15 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Nee omdat ze luisteren naar engnekken als jij.
Te druk met Hongarije, met Gaza, etc. etc.quote:Op zondag 12 oktober 2025 09:14 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik heb liever dat de gemeente zich met belangrijke dingen bezig houd, bijvoorbeeld de rotzooi op straat opruimen of de tegels die al maanden verzakt voor mijn liggen doordat de ratten er elke keer hun holen onder maken.
Als je in een stad vol met Moslims leeft die hun overgebleven voer gewoon op straat flikkeren heeft dat weinig zin, het geld gaat eerder naar Rap lessen voor jongeren.quote:Op zondag 12 oktober 2025 09:16 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dan moet je op een partij stemmen die daarmee aan de slag wil. En geen rotzooi of eten op straat flikkeren.
Dingen die ongevraagd aan bomen of lantaarnpalen vast zijn gemaakt verwijderen is gewoon regulier werk voor een gemeente. Dan maakt het niet zoveel uit of het vlaggen, reclames of fietsen zijn.quote:Op zondag 12 oktober 2025 09:16 schreef Hexagon het volgende:
De gemeente Uithoorn heeft zo te zien tijd over.
Ah en die fietsen worden binnen dag verwijderd? Natuurlijk niet, men is haantje de voorste als het om dit soort zaken gaat, mooi om te zien dat de politiek die niet wil luisteren steeds meer weggestemd word, sterker nog ik verwacht volgende gemeenteraadsverkiezingen een bloedbad voor ze.quote:Op zondag 12 oktober 2025 09:18 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dingen die ongevraagd aan bomen of lantaarnpalen vast zijn gemaakt verwijderen is gewoon regulier werk voor een gemeente. Dan maakt het niet zoveel uit of het vlaggen, reclames of fietsen zijn.
Ja, de afgelopen regering heeft totaal niet geluisterd naar die mensen, dezelfde puinzooi is er nog steeds.quote:Op zondag 12 oktober 2025 09:07 schreef raptorix het volgende:
Misschien moet de politiek eens echt gaan luisteren naar de mensen, bijvoorbeeld dat iedereen zo een beetje wel klaar is met asielzoekers zooi en het gezeik wat het oplevert, in plaats van problemen te erkennen is het alleen maar bagataliseren: Ja nee het zijn maar 55.000 man per jaar, nee het zijn maar 20.000 woningen per jaar, nee er is geen oververtegenwoordiging van Asielzoekers in misdaadcijfers. Maar wat vind men belangrijk: Er mogen geen objecten hangen aan publieke objecten.
Als je je eigen bevolking in je bek wilt schijten, moet je vooral dit soort zaken preveleren, en dan niet straks gaan huilen: Wie zijn die mensen toch die op PVV stemmen.
Het bericht zegt er niets over dat de vlaggen binnen een dag worden verwijderd en straalt dat ook niet echt uit. Maar als iets voor gevaarlijke situaties zorgt wordt dat in de meeste gemeenten inderdaad wel snel opgepakt.quote:Op zondag 12 oktober 2025 09:19 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ah en die fietsen worden binnen dag verwijderd? Natuurlijk niet, men is haantje de voorste als het om dit soort zaken gaat, mooi om te zien dat de politiek die niet wil luisteren steeds meer weggestemd word, sterker nog ik verwacht volgende gemeenteraadsverkiezingen een bloedbad voor ze.
Natuurlijk is dat zo, maar mogen mensen zich dan niet politiek uiten? Ik heb er zelf ook niet zoveel mee op, maar dit is wel het gevolg van het stelselmatig negeren van je bevolking, door hier juist op deze manier tegen op te treden wek je alleen nog maar meer woede en haat.quote:Op zondag 12 oktober 2025 09:28 schreef Nebelwerfer het volgende:
Het gaat weer eens om context. Bepaalde groepen, vaak agressieve, protesteerders lopen graan met vlaggen van “hun” Nederland.
Op deze manier kun je de vlag van Nederland heel goed intimiderend zien, waar hij prima is bij een ek voetbal, of koningshuisfeestelijkheden.
Jij en ik weten ook wel dat die vlaggen verwijderd worden vanwege de politieke lading, dat de gemeente opvoert dat het verboden is om vlaggen aan publieke objecten te binden is flauwekul.quote:Op zondag 12 oktober 2025 09:33 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Het bericht zegt er niets over dat de vlaggen binnen een dag worden verwijderd en straalt dat ook niet echt uit. Maar als iets voor gevaarlijke situaties zorgt wordt dat in de meeste gemeenten inderdaad wel snel opgepakt.
Ik ben ook onderdeel van de bevolking. Ik schaam me voor bepaald idioot gedrag waarbij men dan ook nog eens denkt de Nederlandse vlag te kunnen kapen. Zeker door mensen die denken dat zij “de Nederlanders” zijn.quote:Op zondag 12 oktober 2025 09:33 schreef raptorix het volgende:
[..]
Natuurlijk is dat zo, maar mogen mensen zich dan niet politiek uiten? Ik heb er zelf ook niet zoveel mee op, maar dit is wel het gevolg van het stelselmatig negeren van je bevolking, door hier juist op deze manier tegen op te treden wek je alleen nog maar meer woede en haat.
Volgens mij wil ook de gemeente Uithoorn niemand verbieden zich politiek te uiten. Hoor ook niks over het verbieden van dat aangekondigde protest oid. Dit gaat puur om het weghalen van aan hun eigendommen geknoopte zaken, daarmee beperk je volgens mij geen enkele politieke uiting.quote:Op zondag 12 oktober 2025 09:33 schreef raptorix het volgende:
[..]
Natuurlijk is dat zo, maar mogen mensen zich dan niet politiek uiten? Ik heb er zelf ook niet zoveel mee op, maar dit is wel het gevolg van het stelselmatig negeren van je bevolking, door hier juist op deze manier tegen op te treden wek je alleen nog maar meer woede en haat.
Ik zie dit niet als iets wezenlijk anders dan die omgekeerde vlaggen een paar jaar terug.quote:Op zondag 12 oktober 2025 09:34 schreef raptorix het volgende:
[..]
Jij en ik weten ook wel dat die vlaggen verwijderd worden vanwege de politieke lading, dat de gemeente opvoert dat het verboden is om vlaggen aan publieke objecten te binden is flauwekul.
Dat mag wel, maar dan wel met de juiste vlag. De Nederlandse vlag staat voor kolonialisme en onderdrukking.quote:Op zondag 12 oktober 2025 09:33 schreef raptorix het volgende:
[..]
Maar niet met Palestijnse vlaggen en die regenboogtroep. Je moest eens weten hoezeer ik me daar aan stoor. Maar ik ga niet janken bij de gemeente.quote:Op zondag 12 oktober 2025 09:14 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Omdat een gemeente dingen die ongevraagd aan hun bomen of lantaarnpalen zijn bevestigd verwijdert? Dat doen ze al decennia…
Ik ben ook helemaal geen fan van die zooi of die groepen, er zijn effectievere manieren om je geluid te laten horen, kijk maar naar XR, maar dat is niet zo vreemd, die hebben een heel professioneel leger aan advocaten en marketing mensen, nog maar niet te spreken hoe ze hun netwerk inzetten.quote:Op zondag 12 oktober 2025 09:39 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ik zie dit niet als iets wezenlijk anders dan die omgekeerde vlaggen een paar jaar terug.
Protesteren is prima maar neem je rommel wel gewoon weer mee naar huis aub…
En wie zijn eigen gevel vol vlaggen wil hangen mag gewoon zijn gang gaan.
Daar kan de gemeente Uithoorn toch weinig aan veranderen. Zelfs de landelijke politiek lukt het niet. En de PVV al helemaal niet is gebleken.quote:Op zondag 12 oktober 2025 09:07 schreef raptorix het volgende:
Dat is toch precies wat ze nu gaan doen?quote:Op zondag 12 oktober 2025 09:14 schreef raptorix het volgende:
[..]
De boeren zijn ook van de omgekeerde vlaggen aan lantaarnpalen naar de BBB gegaan, dat trucje werkt inderdaad beter.quote:Op zondag 12 oktober 2025 09:43 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik ben ook helemaal geen fan van die zooi of die groepen, er zijn effectievere manieren om je geluid te laten horen, kijk maar naar XR, maar dat is niet zo vreemd, die hebben een heel professioneel leger aan advocaten en marketing mensen, nog maar niet te spreken hoe ze hun netwerk inzetten.
Als die aan bomen of lantaarnpalen geknoopt worden, wordt het meestal ook wel een keer verwijderd. Zeker als zoiets massaal gebeurt.quote:Op zondag 12 oktober 2025 09:43 schreef obligataire het volgende:
[..]
Maar niet met Palestijnse vlaggen en die regenboogtroep. Je moest eens weten hoezeer ik me daar aan stoor. Maar ik ga niet janken bij de gemeente.
De gemeente kan gewoon geen voorrang geven aan het geven van huizen aan statushouders, sterker nog het is zelfs verboden in de grondwet.quote:Op zondag 12 oktober 2025 09:45 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Daar kan de gemeente Uithoorn toch weinig aan veranderen. Zelfs de landelijke politiek lukt het niet. En de PVV al helemaal niet is gebleken.
[..]
Dat is toch precies wat ze nu gaan doen?
Maar zodra je voorrang geeft aan werkende vrouwen in je huurhuizen, ben je voor 10.000,- de sjaak van diezelfde gemeente.quote:Op zondag 12 oktober 2025 09:46 schreef raptorix het volgende:
[..]
De gemeente kan gewoon geen voorrang geven aan het geven van huizen aan statushouders, sterker nog het is zelfs verboden in de grondwet.
Dat kunnen ze doen maar dan halen ze hun taakstelling niet en krijgt de gemeente de landelijke overheid op hun dak.quote:Op zondag 12 oktober 2025 09:46 schreef raptorix het volgende:
[..]
De gemeente kan gewoon geen voorrang geven aan het geven van huizen aan statushouders, sterker nog het is zelfs verboden in de grondwet.
Zelfde rare klachten als in gb en zelfde rare spasme reactie als in gb.quote:Op zondag 12 oktober 2025 09:43 schreef obligataire het volgende:
[..]
Maar niet met Palestijnse vlaggen en die regenboogtroep. Je moest eens weten hoezeer ik me daar aan stoor. Maar ik ga niet janken bij de gemeente.
Ze kunnen gewoon tegen Den Haag zeggen: We houden ons aan de grondwet.quote:Op zondag 12 oktober 2025 09:51 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Dat kunnen ze doen maar dan halen ze hun taakstelling niet en krijgt de gemeente de landelijke overheid op hun dak.
Het zal niet expliciet verboden zijn in de grondwet want dan werd het voorrang geven niet gedaan door gemeenten.
Wat een onzinquote:Op zondag 12 oktober 2025 09:58 schreef TweedeKlum het volgende:
We zijn het enige land ter wereld waar je niet trots mag zijn op je vlag.
Dit klinkt als de onfeilbare logica die Faber ook had kunnen gebruikenquote:Op zondag 12 oktober 2025 09:55 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ze kunnen gewoon tegen Den Haag zeggen: We houden ons aan de grondwet.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |