abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218988343
Er is ook gewoon een gouden brug, ze kunnen terug gaan zonder problemen. Het is niet alsof ze omsingeld zijn en dat het kiezen is tussen doorvechten of afgemaakt worden.
pi_218988349
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2025 10:44 schreef BEFEM het volgende:
Er is ook gewoon een gouden brug, ze kunnen terug gaan zonder problemen. Het is niet alsof ze omsingeld zijn en dat het kiezen is tussen doorvechten of afgemaakt worden.
Iets zegt me dat dit niet de gouden brug is waar onze “realist” over spreekt :’).
pi_218988352
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2025 10:40 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Maar hoe zou die “gouden brug” eruit moeten zien volgens jou dan?

Want dit klinkt als een verkapte versie van “geef Rusland zijn zin anders pakken ze het gewoon met geweld”.
Precies.

Eerder is ook wel gesproken over een gouden brug, maar dat betrof het in tact houden van de Kerch brug als Oekraïne De Krim terug pakt.
Die brug zou het dan voor Rusland mogelijk maken om zich terug te trekken, ipv dat de troepen geen kant op kunnen en alleen de optie hebben om te vechten of zich over te geven.

In het geval van de Donbas heeft Rusland alle ruimte om zich terug te trekken.
Daarvoor is geen gouden brug nodig als vluchtroute.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_218988356
quote:
10s.gif Op zaterdag 11 oktober 2025 10:46 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Iets zegt me dat dit niet de gouden brug is waar onze “realist” over spreekt :’).
Ik ben benieuwd of hij met een antwoord komt op de vraag wat voor Rusland een gouden uitweg zou zijn zonder dat ze worden beloond.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_218988362
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 oktober 2025 10:47 schreef Wantie het volgende:

[..]
Die brug zou het dan voor Rusland mogelijk maken om zich terug te trekken, ipv dat de troepen geen kant op kunnen en alleen de optie hebben om te vechten of zich over te geven.
Oftwel het zou beter zijn om die brug te vernietigen.
pi_218988434
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2025 10:44 schreef BEFEM het volgende:
Het gaat er dan om dat Poetin een chicken exit krijgt zodat hij kan stoppen met de oorlog zonder dat zijn kop eraf gaat. Dat snap ik ook wel. Alleen ik zie niet in op grond van wat precies Poetin tegen elke prijs aan de macht zou moeten blijven. Als de Russen hem uit een raam willen flikkeren of opknopen aan een pompstation dan moeten ze dat vooral zelf weten.
  zaterdag 11 oktober 2025 @ 11:10:53 #157
6484 ExTec
Would you like to know more?
pi_218988471
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2025 10:23 schreef LXIV het volgende:
Oorlog is niet ‘grote mensen die ruzie hebben’ en het heeft ook niks met boos zijn op elkaar te maken. Dat is een hele infantiele benadering.
Het gaat gewoon om geopolitieke belangen die met geweld bereikt worden. Bij voorkeur met zo weinig mogelijk geweld, dat is voor beide partijen het gunstigst.
En wat zijn die "geopolitieke belangen"? Niet kunnen verkroppen dat je de koude oorlog hebt verloren, en nu het oude rijk willen herstellen.

Zo infantiel als het maar kan dus.
I fought the war, but the war won't stop, for the love of god.
I fought the war, but the war won.
  zaterdag 11 oktober 2025 @ 11:13:03 #158
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_218988488
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2025 09:56 schreef Spablauw214 het volgende:

Poetin is weet ik hoe vaak aan tafel uitgenodigd maar wou liever doorvechten. Rusland gaat alleen akkoord als ze op alles hun zin krijgen. Dat gaat niet gebeuren.

Nu hebben ze verloren en moeten we hem alsnog belonen zeg je eigenlijk. Voor wat dan precies?
Wie is atm de verliezer dan?
  zaterdag 11 oktober 2025 @ 11:15:35 #159
6484 ExTec
pi_218988504
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 oktober 2025 11:13 schreef AchJa het volgende:

[..]
Als ik alle factoren bekijk: rus.

Kijk ik heel nauw alleen naar het slagveld, dan staat rus op een kleine winst.
pi_218988514
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 oktober 2025 11:13 schreef AchJa het volgende:

[..]
Rusland. Een miljoen militairen dood of uitgeschakeld, de civiele economie kapot en geen enkel militair, politiek of strategisch doel bereikt.
  zaterdag 11 oktober 2025 @ 11:21:18 #161
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_218988544
Is de oorlog al klaar dan? Zolang ze, ondanks alle verliezen/niet behaalde doelstellingen tot nu toe, aan beide zijden nog in staat zijn tot vechten is er geen winnaar of verliezer aan te wijzen.
  zaterdag 11 oktober 2025 @ 11:22:22 #162
6484 ExTec
pi_218988549
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 oktober 2025 11:21 schreef AchJa het volgende:
Is de oorlog al klaar dan? Zolang ze, ondanks alle verliezen/niet behaalde doelstellingen tot nu toe, aan beide zijden nog in staat zijn tot vechten is er geen winnaar of verliezer aan te wijzen.
Je vraagt "atm". En tenzij je VS pin automaat bedoelde, betekent dat 'at the moment'.
  zaterdag 11 oktober 2025 @ 11:25:53 #163
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_218988571
quote:
7s.gif Op zaterdag 11 oktober 2025 11:22 schreef ExTec het volgende:

Je vraagt "atm". En tenzij je VS pin automaat bedoelde, betekent dat 'at the moment'.
Duh... :')

Ik reageer op @Spablauw die letterlijk: "Nu hebben ze verloren" zegt... Dus ik vraag me dan af wie er "nu" (atm dus) verloren heeft.
pi_218988580
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 oktober 2025 11:21 schreef AchJa het volgende:
Daar heb je op zich gelijk in alleen ik zie geen pad meer waarin Rusland nog in staat is zijn doelen te realiseren. Oekraïne komt niet meer terug in de Russische invloedssfeer. Zelfs als ze die 4 oblasten mogen houden kan je je nog afvragen in hoeverre je kan spreken van een “overwinning”. Zelfs in die propagandashows beginnen die mannen nu te janken dat ze Oekraïne definitief kwijt zijn.
pi_218988590
Ze hebben beide verloren.
pi_218988602
Ik snap ook wel dat er zoiets bestaat als “prijs de dag niet voor het avond is” maar het ziet er steeds slechter uit voor Rusland doordat de economie in versnellend tempo door het putje gaat. Ik zie niet hoe dat op korte termijn gekeerd zou moeten worden.

Rusland verliest dit uiteindelijk niet aan het front, maar op de economie.
  zaterdag 11 oktober 2025 @ 11:37:39 #167
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_218988632
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2025 11:31 schreef Spablauw214 het volgende:
Ik snap ook wel dat er zoiets bestaat als “prijs de dag niet voor het avond is” maar het ziet er steeds slechter uit voor Rusland doordat de economie in versnellend tempo door het putje gaat. Ik zie niet hoe dat op korte termijn gekeerd zou moeten worden.

Rusland verliest dit uiteindelijk niet aan het front, maar op de economie.
Zolang er nog niemand heeft gecapituleerd is er niks van te zeggen ook al gaat het slecht met de economie etc. Niet de huid van de beer verkopen voordat die geschoten is.
pi_218988658
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 oktober 2025 11:37 schreef AchJa het volgende:

[..]
Zolang er nog niemand heeft gecapituleerd is er niks van te zeggen ook al gaat het slecht met de economie etc. Niet de huid van de beer verkopen voordat die geschoten is.
Akkoord. Maar op dit moment zou ik geen geld meer durven inzetten op een Russische overwinning.

Waarbij de definitie van overwinning is “vrede volledig op Russische voorwaarden”. Want met minder lijken ze geen genoegen te nemen.
  zaterdag 11 oktober 2025 @ 11:44:21 #169
6484 ExTec
pi_218988686
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 oktober 2025 11:37 schreef AchJa het volgende:

[..]
True, maar er is aan de rus kant zoveel schade veroorzaakt, die niet ongedaan gemaakt gaat worden zelfs al rollen ze heel oekraine op.

En haal je idd de nominale winst kriteria erbij, idd oekraine terugbrengen in invloedssfeer, NAVO grenzen bij rus weg houden, etc, dan gaan ze gewoon never nooit niet meer winnen.
pi_218988722
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2025 11:40 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Akkoord. Maar op dit moment zou ik geen geld meer durven inzetten op een Russische overwinning.

Waarbij de definitie van overwinning is “vrede volledig op Russische voorwaarden”. Want met minder lijken ze geen genoegen te nemen.
De situatie is momenteel uitzichtloos.
Vakman pur sang
pi_218988727
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 oktober 2025 11:51 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Aan het front wel ja, maar in Rusland zelf gaat de situatie rap bergafwaarts. En nu niet komen met “dat horen we al 3 jaar”, het wordt nu echt problematisch.
pi_218988742
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2025 11:52 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Aan het front wel ja, maar in Rusland zelf gaat de situatie rap bergafwaarts. En nu niet komen met “dat horen we al 3 jaar”, het wordt nu echt problematisch.
Ja maar dat is juist problematisch, het is de grondbodem voor rare uitspattingen.
Tenzij er een coupe plaatsvind en een oorlogsvrije poltlitiek wordt ingezet. Die kans lijkt klein m.i.

Dat is al eerder gezegd een verscheurd en verdeeld Rusland met al die wapens en mogelijkheden is nog 10 keer gevaarlijker dan een Poetin of opvolger.
Oekraïne vind ik overigens ook onbetrouwbaar die schaar ik eigenlijk grotendeels onder de Russen.

Deze fuck oorlog tussen wat oud Sovjet staten begint erg vervelend te worden, ook voor de EU en de economie en algehele veiligheid.

Het is te hopen dat er erg slimme mensen uit de VS/Navo/EU komen eoa masterplan gaan bedenken om de situatie te stoppen en zowel Oekraïne als Rusland een uitweg te bieden met redelijk positief uitzicht in de toekomst.

Voor de EU zijn Rusland en Oekraïne ook wel interessant. Nu er overal wordt gestopt met klimaatdoelen is die enorme voorraad olie, gas en grondstoffen steeds interessanter. Zeker omdat de EU erg veel geld nodig gaat hebben voor Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje.

[ Bericht 19% gewijzigd door Lospedrosa op 11-10-2025 12:00:44 ]
Vakman pur sang
  zaterdag 11 oktober 2025 @ 11:56:34 #173
6484 ExTec
pi_218988753
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 oktober 2025 11:51 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Het is idd precies de strategie van oekraine om de situatie zo neer te zetten ja.

Doelstellingen van oekraine zijn louter reactief. rus heeft zichzelf doelen gesteld.
pi_218988776
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 oktober 2025 11:54 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ja maar dat is juist problematisch, het is de grondbodem voor rare uitspattingen.
Tenzij er een coupe plaatsvind en een oorlogsvrije poltlitiek wordt ingezet. Die kans lijkt klein m.i.

Dat is al eerder gezegd een verscheurd en verdeeld Rusland met al die wapens en mogelijkheden is nog 10 keer gevaarlijker dan een Poetin of opvolger.
Oekraïne vind ik overigens ook onbetrouwbaar die schaar ik eigenlijk grotendeels onder de Russen.

Deze fuck oorlog tussen wat oud Sovjet staten begint erg vervelend te worden, ook voor de EU en de economie en algehele veiligheid.

Rusland heeft zichzelf in deze hoek geverfd door een oorlog te beginnen die niet te winnen is en vervolgens maximalistische doelstellingen te blijven herhalen zonder open te staan voor enig compromis.
pi_218988787
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2025 08:57 schreef LXIV het volgende:

[..]
Zoals Tzun Tzu al zei: je moet je vijand altijd een gouden brug bieden. Dat wil zeggen: een optie die voor hem beter is dan alles of niets door te vechten.
Had twee jaar terug ook al gekund
Ik ben bang dat er voorlopig geen rust en vrede komt in oost-europa.
Daarvoor is er ondertussen te veel gebeurt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')