Treurig, debielen, Almerequote:In een park in Almere is brand gesticht in bijenkasten. Tien kasten brandden af. Daardoor zijn een half miljoen bijen doodgegaan.
De politie meldt op Instagram dat de brand dinsdagavond rond 18.00 uur uitbrak in het Beatrixpark in Almere. Het ging om een 'flinke brand'. De politie doet onderzoek en vraagt getuigen zich te melden. Er is nog geen verdachte in beeld.
'Altijd zonder problemen'
De betrokken imker, Harold Stringer, zegt tegen Omroep Flevoland dat hij geen idee heeft wie de brand heeft gesticht en waarom. Stringers bijenkasten stonden al zo'n negen jaar in het park.
"Mijn volken waar ik al die jaren aan heb gewerkt ben ik voorgoed kwijt", zegt hij. "De gedachte dat iemand dit zou doen, is vreselijk. Ik sta hier altijd zonder problemen met leuk contact met het publiek. Ik kreeg altijd hele positieve reacties."
Rot voor ons allen, dit type daders zijn zo dom.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 00:54 schreef NecSpeNecMetu het volgende:
Echt rot voor die man. Best belangrijk werk voor de omgeving en dan krijg je dit.
Ik begin het hier ook wel steeds meer mee eens te zijn ja, zorgwekkende ontwikkeling.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 07:16 schreef Seeburg54 het volgende:
Wat lopen er toch veel teringdomme debielen rond op deze wereld. Daar zou nodig wat van gesaneerd moeten worden.
Kan niet wachten...quote:Op donderdag 9 oktober 2025 07:16 schreef Seeburg54 het volgende:
Wat lopen er toch veel teringdomme debielen rond op deze wereld. Daar zou nodig wat van gesaneerd moeten worden.
Rinus vertelde in de rechtbank dat hij overlast van de vliegende beestje had en daarom de kasten in de fik had gestoken, je kan niet eens meer lekker barbecueën in je voortuin door die hoerenwepsenquote:Op donderdag 9 oktober 2025 08:40 schreef Twiitch het volgende:
Denken dat je in de grote steden ook nog maar iets onbeheerd achter kan laten anno 2025Dat wordt een keer gesloopt of gestolen. Dat is inmiddels de maatschappij nou eenmaal.
Insecticidequote:
En opdat ze er door gestoken mogen worden. Op zijn minst 500duizend keer.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 00:43 schreef maily het volgende:
GVD![]()
Ik hoop dat de daders een half miljoen hoornaars achter zich aan krijgen
Dit ja.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 00:43 schreef maily het volgende:
GVD![]()
Die hadden een bijeenkomstquote:Op donderdag 9 oktober 2025 11:20 schreef DjVero het volgende:
Jammer dat de brandweer er niet als de kippen BIJ was.
Debielen.
https://www.omroepflevola(...)-door-brandstichtingquote:"Ik zag dat het hem veel pijn doet", zegt Heleen Nieman over imker Harold Stringer, die woensdag een half miljoen bijen verloor door brand. Nieman is ook imker en heeft drie bijenvolken. Ze wil er één aan hem geven: dat zijn 40.000 bijen.
Dat vertelde ze donderdagochtend in de radio-uitzending van Omroep Flevoland. Volgens haar zijn bijen heel belangrijk voor de samenleving. "Om zoiets dan moedwillig in brand te steken, het zijn dieren... hoe haal je het in je hoofd?"
Omdat Nieman sinds twee jaar ook imker is en drie bijenvolken heeft, wil ze er graag één aan haar collega doneren. "Ik hoop dat hij door wil gaan met imkeren. Hij zal opnieuw moeten beginnen." Het is volgens haar belangrijk dat er bijen zijn en bijen blijven.
Bijenkasten in brand gestoken
De volkeren van Nieman zijn al winterklaar dus kan de overdracht snel plaatsvinden. Ze is alleen benieuwd of Stringer nog plek heeft, aangezien zijn plek in het Beatrixpark is afgebrand.
Woensdag werd bekend dat imker Harold Stringer tien bijenvolken was verloren door brand. Dat zijn een half miljoen bijen in totaal. Volgens de brandweer was er sprake van brandstichting.
Deze maatregel krijgt veel bijval zie ikquote:Op donderdag 9 oktober 2025 00:43 schreef maily het volgende:
GVD![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Robert Moog died for our synths
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Robert Moog died for our synths
Waarom subsidiëren we gewoon niet x aantal imkers per regio?quote:Op donderdag 9 oktober 2025 12:03 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
https://www.omroepflevola(...)-door-brandstichting
Gebeurt soms ook wel.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 14:00 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Waarom subsidiëren we gewoon niet x aantal imkers per regio?
ik hoop dat ze in de brand worden gestokenquote:Op donderdag 9 oktober 2025 00:43 schreef maily het volgende:
GVD![]()
quote:Op donderdag 9 oktober 2025 14:04 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
ik hoop dat ze in de brand worden gestoken
Nee uiteraard maar bedoel meer teneinde van een hogere dekkingsgraadquote:Op donderdag 9 oktober 2025 14:03 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Gebeurt soms ook wel.
Maar financiële schade is ook niet het grootste probleem.
Extreem, maar helemaal mee eens. Schijtvolk.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 14:04 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
ik hoop dat ze in de brand worden gestoken
Niet als hun kast dicht zit denk ik ....quote:Op donderdag 9 oktober 2025 17:05 schreef Weltschmerz het volgende:
Vliegen die bijen niet gewoon weg dan?
Zullen vast een paar duizend ontkomen zijn, maar zal uitsterven omdat de koningin dood is.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 17:05 schreef Weltschmerz het volgende:
Vliegen die bijen niet gewoon weg dan?
Daar zijn die bijen niets meequote:Op donderdag 9 oktober 2025 17:42 schreef Watmoetjenou het volgende:
https://steunactie.nl/act(...)t-beatrixpark/-56325
Inzameling gaat in elk geval lekker, al 4K na 6 uur.
Doel is 10K
F&F / Imker Bos' vuurwerkvrije bijen: MEER DAN DUIZEND EURO!!! #3 ofzoquote:Op donderdag 9 oktober 2025 18:30 schreef br0kjesp0es het volgende:
We hebben ooit hier op het Fok!-forum een inzamelingsactie voor een gedupeerde bijenhouder gehouden en dat ging best wel hard! Lekker tegen elkaar opdoneren en zo.
Het is alleen jaaaaren terug en ik mag een hemaworst wezen als ik nog weet wanneer precies.
Benodigdheden:quote:Op donderdag 9 oktober 2025 17:02 schreef Qarrad het volgende:
Ik vraag me af hoeveel er in vredesnaam nodig is om 10 bijenkasten in de hens te krijgen. Ik bedoel, dat klinkt wel heel moedwillig en dus ook heel ziek. Wie haalt dat in zijn hoofd?!
Was een hommel.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 18:27 schreef Isdatzo het volgende:
Ik verdenk @:Aberkullie hiervan. Die is eerder geassocieerd met het vermoorden van bestuivende insecten.
Yep, dat is 'm! Er waren ook een heleboel Fok!kers die daar voor het eerst met elkaar in gesprek kwamen en/of nog nooit eerder in Flora&Fauna hadden gepost... in meerdere opzichten echt een geweldige dag en een van mijn beste Fok!-herinneringen.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 18:34 schreef Watmoetjenou het volgende:
F&F / Imker Bos' vuurwerkvrije bijen: MEER DAN DUIZEND EURO!!! #3 ofzo
Mwoh, als dit echt zo'n gerichte actie is waarbij wasbenzine mee is genomen, dan denk ik dus niet dat het bontkraagjes zijn geweest. Daarom vroeg ik ook of zo'n korf erg brandbaar is, want dan is er nog een scenario mogelijk dat er eentje voor de lulz in de hens is gezet door een stel rotjong en dat het vuur over is geslagen. Als er echt brandstichting op alle tien de volkeren is, dan lijkt me dat teveel moeite voor zo'n stomme streek.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 18:36 schreef SemperLibertas het volgende:
[..]
Benodigdheden:
- Een paar bontkraagjes zonder opvoeding en moreel besef
- Wat wasbezine
- Aansteker
Zou mooi zijn als er geld overblijft voor een camerasysteem met bewegingscensorquote:Op donderdag 9 oktober 2025 19:14 schreef Seeburg54 het volgende:
Goede zaak dat mensen hier een donatie voor doen. Toch nog goede mensen.
Stroomdraad jaquote:Op donderdag 9 oktober 2025 19:50 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Zou mooi zijn als er geld overblijft voor een camerasysteem met bewegingscensor
Ja dat zou zeker mooi zijn. Nog mooier zou zijn als de rotzak die dit op zijn geweten heeft op die manier te grazen kan worden genomen. Maar dat zal wel weer tegenvallen.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 19:50 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Zou mooi zijn als er geld overblijft voor een camerasysteem met bewegingscensor
Onzin, er zijn genoeg gewassen die geen bijen nodig hebben. Paprika bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 01:01 schreef Montagui het volgende:
Dit is een terroristische aanslag tegen de mensheid.
Bijen zijn van levensbelang.
Moet je nagaan als je ze moet tellenquote:Op donderdag 9 oktober 2025 17:29 schreef Cockwhale het volgende:
Half miljoen bijen is ook echt wel heel veel. Dan leg je bijna een lokaal ecosysteem plat...
Geen onzin. Paprika is zelfbestuivend, maar ook paprika heeft baat bij bestuiving via bijen. Vooral in kassen waar geen wind is schijnt het.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 21:25 schreef halfway het volgende:
[..]
Onzin, er zijn genoeg gewassen die geen bijen nodig hebben. Paprika bijvoorbeeld.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Neen niet grappig. Hopelijk worden ze opgepakt en vervolgt
[ Bericht 13% gewijzigd door capuchon_jongen op 09-10-2025 22:06:53 ]Ik ben een man met een onverklaarbare fascinatie voor capuchons. Ze zijn mijn tweede huid—altijd om me heen, altijd vertrouwd. Ik draag ze niet alleen, ik lééf erin. Het voelt magisch als iemand er zachtjes aan trekt, een speels moment vol onverwachte connectie. En als mijn capuchon ergens blijft haken? Pure vreugde! Een klein avontuur in het alledaagse, alsof de wereld me even vasthoudt. Capuchons en ik? Een onafscheidelijk duo
Ga ff grappig doen in KLBquote:Op donderdag 9 oktober 2025 21:58 schreef capuchon_jongen het volgende:
Was het werk van een “Aziatische hoornaar” kweker
Geen bijen, geen leven.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 21:25 schreef halfway het volgende:
[..]
Onzin, er zijn genoeg gewassen die geen bijen nodig hebben. Paprika bijvoorbeeld.
Ik denk dat ik na een week of zes uitsluitend paprikasticks behoorlijk moorddadig ga worden en gewoon weer een snee brood of appel wil.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 21:25 schreef halfway het volgende:
[..]
Zolang je maar geen bijen vermoordquote:Op donderdag 9 oktober 2025 22:12 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ik denk dat ik na een week of zes uitsluitend paprikasticks behoorlijk moorddadig ga worden en gewoon weer een snee brood of appel wil.
Vooral Aziatische hoornaars. De grootste vijanden van de honingbij.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 22:16 schreef GerryDV het volgende:
Doe het dan in ieder geval tegen wespen.
De Aziatische hoornaar blijft een dier.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 22:24 schreef capuchon_jongen het volgende:
[..]
Vooral Aziatische hoornaars. De grootste vijanden van de honingbij.
Ze hadden beter een paar van die Aziatische hoornaar nesten in de fik gestoken.
Nee die doden ze met een stofzuiger en diepvries.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 22:35 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
De Aziatische hoornaar blijft een dier.
Geen enkel dier hoort in brand gestoken te worden
De Aziatische hoornaar (Vespa velutina nigrithorax) hoort niet thuis in Nederland en België. Ze komt oorspronkelijk uit Zuidoost-Azië en is rond 2004 per ongeluk in Frankrijk terechtgekomen via transport uit China. Sindsdien verspreidt ze zich snel over Europa. De soort is een zogenaamde invasieve exoot, wat betekent dat ze hier niet van nature voorkomt en schade veroorzaakt aan het milieu.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 22:35 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
De Aziatische hoornaar blijft een dier.
Geen enkel dier hoort in brand gestoken te worden
Dat weet ik allemaal wel.. ik heb zelf hopen bijen in mijn tuin.quote:Op vrijdag 10 oktober 2025 13:17 schreef capuchon_jongen het volgende:
[..]
De Aziatische hoornaar (Vespa velutina nigrithorax) hoort niet thuis in Nederland en België. Ze komt oorspronkelijk uit Zuidoost-Azië en is rond 2004 per ongeluk in Frankrijk terechtgekomen via transport uit China. Sindsdien verspreidt ze zich snel over Europa. De soort is een zogenaamde invasieve exoot, wat betekent dat ze hier niet van nature voorkomt en schade veroorzaakt aan het milieu.
Aziatische hoornaars vormen een groot probleem voor de natuur. Ze jagen op honingbijen en andere bestuivers, waardoor bijenvolken verzwakken of verdwijnen. Minder bijen betekent minder bestuiving van bloemen en gewassen, wat gevolgen heeft voor landbouw en biodiversiteit. Bovendien verdringt de hoornaar inheemse insectensoorten en verstoort zo het ecologisch evenwicht.
Ook voor mensen en imkers levert ze problemen op. Hoornaarnesten kunnen groot worden en op onverwachte plekken hangen, wat gevaarlijke situaties oplevert. Daarnaast lijden imkers grote verliezen wanneer bijenvolken worden uitgeroeid. Omdat de Aziatische hoornaar hier geen natuurlijke vijanden heeft, is bestrijding noodzakelijk om verdere verspreiding en schade aan onze natuur te voorkomen.
Wat zou je er dan mee doen? Vangen in een potje en meenemen op vakantie naar Azië?quote:Op vrijdag 10 oktober 2025 13:41 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Dat weet ik allemaal wel.. ik heb zelf hopen bijen in mijn tuin.
Maar dan nog zal ik niet zomaar een nest of een dier in brand steken...
quote:Op vrijdag 10 oktober 2025 14:38 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Wat zou je er dan mee doen? Vangen in een potje en meenemen op vakantie naar Azië?
Klinkt misschien heel dom, maar die beesten horen hier niet, die zijn net zo gevaarlijk voor de bijen op termijn dan een debiel met benzine en een aansteker.quote:
Door een professional laten vangenquote:Op vrijdag 10 oktober 2025 16:12 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Klinkt misschien heel dom, maar die beesten horen hier niet, die zijn net zo gevaarlijk voor de bijen op termijn dan een debiel met benzine en een aansteker.
Ja tuurlijk, maar die maakt ze toch ook dood.quote:Op vrijdag 10 oktober 2025 18:33 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Door een professional laten vangen
Ja maar die steekt ze niet in brandquote:Op vrijdag 10 oktober 2025 18:35 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Ja tuurlijk, maar die maakt ze toch ook dood.
Ik denk dat we elkaar niet zo goed begrepen
Bijen zijn schattig. Hommels trouwens ook.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 01:01 schreef Montagui het volgende:
Dit is een terroristische aanslag tegen de mensheid.
Bijen zijn van levensbelang.
Wollige hommelrompjes.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 18:15 schreef Gia het volgende:
[..]
Bijen zijn schattig. Hommels trouwens ook.
quote:Crowdfunding na brand bijenkasten levert 42.000 euro op: 'Waanzinnig, ik heb kippenvel'
Zo'n 42.000 euro is er tot nu toe opgehaald voor de Almeerse imker Harold Stringer wiens bijenstal begin deze maand werd getroffen door brand. Het is veel meer geld dan dat hij nodig heeft voor de aanschaf van nieuwe bijenkasten en bijenvolken. Het geld dat overblijft gaat naar een nog op te richten stichting die zich inzet voor bijen en insecten in Flevoland.
"Ik vind het waanzinnig en krijg er kippenvel van", laat Stringer weten als reactie op het ingezamelde bedrag. Bij de brand kwamen twee weken geleden een half miljoen bijen om het leven. De dieren leefden in tien verschillende bijenkasten in een hoek van het park. De politie denkt dat brandstichting de oorzaak is.
Stringer na de brand
Daags na de brand werd een eerste crowdfundingsactie opgezet. Deze inzameling werd dinsdag stopgezet. Het eindresultaat: 38.952 euro. Een tweede actie staat nog open en leverde tot nu toe 3425 euro op. En dan is er nog een derde inzameling waarmee 80 euro in het laatje is gebracht.
'Geld voor doorstart én een stichting'
Het doel van de eerste actie is om Stringer een doorstart te geven als imker. Er komen tien nieuwe bijenkasten met nieuwe volken. Dat kost zo'n 10.000 euro. De rest van het geld gaat naar de stichting die daarmee bijvoorbeeld andere imkers kan helpen. "We willen ook iets doen voor insecten" vertelt de Almeerse imker. Het gaat volgens hem niet goed met insecten in het algemeen. "Insecten zitten aan de basis van onze voedselketen", zegt hij.
Stringer wil een belangrijke rol vervullen bij de stichting, mogelijk als voorzitter. Ook heeft hij al ideeën. "Ik kan ervoor kiezen om het geld van het kleinere fonds te gebruiken bij het grotere fonds maar het heeft geen haast omdat ik nog niks ga aanschaffen." Zo moet nieuwe bijenkasten pas in het voorjaar volgen.
De bijenkasten voor de brand
De imker kreeg meerdere van dit soort kasten aangeboden, soms gratis en soms tegen betaling. Hij wil hiermee pas in de lente aan de slag gaan omdat bijenvolken in de koudere maanden geregeld doodgaan. Om collega-imkers niet zonder bijen te laten zitten, wil Stringer pas in het voorjaar met hen afspreken.
'Sterke kerels nodig'
De bijenhouder heeft met bijna iedereen die hem te hulp is geschoten contact kunnen leggen. Alleen de organisator van de derde inzamelactie én Almere City FC, dat ook hulp aanbood, krijgt Stringer niet te pakken. Hij ziet in de voetbalclub nog wel hulp voor zich bij de opbouw van de bijenstal.
Een verbrandde honingraat
De gemeente wil de bomen en struiken rondom de plek van de kasten gaan herstellen. Ook moeten de overblijfselen van de verbrandde bijenkasten nog worden opgeruimd. Als dat gaat gebeuren, dan zouden een 'paar sterke kerels' van Almere City FC een welkome aanvulling zijn, stelt Stringer.
'Negatieve reacties'
Ook hoopt de imker een camera bij zijn nieuwe bijenstal te mogen ophangen. Hij kreeg een wildcamera aangeboden en heeft die inmiddels ontvangen. "Ik heb alleen nog geen toestemming om die op te hangen. Het idee van een camera met een bordje erbij spreekt me aan."
Stringer zegt elke donatie van groot tot klein gewaardeerd te hebben. Hij laat weten ook negatieve reacties te hebben ontvangen. "'Gaat 'ie in een dikke BMW rijden", illustreert hij. De imker bestrijdt dat. Hij zegt dat elke cent naar de bijen in Almere moet gaan. "Ik wil het geld niet in één seizoen uitgegeven hebben."
Cameratoezicht
De imker overweegt om een hek te plaatsen om de nieuwe bijenkasten in het Beatrixpark. Ook denkt hij aan cameratoezicht. "Dat kan niet zomaar", vertelt hij. Het gaat dan om een camera in een openbaar gebied. Daar moet de gemeente toestemming voor geven. De gemeente Almere is in elk geval betrokken bij het herstel van de plek waar de bijenkasten zijn afgebrand. Niet alleen de kasten, ook struiken en delen van bomen zijn verbrand. De gemeente zorgt ervoor dat er struiken worden terug geplant.
quote:Op woensdag 22 oktober 2025 11:10 schreef Watmoetjenou het volgende:
https://www.omroepflevola(...)nig-ik-heb-kippenvel
[..]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |