quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 13:50 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Als het maar vlees is en als het maar veel is.
Idd. Vorige week per ongeluk plantaardige vleeswaren en plantaardige hamburgers gekocht; ten eerste komt er al een vreemd luchtje van af, ten tweede verschilde de smaak van de hamburgers, boterhamworst en de grillworst amper van elkaar. Het spul maar weggegooid en de volgende dag beter opgelet in de supermarkt!quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 14:02 schreef Straatcommando. het volgende:
Het is een advies. Een raar advies, maar toch.
Bovendien hebben veel vleesvervangers nog lang niet het niveau bereikt wat ik/je wil. Het is vooral vettig en heel zout, geen reëel alternatief imo
Wat da fuck is een kappa knof?quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 11:18 schreef Wereldgozer het volgende:
Zin om te ontbijten met een kappa knof
Een trui van het merk Kappa waar iemand knoflooksaus op heeft geknoeidquote:
gore bende. Of je eet ECHT vlees of je gaat maar op een grassprietje zuigen.quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 11:23 schreef raptorix het volgende:
Het volgende bericht is waarschijnlijk dat Unilever/Nestle een hele goede 100% gelijke vleesvervanger in de schappen heeft.
quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 12:05 schreef GezondRechts het volgende:
Propaganda door onze linkse rakkersgewoon lekker vlees blijven eten van Nederlandse boeren
Daarom zijn de linkse klimaatalarmisten ook voor oorlog met Rusland, want na een kernoorlog krijg je de nucleaire winter, goed voor het klimaat, want dan koelt het flimk afquote:Op zaterdag 4 oktober 2025 13:41 schreef StateOfMind het volgende:
Minder mensen is juist goed voor het klimaat
Het klimaat is er altijd.quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 11:22 schreef RotatoR het volgende:
Het idee dat we het klimaat gaan redden met dit soort moralistische regeltjes is behoorlijk stompzinnig.
Sowiesoquote:
Dit inderdaad, de experts zeggen…quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 21:57 schreef Montagui het volgende:
"zeggen experts".
Helaas heeft het woordje 'expert' de laatste jaren flink aan legitimiteit ingeboet.
Veel experts volgen een 'eigen agenda', vrij vaak bepaald door macht of geld.
Behalve dat dit onderbuikgevoel niet berust is op de realiteit.quote:Op zondag 5 oktober 2025 00:48 schreef matigeuser het volgende:
Het is juist andersom.
Als we nou eens allemaal alleen maar vlees zouden eten, dan zouden we dus 95% van alle producten in de supermarkt kunnen weglaten.
Moet je eens voorstellen. Die noten uit Iran. De Avocados uit Brazilië. De kaas uit Italië. De rijst uit Indonesië. De pistache uit Turkije. Etc Etc etc.
En dan zouden wel AL die landbouwgrond die daar voor nodig is (eindeloze hoeveelheden graan voor al die bewerkte meuk in de supermarkt, soja plantages, tomaat plantages, druif plantages, etc etc etc) gewoon allemaal kunnen gebruiken voor koeien op gras.
En wat dacht je van al die fabrieken die ons eten 'processen', voorkoken en voorbakken in enorme ketels met vervuilende oliën op gigantische hoeveelheden gas, de chemische rotzooi, de 'aroma's', de maltrodextrine, etc. Al die shit moet ergens gemaakt worden. Weg ermee, allemaal onnodig. En daar ook gewoon gras planten en koeien erop.
Ik ben nog serieus ook. Dit zou de uitkomst zijn voor het milieu, klimaat en onze gezondheid. Ik ben zelf geen 'carnivoor' maar ik geloof er wel in. Ben alleen te laf om het te proberen. Maar anders zouden we nog een selectie van 5 soorten 'koolhydraten' kunnen behouden, zoals bv alleen lokaal fruit en groenten, etc. Maar extreem beperkt.
Denk je eens in hoeveel vervuilende ketens er dan zouden weg vallen. En hoeveel grond er dan zou vrij komen voor simpelweg grasland met daarop koeien.
Vlees en zuivel voor iedereen.
Geloof je het echt zelf? Dat van al die 95% bewerkte troep en producten die van ver moeten komen, jouw stukje lokaal vlees het probleem is?
Ik niet.
CO2 is maar onderdeel van wat goed is, je hebt ook zaken als waterverbruik, wat op korte termijn misschien nog wel een groter issue is in de wereld, daarnaast steun je ook de lokale economie wat me niet geheel onbelangrijk lijkt, zeker als een winkel direct van de boer afneemt.quote:Op zondag 5 oktober 2025 05:52 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Behalve dat dit onderbuikgevoel niet berust is op de realiteit.
Transport maakt een insignificant deel uit van de co2 uitstoot. Dat "eat local" gebeuren is puur symboliek. Het is belangrijk wat je eet, niet waar het vandaan komt.
[ afbeelding ]
Verder zou je voor koeien een veelvoud van de grond nodig hebben die momenteel wordt gebruikt.
Qua watervebruik maakt vlees het juist héél link. Vooral rood vlees. Voor een kilo rund heb je 600% meer water nodig dan een kilo linzen of bonen.quote:Op zondag 5 oktober 2025 06:39 schreef raptorix het volgende:
[..]
CO2 is maar onderdeel van wat goed is, je hebt ook zaken als waterverbruik, wat op korte termijn misschien nog wel een groter issue is in de wereld, daarnaast steun je ook de lokale economie wat me niet geheel onbelangrijk lijkt, zeker als een winkel direct van de boer afneemt.
Dat soort vergelijkingen stuiteren alle kanten op en dat is ongeveer dezelfde redenatie als mensen die denken dat je wel op 100% groene energie kunt leven in Nederland, het scheelt nogal of water uit de grond gepompt moet worden om je gewas nat te houden, of dat een koe uit de sloot drinkt.quote:Op zondag 5 oktober 2025 07:06 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Qua watervebruik maakt vlees het juist héél link. Vooral rood vlees. Voor een kilo rund heb je 600% meer water nodig dan een kilo linzen of bonen.
Vrijwel uitsluitend regenwater, dus helemaal niet relevant.quote:Op zondag 5 oktober 2025 07:06 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Qua watervebruik maakt vlees het juist héél link. Vooral rood vlees. Voor een kilo rund heb je 600% meer water nodig dan een kilo linzen of bonen.
Transport is ook maar een onderdeel van mijn verhaal natuurlijk.quote:Op zondag 5 oktober 2025 05:52 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Behalve dat dit onderbuikgevoel niet berust is op de realiteit.
Transport maakt een insignificant deel uit van de co2 uitstoot. Dat "eat local" gebeuren is puur symboliek. Het is belangrijk wat je eet, niet waar het vandaan komt.
[ afbeelding ]
Verder zou je voor koeien een veelvoud van de grond nodig hebben die momenteel wordt gebruikt.
Natuurlijk is dat al uitgerekend. Sterker nog, zonder de huidige bio-industrie zou het gros van de mensen geen vlees meer kunnen eten.quote:Op zondag 5 oktober 2025 11:40 schreef matigeuser het volgende:
[..]
Transport is ook maar een onderdeel van mijn verhaal natuurlijk.
Ik heb het ook gehad over al die food processing fabrieken, zaken, winkels, etc en de hele keten die er tussen zit. Van lopende banden tot aan de specerijen die erin moeten, de fabricatie van e-nummers, aroma's, oliën, etc.
Moet je eens voorstellen als we daar allemaal mee stoppen. Geen velden meer met graan, soja, zonnebloemenen, saffraan, aardappelen, sla, prei, etc. En nogmaals alles wat er daarna nog tussen komt tussen boer en bord.
Dat zijn zo onbeschrijfelijk veel ketens, maar ook gigaveel land wat vrij komt. En 90% van de 'processen' in de voedelindustrie kunnen dan worden afgeschaft.
Ik denk niet dat iemand dit ooit uitgerekend heeft, maar dit is een interessant gedachte experiment.
Ja er is meer land nodig voor grasgevoerde koeien dan voor graan per calorie per meter. Maar dit is geen eerlijke vergelijking.
Is er meer land nodig voor grasgevoerde koeien dan AL HET ANDERE eten + de hele productie en transport ketens? En hoe zit het dan met uitstoot en invloed op het milieu en klimaat?
Overigens zouden we ook daar natuurlijk nog grote stappen kunnen maken, maar dat terzijde.
Ja je komt heel intelligent over.quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 12:04 schreef Nober het volgende:
Optyfen met je sekte. Ik eet vlees.
[ x ]
https://x.com/geertwilderspvv/status/1973985166059319377
Kun je nagaan hoe efficient onze boeren hier zijn itt de rest van de wereld...quote:Op zondag 5 oktober 2025 11:57 schreef Mikeytt het volgende:
Natuurlijk is dat al uitgerekend. Sterker nog, zonder de huidige bio-industrie zou het gros van de mensen geen vlees meer kunnen eten.
Grasgevoerde koeien verbruiken enorm veel land. Je kan simpelweg niet aan de vraag voldoen van miljarden mensen daarmee. Grasgevoerde koeien hebben zo'n 7 (!) keer meer land nodig dan onze koeien momenteel krijgen. Als iedereen aan het grasgevoerd rundvlees gaat, en je uitgaat van 100 gram per dag, dan heb je voor Nederlanders alleen al aan runderen 33.000km2 aan grond nodig. (De oppervlakte van geheel Nederland is 41.000km2) We hebben nog geen fractie aan grond beschikbaar als geschikt land.
lees mijn post eens boven mijn reactie op jou. en vertel me nog een keer iets over vega.quote:Op zondag 5 oktober 2025 13:25 schreef Nober het volgende:
[..]
Kijk eens vega ja ho maar.
[ afbeelding ]
Als extreemlinks geen vlees wil eten dan wil dat niet zeggen dat de mensen die wel vlees willen eten daar dan ook mee moet stoppen. Optyfen met die sekte.quote:Op zondag 5 oktober 2025 14:06 schreef SpecialK het volgende:
[..]
lees mijn post eens boven mijn reactie op jou. en vertel me nog een keer iets over vega.
bluf
jij snapt niet zo goed dat de atmosfeer een condominium is merk ik. je snapt dat al die co2 straks ook een belastinglast wordt voor jou toch?quote:Op zondag 5 oktober 2025 14:09 schreef Nober het volgende:
[..]
Als extreemlinks geen vlees wil eten dan wil dat niet zeggen dat de mensen die wel vlees willen eten daar dan ook mee moet stoppen. Optyfen met die sekte.
Interessant.quote:Op zondag 5 oktober 2025 11:57 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Natuurlijk is dat al uitgerekend. Sterker nog, zonder de huidige bio-industrie zou het gros van de mensen geen vlees meer kunnen eten.
Grasgevoerde koeien verbruiken enorm veel land. Je kan simpelweg niet aan de vraag voldoen van miljarden mensen daarmee. Grasgevoerde koeien hebben zo'n 7 (!) keer meer land nodig dan onze koeien momenteel krijgen. Als iedereen aan het grasgevoerd rundvlees gaat, en je uitgaat van 100 gram per dag, dan heb je voor Nederlanders alleen al aan runderen 33.000km2 aan grond nodig. (De oppervlakte van geheel Nederland is 41.000km2) We hebben nog geen fractie aan grond beschikbaar als geschikt land.
Een banaan importeren uit Zuid-Amerika stoot enorm weinig uit, en gebruikt ook nog eens héél weinig land.
Per calorie is vlees simpelweg héél inefficiënt, want een koe moet zijn voedsel nog omzetten. Een koe verwerkt ongeveer 4% van alle calorieën naar eetbaar vlees. Daarmee gaat het gros van de rest verloren.
[ afbeelding ]
Puur qua milieu is de bio-industrie veel beter dan vrije uitloop/biologisch/grasgevoerd vlees.
Je zou in principe Nederland volledig zelfvoorzienend kunnen maken, maar daarvoor zou je vooral peulvruchten moeten verbouwen zoals erwten van Nederlandse bodem, maar voor het milieu maakt het vrij weinig uit of je erwten uit Duitsland of Nederland haalt. De productie is de grootste vervuiler. Uiteindelijk verwerking in een fabriek nihil
In plaats van geen vlees eten kun je als co2 uitstoter die de co2 uitstoot willen verminderen beter euthanasie plegen dan is het gecreëerde 'probleem' opgelost.quote:Op zondag 5 oktober 2025 14:11 schreef SpecialK het volgende:
[..]
jij snapt niet zo goed dat de atmosfeer een condominium is merk ik. je snapt dat al die co2 straks ook een belastinglast wordt voor jou toch?
Jij bent voor meer vluchtelingen naar Europa/Nederland dus?quote:Op zondag 5 oktober 2025 15:03 schreef Nober het volgende:
[..]
In plaats van geen vlees eten kun je als co2 uitstoter die de co2 uitstoot willen verminderen beter euthanasie plegen dan is het gecreëerde 'probleem' opgelost.
Nee ik ben voor alle immigranten en illegalen uitzetten.quote:Op zondag 5 oktober 2025 15:05 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Jij bent voor meer vluchtelingen naar Europa/Nederland dus?
Wat denk je dat gaat gebeuren als klimaatverandering extreme droogte gaat veroorzaken in Afrika? Denk je dat die mensen dan niet hun best gaan doen om een bootje te pakken naar Nederland toe?quote:Op zondag 5 oktober 2025 15:07 schreef Nober het volgende:
[..]
Nee ik ben voor alle immigranten en illegalen uitzetten.
Er is nog nooit een bootje uit Afrika aangemeerd in Nederland.quote:Op zondag 5 oktober 2025 15:09 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Denk je dat die mensen dan niet hun best gaan doen om een bootje te pakken naar Nederland toe?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |