abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218924421
quote:
14s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 08:57 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Ik heb dat tot op heden nog niet meegemaakt. Zeker niet als je Google Gemini of ChatGPT gebruikt. Voor een paar simpele historische feiten zijn deze over het algemeen prima. Iets als Grok daarentegen is gewoon troep en onbetrouwbaar.

Wat we dan ook vooral zien is dat sommigen AI afschrijven omdat de feiten die er worden genoemd, niet welgevallig zijn met het eigen wereldbeeld. Dat mag natuurlijk, maar dan is AI niet het probleem maar het eigen wereldbeeld dat haaks staat op de feitelijke realiteit. Daarnaast kun je natuurlijk ook altijd zien welke bronnen er worden gebruikt.
[..]
En het treinverkeer was ontregeld.
AI wordt niet gezien als betrouwbare bron vanwege hallucinaties

https://en.wikipedia.org/wiki/Hallucination_(artificial_intelligence)

Ongeveer 25% - 33% van de keren dat het wordt gebruikt komt het met totale onzin aanzetten volgens wetenschappelijk onderzoek.

https://www.nytimes.com/2(...)-chatgpt-google.html

Dus je moet echt alles goed factchecken voordat je er van op aan kunt.
pi_218924445
quote:
14s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 08:59 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Helaas willen sommigen de eigen politieke kant altijd verdedigen.

Het is simplistisch tribalisme wat we ook terugzagen met de motie over antifa. Ook al ben je links en progressief zou niemand iets met zulke mensen te maken moeten willen hebben net zoals weldenkende rechts en conservatieven zich zouden moeten distantieren van de hooligans die in Den Haag aan het rellen waren.
Als rechts niet meer probeert om burgerwachten en eigen rechten met fascistische uitingen aan te sporen. Als men de hooligans met sterke woorden veroordeelt, kan links het antifascisme beteugelen. Lossen we het samen op.

Wat vind jij trouwens van het idee voor een brede beweging van links en rechts dat de komst van een paars kabinet zou willen aanmoedigen?
  vrijdag 3 oktober 2025 @ 09:11:14 #203
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_218924457
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 09:09 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Als rechts niet meer probeert om burgerwachten en eigen rechten met fascistische uitingen aan te sporen. Als men de hooligans met sterke woorden veroordeelt, kan links het antifascisme beteugelen. Lossen we het samen op.

Wat vind jij trouwens van het idee voor een brede beweging van links en rechts dat de komst van een paars kabinet zou willen aanmoedigen?
Waarom zou men eigenlijk antifascisme willen beteugelen?
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  vrijdag 3 oktober 2025 @ 09:16:53 #204
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_218924544
quote:
7s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 09:05 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Niemand bagatelliseert het. En ik zie hier ook niemand de demonstratie van gisteren verdedigen omdat het de eigen politieke kant zou zijn.

Stop toch eens met dat constant zij-wij denken en opmerkingen plaatsen, dat idiote zwart-wit gedoe, links-rechts.

Vrijwel iedereen vindt dergelijke demonstraties waarbij dingen worden gemold of echt gevaarlijke dingen worden gedaan zoals op het spoor lopen niet oke. Net zoals vrijwel iedereen de rellen van 20 september in Den Haag niet oké vindt.
Nee hoor, de kritiek op antifa en het wegzetten van deze groepering als terreurgroepering heeft wel degelijk tot veel kritiek weten te leiden. Dit heeft verder niets te maken met een zij-wij denken of zwart-wit denken, maar met aantoonbare feiten.

Zo kwam GroenLinks-PvdA zelfs met een uitgebreide uitleg en noemde daarbij zichzelf een 'antifascistische beweging' (bron). Alle progressief linkse partijen met CDA als centristische uitzondering stemden ook tegen de motie (bron). En ook hier op FOK! wist het tot gemor en geklaag te leiden onder progressief linkse users (bron).
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_218924549
quote:

[..]
Paars stond voor "tegen CDA", dat was de oorspronkelijke reden om samen te gaan zitten. Met name omdat CDA al veel te lang aan de macht was, incl haar voorgangers. Waarom zou zo'n anti-CDA beweging nu nodig zijn?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_218924566
quote:
5s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 09:11 schreef JAM het volgende:

[..]
Dat beteugelen is niet nodig zolang men aan de andere kant voor meer eigen rechten en chaos predikt. Maar als de andere kant zorgt dat alles beteugeld wordt tot een fatsoenlijker geluid, kan ook het antifascisme een stap terug.
  vrijdag 3 oktober 2025 @ 09:20:13 #207
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_218924620
quote:

[..]

Met fascisme heeft het allemaal niets te maken en je praat hier dus het ingrijpen van een beweging als antifa goed. Bedankt voor het bevestigen van mijn punt. Heb je daarnaast een bron voor het vermeende draagvlak voor een 'paars' kabinet? En uit welke partijen zou dit bestaan?
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_218924645
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 09:17 schreef Hanca het volgende:

[..]
Paars stond voor "tegen CDA", dat was de oorspronkelijke reden om samen te gaan zitten. Met name omdat CDA al veel te lang aan de macht was, incl haar voorgangers. Waarom zou zo'n anti-CDA beweging nu nodig zijn?
Cda mag ook aansluiten. De roep om paars moet vooral een signaal zijn dat we willen zien dat de twee kanten die nu lijnrecht tegenover elkaar staan gaan samenwerken.
  vrijdag 3 oktober 2025 @ 09:21:43 #209
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_218924652
quote:
5s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 09:11 schreef JAM het volgende:

[..]
Antifascisme is inmiddels een eufemisme voor extreemlinkse bewegingen om te kunnen rellen en/of over te gaan tot haat/intimidatie/vandalisme of geweld. Dat is simpelweg niet acceptabel, ook niet onder de dekmantel van 'antifascisme'.
  vrijdag 3 oktober 2025 @ 09:24:38 #210
37950 JAM
pi_218924685
quote:
14s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 09:16 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Nee hoor, de kritiek op antifa en het wegzetten van deze groepering als terreurgroepering heeft wel degelijk tot veel kritiek weten te leiden. Dit heeft verder niets te maken met een zij-wij denken of zwart-wit denken, maar met aantoonbare feiten.

Zo kwam GroenLinks-PvdA zelfs met een uitgebreide uitleg en noemde daarbij zichzelf een 'antifascistische beweging' (bron). Alle progressief linkse partijen met CDA als centristische uitzondering stemden ook tegen de motie (bron). En ook hier op FOK! wist het tot gemor en geklaag te leiden onder progressief linkse users (bron).
...en groot gelijk ook, want die motie die was ook van de zotte. Ik zou niet kunnen bedenken waarom men in Nederland Antifa tot 'terroristische organisatie' zou willen bestempelen. Ik ga gemakshalve even niet in of je het überhaupt een organisatie kan noemen (daar kunnen we wel over doorgaan, maar dat vind ik minder interessant), maar het lijkt me het begrip van wat we een terrorist noemen en wat niet nogal uithollen, met alle (straf)rechtelijke gevolgen vandien. Het heeft er vooral toe geleid dat er nu stemmen opgaan om een heel stuk gemakkelijker te maken om groeperingen te verbieden zonder tussenkomst van een rechter. Dat lijkt me een heel stuk gevaarlijker voor onze democratie en onze rechtstaat dan wat Antifa tot nu toe bewerkstelligt heeft.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  vrijdag 3 oktober 2025 @ 09:25:26 #211
37950 JAM
pi_218924690
quote:
14s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 09:21 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Antifascisme is inmiddels een eufemisme voor extreemlinkse bewegingen om te kunnen rellen en/of over te gaan tot haat/intimidatie/vandalisme of geweld. Dat is simpelweg niet acceptabel, ook niet onder de dekmantel van 'antifascisme'.
Ja, dat is jammer inderdaad. Daarmee snijden ze zichzelf in de vingers. Ik erken met liefde dat er onder de linksen ook lui bestaan die doorslaan in hun intolerant tolerant zijn (bij gebrek aan een beter woord) en dat gaat ten koste van het bestrijden van daadwerkelijk gevaar, zoals fascisme.
pi_218924722
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 09:21 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Cda mag ook aansluiten. De roep om paars moet vooral een signaal zijn dat we willen zien dat de twee kanten die nu lijnrecht tegenover elkaar staan gaan samenwerken.
Een kabinet met CDA is per definitie niet paars. Paars is eigenlijk liberaal + sociaal-democratisch en je zou alleen een kabinet met VVD, GL-PvdA, D66, Volt en PvdD paars kunnen noemen.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Paars_kabinet
Een Paars kabinet bevat geen christendemocraten.

Wat jij waarschijnlijk bedoelt is een breed midden kabinet, van GL-PvdA tot VVD, met daarin mogelijk CDA, D66, CU en Volt als partijen die daar tussen zitten. Dat is zeker niet de definitie van paars.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  vrijdag 3 oktober 2025 @ 09:32:52 #213
37950 JAM
pi_218924781
quote:
14s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 09:20 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Met fascisme heeft het allemaal niets te maken en je praat hier dus het ingrijpen van een beweging als antifa goed. Bedankt voor het bevestigen van mijn punt. Heb je daarnaast een bron voor het vermeende draagvlak voor een 'paars' kabinet? En uit welke partijen zou dit bestaan?
Burgerwachten instellen, hitlergroeten uitbrengen en Sieg Heil roepen met de godmogelijke arrogantie en walgelijkheid dat te doen met het rood-wit-blauw in je handen lijken mij weldegelijk wat met fascisme te maken. Zolang er een overheid bestaat in Nederland die daar tegen optreed is er geen enkel probleem. Nou ja, dan is er wel een probleem, maar wordt daar dus wat aan gedaan.

Als daar niets aan wordt gedaan, als dat gebagetalliseert wordt en door sommige politici zelfs wordt goedgepraat en aangewakkerd, dan is er dus wel een probleem.
pi_218924784
quote:
14s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 09:20 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Met fascisme heeft het allemaal niets te maken en je praat hier dus het ingrijpen van een beweging als antifa goed.
Beetje een woke-stempel-dingetje aan het worden dit. Lekker ongrijpbaar proberen te maken. Een grote inhoudsloze discussie over welke vormen van protesten de voorkeur krijgen.

quote:
Heb je daarnaast een bron voor het vermeende draagvlak voor een 'paars' kabinet? En uit welke partijen zou dit bestaan?
Iedere partij op rechts en links die kan en wil regeren in elk geval met elkaar om de tafel laten gaan voor verkennende gesprekken en samen een toekomstvisie laten maken.

Kijkend naar de koers die Nederland beter maakt en naar de toekomst leidt ipv naar wat ons verder verdeelt en dat we maar gezellig samen met de VS de afgrond inrijden.
pi_218924817
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 06:03 schreef Fretwork het volgende:

[..]
Zijn hooligans Bluesdude, laten we het nou niet politiek maken
Die reltrappers in Den Haag waren deels voetbalhooligans met veel etnische haat en sympathie voor extreemrechts
En deels extreemrechtse lieden. Dezelfde soort die je nu overal in het land ziet rellen bij AZC's en gemeenteraadsvergaderingen. Voetbalhooligans met prinsenvlaggen, al dan niet met VOC-verheerlijkingen zie je niet op de tribunes van de clubs. Ook het roodwitblauw zie je niet vaak

Maar...... een onderzoek naar de gehaltes hooligans naast sec politieke activisten bij die haatrellen is wel nodig

Den Haag en andere antiasiel-rellen overal is natuurlijk wel politiek
pi_218924852
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 09:36 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Die reltrappers in Den Haag waren deels voetbalhooligans met veel etnische haat en sympathie voor extreemrechts
En deels extreemrechtse lieden. Dezelfde soort die je nu overal in het land ziet rellen bij AZC's en gemeenteraadsvergaderingen. Voetbalhooligans met prinsenvlaggen, al dan niet met VOC-verheerlijkingen zie je niet op de tribunes van de clubs. Ook het roodwitblauw zie je niet vaak

Maar...... een onderzoek naar de gehaltes hooligans naast sec politieke activisten bij die haatrellen is wel nodig
Laten we er niet omheen draaien; veel voetbalhooligans hebben ook gewoon rechts-extremistische voorkeuren.

Ook vanaf de tribunes hoor je weleens racistische spreekkoren of "AZC weg ermee" bijvoorbeeld.

Het zal wel met hun gebrek aan intelligentie te maken hebben denk ik.

Dus zulke verschillende groepen zijn dat echt niet. Laat je niks wijsmaken.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_218924870
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 09:36 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Voetbalhooligans met prinsenvlaggen, al dan niet met VOC-verheerlijkingen zie je niet op de tribunes van de clubs.
In het weekend na de dood van Lisa doken wel overal prinsenvlaggen op in de stadions: https://www.ad.nl/binnenl(...)elf-kijken~ab12d843/
pi_218924881
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 09:43 schreef Hanca het volgende:

[..]
In het weekend na de dood van Lisa doken wel overal prinsenvlaggen op in de stadions: https://www.ad.nl/binnenl(...)elf-kijken~ab12d843/
Dat waren politieke statements van etnische haat. Niet normaal de eigen club supporteren.
Nationale vlaggen worden vaker misbruikt voor het uiten van etnische haat en/of of militant nationalisme

[ Bericht 4% gewijzigd door Bluesdude op 03-10-2025 09:50:39 ]
  vrijdag 3 oktober 2025 @ 09:47:04 #219
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218924892
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 00:02 schreef Hexagon het volgende:
Overigens is Timmermans die heel veel is afgevallen in combinatie met dalende peilingen van PvdA/GL wel een pijnlijke analogie. :')
Waar komt het idee van dalende peilingen van PvdAGL eigenlijk vandaan? Bij mijn weten schommelen die al tijden rond de 25 zetels.

Ik heb het idee dat dat ook weer zo'n Telegraafframe is in de hoop dat mensen zich gaan afkeren van 'losers'.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_218924927
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 09:28 schreef Hanca het volgende:

[..]
Een kabinet met CDA is per definitie niet paars. Paars is eigenlijk liberaal + sociaal-democratisch en je zou alleen een kabinet met VVD, GL-PvdA, D66, Volt en PvdD paars kunnen noemen.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Paars_kabinet
Een Paars kabinet bevat geen christendemocraten.

Wat jij waarschijnlijk bedoelt is een breed midden kabinet, van GL-PvdA tot VVD, met daarin mogelijk CDA, D66, CU en Volt als partijen die daar tussen zitten. Dat is zeker niet de definitie van paars.
Paars was het rode van de PvdA met het blauwe van de VVD. Het groene van D66 zou het bruiner maken. Vandaar dat paars bleef als stempel. Maar voor velen staan die kleuren voor links en rechts en 'breed middenkabinet' is een oubollige grijze soep, dat spreekt niemand aan.

Er moet weer een focus op een gezonde markt van werknemers en werkgevers en bestaanszekerheid komen. Alles waar een land op draait. We moeten weer optimisme zoeken en wetenschap omarmen zonder aan zombie-VS vast te klampen. Trek wetenschappers aan en zoek naar grotere zekerheden dan AI-bubbels. We zijn goed met water en dat is nu al meer dan nodig, over 30 jaar helemaal.

En Aboutaleb moet terug.
  vrijdag 3 oktober 2025 @ 09:49:47 #221
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218924931
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 09:47 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Waar komt het idee van dalende peilingen van PvdAGL eigenlijk vandaan? Bij mijn weten schommelen die al tijden rond de 25 zetels.

Ik heb het idee dat dat ook weer zo'n Telegraafframe is in de hoop dat mensen zich gaan afkeren van 'losers'.
Ze zaten een tijd tegen de 30 zetels aan maar zijn teruggekacheld.
pi_218924932
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 09:47 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Om één of andere reden laten ze nu een weekje een dalende trend zien in de 2 peilingen (naar 23 zetels). Maar valt allemaal nog in de foutmarge ook, en bovendien moeten de campagnes nog echt losbarsten. Dan gaan de grote verschuivingen plaatsvinden.

Overigens vind ik persoonlijk grote verschuivingen altijd wel bedenkelijk. Alsof mensen geen redelijk vaststaande politieke overtuigingen of normen en waarden hebben en deze zo veranderlijk zijn als het weer.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  vrijdag 3 oktober 2025 @ 09:51:14 #223
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_218924954
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 09:49 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Om één of andere reden laten ze nu een weekje een dalende trend zien in de 2 peilingen (naar 23 zetels). Maar valt allemaal nog in de foutmarge ook, en bovendien moeten de campagnes nog echt losbarsten. Dan gaan de grote verschuivingen plaatsvinden.

Overigens vind ik persoonlijk grote verschuivingen altijd wel bedenkelijk. Alsof mensen geen redelijk vaststaande politieke overtuigingen of normen en waarden hebben en deze zo veranderlijk zijn als het weer.
Ik vind het ook nogal merkwaardig. GroenLinks-PvdA is al tijden vrij stabiel in de peilingen. Waarom zouden die kiezers zich nu ineens gaan bedenken? En waar zouden zij überhaupt heen gaan dan?
pi_218924957
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 09:45 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Dat waren politieke statements van etnische haat. Niet normaal de eigen club supporteren.
Klopt, maar het geeft wel aan dat die groepen van voetbalhooligan en rechtse relschoppers waarschijnlijk in elkaar over lopen of zelfs grotendeels hetzelfde zijn. Ze maken nooit politieke statements met (extreem-)linkse symbolen.

Waarbij ik trouwens de discussie welk type sloper van de samenleving, de linkse of de rechtse, erger zijn vrij onzinnig vind. Omdat als je de ene kant erger noemt, je automatisch de andere kant bagatelliseert.

Je moet gewoon geen ramen kapot smijten, niks slopen, niet op sporen of snelwegen lopen, geen kunst vernielen, niet met vuurwerk gooien en niet met de ME gaan vechten. Aan beide kanten gebeurt dat en aan beide kanten zorgen de extremisten dat je vaak niet meer vreedzaam je recht op demonstreren kunt uitoefenen.
pi_218924995
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 09:49 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Dat is toch ook zo? PVV in 2023 4 zetels in de Eerste Kamer, in 2024 plots 37 in de Tweede Kamer. In 2019 haalden ze zelfs 0 zetels in de Europese Verkiezingen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')