Als je de hele oorlog negeert, dan is er ook al genoeg grond om Israel uit te sluiten van het songfestival. De delegatie treitert deelnemers die niet uitgesproken pro-Israel zijn. De commentatoren vertellen de gemeenste dingen over deelnemers die zich uitspreken tegen Israel. De publieksstemmen worden gekaapt door een door de overheid gefinancierde campagne.quote:Op maandag 6 oktober 2025 15:04 schreef Troel het volgende:
Ik vind dat hele wel of niet meedoen aan het ESF heel dubbel.
Ik vind namelijk Israel echt niet te vergelijken met Rusland. Ben ik het eens met wat ze doen? Nee, absoluut niet. Maar Oekraine mag wel terugvechten en Israel niet. Tenminste, zo voelt het. En ja, ik snap dat dat komt door de manier waarop, maar laten we niet vergeten dat Israel wérd aangevallen (en dat Hamas en dergelijke echt niet gaan stoppen totdat Israel echt niet meer is).
Maarja, onpopulaire mening enzo en veel mensen denken dan meteen dat je het geweld goed keurt. Zeker niet.
Maar als ze uitsluiten om dat treiteren de campagne en dergelijke, prima, maar daar hadden ze dat veel eerder moeten doenquote:Op maandag 6 oktober 2025 16:15 schreef BillDauterive het volgende:
[..]
Als je de hele oorlog negeert, dan is er ook al genoeg grond om Israel uit te sluiten van het songfestival. De delegatie treitert deelnemers die niet uitgesproken pro-Israel zijn. De commentatoren vertellen de gemeenste dingen over deelnemers die zich uitspreken tegen Israel. De publieksstemmen worden gekaapt door een door de overheid gefinancierde campagne.
En als je de hele oorlog niet negeert, dan gaat Israel veel te ver met al het geweld. Oekraïne zou ook kritiek krijgen als ze half Rusland gaat bombarderen en de bevolking uithongert.
Zelf ging ik er naïef vanuit dat de hoge televotescore van 2024 een eenmalig iets was, net als met Oekraïne twee jaar eerder.quote:Op maandag 6 oktober 2025 16:27 schreef Troel het volgende:
[..]
Maar als ze uitsluiten om dat treiteren de campagne en dergelijke, prima, maar daar hadden ze dat veel eerder moeten doenWant dat is niet nieuw.
Hmm ja het argument van 'terugvechten' is al controversieel want dit conflict is niet op 7 oktober 2023 begonnen. Het was een escalatie door Hamas, absoluut, maar het kwam niet uit het niks.quote:Op maandag 6 oktober 2025 15:04 schreef Troel het volgende:
Ik vind dat hele wel of niet meedoen aan het ESF heel dubbel.
Ik vind namelijk Israel echt niet te vergelijken met Rusland. Ben ik het eens met wat ze doen? Nee, absoluut niet. Maar Oekraine mag wel terugvechten en Israel niet. Tenminste, zo voelt het. En ja, ik snap dat dat komt door de manier waarop, maar laten we niet vergeten dat Israel wérd aangevallen (en dat Hamas en dergelijke echt niet gaan stoppen totdat Israel echt niet meer is).
Maarja, onpopulaire mening enzo en veel mensen denken dan meteen dat je het geweld goed keurt. Zeker niet.
Ik denk niet dat iemand deze discussie leuk vindt. Maar hij is wel enorm belangrijk.quote:Op maandag 6 oktober 2025 17:30 schreef NailQueen het volgende:
Ik ben deze Israël wel/niet in ESF discussie zo zat
Laten we het negerenquote:Op maandag 6 oktober 2025 17:30 schreef NailQueen het volgende:
Ik snap wat je bedoelt. Vraag me wel af dan of het in het geval van het Rijksmuseum echt een enorm verschil zou maken qua bezoekersaantallen.quote:Op maandag 6 oktober 2025 14:34 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Nou ja, het is wel zo dat het Louvre in Lens niet de absolute topstukken heeft als de Mona Lisa of de Venus van Milo. Meer de subtoppers, die anders ondersneeuwen of zelfs in het depot van het Louvre in Parijs komen. Maar die nu schitteren onder de vlag van het Louvre in Lens, wat meer tot de verbeelding spreekt voor toeristen dan als het het Jean-Luc Le Grand-museum ofzo was geweest met dezelfde items.
Dus vanuit het Rijksmuseum zou je dan niet de Nachtwacht, het Melkmeisje of de Jonge Hazes Vaandeldrager verplaatsen, maar minder bekende werken uit die periode. Of andere objecten. Er zijn nu ook honderden wapens en serviesstukken enzo, die bijna niemand uitgebreid bekijkt.
Ja dat vind ik ook wel. Maar ik word er nu gewoon eerder moe van dat ik er me aan erger.quote:Op maandag 6 oktober 2025 17:39 schreef Strani het volgende:
[..]
Ik denk niet dat iemand deze discussie leuk vindt. Maar hij is wel enorm belangrijk.
Snap ik. Tja, uiteindelijk hebben wij er toch geen invloed van. We delen hier alleen maar onze meningen maar verder is het gewoon afwachten.quote:Op maandag 6 oktober 2025 17:42 schreef NailQueen het volgende:
[..]
Ja dat vind ik ook wel. Maar ik word er nu gewoon eerder moe van dat ik er me aan erger.
Dat laatste zeker eens.quote:Op maandag 6 oktober 2025 17:38 schreef Strani het volgende:
[..]
Hmm ja het argument van 'terugvechten' is al controversieel want dit conflict is niet op 7 oktober 2023 begonnen. Het was een escalatie door Hamas, absoluut, maar het kwam niet uit het niks.
En verder vind ik dat de discussie moet gaan om het wel of niet schorsen van Israël door de EBU, met de daarbij behorende consequenties zoals het missen van het ESF. Nu legt het allemaal te veel druk op het ESF zélf.
En daarnaast: Wat @:billdauterive zei. Dat is wel degelijk in de afgelopen twee jaar enorm uit de hand gelopen.
Klopt, het speelt al heel lang (ik zou bijna zeggen duizenden jaren). Ben ook bang dat er geen oplossing is.quote:Op maandag 6 oktober 2025 17:38 schreef Strani het volgende:
[..]
Hmm ja het argument van 'terugvechten' is al controversieel want dit conflict is niet op 7 oktober 2023 begonnen. Het was een escalatie door Hamas, absoluut, maar het kwam niet uit het niks.
En verder vind ik dat de discussie moet gaan om het wel of niet schorsen van Israël door de EBU, met de daarbij behorende consequenties zoals het missen van het ESF. Nu legt het allemaal te veel druk op het ESF zélf.
En daarnaast: Wat @:billdauterive zei. Dat is wel degelijk in de afgelopen twee jaar enorm uit de hand gelopen.
Sorryquote:Op maandag 6 oktober 2025 17:30 schreef NailQueen het volgende:
Ik vrees het ook. Dit blijft een kwestie van deëscaleren waar mogelijk, tot de volgende escalatie.quote:Op maandag 6 oktober 2025 17:48 schreef Troel het volgende:
[..]
Klopt, het speelt al heel lang (ik zou bijna zeggen duizenden jaren). Ben ook bang dat er geen oplossing is.
Laat je niet door mij tegenhouden. Ik ben over het algemeen gewoon zat dat het hele ESF verpest is door (onder andere) deze discussie. Ik zou gewoon willen dat de EBU de ballen heeft om een knoop door te hakken. Maar goed we kennen ze langer dan vandaag.quote:
Volgens mij heb je dat niet, al kunnen jongeren tot 18 jaar er sowieso gratis in. En de entreeprijs is 1/3 van de prijs van een Museumkaart, dus zo zullen ook veel mensen ‘gratis’ binnenkomen.quote:Op maandag 6 oktober 2025 17:41 schreef Strani het volgende:
[..]
Ik snap wat je bedoelt. Vraag me wel af dan of het in het geval van het Rijksmuseum echt een enorm verschil zou maken qua bezoekersaantallen.
Ik weet overigens niet of dit in Nederland ook gebeurt maar de grote museums in bijvoorbeeld Madrid hebben vaak een gratis dag per week, of in elk geval een paar uur op die dag. Dat is denk ik leuk voor veel mensen maar ik betaal echt liever zodat ik dan in redelijke kalmte door het museum kan lopen...
Tsja dus ook zonder Oekraïne dus?quote:Op maandag 6 oktober 2025 18:18 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:
Ik ben van mening dat een land dat in oorlog is, niet moet meedoen aan het ESF.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |