En dus persen we maar iedereen in een mal. Iedereen blank, hetero, trouwen, een gezinnetje. Onze Leitkultur.quote:Op woensdag 1 oktober 2025 09:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hier ben ik het met je eens, dat zien we helaas over de hele samenleving. In het hele westen trouwens behoorlijk, maar in Nederland wel erger dan gemiddeld. We hebben geen echte samenleving meer, helaas.
quote:Op woensdag 1 oktober 2025 09:36 schreef Nober het volgende:
Weet iemand hoe dit zit?
[ x ]
https://x.com/gjvu/status/1973086665817125241
https://www.tweedekamer.n(...)2025-2026/7#7b3287d0quote:De heer Boswijk (CDA):
Voorzitter. Ik heb een verklaring bij de motie op stuk nr. 475 van collega's Ellian en Bikker. Natuurlijk moeten Joodse studenten en leerkrachten zich veilig voelen op basisscholen, middelbare scholen en hogescholen. Helaas is dat op dit moment niet het geval. We moeten dan ook alles doen om daarvoor te zorgen. Tegelijkertijd is ons standpunt ten aanzien van spreekt-uitmoties ook helder. Wij vinden niet dat een spreekt-uitmotie daarvoor bedoeld is. Ondanks dat wij de lading delen, zullen wij deze motie dus niet steunen.
Zoals ik al zei: in de basis is dit een (marginaal) biologisch verschijnsel - volledig verklaarbaar vanuit de evolutie.quote:Op woensdag 1 oktober 2025 09:31 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Net als homoseksualiteit is dit geen modeverschijnsel of "culturele trend". Onzin.
Het is jarenlang onderdrukt en nu eindelijk kan een biologische werkelijkheid tot uiting komen.
Luister dit eens, nota bene van de Extremistische Omroep. Door een reformatorische arts.
https://www.nporadio1.nl/(...)er-martin-den-heijer
Er is geen school die het hier op kleuterleeftijd over heeft, in alle lesmethodes zit het in het deel voor groep 7/8.quote:Op woensdag 1 oktober 2025 09:48 schreef Spablauw214 het volgende:
Weet je wat het is? Het interesseert me niet. Ik vind die pride een onsmakelijk tafereel. Ik vraag me ook af in hoeverre het echt bijdraagt aan LGBT-acceptatie. Maar we hebben hier VVMU en als iemand met zijn blote snikkel in een achterlijk pak op een boot wil staan: prima, ga ik lekker wat anders doen.
Waar ik meer moeite mee heb is dat mijn kinderen in de kleuterleeftijd dit op school opgedrongen krijgen. Laat die kinderen lekker kind zijn en als ze 12 zijn en de wereld gaan ontdekken komen ze er vanzelf wel een keer achter dat dit soort mensen er ook zijn, en er ook mogen zijn.
Wat dit hele fenomeen nog in veel grotere mate opblaast is de tegenbeweging die hier vooral makkelijk wil scoren. Voor die ene persoon die op Fok rondloopt die dit een enorm belangrijk issue vindt zijn er 300 die het ene na het andere topic oplepelen met ophef over transgenders in de sport, genderneutrale toiletten of wat dan ook.quote:Op woensdag 1 oktober 2025 09:46 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Zoals ik al zei: in de basis is dit een (marginaal) biologisch verschijnsel - volledig verklaarbaar vanuit de evolutie.
Maar er zal zeker enige mate van culturele invloed sprake zijn. Het hele fenomeen van letters, genders en kleurtjes als basis voor identiteit geniet in bepaalde kringen sterk onder een vergrootglas en met name jongeren beïnvloeden elkaar sterk.
Ik verwacht niet dat dit over 20 jaar nog steeds iets is wat serieus speelt, dan heeft een nieuwe generatie zich ws gestort op cyborg of biologisch aangepast zijn - of iets in die richting.
Daarom is het ook veel beter om aanmeldcentra in de regio op te tuigen en te financieren, waar mensen in acceptabele omstandigheden worden opgevangen en een aanvraag kunnen indienen. Dan ben je ook van die gammele bootjes en NGO-veerdiensten af. Als je aanvraag is goedgekeurd kan je hierheen komen en doen we evenredige verdeling over de EU. Want eerlijk is eerlijk, als je echt op de vlucht bent is Roemenië of Bulgarije ook prima.quote:Op woensdag 1 oktober 2025 09:49 schreef Mutant01 het volgende:
Ik ben momenteel in Marokko en ook hier wordt er veel gesproken over migratie (naast corruptie, het WK en de slechte gezondheidszorg). Men is extreem boos over de wijze waarop de Marokkaanse overheid omgaat met de eigen landsgrenzen. Ze vinden dat Marokko, ten kosten van de eigen veiligheid, kiest voor Europa. Er zijn namelijk honderdduizenden illegalen uit verschillende Afrikaanse landen en Marokko ontvangt in hun ogen smeergeld om ze tegen te houden aan de Europese grens. Dit zorgt voor talloze problemen, omdat deze mensen uiteindelijk goeddeels in de illegaliteit in Marokko verdwijnen. Gevolg is uitbuiting, criminaliteit, onveiligheid etc. Men pleit hier voor het openzetten van de sluizen, zodat de druk op de eigen maatschappij verlicht wordt.
Dat is precies hoe samenleven wel werkt.quote:Op woensdag 1 oktober 2025 09:41 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
En dus persen we maar iedereen in een mal. Iedereen blank, hetero, trouwen, een gezinnetje. Onze Leitkultur.
Nee dus. Zo werkt het niet. Zo werkt compassie, empathie, universalisme en samenleven niet.
Gelachen. Mijn dochter kwam thuis met een verhaal over de juf die had verteld dat sommige mensen ook 2 papa’s of 2 mama’s hebben. Of meerdere papa’s en mama’s in hetzelfde huis.quote:Op woensdag 1 oktober 2025 09:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er is geen school die het hier op kleuterleeftijd over heeft, in alle lesmethodes zit het in het deel voor groep 7/8.
Wat een benepen conservatieve flauwekul. Dan snap je gewoon echt niet, wil je niet snappen, wat bij zo een behandeltraject komt kijken.quote:Op woensdag 1 oktober 2025 09:46 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Zoals ik al zei: in de basis is dit een (marginaal) biologisch verschijnsel - volledig verklaarbaar vanuit de evolutie.
Maar er zal zeker enige mate van culturele invloed sprake zijn. Het hele fenomeen van letters, genders en kleurtjes als basis voor identiteit geniet in bepaalde kringen sterk onder een vergrootglas en met name jongeren beïnvloeden elkaar sterk.
Ik verwacht niet dat dit over 20 jaar nog steeds iets is wat serieus speelt, dan heeft een nieuwe generatie zich ws gestort op cyborg of biologisch aangepast zijn - of iets in die richting.
De gulden middenweg kan eventueel ook.quote:Op woensdag 1 oktober 2025 09:52 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Zonder leitkultur geen anker, geen gezamenlijke kapstok, geen brede gemeenschap, maar willekeurige of single issue groepen die constant elkaars verschillen benadrukken en daardoor nergens gemeenschappelijke grond kunnen vinden. Wat je krijgt is een low trust society waar onvoldoende sociaal kapitaal tot stand kan komen. Zie grote steden, zie al die zgn online 'gemeenschappen'. Zonder leitkultur is bijvoorbeeld ook de door jouw zo geprezen solidariteit onmogelijk - want de meeste mensen zijn alleen bereid solidair te zijn met hun ingroup. Als die zich beperkt tot een paar letters of een kleur dan vallen er heel veel mensen buiten de boot.
Hyperindividualisme en het wegvallen van gemeenschappen ligt ten grond aan veel van de ellende waar we we in westerse samenlevingen anno nu mee te maken hebben.
Hoe meer vreemde elementen er binnen komen, hoe minder saamhorigheid en empathie er over blijft.quote:Op woensdag 1 oktober 2025 09:41 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
En dus persen we maar iedereen in een mal. Iedereen blank, hetero, trouwen, een gezinnetje. Onze Leitkultur.
Nee dus. Zo werkt het niet. Zo werkt compassie, empathie, universalisme en samenleven niet.
En daar zijn de linkse partijen dan ook helemaal voor:quote:Op woensdag 1 oktober 2025 09:52 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Daarom is het ook veel beter om aanmeldcentra in de regio op te tuigen en te financieren, waar mensen in acceptabele omstandigheden worden opgevangen en een aanvraag kunnen indienen. Dan ben je ook van die gammele bootjes en NGO-veerdiensten af. Als je aanvraag is goedgekeurd kan je hierheen komen en doen we evenredige verdeling over de EU. Want eerlijk is eerlijk, als je echt op de vlucht bent is Roemenië of Bulgarije ook prima.
Als je dit wil, zul je dus bijvoorbeeld GL-PvdA moeten stemmen.quote:Europees vluchtelingenbeleid. We voeren het Migratie- en Asielpact van de EU uit en stellen onze wetgeving daarop in. Een snelle en eerlijke procedure aan de buitengrens moet vluchtelingen duidelijkheid geven over de kans op asiel. In de procedures en bij de opvang aan de buitengrens zien we er streng op toe dat de mensenrechten van vluchtelingen gewaarborgd zijn. Asielzoekers hebben tijdens de procedure recht op rechtsbijstand. Wie veilig terug kan en geen recht heeft op asiel, wordt ondersteund bij terugkeer naar het land van herkomst.
...
Hervestiging. We willen naar een stelsel dat de meest kwetsbare vluchtelingen die recht hebben op asiel vooropstelt en pakken het bedrijfsmodel van mensensmokkelaars aan. We pleiten voor veilige routes om in Nederland bescherming te bieden aan mensen die vluchten voor oorlog, geweld en vervolging. Het hervestigingsprogramma van UNHCR voorkomt dat mensen de gevaarlijke reis naar Europa maken en vervolgens voor lange tijd in de opvang zitten. Hervestiging is daarom in het belang van vluchtelingen én Nederland. In dat kader stellen we een hoger jaarlijks hervestigingsquotum vast.
Effectief terugkeerbeleid. Mensen die geen recht hebben op asiel, moeten terug naar hun land van herkomst. Asielprocedures moeten kort en zorgvuldig zijn en mensenrechten van migranten moeten te allen tijde zijn gewaarborgd. Met landen van herkomst gaan we, op basis van gelijkwaardigheid, brede partnerschappen aan waar terugkeer van uitgeprocedeerde asielzoekers onderdeel van is.
Perspectief in de regio en in herkomstlanden. Zo’n twee derde van de vluchtelingen wereldwijd wordt opgevangen door buurlanden. We helpen deze landen met goede opvang, zodat mensen niet de gevaarlijke oversteek naar Europa maken. We willen mensen in staat stellen om daar een toekomst op te bouwen, inclusief werk, onderwijs en deelname aan de samenleving. Daarom investeren we in ontwikkelingssamenwerking, conflictpreventie, eerlijke handel, vredesopbouw en in noodhulp aan mensen in nood.
In mijn tijd, en ik zat nota bene in Aerdenhout op de basisschool, was de hele klas aan het schelden met/op homo's voordat ze eindelijk in groep acht begonnen te leren wat dat nu echt waren.quote:Op woensdag 1 oktober 2025 09:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er is geen school die het hier op kleuterleeftijd over heeft, in alle lesmethodes zit het in het deel voor groep 7/8.
2 pappa's en 2 mamma's is totaal wat anders dan transgenders. Er zitten waarschijnlijk gewoon kinderen bij jouw dochter op school met 2 pappa's of 2 mamma's. Die zitten dus gewoon in hun belevingswereld. En maar goed ook dat de juf benadrukt dat dit kan, voor die kinderen met 2 mamma's of 2 pappa's gepest worden.quote:Op woensdag 1 oktober 2025 09:55 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Gelachen. Mijn dochter kwam thuis met een verhaal over de juf die had verteld dat sommige mensen ook 2 papa’s of 2 mama’s hebben. Of meerdere papa’s en mama’s in hetzelfde huis.
En nogmaals, dat die mensen er zijn boeit me niet, sterker nog ik hoop van harte dat ze gelukkig zijn. Maar val hier geen kinderen van 4 en 5 mee lastig. Laat ze dit zelf ontdekken op een gepaste leeftijd.
Alleen die andere landen willen niet meewerken. Landen als Polen en Hongarije zeggen gewoon hardop “wij willen geen multiculturele samenleving”, wat zoveel betekent als “wij willen hier geen islam”. Doen ze ook niet geheimzinnig over.quote:Op woensdag 1 oktober 2025 09:57 schreef Hanca het volgende:
[..]
En daar zijn de linkse partijen dan ook helemaal voor:
https://groenlinkspvda.nl(...)nerend-asielstelsel/
[..]
Als je dit wil, zul je dus bijvoorbeeld GL-PvdA moeten stemmen.
Gepaste leeftijd? Kun je niet vroeg genoeg mee beginnen wat mij betreft.quote:Op woensdag 1 oktober 2025 09:55 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Gelachen. Mijn dochter kwam thuis met een verhaal over de juf die had verteld dat sommige mensen ook 2 papa’s of 2 mama’s hebben. Of meerdere papa’s en mama’s in hetzelfde huis.
En nogmaals, dat die mensen er zijn boeit me niet, sterker nog ik hoop van harte dat ze gelukkig zijn. Maar val hier geen kinderen van 4 en 5 mee lastig. Laat ze dit zelf ontdekken op een gepaste leeftijd.
Je kent het nieuwe migratie- en asielpact, wat het kabinet Schoof weigerde voor te bereiden trouwens (we lopen het meest achter van alle Europese landen), dus helemaal niet.quote:Op woensdag 1 oktober 2025 10:00 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Alleen die andere landen willen niet meewerken. Landen als Polen en Hongarije zeggen gewoon hardop “wij willen geen multiculturele samenleving”, wat zoveel betekent als “wij willen hier geen islam”. Doen ze ook niet geheimzinnig over.
En tot die tijd komt de hele stroom naar het westen omdat hier nu eenmaal de pot met geld staat.
Dat mag je vinden, maar val mijn kinderen hier niet mee lastig. En zodra ik hoor dat ze homo’s uitschelden neem ik wel gepaste maatregelen.quote:Op woensdag 1 oktober 2025 09:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
2 pappa's en 2 mamma's is totaal wat anders dan transgenders. Er zitten waarschijnlijk gewoon kinderen bij jouw dochter op school met 2 pappa's of 2 mamma's. Die zitten dus gewoon in hun belevingswereld. En maar goed ook dat de juf benadrukt dat dit kan, voor die kinderen met 2 mamma's of 2 pappa's gepest worden.
Dus je slaat de plank volledig mis.
Lijkt me hun goed recht om geen multiculturele samenleving te willen.quote:Op woensdag 1 oktober 2025 10:00 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Alleen die andere landen willen niet meewerken. Landen als Polen en Hongarije zeggen gewoon hardop “wij willen geen multiculturele samenleving”, wat zoveel betekent als “wij willen hier geen islam”. Doen ze ook niet geheimzinnig over.
En tot die tijd komt de hele stroom naar het westen omdat hier nu eenmaal de pot met geld staat.
Ja solidariteit vindt jij nu net niet prijzenswaardig. Typisch.quote:Op woensdag 1 oktober 2025 09:52 schreef AgLarrr het volgende:
Zonder leitkultur is bijvoorbeeld ook de door jouw zo geprezen solidariteit onmogelijk
Een leitkultur hoeft niet persé die van "je moet een gezin hebben" - daarmee slaan sommige users hier bewust het hele fenomeen plat omdat het niet in hun eigen evangelie past. Dat neemt niet weg dat ze zelf ook een opvatting hebben over wat leitkultur moet zijn, dus de kilo's boter voor op het hoofd zijn niet aan te slepen.quote:Op woensdag 1 oktober 2025 09:56 schreef Eightyone het volgende:
[..]
De gulden middenweg kan eventueel ook.
Die typische traditionele mal zoals hierboven ergens beschreven, daar pas ik niet helemaal in ('trouwen' en 'een gezinnetje' vallen sowieso al weg). Compleet langs elkaar heen leven hoeft tegelijkertijd ook weer niet.
Dat blijft ook een hardnekkige fantasie. Het gros van de 'stroom' blijft lekker in eigen land of in de regio. Landen als Polen en Hongarije zijn nooit populaire bestemmingen geweest voor vluchtelingen. Heeft weinig te maken met actief beleid, maar meer met het welvaartsniveau en de bijbehorende kansen die dat zou bieden.quote:Op woensdag 1 oktober 2025 10:00 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Gelukszoekers dus.quote:Op woensdag 1 oktober 2025 10:04 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat blijft ook een hardnekkige fantasie. Het gros van de 'stroom' blijft lekker in eigen land of in de regio. Landen als Polen en Hongarije zijn nooit populaire bestemmingen geweest voor vluchtelingen. Heeft weinig te maken met actief beleid, maar meer met het welvaartsniveau en de bijbehorende kansen die dat zou bieden.
Kap dan eens met al die speciale aandacht voor die debiele letterbak - die doet in de verste verte geen recht aan de veelkleurigheid van de menselijke natuur en marginaliseert deze. Laten het gewoon over mensen hebben; want dat zijn we allemaal. Laten we dat als uitgangspunt nemen. Niets menselijks is ons vreemd.quote:Op woensdag 1 oktober 2025 10:03 schreef Klopkoek het volgende:
Wat je nodig hebt is meer universalisme en minder particularisme.
Jij hoort dat niet als het op school gebeurt. En het is geen 'vinden' en 'lastig vallen', die kinderen met twee moeders of twee vaders moeten ook welkom zijn op de school. Waarom zou je die kinderen 'lastig vallen' met het feit dat hun situatie gek is, dat ze er niet mogen zijn? Want dat is wat jij voor stelt, dat je alleen het gangbare vader+moeder mag aanleren.quote:Op woensdag 1 oktober 2025 10:02 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dat mag je vinden, maar val mijn kinderen hier niet mee lastig. En zodra ik hoor dat ze homo’s uitschelden neem ik wel gepaste maatregelen.
Je kan van alles opschrijven. Ben je wel eens in Oost-Europa geweest? Ik wel. Tientallen keren. Er bestaat daar geen multiculturele samenleving. Geen moskeeën, geen hoofddoekjes, zeer weinig tot geen “mensen van kleur”, niets. Zoek eens op hoeveel asielaanvragen deze landen in een jaar krijgen.quote:Op woensdag 1 oktober 2025 10:02 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je kent het nieuwe migratie- en asielpact, wat het kabinet Schoof weigerde voor te bereiden trouwens (we lopen het meest achter van alle Europese landen), dus helemaal niet.
Nogmaals, je kent het dus niet. Ga je eens inlezen, zou ik zeggen.quote:Op woensdag 1 oktober 2025 10:06 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Je kan van alles opschrijven. Ben je wel eens in Oost-Europa geweest? Ik wel. Tientallen keren. Er bestaat daar geen multiculturele samenleving. Geen moskeeën, geen hoofddoekjes, zeer weinig tot geen “mensen van kleur”, niets. Zoek eens op hoeveel asielaanvragen deze landen in een jaar krijgen.
En die landen werken dat actief tegen. En daar is brede steun voor onder de bevolking. Dat kan je xenofoob en racistisch noemen maar het is wel de realiteit.
Ok dus je geeft toe dat het eigenlijk gelukszoekers zijn?quote:Op woensdag 1 oktober 2025 10:04 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat blijft ook een hardnekkige fantasie. Het gros van de 'stroom' blijft lekker in eigen land of in de regio. Landen als Polen en Hongarije zijn nooit populaire bestemmingen geweest voor vluchtelingen. Heeft weinig te maken met actief beleid, maar meer met het welvaartsniveau en de bijbehorende kansen die dat zou bieden.
Ik beschrijf de realiteit grapjas. Ga er eens heen.quote:Op woensdag 1 oktober 2025 10:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nogmaals, je kent het dus niet. Ga je eens inlezen, zou ik zeggen.
Het heeft vooral te maken met het feit dat vluchtelingen ook wel weten dat ze zwaar gediscrimineerd zullen worden in Polen en Hongarije. Die mensen weten ook wel iets van de geschiedenis.quote:Op woensdag 1 oktober 2025 10:04 schreef Monolith het volgende:
[..]
Als je niet wil inlezen over politiek, dan is dit misschien niet je ideale topic. Jij wil dat asielzoekers worden opgevangen buiten de EU of aan de grens, dat is het nieuwe pact wat GL-PvdA wel in wil voeren en waar VVD en PVV geen klap aan hebben gedaan. Jij wil dat asielzoekers worden verspreid over de EU. Daar gaat dat pact over. En ja, het biedt ook een andere mogelijkheid: je kunt ook betalen voor opvang in een ander land, zodat in elk geval de kosten verdeeld worden. Polen of Hongarije kan er voor kiezen om te betalen aan bijvoorbeeld Griekenland voor de opvang.quote:Op woensdag 1 oktober 2025 10:08 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik beschrijf de realiteit grapjas. Ga er eens heen.
Deze "debiele letterbak" is jarenlang onderdrukt geweest. Dankzij een door het CDA geïntroduceerde wet (in 1985).quote:Op woensdag 1 oktober 2025 10:05 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Kap dan eens met al die speciale aandacht voor die debiele letterbak - die doet in de verste verte geen recht aan de veelkleurigheid van de menselijke natuur en marginaliseert deze. Laten het gewoon over mensen hebben; want dat zijn we allemaal. Laten we dat als uitgangspunt nemen. Niets menselijks is ons vreemd.
Gepaste leeftijd? Je kinderen van 4 en 5 hebben waarschijnlijk wel kinderen in de klas met 2 papa's of 2 mama's. Het is dus helemaal niet gek dat ze al leren over deze gezinsvorm, zodat ze niet raar staan te kijken als ze bij een kindje met ouders van hetzelfde geslacht gaan spelen. Of als de kinderen onderling praten, want dat doen ze ook op die leeftijd, en een klasgenootje praat over zijn mama's of papa Jan en papa Piet.quote:Op woensdag 1 oktober 2025 09:55 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Geef die mensen eens ongelijk. Ik ben het zelf ook.quote:Op woensdag 1 oktober 2025 10:07 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ok dus je geeft toe dat het eigenlijk gelukszoekers zijn?
Bloemendaal ligt in het zuiden? 🤔quote:Op woensdag 1 oktober 2025 10:13 schreef Beathoven het volgende:
Wat Dijk van de SP etaleerde was dat men tussen de gemeentes in de noordelijke provincies goed samenwerkt om asielzoekers op te vangen en het in het zuiden nauwelijks gebeurd (Bloemendaal e.d.) Gek genoeg is de meeste weerstand juist uit de gebieden waar het niet gebeurd. Laten we dat even wat eerlijker verdelen.
Ok dus je kan gewoon als land gewoon de multiculturele samenleving en de islam afkopen als je daar geen zin in hebt.quote:Op woensdag 1 oktober 2025 10:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als je niet wil inlezen over politiek, dan is dit misschien niet je ideale topic. Jij wil dat asielzoekers worden opgevangen buiten de EU of aan de grens, dat is het nieuwe pact wat GL-PvdA wel in wil voeren en waar VVD en PVV geen klap aan hebben gedaan. Jij wil dat asielzoekers worden verspreid over de EU. Daar gaat dat pact over. En ja, het biedt ook een andere mogelijkheid: je kunt ook betalen voor opvang in een ander land, zodat in elk geval de kosten verdeeld worden. Polen of Hongarije kan er voor kiezen om te betalen aan bijvoorbeeld Griekenland voor de opvang.
Eigenlijk ten westen, maar zuidelijker dan de Noordelijke provincies (Friesland, Groningen, Drenthe) Zo bedoelde ik het.quote:Op woensdag 1 oktober 2025 10:15 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Bloemendaal ligt in het zuiden? 🤔
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |