abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218910244
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2025 10:00 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Alleen die andere landen willen niet meewerken. Landen als Polen en Hongarije zeggen gewoon hardop “wij willen geen multiculturele samenleving”, wat zoveel betekent als “wij willen hier geen islam”. Doen ze ook niet geheimzinnig over.

En tot die tijd komt de hele stroom naar het westen omdat hier nu eenmaal de pot met geld staat.
Lijkt me hun goed recht om geen multiculturele samenleving te willen.

Neem aan dat het er ook veiliger op straat is. De samenleving meer samenhang en minder individualisme vertoont.
  woensdag 1 oktober 2025 @ 10:03:52 #102
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_218910245
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2025 09:52 schreef AgLarrr het volgende:
Zonder leitkultur is bijvoorbeeld ook de door jouw zo geprezen solidariteit onmogelijk
Ja solidariteit vindt jij nu net niet prijzenswaardig. Typisch.

Nederland kent van oudsher natuurlijk helemaal geen Leitkultur en heeft tevens geen Bismarckiaans offensief in deze richting gekend.

Katholieken leerden een andere variant van de vaderlandse geschiedenis dan protestanten, met bijvoorbeeld andere startdata van Nederland, en heel wat zo meer.

Al dat gescherm met Leitkultur is het wegdrukken van links en een flinke portie xenofobie/homohaat/transfobie via de achterdeur. Het is de Bolkesteinse agenda om een rechts economisch model te combineren met benepen en angstige cultuurpolitiek.

Wat je in werkelijkheid nodig hebt is meer universalisme en minder particularisme/tribalisme.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  woensdag 1 oktober 2025 @ 10:03:56 #103
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_218910247
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2025 09:56 schreef Eightyone het volgende:

[..]
De gulden middenweg kan eventueel ook.

Die typische traditionele mal zoals hierboven ergens beschreven, daar pas ik niet helemaal in ('trouwen' en 'een gezinnetje' vallen sowieso al weg). Compleet langs elkaar heen leven hoeft tegelijkertijd ook weer niet.
Een leitkultur hoeft niet persé die van "je moet een gezin hebben" - daarmee slaan sommige users hier bewust het hele fenomeen plat omdat het niet in hun eigen evangelie past. Dat neemt niet weg dat ze zelf ook een opvatting hebben over wat leitkultur moet zijn, dus de kilo's boter voor op het hoofd zijn niet aan te slepen.

Het idee gaat uit van het idee dat we het met elkaar eens moeten zijn over een basale set normen en waarden voor onze gemeenschap.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_218910249
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2025 10:00 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Alleen die andere landen willen niet meewerken. Landen als Polen en Hongarije zeggen gewoon hardop “wij willen geen multiculturele samenleving”, wat zoveel betekent als “wij willen hier geen islam”. Doen ze ook niet geheimzinnig over.

En tot die tijd komt de hele stroom naar het westen omdat hier nu eenmaal de pot met geld staat.
Dat blijft ook een hardnekkige fantasie. Het gros van de 'stroom' blijft lekker in eigen land of in de regio. Landen als Polen en Hongarije zijn nooit populaire bestemmingen geweest voor vluchtelingen. Heeft weinig te maken met actief beleid, maar meer met het welvaartsniveau en de bijbehorende kansen die dat zou bieden.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_218910257
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2025 10:04 schreef Monolith het volgende:

[..]
Dat blijft ook een hardnekkige fantasie. Het gros van de 'stroom' blijft lekker in eigen land of in de regio. Landen als Polen en Hongarije zijn nooit populaire bestemmingen geweest voor vluchtelingen. Heeft weinig te maken met actief beleid, maar meer met het welvaartsniveau en de bijbehorende kansen die dat zou bieden.
Gelukszoekers dus.
  woensdag 1 oktober 2025 @ 10:05:50 #106
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_218910265
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2025 10:03 schreef Klopkoek het volgende:

Wat je nodig hebt is meer universalisme en minder particularisme.
Kap dan eens met al die speciale aandacht voor die debiele letterbak - die doet in de verste verte geen recht aan de veelkleurigheid van de menselijke natuur en marginaliseert deze. Laten het gewoon over mensen hebben; want dat zijn we allemaal. Laten we dat als uitgangspunt nemen. Niets menselijks is ons vreemd.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_218910272
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2025 10:02 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Dat mag je vinden, maar val mijn kinderen hier niet mee lastig. En zodra ik hoor dat ze homo’s uitschelden neem ik wel gepaste maatregelen.
Jij hoort dat niet als het op school gebeurt. En het is geen 'vinden' en 'lastig vallen', die kinderen met twee moeders of twee vaders moeten ook welkom zijn op de school. Waarom zou je die kinderen 'lastig vallen' met het feit dat hun situatie gek is, dat ze er niet mogen zijn? Want dat is wat jij voor stelt, dat je alleen het gangbare vader+moeder mag aanleren.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_218910274
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2025 10:02 schreef Hanca het volgende:

[..]
Je kent het nieuwe migratie- en asielpact, wat het kabinet Schoof weigerde voor te bereiden trouwens (we lopen het meest achter van alle Europese landen), dus helemaal niet.
Je kan van alles opschrijven. Ben je wel eens in Oost-Europa geweest? Ik wel. Tientallen keren. Er bestaat daar geen multiculturele samenleving. Geen moskeeën, geen hoofddoekjes, zeer weinig tot geen “mensen van kleur”, niets. Zoek eens op hoeveel asielaanvragen deze landen in een jaar krijgen.

En die landen werken dat actief tegen. En daar is brede steun voor onder de bevolking. Dat kan je xenofoob en racistisch noemen maar het is wel de realiteit.
pi_218910277
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2025 10:06 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Je kan van alles opschrijven. Ben je wel eens in Oost-Europa geweest? Ik wel. Tientallen keren. Er bestaat daar geen multiculturele samenleving. Geen moskeeën, geen hoofddoekjes, zeer weinig tot geen “mensen van kleur”, niets. Zoek eens op hoeveel asielaanvragen deze landen in een jaar krijgen.

En die landen werken dat actief tegen. En daar is brede steun voor onder de bevolking. Dat kan je xenofoob en racistisch noemen maar het is wel de realiteit.
Nogmaals, je kent het dus niet. Ga je eens inlezen, zou ik zeggen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_218910279
quote:

[..]
Ok dus je geeft toe dat het eigenlijk gelukszoekers zijn?
pi_218910282
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2025 10:07 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nogmaals, je kent het dus niet. Ga je eens inlezen, zou ik zeggen.
Ik beschrijf de realiteit grapjas. Ga er eens heen.
pi_218910287
quote:

[..]
Het heeft vooral te maken met het feit dat vluchtelingen ook wel weten dat ze zwaar gediscrimineerd zullen worden in Polen en Hongarije. Die mensen weten ook wel iets van de geschiedenis.
pi_218910295
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2025 10:08 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Ik beschrijf de realiteit grapjas. Ga er eens heen.
Als je niet wil inlezen over politiek, dan is dit misschien niet je ideale topic. Jij wil dat asielzoekers worden opgevangen buiten de EU of aan de grens, dat is het nieuwe pact wat GL-PvdA wel in wil voeren en waar VVD en PVV geen klap aan hebben gedaan. Jij wil dat asielzoekers worden verspreid over de EU. Daar gaat dat pact over. En ja, het biedt ook een andere mogelijkheid: je kunt ook betalen voor opvang in een ander land, zodat in elk geval de kosten verdeeld worden. Polen of Hongarije kan er voor kiezen om te betalen aan bijvoorbeeld Griekenland voor de opvang.
  woensdag 1 oktober 2025 @ 10:13:00 #114
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_218910299
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2025 10:05 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Kap dan eens met al die speciale aandacht voor die debiele letterbak - die doet in de verste verte geen recht aan de veelkleurigheid van de menselijke natuur en marginaliseert deze. Laten het gewoon over mensen hebben; want dat zijn we allemaal. Laten we dat als uitgangspunt nemen. Niets menselijks is ons vreemd.
Deze "debiele letterbak" is jarenlang onderdrukt geweest. Dankzij een door het CDA geïntroduceerde wet (in 1985).

Er gaat tijd overheen om deze schade ongedaan te maken en nog steeds doen mensen zoals jij moeilijk om een X in het paspoort.

Nederland kent van oudsher helemaal geen Leitkultur en geen Bismarck met deze agenda. Met de Verzuiling, lokale talen/dialecten en vóór Kuyper een losstaande koopmanselite. Tot 1920 was de enige krant in Limburg in het Frans. Punt uit.

Nog zo een fraai voorbeeld van hoe conservatieven hun eigen wensbeeld van het verleden maken en juist aan maakbaarheid willen doen.

[ Bericht 3% gewijzigd door capricia op 01-10-2025 13:27:14 ]
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_218910302
Wat Dijk van de SP etaleerde was dat men tussen de gemeentes in de noordelijke provincies goed samenwerkt om asielzoekers op te vangen en het in het zuiden nauwelijks gebeurd (Bloemendaal e.d.) Gek genoeg is de meeste weerstand juist uit de gebieden waar het niet gebeurd. Laten we dat even wat eerlijker verdelen.
  Moderator woensdag 1 oktober 2025 @ 10:13:48 #116
5428 crew  miss_sly
pi_218910303
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2025 09:55 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Gelachen. Mijn dochter kwam thuis met een verhaal over de juf die had verteld dat sommige mensen ook 2 papa’s of 2 mama’s hebben. Of meerdere papa’s en mama’s in hetzelfde huis.

En nogmaals, dat die mensen er zijn boeit me niet, sterker nog ik hoop van harte dat ze gelukkig zijn. Maar val hier geen kinderen van 4 en 5 mee lastig. Laat ze dit zelf ontdekken op een gepaste leeftijd.
Gepaste leeftijd? Je kinderen van 4 en 5 hebben waarschijnlijk wel kinderen in de klas met 2 papa's of 2 mama's. Het is dus helemaal niet gek dat ze al leren over deze gezinsvorm, zodat ze niet raar staan te kijken als ze bij een kindje met ouders van hetzelfde geslacht gaan spelen. Of als de kinderen onderling praten, want dat doen ze ook op die leeftijd, en een klasgenootje praat over zijn mama's of papa Jan en papa Piet.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator woensdag 1 oktober 2025 @ 10:14:59 #117
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_218910310
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2025 10:07 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Ok dus je geeft toe dat het eigenlijk gelukszoekers zijn?
Geef die mensen eens ongelijk. Ik ben het zelf ook.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  Moderator woensdag 1 oktober 2025 @ 10:15:55 #118
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_218910316
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2025 10:13 schreef Beathoven het volgende:
Wat Dijk van de SP etaleerde was dat men tussen de gemeentes in de noordelijke provincies goed samenwerkt om asielzoekers op te vangen en het in het zuiden nauwelijks gebeurd (Bloemendaal e.d.) Gek genoeg is de meeste weerstand juist uit de gebieden waar het niet gebeurd. Laten we dat even wat eerlijker verdelen.
Bloemendaal ligt in het zuiden? 🤔
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_218910322
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2025 10:12 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als je niet wil inlezen over politiek, dan is dit misschien niet je ideale topic. Jij wil dat asielzoekers worden opgevangen buiten de EU of aan de grens, dat is het nieuwe pact wat GL-PvdA wel in wil voeren en waar VVD en PVV geen klap aan hebben gedaan. Jij wil dat asielzoekers worden verspreid over de EU. Daar gaat dat pact over. En ja, het biedt ook een andere mogelijkheid: je kunt ook betalen voor opvang in een ander land, zodat in elk geval de kosten verdeeld worden. Polen of Hongarije kan er voor kiezen om te betalen aan bijvoorbeeld Griekenland voor de opvang.
Ok dus je kan gewoon als land gewoon de multiculturele samenleving en de islam afkopen als je daar geen zin in hebt.

En dan zou Nederland racistisch zijn :')
pi_218910324
quote:
15s.gif Op woensdag 1 oktober 2025 10:15 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Bloemendaal ligt in het zuiden? 🤔
Eigenlijk ten westen, maar zuidelijker dan de Noordelijke provincies (Friesland, Groningen, Drenthe) Zo bedoelde ik het.
  woensdag 1 oktober 2025 @ 10:19:48 #121
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_218910331
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2025 09:57 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Hoe meer vreemde elementen er binnen komen, hoe minder saamhorigheid en empathie er over blijft.
Het is niet zo dat Nederland tot 1970 uit stilstaand water bestond en pas daarna de "vreemde elementen" massaal naar binnen kwamen.

Al heel lang is het zo dat de Nederlandse bevolking in de moderne tijd weinig van doen heeft met de bevolking rond 1550. Dat zijn voor minimaal 95% niet dezelfde voorouders en hetzelfde 'volk'.

Tot deze "vreemde elementen" behoorden ooit ook de Katholieken en Joden... in de 19e eeuw veel Duitse migranten naar Nederland en zo verder. De Hugenoten en vele anderen.
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 1 oktober 2025 @ 10:20:51 #122
474254 GurneyIsBestOke
rekent een pak winegums af
pi_218910336
quote:
7s.gif Op woensdag 1 oktober 2025 10:13 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Gepaste leeftijd? Je kinderen van 4 en 5 hebben waarschijnlijk wel kinderen in de klas met 2 papa's of 2 mama's. Het is dus helemaal niet gek dat ze al leren over deze gezinsvorm, zodat ze niet raar staan te kijken als ze bij een kindje met ouders van hetzelfde geslacht gaan spelen. Of als de kinderen onderling praten, want dat doen ze ook op die leeftijd, en een klasgenootje praat over zijn mama's of papa Jan en papa Piet.
Hoe jonger je homoseksualiteit normaliseert, hoe beter inderdaad. Dat begrijpen kinderen ook gewoon, een papa en mama is net zo logisch voor hen als twee papa’s en twee mama’s. Het wordt pas raar als je het presenteert als iets raars of helemaal niet vertelt.
Makkelijk eerste (volgens de expected goals)
pi_218910337
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2025 10:17 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Ok dus je kan gewoon als land gewoon de multiculturele samenleving en de islam afkopen als je daar geen zin in hebt.

En dan zou Nederland racistisch zijn :')
Nogmaals, lees je eens in. Dit is het allerbelangrijkste op asiel wat er momenteel gebeurt, als je dit niet kent kun je nauwelijk geïnformeerd stemmen.

En ja, er zijn racistischer landen dan Nederland. Wat een verrassing. Maakt niet dat Nederland racistischer mag worden.
pi_218910346
quote:
1s.gif Op woensdag 1 oktober 2025 10:19 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Het is niet zo dat Nederland tot 1970 uit stilstaand water bestond en pas daarna de "vreemde elementen" massaal naar binnen kwamen.

Al heel lang is het zo dat de Nederlandse bevolking in de moderne tijd weinig van doen heeft met de bevolking rond 1550. Dat zijn voor minimaal 95% niet dezelfde voorouders en hetzelfde 'volk'.

Tot deze "vreemde elementen" behoorden ooit ook de Katholieken en Joden... in de 19e eeuw veel Duitse migranten naar Nederland en zo verder. De Hugenoten en vele anderen.
Zigeuners ook niet te vergeten. In Spanje hebben ze het grootste culturele exponent, de flamenco, gebracht.
pi_218910373
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2025 09:57 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Hoe meer vreemde elementen er binnen komen, hoe minder saamhorigheid en empathie er over blijft.
Vind je dat ook van die 350.000 of meer mensen die uit Indonesië naar Nederland gingen 1945-1970?
Zie je hen ook als veroorzaker van minder saamhorigheid en minder empathie ?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')