Ja wat betreft nuance ben je vaak een roepende in de woestijn hier.quote:Op maandag 29 september 2025 20:52 schreef EttovanBelgie het volgende:
goed artikel.
nuance.
een zeldzaamheid.
ja, gezien mijn te croften nalatenschap alhier, met mijn tirades jegens zowel extreem-rechts als extreem-links lijkt me dat een foregone conclusion.quote:Op maandag 29 september 2025 20:55 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja wat betreft nuance ben je vaak een roepende in de woestijn hier.
Wat een waardeloze column. De schrijver voert een stroman aan waarom de partijen niet wilden tekenen bij dat inhoudsloze statement. Dat was niet door emotie. Zo'n statement is compleet waardeloos als zoals hier de aanjagers van dit type geweld het zonder enig probleem ondertekenen. Om dan direct in de kamer de geweldplegers te legitimeren zoals Wilders en zoals BBB wilde ze meteen hun zin te geven.quote:Op maandag 29 september 2025 20:42 schreef Hanca het volgende:
Heel goed artikel in Trouw nav het debat over de Den Haag rellen.
https://www.trouw.nl/opin(...)eds-mensen~b5167e9c/
Goede punten worden niet meer gesteund omdat de verkeerde mensen er onder staan, slechtere punten wel omdat de goede er ook onder staan. Zo gaan we pas echt op de VS lijken.
Nee, natuurlijk niet - vuile fascist dat je er bent - als het mensen met een kleurtje zijn is dat wél cultuur. Snap je dat dan niet?quote:Op maandag 29 september 2025 20:39 schreef EttovanBelgie het volgende:
Ik vind de influx van mensen met radicaal conservatieve ideeën over vrouwen, homo's en secularisme best wel een probleem.
Mag dat?
Het zou al enigszins helpen als je niet de hele tijd een heel subforum door het slijk haalt. Dat voegt echt nul toe aan wat voor discussie dan ook.quote:Op maandag 29 september 2025 21:00 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
ja, gezien mijn te croften nalatenschap alhier, met mijn tirades jegens zowel extreem-rechts als extreem-links lijkt me dat een foregone conclusion.
Dat POL de laatste tijd een soort veredeld XR-aksiecluphuis is verworden, kan misschien het idee hebben doen ontstaan dat dat niet het geval is.
Dat laat ik dan vooral aan de bubbel in kwestie.
Ik haal niks door slijk, ik observeer dat men hier in het algemeen een bepaalde kant opneigt, en vandaar een hoogst bijzondere definitie van 'nuance' hanteert.quote:Op maandag 29 september 2025 21:09 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Het zou al enigszins helpen als je niet de hele tijd een heel subforum door het slijk haalt. Dat voegt echt nul toe aan wat voor discussie dan ook.
Juist het midden bekijkt elk onderwerp op de inhoud, ipv ij een wij-zij reflex te schieten. De democratie is geen wij-zij wedstrijd, maar de manier om samen, met zijn allen, het beste te doen voor het land.quote:Op maandag 29 september 2025 21:05 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Typisch dat de schrijver het omdraait en juist klaagt over gebrek aan inhoud bij de partijen met inhoud. Niet over het gebrek aan inhoud van een nietszeggende verklaring.
Wat dat betreft gaan we wel steeds meer op Amerika lijken waar het midden blijkbaar extreem-rechts nog graag wil omarmen.
Mr. Nuance aan het woord, hoorquote:Op maandag 29 september 2025 21:00 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat POL de laatste tijd een soort veredeld XR-aksiecluphuis is verworden
Goed stuk inderdaad. Het identaire denken aan beide flanken maakt dat het steeds moeilijker wordt om de ander te zien als onderdeel van de eigen gemeenschap. Het wordt echt broodnodig dat we weer bredere gemeenschappelijke verhalen creëren om een gezamenlijke identiteit op te kunnen baseren in plaats van alles te hyper individualiseren op basis van een paar letters, een kleurtje, of een een specifiek standpunt rondom politiek probleem X of Y.quote:Op maandag 29 september 2025 20:42 schreef Hanca het volgende:
Goede punten worden niet meer gesteund omdat de verkeerde mensen er onder staan, slechtere punten wel omdat de goede er ook onder staan. Zo gaan we pas echt op de VS lijken.
'Debatteren'? Met jou? Nee, dank je.quote:Op maandag 29 september 2025 21:11 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik haal niks door slijk, ik observeer dat men hier in het algemeen een bepaalde kant opneigt, en vandaar een hoogst bijzondere definitie van 'nuance' hanteert.
Die het dus niet is.
Laten we daar over debatteren.
Zoals ik al zei: in extreme contreien zal dat ongetwijfeld anders geïnterpreteerd worden.quote:
QED. Ga maar lekker met jezelf 'debatteren'.quote:Op maandag 29 september 2025 21:18 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Zoals ik al zei: in extreme contreien zal dat ongetwijfeld anders geïnterpreteerd worden.
M.a.w. tijd om heel dat intersectionele denken eens overboord te gooien.quote:Op maandag 29 september 2025 21:17 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Goed stuk inderdaad. Het identaire denken aan beide flanken maakt dat het steeds moeilijker wordt om de ander te zien als onderdeel van de eigen gemeenschap. Het wordt echt broodnodig dat we weer bredere gemeenschappelijke verhalen creëren om een gezamenlijke identiteit op te kunnen baseren in plaats van alles te hyper individualiseren op basis van een paar letters, een kleurtje, of een een specifiek standpunt rondom politiek probleem X of Y.
Als je doet alsof er geen wij tegen zij is dan kan je zonder problemen met Wilders door een deur ook al is zijn natte droom de democratie afschaffen. Het midden kijkt juist niet naar de inhoud. Zoiets als wat je zegt dat je samen met zijn allen eruit moet komen is het probleem. Dat gaat volledig voorbij aan de inhoud, nee met een fascist of geloofsextremist kun je niet zomaar samen in een democratie leven. Je kunt niet onbeperkt met die lui samen werken zonder dat ze de rechtsstaat of democratie willen afbreken. Dat is namelijk het doel waar ze naartoe werken. Daaraan meewerken door samen te werken is precies wat ik het midden verwijt. Daarbij ook wat we overal fout zien gaan. Partijen als AfD en PVV worden in het zadel geholpen door partijen meer in het midden.quote:Op maandag 29 september 2025 21:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
Juist het midden bekijkt elk onderwerp op de inhoud, ipv ij een wij-zij reflex te schieten. De democratie is geen wij-zij wedstrijd, maar de manier om samen, met zijn allen, het beste te doen voor het land.
Echt, we moeten volledig van die wij-zij reflex af. Die pure polarisatie.
En niet alleen het debat over de Den Haag-rellen, dit probleem speelt natuurlijk al een jaar of 10 en niet alleen in Nederland. Het is dus ook niet direct op te hangen aan Wilders, Timmermans of een van de andere Nederlandse spelers.quote:Op maandag 29 september 2025 20:42 schreef Hanca het volgende:
Ook 70-plussers?quote:Op maandag 29 september 2025 21:23 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
En niet alleen het debat over de Den Haag-rellen, dit probleem speelt natuurlijk al een jaar of 10 en niet alleen in Nederland. Het is dus ook niet direct op te hangen aan Wilders, Timmermans of een van de andere Nederlandse spelers.
Ik vrees dat het een uitvloeisel is van de mediasamenleving waarin clicks en likes tellen, en niet het landsbelang, de stabiliteit van het bestuur, de samenwerking of de gedachte dat de samenleving als geheel gebaat is bij een land waarin iedereen kan functioneren, en niet alleen je eigen achterban. Ik vraag me oprecht af of ik dit bij leven nog zie veranderen.
Het is een combinatie van deze dingen. De mediasamenleving waar clicks en likes tellen doet een gigantische push voor extreemrechts geluid. Maar wat dat betreft was de verrechtsing van de maatschappij al veel eerder ingezet. Als ik voor mezelf kijk denk ik dat Paars daar het startsein van was, toen kon links en rechts het beste samen door een deur. Maar toen heeft ook links een hoop van de traditionele achterban in de steek gelaten door ook even mee te gaan in het idee dat de markt alles beter kan dan de overheid.quote:Op maandag 29 september 2025 21:23 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
En niet alleen het debat over de Den Haag-rellen, dit probleem speelt natuurlijk al een jaar of 10 en niet alleen in Nederland. Het is dus ook niet direct op te hangen aan Wilders, Timmermans of een van de andere Nederlandse spelers.
Ik vrees dat het een uitvloeisel is van de mediasamenleving waarin clicks en likes tellen, en niet het landsbelang, de stabiliteit van het bestuur, de samenwerking of de gedachte dat de samenleving als geheel gebaat is bij een land waarin iedereen kan functioneren, en niet alleen je eigen achterban. Ik vraag me oprecht af of ik dit bij leven nog zie veranderen.
Niks mis met kosmopolitisch denken en niks mis met intersectionaliteit. Weet je wel wat dat is? De intersectionele bril is niet verkeerd hoor.quote:Op maandag 29 september 2025 21:22 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
M.a.w. tijd om heel dat intersectionele denken eens overboord te gooien.
Nooit enige plaats gehad hier in Nederland, en de grootste reden voor de polarisatie die we nu zien. Dat eeuwige gefocus op identitaire eigenschappen van mensen.
Overigens ben ik er ook van overtuigd dat niet PVV, PvdA, GL, VVD of SP debet hebben aan dat hokjesdenken, Dit is het resultaat van D66-denken en beleid. Die club heeft, in academia, bedrijfsleven en journalistiek, die Amerikaanse ziekte naar hier gehaald, doet het ook goed bij studenten. Dat Jetten nu weer terugkrabbelt en dat kosmopolisme weer wat probeert in te dammen, maakt het enkel erger. Het was dus een trend.
Hmm..quote:Op maandag 29 september 2025 21:47 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Niks mis met kosmopolitisch denken en niks mis met intersectionaliteit. Weet je wel wat dat is? De intersectionele bril is niet verkeerd hoor.
AgLarrr zijn pleidooi voor een Leitkultur en opgedirkt nationaal verhaal is veel fouter...
Trouw, achter betaalmuurquote:Of de kiezer volgt, weten we pas op 29 oktober, maar de trend onder rechtse partijen is duidelijk: die trekken steeds verder naar rechts. De programma’s van PVV, VVD en met name BBB zijn rechtser en conservatiever dan twee jaar geleden.
Dat blijkt uit een analyse van het Kieskompas, in samenwerking met Trouw. Onderzoekers hebben de verkiezingsprogramma’s geanalyseerd en partijen laten reageren op stellingen. Aan de hand daarvan heeft het Kieskompas de partijen ten opzichte van elkaar gepositioneerd.
Nu schaart BBB zich rechtsonderin, bij Forum voor Democratie en Ja21. BBB is verrechtst tijdens de deelname aan het kabinet-Schoof. Voor de verkiezingen van 2023 zocht partijleider Caroline van der Plas nog nadrukkelijk aansluiting bij NSC – “Ik wil met Pieter” – maar tijdens de regeringsdeelname schoof zij op richting PVV. Dat blijkt onder meer uit de focus op asiel, Israël en bijvoorbeeld het aanscherpen van het demonstratieverbod.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |