Op donderdag 25 september 2025 18:16 schreef -river- het volgende:Tientallen mensen bij mars naar politiebureau voor doodgeschoten Jerryson (15): ‘Het was mijn baby’Tientallen mensen lopen donderdagavond mee in een herdenkingsmars voor Jerryson (15), die zondag door een politiekogel werd gedood. De tocht eindigt pal voor het politiebureau. „De politie hebben we nodig. Ik wil niet vechten, Jerryson ook niet.”
Donkere wolken pakken zich deze donderdagavond samen boven het buurthuis in Capelle aan den IJssel. Even voor 17.30 uur verzamelen enkele tientallen mensen zich op deze plek, in de stad waar Jerryson vijftien jaar geleden werd geboren. Hij overleed afgelopen zondag op het asfalt van de McDrive aan zijn verwondingen nadat hij door de politie werd neergeschoten. Even daarvoor zou hij een leeftijdsgenoot hebben beroofd onder bedreiging van een vuurwapen.
„Het was mijn baby.” De pleegmoeder van de overleden Jerryson, Marian uit Gouda, beter bekend als Dushi, staat voor de mensenmassa en neemt zichtbaar geëmotioneerd het woord. „Hij kwam als baby bij mij”, spreekt ze. „Jerry hield niet van praten en van ruzie. Hij was een stille jongen, dus we gaan zo rustig lopen.”
Ze vervolgt: „We gaan als mensen meer en meer uit elkaar. Ik wil dat dit gebeuren met Jerry laat zien dat we weer naast elkaar moeten gaan lopen. We vergeten onze kinderen, we zijn ze aan het verliezen door hen geen aandacht te geven. Maar we hebben allemaal een rugzakje, we zijn niet perfect. En de politie hebben we nodig. Ik wil niet vechten, Jerryson ook niet. Ik wil hem met deze mars eren en hem gunnen in rust te slapen.”
Dan begint de voor de tiener georganiseerde herdenkingsmars. Marian loopt voorop, gevolgd door rouwende nabestaanden én wildvreemden die hen een hart onder de riem komen steken. Het is muisstil.
De organisatoren van de herdenkingsmars vragen aandacht voor het volgens hen ‘gebrekkige en gewelddadige systeem waarin racisme persisterend is’. „Wat er ook aan vooraf is gegaan, dit had nooit de uitkomst mogen zijn”, zegt organisator Jaleesha, doelend op het feit dat de 15-jarige Jerryson zondag door de politie werd doodgeschoten, nadat hij zich weigerde over te geven.
De tocht eindigt deze avond bij het politiebureau aan de Slotlaan. Daar houdt de mars een minuut stil voor het verlies van Jerryson. Deelnemers houden hun hoofd gebogen, witte rozen in de handen geklemd. Het nichtje neemt daarna het woord.
Jerryson was zondagmiddag met ten minste twee medeverdachten betrokken bij een beroving op het Wisselspoor in Capelle. Daarbij werd een vuurwapen op het hoofd van het slachtoffer gericht. Ook werd hij geschopt en geslagen. Vlak daarna troffen agenten twee verdachten aan bij de McDonald’s aan de Hoofdweg. Een van de verdachten, Jerryson, sloeg op de vlucht. De politie waarschuwde hem meerdere keren, maar de tiener weigerde zich over te geven.
Op beelden is te zien dat de jongen wegrent met een agent achter zich aan. De agent schoot meermaals op het moment dat Jerryson over een hekje sprong. De tiener werd nog gereanimeerd, maar bleek niet meer te redden. Hij overleed op het asfalt van de McDrive.
De Rotterdamse politiechef Tolga Koklu stelt in een filmpje op sociale media dat Jerryson, toen hij op de vlucht sloeg, zijn vuurwapen nog in de hand had. Het ging om een ‘functionerend vuurwapen in de vorm van een gasalarmpistool’. Zulke pistolen zijn, net als normale vuurwapens, levensgevaarlijk.
Woensdagavond maakte advocaat Gerald Roethof bekend dat de biologische moeder van het slachtoffer aangifte gaat doen van doodslag. Hij beweerde dat de tiener in de rug was geschoten, maar volgens het OM klopt dat niet.