Zo zie je maar wat er gebeurt als je hooggeleid bent en shit maar geen ruggengraat bezit.quote:In het nieuwe jaarrooster van de HU zijn de namen van christelijke feestdagen verdwenen. Pasen, Hemelvaart en Kerst heten voortaan simpelweg ‘feestdag’.
‘Het is niet meer van deze tijd. ‘Al in november 2024 zei de Hogeschoolraad (HSR) tegen het college van bestuur dat ze het benoemen van uitsluitend christelijke feestdagen achterhaald vindt. De raad meent dat er een bepaalde neutraliteit moet zijn bij een kennisinstelling. Cvb-voorzitter Wilma Scholte op Reimer reageerde daarop instemmend, met het argument: ‘Ik vind het ook belangrijk om er voor iedereen te zijn.’
Nu ligt het nieuwe rooster er: de woorden Kerst of Pasen zijn nergens meer te bekennen. Die heten voortaan ’nationale feestdag’. Koningsdag en Bevrijdingsdag krijgen overigens nog wel een eigen vermelding.
Startschot voor meer inclusie
Het lijkt er sterk op dat deze naamswijziging pas het begin is. De HU werkt bijvoorbeeld ook aan een ‘inclusievere toetsplanning’. Want het is oneerlijk dat tentamens niet mogen vallen op Tweede Paasdag en wel tijdens het Suikerfeest, zo is de gedachte daarachter. Zelfs Sinterklaas (5 december) heeft immers een toetsvrije middag.
Tot nu toe bepaalden instituten zelf of ze rekening wilden houden met het Suikerfeest of het Offerfeest. Maar uit de Nationale Moslimstudenten Enquête 2023 bleek dat het hoger onderwijs landelijk nauwelijks rekening houdt met islamitische feestdagen. Niet uit te leggen, vond de HSR. De raad wil de HU inclusiever maken en dit soort zaken centraal regelen, zoals Windesheim en De Haagse Hogeschool al doen.
HU wijkt af van landelijk beleid
Het relatief nieuwe cvb is op dit gebied tamelijk eigenwijs. Het ministerie van Onderwijs houdt immers nog altijd vast aan de christelijke namen voor wettelijke feestdagen. In 2022 zei voormalig cvb-lid Tineke Zweed er stellig over: ‘We houden ons aan de wettelijke feestdagen.’ Dus waarom kiest het cvb er drie jaar later voor om religieuze woorden te vervangen door minder concrete aanduidingen?
De HU vaart hierin haar eigen koers, zoals gezegd met het argument dat deze past bij een inclusievere school. De HSR is het daarmee eens, maar wil wel dat het cvb haar keuze duidelijk uitlegt, zodat studenten en medewerkers hem straks ook begrijpen.
https://trajectum.hu.nl/k(...)usiever-taalgebruik/
Die gaan we verbieden, inburgeren of terug naar je zandbak.quote:Op vrijdag 19 september 2025 12:05 schreef Boca_Raton het volgende:
En heet het Suikerfeest ook een ‘feestdag’?
Behalve voor Nederlanders...quote:Cvb-voorzitter Wilma Scholte op Reimer reageerde daarop instemmend, met het argument: ‘Ik vind het ook belangrijk om er voor iedereen te zijn.’
^ Ja of je zegt het idd in veel minder woorden dan ik!quote:Op vrijdag 19 september 2025 12:10 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
Blijf van de Nederlandse cultuur af!
Ho ho ho, dat is discriminatie!quote:Op vrijdag 19 september 2025 12:05 schreef Boca_Raton het volgende:
En heet het Suikerfeest ook ‘feestdag’?
Die staat natuurlijk niet op het rooster, of dacht jij dat men op de hogeschool standaard voor elke religieuze feestdag die er bestaat vrij krijgt?quote:Op vrijdag 19 september 2025 12:05 schreef Boca_Raton het volgende:
Ja.quote:Op vrijdag 19 september 2025 12:19 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Die staat natuurlijk niet op het rooster, of dacht jij dat men op de hogeschool standaard voor elke religieuze feestdag die er bestaat vrij krijgt?
Huh?quote:Op vrijdag 19 september 2025 12:16 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Ho ho ho, dat is discriminatie!
Volgens wie mag 'fijne kerst' niet meer? Boomers maken zichzelf echt alles wijsquote:Op vrijdag 19 september 2025 12:12 schreef DrDentz het volgende:
‘Fijne Charlie Kirkdag’, schrijft Nederlandse docent, maar fijne Kerst mag niet meer..
Ramadan staat niet op het schoolrooster.quote:Op vrijdag 19 september 2025 12:16 schreef Cockwhale het volgende:
Wat is dit nou weer voor onzin? Ramadan gaan we dan ook gewoon zeikmaand noemen? Wel zo inclusief, anders voel ik mij buiten gesloten.
https://husite.nl/diversi(...)-zonsondergang-2025/quote:Donderdagavond 20 maaer 2025 verzamelden 175 studenten en medewerkers van Hogeschool Utrecht zich voor een bijzondere gelegenheid: de jaarlijkse HU-Iftar. Dit vierde editie van de iftar werd drukker bezocht dan ooit en was een avond vol inspiratie, ontmoeting en verbondenheid.
...
Na Osman heette CvB-lid Gerard van Assem (Hogeschool Utrecht) de deelnemers formeel welkom en benadrukte hoe belangrijk het is om met elkaar samen te komen en nadere kennismakingen met elkaar en elkaars tradities te bevorderen. “En hoe kan dat beter dan hier, in onze hogeschool, waar leren de kern is van alles wat we doen. We zijn hier allemaal samen en iedereen hoort erbij!”
Het mag nóg wel… ik geef het vijf jaar.quote:Op vrijdag 19 september 2025 12:21 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Volgens wie mag 'fijne kerst' niet meer? Boomers maken zichzelf echt alles wijs
[ afbeelding ]
suikerfeest is geen feestdag, aangezien het ook geen nationale vrijedag is zoals bij hemelvaart bijv. wel. carnaval is toch ook geen feestdag (suikerfeest is vergelijkbaar met carnaval, feest na een maand van vasten, alleen slaan de meeste christelijke landen het vasten over).quote:Op vrijdag 19 september 2025 12:05 schreef Boca_Raton het volgende:
Een ander houdt ook niet rekening met ons.quote:Op vrijdag 19 september 2025 12:24 schreef Mootje_Utrecht het volgende:
Kijk ze hier boos zijn. Niks mis mee om ook rekening met anderen te houden.
De islam is natuurlijk een baken van verlichting, aanpassing en rekening houden met andere culturen en gebruiken.quote:Op vrijdag 19 september 2025 12:24 schreef Mootje_Utrecht het volgende:
Jammer, deze reactie.quote:Op vrijdag 19 september 2025 12:24 schreef Mootje_Utrecht het volgende:
Dat is de ND&I die dit als studenteninitiatief plannen.quote:Op vrijdag 19 september 2025 12:21 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
https://husite.nl/diversi(...)-zonsondergang-2025/
Iedereen hoort erbij behalve de Christenen.
Klopt, deed de Islam dat ook maar eens.quote:Op vrijdag 19 september 2025 12:24 schreef Mootje_Utrecht het volgende:
De islam doet meer kwaads dan goeds. Hetzelfde geldt voor het christendom. Zou echter niet weten waarom dat hier relevant is.quote:Op vrijdag 19 september 2025 12:27 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
De islam is natuurlijk een baken van verlichting, aanpassing en rekening houden met andere culturen en gebruiken.
Op de HU houden moslims als geheel geen rekening met anderen? Heb je daar voorbeelden van?quote:Op vrijdag 19 september 2025 12:30 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Klopt, deed de Islam dat ook maar eens.
En het is een lid van het college van bestuur wat deze uitspraken doet.quote:Op vrijdag 19 september 2025 12:28 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Dat is de ND&I die dit als studenteninitiatief plannen.
Hoezo zouden Christenen er niet bij horen gezien de Hogeschool Utrecht 1 van de weinige hogescholen zijn die nog een jaarlijks kerstdiner organiseert?
Zij hebben nog het één en ander te leren…quote:Op vrijdag 19 september 2025 12:30 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
‘Een aanpassing’.quote:Op vrijdag 19 september 2025 12:34 schreef Mikeytt het volgende:
Hoop dat ik later niet zo ga schuimbekken als een school 80km verderop een aanpassing doet in het rooster. Komt dat verzuurde element vanzelf als je oud wordt?
Dacht meer aan; “Dergelijke diëten werken niet-dag”quote:Op vrijdag 19 september 2025 12:16 schreef Cockwhale het volgende:
Wat is dit nou weer voor onzin? Ramadan gaan we dan ook gewoon zeikmaand noemen? Wel zo inclusief, anders voel ik mij buiten gesloten.
Dorestad lag ergens anders.quote:Op vrijdag 19 september 2025 12:25 schreef Metalfrost het volgende:
Utrecht moeten ze gewoon opdoeken en weer Dorestad laten heten.
Hoezo is de benaming van een feestdag afschaffen 'rekening houden met anderen'?quote:Op vrijdag 19 september 2025 12:24 schreef Mootje_Utrecht het volgende:
Newspeakquote:Op vrijdag 19 september 2025 12:49 schreef CarbonC het volgende:
Het hele taalgebruik wordt een nietszeggende eenheidsdiarree.
Omdat de Christelijke cultuur zo’n beetje van de weg gedrukt moet worden door de linkse meuk uit het onderwijs.quote:Op vrijdag 19 september 2025 12:50 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:
Het zijn toch nationale feestdagen omdat het kerst, pasen, koningsdag of kevrijdingsdag is? Waarom zou je dat niet mogen benoemen?
Heb je de kanker al verslagen dan?quote:Op vrijdag 19 september 2025 12:34 schreef Mikeytt het volgende:
Hoop dat ik later niet zo ga schuimbekken als een school 80km verderop een aanpassing doet in het rooster. Komt dat verzuurde element vanzelf als je oud wordt?
Voor dat geloof had ene Pim een hele mooie verwoordingquote:Op vrijdag 19 september 2025 12:30 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Dit! Maar het is meer de seculiering van een school, dan eventuele Islamisering.quote:Op vrijdag 19 september 2025 12:44 schreef Gia het volgende:
[..]
Hoezo is de benaming van een feestdag afschaffen 'rekening houden met anderen'?
Niemand heeft last van de benaming Kerst, Pasen, Pinksteren, etc... en ook niet van Suikerfeest, ramadan of iftar, en niet van Jom Kippoer, Pesach en Chanoeka, enz...
Rekening houden met iedereen is ieders feest respecteren.
Ben jij dan echt zo getriggerd door het woordje "Kerstmis" dat wij het niet meer mogen gebruiken?quote:Op vrijdag 19 september 2025 12:24 schreef Mootje_Utrecht het volgende:
Ik vind hem nog vrij mild eigenlijk!quote:
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op vrijdag 19 september 2025 12:49 schreef CarbonC het volgende:
Het hele taalgebruik wordt een nietszeggende eenheidsdiarree.
Nee natuurlijk niet!!!quote:Op vrijdag 19 september 2025 12:05 schreef Boca_Raton het volgende:
Laten we geert maar overslaan en meteen doorschakelen naar een Trump die een einde maakt aan dit soort waanzin.quote:
Dat staan ze ook.quote:Op vrijdag 19 september 2025 13:05 schreef HeatWave het volgende:
Maar wel weer meteen klagen als iemand zegt dat de universiteiten bol staan van de woke debielen.
Ze snijden zichzelf ermee in de vingers.quote:Op vrijdag 19 september 2025 13:09 schreef ToT het volgende:
[..]
Ik vind hem nog vrij mild eigenlijk!Wen hier maar vast aan, dit gaat echt veel erger worden in de loop der tijd.
DENK had toch ook als slogan: "Wen er maar aan"?
Zie Engeland nu.quote:Op vrijdag 19 september 2025 13:14 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ze snijden zichzelf ermee in de vingers.
Dit is geen aanpassing meer.quote:Op vrijdag 19 september 2025 12:34 schreef Mikeytt het volgende:
Moslims zouden met 1 druk op de knop alle niet-moslims van de aarde laten verdwijnen als het zou kunnen. Dus neequote:Op vrijdag 19 september 2025 12:24 schreef Mootje_Utrecht het volgende:
Ho, ho! Niet zo snel: ze hebben ook nog dhimmi nodig door de jizya he!quote:Op vrijdag 19 september 2025 13:21 schreef ricky3 het volgende:
[..]
Moslims zouden met 1 druk op de knop alle niet-moslims van de aarde laten verdwijnen als het zou kunnen. Dus nee
Lekker op 7 oktober doenquote:Op vrijdag 19 september 2025 13:05 schreef DrDentz het volgende:
Save-the-date: viering Diversity Day | intersectionaliteit
dinsdag 7 oktober 2025 van 12:00 tot 18:00
Dinsdag 7 oktober 2025 is het Diversity Day. Van 12.00 tot 18.00 uur is er een symposium met als thema intersectionaliteit, georganiseerd door maar liefst 8 diversiteitsnetwerken van Hogeschool Utrecht, UMC Utrecht en Universiteit Utrecht.
Wat een onzin allemaal, ik wil gewoon KERST!
Maar ze zijn echt, echt ECHT niet totaal doorgewoked, hoor, echt nietquote:8 diversiteitsnetwerken van Hogeschool Utrecht, UMC Utrecht en Universiteit Utrecht.
17% van Nederland is nog katholiek. Onder hoogopgeleiden is dat nog een stuk lager, dus waarom is dat in de huidige tijd nog heel relevant? Het gaat hier om de benaming op het schoolrooster. Ze zijn niet bezig met het vernietigen en verwijderen van de volledige katholieke geschiedenisquote:Op vrijdag 19 september 2025 13:20 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Dit is geen aanpassing meer.
Utrecht was ooit de bakermat van de Katholieke Kerk in Nederland en met deze actie een regelrechte spuug in het gezicht van de oorsprong van de universiteit zelf.
Wie mag het niet meer gebruiken?quote:Op vrijdag 19 september 2025 13:08 schreef ToT het volgende:
[..]
Ben jij dan echt zo getriggerd door het woordje "Kerstmis" dat wij het niet meer mogen gebruiken?
Ben je blank WIT, hetero, man en christelijk? Dan ben je al problematisch en zul je flink moeten compenseren met liberale opvattingen. Een button dragen met een "I support the 2SLGBTQIA+++ students and teachers and their families and loved ones" en dat soort dingen.quote:Op vrijdag 19 september 2025 13:26 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Maar ze zijn echt, echt ECHT niet totaal doorgewoked, hoor, echt niet.
Hoeveel % aan moslims hebben we hier in dit land?quote:Op vrijdag 19 september 2025 13:27 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
17% van Nederland is nog katholiek. Onder hoogopgeleiden is dat nog een stuk lager, dus waarom is dat in de huidige tijd nog heel relevant? Het gaat hier om de benaming op het schoolrooster. Ze zijn niet bezig met het vernietigen en verwijderen van de volledige katholieke geschiedenis
De rest blijkbaar? Gebruik je dat woordje nog, dan hou je blijkbaar geen rekening met de snel gekwetste islamitische samenleving?quote:Op vrijdag 19 september 2025 13:29 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Wie mag het niet meer gebruiken?
En Gaaaaasaaaaa, vergeet GAAASAAAAA niet, dat is egt heel errug belangrijk!!!!quote:Op vrijdag 19 september 2025 13:29 schreef ToT het volgende:
[..]
Ben je blank WIT, hetero, man en christelijk? Dan ben je al problematisch en zul je flink moeten compenseren met liberale opvattingen. Een button dragen met een "I support the 2SLGBTQIA+++ students and teachers and their families and loved ones" en dat soort dingen.
6%. En alsnog staan er geen islamitische feestdagen op het rooster, bizar he?quote:Op vrijdag 19 september 2025 13:29 schreef ToT het volgende:
[..]
Hoeveel % aan moslims hebben we hier in dit land?
Je weet zelf ook wel dat dat een kwestie van tijd is.quote:Op vrijdag 19 september 2025 13:30 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
6%. En alsnog staan er geen islamitische feestdagen op het rooster, bizar he?
Wat is er niet inclusief aan het houden aan de wettelijke feestdagen qua benaming? Want daar gaat het hier slechts om: de benaming. Kerst en Pasen kun je religieus vieren, seculier vieren of niet vieren. De naam staat los van de invulling of de betekenis. Wat schieten we er mee op om deze dagen feestdag te noemen i.p.v. de wettelijke naam? Het lijkt me juist wel handig als iedere feestdag ook zijn aparte naam behoudt (desnoods een andere). Wel zo handig in de communicatie en de planning. "Feestdag? Welke bedoel je?"quote:HU wijkt af van landelijk beleid
Het relatief nieuwe cvb is op dit gebied tamelijk eigenwijs. Het ministerie van Onderwijs houdt immers nog altijd vast aan de christelijke namen voor wettelijke feestdagen. In 2022 zei voormalig cvb-lid Tineke Zweed er stellig over: ‘We houden ons aan de wettelijke feestdagen.’ Dus waarom kiest het cvb er drie jaar later voor om religieuze woorden te vervangen door minder concrete aanduidingen?
De HU vaart hierin haar eigen koers, zoals gezegd met het argument dat deze past bij een inclusievere school. De HSR is het daarmee eens, maar wil wel dat het cvb haar keuze duidelijk uitlegt, zodat studenten en medewerkers hem straks ook begrijpen.
Rekening houden met het Suikerfeest qua tentamens lijkt mij logisch. Je weet dat dit een ding is voor x procent van de studenten en impact kan hebben op hun prestaties. Dan is het een kleine moeite om daar omheen te plannen.quote:Het lijkt er sterk op dat deze naamswijziging pas het begin is. De HU werkt bijvoorbeeld ook aan een ‘inclusievere toetsplanning’. Want het is oneerlijk dat tentamens niet mogen vallen op Tweede Paasdag en wel tijdens het Suikerfeest, zo is de gedachte daarachter. Zelfs Sinterklaas (5 december) heeft immers een toetsvrije middag.
Och hoe kon ik dat nou vergeten idd. Volgens mij is dat momenteel nog weer veel belangrijker dan met regenboogvlaggen wapperen.quote:Op vrijdag 19 september 2025 13:30 schreef HeatWave het volgende:
[..]
En Gaaaaasaaaaa, vergeet GAAASAAAAA niet, dat is egt heel errug belangrijk!!!!
Volgens wie houd je dan geen rekening met de islamitische samenleving? Ik lees namelijk heel wat anders.quote:Op vrijdag 19 september 2025 13:30 schreef ToT het volgende:
[..]
De rest blijkbaar? Gebruik je dat woordje nog, dan hou je blijkbaar geen rekening met de snel gekwetste islamitische samenleving?
Kwestie van hoeveel tijd? Ik hoor deze complottheorie al jaren, maar ook de islamisering komt nog niet op dreef.quote:Op vrijdag 19 september 2025 13:31 schreef ToT het volgende:
[..]
Je weet zelf ook wel dat dat een kwestie van tijd is.
Lees ff tegen wie ik het heb en waar ik op reageerde.quote:Op vrijdag 19 september 2025 13:34 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Volgens wie houd je dan geen rekening met de islamitische samenleving? Ik lees namelijk heel wat anders.
Ik neem weleens bewust de fiets om het milieu te sparen. Zeg ik dan direct volgens jouw denkwijze dat iedereen die dat niet doet, niet om het milieu geeft?
Men moet eens minder in het slachtofferrol kruipen in kwesties die ze totaal niet aangaat.
Zie Engeland als lichtend voorbeeld, maar in Frankrijk, Duitsland en België gaat het ook lekker.quote:Op vrijdag 19 september 2025 13:37 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Kwestie van hoeveel tijd? Ik hoor deze complottheorie al jaren, maar ook de islamisering komt nog niet op dreef.sterker nog, het protestantisme is het enige geloof dat stijgende is.
Een universiteit is net zoveel een school als dat een winkelcentrum een kledingwinkel is.quote:Op vrijdag 19 september 2025 13:27 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
17% van Nederland is nog katholiek. Onder hoogopgeleiden is dat nog een stuk lager, dus waarom is dat in de huidige tijd nog heel relevant? Het gaat hier om de benaming op het schoolrooster. Ze zijn niet bezig met het vernietigen en verwijderen van de volledige katholieke geschiedenis
Geen tentamens plannen met het suikerfeest kan je daar nog wel onder scharen, maar wat voor concreet voordeel haal je als moslim nou uit als kerst niet meer kerst genoemd wordt op de jaarkalender?quote:Op vrijdag 19 september 2025 12:24 schreef Mootje_Utrecht het volgende:
Die stelt dat er niks mis mee is om rekening met anderen te houden. Bohquote:Op vrijdag 19 september 2025 13:38 schreef ToT het volgende:
[..]
Lees ff tegen wie ik het heb en waar ik op reageerde.
Welke voorbeelden in Engeland, België, Frankrijk en Duitsland?quote:Op vrijdag 19 september 2025 13:39 schreef ToT het volgende:
[..]
Zie Engeland als lichtend voorbeeld, maar in Frankrijk, Duitsland en België gaat het ook lekker.
Heb je hier voorbeelden van? Joden en Christenen zijn volgens moslims juist de enige gelovigen die wel de naar de hemel kunnen.quote:Op vrijdag 19 september 2025 13:44 schreef HeatWave het volgende:
[ afbeelding ]
Blijft gewoon de kern van de zaak.
En hoeveel sharia rechtbanken zijn er inmiddels in het VK?quote:Op vrijdag 19 september 2025 13:45 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Welke voorbeelden in Engeland, België, Frankrijk en Duitsland?
In Frankrijk, Engeland en België zit het percentage moslims al jaren op 5-6%
In Duitsland 3,9%
Ja, klik even op mijn username, zo'n 25 jaar aan voorbeeldenquote:Op vrijdag 19 september 2025 13:46 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Heb je hier voorbeelden van? Joden en Christenen zijn volgens moslims juist de enige gelovigen die wel de naar de hemel kunnen.
Het antwoord is 0. Er zijn sharia-raden in de VK, geen rechtbanken.quote:Op vrijdag 19 september 2025 13:46 schreef HeatWave het volgende:
[..]
En hoeveel sharia rechtbanken zijn er inmiddels in het VK?
Als het antwoord meer dan 0 is, is het enorm fout aan het gaan
Ja, en antifa is anti-fascisme.quote:Op vrijdag 19 september 2025 13:47 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Het antwoord is 0. Er zijn sharia-raden in de VK, geen rechtbanken.
Ja, en o.a. is zeker 'onder andere'quote:Op vrijdag 19 september 2025 13:49 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Ja, en antifa is anti-fascisme.
weg met onsquote:Op vrijdag 19 september 2025 12:21 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Ramadan staat niet op het schoolrooster.
Sharia courts, often referred to as Sharia councilsquote:Op vrijdag 19 september 2025 13:50 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Ja, en o.a. is zeker 'onder andere'
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |