Hoe was het ook weer? Niet in discussie gaan met iemand die er niets van af weet, want die sleept je mee naar zijn niveau?quote:Op dinsdag 16 september 2025 21:35 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ben je nou aan het trollen of wat? Enkel tegenspreken en ontkennen komt niet erg snugger over Maestro.
Never argue with drunks and idiots. They drag you down to their level and then beat you with experience.quote:Op dinsdag 16 september 2025 21:47 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Hoe was het ook weer? Niet in discussie gaan met iemand die er niets van af weet, want die sleept je mee naar zijn niveau?
Hoeveel miljarden aan subsidie zijn er voor beschikbaar? Je richt een dochterbedrijf op, haalt zoveel mogelijk subsidie binnen en als die dan op is en je nog niets hebt gepresteerd, laat je dat failliet gaan. En ondertussen heb je het personeel daarvan goed betaald en heeft die dochter al het werk uitbesteed aan 1 van jouw andere bedrijven.quote:Op dinsdag 16 september 2025 21:32 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Je hebt het over de situatie over pakweg 15 jaar. Ik heb niet de illusie dat ik de techniek en marktomstandigheden dan voor kan rekenen. Het lijkt me dat grote bedrijven daar meer zicht op hebben.
Wat voor definitie van energiedrager houdt jij er op na Bart? Waterstof is geen energiebron maar zeker een energiedrager, misschien haal je deze twee door elkaar?quote:Op dinsdag 16 september 2025 21:14 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat is het echt niet. Dat gigantische verschil wordt zeer slecht begrepen. Als dat wel zo zou zijn dan was het buiten de voor de hand liggende lobby reeds lang overleden en vergeten.
. Zou je mij uit willen leggen waarom oa wikipedia (en nog veel meer bronnen) ongelijk hebben?quote:Waterstof is drager van energie, géén energiebron: het moet geproduceerd worden met bijvoorbeeld elektriciteit
Jullie zijn het eens.quote:Op dinsdag 16 september 2025 22:14 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Wat voor definitie van energiedrager houdt jij er op na Bart? Waterstof is geen energiebron maar zeker een energiedrager, misschien haal je deze twee door elkaar?
Zoals wikipedia stelt:
[..]
. Zou je mij uit willen leggen waarom oa wikipedia (en nog veel meer bronnen) ongelijk hebben?
Ik kan me herinneren dat @KareldeStoute zelf had gezegd een hoop van energietechniek af te weten en vroeger een groot voorstander geweest te zijn van kernenergie, maar dat moet je hem zelf vragen. Ik kan het in ieder geval niet uit zijn berichten halen.quote:Op dinsdag 16 september 2025 22:18 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Inderdaad, door quote op quote heb ik het verkeerd gelezen.
Ik kan me exact dezelfde rapporten van 20 jaar geleden rondom zon en wind herinneren. Was ook onbetaalbaar, zou nooit grootschalig gebruikt worden, mensen die deden alsof je een heel land kon laten draaien op zon en wind waren onverbeterlijke optimisten, enz. En zie nu.quote:Op dinsdag 16 september 2025 20:55 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Als ik dit rapport van het PBL aanhoudt blijven de kosten tot zeker 2040 extreem hoog vergeleken met het fossiele alternatief. De kosten zouden ongeveer 2 euro per kg moeten zijn om concurrerend te zij met fossiel inclusief CO2 kosten, maar na verwachting zijn de kosten per 2040 volgens het PBL tussen de 4 en 6 euro zit.
Ben wel benieuwd of MUX volgens @:Bart2002 ook met andere CO2 vrije alternatieven kwam voor bijvoorbeeld de industrie?
Oh jeetje, dit soort mensen zijn er nog? Vermoeiend altijd, aanhangers van het luddisme.quote:Op dinsdag 16 september 2025 21:14 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat is het echt niet. Dat gigantische verschil wordt zeer slecht begrepen. Als dat wel zo zou zijn dan was het buiten de voor de hand liggende lobby reeds lang overleden en vergeten.
We zijn nog een hele, hele, hele grote stap verwijderd van een land op zon en wind laten draaien.quote:Op dinsdag 16 september 2025 23:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik kan me exact dezelfde rapporten van 20 jaar geleden rondom zon en wind herinneren. Was ook onbetaalbaar, zou nooit grootschalig gebruikt worden, mensen die deden alsof je een heel land kon laten draaien op zon en wind waren onverbeterlijke optimisten, enz. En zie nu.
en biomassa warmte netten voor arme huurdersquote:Op dinsdag 16 september 2025 23:26 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
We zijn nog een hele, hele, hele grote stap verwijderd van een land op zon en wind laten draaien.
Ja, zon en wind zijn nu heel goedkoop. Als het hard waait en/of de zon flink schijnt. Maar daardoor is de stroomprijs dan ook heel laag of zelfs negatief. Het brengt dus niets op. Maar dat geeft niet, want wij financieren dat met zijn allen via de belasting, door prijsgaranties.quote:Op dinsdag 16 september 2025 23:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik kan me exact dezelfde rapporten van 20 jaar geleden rondom zon en wind herinneren. Was ook onbetaalbaar, zou nooit grootschalig gebruikt worden, mensen die deden alsof je een heel land kon laten draaien op zon en wind waren onverbeterlijke optimisten, enz. En zie nu.
Ja, kernenergie plus een sterk uitgebreid stroomnet werkt.quote:Op dinsdag 16 september 2025 23:29 schreef MoreDakka het volgende:
Ik ben een techno-optimist. Meer kernenergie, meer wind op zee, meer zonne-energie op daken en waterstof voor industrie, waar we gebruik kunnen maken van bestaande gas-infrastructuur. Van alles een beetje
Oh, en het stroomnetwerk uitbreiden, dat kan wel uit dat klimaatfonds. Anders is dat ook weer verspild geld.
Dat er toch subsidie komt/doorgaan met wind op zee is ook wel een slimme keuze die zich wel gaat uitbetalen op de lange termijn.quote:Op dinsdag 16 september 2025 23:29 schreef MoreDakka het volgende:
Ik ben een techno-optimist. Meer kernenergie, meer wind op zee, meer zonne-energie op daken en waterstof voor industrie, waar we gebruik kunnen maken van bestaande gas-infrastructuur. Van alles een beetje
Oh, en het stroomnetwerk uitbreiden, dat kan wel uit dat klimaatfonds. Anders is dat ook weer verspild geld.
Niet echt. Behalve als je geen flexibiliteit meer wilt bieden en Nederland finaal uit de markt wil prijzen.quote:Op woensdag 17 september 2025 02:25 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, kernenergie plus een sterk uitgebreid stroomnet werkt.
Dat is sowieso verstandig. Op zee waait het bijna altijd en er is nog redelijk wat ruimte om op te schalen. In principe gaat dit de backbone van ons energiesysteem worden.quote:Op woensdag 17 september 2025 06:51 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Dat er toch subsidie komt/doorgaan met wind op zee is ook wel een slimme keuze die zich wel gaat uitbetalen op de lange termijn.
Ik denk dat zowel bij kernenergie en waterstof je de vraag moet stellen of er een alternatief is.quote:Op woensdag 17 september 2025 07:11 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Niet echt. Behalve als je geen flexibiliteit meer wilt bieden en Nederland finaal uit de markt wil prijzen.
Want je geleuter over subsidies voor waterstof gaat zeker 100 keer zo hard op voor kernenergie. Zoals je al vaker is uitgelegd draait er echt geen kerncentrale zonder staatssteun.
Zolang je het absurde idee in stand houdt dat Nederland zelfvoorzienend zou moeten zijn in energie, wellicht. Alleen Noorwegen zou al genoeg energie op kunnen wekken voor heel Europa: https://www.humsterlandenergie.nl/Studies/Waterkracht/quote:Op woensdag 17 september 2025 02:24 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, zon en wind zijn nu heel goedkoop. Als het hard waait en/of de zon flink schijnt. Maar daardoor is de stroomprijs dan ook heel laag of zelfs negatief. Het brengt dus niets op. Maar dat geeft niet, want wij financieren dat met zijn allen via de belasting, door prijsgaranties.
We wekken nu iets meer dan 40% van de elektriciteit op met zon en wind. Dat is echter maar zo'n 10% van ons totale energieverbruik, dus voordat de fossiele brandstoffen weg kunnen hebben we nog een hele weg te gaan. We kunnen wel nog wat efficiënter omgaan met die energie.
Maar zelfs als we de hoeveelheid zonnepanelen en windturbines acht keer zo groot maken zijn we er nog niet. Want dan wekken we wel genoeg elektriciteit op, alleen niet op de juiste tijdstippen. Rond de middag, in plaats van 's ochtends en 's avonds voor zon. Maar het grootste probleem is, dat het energieverbruik verreweg het grootste is in de winter, terwijl de opwekking piekt in de zomer.
En zonder goede opslag heb je dan een probleem. Ook accu's trekken dat niet en die zijn nog belachelijk duur. Denk een kwart van onze rijksbegroting tot 2050 duur.
Deze is best interessant van slimme koppen over dit onderwerp.quote:Op woensdag 17 september 2025 07:41 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ik denk dat zowel bij kernenergie en waterstof je de vraag moet stellen of er een alternatief is.
Voor kernenergie zou het met wind/water/zon+opslag zou dit in theorie haalbaar moeten zijn (er is vast iemand die een keer heeft berekend hoeveel battererijen/windmolens/"ruimte" je nodig hebt hiervoor).
Een ander alternatief zou zijn om bestaande kerncentrales uit te breiden (Frankrijk heeft hier al veel meer ervaring mee, en ook in Finland heeft recentelijk een centrale opgeleverd) en vervolgens hoogspanningslijnen aan te leggen op europees niveau.
Overigens denk ik dat het in Nederland anno 2025 onmogelijk is om een kerncentrale te bouwen.
Geen idee of er een alternatief is voor bvb de binnenvaart/zeeschepen voor fossiele energie. Want dan kan waterstof nog wel zo inefficieent zijn, als er geen alternatief voorhanden zal het toch waterstof moeten worden.
Correct, dan hadden we gewoon vertrouwd turf gestookt.quote:Op woensdag 17 september 2025 08:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik geloof niet zo in die 'kan niet' roepers, als het aan hen lag waren we nooit aan de energietransitie begonnen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |