Dus: winstmaximalisatie hoeft niet, werken moet wel leuk blijven, maar niets voor niets. Geen werk, geen eten, behalve als je zwaar invalide bent.quote:Op zondag 14 september 2025 15:01 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Waarschijnlijk wel, maar het ernstig belemmeren van vermogensopbouw zie ik als problematisch voor de welvaart van een land. Als je eigendomsrechten aan willekeur gaat blootstellen, ga je heel veel op het spel zetten vermoed ik.
Nee, mijn absolute minimum is de gaarkeuken en een tent voor de niet invaliden, zoals in Luxemburg al min of meer de praktijk is en dat blijkt zeer goed te werken. De meesten op een kleine kern na vinden uiteindelijk toch een baan. Het verschil tussen een verwarmde woning en een tent, of dakloos blijkt een flinke stimulans.quote:Op zondag 14 september 2025 15:03 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dus: winstmaximalisatie hoeft niet, werken moet wel leuk blijven, maar niets voor niets. Geen werk, geen eten, behalve als je zwaar invalide bent.
Meer werken. Loont al snel met zeer weinig loonbelasting.quote:Op zondag 14 september 2025 14:08 schreef Donna het volgende:
[..]
En dan? Ik betaal maar ¤74 loonbelasting. Weegt niet echt op tegen de toeslagen zullen we maar zeggen. 😅
Is volgens mij een kwestie van het solidair willen en kunnen zijn met het menselijk ras.quote:Op zondag 14 september 2025 14:30 schreef Digi2 het volgende:
Waarom werkenden jou meer dan een tent en voedsel zouden moeten bieden zonder tegenprestatie ontgaat mij echter wel, komt mij nogal narcistisch over.
En wat doe je dan met al die werkelozen? In de fabriek, de slachterij of de kassen zetten? Nou is Luxemburg maar heel klein. Ik woon in Sittard-Geleen en krijg regelmatig een aanbieding voor een vacature in Amsterdam of omstreken. Nou is dat niet zo'n probleem als je geen huis hebt, dus je verplaatst die mensen gewoon naar het werk? De randstad dus voornamelijk? En hoe gaan ze op zoek naar dat werk? Staan daar computers en krijgt iedereen een telefoon? Wordt je daar mee geholpen? Wat vind de HR afdeling daar van?quote:Op zondag 14 september 2025 15:09 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Nee, mijn absolute minimum is de gaarkeuken en een tent voor de niet invaliden, zoals in Luxemburg al min of meer de praktijk is en dat blijkt zeer goed te werken. De meesten op een kleine kern na vinden uiteindelijk toch een baan. Het verschil tussen een verwarmde woning en een tent, of dakloos blijkt een flinke stimulans.
Tegenwoordig heeft men smartphones, ze weten wat ze in Luxemburg te wachten staat en reizen door naar Nederland. Enkele capabele migranten met goede vooruitzichten nemen de gok en komen dan uiteindelijk aan het werk in Luxemburg. Landen zijn ook filters, Nederland en Duitsland trekken vooral kansarmen aan omdat ze een ruimharig sociaal stelsel hebben, dat dus tzt zal imploderen, de wiskunde faalt uiteindelijk nimmer.quote:Op zondag 14 september 2025 15:27 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
En wat doe je dan met al die werkelozen? In de fabriek, de slachterij of de kassen zetten? Nou is Luxemburg maar heel klein. Ik woon in Sittard-Geleen en krijg regelmatig een aanbieding voor een vacature in Amsterdam of omstreken. Nou is dat niet zo'n probleem als je geen huis hebt, dus je verplaatst die mensen gewoon naar het werk? De randstad dus voornamelijk? En hoe gaan ze op zoek naar dat werk? Staan daar computers en krijgt iedereen een telefoon? Wordt je daar mee geholpen? Wat vind de HR afdeling daar van?
Hoeveel van zulke kampen zijn er in Luxemburg? Eentje? En worden dat dan de nieuwe asielzoekers waarvan iedereen vind dat ze op moeten rotten? Of zijn die tentenkampen meer een manier om de daklozen van de straat te halen? Wat voor soort werk krijgen ze daar dan aangeboden?
Je snapt dat er mensen zijn die fulltime werken voor iets meer dan het minimumloon? Moet je dan nog maar meer werken? Als zij 0 euro loonbelasting zouden moeten betalen weegt dat totaal niet op tegen de toeslagen die ze mislopen als dat de oplossing zou zijn.quote:Op zondag 14 september 2025 15:16 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Meer werken. Loont al snel met zeer weinig loonbelasting.
Dat kan zo zijn bij onvermogen, maar niet bij onwil. De medemens eist respect, geen misbruik.quote:Op zondag 14 september 2025 15:24 schreef torentje het volgende:
[..]
Is volgens mij een kwestie van het solidair willen en kunnen zijn met het menselijk ras.
Veel jongere mensen kunnen niet werken doordat men hen in de jeugdjaren onvoldoende voeding en leefruimte gaf, kregen dus geen respect ondanks dat zij tot het menselijk ras behoren.quote:Op zondag 14 september 2025 15:52 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dat kan zo zijn bij onvermogen, maar niet bij onwil. De medemens eist respect, geen misbruik.
Aan het toeslageninfuus liggen moet in je aard zitten.quote:Op zondag 14 september 2025 10:45 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
Als je rond de 2500 euro bruto verdiend, moet je nooit extra werken tenzij je echt grote stappen kan maken (naar +3100), want je houd maar 10% hiervan over. Wat voor perverse prikkels zijn dit
Goed argument om veel van die toeslagen gewoon helemaal af te schaffen. Er is werk genoeg.quote:Op zondag 14 september 2025 10:45 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
Als je rond de 2500 euro bruto verdiend, moet je nooit extra werken tenzij je echt grote stappen kan maken (naar +3100), want je houd maar 10% hiervan over. Wat voor perverse prikkels zijn dit
Veel van dat werk is dus voor een deel gesubsidideerdquote:Op zondag 14 september 2025 16:11 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Goed argument om veel van die toeslagen gewoon helemaal af te schaffen. Er is werk genoeg.
Waar moet ik aan denken dan? Heb je een voorbeeld?quote:Op zondag 14 september 2025 16:18 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Veel van dat werk is dus voor een deel gesubsidideerd
Fulltime banen waarbij je toeslagen ontvangt. En dat zijn er nogal wat.quote:Op zondag 14 september 2025 16:20 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Waar moet ik aan denken dan? Heb je een voorbeeld?
Dus het salaris eigenlijk te laag. En doorom zijn die toeslagen.quote:Op zondag 14 september 2025 16:20 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Fulltime banen waarbij je toeslagen ontvangt. En dat zijn er nogal wat.
Minimumloon zou eigenlijk voldoende moeten zijn om van te leven zonder de toeslagen. Veel bedrijven die niets toevoegen behalve dan een woningnood, die we trouwens ook kunnen missen als kiespijn kunnen dan de deuren gelukkig sluiten.quote:Op zondag 14 september 2025 16:20 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Fulltime banen waarbij je toeslagen ontvangt. En dat zijn er nogal wat.
Yep, en als toegift een woningnood om al die goedkope oost-europese arbeidsmigranten te huisvesten die ook bij die bedrijven werken die weinig tot niets aan de schatkist bijdragen.quote:Op zondag 14 september 2025 16:23 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Dus het salaris eigenlijk te laag. En doorom zijn die toeslagen.
Dan zijn we met zijn allen de werkgevers aan het subsidiëren die te weinig salaris betalen?
Ik heb geprobeerd het te snappen maar ik kom er niet uit. Dit komt toch neer op gratis geld voor iedereen dat je weer (deels) afpakt zodra iemand meer gaat verdienen, dus werken.quote:Op zondag 14 september 2025 13:09 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
In plaats van gaan bepalen wie nu wel of niet waar recht op heeft, waar je nooit uit gaat komen, kun je het beter platslaan. Maak het universeel, voor iedereen. Maar je kunt wel algemene eisen stellen, zolang die niet voor specifieke bevolkingsgroepen gelden. Zoals een ander bedrag voor kinderen dan voor volwassenen. En daar die vaak samenwonen en dan maar 1 keer de woonlasten hoeven te betalen, ook een apart bedrag voor huishoudens.
Netto krijgen de mensen aan de onderkant dan hetzelfde als met toeslagen en met een progressieve belasting kun je het weer weghalen bij de mensen die het niet nodig hebben. Maar die belasting moet je dan ook universeel maken. Geen uitzonderingen, geen speciale gevallen, geen aftrekposten. Gewoon optellen wat iemand aan inkomen en vermogen heeft en dan een lineaire berekening wat dat aan belasting oplevert. Klaar.
Dit dus En als je als bedrijf dat nieuwe en hogere minumloon niet kunt betalen dan heb je dus een business die niet levensvatbaar is, jammer dan.quote:Op zondag 14 september 2025 16:29 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Minimumloon zou eigenlijk voldoende moeten zijn om van te leven zonder de toeslagen. Veel bedrijven die niets toevoegen behalve dan een woningnood, die we trouwens ook kunnen missen als kiespijn kunnen dan de deuren gelukkig sluiten.
Niet heel verrassend gezien je gebruikersnaam.quote:Op zondag 14 september 2025 10:19 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
Ik ga akkoord met bijstand + standaard maandelijkse basistoelage.
Een basisinkomen wat op hetzelfde niveau ligt is ook bespreekbaar.
Wat denken jullie?
Eens. Maar veel uitkeringen zijn ook gerelateerd aan het minimumloon. Dus deze verhoging zul je geld voor vrij moeten maken.quote:Op zondag 14 september 2025 16:29 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Minimumloon zou eigenlijk voldoende moeten zijn om van te leven zonder de toeslagen. Veel bedrijven die niets toevoegen behalve dan een woningnood, die we trouwens ook kunnen missen als kiespijn kunnen dan de deuren gelukkig sluiten.
De koppeling van minimumloon met de bijstand moet dan ook van tafel, de wig tussen werk en bijstand moet echt omhoog.quote:Op zondag 14 september 2025 16:39 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Eens. Maar veel uitkeringen zijn ook gerelateerd aan het minimumloon. Dus deze verhoging zul je geld voor vrij moeten maken.
Bovendien maak je daarmee het contrast tussen werken en een uitkering niet groter dan met toeslagen, waardoor de beloning van/prikkel om (te) werken uit het zicht blijft.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |