Alsmaar vergaren is vaak ook maar een uitvlucht.quote:Op zondag 14 september 2025 13:26 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ondernemen en vermogen vergaren demoniseren en wegbelasten, dat gaat helpen een welvarende land van de grond te krijgen, ik denk het niet.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Oppotten doen de meeste ondernemers niet, die herinvesteren in hun bedrijf, daarnaast heeft oppotten wel degelijk een belang namelijk dat het de inflatie afremt omdat de totale in omloop zijnde geldhoeveelheid afneemt. Beide effecten maken een land welvarender.quote:Op zondag 14 september 2025 13:41 schreef torentje het volgende:
[..]
Van oppotten ( zoals veel ondernemers doen) wordt een land ook niet welvarend.
quote:Op zondag 14 september 2025 13:42 schreef RamboDirk het volgende:
Wat doen we moeilijk, we kunnen allemaal winnaar zijn. Gewoon minder werken en met 58 met pensioen gaan. Laat de EU of Scandinavie maar voor ons betalen.Of Amerika vragen de geldpers goed te laten draaien. Die lijken toch niets uit te maken.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Heb je nog de indruk dat het bij de ECB veel anders verloopt, bekijk dan eens de balance sheet van de ECBquote:Op zondag 14 september 2025 13:45 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Of Amerika vragen de geldpers goed te laten draaien. Die lijken toch niets uit te maken.
Maar rijk worden moet toch het enige doel van mensen zijn? Ok, kinderen krijgen hoort er ook bij, om aan de volgende generatie harde werkers te komen. En je hebt nog wat secondaire zaken nodig om de vereiste winstmaximalisatie mogelijk te maken. En je moet de mensen aan de onderkant net het zwaarste belasten om voor al die dingen te betalen. Rijken moet je geen belasting laten betalen, want dan gaan ze weg. En onproductieven hebben geen plaats in een gezonde samenleving.quote:Op zondag 14 september 2025 13:41 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Als de welvaart van een land afneemt, neemt doorgaans de leeftijd waarop mensen sterven af. Met jouw utopische Ideeën bereik je dus uiteindelijk exact het tegenovergestelde omdat je aannames elke grond missen.
Ach, wat is nou 1500 euro in de maand aan extra kinderopvang kosten.quote:Op zondag 14 september 2025 12:30 schreef Ed1234 het volgende:
Op https://www.nu.nl/economi(...)-werken-belonen.html
Zo'n zes miljoen huishoudens in Nederland krijgen een of meerdere toeslagen. Zij ontvangen maandelijks gemiddeld 3.333 euro. Het gaat om geld voor kinderen, kinderopvang, huur of zorg.
Dat is een fors bedrag. Aan de andere kant is kinderopvang ook kneiterduur. Zonder toeslagen loont het voor veel mensen helemaal niet om meer te gaan werken of überhaupt te werken, als dat betekend dat zij de kinderopvang zelf moeten betalen. Het is dus niet zo dat als je dit soort toeslagen afschaft werken gelijk gestimuleerd wordt.
Die is gewoon te bekijken? Tjonge wat transparent van zequote:Op zondag 14 september 2025 13:46 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Heb je nog de indruk dat het bij de ECB veel anders verloopt, bekijk dan eens de balance sheet van de ECB
Nee, lang niet iedereen gaat voor winstmaximalisatie, zeker in europa niet. Maar die mensen zijn evengoed wel nodig om te helpen de kar te trekken, zeg maar. De meeste mensen hier vinden het al snel best en doen dat niet, inclusief de meeste ondernemers. Mijn ouders en verschillende ooms hadden een eigen bedrijf, maar geen van allen streefden winstmaximalisatie na. Dat is slechts een gering gedeelte van de mensen in europa een doel. Dat is denk ik ook mede de reden waarom er hier veel minder risicodragend kapitaal beschikbaar is dan in bijv de VS.quote:Op zondag 14 september 2025 13:47 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Maar rijk worden moet toch het enige doel van mensen zijn? Ok, kinderen krijgen hoort er ook bij, om aan de volgende generatie harde werkers te komen. En je hebt nog wat secondaire zaken nodig om de vereiste winstmaximalisatie mogelijk te maken. En je moet de mensen aan de onderkant net het zwaarste belasten om voor al die dingen te betalen. Rijken moet je geen belasting laten betalen, want dan gaan ze weg. En onproductieven hebben geen plaats in een gezonde samenleving.
Mensen bij hun inschrijving bij de KVK een zweep cadeau geven om ze op het juiste pad te zetten?
Bij de Fed van de VS ook hoorquote:Op zondag 14 september 2025 13:49 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Die is gewoon te bekijken? Tjonge wat transparent van ze
Ah, ok. Dus allemaal ondernemer worden? ZZP'er of werkgever? En alle subsidies, uitkeringen en toeslagen afschaffen?quote:Op zondag 14 september 2025 13:55 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Nee, lang niet iedereen gaat voor winstmaximalisatie, zeker in europa niet. Maar die mensen zijn evengoed wel nodig om te helpen de kar te trekken, zeg maar. De meeste mensen hier vinden het al snel best en doen dat niet, inclusief de meeste ondernemers. Mijn ouders en verschillende ooms hadden een eigen bedrijf, maar geen van allen streefden winstmaximalisatie na. Dat is slechts een gering gedeelte van de mensen in europa een doel. Dat is denk ik ook mede de reden waarom er hier veel minder risicodragend kapitaal beschikbaar is dan in bijv de VS.
En dan? Ik betaal maar ¤74 loonbelasting. Weegt niet echt op tegen de toeslagen zullen we maar zeggen. 😅quote:Op zondag 14 september 2025 13:47 schreef Cockwhale het volgende:
De loonbelasting met 20 miljard verlagen en de toeslagen afschaffen.
Een basisinkomen gaat in de praktijk nooit werken met open grenzen.quote:Op zondag 14 september 2025 10:54 schreef YoopY het volgende:
Met een basisinkomen kunnen we ver komen, echter zou hier ook een afvlakkend (geindexeerd) plafond aan moeten zitten zodat de echte rijken niet mee hoeven te profiteren.
Omdat ik gezien heb wat ondernemerschap inhoud ben ik zelf liever werknemer, die keuze moet mensen vrij staan vind ik. Uitkeringen zoals een WW acht ik zeer van belang om de tijd te krijgen ander werk te zoeken indien nodig.quote:Op zondag 14 september 2025 14:03 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ah, ok. Dus allemaal ondernemer worden? ZZP'er of werkgever? En alle subsidies, uitkeringen en toeslagen afschaffen?
Nogmaals, je hoeft niet altijd hard te werken, dat hoef ik ook niet om een goede boterham te kunnen verdienen. En rijk worden is voor weinigen weggelegd en ook niet nodig om een voldaan leven te kunnen leiden. En het werk is niet altijd leuk, maar dat mag geen legitiem obstakel zijn.quote:Ik denk niet dat je van hard werken rijk wordt of dat dat het doel in je leven moet zijn. Ik zou het wel fijn vinden om weer werk te hebben, maar werk waar ze mij graag voor willen hebben is erg dungezaaid. En dan moet ik het ook nog leuk vinden.
Niet iedereen kan werken vanwege ernstige beperkingen, er zijn tegenwoordig echter veel hulpmiddelen ook mensen met beperkingen een baan te kunnen aanbieden. Waarom werkenden jou meer dan een tent en voedsel zouden moeten bieden zonder tegenprestatie ontgaat mij echter wel, komt mij nogal narcistisch over.quote:Ja, ja, ik weet het. "Bek houden en aan de slag, luie profiteur!" De weerbarstige praktijk mag dat doel niet in de weg staan, iedereen moet werken om hun rekeningen te kunnen betalen!
Dus we gaan het hier niet over eens kunnen worden. Je zou het waarschijnlijk wel goed kunnen vinden met het grootste deel van mijn familie.
Dus laten we zeggen dat we het inkomensafhankelijk maken? Naarmate je meer verdiend wordt het basisinkomen lager tot je inkomen dermate hoog is dat je basisinkomen vervalt. Een beetje zoals de toeslagen werken dus?quote:Op zondag 14 september 2025 10:54 schreef YoopY het volgende:
Met een basisinkomen kunnen we ver komen, echter zou hier ook een afvlakkend (geindexeerd) plafond aan moeten zitten zodat de echte rijken niet mee hoeven te profiteren.
Dat werkt al niet met Burgergeld in Duitsland en evenmin in Nederland met de bijstand waar migranten voor een buitengewoon groot deel aanspraak op maken. Laat staan als het nog ruimhariger wordt.quote:Op zondag 14 september 2025 14:21 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Een basisinkomen gaat in de praktijk nooit werken met open grenzen.
Ja precies. De rede waarom Denemarken zo'n streng migratiebeleid heeft is om het ruimhartige sociale stelsel te beschermen. Het een kan niet zonder het ander.quote:Op zondag 14 september 2025 14:34 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dat werkt al niet met Burgergeld in Duitsland en evenmin in Nederland met de bijstand waar migranten voor een buitengewoon groot deel aanspraak op maken. Laat staan als het nog ruimhariger wordt.
Zwitserland, Luxemburg idemquote:Op zondag 14 september 2025 14:36 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Ja precies. De rede waarom Denemarken zo'n streng migratiebeleid heeft is om het ruimhartige sociale stelsel te beschermen. Het een kan niet zonder het ander.
Meer nog. Als alleenstaande volwassene zonder kinderen krijg je ¤425. ¤315 als basisbedrag en ¤110 per volwassene in het huishouden. Voor mij en m'n vrouw zou het ¤535 per maand extra zijn ten opzichte van nul euro aan toeslagen nu. Leuk bedrag.quote:Op zondag 14 september 2025 11:55 schreef MacorgaZ het volgende:
Dus ik krijg met mijn salaris van 70k dan 315 euro per maand erbij? Dat vind ik prima, nu krijg ik namelijks niks.
Nee dat is niet hetzelfde. Het basisinkomen moet dusdanig hoog zijn dat het een echt vangnet wordt. Ga je daarnaast werken dan wordt dat rechtstreeks beloond zonder dat er toeslagen wegvallen. Werken loont in dat geval altijd.quote:Op zondag 14 september 2025 14:34 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Dus laten we zeggen dat we het inkomensafhankelijk maken? Naarmate je meer verdiend wordt het basisinkomen lager tot je inkomen dermate hoog is dat je basisinkomen vervalt. Een beetje zoals de toeslagen werken dus?
Door op deze manier te blijven redeneren komen we nooit een stap verder.
Waarschijnlijk wel, maar het ernstig belemmeren van vermogensopbouw zie ik als problematisch voor de welvaart van een land. Als je eigendomsrechten aan willekeur gaat blootstellen, ga je heel veel op het spel zetten vermoed ik.quote:Op zondag 14 september 2025 13:42 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Alsmaar vergaren is vaak ook maar een uitvlucht.
Maar jij en een aantal anderen hebben mijn post dus overgeslagen. Meer dan een paar regels is te veel werk om te lezen? Te links?quote:Op zondag 14 september 2025 14:21 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Een basisinkomen gaat in de praktijk nooit werken met open grenzen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |