abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218735467
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 22:29 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Om maar een voorbeeld uit mijn eigen vak te pakken: Stel, je geeft een les over het oplossen van kwadratische vergelijkingen. Je geeft als docent een instructie en daarna gaan leerlingen oefenen. AI kan sneller dan de docent, en bovendien bij 25 leerlingen tegelijk, bepalen wat iedere leerling goed en fout doet, daar feedback op geven en de vervolgoefeningen daarop aanpassen. Dat is voor een menselijke docent niet te doen. Er zijn namelijk een paar verschillende varianten, een paar oplossingsstrategieën en een paar veelvoorkomende fouten. Ik ken ze als docent natuurlijk allemaal, maar heb echt niet de tijd om bij iedere leerling te bepalen waar het probleem zit.
Ah op die manier. Ja misschien dat het daarbij kan helpen. Ik zou verwachten dat de meeste leerlingen die vergelijkingen gewoon uitbesteden. Ik mocht zelf op de uni juist geen grafische rekenmachine meer gebruiken omdat het dan wel erg makkelijk werd.

quote:
Ik heb dit drie keer gelezen, en ik snap nog steeds niet wat er staat.
Ja waardeloos geschreven door mij. Kan er zelf ook geen chocola van maken. Wat ik bedoelde is dat het uitzoeken van een onderwerp dan nog minder door de leerlingen wordt gedaan meer door de AI.

quote:
Natuurlijk. Het heeft er vooral voor gezorgd dat zowel docent als leerling veel minder tijd hoeven te steken in dingen die makkelijk te automatiseren zijn en als handmatige vaardigheid weinig toegevoegde waarde bieden in vervolg-leerprocessen.
Maar heeft dat het onderwijs ook verbeterd. Bijvoorbeeld scoren kinderen van nu beter dan babyboomers deden op dezelfde testen. Die boomers hadden geen onderwijs met computers.
pi_218735504
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 22:47 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
We leren op de lerarenopleiding dat, volgens Deci en Ryan, iedere leerling behoefte heeft aan autonomie (de mogelijkheid om beslissingen te nemen), competentie (het idee dat je in staat bent om te doen wat er van je gevraagd wordt) en verbondenheid (het gevoel dat je erbij hoort). Een weinig omstreden theorie.

Totdat je je bedenkt dat een leraar zelf eigenlijk hetzelfde nodig heeft, en dan zie je dat het bij die eerste twee nogal eens mis loopt. En dan is de autonomie direct gerelateerd aan de regeldruk, en de werkdruk aan competentie.

Het vak vraagt niet om 100 toetsen na te kijken binnen twee uur. Het vraagt van me om binnen dezelfde werkweek steeds meer leerlingen te begeleiden die begeleiding nodig hebben. Dát is werkdruk - en ook nog eens werkdruk die je veel minder loslaat dan een stapel toetsen in je tas. Als je daar iets aan wil doen dan helpen geen 100 loonsverhogingen, dan moet je het zoeken in een bredere begeleiding van de leerlingen die dat nodig hebben. En dat zou wel eens buiten school kunnen zijn, of in elk geval buiten de vakdocenten om.
Je verhaal is me zeer herkenbaar, met een moeder die het onderwijs net verlaten heeft. Ik had moeten specificeren; werkdruk door een steeds grotere roep om individuele begeleiding en maatwerk.

Tsja, zolang je maar niet minder gaat werken (omdat je deels een basisinkomen krijgt) en er daardoor onderwijstaken voor de ouders blijven liggen, aldus de consensus hier. Je moet toch wel enigszins 'vast zitten', zodat je het werk moet blijven doen wat de rest niet wil.
"Pools are perfect for holding water"
  woensdag 10 september 2025 @ 23:02:31 #153
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_218735554
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 22:55 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Ah op die manier. Ja misschien dat het daarbij kan helpen. Ik zou verwachten dat de meeste leerlingen die vergelijkingen gewoon uitbesteden. Ik mocht zelf op de uni juist geen grafische rekenmachine meer gebruiken omdat het dan wel erg makkelijk werd.
[..]
Nou ja, dat bedoelde ik dus met bijkomende problemen: onderwijs op de computer zet de deur wel open voor leerlingen om ook voor de antwoorden van vragen AI in te zetten, en dat is in een standaard lessituatie door de docent maar moeilijk te controleren. Zo'n leerling loopt daarna op een (schriftelijke) toets alsnog vast, maar zo ver denken ze lang niet allemaal vooruit. Dus wil een dergelijke structuur leeropbrengst hebben, dan moet de leerling er wel van doordrongen zijn dat hij zelf het werk zal moeten verrichten. Met studenten van 20 zal dat waarschijnlijk niet zo'n probleem zijn, maar een puberende 14-jarige met de lente in zijn of haar bol kijkt daar anders naar. Dus daar moet je wel wat op verzinnen.
quote:
Maar heeft dat het onderwijs ook verbeterd. Bijvoorbeeld scoren kinderen van nu beter dan babyboomers deden op dezelfde testen. Die boomers hadden geen onderwijs met computers.
Mijn vader heeft op de middelbare school geleerd hoe je met pen en papier wortels kan trekken uit getallen van 4 cijfers, en hij weet nu op zijn 80e nog steeds hoe het moet. Ik ben wiskundige, en ik kan het niet. Dus als we dat in een test stoppen, dan scoor ik slechter dan mijn vader. Maar als ik een lineair stelsel van 10 vergelijkingen met 10 onbekenden op wil lossen, dan ben ik in 2 minuten klaar en is mijn vader 2 uur bezig.
Wie heeft nu het beste onderwijs gehad?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_218735676
twitter

Als dit GroenLinks leden waren geweest dan was het nu overal. Op WNL, op Telegraaf, op AD, op SBS...

Bij de Erasmus schutter is dat ook goed weggestopt.

Maar die meneer van de Teldersstichting werkt liever samen met FvD dan GL-PvdA :)
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  woensdag 10 september 2025 @ 23:13:48 #155
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_218735691
Het kabinet had dus met NSC kunnen blijven doorgaan.....

quote:
bron:nu.nl Het demissionaire kabinet wil nu toch zo snel mogelijk een einde maken aan de import uit Israëlische nederzettingen in de bezette gebieden. Hoelang dat proces duurt, is nog onduidelijk.
....
Met de VVD aan boord is er in de Kamer een meerderheid om Israël nationaal sancties op te leggen. Er moet nu "tempo" gemaakt worden met het nationale invoerverbod, zei VVD-Kamerlid Eric van der Burg.

De VVD wees tot voor kort nationale sancties tegen Israël af. De partij wilde dat eerst via de EU of via een groep van Europese landen regelen.
...
Maar de Europese route is niet gelukt, bleek onlangs tijdens een Europese top in Kopenhagen over dit onderwerp. De lidstaten zijn nog steeds verdeeld.
Blijft wonderbaarlijk dit stuurloze beleid. Dit nog even los van doelstelling, haalbaarheid, effectiviteit en consequenties voor burgers hier.

[ Bericht 2% gewijzigd door Vallon op 11-09-2025 01:03:07 ]
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_218735784
quote:
1s.gif Op woensdag 10 september 2025 23:11 schreef Klopkoek het volgende:
[ x ]
Als dit GroenLinks leden waren geweest dan was het nu overal. Op WNL, op Telegraaf, op AD, op SBS...

Bij de Erasmus schutter is dat ook goed weggestopt.

Maar die meneer van de Teldersstichting werkt liever samen met FvD dan GL-PvdA :)
Als je radicaal of extremistisch links bent zit je bijna zeker niet bij een partij als GL. Wat dat betreft moet ik zeggen dat ik het in dat geval daarom ook nieuwswaardiger zou vinden.

Dat leden van de meest extremistische partij in onze kamer van zoiets beschuldigt worden, ik zou zeggen ja duh. De polarisatie is al even bezig en extreem rechts is al tijden steeds groter en gewelddadiger aan het worden. Maar uiteraard met een overwegend rechts media landschap is er meer aandacht voor andere zaken.

Ik ben het met je eens dat er gigantisch met twee maten gemeten wordt bij dit soort dingen. Linkse partijen worden al extremistisch genoemd gewoon omdat ze links zijn.
pi_218735868
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 23:13 schreef Vallon het volgende:
Het kabinet had dus niet hoeven vallen......
[..]
Blijft wonderbaarlijk dit stuurloze beleid. Dit nog even los van doelstelling, haalbaarheid, effectiviteit en consequenties voor burgers hier.
Het kabinet is gevallen toen Wilders wegliep. Een demissionair kabinet kan volgens mij niet vallen.
  woensdag 10 september 2025 @ 23:49:04 #158
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_218735994
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 23:33 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Het kabinet is gevallen toen Wilders wegliep. Een demissionair kabinet kan volgens mij niet vallen.
Je snapt, dat ik bedoel dat NSC niet had hoeven weglopen.
  woensdag 10 september 2025 @ 23:52:57 #159
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_218736026
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 23:02 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Nou ja, dat bedoelde ik dus met bijkomende problemen: onderwijs op de computer zet de deur wel open voor leerlingen om ook voor de antwoorden van vragen AI in te zetten, en dat is in een standaard lessituatie door de docent maar moeilijk te controleren. Zo'n leerling loopt daarna op een (schriftelijke) toets alsnog vast, maar zo ver denken ze lang niet allemaal vooruit. Dus wil een dergelijke structuur leeropbrengst hebben, dan moet de leerling er wel van doordrongen zijn dat hij zelf het werk zal moeten verrichten. Met studenten van 20 zal dat waarschijnlijk niet zo'n probleem zijn, maar een puberende 14-jarige met de lente in zijn of haar bol kijkt daar anders naar. Dus daar moet je wel wat op verzinnen.
[..]
Mijn vader heeft op de middelbare school geleerd hoe je met pen en papier wortels kan trekken uit getallen van 4 cijfers, en hij weet nu op zijn 80e nog steeds hoe het moet. Ik ben wiskundige, en ik kan het niet. Dus als we dat in een test stoppen, dan scoor ik slechter dan mijn vader. Maar als ik een lineair stelsel van 10 vergelijkingen met 10 onbekenden op wil lossen, dan ben ik in 2 minuten klaar en is mijn vader 2 uur bezig.
Wie heeft nu het beste onderwijs gehad?
Je vader heeft m.n. de getaltheorie geleerd, jij op basis daarvan het gedrag "ingeleerd" en onze kinderen zullen die feitelijke kunstjes op door ons onbegrepen wijze toepassen.
Iets goed kunnen uitrekenen is net als iets goed systematisch kunnen uitvragen of aan AI omschrijven, een (aan te leren?) vaardigheid.

Doet mij denken aan cijfers geven voor een inhoudelijk bedoeld verhaal en dan minpunten krijgen omdat de spelling of (exacte) vorm daarvan iemand niet aansprak. Maar goed, met een aantal dingen 10-15 jaar te vroeg geboren en zou hebben gewild dat het onderwijs wat sneller de mogelijkheden oppakt dan te willen blijven hangen in wat bij het afstuderen niet meer wordt gevraagd. Gelukkig ook voortuitziende docenten gehad die meer de focus hadden voor een aanpak en hooguit een opmerking maakte dat 7 voor 8 komt.

Terzijde: onderwijs vormt geen wetenschap en biedt hooguit een basis om daarmee iets beter te kunnen gaan begrijpen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Vallon op 11-09-2025 01:00:28 ]
pi_218737074
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 23:13 schreef Vallon het volgende:
Het kabinet had dus met NSC kunnen blijven doorgaan.....
[..]
“Zo snel mogelijk” bij VVD en BBB is toch gewoon een vrijbrief voor vertraging?
pi_218737486
Uitbuiting van arbeidsmigrant blijft onbestraft: ‘Ik kon niet eens meer een treinkaartje kopen’
https://www.volkskrant.nl(...)rtje-kopen~bfe53061/

De Arbeidsinspectie vindt het "niet haar taak" en een rechterlijke procedure is duur (goed gedaan door Fred Teeven en de VVD!)
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_218737640
twitter
De BBB ruikt een kans... een kans op linksen en migranten opruimen.

Over die trammoord (uit NRC nieuwsbrief):

Het is interessant om te zien in hoeverre de verhalen van vrouwen die het dodelijke slachtoffer zijn van criminaliteit zich ontspinnen. In Maryland werd een 19-jarige zwarte vrouw vermoord door een illegale immigrant die in april was aangehouden voor rijden onder invloed, maar door federale autoriteiten in afwachting van zijn proces werd vrijgelaten. In een Democratisch bestuurde stad in North Carolina werd een 23-jarige Oekraïense immigrante in het openbaar vervoer doodgestoken door een gewelddadige, verwarde, zwarte draaideurcrimineel. In het MAGA-universum gaat het alleen maar om de laatste moord. Daar zijn dramatische beelden van, maar toch lijkt de verontwaardiging wel heel selectief.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_218737950
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 22:29 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Om maar een voorbeeld uit mijn eigen vak te pakken: Stel, je geeft een les over het oplossen van kwadratische vergelijkingen. Je geeft als docent een instructie en daarna gaan leerlingen oefenen. AI kan sneller dan de docent, en bovendien bij 25 leerlingen tegelijk, bepalen wat iedere leerling goed en fout doet, daar feedback op geven en de vervolgoefeningen daarop aanpassen. Dat is voor een menselijke docent niet te doen. Er zijn namelijk een paar verschillende varianten, een paar oplossingsstrategieën en een paar veelvoorkomende fouten. Ik ken ze als docent natuurlijk allemaal, maar heb echt niet de tijd om bij iedere leerling te bepalen waar het probleem zit.
[..]
Ik heb dit drie keer gelezen, en ik snap nog steeds niet wat er staat.
[..]
Natuurlijk. Het heeft er vooral voor gezorgd dat zowel docent als leerling veel minder tijd hoeven te steken in dingen die makkelijk te automatiseren zijn en als handmatige vaardigheid weinig toegevoegde waarde bieden in vervolg-leerprocessen.
Behalve die hele slimme en hele domme leerling, die allebei met iets heel aparts komen. Daar begrijpt die AI niks van.

Als je het puur gaat beperken tot meerkeuzevragen mis je het stukje waarbij je de leerlingen leert hoe en waarom het zo werkt.
  donderdag 11 september 2025 @ 09:44:05 #164
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_218738034
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2025 09:33 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Behalve die hele slimme en hele domme leerling, die allebei met iets heel aparts komen. Daar begrijpt die AI niks van.
En daarom stond dus ook al in mijn eerste post over dit onderwerp dat het een ondersteuning van een leraar kan zijn maar nooit een vervanging.
quote:
Als je het puur gaat beperken tot meerkeuzevragen mis je het stukje waarbij je de leerlingen leert hoe en waarom het zo werkt.
En waar heb ik het precies over de beperking tot meerkeuzevragen?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_218738336
Sinterklaas bestááát. Hij heet Wilders en hij doet gratisbierbeloftes

quote:
Het verkiezingsprogramma van de PVV vergroot het overheidstekort in 2030 met 25 miljard euro (1,8 procent bbp). Dit is een ruwe inschatting van de budgettaire effecten van het verkiezingsprogramma op basis van openbare bronnen.
https://esb.nu/doorrekening-verkiezingsprogramma-pvv/
pi_218738503
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2025 10:08 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
In de verhalen deelt Sinterklaas nooit het geld van de kinderen uit aan de ouders...
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_218738571
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2025 10:21 schreef Hanca het volgende:

[..]
In de verhalen deelt Sinterklaas nooit het geld van de kinderen uit aan de ouders...
Ik parafraseer Hans Wiegel die Joop den Uyl verweet te veel overheidsgeld uit te willen geven, waardoor begrotingstekorten, meer schulden .
Nadat hij dit verweet kwam hij in de regering als vice-premier onder het kabinet van Agt I . En die had meer begrotingstekorten en verhoogde de staatsschuld meer dan het kabinet Den Uyl.
Gratisbierbelofte dus.
  donderdag 11 september 2025 @ 10:29:18 #168
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_218738579
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2025 10:08 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Wilders schat zijn electoraat juist in: oliedom, egoïstisch en haatdragend.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_218738647
Vandaag Inside is al dagen bezig met migrantenhaat erin pompen. De verkiezingen MOETEN weer gaan over migratie.

Sander Schaepman over groeiende rol van de Islam
https://www.vandaaginside(...)groeiende-rol-van-de

twitter

twitter
Deuger, Woke & Gutmensch
  donderdag 11 september 2025 @ 10:43:29 #170
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_218738722
quote:
1s.gif Op donderdag 11 september 2025 10:33 schreef Klopkoek het volgende:
Vandaag Inside is al dagen bezig met migrantenhaat erin pompen. De verkiezingen MOETEN weer gaan over migratie.

[ x ]
[ x ]
Omdat Marokkanen gemiddeld genomen minder goed presteren en meekomen in de maatschappij, daarnaast veroorzaken zij veel overlast.
En dat weet jij ook wel. Klopkoekje.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_218739363
quote:
7s.gif Op donderdag 11 september 2025 10:43 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Omdat Marokkanen gemiddeld genomen minder goed presteren en meekomen in de maatschappij, daarnaast veroorzaken zij veel overlast.
En dat weet jij ook wel. Klopkoekje.
Ah ja, deze langspeelplaat van de afgelopen 30 jaar... met 30 jaar averechts rechts beleid.

Ik luister nog liever hier naar:
Bekijk deze YouTube-video

SBS6 zou eens met moslims en Marokkanen moeten praten, en niet alleen over hen.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_218739458
quote:
1s.gif Op donderdag 11 september 2025 10:33 schreef Klopkoek het volgende:

[ x ]
[ x ]
Ik denk er aan om dit boek van hoogleraar Peter Scholten te kopen, over hoe heel Den Haag gevangen zit in de migratieobsessie van Geert Wilders.

https://www.trouw.nl/poli(...)rt-wilders~b1b6c406/

Want dat het op geen elkele wijze wordt ondersteund door feiten is gewoon duidelijk. En toch blijft het maar over dat non-issue gaan.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_218739479
quote:
1s.gif Op donderdag 11 september 2025 08:18 schreef Klopkoek het volgende:
Uitbuiting van arbeidsmigrant blijft onbestraft: ‘Ik kon niet eens meer een treinkaartje kopen’
https://www.volkskrant.nl(...)rtje-kopen~bfe53061/

De Arbeidsinspectie vindt het "niet haar taak" en een rechterlijke procedure is duur (goed gedaan door Fred Teeven en de VVD!)
Hij heeft natuurlijk wel een punt. De arbeidsinspectie is er niet als (juridische) bijstand voor individuele medewerkers maar als controleur bij bedrijven.
pi_218739502
Dat nareis op nareis verhaal in 2023 van Yesilgoz bleek niet waar te zijn.
Nu komt ze met de bangmakerij over afschaffen van hypotheekrenteaftrek. (400/500 euro per maand per gezin meer kosten)
quote:
De conclusie van Van Bruggen is dan ook dat de afschaffing van de hypotheekrenteaftrek minder ingrijpend is dan gevreesd. Per jaar gaan de maandelijkse kosten met ongeveer twee tientjes omhoog. "Voor de meeste mensen is dat prima te behappen", zegt Noorlag.
https://www.nu.nl/economi(...)huizenbezitters.html

Dilan, ga je mond spoelen, ga in de hoek staan en schaam je daar
pi_218739571
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2025 11:57 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik denk er aan om dit boek van hoogleraar Peter Scholten te kopen, over hoe heel Den Haag gevangen zit in de migratieobsessie van Geert Wilders.

https://www.trouw.nl/poli(...)rt-wilders~b1b6c406/

Want dat het op geen elkele wijze wordt ondersteund door feiten is gewoon duidelijk. En toch blijft het maar over dat non-issue gaan.
Criminaliteit onder buitenlandse groepen is harder omlaag gegaan dan onder Nederlanders.

Sinds circa 2018 is de daling wel wat gestagneerd. Misschien dus weer tijd voor PvdA in de regering? 😉

Ik hoef het jou niet te vertellen maar verder dan 'harder straffen', 'militairen in de straten' en 'massadeportaties' komt de rechtse ideeënmachine niet.
Deuger, Woke & Gutmensch
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')