abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220301010
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2026 14:59 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat zou dan om de jongste gaan, de oudste heeft al woonruimte waar hij niet weg wil, helaas wilde sociale verhuurder niet verkopen toen hij graag wilde kopen (toen de rente laag was), en is het verschil tussen iets kopen of blijven zitten nu zo groot dat ze er niet op vooruit zouden gaan maar wel 3 keer zoveel per maand kwijt zouden zijn.

Maar goed, ik heb vaak genoeg gezegd dat ze beter konden kopen toen de rente laag was (hoewel er toen ook een baanwissel was, dus weer lastig), en het is niet mijn taak als moeder om dat voor hem te regelen, dat kunnen ze prima zelf, plus dat ik qua locatie wel snap dat ze daar willen blijven (hoekwoning, ruime tuin op het zuiden)...

En ja, ik ben me er heel goed van bewust dat het ultieme luxe is als ik een tuinhuis als woonruimte voor mijn jongste in de tuin kan zetten, en dat dat verre van de standaard is.
Het is en blijft wel een beetje een noodverband, zou zelf niet eens in dezelfde straat als mijn ouders willen wonen ondanks dat wij een sterke band hebben. Andersom ook niet. Laat staan in de achtertuin in een tuinhuis (hoe riant die ook moge zijn) leef je toch nog grotendeels onder hun zicht en dak.

Idealiter wil je op die leeftijd juist geestelijk toch even helemaal los komen van je ouders tijdens het studeren. Liefst in de grote stad lekker experimenteren met van alles en volledig anoniem de bloemetjes buiten zetten. Bovendien als je relatief jong wat koopt bouw je in elk geval al vast wat op qua overwaarde. Is het vanuit dat oogpunt niet slimmer om hun middels een constructie met spaargeld en overwaarde vast aan een woning te helpen? Of gaat de Belastingdienst daar iets van vinden -O-
blablablabla
  maandag 9 maart 2026 @ 16:43:44 #152
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_220301462
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2026 14:44 schreef Elan het volgende:

[..]
Heerlijk als dat kan voor je kinderen _O_
Tegelijk hebben de meeste mensen die luxe natuurlijk helemaal niet. En met alleen hard werken en zuinig leven kom je daar ook niet als de huizenmarkt zich zo blijft ontwikkelen. Ik hoor en lees de laatste tijd echt wel schrijnende gevallen, ook van jonge mensen die het gewoon opgeven :{
Merk vooral dat alleenstaande vrienden en kennissen wegtrekken naar Zeeland en het Oosten, een enkeling zelfs België. En mijn neefje is inmiddels naar Duitsland vertrokken, daar maakte de huizenprijzen die keuze ook wel een stuk makkelijker.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_220301502
quote:
16s.gif Op maandag 9 maart 2026 16:43 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Merk vooral dat alleenstaande vrienden en kennissen wegtrekken naar Zeeland en het Oosten, een enkeling zelfs België. En mijn neefje is inmiddels naar Duitsland vertrokken, daar maakte de huizenprijzen die keuze ook wel een stuk makkelijker.
Begrijpelijk, zeker als alleenstaande ben je hier in de meest regio's totaal kansloos voor koop of überhaupt een woning.

Zo'n meid die hier werkt is 29 werkt 32 uur en woont op 25 vierkante meter in een veredeld studentencomplex wat voorheen kantoorruimte was a 940 euro huur per maand. Tussen de blowende lui die feestjes geven tot 03:00 en kartonnen wandjes. Komt regelmatig ernstig vermoeid op werk ik heb serieus met haar te doen. Nu had ze een tijd een vriend maar die relatie is op de klippen dus wederom nul perspectief om in de nabije toekomst iets te doen aan haar woonsituatie. Ik zou daar persoonlijk ook echt heel depressief van worden.
blablablabla
  maandag 9 maart 2026 @ 17:07:50 #154
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220301566
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2026 15:08 schreef Elan het volgende:

[..]
Het is en blijft wel een beetje een noodverband, zou zelf niet eens in dezelfde straat als mijn ouders willen wonen ondanks dat wij een sterke band hebben. Andersom ook niet. Laat staan in de achtertuin in een tuinhuis (hoe riant die ook moge zijn) leef je toch nog grotendeels onder hun zicht en dak.

Idealiter wil je op die leeftijd juist geestelijk toch even helemaal los komen van je ouders tijdens het studeren. Liefst in de grote stad lekker experimenteren met van alles en volledig anoniem de bloemetjes buiten zetten. Bovendien als je relatief jong wat koopt bouw je in elk geval al vast wat op qua overwaarde. Is het vanuit dat oogpunt niet slimmer om hun middels een constructie met spaargeld en overwaarde vast aan een woning te helpen? Of gaat de Belastingdienst daar iets van vinden -O-
Oh, geen zorgen, als hij er niet wil wonen wordt het mijn She-shed ;)
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_220301616
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2026 17:07 schreef Leandra het volgende:

[..]
Oh, geen zorgen, als hij er niet wil wonen wordt het mijn She-shed ;)
_O-

Wel geniaal als je elkaar even helemaal zat bent.
blablablabla
pi_220301738
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2026 13:54 schreef Ivo1985 het volgende:
Bij mijn ouders in de jaren '70 wijk is een 13-in-een-dozijn rijtjeshuis eind vorig jaar ook al 110k overboden.

8)7
Echt niet te geloven. Als ik door zo'n buurtje rijd, vind ik ¤110.000 als koopprijs al (te) veel.

[ Bericht 7% gewijzigd door blomke op 09-03-2026 17:53:07 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 9 maart 2026 @ 18:16:04 #157
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220301916
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2026 17:17 schreef Elan het volgende:

[..]
_O-

Wel geniaal als je elkaar even helemaal zat bent.
*)
Wullie bin KOEL © Soneal
  maandag 9 maart 2026 @ 18:17:27 #158
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220301922
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2026 17:43 schreef blomke het volgende:

[..]
8)7
Echt niet te geloven. Als ik door zo'n buurtje rijd, vind ik ¤110.000 als koopprijs al (te) veel.
Ja, maar als iemand ¤ 567.890 voor jouw huis wil bieden lach je hem uit....
Dat is dus ruim 5 keer dat bedrag dat jij "te veel" vindt voor een rijtjeshuis.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_220302224
quote:
7s.gif Op maandag 9 maart 2026 14:21 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Wij willen in ieder geval niet onze overwaarde stoppen in een huis dat we dan wel kunnen kopen, maar dat qua taxatiewaarde dan onder de koopprijs zit. Ooit wil je het zelf immers ook weer verkopen, en dan moet je er geen verlies op maken.
Wat zou jij definiëren als verlies?
Wij overwegen ook wel is een ander huis te kopen. Hebben ook redelijke overwaarde op ons huidige huis. Ik hoop ooit mn huis (/het volgende huis) te verkopen zonder restschuld als ik oud ben. Dat het misschien minder is dan mijn aankoopprijs vind ik niet zo spannend. Ik breng nu een flinke som geld mee waar ik niets voor heb hoeven doen. Als daar een deel van verdampt dan zij dat zo in mijn ogen.
Zou fijn zijn als het niet onderwater komt te staan. Daar heb ik vervelende dingen van gezien in het verleden. Alleen lijkt de kans op restschuld als doorstromer in de huidige huizenmarkt vrij klein.
pi_220302233
quote:
7s.gif Op maandag 9 maart 2026 14:00 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Toch vraag ik me wel af hoe al die mensen dat dan doen. Nemen ze zoveel eigen geld mee?
Ze verpesten daarmee ook wel de markt, natuurlijk. En dan maar klagen dat de huizenprijzen zo hoog is.
Gewoon met zn tweeën beide modaal verdienen en je kan al bijna 5 ton lenen voor een huis.
En dan wat eigen geld meenemen of overwaarde uit de 'oude' woning in het nieuwe huis stoppen en je zit zo aan een budget van tussen de 6 en 7 ton bij een stel wat beiden een vrij normale fulltime baan heeft.

Wij hebben in de huidige markt al ongeveer 3 ton overwaarde. En dan ga ik nog niet uit van een scenario waarbij er een ton wordt overboden, maar gewoon van de vraagprijzen van vergelijkbare woningen in het dorp. Ons gezamenlijk inkomen is ongeveer anderhalf keer modaal.
  Moderator maandag 9 maart 2026 @ 19:42:25 #161
5428 crew  miss_sly
pi_220302519
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2026 19:09 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Gewoon met zn tweeën beide modaal verdienen en je kan al bijna 5 ton lenen voor een huis.
En dan wat eigen geld meenemen of overwaarde uit de 'oude' woning in het nieuwe huis stoppen en je zit zo aan een budget van tussen de 6 en 7 ton bij een stel wat beiden een vrij normale fulltime baan heeft.

Wij hebben in de huidige markt al ongeveer 3 ton overwaarde. En dan ga ik nog niet uit van een scenario waarbij er een ton wordt overboden, maar gewoon van de vraagprijzen van vergelijkbare woningen in het dorp. Ons gezamenlijk inkomen is ongeveer anderhalf keer modaal.
Dat snap ik ook wel.
Er is ook een andere kant. De vraagprijs is bijv 5 ton. Je hebt eigen geld om wel 6,1 ton te betalen. Echter, de taxatiewaarde is 5,6 ton. Dan vind ik 6,1 ton betalen niet heel verstandig en het kan je in je leencapaciteit beperken.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_220302655
quote:
7s.gif Op maandag 9 maart 2026 19:42 schreef miss_sly het volgende:
Dan vind ik 6,1 ton betalen niet heel verstandig en het kan je in je leencapaciteit beperken.
Juist niet. Door de overwaarde in te brengen, kan je << taxatiewaarde lenen; gunstig voor hypotheekgever en -nemer!
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator maandag 9 maart 2026 @ 20:00:16 #163
5428 crew  miss_sly
pi_220302729
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2026 19:53 schreef blomke het volgende:

[..]
Juist niet. Door de overwaarde in te brengen, kan je << taxatiewaarde lenen; gunstig voor hypotheekgever en -nemer!
Ja en mogelijk verdamping van je geld.
pi_220302822
quote:
7s.gif Op maandag 9 maart 2026 20:00 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ja en mogelijk verdamping van je geld.
Huis (en O.G. en eigenlijk in aandelen beleggen in het algemeen) is een betere bescherming tegen "verdamping" dan sparen. Alleen al door inflatie die > is dan de spaarrente.

Maar ga jij lekker in Amsterdam wonen (West bijv.?). Wellicht kom ik je tegen bij halte Spaklerweg.

[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 09-03-2026 20:24:37 ]
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
  Moderator maandag 9 maart 2026 @ 20:11:33 #165
5428 crew  miss_sly
pi_220302856
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2026 20:09 schreef blomke het volgende:

[..]
Huis (en O.G. en eigenlijk in aandelenb beleggen in het algemeen) is een betere bescherming tegen "verdamping" dan sparen. Alleen al door inflatie die > spaarrente.
Daar ben ik me van bewust.
Dat heeft dan ook niks met mijn overwegingen te maken.
pi_220303576
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2026 08:53 schreef Innisdemon het volgende:

[..]
Ja? Bij mijn verhuizing was het gelijk aan de rente van m'n ' gewone' hypotheek. :{
Verschilt per hypotheeknemer denk ik dan?
Hier ook ongeveer hetzelfde rentepercentage
Maar ik vond t gewoon flink. In die 2 maanden waren we 1000 euro kwijt
pi_220303646
quote:
7s.gif Op maandag 9 maart 2026 14:21 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Wij willen in ieder geval niet onze overwaarde stoppen in een huis dat we dan wel kunnen kopen, maar dat qua taxatiewaarde dan onder de koopprijs zit. Ooit wil je het zelf immers ook weer verkopen, en dan moet je er geen verlies op maken.
Wij hadden 2 ton overwaarde. We hebben dat gebruikt om 70k over te bieden en de rest ging in de hypotheek. Uiteindelijk lag de koopprijs 50k boven de taxatiewaarde.

Wellicht maken we er tzt inderdaad verlies op, maar ik heb t nooit zo bekeken. Dankzij de rest van de overwaarde (en wat aflossen) is onze hypotheek nu 80k onder de taxatiewaarde. En dan komt t wel goed met verkoop schat ik (maar dat staat toch niet op de planning de komende jaren).

Wat we ervoor kregen was een huis van 170m2 waar we onze kinderen kunnen laten opgroeien ipv dat appartement van 70m2 in de grote stad zonder buitenruimte
pi_220303651
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2026 08:53 schreef Innisdemon het volgende:
Ja? Bij mijn verhuizing was het gelijk aan de rente van m'n ' gewone' hypotheek. :{
Verschilt per hypotheeknemer denk ik dan?
Ja. En ook dus de rentevastperiode. Bij onze overbrugging was het (verplicht) de variabele rente; best link vonden wij, want in die tijd ging kon 't alle kanten op.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 10-03-2026 08:04:06 ]
pi_220303664
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2026 22:19 schreef _Lily_ het volgende:
Wat we ervoor kregen was een huis van 170m2 waar we onze kinderen kunnen laten opgroeien ipv dat appartement van 70m2 in de grote stad zonder buitenruimte
Geweldig!
  Moderator maandag 9 maart 2026 @ 22:24:38 #170
236264 crew  capricia
pi_220303689
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2026 22:19 schreef _Lily_ het volgende:

[..]
Wij hadden 2 ton overwaarde. We hebben dat gebruikt om 70k over te bieden en de rest ging in de hypotheek. Uiteindelijk lag de koopprijs 50k boven de taxatiewaarde.

Wellicht maken we er tzt inderdaad verlies op, maar ik heb t nooit zo bekeken. Dankzij de rest van de overwaarde (en wat aflossen) is onze hypotheek nu 80k onder de taxatiewaarde. En dan komt t wel goed met verkoop schat ik (maar dat staat toch niet op de planning de komende jaren).

Ik zou dat ook niet als verlies zien. Je woont er tenslotte heel wat jaren met je gezin en betaalt gewoon je hypotheek af.
Ik zie mijn huis niet perse als een beleggingsobject. Maar genoeg mensen die dat wel zo zien.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220303704
Ik kan me wel voorstellen dat je keuzes gebaseerd worden op je levensfase

Hier was het dat het gezin echt moest settelen (we zaten met 2 kleintjes in dat appartement). Dat was voor ons belangrijker dan het geld.

Vervolgens hebben we bij de keuze van het huis iets voorgesorteerd op later als de kinderen groter zijn. De kamers zijn ruim genoeg dat een puber zich ook kan terugtrekken. Zelfs als student kan het, al weet ik niet hoe leuk het voor ze is om dan echt met ons als ouders in een huis te wonen
  Moderator maandag 9 maart 2026 @ 22:35:54 #172
5428 crew  miss_sly
pi_220303772
50k boven de taxatiewaarde is wel te overzien, dat zou ik ook geen probleem vinden. Het gaat me methane over de uitwassen. En niet vanwege de belegging. Als we voldoende overwaarde overhouden om af te lossen op de hypotheek is dat een heel ander verhaal dan dat je niets overhoudt en alles in de heiige woning zit.

Het is allemaal niet zo zwart-wit.
pi_220303807
quote:
7s.gif Op maandag 9 maart 2026 22:35 schreef miss_sly het volgende:
Als we voldoende overwaarde overhouden om af te lossen op de hypotheek is dat een heel ander verhaal dan dat je niets overhoudt en alles in de heiige woning zit.
Dat is precies hetzelfde. Als je al je overwaarde in je huis stopt en dus een veel lagere hypotheek neemt, is het effect gelijk aan overwaarde overhouden en later je hogere hypotheek mee aflossen.
  Redactie Frontpage maandag 9 maart 2026 @ 23:00:40 #174
38148 crew  Innisdemon
pi_220303880
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2026 22:08 schreef _Lily_ het volgende:

[..]
Hier ook ongeveer hetzelfde rentepercentage
Maar ik vond t gewoon flink. In die 2 maanden waren we 1000 euro kwijt
Wat was de leensom?
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_220304047
quote: