Ik las onlangs ergens een onderzoekje waaruit bleek dat de electorale uitwisseling tussen SP en PVV lang niet zo groot is als vaak gedacht wordt. Vergelijkbaar met D66 en de PVV, geloof ik zelfs.quote:Op zondag 7 september 2025 17:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
Eens voor een echte politiek volger, maar op punt 1 verwacht je toch armoede, zorg, toeslagenaffaire, zulke dingen. En nou was dit op een vrijdagmorgen (het was eergister, nu ik terugdenk) op Radio 1, dat heeft niet het grootste bereik. Maar ik hoop dat hij in een tvdebat wel met de problemen in Nederland begint. Hij moet niet mikken op de GL of PvdD kiezer, maar op de PVV stemmer en de mensen die normaal niet stemmen, volgens mij.
Dat komt onder andere doordat SP al 7 verkiezingen achter elkaar heeft verloren, begreep ik. Dan is wat nog SP stemt ook bijna 100% een trouwe SP stemmer.quote:Op zondag 7 september 2025 17:46 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik las onlangs ergens een onderzoekje waaruit bleek dat de electorale uitwisseling tussen SP en PVV lang niet zo groot is als vaak gedacht wordt. Vergelijkbaar met D66 en de PVV, geloof ik zelfs.
Overwegen die conservatieve CU-leden niet om over te stappen naar de SGP ?quote:Op zondag 7 september 2025 17:48 schreef Hanca het volgende:
Ik heb trouwens zowel gister (niet op het congres, daar was ik niet) als vandaag met CU stemmers gesproken die helemaal niet met Timmermans willen samenwerken. Ik hoop dat die conservatieve, wat rechtse groep binnen de partij niet te groot gaat worden. Er is een steeds mondiger groep in de CU die een verschuiving naar links tegen probeert te houden.
Nee, de SGP is wel echt een andere bloedgroep. Er zal vast wel iets overlap zijn, maar niet dat ik in gesprekken merk.quote:Op zondag 7 september 2025 18:09 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Overwegen die conservatieve CU-leden niet om over te stappen naar de SGP ?
Ze trekken zich dat "grenzen dicht" wel aan.quote:Op zondag 7 september 2025 17:19 schreef Hexagon het volgende:
Wel origineel. Geen Cordon Sanitair om een partij, maar een Cordon Sanitair naar alle andere partijen.
Diezelfde figuur die de tactiek "Jij bent een racist" heeft bedacht.quote:Op zondag 7 september 2025 16:49 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
De evaluatie achteraf wordt er een uit de categorie: wie de fuck heeft deze tactiek bedacht?
[ afbeelding ]
Grok AI van X schrijft dit:quote:Op zondag 7 september 2025 17:46 schreef Jigzoz het volgende:
de electorale uitwisseling tussen SP en PVV
Die verhalen van grote programmaovereenkomsten tussen PVV en SP komen vooral uit rechtse hoek.quote:Uit kiezersstromen van de Tweede Kamerverkiezingen van 2023 blijkt dat een klein deel van de SP-kiezers overstapte naar de PVV. Volgens een analyse van Ipsos I&O en NOS ging ongeveer 16% van de voormalige SP-stemmers in 2021 naar de PVV in 2023. Dit is significant, maar niet de grootste verschuiving, aangezien evenveel SP-kiezers (16%) naar NSC overstapten en 14% naar GroenLinks-PvdA. Dit wijst erop dat de SP-kiezers die overstappen niet exclusief naar de PVV gaan, maar zich ook richten op andere partijen, afhankelijk van hun prioriteiten.
Er is dus geen sprake van een massale directe overstap van SP naar PVV. De SP heeft in 2023 zetels verloren (van 9 naar 5), en een deel van deze kiezers is naar andere partijen gegaan, waaronder de PVV, maar ook naar partijen als NSC en GroenLinks-PvdA. De PVV won fors (van 17 naar 37 zetels), maar deze groei komt voornamelijk van kiezers van andere rechtse partijen (zoals VVD, CDA en FvD) en nieuwe kiezers, niet primair van de SP
Wat een slachtofferrol weer.quote:Op zondag 7 september 2025 18:24 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Diezelfde figuur die de tactiek "Jij bent een racist" heeft bedacht.
Ik kan er weinig anders van maken als je een gesprek over de VVD strategie moet kapen om contextloze frustraties te spuien over wie een ander racist noemt.quote:
Omdat die tactiek van anderen racist noemen al een decennia of twee, drie gemeengoed is in 'progressieve' kring. Diezelfde kring die natuurlijk wel massief achter Douwe Bob gaat staan, want mensen zomaar haat aanwrijven, dat kan écht niet...quote:Op zondag 7 september 2025 18:33 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik kan er weinig anders van maken als je een gesprek over de VVD strategie moet kapen om contextloze frustraties te spuien over wie een ander racist noemt.
Dat verwijt is dan ook heel makkelijk gemaakt, omdat men zelf niet duidelijk het onderscheid maakt. Het is wel degelijk radicaal links dat openingen op universiteiten verstoort, universiteiten sloopt, universiteitsbesturen terroriseert en klaagt over Israelische sprekers of gasten op openbare bijeenkomsten etc. En dus een muzikant die - laten we gewoon het beestje bij naampje noemen - weigert op te treden voor Joodse kinderen omdat ze Joods zijn.quote:Op zondag 7 september 2025 05:16 schreef Jigzoz het volgende:
Dit is wel echt buitengewoon selectief. De wind hoeft maar verkeerd te staan en de Israëlische regering wijt dat al aan antisemitisme, elk protest tegen de Gazaanse genocide werd door regeringspartijen antisemitisch genoemd, Douwe Bob heette plots een jodenhater omdat hij niks met zionisme te maken wilde hebben, maar het gebrek aan onderscheid tussen jood, Israël en de Israëlische regering is de schuld van radicaal links.
De cognitieve dissonantie druipt er vanaf. "Wij? Racisten?! Wij zijn "the good guys". Net zoiets als "mensen van kleur kunnen niet racistisch zijn".quote:Op zondag 7 september 2025 18:34 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Omdat die tactiek van anderen racist noemen al een decennia of twee, drie gemeengoed is in 'progressieve' kring. Diezelfde kring die natuurlijk wel massief achter Douwe Bob gaat staan, want mensen zomaar haat aanwrijven, dat kan écht niet...
Toch?
Het ergste is dat de playmakers op progressief links zelf zelden divers en inclusief zijn, denken of leven.quote:Op zondag 7 september 2025 18:54 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
De cognitieve dissonantie druipt er vanaf. "Wij? Racisten?! Wij zijn "the good guys". Net zoiets als "mensen van kleur kunnen niet racistisch zijn".
Oh sweet irony..
Hulde voor deze post. Stem in de politiek-correcte woestijn.quote:Op zondag 7 september 2025 18:52 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Dat verwijt is dan ook heel makkelijk gemaakt, omdat men zelf niet duidelijk het onderscheid maakt. Het is wel degelijk radicaal links dat openingen op universiteiten verstoort, universiteiten sloopt, universiteitsbesturen terroriseert en klaagt over Israelische sprekers of gasten op openbare bijeenkomsten etc. En dus een muzikant die - laten we gewoon het beestje bij naampje noemen - weigert op te treden voor Joodse kinderen omdat ze Joods zijn.
Waarom is dat überhaupt aan de orde in Nederland? Joden hier hebben sowieso geen fuck te maken met Israel, en ook niet elke Israeli steunt Netanyahu. Bovendien is Gaza een paar duizend km verderop. Nogmaals; er worden toch ook geen islamitische basisscholen kort en klein geslagen in Nederland om dingen die ISIS doet en Afrika en het MO.
Ga voor de Israëlische ambassade staan met zijn allen als je het regime daar zo beklagenswaardig vindt.
Weetje, het doet er al niet meer toe. De wereldorde die aan de lat stond om Palestina te erkennen en de soevereiniteit ervan te handhaven is niet meer. Zie China deze week, daar wordt de volgende wereldorde gesmeed. En daar gelden invloedssferen en projectie van macht. Daarom voelt ook Israel zich vrij om Gaza te ruimen, en het zal de Russen en Chinezen aan hun reet roesten. En inmiddels de Amerikanen ook.quote:Op zondag 7 september 2025 17:48 schreef Hanca het volgende:
Het Israëlstandpunt van links helpt daar trouwens niet in mee, ik vraag me af of CU in een kabinet gaat zitten dat Palestina gaat erkennen bijvoorbeeld. Ik zou daar zelf helemaal geen problemen mee hebben (voor een tweestatenoplossing heb je wel twee staten nodig), maar een deel van de achterban echt wel. Dus of we zo maar CU kunnen opplussen als 'makkelijke aanvulling met 3 tot 5 zetels' bij een kabinet met GL-PvdA en CDA vraag ik me af.
Het ging hier om de gevolgen voor de Nederlandse politiek. Dat Nederland op dit onderwerp niets in te brengen heeft en dat het daardoor absurd is dat ze in de Kamer en campagne er een hoofdpunt van maken ben ik het helemaal mee eens. Zelfs lokaal in Hoogezand-Sappemeer hebben ze er laatste meerdere vergaderingen over gepraat, wat een hoogmoedswaanzin en een totaal gebrek aan prioriteiten voor je kiezer. Maar het gevolg kan nu dus wel zo zijn dat dit een kabinetsformatie nog moeilijker kan maken.quote:Op zondag 7 september 2025 18:58 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Weetje, het doet er al niet meer toe. De wereldorde die aan de lat stond om Palestina te erkennen en de soevereiniteit ervan te handhaven is niet meer. Zie China deze week, daar wordt de volgende wereldorde gesmeed. En daar gelden invloedssferen en projectie van macht. Daarom voelt ook Israel zich vrij om Gaza te ruimen, en het zal de Russen en Chinezen aan hun reet roesten. En inmiddels de Amerikanen ook.
Wij Europeanen kunnen wel een beetje blijven preken, maar als we die woorden geen kracht bij zetten met fabrieken en kanonnen dan worden we genegeerd. Dus die TK kan zich een slag in de rondte erkennen - het helpt allemaal helemaal niets.
Ja, ik ben het met je eens - dat gaat gewoon gebeuren. Of dat gebeurt eigenlijk al.quote:Op zondag 7 september 2025 19:00 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het ging hier om de gevolgen voor de Nederlandse politiek. Dat Nederland op dit onderwerp niets in te brengen heeft en dat het daardoor absurd is dat ze in de Kamer en campagne er een hoofdpunt van maken ben ik het helemaal mee eens. Zelfs lokaal in Hoogezand-Sappemeer hebben ze er laatste meerdere vergaderingen over gepraat, wat een hoogmoedswaanzin en een totaal gebrek aan prioriteiten voor je kiezer. Maar het gevolg kan nu dus wel zo zijn dat dit een kabinetsformatie nog moeilijker kan maken.
Ik weet dat ik het jou niet uit hoef te leggen, maar die gasten zijn alleen inclusief als je precies hetzelfde denkt als zij. En zodra je dat niet doet, dan is er ineens allerlei "noodzakelijk geweld" toegestaan. En ondertussen maar krijsen over de teloorgang van de rechtsstaat en 'de fascisten'. Terwijl ze zelf minstens zo straf bijdragen aan het ondermijnen en slopen van onze instituties.quote:Op zondag 7 september 2025 18:55 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Het ergste is dat de playmakers op progressief links zelf zelden divers en inclusief zijn, denken of leven.
Voor 'progressief links' is dat conflict een religie geworden, met goden, geboden, regels, rituelen en excommunicatiemechanismen.quote:Op zondag 7 september 2025 19:00 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het ging hier om de gevolgen voor de Nederlandse politiek. Dat Nederland op dit onderwerp niets in te brengen heeft en dat het daardoor absurd is dat ze in de Kamer en campagne er een hoofdpunt van maken ben ik het helemaal mee eens. Zelfs lokaal in Hoogezand-Sappemeer hebben ze er laatste meerdere vergaderingen over gepraat, wat een hoogmoedswaanzin en een totaal gebrek aan prioriteiten voor je kiezer. Maar het gevolg kan nu dus wel zo zijn dat dit een kabinetsformatie nog moeilijker kan maken.
O, wauw. Dat zijn er nog veel meer dan ik dacht.quote:Op zondag 7 september 2025 18:29 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Grok AI van X schrijft dit:
[..]
Die verhalen van grote programmaovereenkomsten tussen PVV en SP komen vooral uit rechtse hoek.
En zo ontstaat het overdrijven van overstappende kiezers van SP naar PVV ?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |