abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218678669
Op zich best een interessante optie. Zeker als hier gelijk verduurzaming van het hele complex aan gekoppeld wordt (met die extra laag kan de onrendabele top mooi gedekt worden).
Natuurlijk zijn er ook allerlei praktische problemen maar als we de problemen op de woningmarkt op moeten lossen is er niet één alomvattende oplossing aanwezig en dan kan dit prima een onderdeel vormen.
pi_218679139
quote:
10s.gif Op donderdag 4 september 2025 17:59 schreef KareldeStoute het volgende:
Op zich best een interessante optie. Zeker als hier gelijk verduurzaming van het hele complex aan gekoppeld wordt (met die extra laag kan de onrendabele top mooi gedekt worden).
Natuurlijk zijn er ook allerlei praktische problemen maar als we de problemen op de woningmarkt op moeten lossen is er niet één alomvattende oplossing aanwezig en dan kan dit prima een onderdeel vormen.
Precies. Eén oplossing bestaat niet.

Al vaker door mij gemeld kan in de eindeloze rijtjeshuis-wijken ook wel hier en daar wat aan woningen gesplitst worden.
Geen halve straten. Maar maximaal 1 op de 10 gezinsoningen huizen per straat.

Op de begane grond 3m aanbouwen en op die aanbouw een balkon/dakterras voor de bovenwoning.

Ga eens uit van een corporatiewoning met een voetafdruk van ca 5x8m, standaard 2 woonlagen + zolder.

Met de uitbouw wordt de benedenwoning dan ongeveer 50m2 (hele begane grond is 55m2, maar gaat een stukje af voor de gezamenlijke entree). Dus prima voor 1 of 2 ouderen.
En de bovenwoning wordt dan 40m2 + zolder. Zet op die zolder een flinke dakkapel en je hebt zo'n 60-65m2 woonruimte. Prima voor starters, gezin met één kindje of een gescheiden ouder die niet fulltime de kinderen in huis heeft.

Lost zoiets het woning probleem op? Nee natuurlijk niet.

Maar het levert wel extra woonruimte op en niet minder belangrijk: het maakt lokaal woningaanbod wat gevarieerder.
pi_218679227
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2025 18:53 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Precies. Eén oplossing bestaat niet.

Al vaker door mij gemeld kan in de eindeloze rijtjeshuis-wijken ook wel hier en daar wat aan woningen gesplitst worden.
Geen halve straten. Maar maximaal 1 op de 10 gezinsoningen huizen per straat.

Op de begane grond 3m aanbouwen en op die aanbouw een balkon/dakterras voor de bovenwoning.

Ga eens uit van een corporatiewoning met een voetafdruk van ca 5x8m, standaard 2 woonlagen + zolder.

Met de uitbouw wordt de benedenwoning dan ongeveer 50m2 (hele begane grond is 55m2, maar gaat een stukje af voor de gezamenlijke entree). Dus prima voor 1 of 2 ouderen.
En de bovenwoning wordt dan 40m2 + zolder. Zet op die zolder een flinke dakkapel en je hebt zo'n 60-65m2 woonruimte. Prima voor starters, gezin met één kindje of een gescheiden ouder die niet fulltime de kinderen in huis heeft.

Lost zoiets het woning probleem op? Nee natuurlijk niet.

Maar het levert wel extra woonruimte op en niet minder belangrijk: het maakt lokaal woningaanbod wat gevarieerder.
Ik ken hier in de stad best wat voorbeelden waarbij afgelopen decennia (sociale) woningen zijn samengevoegd tot grotere woningen die toen beter in de markt pasten. Dat proces hier en daar terugdraaien biedt best een interessant perspectief.
pi_218679267
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2025 17:36 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Woonerven zijn, mits goed uitgevoerd, ideaal.
Nauwelijks geluidsoverlast van verkeer. Geen ruimte verspilling doordat in een woonerf niet elke verkeersstroom zijn eigen ruimte nodig heeft en kinderen kunnen veilig over straat.
Het is een R A M P. Maar dat is niet erg, het gaat er om dat er ruimte moet zijn voor beide visies.
pi_218679370
Dat was toch Hugo de Jonge zijn plan al?

https://www.rijksoverheid(...)n-woningen-van-start

[ Bericht 75% gewijzigd door #ANONIEM op 04-09-2025 19:25:57 ]
pi_218682952
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2025 17:40 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Als jij de kavel gratis aanlevert dan kan dat inderdaad.

Succes met het vinden van mooie kavels in Amsterdam die een prijs hebben van maximaal 6,5 ton per toegestaan appartement van 100m²
Juist bij hoogbouw verwacht je dat de kavelprijs per appartement in dat gebouw stukken minder is omdat er zoveel gestapeld wordt. ;)
pi_218683149
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 06:42 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Juist bij hoogbouw verwacht je dat de kavelprijs per appartement in dat gebouw stukken minder is omdat er zoveel gestapeld wordt. ;)
Leer prijsbeleid voor kavels in Nederland kennen....
pi_218683156
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 07:30 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Leer prijsbeleid voor kavels in Nederland kennen....
Vertel het publiek dan eens hoe dat werkt.
pi_218683449
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 07:33 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Vertel het publiek dan eens hoe dat werkt.
Hoe meer woningen erboven, des te hoger de m2 grondprijs. Het maakt dus niet zoveel uit of je er een eengezinswoning of een flat op neer plempt.
Mijn hobby is glas-in-lood maken en herstellen. Ook voor u
pi_218686395
quote:
6s.gif Op donderdag 4 september 2025 12:06 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
Je hebt het over zogenaamde 'shared space'-inrichtingen. Die kunnen wel degelijk een oplossing zijn voor bepaalde vraagstukken (vraagstukken m.b.t. aantrekkelijkheid en sociale interactie in de ruimte). Het is echter een concept van ontwerpen en geen knip en plak-oplossing die overal werkt, er moet per locatie gekeken worden of en op welke manier het mogelijk is. Op locaties (kruispunten) waar gemeentes een verkeersprobleem wilden oplossen werkt het niet. Dat moet opgelost worden door het hele netwerk en routering rondom de locatie aan te passen, niet door er een plein met weinig verkeersborden en wegmarkering van te maken. Daar is men inderdaad op teruggekomen. Shared space werkt het beste als de verkeersstromen in aantallen gelijkwaardig zijn, dus evenveel auto's als fietsers als voetgangers. Verder is een shared space een verblijfsgebied, geen verkeersgebied.

Het gevoel van veiligheid mag bij traditionele kruispunten dan wel groter zijn maar de daadwerkelijke veiligheid hoeft dat niet te zijn (mits een shared space op de juiste locatie is uitgevoerd).

Maar ik ga off-topic.

Edit: zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Shared_space
Ik ben er -vooral sinds mijn langdurige verblijf in Duitsland- op tegen.

Wat ik ervan gezien heb (in Hoofddorp en achter het Centraal Station van 020) geeft stedebouwkundigen een slechte naam.

Als die 'slimmeriken' deze problematiek net zo goed op proberen te lossen als die 'shared spaces' dan zie ik het somber in.
pi_218686435
Bijna al die appartementen zijn 4 hoog, bij 5 hoog moet er verplicht een lift inzitten, veel succes.
Overigens woon ik zelf in zo een appartement op 4 hoog, zelfs als ze me 2 ton zouden geven mogen ze opbokken.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_218686456
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 13:28 schreef raptorix het volgende:
Bijna al die appartementen zijn 4 hoog, bij 5 hoog moet er verplicht een lift inzitten, veel succes.
Overigens woon ik zelf in zo een appartement op 4 hoog, zelfs als ze me 2 ton zouden geven mogen ze opbokken.
Je kan het ook anders zien. Die extra bouwlaag maakt het mogelijk om ook voordelig een lift te plaatsen en het hele complex een paar energielabels omhoog te helpen. Dan profiteert het hele complex een beetje mee.
Dat soort voorwaarden zou men altijd moeten stellen.
pi_218686487
quote:
10s.gif Op vrijdag 5 september 2025 13:31 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Je kan het ook anders zien. Die extra bouwlaag maakt het mogelijk om ook voordelig een lift te plaatsen en het hele complex een paar energielabels omhoog te helpen. Dan profiteert het hele complex een beetje mee.
Dat soort voorwaarden zou men altijd moeten stellen.
Je kunt bij dit soort appartementen niet zomaar even een lift bouwen, daar is geen ruimte voor, daarnaast vergeten mensen wel eens dat een lift bij een VVE al snel voor 100 euro per maand aan servicekosten komt.
pi_218686731
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 13:28 schreef raptorix het volgende:
In Duitsland is dat allemaal niet. Daar bouwden ze gerust die etagebouw één à twee verdiepingen hoger, al zijn de trappen vast minder stijl.

Maar in Nederland was het altijd wel verplicht
pi_218686994
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 13:35 schreef raptorix het volgende:

Je kunt bij dit soort appartementen niet zomaar even een lift bouwen, daar is geen ruimte voor,
Ook niet aan de buitengevel er tegen aan?

quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 13:35 schreef raptorix het volgende:

daarnaast vergeten mensen wel eens dat een lift bij een VVE al snel voor 100 euro per maand aan servicekosten komt.
Dat laat je dan door de toplaag ophoesten. Denk btw dat die 100, afhankelijk is van het aantal leden/bewoners. Hoe meer zielen ....
pi_218687016
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 14:32 schreef blomke het volgende:

[..]
Ook niet aan de buitengevel er tegen aan?
[..]
Dat laat je dan door de toplaag ophoesten. Denk btw dat die 100, afhankelijk is van het aantal leden/bewoners. Hoe meer zielen ....
De stoep is hier net 1.5 meter breed, zeker bij appartementen in Amsterdam of een andere stad met vooroorlogse gebouw gaat dit van je levensdagen geen goed plan zijn. sterker nog ik denk dat afbreken en opnieuw bouwen nog goedkoper is.
  vrijdag 5 september 2025 @ 14:38:13 #68
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_218687026
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 14:36 schreef raptorix het volgende:

[..]
De stoep is hier net 1.5 meter breed, zeker bij appartementen in Amsterdam of een andere stad met vooroorlogse gebouw gaat dit van je levensdagen geen goed plan zijn. sterker nog ik denk dat afbreken en opnieuw bouwen nog goedkoper is.
dat geklooi aan bestaan de gebouwen dat is niet goed
beter nieuwe gebouwen bouwen , ruimte zat in nederland
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_218687063
quote:
De stoep is hier net 1.5 meter breed, zeker bij appartementen in Amsterdam of een andere stad met vooroorlogse gebouw gaat dit van je levensdagen geen goed plan zijn.
Wat ik in A-dam heb gezien, warende straten en trottoirs toch behoorlijk breed. Althans, buiten het centrum en de grachten,
pi_218687084
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 14:38 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
dat geklooi aan bestaan de gebouwen dat is niet goed
beter nieuwe gebouwen bouwen , ruimte zat in nederland
Van wie is het, wie krijgt het in haar/zijn/genderella bezit en hoe wordt dat geregeld?
  vrijdag 5 september 2025 @ 14:54:49 #71
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_218687108
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 14:50 schreef Horzula het volgende:

[..]
Van wie is het, wie krijgt het in haar/zijn/genderella bezit en hoe wordt dat geregeld?
raar gedoe, gaat toch nieuw bouwen buiten het dorp
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_218687127
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 14:54 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
raar gedoe, gaat toch nieuw bouwen buiten het dorp
Liever niet zomaar en de z.g. Witte Schimmel was dertig jaar terug al een probleem.
pi_218687135
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 14:47 schreef blomke het volgende:

[..]
Wat ik in A-dam heb gezien, warende straten en trottoirs toch behoorlijk breed. Althans, buiten het centrum en de grachten,
Nou ja, dit is bijvoorbeeld onze straat, best wel kenmerkend, voor veel stukken tussen het Centrum en de Ring: https://maps.app.goo.gl/m9ADKX8HupHrqtKh8

Daarnaast zit je ook nog eens praktisch dat die lift dan voor die ramen langs moet.
Wat een andere uitdaging is dat de meeste grote VVEs hier allemaal maar deels van de Corporaties zijn, meestal 40% corporatie, 60% particulier. En zelfs als je een meerderheid krijgt verwacht ik nog wel wat rechtzaken van de bewoners op 4 hoog (zoals ik), ik heb echt geen zin om 2 jaar in een puinzooi te zitten, en ik heb ook bewust gekozen voor de bovenste verdieping.
  vrijdag 5 september 2025 @ 15:00:12 #74
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_218687138
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 september 2025 13:24 schreef Horzula het volgende:

[..]
Ik ben er -vooral sinds mijn langdurige verblijf in Duitsland- op tegen.

Wat ik ervan gezien heb (in Hoofddorp en achter het Centraal Station van 020) geeft stedebouwkundigen een slechte naam.

Als die 'slimmeriken' deze problematiek net zo goed op proberen te lossen als die 'shared spaces' dan zie ik het somber in.
Amsterdam is eigenlijk een geval apart want veel andere mogelijkheden zijn er niet. Verkeerslichten gaan voetgangers en fietsers daar toch niet voor wachten, de aantallen zijn te groot. Een fietsverbod zou nog kunnen maar het is een kruispunt van aanzienlijke fietsroutes. Ongelijkvloers dan maar. :+ Van wat ik in praktijk daar heb meegemaakt werkt het wel, alleen voor mensen met een beperking en mensen die niet zeker zijn in het verkeer (ouderen) is het helemaal waardeloos natuurlijk. Dan is er geen doorkomen aan.

Wat is het adres van de shared space in Hoofddorp?

Edit: Shared space is ook een concept van het betrekken van de omgeving bij het ontwerp. Dat is in Amsterdam ook niet het geval, het is puur een praktisch stenen verkeersplein. Een verblijfsomgeving is dat directe shared space-punt ook niet.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_218687141
quote:

[..]
Vooroorlogs is inderdaad ingewikkeld. Maar er zijn ook vele duizenden van dit type appartementencomplexen uit je jaren 50-70. En dan is het perspectief plots best anders.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')