abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218668686
quote:
Trump: elf doden bij Amerikaanse aanval op drugsboot bij Venezuela

Amerikaanse strijdkrachten hebben een schip beschoten dat volgens president Trump uit Venezuela kwam en was volgeladen met drugs. Bij de aanval zijn elf mensen gedood, schrijft Trump op zijn socialemediaplatform Truth Social. In een video van de aanval, die online is gezet, is te zien hoe de kleine motorboot van een afstand onder vuur wordt genomen en vlam vat.

De aanval zou zijn gericht tegen de Venezolaanse drugsbende Tren de Aragua. Die is door Amerika aangemerkt als terreurorganisatie. Trump claimt in zijn bericht dat de groep onder controle staat van president Maduro en verantwoordelijk is voor onder meer drugshandel en moordpartijen, ook in de VS.

Waar de Amerikaanse aanval precies was, is niet duidelijk. Zowel Trump als minister Rubio van Buitenlandse Zaken houdt dat vaag. Rubio zegt alleen dat het in het zuidelijk deel van de Cariben was.

In augustus stuurde Amerika marineschepen richting Venezuela om de dreiging van Latijns-Amerikaanse drugskartels te bestrijden. President Maduro, die door de VS als grote drugshandelaar wordt gezien, noemde de Amerikaanse aanwezigheid in de regio de grootste bedreiging voor het Zuid-Amerikaanse continent in honderd jaar.
quote:
"Staan voor grootste militaire dreiging in 100 jaar": waarom liggen er Amerikaanse oorlogsschepen voor kust van Venezuela?

"We staan voor de grootste militaire dreiging in 100 jaar." Daarvoor waarschuwt de Venezolaanse president Nicolás Maduro, nu de Amerikaanse president Donald Trump een volledig bewapende vloot naar de kust van Venezuela heeft gestuurd én een premie van 50 miljoen dollar op het hoofd van Maduro heeft gezet. Wat is er aan de hand?
De spanningen tussen de Verenigde Staten en Venezuela lopen al weken op nadat Washington een aanzienlijke maritieme aanwezigheid heeft opgebouwd in de wateren rond Venezuela, in de Caraïbische Zee.

De Amerikaanse regering stuurde al zeker 7 oorlogsschepen, waarvan er zeker 5 raketten aan boord hebben die ook doelen op land kunnen raken. In totaal zijn er ook 4.500 manschappen aan boord én er zou ook een aanvalsonderzeeër gestuurd zijn.

Volgens de regering-Trump dienen de oorlogsschepen om internationale drugshandel en terrorisme te bestrijden.

Aanval op drugssmokkelschip
De Amerikaanse militaire aanwezigheid heeft al meteen iets opgeleverd. Vandaag kondigde Donald Trump op een persconferentie aan dat de VS een drugssmokkelschip heeft aangevallen in de Caraïbische zee dat vertrokken was vanuit Venezuela.

Minister van Buitenlandse Zaken Marco Rubio voegt daar op X aan toe dat het gaat om een "dodelijke aanval", gericht op een "narco-terroristische organisatie".

Venezolaans president Nicolás Maduro is niet blij met de Amerikaanse aanwezigheid voor zijn kust. Hij verklaarde gisteren dat Venezuela geconfronteerd wordt met "de grootste militaire dreiging in 100 jaar".

Hij waarschuwde dat zijn regering klaarstaat om de republiek in staat van verdediging te verklaren, mocht er sprake zijn van een aanval

Troebele relatie
De relatie tussen de VS en Venezuela is al langer vertroebeld. De VS legt al decennia zware economische sancties op aan Venezuela en wil al sinds Chávez een regimewissel in het land. Die sancties hebben sterk bijgedragen aan de economische malaise in het land.

Tussen Trump en Maduro botert het al evenmin. Zo noemde de Amerikaanse president Maduro al meermaals een drugsbaron. Volgens hem zou de Venezolaanse president geholpen hebben om tonnen cocaïne via Venezuela te smokkelen naar de VS, in samenwerking met het drugskartel Cartel de los Soles en Colombiaanse guerrillagroepen zoals de FARC.

De VS erkent Maduro ook niet als legitiem president van Venezuela en belooft een premie van 50 miljoen dollar voor informatie die leidt tot zijn arrestatie.
Bekijk deze YouTube-video
pi_218668701
Ah, nu zijn we ook al pro-drugscriminelen, omdat Drumpff het doet.

Als ie morgen zuurstof aanprijst lopen die types overmorgen met een plastic zak over het hoofd :').
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_218668707
quote:
10s.gif Op woensdag 3 september 2025 14:48 schreef HeatWave het volgende:

Als ie morgen zuurstof aanprijst lopen die types overmorgen met een plastic zak over het hoofd :').
Wie is 'we' in deze?
  Forum Admin woensdag 3 september 2025 @ 14:50:19 #4
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_218668708
quote:
10s.gif Op woensdag 3 september 2025 14:48 schreef HeatWave het volgende:

Dit zegt niemand, je begint er zelf over.. in de fipo zelfs. :P
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_218668712
quote:
1s.gif Op woensdag 3 september 2025 14:50 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Dit zegt niemand, je begint er zelf over.. in de fipo zelfs :P
True, al zag ik wel een PI B-).
Get woke, go broke!
  woensdag 3 september 2025 @ 14:50:59 #6
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_218668713
haha lol zie ze aan flarden gaan dan
pi_218668721
quote:
6s.gif Op woensdag 3 september 2025 14:50 schreef HeatWave het volgende:

[..]
True, al zag ik wel een PI B-).
Dat was omdat het er "maar elf" waren B-)
  woensdag 3 september 2025 @ 14:51:38 #8
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_218668722
Venezuela beschikt over veel olie.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_218668725
quote:
6s.gif Op woensdag 3 september 2025 14:51 schreef Frutsel het volgende:

[..]
Dat was omdat het er "maar elf" waren
OK, my bad, I stand corrected :7.
Get woke, go broke!
pi_218668732
quote:
1s.gif Op woensdag 3 september 2025 14:51 schreef MissButterflyy het volgende:
de VS ook.

Al snap ik je punt, maar de 'gewone burger' merkt daar volgens mij ook niet veel van.
pi_218668754
Overigens: Wel premium
twitter
  Forum Admin woensdag 3 september 2025 @ 14:56:54 #12
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_218668759
quote:
1s.gif Op woensdag 3 september 2025 14:51 schreef MissButterflyy het volgende:
Als ik me niet vergis is dat olie die duur is om te winnen.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  woensdag 3 september 2025 @ 14:59:01 #13
438527 MissButterflyy
pi_218668779
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2025 14:52 schreef Frutsel het volgende:

[..]
de VS ook.

Al snap ik je punt, maar de 'gewone burger' merkt daar volgens mij ook niet veel van.
Nee, het is een teringbende daar en die Maduro een dictator, zou er niet rouwig om zijn als die wordt verdreven.
Maar ben benieuwd waarom Trump juist van dat land een mogelijk nacro schip aanvalt.
Zouden er uit Mexico niet veel grotere ladingen drugs aankomen?
  woensdag 3 september 2025 @ 15:00:07 #14
438527 MissButterflyy
pi_218668781
Venezuela bezit de grootste bewezen oliereserves ter wereld, goed voor een aanzienlijk deel van de wereldwijde reserves. De olie die Venezuela produceert is echter relatief zwaar, wat speciale verwerkingsmethoden vereist. Ondanks deze rijkdom is de olieproductie en de economie van Venezuela de laatste jaren zwaar getroffen door een combinatie van factoren, waaronder zwakke marktomstandigheden, onvoldoende financiering van de industrie, en de politieke en economische instabiliteit van het land.
pi_218668787
Welk wapen hebben ze hiervoor gebruikt?
pi_218668875
quote:
1s.gif Op woensdag 3 september 2025 15:01 schreef RotatoR het volgende:
Welk wapen hebben ze hiervoor gebruikt?
de Kalhasjnikov denk ik
pi_218668921
Play stupid games, win stupid prices.

Van mij mogen ze rammen op die idiote drugsbendes. Hebben toch geen respect voor leven, zo blijkt.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_218668956
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2025 14:56 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Nee dat is juist de schalieolie in de VS waarbij men moet fracken.

Verder natuurlijk weer een bizarre actie om zomaar in territoriale wateren een burger schip te torpederen en dan te roepen dat het drugscriminelen waren.

Wanneer een andere natie een Amerikaans burgerschip in territoriale wateren torpedeert wordt er meteen over terroristische acties gerept.
  woensdag 3 september 2025 @ 15:35:29 #19
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_218668985
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2025 15:27 schreef Red_85 het volgende:
Play stupid games, win stupid prices.

Van mij mogen ze rammen op die idiote drugsbendes. Hebben toch geen respect voor leven, zo blijkt.
I see what you did there.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
  woensdag 3 september 2025 @ 15:36:21 #20
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_218668988
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2025 15:32 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Verder natuurlijk weer een bizarre actie om zomaar in territoriale wateren een burger schip te torpederen en dan te roepen dat het drugscriminelen waren.

Wanneer een andere natie een Amerikaans burgerschip in territoriale wateren torpedeert wordt er meteen over terroristische acties gerept.
Voor Amerikanen gelden andere regels dan voor ons stervelingen.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
  woensdag 3 september 2025 @ 15:45:30 #21
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_218669073
Indien het inderdaad bendeleden waren: mooi
pi_218669087
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2025 14:56 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Het is dikke visceuze, hoog zwavelhoudende olie die 1st verdunt moet worden om het te kunnen verwerken. Lang niet elke raffinaderij kan dat verwerken. Daarnaast is de olie infrasructuur decennia lang verwaarloost. Die olie zit voorlopig nog wel even onder de grond.

Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_218669449
Een boot in internationale wateren naar de tering schieten met iedereen aan boord is ok want "war on drugs", zonder ook maar enige poging tot onderschepping?

Mag ik nu ook mijn buurman opblazen nadat ik hem een drugsdealer heb genoemd?
Aut viam inveniam, aut faciam
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
  woensdag 3 september 2025 @ 16:44:24 #24
420862 uitkeringsgenieter
Dat moet in je aard liggen
pi_218669455
Dit is gewoon brute moord zonder enige vorm van veroordeling
Want het wetboek ken ik ook
pi_218669475
quote:
15s.gif Op woensdag 3 september 2025 16:43 schreef Barbusse het volgende:
Een boot in internationale wateren naar de tering schieten met iedereen aan boord is ok want "war on drugs", zonder ook maar enige poging tot onderschepping?

Alleen als je Amerikaan bent en je grote fascistische leider je daar opdracht toe geeft dan moet je dit doen. Ordnung must sein.
pi_218669495
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2025 16:47 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Alleen als je Amerikaan bent en je grote fascistische leider je daar opdracht toe geeft dan moet je dit doen. Ordnung must sein.
Oh ;( *legt handgranaat weer terug in nachtkastje..

Maarre...als dit daadwerkelijk narco's waren, die gaan natuurlijk andere manieren bedenken, èn terugslaan. Echt een constructieve actie dit heur.
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
pi_218669506
Deze gasten gaan helemaal niets meer doen, bedenken of terugslaan, da's zo'n beetje het idee van deze actie :').
Get woke, go broke!
pi_218669523
quote:
1s.gif Op woensdag 3 september 2025 14:59 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Nee, het is een teringbende daar en die Maduro een dictator, zou er niet rouwig om zijn als die wordt verdreven.
Maar ben benieuwd waarom Trump juist van dat land een mogelijk nacro schip aanvalt.
Cocaïne komt voornamelijk uit landen zoals Venezuela, Colombia etc. Mexico is meer een doorvoerhaven en met het sluiten van de grens is die route een stuk moeilijker te bewandelen.
pi_218669544
quote:
10s.gif Op woensdag 3 september 2025 16:53 schreef HeatWave het volgende:
Deze gasten gaan helemaal niets meer doen, bedenken of terugslaan, da's zo'n beetje het idee van deze actie :').
Bovendien staat deze bende op de terreurlijst dus dan lijkt mij zo’n actie geoorloofd. Ik snap niet dat mensen überhaupt moeite hebben dat dit soort vuil hardhandig word uitgeschakeld.
pi_218669546
Dat onze populistische rechtsen die normaliter altijd een heel grote mond over wetten en rechten waar iedereen zich aan zou moeten houden hebben tegenwoordig blijkbaar weinig meer met het internationaal recht hebben is wel weer erg hypocriet. :')

Zoals ai zegt:

Een aanval door een kuststaat binnen de eigen territoriale wateren valt onder de rechtsmacht van die staat en is in principe toegestaan indien het een binnenlandse wet overtreedt, maar een aanval op de volle zee buiten deze zone is in strijd met het internationaal recht.
pi_218669553
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2025 16:58 schreef Chivaz het volgende:

[..]
Bovendien staat deze bende op de terreurlijst dus dan lijkt mij zo’n actie geoorloofd. Ik snap niet dat mensen überhaupt moeite hebben dat dit soort vuil hardhandig word uitgeschakeld.
Want Drumpffffff :(.
Get woke, go broke!
pi_218669561
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2025 16:58 schreef Basp1 het volgende:
Dat onze populistische rechtsen die normaliter altijd een heel grote mond over wetten en rechten waar iedereen zich aan zou moeten houden hebben tegenwoordig blijkbaar weinig meer met het internationaal recht hebben is wel weer erg hypocriet. :')

Zoals ai zegt:

Een aanval door een kuststaat binnen de eigen territoriale wateren valt onder de rechtsmacht van die staat en is in principe toegestaan indien het een binnenlandse wet overtreedt, maar een aanval op de volle zee buiten deze zone is in strijd met het internationaal recht.
En het staat niet eens vast dat het om drugsdealers ging :') Ja, volgens trump en co. Wat het niet echt betrouwbaar maakt.
pi_218669594
Dat zijn geen halve maatregelen.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_218669621
quote:
15s.gif Op woensdag 3 september 2025 16:43 schreef Barbusse het volgende:

Of zaten ze al een uur achter die schuit aan?
  woensdag 3 september 2025 @ 17:11:57 #35
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_218669639
Het leger inzetten tegen drugshandel is een goede zaak.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_218669670
Mensen waarvan je denkt dat het criminelen zijn zomaar executeren vind ik wederom een kutidee.
pi_218669674
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2025 17:08 schreef AchJa het volgende:

[..]
Of zaten ze al een uur achter die schuit aan?
Van Reuters:

quote:
In the naval force are warships, including USS San Antonio, USS Iwo Jima, and USS Fort Lauderdale. Some can carry aerial assets like helicopters while others can also deploy Tomahawk cruise missiles.
No way in hell dat een schip in San Antonio class een bootje als dat niet kan onderscheppen:

Boats & landing craft carried
Two LCACs (air cushion); OR
One LCU (conventional)

Aircraft carried
Four MH-60S Seahawk (Knighthawk) helicopters or two MV-22 tilt rotor aircraft may be launched or recovered simultaneously.

Was gewoon een standrechterlijke executie. Niks meer.
pi_218669707
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2025 16:58 schreef Chivaz het volgende:

[..]
Nederland heeft ook terreur lijsten. Wil je echt dat de grens tussen jou vanuit het niets executeren, en je gezin morgen weer zien enkel een geheime bureaucraat met een quotum dat hij moet halen is?
pi_218669715
twitter

Same vibe hier opeens :7.
Get woke, go broke!
pi_218669723
Gewoon drugsbendes omschrijven als terroristen en je kan weer onder het mom van terrorismebestrijding een oliestaat aan je wil onderwerpen.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_218669753
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2025 17:11 schreef BlaZ het volgende:
Het leger inzetten tegen drugshandel is een goede zaak.
Dit an sich natuurlijk wel, maar waarom vooral op deze manier in Venezuela?
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_218669774
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2025 17:23 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Ik gok omdat er nogal wat drugs uit dat land kwam, ze dat onderzocht hebben en nu 1 heel schip hebben aangevallen.

Maar omdat Trump was het een totaal willekeurige aanval op, vrijwel zeker onschuldige mensen, door militairen die helemaal zonder bewijs klakkeloos uitvoeren wat Trump helemaal alleen, op eigen houtje bedacht heeft.

Want Trump.
Get woke, go broke!
  woensdag 3 september 2025 @ 17:27:57 #43
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_218669790
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2025 17:23 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Waarschijnlijk om Venezuela te intimideren.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_218669796
Trump :r
pi_218669822
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2025 17:25 schreef HeatWave het volgende:

[..]
Ik gok omdat er nogal wat drugs uit dat land kwam, ze dat onderzocht hebben en nu 1 heel schip hebben aangevallen.

Maar omdat Trump was het een totaal willekeurige aanval op, vrijwel zeker onschuldige mensen, door militairen die helemaal zonder bewijs klakkeloos uitvoeren wat Trump helemaal alleen, op eigen houtje bedacht heeft.

Want Trump.
Veruit de meeste drugs in de VS komt uit Mexico, of via Mexico het land binnen.
pi_218669840
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2025 17:30 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Veruit de meeste drugs in de VS komt uit Mexico, of via Mexico het land binnen.
Oh nee, dan hoef je andere lekken niet meer te dichten.

Kijk, ook ik weet het fijne er uiteraard niet van, maar het begint hier allemaal weer behoorlijk naar TDS te stinken B-).
Get woke, go broke!
pi_218669842
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2025 15:32 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Het winnen van de visceuze hoog zwavelhoudende aardolie in Venezuala is ook niet goedkoop, vooral omdat men de benodigde aardolie infrastructuur ernstig heeft verwaarloost de laatste decennia. Wat niet langer door de pijpen kan gaat nu per tankwagentjes over de "weg".

quote:
The Single Biggest Threat To Venezuela's Future
The difficulty associated with obtaining the required amount of investment is exacerbated by Venezuela’s high breakeven costs, especially compared to other countries in Latin America. According to the Natural Resource Governance Institute, Venezuela’s breakeven prices average $41.97 to $56.06 per barrel of crude oil produced depending on the oil field being exploited. Such high breakeven costs make it difficult to attract the required capital from foreign energy companies to rebuild Venezuela’s shattered oil industry even after Maduro and his socialist regime is ousted from power. Regime change in Venezuela, and the end of two decades of socialist rule
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_218669875
quote:
1s.gif Op woensdag 3 september 2025 14:59 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Zeker weten, maar Mexico is een wespennest met veel onbegaanbaar terrein. Je zal daar boots on the ground moeten hebben wil je die kartels succesvol bestrijden en dat gaat een soort tweede Afghanistan voor ze worden, een militaire operatie die jaren kan duren, veel slachtoffers zal kennen aan beide kanten, en uiteindelijk een onbevredigend resultaat. Daarnaast wonen er in de VS ook miljoenen Mexicanen die zich op dat moment ook wel eens zouden kunnen gaar roeren en heb je ook nog eens een hoop ellende binnen je eigen grenzen.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_218669902
Hopelijk laat Venezuela ons nu even met rust.
pi_218669907
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2025 17:33 schreef Hathor het volgende:
Zeker weten, maar Mexico is een wespennest met veel onbegaanbaar terrein. Je zal daar boots on the ground moeten hebben wil je die kartels succesvol bestrijden en dat gaat een soort tweede Afghanistan voor ze worden, een militaire operatie die jaren kan duren, veel slachtoffers zal kennen aan beide kanten, en uiteindelijk een onbevredigend resultaat. Daarnaast wonen er in de VS ook miljoenen Mexicanen die zich op dat moment ook wel eens zouden kunnen gaar roeren en heb je ook nog eens een hoop ellende binnen je eigen grenzen.
Met dit soort acties verdwijnt de Venezolaanse aanvoer toch ook niet? Je zou even goed zo nu en dan wat Mexicaanse narco-brouwerijen en paleisjes onder vuur kunnen nemen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')