Ja, eens met dit en droevig, ik was blij verrast dat het een keer over de inhoud ging waar nu ook weer op de vorm gespeeld gaat worden. En dat is ook een herhaling die ik zie gebeuren steeds, wat jammer is.quote:Op zondag 7 september 2025 23:16 schreef Jappie het volgende:
Ik denk dat het er niet zo veel toe doet of je iets nu wel fantasie vind of niet, ikzelf heb bij fantasie meer het idee van een aaneenschakeling van ideeen in mijn hoofd die samen een werkelijkheid vormen waar ik verder voor geen meter onderzoek naar heb gedaan. Geen sites heb bezocht, etcetera etcetera...
Je zou wellicht kunnen stellen dat eea niet zorgvuldig onderzocht is en daarmee het geheel als onvoldoende onderbouwd kunnen bestempelen maar de gebruikte terminologie "fantasietje" in de verkleinende vorm heeft slechts ten doel exact dat...kleineren/ belachelijk maken. Als je er mee weg komt..soit..het blijft lompe horken gedrag maar dat zegt meer iets over de poster zelf dan over het onderwerp van keuze.
Als je er na tig keer wel een keer op aangesproken wordt dan zou een normale reactie zijn geweest even wat zelfreflectie toepassen...erkennen dat je idd wel wat mag minderen qua flames of beledigingen en weer door.
Nu krijgen we achteraf een totaal uit zijn voegen gebarsten discussie over het onderwerp van de oorspronkelijke post terwijl dat de issue helemaal niet is. De issue is het handhaven van een bepaalde etiquette ten aanzien van de wijze van omgang naar elkaar.
Plain and simple: Shape up or ship out.
identiek betekent exact hetzelfde, en niet deels gelijkend of met deels gelijkende kenmerken , als je over fantasie valt mag je zelf ook wel wat meer je best doen om het niet uit zijn verband te trekkenquote:Op maandag 8 september 2025 01:54 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ja, eens met dit en droevig, ik was blij verrast dat het een keer over de inhoud ging waar nu ook weer op de vorm gespeeld gaat worden. En dat is ook een herhaling die ik zie gebeuren steeds, wat jammer is.
Zo bedoel ik met identiek dat er vele identieke kenmerken zijn uit exodus wat in deze video voorkomt.
hier ga je ook scheef circumstantial evidence, is indirect bewijs, en niet mogelijk bewijs. Denk aan dna vingerafdrukken die aantonen dat je op de plek van de misdaad bent geweest maar niet direct bewijzen dat je de moord hebt gepleedquote:Circumstantial evidence, dat er indirecte mogelijke "bewijzen" zich
je zij dat de oase op de puntkomma nauwkeurig overeenkwam, leuk geprobeerd.quote:opstapelen vanuit die kenmerken, en puntkomma nauwkeurig 12 wells die er tot vandaag de dag zijn, zo zegt de video. En nee, natuurlijk was er geen beton![]()
dat is wat mij betreft het hele probleem, we droppen een filmpje zonder enige onderbouwing en als iemand het dan een fantasietje noemt dan vinden we dat flauw, ja snap ik maar kom dan zelf met feiten en meer onderbouwing, er valt namelijk niets te bespreken als er alleen muntjes worden opgegooidquote:Er is idd helemaal geen hard bewijs maar de vraag is of dat daar écht niet te vinden is.
sorry ik snap best dat je fantasietje niet leuk vind maar je zet er zelf ook geen kwaliteit tegen over als onderzoek of filmpjes van lage tot geen kwaliteit is dan vind ik dat dit gewoon hier gezegd mag wordenquote:Als dit soort theorien niet eens meer besproken kunnen worden omdat er geen hard bewijs is, kunnen we net zo goed helemaal geen religie meer bespreken hier en dan kan eigenlijk dit hele subforum opgedoekt worden.
Goed, dat het over dit soort woorden moet gaan dat wijkt al weer af van de relevantie van de inhoud dus stop ik ook met erop in gaan. Dat draagt ook niet bij aan de kwaliteit hier en is niet het niveau van discussie over dit soort zaken wat ik zelf graag zie of gewend ben in deze materie.
Het mes snijdt aan 2 kanten.quote:En idd, dat belachelijk-makende mag er ook vanaf met de verkleinwoordjes. Het is onnodig, en als t dan toch allemaal fantasietjes zijn en bedenkseltjes vraag ik me af waarom men uberhaupt komt posten in een subforum, en al helemaal in topics als dit.
Fantastisch wijze van repliek leveren @dop maar het heeft geen zin met deze moderator. Want hij weet het verschil niet tussen kritiek op de inhoud en kritiek op de man. Hij brandt wetenschap af maar allerlei rare en dubieuze filmpjes die hier worden getoond zijn volgens hem wel interessant. F&L is nu in handen van iemand die zijn eigen opvattingen - die volgens jou en mij zeer twijfelachtig zijn - ons door de strot wil duwen. Klagen daarover heeft geen enkele zin. Dit forum is zo dood als een pier.quote:Op maandag 8 september 2025 21:06 schreef dop het volgende:
[..]
identiek betekent exact hetzelfde, en niet deels gelijkend of met deels gelijkende kenmerken , als je over fantasie valt mag je zelf ook wel wat meer je best doen om het niet uit zijn verband te trekken
[..]
hier ga je ook scheef circumstantial evidence, is indirect bewijs, en niet mogelijk bewijs. Denk aan dna vingerafdrukken die aantonen dat je op de plek van de misdaad bent geweest maar niet direct bewijzen dat je de moord hebt gepleed
[..]
je zij dat de oase op de puntkomma nauwkeurig overeenkwam, leuk geprobeerd.
[..]
dat is wat mij betreft het hele probleem, we droppen een filmpje zonder enige onderbouwing en als iemand het dan een fantasietje noemt dan vinden we dat flauw, ja snap ik maar kom dan zelf met feiten en meer onderbouwing, er valt namelijk niets te bespreken als er alleen muntjes worden opgegooid
[..]
sorry ik snap best dat je fantasietje niet leuk vind maar je zet er zelf ook geen kwaliteit tegen over als onderzoek of filmpjes van lage tot geen kwaliteit is dan vind ik dat dit gewoon hier gezegd mag worden
[..]
Het mes snijdt aan 2 kanten.
quote:Op zondag 7 september 2025 17:01 schreef dop het volgende:
Als ik een kasteel een punthoed en een bezemsteel vind. Heb dan ook genoeg bij elkaar om te zeggen dat Harry Potter misschien wel echt heeft bestaan?
quote:Op zondag 7 september 2025 19:28 schreef Mijk het volgende:
Als op die plek ook nog eens een "pad" is gevonden onderwater waar dit gebeurd zou zijjn.
Op diezelfde plek was het ruim genoeg voor alle joden die daar zouden zitten.
We hebben het wel over circa 2 miljoen mensen (600.000 mannen, daarnaast nog vrouwen en kinderen) plus huisraad en vee he? Als de eersten aan de overkant zijn staat aan de andere kant nog een menigte in de rij...quote:Op zondag 7 september 2025 20:22 schreef dop het volgende:
ieder wel denkend mens weet dat je zeer goed getraind moet zijn om 6km/h te lopen maar prima deze ga ik verder niet in twijfel trekken ik heb geen idee wat realistisch is in die situatie
Over die rij had ik zelf nog niet eens over nagedacht, hier heb je 100 gelijk in. Maar je kunt je ook afvragen of die 2 miljoen wel accuraat is.quote:Op dinsdag 9 september 2025 11:04 schreef hoatzin het volgende:
[..]
[..]
We hebben het wel over circa 2 miljoen mensen (600.000 mannen, daarnaast nog vrouwen en kinderen) plus huisraad en vee he? Als de eersten aan de overkant zijn staat aan de andere kant nog een menigte in de rij...
Er zijn geen sporen of bewijzen van een massale uittocht. Wellicht zijn er groepjes Hebreeën (Hyksos?) in de richting van Palestina getrokken. Van een plotselinge massale verovering van dat land is ook geen spoor terug te vinden, noch in de grond, noch in de geschiedschrijving van omringende volken. Er zijn wel veel aanwijzingen dat zoiets NIET gebeurd is.quote:Op dinsdag 9 september 2025 11:50 schreef Mijk het volgende:
[..]
Over die rij had ik zelf nog niet eens over nagedacht, hier heb je 100 gelijk in. Maar je kunt je ook afvragen of die 2 miljoen wel accuraat is.
Zo waren de "300 van sparta" er ook geen "echt 300" die een leger van 10.000 ( of zelfs 100.000 (dit leger schatte ze toen ook op 2 miljoen, de spartanen)) tegen hielden. Ik denk dat ze gewoon "veel" bedoelden, dat is het meest voordehandliggend als we t letterlijke verhaal erbij nemen. Anders krijg je het scenario wat jij hier stelt idd.
Scherp opgemerkt tho.
Ja, en dat maakt t idd zeer onwaarschijnlijk een niet-letterlijk verhaal en dus symboliek. Wellicht kende de personen die t oude testament schreven (en dan heb ik t niet alleen over Mozes) deze route wel, en hebben ze een symbolisch verhaal gebouwd gebaseerd op een letterlijke route. Ook die zou kunnen, en is meer voor de hand liggened dan dat "écht de zee open spleet". Want als we het over ongeloofwaardig hebben hebben we t natuurlijk niet eens over de aantallen of de 40 jaar only, vooral het opensplijten van de zee dóór Mozes met een woord naar "God", is het meest ongeloofwaardige uit dit hele verhaal.quote:Op dinsdag 9 september 2025 12:01 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Er zijn geen sporen of bewijzen van een massale uittocht. Wellicht zijn er groepjes Hebreeën (Hyksos?) in de richting van Palestina getrokken. Van een plotselinge massale verovering van dat land is ook geen spoor terug te vinden, noch in de grond, noch in de geschiedschrijving van omringende volken.
Ook dit vind ik een interessante edit op je post.quote:Op dinsdag 9 september 2025 12:01 schreef hoatzin het volgende:
Hun religieuze voorwerpen zijn die van de god El (en zijn vrouw Asherah ), het aardewerk blijft helemaal in de Kanaänitische traditie, en het Hebreeuwse alfabet is vrijwel identiek aan het Fenicisch alfabet.
Een niet-letterlijk verhaal is niet per definitie symboliek. Er zitten wel symbolische elementen in. Maar dat zou bij een letterlijk verhaal ook het geval kunnen zijn.quote:Op dinsdag 9 september 2025 12:05 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ja, en dat maakt t idd zeer onwaarschijnlijk een niet-letterlijk verhaal en dus symboliek. Wellicht kende de personen die t oude testament schreven (en dan heb ik t niet alleen over Mozes) deze route wel, en hebben ze een symbolisch verhaal gebouwd gebaseerd op een letterlijke route. Ook die zou kunnen, en is meer voor de hand liggened dan dat "écht de zee open spleet". Want als we het over ongeloofwaardig hebben hebben we t natuurlijk niet eens over de aantallen of de 40 jaar only, vooral het opensplijten van de zee dóór Mozes met een woord naar "God", is het meest ongeloofwaardige uit dit hele verhaal.
De teksten werden ook mondeling doorverteld, dat maakt het nog minder geloofwaardig dan t al was, als t pas 2 a 300y later op papier kwam.
Ja dat is dus precies wat ik bedoel. Dat kan beide kanten op.quote:Op dinsdag 9 september 2025 12:25 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Een niet-letterlijk verhaal is niet per definitie symboliek. Er zitten wel symbolische elementen in. Maar dat zou bij een letterlijk verhaal ook het geval kunnen zijn.
Heb een interessant draadje gevondenquote:Op dinsdag 9 september 2025 12:01 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Er zijn geen sporen of bewijzen van een massale uittocht. Wellicht zijn er groepjes Hebreeën (Hyksos?) in de richting van Palestina getrokken. Van een plotselinge massale verovering van dat land is ook geen spoor terug te vinden, noch in de grond, noch in de geschiedschrijving van omringende volken. Er zijn wel veel aanwijzingen dat zoiets NIET gebeurd is.
Daarbij komt dat er geen archeologisch bewijs is dat de oorsprong van de Israëlitische beschaving in Egypte zou liggen. Hun religieuze voorwerpen zijn die van de god El (en zijn vrouw Asherah), het aardewerk blijft helemaal in de Kanaänitische traditie, en het Hebreeuwse alfabet is vrijwel identiek aan het Fenicisch alfabet.
Ik heb een AI (Grok) een samenvatting van deze video laten maken, omdat zo'n samenvatting in tekst misschien handiger is in een discussie:quote:Op zaterdag 6 september 2025 02:17 schreef ejtleeditnA het volgende:
[..]
Zie onderstaande video (24 minuten):
Bekijk deze YouTube-video
Alles bij elkaar genomen vind ik het een interessante theorie.
Ik vind de Bijbelse uitleg logischer. Het hele OT is een epos over de strijd (worsteling) van een volk met zijn God. Ze geloven, dwalen af, krijgen straf en verzoenen zich weer. Eeuwen lang.quote:Op dinsdag 9 september 2025 12:22 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ook dit vind ik een interessante edit op je post.
Nu zijn er speculaties over waar de naam Israel vandaan komt, vele mystici / esoteric knowledge, zeggen dat dit komt uit "Isis, Ra, El".
Dan krijg je dus; Vrouwelijk (Isis) + Mannelijk(Ra) = the Absolute (El / Yahweh). Dit sluit imo behoorlijk aan, ook met de Star of David (en dus Metatrons Cube) met een verwijzing naar 5th element, wat vroeger dus "Ether" zou zijn maar geschrapt is. Want Tetrahedron is ook dus een combinatie daarvan, en derhalve;
[ afbeelding ]
Dit komt overeen met Jung's "Anima Animus" balance voor individuation (Nirvana, maar dan Jungs term ervoor), en de As Above, So Below, vanuit Hermeticism.
Ik weet dat de bijbel hier een andere benaming voor geeft, iets als "hij die worstelt met God", maar waarom worstelen met God als je al in het beloofde land bent? Als je dus even uitgaat van bovenstaande hypothese, dan is dit wel degelijk het mixen van Egyptische Goden (man/vrouw), wijzend naar de El(ohim) van Israel zelf, Interesting one imo.
Kan t ook beiden waar zijn? want je strijdt met god zolang je anima en animus niet in balans hebtquote:Op woensdag 10 september 2025 09:40 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ik vind de Bijbelse uitleg logischer. Het hele OT is een epos over de strijd (worsteling) van een volk met zijn God. Ze geloven, dwalen af, krijgen straf en verzoenen zich weer. Eeuwen lang.
Alleen zou het dan Isisrael zijn. Bovendien schrijf je de naam in het Hebreeuws met een jod (de i is de Griekse schrijfwijze), en plaats je nu lukraak een + en = tussen de namen. Daarom is er ook hier wederom vrijwel geen enkele historicus uit het veld die dit idee ondersteunt (wetenschappelijke bronnen, weet je nog?).quote:Op dinsdag 9 september 2025 12:22 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ook dit vind ik een interessante edit op je post.
Nu zijn er speculaties over waar de naam Israel vandaan komt, vele mystici / esoteric knowledge, zeggen dat dit komt uit "Isis, Ra, El".
Dan krijg je dus; Vrouwelijk (Isis) + Mannelijk(Ra) = the Absolute (El / Yahweh).
Is dit waar?quote:Op woensdag 10 september 2025 10:36 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Alleen zou het dan Isisrael zijn. Bovendien schrijf je de naam in het Hebreeuws met een jod (de i is de Griekse schrijfwijze), en plaats je nu lukraak een + en = tussen de namen. Daarom is er ook hier wederom vrijwel geen enkele historicus uit het veld die dit idee ondersteunt (wetenschappelijke bronnen, weet je nog?).
En daarna volgt weer een stevig staaltje apofenie met lukrake verbanden. Jeej.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 1% gewijzigd door Mijk op 10-09-2025 11:34:32 ]As above, so below.
quote:Op woensdag 10 september 2025 11:25 schreef Mijk het volgende:
[..]
Is dit waar?
In Genesis 32:24–30 worstelde Jakob met een Man/Engel/God (zie ook Hosea 12:4-5). En kreeg daarna de naam Israel. Kan het zijn dat hier bedoeld wordt dat Man/Engel/God worsteling gezien wordt als de inner battle tussen Animus/Anima en dus God, waarna die naam ontstond? Tis wel ernstige toeval en apofenie weer.... maar goed dan t volgende;
Zo heette Jezus ook geen Jezus he ,waarom noemen wij hem zo, omdat de Grieken dat vertaalden vanuit Yeshua of zelfs Yehoshua maar daar dus de afkorting van. Dus waarom noemen wij Jezus Jezus en niet Yeshua?
Hoe zit het eruit als we naar de Griekse vertaling kijken van bovenstaande (Isis-Ra-El) ? Ik denk hardop he. Hoe ziet t er dan uit? (En dan doel ik vooral op t Griekse Fonetische gedeelte van Isis)https://www.eoht.info/page/Is-Ra-ElSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Israel is een samenstelling van de Hebreeuwse woorden sarah en el volgens bijbel concordanties.
https://biblehub.com/hebrew/3478.htm
Verbanden leggen omdat woorden op elkaar lijken heeft een term die ik even kwijt ben (niet apofenie). Als voorbeeld, deze zag ik een keer voorbijkomen in een discussie ergens: Bible, babel, babylon, babble on, de bijbel is babylon!
Jezus, iesous, hail-zeus. Jehovah, jove, jupiter.
Zonder isis is het rael, raelism is een UFO religie met opmerkelijk logo
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ra%C3%ABlism
Waarom heet je Mike en niet Micha-el, wie is als God (een jg favoriet) ?
Meefdere personen in de bijbel hebben de naam Jezus en Joshua in het OT is ook vertaald als Jezus in de Griekse vertaling. Eigenlijk is het iesou dat het dichtst bij Yeshua/Joshua ligt; iesoun en iesous zijn grammaticale naamvallen.
Joden noemen hem Yeshu, de afkorting betekent ongeveer 'dat zijn naam vergeten wordt'.
[ Bericht 2% gewijzigd door Alarmonoff op 10-09-2025 12:40:58 ]God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
quote:Op woensdag 10 september 2025 11:25 schreef Mijk het volgende:
[..]
Is dit waar?
In Genesis 32:24–30 worstelde Jakob met een Man/Engel/God (zie ook Hosea 12:4-5). En kreeg daarna de naam Israel. Kan het zijn dat hier bedoeld wordt dat Man/Engel/God worsteling gezien wordt als de inner battle tussen Animus/Anima en dus God, waarna die naam ontstond? Tis wel ernstige toeval en apofenie weer.... maar goed dan t volgende;
Zo heette Jezus ook geen Jezus he ,waarom noemen wij hem zo, omdat de Grieken dat vertaalden vanuit Yeshua of zelfs Yehoshua maar daar dus de afkorting van. Dus waarom noemen wij Jezus Jezus en niet Yeshua?
Hoe zit het eruit als we naar de Griekse vertaling kijken van bovenstaande (Isis-Ra-El) ? Ik denk hardop he. Hoe ziet t er dan uit? (En dan doel ik vooral op t Griekse Fonetische gedeelte van Isis)Zowel Jezus als Israël zijn een titel.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het antwoord op de vraag waarom wij Jezus zo noemen en niet Yeshua zou je ook kunnen stellen over Rivkah (Rebecca) en Eliayau (Elias). Enzovoorts.
De namen zijn gewoon omgezet naar namen die we in het Nederlands makkelijk door onze strot krijgen.Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
Dat weet ik.quote:Op woensdag 10 september 2025 12:39 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Zowel Jezus als Israël zijn een titel.
Het antwoord op de vraag waarom wij Jezus zo noemen en niet Yeshua zou je ook kunnen stellen over Rivkah (Rebecca) en Eliayau (Elias). Enzovoorts.
De namen zijn gewoon omgezet naar namen die we in het Nederlands makkelijk door onze strot krijgen.
Voor zover ik weet is de naam Yeshua of t origineel, "Yahweh is met ons", iets in die trant.quote:Op woensdag 10 september 2025 12:29 schreef Alarmonoff het volgende:
Joden noemen hem Yeshu, de afkorting betekent ongeveer 'dat zijn naam vergeten wordt'.
Joshua had als taak om Kanaän te zuiveren van 7 volken, Jezus heeft zijn naam omdat dat ook zijn taak is. Ik vroeg me af of die 7 volken ergens voor staan in geestelijke zin en ik kwam op deze site terecht.quote:Op woensdag 10 september 2025 12:59 schreef Mijk het volgende:
[..]
Dat weet ik.
[..]
Voor zover ik weet is de naam Yeshua of t origineel, "Yahweh is met ons", iets in die trant.
Ik weet dat de hebreeuwse termen anders liggen maar alsnog komt wat ik zeg, behoorlijk sterk overeen met wat er in die Genesis en Hosea verses staat. Dus ik wacht even de wetenschappelijke reply af van Haushofer.
Ja, dit soort teksten zien we vaker he. Maar wie zei dit;quote:Op woensdag 10 september 2025 13:15 schreef Alarmonoff het volgende:
volken ergens voor staan in geestelijke zin en ik kwam op deze site tere
Jezus was 100% mens en 100% God. Zoon van Adam en zoon van God. Mensen zijn onvolmaakt.quote:Op woensdag 10 september 2025 13:19 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ja, dit soort teksten zien we vaker he. Maar wie zei dit;
Jezus in z'n "onvolmaakte staat" (ondanks dat veel Christenen denken dat die niet bestond), als we even uitgaan van dat het gewoon een mens was, dan zeker wel.
Of
Jezus in z'n enlightened staat, en dan praat "the True Self" (deze is bij iedereen t zelfde). In dit laatste geval, klopt de tekst, en is niet enkel op Jezus van toepassing.
Hoe kun je 100% mens en 100% God tegelijk zijn?quote:Op woensdag 10 september 2025 13:33 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Jezus was 100% mens en 100% God. Zoon van Adam en zoon van God. Mensen zijn onvolmaakt.
Dat zeggen joden zelf dat de tanakh over de messias getuigt, anders zouden ze er niet op wachten.
Elk aspect van Jezus z'n leven is terug te vinden in het OT, noem er maar een dan zoek ik het op.
Joshua redt zijn volk van hun vijanden, Jezus redt zijn volk van hun zonden:
1. The HITTITES.
“This nation signifies the Spirits of Fear and Discouragement
2. The GIRGASHITES.
“This nation signifies the Spirits of Earthliness and Dirtiness.
3. The AMORITES.
“This nation signifies the Spirits of Bitter Fierce-Talking and Judging
4. The CANAANITES.
This nation signifies the Spirits of Merchandizing.
5. The PERIZZITES.
“This nation signifies the Spirits of Carelessness and False Security.
6. The HIVITES.
“This nation signifies the Spirits of Speculative Thinking and Vain Needless Talking.
7. The JEBUSITES.
“This nation signifies the Spirits of Pride and Elevation.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |