abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator maandag 8 september 2025 @ 01:54:32 #201
57816 crew  Mijk
BAM
pi_218710935
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 23:16 schreef Jappie het volgende:
Ik denk dat het er niet zo veel toe doet of je iets nu wel fantasie vind of niet, ikzelf heb bij fantasie meer het idee van een aaneenschakeling van ideeen in mijn hoofd die samen een werkelijkheid vormen waar ik verder voor geen meter onderzoek naar heb gedaan. Geen sites heb bezocht, etcetera etcetera...

Je zou wellicht kunnen stellen dat eea niet zorgvuldig onderzocht is en daarmee het geheel als onvoldoende onderbouwd kunnen bestempelen maar de gebruikte terminologie "fantasietje" in de verkleinende vorm heeft slechts ten doel exact dat...kleineren/ belachelijk maken. Als je er mee weg komt..soit..het blijft lompe horken gedrag maar dat zegt meer iets over de poster zelf dan over het onderwerp van keuze.
Als je er na tig keer wel een keer op aangesproken wordt dan zou een normale reactie zijn geweest even wat zelfreflectie toepassen...erkennen dat je idd wel wat mag minderen qua flames of beledigingen en weer door.

Nu krijgen we achteraf een totaal uit zijn voegen gebarsten discussie over het onderwerp van de oorspronkelijke post terwijl dat de issue helemaal niet is. De issue is het handhaven van een bepaalde etiquette ten aanzien van de wijze van omgang naar elkaar.

Plain and simple: Shape up or ship out.
Ja, eens met dit en droevig, ik was blij verrast dat het een keer over de inhoud ging waar nu ook weer op de vorm gespeeld gaat worden. En dat is ook een herhaling die ik zie gebeuren steeds, wat jammer is.

Zo bedoel ik met identiek dat er vele identieke kenmerken zijn uit exodus wat in deze video voorkomt. Circumstantial evidence, dat er indirecte mogelijke "bewijzen" zich opstapelen vanuit die kenmerken, en puntkomma nauwkeurig 12 wells die er tot vandaag de dag zijn, zo zegt de video. En nee, natuurlijk was er geen beton 8)7

Er is idd helemaal geen hard bewijs maar de vraag is of dat daar écht niet te vinden is. Als dit soort theorien niet eens meer besproken kunnen worden omdat er geen hard bewijs is, kunnen we net zo goed helemaal geen religie meer bespreken hier en dan kan eigenlijk dit hele subforum opgedoekt worden.

Goed, dat het over dit soort woorden moet gaan dat wijkt al weer af van de relevantie van de inhoud dus stop ik ook met erop in gaan. Dat draagt ook niet bij aan de kwaliteit hier en is niet het niveau van discussie over dit soort zaken wat ik zelf graag zie of gewend ben in deze materie.

En idd, dat belachelijk-makende mag er ook vanaf met de verkleinwoordjes. Het is onnodig, en als t dan toch allemaal fantasietjes zijn en bedenkseltjes vraag ik me af waarom men uberhaupt komt posten in een subforum, en al helemaal in topics als dit.
As above, so below.
  maandag 8 september 2025 @ 21:06:50 #202
545 dop
:copyright: dop
pi_218718105
quote:
9s.gif Op maandag 8 september 2025 01:54 schreef Mijk het volgende:

[..]
Ja, eens met dit en droevig, ik was blij verrast dat het een keer over de inhoud ging waar nu ook weer op de vorm gespeeld gaat worden. En dat is ook een herhaling die ik zie gebeuren steeds, wat jammer is.

Zo bedoel ik met identiek dat er vele identieke kenmerken zijn uit exodus wat in deze video voorkomt.
identiek betekent exact hetzelfde, en niet deels gelijkend of met deels gelijkende kenmerken , als je over fantasie valt mag je zelf ook wel wat meer je best doen om het niet uit zijn verband te trekken
quote:
Circumstantial evidence, dat er indirecte mogelijke "bewijzen" zich
hier ga je ook scheef circumstantial evidence, is indirect bewijs, en niet mogelijk bewijs. Denk aan dna vingerafdrukken die aantonen dat je op de plek van de misdaad bent geweest maar niet direct bewijzen dat je de moord hebt gepleed
quote:
opstapelen vanuit die kenmerken, en puntkomma nauwkeurig 12 wells die er tot vandaag de dag zijn, zo zegt de video. En nee, natuurlijk was er geen beton 8)7
je zij dat de oase op de puntkomma nauwkeurig overeenkwam, leuk geprobeerd.
quote:
Er is idd helemaal geen hard bewijs maar de vraag is of dat daar écht niet te vinden is.
dat is wat mij betreft het hele probleem, we droppen een filmpje zonder enige onderbouwing en als iemand het dan een fantasietje noemt dan vinden we dat flauw, ja snap ik maar kom dan zelf met feiten en meer onderbouwing, er valt namelijk niets te bespreken als er alleen muntjes worden opgegooid
quote:
Als dit soort theorien niet eens meer besproken kunnen worden omdat er geen hard bewijs is, kunnen we net zo goed helemaal geen religie meer bespreken hier en dan kan eigenlijk dit hele subforum opgedoekt worden.

Goed, dat het over dit soort woorden moet gaan dat wijkt al weer af van de relevantie van de inhoud dus stop ik ook met erop in gaan. Dat draagt ook niet bij aan de kwaliteit hier en is niet het niveau van discussie over dit soort zaken wat ik zelf graag zie of gewend ben in deze materie.
sorry ik snap best dat je fantasietje niet leuk vind maar je zet er zelf ook geen kwaliteit tegen over als onderzoek of filmpjes van lage tot geen kwaliteit is dan vind ik dat dit gewoon hier gezegd mag worden
quote:
En idd, dat belachelijk-makende mag er ook vanaf met de verkleinwoordjes. Het is onnodig, en als t dan toch allemaal fantasietjes zijn en bedenkseltjes vraag ik me af waarom men uberhaupt komt posten in een subforum, en al helemaal in topics als dit.
Het mes snijdt aan 2 kanten.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  dinsdag 9 september 2025 @ 06:47:42 #203
510276 Geldprintkabouter
Clandestiene puntmuts
pi_218719566
quote:
1s.gif Op maandag 8 september 2025 21:06 schreef dop het volgende:

[..]
identiek betekent exact hetzelfde, en niet deels gelijkend of met deels gelijkende kenmerken , als je over fantasie valt mag je zelf ook wel wat meer je best doen om het niet uit zijn verband te trekken
[..]
hier ga je ook scheef circumstantial evidence, is indirect bewijs, en niet mogelijk bewijs. Denk aan dna vingerafdrukken die aantonen dat je op de plek van de misdaad bent geweest maar niet direct bewijzen dat je de moord hebt gepleed
[..]
je zij dat de oase op de puntkomma nauwkeurig overeenkwam, leuk geprobeerd.
[..]
dat is wat mij betreft het hele probleem, we droppen een filmpje zonder enige onderbouwing en als iemand het dan een fantasietje noemt dan vinden we dat flauw, ja snap ik maar kom dan zelf met feiten en meer onderbouwing, er valt namelijk niets te bespreken als er alleen muntjes worden opgegooid
[..]
sorry ik snap best dat je fantasietje niet leuk vind maar je zet er zelf ook geen kwaliteit tegen over als onderzoek of filmpjes van lage tot geen kwaliteit is dan vind ik dat dit gewoon hier gezegd mag worden
[..]
Het mes snijdt aan 2 kanten.
Fantastisch wijze van repliek leveren @dop maar het heeft geen zin met deze moderator. Want hij weet het verschil niet tussen kritiek op de inhoud en kritiek op de man. Hij brandt wetenschap af maar allerlei rare en dubieuze filmpjes die hier worden getoond zijn volgens hem wel interessant. F&L is nu in handen van iemand die zijn eigen opvattingen - die volgens jou en mij zeer twijfelachtig zijn - ons door de strot wil duwen. Klagen daarover heeft geen enkele zin. Dit forum is zo dood als een pier.
  dinsdag 9 september 2025 @ 07:11:52 #204
510276 Geldprintkabouter
Clandestiene puntmuts
pi_218719651
quote:
1s.gif Op zondag 7 september 2025 17:01 schreef dop het volgende:

Als ik een kasteel een punthoed en een bezemsteel vind. Heb dan ook genoeg bij elkaar om te zeggen dat Harry Potter misschien wel echt heeft bestaan?
_O_ _O_ _O_

De beste quote die ik ooit op fok heb gelezen. Mensen die alleen hun eigen logica hanteren en wetenschap verwerpen, beweren te vaak absurde dingen.
  dinsdag 9 september 2025 @ 11:04:15 #205
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_218720999
quote:
3s.gif Op zondag 7 september 2025 19:28 schreef Mijk het volgende:
Als op die plek ook nog eens een "pad" is gevonden onderwater waar dit gebeurd zou zijjn.
Op diezelfde plek was het ruim genoeg voor alle joden die daar zouden zitten.
quote:
1s.gif Op zondag 7 september 2025 20:22 schreef dop het volgende:
ieder wel denkend mens weet dat je zeer goed getraind moet zijn om 6km/h te lopen maar prima deze ga ik verder niet in twijfel trekken ik heb geen idee wat realistisch is in die situatie
We hebben het wel over circa 2 miljoen mensen (600.000 mannen, daarnaast nog vrouwen en kinderen) plus huisraad en vee he? Als de eersten aan de overkant zijn staat aan de andere kant nog een menigte in de rij...
  Moderator dinsdag 9 september 2025 @ 11:50:41 #206
57816 crew  Mijk
BAM
pi_218721288
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 11:04 schreef hoatzin het volgende:

[..]
[..]
We hebben het wel over circa 2 miljoen mensen (600.000 mannen, daarnaast nog vrouwen en kinderen) plus huisraad en vee he? Als de eersten aan de overkant zijn staat aan de andere kant nog een menigte in de rij...
Over die rij had ik zelf nog niet eens over nagedacht, hier heb je 100 gelijk in. Maar je kunt je ook afvragen of die 2 miljoen wel accuraat is.

Zo waren de "300 van sparta" er ook geen "echt 300" die een leger van 10.000 ( of zelfs 100.000 (dit leger schatte ze, (de spartanen) toen ook op 2 miljoen perzen) tegen hielden. Ik denk dat ze gewoon "veel" bedoelden, dat is het meest voordehandliggend als we t letterlijke verhaal erbij nemen. Anders krijg je het scenario wat jij hier stelt idd.

Scherp opgemerkt tho.

[ Bericht 0% gewijzigd door Mijk op 09-09-2025 11:58:08 ]
As above, so below.
  dinsdag 9 september 2025 @ 12:01:54 #207
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_218721387
quote:
14s.gif Op dinsdag 9 september 2025 11:50 schreef Mijk het volgende:

[..]
Over die rij had ik zelf nog niet eens over nagedacht, hier heb je 100 gelijk in. Maar je kunt je ook afvragen of die 2 miljoen wel accuraat is.

Zo waren de "300 van sparta" er ook geen "echt 300" die een leger van 10.000 ( of zelfs 100.000 (dit leger schatte ze toen ook op 2 miljoen, de spartanen)) tegen hielden. Ik denk dat ze gewoon "veel" bedoelden, dat is het meest voordehandliggend als we t letterlijke verhaal erbij nemen. Anders krijg je het scenario wat jij hier stelt idd.

Scherp opgemerkt tho.
Er zijn geen sporen of bewijzen van een massale uittocht. Wellicht zijn er groepjes Hebreeën (Hyksos?) in de richting van Palestina getrokken. Van een plotselinge massale verovering van dat land is ook geen spoor terug te vinden, noch in de grond, noch in de geschiedschrijving van omringende volken. Er zijn wel veel aanwijzingen dat zoiets NIET gebeurd is.

Daarbij komt dat er geen archeologisch bewijs is dat de oorsprong van de Israëlitische beschaving in Egypte zou liggen. Hun religieuze voorwerpen zijn die van de god El (en zijn vrouw Asherah ;) ), het aardewerk blijft helemaal in de Kanaänitische traditie, en het Hebreeuwse alfabet is vrijwel identiek aan het Fenicisch alfabet.

[ Bericht 2% gewijzigd door hoatzin op 09-09-2025 12:08:59 ]
  Moderator dinsdag 9 september 2025 @ 12:05:14 #208
57816 crew  Mijk
BAM
pi_218721418
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 12:01 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Er zijn geen sporen of bewijzen van een massale uittocht. Wellicht zijn er groepjes Hebreeën (Hyksos?) in de richting van Palestina getrokken. Van een plotselinge massale verovering van dat land is ook geen spoor terug te vinden, noch in de grond, noch in de geschiedschrijving van omringende volken.
Ja, en dat maakt t idd zeer onwaarschijnlijk een niet-letterlijk verhaal en dus symboliek. Wellicht kende de personen die t oude testament schreven (en dan heb ik t niet alleen over Mozes) deze route wel, en hebben ze een symbolisch verhaal gebouwd gebaseerd op een letterlijke route. Ook die zou kunnen, en is meer voor de hand liggened dan dat "écht de zee open spleet". Want als we het over ongeloofwaardig hebben hebben we t natuurlijk niet eens over de aantallen of de 40 jaar only, vooral het opensplijten van de zee dóór Mozes met een woord naar "God", is het meest ongeloofwaardige uit dit hele verhaal.

De teksten werden ook mondeling doorverteld, dat maakt het nog minder geloofwaardig dan t al was, als t pas 2 a 300y later op papier kwam.
As above, so below.
  Moderator dinsdag 9 september 2025 @ 12:22:46 #209
57816 crew  Mijk
BAM
pi_218721562
quote:
Hun religieuze voorwerpen zijn die van de god El (en zijn vrouw Asherah ), het aardewerk blijft helemaal in de Kanaänitische traditie, en het Hebreeuwse alfabet is vrijwel identiek aan het Fenicisch alfabet.
Ook dit vind ik een interessante edit op je post.

Nu zijn er speculaties over waar de naam Israel vandaan komt, vele mystici / esoteric knowledge, zeggen dat dit komt uit "Isis, Ra, El".

Dan krijg je dus; Vrouwelijk (Isis) + Mannelijk(Ra) = the Absolute (El / Yahweh). Dit sluit imo behoorlijk aan, ook met de Star of David (en dus Metatrons Cube) met een verwijzing naar 5th element, wat vroeger dus "Ether" zou zijn maar geschrapt is. Want Tetrahedron is ook dus een combinatie daarvan, en derhalve;

Dit komt overeen met Jung's "Anima Animus" balance voor individuation (Nirvana, maar dan Jungs term ervoor), en de As Above, So Below, vanuit Hermeticism.

Ik weet dat de bijbel hier een andere benaming voor geeft, iets als "hij die worstelt met God", maar waarom worstelen met God als je al in het beloofde land bent? Als je dus even uitgaat van bovenstaande hypothese, dan is dit wel degelijk het mixen van Egyptische Goden (man/vrouw), wijzend naar de El(ohim) van Israel zelf, Interesting one imo.
As above, so below.
  dinsdag 9 september 2025 @ 12:25:35 #210
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_218721592
quote:
14s.gif Op dinsdag 9 september 2025 12:05 schreef Mijk het volgende:

[..]
Ja, en dat maakt t idd zeer onwaarschijnlijk een niet-letterlijk verhaal en dus symboliek. Wellicht kende de personen die t oude testament schreven (en dan heb ik t niet alleen over Mozes) deze route wel, en hebben ze een symbolisch verhaal gebouwd gebaseerd op een letterlijke route. Ook die zou kunnen, en is meer voor de hand liggened dan dat "écht de zee open spleet". Want als we het over ongeloofwaardig hebben hebben we t natuurlijk niet eens over de aantallen of de 40 jaar only, vooral het opensplijten van de zee dóór Mozes met een woord naar "God", is het meest ongeloofwaardige uit dit hele verhaal.

De teksten werden ook mondeling doorverteld, dat maakt het nog minder geloofwaardig dan t al was, als t pas 2 a 300y later op papier kwam.
Een niet-letterlijk verhaal is niet per definitie symboliek. Er zitten wel symbolische elementen in. Maar dat zou bij een letterlijk verhaal ook het geval kunnen zijn.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  Moderator dinsdag 9 september 2025 @ 12:26:13 #211
57816 crew  Mijk
BAM
pi_218721598
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 12:25 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Een niet-letterlijk verhaal is niet per definitie symboliek. Er zitten wel symbolische elementen in. Maar dat zou bij een letterlijk verhaal ook het geval kunnen zijn.
Ja dat is dus precies wat ik bedoel. Dat kan beide kanten op. ^O^

Yin/Yang :P
As above, so below.
pi_218722432
quote:

[..]
Er zijn geen sporen of bewijzen van een massale uittocht. Wellicht zijn er groepjes Hebreeën (Hyksos?) in de richting van Palestina getrokken. Van een plotselinge massale verovering van dat land is ook geen spoor terug te vinden, noch in de grond, noch in de geschiedschrijving van omringende volken. Er zijn wel veel aanwijzingen dat zoiets NIET gebeurd is.

Daarbij komt dat er geen archeologisch bewijs is dat de oorsprong van de Israëlitische beschaving in Egypte zou liggen. Hun religieuze voorwerpen zijn die van de god El (en zijn vrouw Asherah ;) ), het aardewerk blijft helemaal in de Kanaänitische traditie, en het Hebreeuwse alfabet is vrijwel identiek aan het Fenicisch alfabet.
Heb een interessant draadje gevonden
https://judaism.stackexch(...)ical-proof-of-exodus
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
  dinsdag 9 september 2025 @ 14:31:40 #213
16305 Jappie
parttime reverend
pi_218722438
Wanneer je de uittocht uit Egypte als symbolisch zou proberen te begrijpen zijn er iig 2 spirituele kern begrippen die er uitspringen.

Egypte staat voor het lichamelijk bewustzijn in sommige gevallen zelfs voor duisternis en onwetendheid.
Frapant is dan wel dat hongersnood en Egypte een aantal keren genoemd wordt waarbij je vanuit spritueel oogpunt hongersnood logischerwijs zou moeten vertalen naar "geestelijke armoede". Het naar Egypte verkassen om de hongersnood te ledigen heeft dan als resultaat dat de lichamelijk gevoelde honger veroorzaakt door de geestelijke armoe middels symptoom bestrijding wordt verholpen maar de geestelijke armoede wordt hierdoor niet verholpen. De uittocht uit Egypte zou dan symbool kunnen staan voor het verlaten van het pad van de lichamelijke bevrediging om te kunnen komen tot het ledigen van de onderliggende geestelijke nood.

Ook water wordt in de bijbel op meerdere plekken benoemd waarbij ik meen in Genesis zelfs nog een onderscheid wordt gemaakt tussen de oppervlakkige wateren en de diepere wateren waarbij het laatste symbool staat voor het spirituele aspect van de mens en het oppervlakt wateren voor het normale dagbewustzijn.

Op meerdere plekken komen we het belang van de doop tegen waarbij het ritueel van het waterdopen symbool staat voor de gewenste spirituele cleansing. Maar ook het lopen van Jezus op water en dan met name de interactie tussen Jezus en zijn van angst verstijfde discipelen spreekt wat mij betreft boekdelen.

In Exodus zelf lijkt ook de duur van het verblijf in de woestijn (loutering van het lege bestaan) en het op de vlucht zijn voor het Egyptische leger (het materiele bestaan met al haar afleiding en geestelijke nood) uiteindelijk te worden verlost door ingrijpen van God dewelke zijn volk de ontsnapping bied via het openen (inzichtelijk maken) van de diepere wateren.

Uiteraard was het het Egyptische leger (de lichamelijke verleidingen) niet mogelijk om door deze zelfde diepe wateren te volgen.

p.s. Deze post is tot stand gekomen uit het fantasievolle bewustzijn van gebruiker Jappie gebruik makend van wat spirituele en metafysische betekenissen zonder inmenging van AI
:+
pi_218723996
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 02:17 schreef ejtleeditnA het volgende:

[..]
Zie onderstaande video (24 minuten):

Bekijk deze YouTube-video

Alles bij elkaar genomen vind ik het een interessante theorie.
Ik heb een AI (Grok) een samenvatting van deze video laten maken, omdat zo'n samenvatting in tekst misschien handiger is in een discussie:

----------------------------

Uitgebreide Samenvatting van de YouTube-video: "The Exodus Revealed: Searching for the Red Sea Crossing and Mount Sinai"

Deze documentaire, geproduceerd door de Doubting Thomas Research Foundation en gepresenteerd door Ryan Mauro, een onderzoeker met een achtergrond in inlichtingen en contraterrorisme, onderzoekt de theorie dat de Bijbelse Exodus en de berg Sinaï niet in het traditionele Sinaï-schiereiland van Egypte liggen, maar in noordwestelijk Saoedi-Arabië. Mauro baseert zich op historische bronnen, lokale tradities, archeologische vondsten, eigen expedities naar de regio (die tot voor kort moeilijk toegankelijk was vanwege Saoedische restricties) en Bijbelse verwijzingen om aan te tonen dat we al eeuwenlang op de verkeerde plek zoeken. De video combineert veldonderzoek, interviews en visuele bewijzen om de theorie te onderbouwen dat Jabal Maqla, een piek in het Jabal al-Lawz-gebergte, de echte berg Sinaï is. De traditie van de Egyptische locatie dateert pas uit de 4e eeuw na Christus, terwijl oudere Joodse, christelijke en islamitische bronnen (inclusief Josephus) wijzen naar Saoedi-Arabië, nabij de stad Al-Bad.

Historische en Lokale Context
Mauro benadrukt dat de Bijbel meer dan 70 keer vermeldt dat de Israëlieten uit Egypte naar Midian trokken, wat grotendeels hedendaags Saoedi-Arabië omvat. Lokale Saoedi's, inclusief Bedoeïenen, kennen de sites al generaties en noemen Jabal Maqla "Jabal Musa" (Berg van Mozes). Ze wijzen enthousiast op locaties gerelateerd aan Mozes, zoals een oude bron in Midian waar Mozes de dochters van Jethro zou hebben ontmoet. De video toont hoe Saoedi's deze plekken beschermen met hekken en politie, en Mauro deelt anekdotes over eerdere Amerikaanse ontdekkingsreizigers in de jaren 1970-1980 die gearresteerd werden en hun materiaal kwijtraakten. Een voormalig jihadist-contact van Mauro onthult dat Saoedische autoriteiten de sites sinds ten minste de Tweede Wereldoorlog verbergen, mogelijk om religieuze of politieke redenen.

Belangrijke Archeologische en Bijbelse Matches
De video doorloopt de Exodus-route stap voor stap:

Rode Zee Oversteek (Yam Suph): Twee kandidaten worden besproken: Straits of Tiran en Neweiba Beach. Dr. Glen Fritz' geografisch onderzoek wijst op Neweiba als perfecte match. Het is een groot strand met bergen aan weerszijden, waar de Israëlieten vastzaten met farao's leger achter hen. Onderwateronderzoek door Dr. Glen Fritz en Dr. Lennart Moller onthult een geleidelijke onderwaterroute en koraalstructuren die mogelijk resten van Egyptische strijdwagens zijn, met metaaldetectie die cirkelvormige metalen patronen suggereert. Mauro's team mocht niet duiken vanwege politie-interventie.

Elim en Waterbronnen: Na de oversteek, langs de route naar de berg Sinaï ligt een oase met exact 12 bronnen en palmbomen, zoals beschreven in de Bijbel. Lokalen noemen het "Elim", zoals het in de Bijbel, Exodus 15:27, genoemd wordt.

Gespleten Rots (Rephidim): Een indrukwekkende 40-60 voet hoge rots op een heuvel, gespleten in het midden, met erosiepatronen die wijzen op enorme waterstromen. Bedoeïenen noemen het "Water van Mozes" of "Gespleten Rots van Mozes". Nabijgelegen Hebreeuwse inscripties verwijzen naar "plaats van rust" (Rephidim) en gevechten met Amalekieten.

Gouden Kalf incident: Voor de berg staat een omheind altaar met rotstekeningen van koeien en aanbidders, inclusief een verhoging voor het kalf en een mogelijke maalplek voor het vermalen van het gouden kalf. Er is een massagraf in de buurt voor de 3000 gedode aanbidders.

Altaar en Pilaren: Aan de voet van de berg een altaar van ongesneden stenen met 12 pilaren (voor de 12 stammen), dierengeulen voor offers, en bewijs van botten en afval. Een nabijgelegen beek stroomde van de berg, waar Mozes mogelijk de resten van het gemalen gouden kalf in strooide.

Zwarte Top: De top van Jabal Maqla is zwart, mogelijk door vuur van Gods aanwezigheid (zoals in de Bijbel beschreven) of vulkanisch.

Grot van Elia: Een ruime grot boven het altaar, die past bij het verhaal van Elia, die volgens de Bijbel daar schuilde en God ontmoette.

Andere Inscripties: Proto-Hebreeuwse teksten verwijzen naar Yahweh, voeten (symbool voor landbezit), een menorah (mogelijk de oudste), en doden uit de Amalekieten-strijd.

Conclusie en oproep
Mauro somt op hoeveel Bijbelse details passen: de route, kampplaatsen en structuren. Hij beschrijft persoonlijke ervaringen, zoals politie-interventies tijdens duiken en een achtervolging met geweerschoten bij de gespleten rots. Hij interviewt een WWII-piloot die in de jaren 1940 de berg zag en hoorde dat het de berg Sinaï was. De video waarschuwt voor dreigende vernietiging door Saoedische mega-stadsprojecten. Mauro pleit voor behoud van deze locaties en roept op tot actie om opgravingen mogelijk te maken. Bewijs hieruit kan Jodendom, Christendom, Islam en sceptici beïnvloeden. De 25-minuten video combineert drone-beelden, interviews, historische citaten en expedities.

----------------------------
  woensdag 10 september 2025 @ 09:40:54 #215
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_218728352
quote:
14s.gif Op dinsdag 9 september 2025 12:22 schreef Mijk het volgende:

[..]

Nu zijn er speculaties over waar de naam Israel vandaan komt, vele mystici / esoteric knowledge, zeggen dat dit komt uit "Isis, Ra, El".

Dan krijg je dus; Vrouwelijk (Isis) + Mannelijk(Ra) = the Absolute (El / Yahweh). Dit sluit imo behoorlijk aan, ook met de Star of David (en dus Metatrons Cube) met een verwijzing naar 5th element, wat vroeger dus "Ether" zou zijn maar geschrapt is. Want Tetrahedron is ook dus een combinatie daarvan, en derhalve;

[ afbeelding ]

Dit komt overeen met Jung's "Anima Animus" balance voor individuation (Nirvana, maar dan Jungs term ervoor), en de As Above, So Below, vanuit Hermeticism.

Ik weet dat de bijbel hier een andere benaming voor geeft, iets als "hij die worstelt met God", maar waarom worstelen met God als je al in het beloofde land bent? Als je dus even uitgaat van bovenstaande hypothese, dan is dit wel degelijk het mixen van Egyptische Goden (man/vrouw), wijzend naar de El(ohim) van Israel zelf, Interesting one imo.
Ik vind de Bijbelse uitleg logischer. Het hele OT is een epos over de strijd (worsteling) van een volk met zijn God. Ze geloven, dwalen af, krijgen straf en verzoenen zich weer. Eeuwen lang.
  Moderator woensdag 10 september 2025 @ 10:25:10 #216
57816 crew  Mijk
BAM
pi_218728814
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 09:40 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Ik vind de Bijbelse uitleg logischer. Het hele OT is een epos over de strijd (worsteling) van een volk met zijn God. Ze geloven, dwalen af, krijgen straf en verzoenen zich weer. Eeuwen lang.
Kan t ook beiden waar zijn? want je strijdt met god zolang je anima en animus niet in balans hebt :o
As above, so below.
pi_218728921
quote:
14s.gif Op dinsdag 9 september 2025 12:22 schreef Mijk het volgende:

[..]

Dan krijg je dus; Vrouwelijk (Isis) + Mannelijk(Ra) = the Absolute (El / Yahweh).
Alleen zou het dan Isisrael zijn. Bovendien schrijf je de naam in het Hebreeuws met een jod (de i is de Griekse schrijfwijze), en plaats je nu lukraak een + en = tussen de namen. Daarom is er ook hier wederom vrijwel geen enkele historicus uit het veld die dit idee ondersteunt (wetenschappelijke bronnen, weet je nog?).

En daarna volgt weer een stevig staaltje apofenie met lukrake verbanden. Jeej.
  Moderator woensdag 10 september 2025 @ 11:25:21 #218
57816 crew  Mijk
BAM
pi_218729420
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 10:36 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Alleen zou het dan Isisrael zijn. Bovendien schrijf je de naam in het Hebreeuws met een jod (de i is de Griekse schrijfwijze), en plaats je nu lukraak een + en = tussen de namen. Daarom is er ook hier wederom vrijwel geen enkele historicus uit het veld die dit idee ondersteunt (wetenschappelijke bronnen, weet je nog?).

En daarna volgt weer een stevig staaltje apofenie met lukrake verbanden. Jeej.
Is dit waar?

In Genesis 32:24–30 worstelde Jakob met een Man/Engel/God (zie ook Hosea 12:4-5). En kreeg daarna de naam Israel. Kan het zijn dat hier bedoeld wordt dat Man/Engel/God worsteling gezien wordt als de inner battle tussen Animus/Anima en dus God, waarna die naam ontstond? Tis wel ernstige toeval en apofenie weer.... maar goed dan t volgende;

Zo heette Jezus ook geen Jezus he ,waarom noemen wij hem zo, omdat de Grieken dat vertaalden vanuit Yeshua of zelfs Yehoshua maar daar dus de afkorting van. Dus waarom noemen wij Jezus Jezus en niet Yeshua?

Hoe zit het eruit als we naar de Griekse vertaling kijken van bovenstaande (Isis-Ra-El) ? Ik denk hardop he. Hoe ziet t er dan uit? (En dan doel ik vooral op t Griekse Fonetische gedeelte van Isis)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 1% gewijzigd door Mijk op 10-09-2025 11:34:32 ]
As above, so below.
pi_218730034
quote:
3s.gif Op woensdag 10 september 2025 11:25 schreef Mijk het volgende:

[..]
Is dit waar?

In Genesis 32:24–30 worstelde Jakob met een Man/Engel/God (zie ook Hosea 12:4-5). En kreeg daarna de naam Israel. Kan het zijn dat hier bedoeld wordt dat Man/Engel/God worsteling gezien wordt als de inner battle tussen Animus/Anima en dus God, waarna die naam ontstond? Tis wel ernstige toeval en apofenie weer.... maar goed dan t volgende;

Zo heette Jezus ook geen Jezus he ,waarom noemen wij hem zo, omdat de Grieken dat vertaalden vanuit Yeshua of zelfs Yehoshua maar daar dus de afkorting van. Dus waarom noemen wij Jezus Jezus en niet Yeshua?

Hoe zit het eruit als we naar de Griekse vertaling kijken van bovenstaande (Isis-Ra-El) ? Ik denk hardop he. Hoe ziet t er dan uit? (En dan doel ik vooral op t Griekse Fonetische gedeelte van Isis)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
https://www.eoht.info/page/Is-Ra-El

Israel is een samenstelling van de Hebreeuwse woorden sarah en el volgens bijbel concordanties.
https://biblehub.com/hebrew/3478.htm

Verbanden leggen omdat woorden op elkaar lijken heeft een term die ik even kwijt ben (niet apofenie). Als voorbeeld, deze zag ik een keer voorbijkomen in een discussie ergens: Bible, babel, babylon, babble on, de bijbel is babylon!
Jezus, iesous, hail-zeus. Jehovah, jove, jupiter.

Zonder isis is het rael, raelism is een UFO religie met opmerkelijk logo
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ra%C3%ABlism

Waarom heet je Mike en niet Micha-el, wie is als God (een jg favoriet) ? :)
Meefdere personen in de bijbel hebben de naam Jezus en Joshua in het OT is ook vertaald als Jezus in de Griekse vertaling. Eigenlijk is het iesou dat het dichtst bij Yeshua/Joshua ligt; iesoun en iesous zijn grammaticale naamvallen.
Joden noemen hem Yeshu, de afkorting betekent ongeveer 'dat zijn naam vergeten wordt'.

[ Bericht 2% gewijzigd door Alarmonoff op 10-09-2025 12:40:58 ]
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
  woensdag 10 september 2025 @ 12:39:50 #220
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_218730101
quote:
3s.gif Op woensdag 10 september 2025 11:25 schreef Mijk het volgende:

[..]
Is dit waar?

SPOILER
Zowel Jezus als Israël zijn een titel.

Het antwoord op de vraag waarom wij Jezus zo noemen en niet Yeshua zou je ook kunnen stellen over Rivkah (Rebecca) en Eliayau (Elias). Enzovoorts.

De namen zijn gewoon omgezet naar namen die we in het Nederlands makkelijk door onze strot krijgen.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  Moderator woensdag 10 september 2025 @ 12:59:24 #221
57816 crew  Mijk
BAM
pi_218730250
quote:
1s.gif Op woensdag 10 september 2025 12:39 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Zowel Jezus als Israël zijn een titel.

Het antwoord op de vraag waarom wij Jezus zo noemen en niet Yeshua zou je ook kunnen stellen over Rivkah (Rebecca) en Eliayau (Elias). Enzovoorts.

De namen zijn gewoon omgezet naar namen die we in het Nederlands makkelijk door onze strot krijgen.
Dat weet ik.

quote:
1s.gif Op woensdag 10 september 2025 12:29 schreef Alarmonoff het volgende:
Joden noemen hem Yeshu, de afkorting betekent ongeveer 'dat zijn naam vergeten wordt'.
Voor zover ik weet is de naam Yeshua of t origineel, "Yahweh is met ons", iets in die trant.

Ik weet dat de hebreeuwse termen anders liggen maar alsnog komt wat ik zeg, behoorlijk sterk overeen met wat er in die Genesis en Hosea verses staat. Dus ik wacht even de wetenschappelijke reply af van Haushofer.
As above, so below.
pi_218730404
quote:
14s.gif Op woensdag 10 september 2025 12:59 schreef Mijk het volgende:

[..]
Dat weet ik.
[..]
Voor zover ik weet is de naam Yeshua of t origineel, "Yahweh is met ons", iets in die trant.

Ik weet dat de hebreeuwse termen anders liggen maar alsnog komt wat ik zeg, behoorlijk sterk overeen met wat er in die Genesis en Hosea verses staat. Dus ik wacht even de wetenschappelijke reply af van Haushofer.
Joshua had als taak om Kanaän te zuiveren van 7 volken, Jezus heeft zijn naam omdat dat ook zijn taak is. Ik vroeg me af of die 7 volken ergens voor staan in geestelijke zin en ik kwam op deze site terecht.

https://sobersouls.blogsp(...)ven-purgings-to.html

Joh 5:39 KJV Search the scriptures; for in them ye think ye have eternal life: and they are they which testify of me.
  Moderator woensdag 10 september 2025 @ 13:19:31 #223
57816 crew  Mijk
BAM
pi_218730438
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 13:15 schreef Alarmonoff het volgende:
volken ergens voor staan in geestelijke zin en ik kwam op deze site tere
Ja, dit soort teksten zien we vaker he. Maar wie zei dit;

Jezus in z'n "onvolmaakte staat" (ondanks dat veel Christenen denken dat die niet bestond), als we even uitgaan van dat het gewoon een mens was, dan zeker wel.

Of

Jezus in z'n enlightened staat, en dan praat "the True Self" (deze is bij iedereen t zelfde). In dit laatste geval, klopt de tekst, en is niet enkel op Jezus van toepassing.
As above, so below.
pi_218730506
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 13:19 schreef Mijk het volgende:

[..]
Ja, dit soort teksten zien we vaker he. Maar wie zei dit;

Jezus in z'n "onvolmaakte staat" (ondanks dat veel Christenen denken dat die niet bestond), als we even uitgaan van dat het gewoon een mens was, dan zeker wel.

Of

Jezus in z'n enlightened staat, en dan praat "the True Self" (deze is bij iedereen t zelfde). In dit laatste geval, klopt de tekst, en is niet enkel op Jezus van toepassing.
Jezus was 100% mens en 100% God. Zoon van Adam en zoon van God. Mensen zijn onvolmaakt.
Dat zeggen joden zelf dat de tanakh over de messias getuigt, anders zouden ze er niet op wachten.
Elk aspect van Jezus z'n leven is terug te vinden in het OT, noem er maar een dan zoek ik het op.

Joshua redt zijn volk van hun vijanden, Jezus redt zijn volk van hun zonden:

1. The HITTITES.

“This nation signifies the Spirits of Fear and Discouragement

2. The GIRGASHITES.

“This nation signifies the Spirits of Earthliness and Dirtiness.

3. The AMORITES.

“This nation signifies the Spirits of Bitter Fierce-Talking and Judging

4. The CANAANITES.

This nation signifies the Spirits of Merchandizing.

5. The PERIZZITES.

“This nation signifies the Spirits of Carelessness and False Security.

6. The HIVITES.

“This nation signifies the Spirits of Speculative Thinking and Vain Needless Talking.

7. The JEBUSITES.

“This nation signifies the Spirits of Pride and Elevation.
  Moderator woensdag 10 september 2025 @ 13:38:44 #225
57816 crew  Mijk
BAM
pi_218730541
quote:
1s.gif Op woensdag 10 september 2025 13:33 schreef Alarmonoff het volgende:

[..]
Jezus was 100% mens en 100% God. Zoon van Adam en zoon van God. Mensen zijn onvolmaakt.
Dat zeggen joden zelf dat de tanakh over de messias getuigt, anders zouden ze er niet op wachten.
Elk aspect van Jezus z'n leven is terug te vinden in het OT, noem er maar een dan zoek ik het op.

Joshua redt zijn volk van hun vijanden, Jezus redt zijn volk van hun zonden:

1. The HITTITES.

“This nation signifies the Spirits of Fear and Discouragement

2. The GIRGASHITES.

“This nation signifies the Spirits of Earthliness and Dirtiness.

3. The AMORITES.

“This nation signifies the Spirits of Bitter Fierce-Talking and Judging

4. The CANAANITES.

This nation signifies the Spirits of Merchandizing.

5. The PERIZZITES.

“This nation signifies the Spirits of Carelessness and False Security.

6. The HIVITES.

“This nation signifies the Spirits of Speculative Thinking and Vain Needless Talking.

7. The JEBUSITES.

“This nation signifies the Spirits of Pride and Elevation.
Hoe kun je 100% mens en 100% God tegelijk zijn?

Een mens kan toch geen god zijn volgens "jullie" ?

In mijn ogen klopt de stelling wel, omdat voor mij, dit voor ieder mens geldt.
As above, so below.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')