In dat geval kun je élk verband apofenie noemen tenzij het keihard bewezen is, en zelfs dan niet, want bewijs telt ook maar tot er zich elders iets voordoet wat dat onderuit haalt waarna er herevaluatie moet plaatsvinden. Dus als je dit zwartwit doortrekt (gechargeerd); is elk verband apofenie.quote:Op vrijdag 5 september 2025 13:19 schreef Geldprintkabouter het volgende:
Apofenie is op zich een normale menselijke neiging maar het kan in extreme gevallen een symptoom zijn van psychologische aandoeningen, zoals schizofrenie, waarbij het kan leiden tot waanideeën. Sommigen geloven echt in die ideeën. Ze lezen een aantal boeken, herkennen vergelijkbare beschrijvingen over existentiële onderwerpen en komen dan tot de conclusie dat er een duidelijk verband MOET zijn ("het kan niet anders").
Tja.
Dat is een drogreden; ik vraag niet om "100% sluitend bewijs". Als jij meent dat de Egyptische religie zo'n enorme rol heeft gespeeld in het OT (en daar zelfs aan ten grondslag ligt, zoals je eerder suggereerde), dan moet daar toch over zijn gepubliceerd?quote:Op vrijdag 5 september 2025 12:53 schreef Mijk het volgende:
Als dat zo is, dan kun je nooit mee praten over OT, of de oorsprong daarvan, niemand heeft 100% sluitend bewijs op alle facetten daarvan Haushofer.
Dus nee, jouw redenatiewijze is in mijn ogen zeker nietquote:Probeer je posts te structureren
De onderwerpen die aan bod komen zijn niet altijd te vangen in één alinea, noch is er altijd adequaat op te reageren met een paar woorden. Als je post langer wordt, gebruik dan alinea's, geef citaten bijvoorbeeld duidelijk aan en voorzie ze van een bron.
Het oogt voor mij vooral erg speculatief, zwart-wit en pseudowetenschappelijk. "Logica dootrekken" doe ik aan de hand van de wetenschappelijke standaard.quote:Op vrijdag 5 september 2025 12:53 schreef Mijk het volgende:
[...] gewoon logica doortrekken op basis van wat er aan data is, iets wat jou niet gek zou moeten klinken imo.
Zonder empirische bewijzen is het "filosofie". Je kan er door geïnspireerd raken maar meer is het ook niet. Ik ben enthousiast over het existentialisme van Sartre die weer beïnvloed werd door o.a. Husserl, Heidegger, Kierkegaard, Nietzsche en zelfs Descartes. Maar het blijft slechts filosofie net als een universeel of collectief bewustzijn. Maar ik vind het fijn voor je dat je plezier beleeft in wat je gelooft.quote:Op vrijdag 5 september 2025 13:24 schreef Mijk het volgende:
[..]
In dat geval kun je élk verband apofenie noemen tenzij het keihard bewezen is, en zelfs dan niet, want bewijs telt ook maar tot er zich elders iets voordoet wat dat onderuit haalt waarna er herevaluatie moet plaatsvinden. Dus als je dit zwartwit doortrekt (gechargeerd); is elk verband apofenie.
Goed, nu wil ik niet die kat op met de discussie, maar enkel om even aan te geven hoe ridicuul. Laat staan als je dit gaat doen op oude geschriften waar niemand 100% bewijzen van heeft. Dan kun je net zo goed al die leren de prullenbak in gooien want er bestaan geen verbanden omdat alles als apofenie weggezet kan worden. Ben je ook klaar toch?
Soms lijkt het voor mij wel alsof sommige van mijn posts onzichtbaar zijn ofzo als je met dit soort argumenten komt. Ik heb meerdere bronnen aangegeven, waaronder bijbel-verses en zelfs Koran verses. Buiten dat ook modernere literatuur van mensen die dit onderzochten.quote:Op vrijdag 5 september 2025 15:03 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat is een drogreden; ik vraag niet om "100% sluitend bewijs". Als jij meent dat de Egyptische religie zo'n enorme rol heeft gespeeld in het OT (en daar zelfs aan ten grondslag ligt, zoals je eerder suggereerde), dan moet daar toch over zijn gepubliceerd?
Ik hou er verder over op, maar ik zou graag zien dat in een forum als F&L er een bepaalde wetenschappelijke standaard wordt gehanteerd, waarin je in elk geval (als mensen daar om vragen) enkele wetenschappelijke bronnen kunt aangeven als je stevige (!) beweringen doet. Dat heeft niks te maken met "100% sluitend bewijs", maar gewoon met bronnen ter onderbouwing. Zoiets staat zelfs in de Forumregels en Informatie, F&L / Forumregels en -informatie:
[..]
Dus nee, jouw redenatiewijze is in mijn ogen zeker niet
[..]
Het oogt voor mij vooral erg speculatief, zwart-wit en pseudowetenschappelijk. "Logica dootrekken" doe ik aan de hand van de wetenschappelijke standaard.
Ik zal hier verder over ophouden, want lange discussies hierover lijken me zinloos, maar het is niet mijn manier van discusseren, en in de 22 jaar dat ik hier rondhang zijn er wel eens andere standaarden geweest hieromtrent. Ik zou de Forumregels en Informatie hier dan ook op aanpassen, als ik jou was.
Mijn 2 centjes.
Ja, het is dan ook filosofie, we zitten in F&L. Maar terecht opgemerkt.quote:Op vrijdag 5 september 2025 16:03 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Zonder empirische bewijzen is het "filosofie". Je kan er door geïnspireerd raken maar meer is het ook niet. Ik ben enthousiast over het existentialisme van Sartre die weer beïnvloed werd door o.a. Husserl, Heidegger, Kierkegaard, Nietzsche en zelfs Descartes. Maar het blijft slechts filosofie net als een universeel of collectief bewustzijn. Maar ik vind het fijn voor je dat je plezier beleeft in wat je gelooft.
Eens. Er wordt hier een vijandige sfeer tegen science gecreëerd. Een echt veilige omgeving voor mensen die vragen naar feiten en empirische bewijzen, is het niet. Filosofietjes aanhangen en pseudowetenschappelijk gefantaseer wordt hoger gewaardeerd. Objectieve kennis is hier een vies woord.quote:Op vrijdag 5 september 2025 15:03 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat is een drogreden; ik vraag niet om "100% sluitend bewijs". Als jij meent dat de Egyptische religie zo'n enorme rol heeft gespeeld in het OT (en daar zelfs aan ten grondslag ligt, zoals je eerder suggereerde), dan moet daar toch over zijn gepubliceerd?
Ik hou er verder over op, maar ik zou graag zien dat in een forum als F&L er een bepaalde wetenschappelijke standaard wordt gehanteerd, waarin je in elk geval (als mensen daar om vragen) enkele wetenschappelijke bronnen kunt aangeven als je stevige (!) beweringen doet. Dat heeft niks te maken met "100% sluitend bewijs", maar gewoon met bronnen ter onderbouwing. Zoiets staat zelfs in de Forumregels en Informatie, F&L / Forumregels en -informatie:
[..]
Dus nee, jouw redenatiewijze is in mijn ogen zeker niet
[..]
Het oogt voor mij vooral erg speculatief, zwart-wit en pseudowetenschappelijk. "Logica dootrekken" doe ik aan de hand van de wetenschappelijke standaard.
Ik zal hier verder over ophouden, want lange discussies hierover lijken me zinloos, maar het is niet mijn manier van discusseren, en in de 22 jaar dat ik hier rondhang zijn er wel eens andere standaarden geweest hieromtrent. Ik zou de Forumregels en Informatie hier dan ook op aanpassen, als ik jou was.
Mijn 2 centjes.
Als je dit echt meent dan dien je je overtuigingen als filosofietjes te markeren en niet als objectieve kennis. Ik weet zeker dat er dan minder frictie ontstaat tussen jou en de science-believers van dit forum.quote:
Vijandig? Welnee, ik ben voorstander voor wetenschap maar neem dat minder als heilige graal dan vroeger toen ik atheist was, dan creeer je ook een bepaald geloof in principe (in wetenschap) en alles wat daar buiten valt is dan per definitie onwaar.... Tja, of je in zo'n wereld moet willen leven... dat is nogal narrow tunnel.quote:Op vrijdag 5 september 2025 17:54 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Eens. Er wordt hier een vijandige sfeer tegen science gecreëerd. Een echt veilige omgeving voor mensen die vragen naar feiten en empirische bewijzen, is het niet. Filosofietjes aanhangen en pseudowetenschappelijk gefantaseer wordt hoger gewaardeerd. Objectieve kennis is hier een vies woord.
Wel mooi dat je het hier ook "science-believers" noemt, want dan is dat gelijkwaardig, en zullen die stellingen ook wat minder als objectieve kennis geponeerd moten worden.quote:Op vrijdag 5 september 2025 18:02 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Als je dit echt meent dan dien je je overtuigingen als filosofietjes te markeren en niet als objectieve kennis. Ik weet zeker dat er dan minder frictie ontstaat tussen jou en de science-believers van dit forum.
Ik bespeur bij jou geen enkele feeling for science. Ik denk niet dat jij weet waar je het over hebt. Het verschil tussen wetenschap en non-wetenschap is dat de eerste nooit zal zeggen: "zo is het en niet anders en voor altijd". Non-wetenschappers als jij zijn in staat alles te geloven wat ze lezen. Niet dat ze dat altijd doen natuurlijk maar die niet-kritische, dogmatische houding is duidelijk aanwezig.quote:Op vrijdag 5 september 2025 18:04 schreef Mijk het volgende:
[..]
Vijandig? Welnee, ik ben voorstander voor wetenschap maar neem dat minder als heilige graal dan vroeger toen ik atheist was, dan creeer je ook een bepaald geloof in principe (in wetenschap) en alles wat daar buiten valt is dan per definitie onwaar.... Tja, of je in zo'n wereld moet willen leven... dat is nogal narrow tunnel.
[..]
Wel mooi dat je het hier ook "science-believers" noemt, want dan is dat gelijkwaardig, en zullen die stellingen ook wat minder als objectieve kennis geponeerd moten worden.
Beide misvattingen, ik ben ook zwaar tegenstander van dogma (tevens wetenschappelijk dogma, maar int bijzonder religieus dogma) dus 3 misvattingen daar, maargoed. Ik heb wel ns t verhaal verteld hoe t ging bij mij, t was andersom. Ik las niet en geloofde het. Ik las bepaalde shit, ik kon er weinig van bakken omdat ik er net zo in zat als jij, en nog sterker dan jij, en kreeg daarna de ervaring, en pas daarna ben ik die teksten serieus gaan nemen.quote:Op vrijdag 5 september 2025 18:12 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Ik bespeur bij jou geen enkele feeling for science. Ik denk niet dat jij weet waar je het over hebt. Het verschil tussen wetenschap en non-wetenschap is dat de eerste nooit zal zeggen: "zo is het en niet anders en voor altijd". Non-wetenschappers als jij zijn in staat alles te geloven wat ze lezen. Niet dat ze dat altijd doen natuurlijk maar die niet-kritische, dogmatische houding is duidelijk aanwezig.
Die ervaring is een neurologisch fenomeen. Dat is de meest waarschijnlijke verklaring. Bovennatuurlijke oorzaken zijn slechts speculatie.quote:Op vrijdag 5 september 2025 18:18 schreef Mijk het volgende:
[..]
Beide misvattingen, ik ben ook zwaar tegenstander van dogma (tevens wetenschappelijk dogma, maar int bijzonder religieus dogma) dus 3 misvattingen daar, maargoed. Ik heb wel ns t verhaal verteld hoe t ging bij mij, t was andersom. Ik las niet en geloofde het. Ik las bepaalde shit, ik kon er weinig van bakken omdat ik er net zo in zat als jij, en nog sterker dan jij, en kreeg daarna de ervaring, en pas daarna ben ik die teksten serieus gaan nemen.
Da's nogal een verschil.
Ik zelf denk een psychologisch fenomeen, één die ik al vaker heb geprobeerd uit te leggen. In principe zou je kunnen zeggen neurologisch idd, want je zet je gedachten stil, dan komt er puur en enkele ervaring, en dat is waaar t over gaat. Dus t klopt ook wat jij zegt idd, de hersenactiviteit wordt grotendeels stil gelegd, met name in neocortex. Saillant detail is dat dit overeen komt met hoe "paddo's" werken, die vernauwen bloedtoevoer naar neocortex en dát is in één lijn met dit. "Logica doortrekken".quote:Op vrijdag 5 september 2025 18:28 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Die ervaring is een neurologisch fenomeen. Dat is de meest waarschijnlijke verklaring. Bovennatuurlijke oorzaken zijn slechts speculatie.
Tja, de filosofie van het existentialisme volgens Sartre trekt de conclusie om maar zelf zin te geven aan dit leven. Immers (premisse): er is geen zingevend Opperwezen. Die premisse is niet objectief vast te stellen dus is de conclusie "maak zelf zin in dit leven" speculatief. Ik geloof dus in een filosofie maar niet in een objectieve waarheid. Dat is logica. Jouw manier van redeneren over jouw 'geloof' is volstrekt niet logisch.quote:Op vrijdag 5 september 2025 18:30 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ik zelf denk een psychologisch fenomeen, één die ik al vaker heb geprobeerd uit te leggen. In principe zou je kunnen zeggen neurologisch idd, want je zet je gedachten stil, dan komt er puur en enkele ervaring, en dat is waaar t over gaat. Dus t klopt ook wat jij zegt idd, de hersenactiviteit wordt grotendeels stil gelegd, met name in neocortex. Saillant detail is dat dit overeen komt met hoe "paddo's" werken, die vernauwen bloedtoevoer naar neocortex en dát is in één lijn met dit. "Logica doortrekken".
Dat heb ik allang aangegeven: als er wetenschappelijke publicaties over zijn verschenen. Je weet wel, door experts die 100 keer meer van dit soort onderwerpen weten dan wij. En dit soort claims zeer waarschijnlijk allang zouden hebben opgemerkt als het allemaal slechts een gevalletje "logica doortrekken" was. Jij denkt imo veel te lichtzinnig over wat wetenschappelijk onderzoek inhoudt.quote:[b]Op vrijdag 5 september 2025 17:50 schreef Mijk het volgende:
Wanneer is iets "wetenschappelijk genoeg" voor jou?
Te makkelijk dit he.deze had ik ook nooit verwacht van iemand als jij, argumentum ad ignorantiam.quote:Op vrijdag 5 september 2025 19:17 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat heb ik allang aangegeven: als er wetenschappelijke publicaties over zijn verschenen. Je weet wel, door experts die 100 keer meer van dit soort onderwerpen weten dan wij. En dit soort claims zeer waarschijnlijk allang zouden hebben opgemerkt als het allemaal slechts een gevalletje "logica doortrekken" was. Jij denkt imo veel te lichtzinnig over wat wetenschappelijk onderzoek inhoudt.
Ik hou er over op, we praten weer grotendeels langs elkaar heen. Ik heb mijn punt gemaakt, jij bent het oneens, prima.
Hier geef ik 3 bijbel verses als bron.quote:Op woensdag 3 september 2025 10:33 schreef Mijk het volgende:
Het is een logisch gevolg van wat ik allemaal noemde.
Mozes werd traditioneel sterk voorbereid om als Farao te gaan gaan fungeren sooner or later. Nu weet ik niet of dit allemaal ook symbolisch is of niet, daar doe ik nog research naar voor zover ik kan, tis heel lastig deze oude zaken in kaart brengen natuurlijk en al zeker met "harde bewijzen". Het 1 is een logisch gevolg van het ander. [Zie Hebreeen, Exodus en Handelingen voor bijbelse verwijzingen hiernaar].
Buiten de bijbelse verwijzingen staat dit ook in de Koran Soera 28:7-14 maar ook buiten religie wordt dit benoemd (en nu moet ik even zoeken naar exacte namen...)
zijn het Philo (On the Life of Moses), Artapanus en Josehus (Antiquities of the Jews (Boek II) die dit bevestigen vanuit Alexandrië. ook in modernere literatuur van Jan Assman en zelfs Freud, wordt het aangehaald. Het lijkt me dus duidelijk dat Mozes bijzonder zware invloeden mee kreeg uit Egypte.
Dus;quote:Daar Egypte véél verder was op vrijwel álle fronten; Economisch, Astrologisch, Bouwkundig, Militair, noem het maar op (en het bewijs kun je vinden op Plateau van Gizeh), is het bijzonder voordehandliggend dat zij dit ook waren op dit gebied met hun kijk op deze materie.
Zeg jij t maar, want dit is de kwestie.... Hoop dat de post nu wel zichtbaar is, en de logica ook.quote:Dus er is geen keihard bewijs, maar ergens werd gesteld hierboven "dat betekent niet dat heel OT daar vandaan komt", zie je hoe krom een opmerking als dit dan is? Dus oke; Mozes is de absolute Fundering van OT, Zware Egyptische invloeden gehad, maar buiten dat om, schreef hij ff uit de losse pols OT omdat hij "van God op een berg wat instructies kreeg"? Of was het zo dat OT doordrenkt is met die Egyptische kennis, wat perfect in der lijn der verwachting en logica valt?
Zeg jij t maar.
Oke, maargoed, als je betere ideeen hebt over het Mozes verhaal dan bovenstaand, dan hoor ik t ook graag, door is always open. Jij begrijpt niet waar ik t over heb, en ik klaarblijkelijk niet waar jij t over hebt, maar dat denigrerende hoeft niet he.quote:Op vrijdag 5 september 2025 20:11 schreef Haushofer het volgende:
Nee, en zoals ik zei: ik geef het op, want blijkbaar snap je niet wat een wetenschappelijke publicatie is. Je "bronnen" zijn niks anders dan de verzen waar je je op baseert; wetenschappelijke publicaties zijn bronnen omtrent de conclusies die je daarover trekt door experts uit het veld.
Ik kan het niet helderder dan dit maken, Mijk, en zoals ik zei: ik haak af. Deze discussie hebben we vaker gevoerd. Doe jij het op jouw manier, ik ga wat anders doen, iedereen blij.
Haushofer out
Wederom ontbreekt enige logica gespeend op wetenschappelijk inzicht. De premisse "collectief bewustzijn bestaat" is niet feitelijk aan te tonen. Het is speculatief van aard.quote:Op vrijdag 5 september 2025 20:18 schreef Mijk het volgende:
Want bewijs bewustzijn (consciousness) en je bewijst automatisch "god".
Klopt, tis nog niet aangetoond, voor jou lijkt het speculatief, maar in mijn ervaring niet.quote:Op vrijdag 5 september 2025 21:15 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Wederom ontbreekt enige logica gespeend op wetenschappelijk inzicht. De premisse "collectief bewustzijn" is niet feitelijk aan te tonen. Het is speculatief van aard.
Dat moet jij niet tegen mij zeggen maar tegen wetenschappelijk gremia. De wetenschap heeft al decennialang dit concept als onwetenschappelijk beschouwd. Jij bent de laatste der Mohanikanen. Maar blijf er in geloven want dat is kennelijk goed voor jou. Ik geloof er niet in, ook dat is goed voor mij. Allebei even blij?quote:Op vrijdag 5 september 2025 21:27 schreef Mijk het volgende:
[..]
Klopt, tis nog niet aangetoond, voor jou lijkt het speculatief, maar in mijn ervaring niet.
Zo zou jij mij kunnen vertellen hoe nat je werd door in de rivier te springen; waarop ik zeg; is speculatie van jou (terwijl ik nooit in de rivier gesprongen ben). Same thing.
Geloof jij dat je nat kunt worden als je in de rivier springt, of niet?quote:Op vrijdag 5 september 2025 21:36 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Dat moet jij niet tegen mij zeggen maar tegen wetenschappelijk gremia. De wetenschap heeft al decennialang dit concept als onwetenschappelijk beschouwd. Jij bent de laatste der Mohanikanen. Maar blijf er in geloven want dat is kennelijk goed voor jou. Ik geloof er niet in, ook dat is goed voor mij. Allebei even blij?
Doe niet zo kinderachtig. Geef nou gewoon toe dat objectiveerbare feiten en wetenschap niet jouw ding is omdat zij jouw overtuigingen verwerpen. En dat vind jij lastig.quote:Op vrijdag 5 september 2025 21:40 schreef Mijk het volgende:
[..]
Geloof jij dat je nat kunt worden als je in de rivier springt, of niet?
Ik vind helemaal mooiquote:Op vrijdag 5 september 2025 23:28 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Doe niet zo kinderachtig. Geef nou gewoon toe dat objectiveerbare feiten en wetenschap niet jouw ding is omdat zij jouw overtuigingen verwerpen. En dat vind jij lastig.
Zie onderstaande video (24 minuten):quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |