abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218695180
quote:
14s.gif Op donderdag 4 september 2025 23:03 schreef Mijk het volgende:

[..]
Eens, ik denk ook niet dat dit een letterlijk te nemen verhaal is.

Het is imo symbolisch voor;
Slavernij > vrijheid (Samsara(verslaafd aan gedachten en dus "suffering") > Nirvana(verlossing van dát, en daarmee verlossing van ego, thus vrijheid)) Van Chaos naar Orde. Van cirkels lopen, aankomen op de "bestemming" (psychologisch), "coming home".

Samsara (sanskrit, vertaalt letterlijk naar Rondjes Draaien), het was maar een paar 100km. Grappigerwijs móet je dus vele rondjes draaien om daar 40 jaar over te doen, en is het ook zo dat als men geen referentiekader heeft aan de horizon, ze automatisch rondjes gaan lopen. Typerend voor de term. Hier schampen de bijbel en Buddhism/Hinduism elkaar dus. Zowel in letterlijke als figuurlijke zin.

Zoals ik eerder postte, ik weet niet zeker of het in dit topic was, is dat Mozes' vlucht uit Egypte, vooral een vlucht was van de rijkdommen die ze daar genoten (en dus ook datgeen wat Jezus bedoelde met aardse schatten niet najagen). M.a.w.; één van de zwaarste zonden ontlopen en verwerpen; Greed

Je zou de Rode Zee symbolisch kunnen zien voor "gevaarlijke zee om doorheen te gaan", men is bang voor t onbewuste en de trauma's, dat is de enkele reden waarom men psychedelics eng vindt omdat je dan daarmee geconfronteerd wordt. Dus "crossing the red sea" om bij het beloofde land te komen, zou je kunnen interpreteren als confrontatie met Shadow, het onderbewuste stuk van Self waar vooral trauma en schaamte heerst en wat dus krampachtig in de psyche wordt vermeden door Ego wat zich daar niet mee wil identificeren.

Zo zei Rumi ook; "in order to give light, one must first burn", en Jung; "no tree is said to grow to heaven unless its roots reach down into hell", dit is pretty damn accurate als je dat vergelijkt met bovenstaande , mogelijk symbolische uitleg hiervoor.

Daarna; De zee ging open voor spirit, de Farao (symbool voor Rijkdom, Greed, en dus Ego) verdronk in de zee die door god dicht gegooid werd (egodeath) en men kwam in het "beloofde land"...... Jerusalem, de Axis Mundi >> de kern van Self.

Dit is de mogelijke symboliek die ik erin lees, en het klopt vrij sterk imo.

Als je de letterlijke situatie neemt;

Hoe bleven ze eten? Ik weet het, er daalde brood neer door god.
Er kwamen kwartels in massale getallen voor vlees.
God gaf ze te drinken.
Er is nul aantoonbaar dat dit is gebeurd.

Now, nu komt de meest interessante imo, als je de symboliek serieus neemt;
Niemand doet er 40 jaar over om door een woestijn van een paar 100km te komen terwijl er dus een Natie je op de hielen zit.

Waar iemand wél zéker 40 jaar over kan doen, is de identificatie van het ego doorbreken, en dus uit Samsara (rondjes draaien) te stappen, waardoor Nirvana (beloofde land), verkregen wordt.

Mogelijkerwijs zat het zoals bovenstaand in elkaar, puur psychologisch.

Wie zal t zeggen he. Doe mij maar deze half zelfgebrouwde (Mystic) uitleg, omdat ik daar zelf ervaring in heb en t op deze manier gezien heb. Buiten dat behoeft het geen tovenarij en breekt het geen enkele natuurwet.

Wellicht was er ook wel een heel volk die een beloofd land kreeg waar tot op de dag van vandaag enkel oorlog is, dat zou kunnen, maar in dat "beloofde land door god", zou ik niet willen leven. Zie de huidige staat ervan.
Mooi beschreven van die 40 jaar. Zo had ik het nog nooit bekeken, maar hier schuilt zeker een diepere betekenis in. Toen Jezus 40 dagen in de woestijn was, werd hij ook geconfronteerd met de duivel. En de woestijn staat als symbool voor de woonplaats van demonen en ander onrein gespuis.
  zaterdag 6 september 2025 @ 16:07:33 #177
510276 Geldprintkabouter
Clandestiene puntmuts
pi_218695219
quote:
5s.gif Op zaterdag 6 september 2025 14:11 schreef Mijk het volgende:

[..]
Kun je uitleggen waarom gebaseerd op niets? In deze video baseren ze zich wel degelijk op zaken?
Zie post #179 van mijn mede-anti-flauwekulstrijder dop.
Geld maakt niet gelukkig tenzij versleten schoenen wanhopig naar je staren
  Moderator zaterdag 6 september 2025 @ 18:01:16 #178
57816 crew  Mijk
BAM
pi_218696682
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 september 2025 14:58 schreef dop het volgende:

[..]
De video benoemd ideeën gebaseerd op bijbel verhalen, en wijst op mogelijke plekken die overeenkomsten hebben. Maar er wordt nergens bewijs aangedragen.

Simpel voorbeeld, een plek met 12 waterputten en 70 palmen zouden nooit duizenden jaren onveranderd blijven.
bergen met een zwarte top zijn ook niet zo bijzonder en zeldzaam dat ze enkel en alleen 1 specifieke plek kunnen duiden.
Bouw werken en nederzettingen in de woestijn zijn er over tijd ook vele geweest en weer verloren gegaan, je kunt er van alles over fantaseren maar als je niet verder zoekt dan oppervlakkig dan blijft het dus bij fantasie.

Het is niet voor niets dat dit soort verhalen niet verder gaan dan oppervlakkige details.
Het spreekt de fantasie heerlijk aan, maar doet niet aan waarheidsvinding.
Daarom zet ik ook mn twijfels erbijj en post de tegenvideo. Maargoed, "nergens op gebaseerd behalve fantasietjes" is behoorlijk wat anders dan wat je in de video zelf ziet. Maar dan nog; If true that is, we zien heel vaak amerikaanse onderzoekers die t licht ineens gevonden hebben maar ver overdrijven.

"I'm not saying its aliens guys......"
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 16:21 schreef Geldprintkabouter het volgende:
V: welke theorieen zijn er over waar de echte berg Sinaï volgens de bijbel is?
[..]
Zie verder: As popular as the idea that Mt. Sinai is at Jebel al-Lawz in Saudi Arabia may be in certain evangelical (and even Jewish) circles, there is no credible historical, geographical, archaeological, or biblical evidence for this thesis.

Flauwekul dus. @:ejtleeditnA draagt niet echt bij aan het handhaven van de hoge kwaliteitsstandaard van dit forum. Ik vind dat ernstig.
Het laatste deel is aanvallend, wil je die achterwege laten, want dat draagt ook allerminst bij een hoge kwaliteitsstandaard, en die kan ik onderbouwen met terugwerkende kracht. Dus kijk ook even naar je eigen opmerkingen, die dragen ook niet echt bij aan kwaliteit. Dat van @ejtleeditnA , is tenminste EEN bijdrage aan waar dit topic over gaat.

Enkel roepen "fantasietjes", "ongefundeerde zaakjes", "flauwekultjes" en andere denigrerende termen, helpt al helemaal niet, dus ik wil je vragen om dat te stoppen zodat de kwaliteit verder omhoog gaat ^O^ bedankt.
As above, so below.
  zaterdag 6 september 2025 @ 21:21:49 #179
545 dop
:copyright: dop
pi_218698439
quote:
14s.gif Op zaterdag 6 september 2025 18:01 schreef Mijk het volgende:

[..]
Daarom zet ik ook mn twijfels erbijj en post de tegenvideo. Maargoed, "nergens op gebaseerd behalve fantasietjes" is behoorlijk wat anders dan wat je in de video zelf ziet. Maar dan nog; If true that is, we zien heel vaak amerikaanse onderzoekers die t licht ineens gevonden hebben maar ver overdrijven.

"I'm not saying its aliens guys......"
Ik snap dat je fantasietjes wat lastig vind, maar het baseert zich niet op feiten, wat blijft er dan over?
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  Moderator zaterdag 6 september 2025 @ 21:36:27 #180
57816 crew  Mijk
BAM
pi_218698601
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 september 2025 21:21 schreef dop het volgende:

[..]
Ik snap dat je fantasietjes wat lastig vind, maar het baseert zich niet op feiten, wat blijft er dan over?
Hypotheses.
Mogelijke scenario's.
Mogelijke inzichtgen / filosofien over dit onderwerp.

"Fantasietjes" en "Flauewkultjes" is een beetje kinderlijk niveau van discussieren imo, of vind jij dat dat wel ten goede komt aan de kwaliteit hier? Kan ook natuurlijk, dan hoor ik t graag.

Overigens; ik geloof ook niet in wat daar gezegd wordt he. Dus ja, weet niet precies waar je heen wilt met deze opmerking.

quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 18:44 schreef Geldprintkabouter het volgende:

[..]
Vragen staat vrij maar ik heb geen zin om te voldoen aan jouw absurde en bijzonder slecht gemotiveerd verzoek omdat jij duidelijk iets anders wil.

Vragen staat vrij, uiteraard. Maar ik zie niet waarom ik bijzonder slechte motivatie geef, kun jij die motiveren?

quote:
Dus moderator, veel succes verder. Dit heeft verder geen enkele zin meer voor mij. Ik ga Ali maar eens opzoeken om over jou te babbelen. Wie volgt?
Nou, veel plezier bij ali, al ga je naar de paus om t over mij te hebben, ik vind helemaal mooi ^O^
As above, so below.
  zondag 7 september 2025 @ 08:32:11 #181
545 dop
pi_218700841
quote:
14s.gif Op zaterdag 6 september 2025 21:36 schreef Mijk het volgende:

[..]
Hypotheses.
met hypothese heeft het niets te maken, het is geen aanname voor verder onderzoek, in het filmpje wordt een ideetje opgegooid waar verder niets mee wordt gedaan
quote:
Mogelijke scenario's.
Mogelijke inzichtgen / filosofien over dit onderwerp.
wat mij betreft allemaal niet omdat het gewoon ontbreekt aan voldoende ondergrond om hier van te spreken
quote:
"Fantasietjes" en "Flauewkultjes" is een beetje kinderlijk niveau van discussieren imo, of vind jij dat dat wel ten goede komt aan de kwaliteit hier? Kan ook natuurlijk, dan hoor ik t graag.
Het filmpje gaat dan ook op een niet wetenschappelijk en flauw niveau om met het geheel. (Mijn mening)
Wat ieder daar van vind is een mening, en daar valt fantasietje en flauwekul ook onder.

Het filmpje komt de kwaliteit ook niet ten goede, helaas.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
pi_218704031
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 13:47 schreef Mijk het volgende:

[..]
Zeer mooi stuk, maar ook wel beetje spiced up dat ze hier de daadwerkelijke crossing gevonden zouden hebben, want kijk dit stuk maar ns. De vertaling Rode Zee, was origineel Reed Sea (Riet-Zee), en dan krijg je een behoorlijk tegen argument, in deze video;

Bekijk deze YouTube-video

Bedankt voor het posten tho, helemaal gezien, sterk stuk, maar waarheid? Not sure, als je deze video van NGC ziet. Dit is ook zéér plausibel, als we het hebben over de letterlijke tocht that is. Hier zou ook plausibel zijn hoe "het water weg kan trekken", zonder "Divine Intervention", al is het be-la-che-lijk zeldzaam, zo herinner ik me in bovenstaande vid. Heb m een tijdje terug gezien.
Als we het verhaal voor het gemak letterlijk nemen, dan worden er inderdaad interessante punten in de NGC documentaire aangehaald, zoals dat het volk Israël genoemd wordt op de stele van Merenptah en op een andere tablet de naam Jahweh.

Er wordt volgens mij wel een fout gemaakt rond 25:15. Als ze de afstand berekenen tussen twee punten waar de Israëlieten de Rode Zee zouden hebben overgestoken, noemen ze in de video een afstand van 30 miles (~50 km). Ze stellen op basis hiervan: zelfs als Mozes de zee had gespleten, hoe hadden de Israëlieten een afstand van 50 km in één nacht (volgens de Bijbel) lopend kunnen afleggen? Hieruit concluderen ze dan dat het onmogelijk is.

Als ik echter op Google Maps de afstand tussen dezelfde twee punten laat berekenen, is de afstand 15 km (zie screenshot hieronder) en daar doe je volgens berekeningen 2-3 uur over om die te lopen. Als je die tijd zelfs ruimer neemt: 4 uur, of zelfs 6 uur, dan klopt het alsnog aardig met het verhaal in de Bijbel (Exodus 14): dat de oversteek 's nachts plaatsvond en bij zonsopgang afgerond was (6-8 uur). Ik zeg dit niet om het verhaal kloppend te krijgen, maar wat ze “onmogelijk” achten in de docu, lijkt bij nader inzien toch wel mogelijk.

Ze sluiten deze plaats van oversteek uit als mogelijkheid vanwege een verkeerde berekening, en op basis hiervan zoeken ze vanaf 25:40 naar een andere locatie (in het noorden) voor de oversteek en komen ze met de theorie van Red Sea = Reed Sea (Rietzee).

De route die ze hierbij uitstippelen (de kortste weg naar het beloofde land, langs de Middellandse Zee) vind ik niet echt passen bij de rest van het verhaal. De berg Horeb ontbreekt hierin, waar Mozes de stenen tafelen zou hebben ontvangen. Langs die route komen er geen bergen voor; die liggen meer in het zuiden. De oversteek bij de Jordaanrivier zou ook niet nodig zijn geweest als de Israëlieten het land vanuit het zuiden waren ingetrokken. Aan het einde van de documentaire wordt aangegeven dat de theorie over de "Reed Sea" ook niet echt overtuigend is.

[ Bericht 2% gewijzigd door ejtleeditnA op 07-09-2025 18:37:16 ]
pi_218704054
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 september 2025 14:58 schreef dop het volgende:

[..]
De video benoemd ideeën gebaseerd op bijbel verhalen, en wijst op mogelijke plekken die overeenkomsten hebben. Maar er wordt nergens bewijs aangedragen.

Simpel voorbeeld, een plek met 12 waterputten en 70 palmen zouden nooit duizenden jaren onveranderd blijven.
bergen met een zwarte top zijn ook niet zo bijzonder en zeldzaam dat ze enkel en alleen 1 specifieke plek kunnen duiden.
Bouw werken en nederzettingen in de woestijn zijn er over tijd ook vele geweest en weer verloren gegaan, je kunt er van alles over fantaseren maar als je niet verder zoekt dan oppervlakkig dan blijft het dus bij fantasie.

Het is niet voor niets dat dit soort verhalen niet verder gaan dan oppervlakkige details.
Het spreekt de fantasie heerlijk aan, maar doet niet aan waarheidsvinding.
Het gaat mij meer om de som van alle vondsten die in die omgeving zijn gedaan, die m.i. aardig aansluiten bij het verhaal. Als het alleen om bijvoorbeeld de rotstekeningen of alleen het altaar ging, dan zou ik het niet geloofwaardig vinden. Er moet natuurlijk meer onderzoek gedaan worden, wat de Arabieren tegenhouden, vanwege “Israël”, maar op basis van wat men in die omgeving gevonden heeft, vind ik die theorie wel aannemelijker dan dat het om het Sinaïgebergte (in Egypte) gaat.

Er wordt niet gezegd dat de palmbomen die je in de video ziet, dezelfde palmbomen uit het Exodus-verhaal zijn en dat ze dus duizenden jaren oud zijn, maar dat er op die plek nog steeds een oase is met palmbomen. Wat betreft waterputten heb ik dat even moeten opzoeken, maar waterputten kunnen duizenden jaren oud zijn en nog in gebruik zijn, zoals de Hadaj- en Zamzam-waterput in Saoedi-Arabië, Chand Baori in India, en vele irrigatiesystemen die soms verbonden zijn met waterputten die duizenden jaren oud zijn. Zolang mensen er gebruik van maken en de putten onderhouden worden, kunnen ze lang meegaan.
  zondag 7 september 2025 @ 17:01:46 #184
545 dop
pi_218706656
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 14:21 schreef ejtleeditnA het volgende:

[..]
Het gaat mij meer om de som van alle vondsten die in die omgeving zijn gedaan, die m.i. aardig aansluiten bij het verhaal. Als het alleen om bijvoorbeeld de rotstekeningen of alleen het altaar ging, dan zou ik het niet geloofwaardig vinden. Er moet natuurlijk meer onderzoek gedaan worden, wat de Arabieren tegenhouden, vanwege “Israël”, maar op basis van wat men in die omgeving gevonden heeft, vind ik die theorie wel aannemelijker dan dat het om het Sinaïgebergte (in Egypte) gaat.

Er wordt niet gezegd dat de palmbomen die je in de video ziet, dezelfde palmbomen uit het Exodus-verhaal zijn en dat ze dus duizenden jaren oud zijn, maar dat er op die plek nog steeds een oase is met palmbomen. Wat betreft waterputten heb ik dat even moeten opzoeken, maar waterputten kunnen duizenden jaren oud zijn en nog in gebruik zijn, zoals de Hadaj- en Zamzam-waterput in Saoedi-Arabië, Chand Baori in India, en vele irrigatiesystemen die soms verbonden zijn met waterputten die duizenden jaren oud zijn. Zolang mensen er gebruik van maken en de putten onderhouden worden, kunnen ze lang meegaan.
De som van welke vondsten?

Als ik een kasteel een punthoed en een bezemsteel vind. Heb dan ook genoeg bij elkaar om te zeggen dat Harry Potter misschien wel echt heeft bestaan?

Het hele probleem is dat er niets gevonden is dat je kunt linken aan exodus. Dat heeft niets met Arabieren van doen maar met gebrek aan wetenschappelijk bewijs.

vraag je eens af wat je zoal zult vinden op een duizenden jaren oude plek in de woestijn waar water is?
Zijn dit nu werkelijk heel opmerkelijke dingen die samen bijzonder zijn voor deze specifieke plek?
  Moderator zondag 7 september 2025 @ 19:28:49 #185
57816 crew  Mijk
BAM
pi_218708570
quote:
1s.gif Op zondag 7 september 2025 17:01 schreef dop het volgende:

[..]

Als ik een kasteel een punthoed en een bezemsteel vind. Heb dan ook genoeg bij elkaar om te zeggen dat Harry Potter misschien wel echt heeft bestaan?

Het hele probleem is dat er niets gevonden is dat je kunt linken aan exodus. Dat heeft niets met Arabieren van doen maar met gebrek aan wetenschappelijk bewijs.

vraag je eens af wat je zoal zult vinden op een duizenden jaren oude plek in de woestijn waar water is?
Zijn dit nu werkelijk heel opmerkelijke dingen die samen bijzonder zijn voor deze specifieke plek?

Ik vind dit toch behoorlijk wat anders.

Ik bedoel; als je één plek vindt die identiek is aan de bijbelse verhalen.
Als op die plek ook nog eens een "pad" is gevonden onderwater waar dit gebeurd zou zijjn.
Op diezelfde plek was het ruim genoeg voor alle joden die daar zouden zitten.
Het ook nog die stenen heeft staan waar mozes het over had in een bepaalde vorm.
Er een rots is die identiek is aan wat er gezegd werd (split rock).
Onderwater ook eea gevonden werd , wat dus overblijfselen kunnen zijn van die tocht.
Er ook oude tekeningen van t lam enzovoorts worden gevonden daar bij de berg die OT aangeeft.
De piloot duidelijke instructies kreeg om dat niet te onderzoeken, dit wel deed en tóch de overeenkomst zag.
De oases op de puntkomma nauwkeurig er nog steeds staan.
De tocht in 1 nacht gemaakt zou kunnen worden, want ik hoor men over 50km die niet te overbruggen zijn in 1 nacht, ik liep/loop lange afstanden op 6kmu (niet rennen, lopen), dan doe je er minder dan 10 uur over wat je als 1 nacht zou kunnen zien.

Dan heb je t over wat meer dan een bezemsteel en een punthoed imo.

Goed, zoals gezegd; ik geloof ook niet in de letterlijke zin van dit woord, maar de overeenkomsten zijn op zn minst opmerkelijk te noemen. Er is geen wetenschappelijk bewijs omdat die wetenschappers geweerd worden uit SA. Maar zegt dat dat het 100% onzin is? Nee, verre van. Tis een goede hypothese imo, ondanks dat het (vrij ver) buiten mijn interpretaties hiervan gaat. Wat ik lastig geloven vind, is "hoe kwamen ze aan eten".... en daar begint de controvesiele shit in dit hele verhaal. Dus idd voor mij ook niet persee waarheid, nogmaals; wel opmerkelijk.

Dus oneens over het harrypotter gedeelte, dan moet men met wat meer komen dan enkel een bezemsteel en een punthoed versus bovenstaande.
As above, so below.
pi_218709334
quote:

[..]

Dan is er toch “niets” gevonden? Ik zie het “hele probleem” eigenlijk niet.

Verder eens met Mijk hierboven.
  zondag 7 september 2025 @ 20:22:18 #187
545 dop
pi_218709404
quote:
3s.gif Op zondag 7 september 2025 19:28 schreef Mijk het volgende:

[..]
Ik vind dit toch behoorlijk wat anders.

Ik bedoel; als je één plek vindt die identiek is aan de bijbelse verhalen.
identiek nog wel, het moet niet gekker worden
quote:
Als op die plek ook nog eens een "pad" is gevonden onderwater waar dit gebeurd zou zijjn.
er is geen pad gevonden dat verzin je terplekke, er is een plaats gevonden waar een oversteek mogelijk zou zijn als je graag wil geloven in het verhaal
quote:
Het ook nog die stenen heeft staan waar mozes het over had in een bepaalde vorm.
Er een rots is die identiek is aan wat er gezegd werd (split rock).
is dat heel bijzonder een split rock?
quote:
Onderwater ook eea gevonden werd , wat dus overblijfselen kunnen zijn van die tocht.
er is niets gevonden maar je kunt natuurlijk je fantasie de vrije loop laten en zeggen dat wat er op de zeebodem leeft de vorm heeft van een kar
quote:
Er ook oude tekeningen van t lam enzovoorts worden gevonden daar bij de berg die OT aangeeft.
tekening van een os over de leeftijd en de tekenaar weet je niets
quote:
De piloot duidelijke instructies kreeg om dat niet te onderzoeken, dit wel deed en tóch de overeenkomst zag.
De oases op de puntkomma nauwkeurig er nog steeds staan.
ow grappig hadden ze toen ook al beton, dat wist ik niet maar leuk dat jij het op de puntkomma nauwkeurig vind, je begint nu toch echt door te slaan neem jezelf eens wat serieuzer en verkondig geen onzin
quote:
De tocht in 1 nacht gemaakt zou kunnen worden, want ik hoor men over 50km die niet te overbruggen zijn in 1 nacht, ik liep/loop lange afstanden op 6kmu (niet rennen, lopen), dan doe je er minder dan 10 uur over wat je als 1 nacht zou kunnen zien.
ieder wel denkend mens weet dat je zeer goed getraind moet zijn om 6km/h te lopen maar prima deze ga ik verder niet in twijfel trekken ik heb geen idee wat realistisch is in die situatie
quote:
Dan heb je t over wat meer dan een bezemsteel en een punthoed imo.

Goed, zoals gezegd; ik geloof ook niet in de letterlijke zin van dit woord, maar de overeenkomsten zijn op zn minst opmerkelijk te noemen.
het zijn geen bijzondere zaken die in de video aan elkaar worden geknoopt
quote:
Er is geen wetenschappelijk bewijs omdat die wetenschappers geweerd worden uit SA. Maar zegt dat dat het 100% onzin is? Nee, verre van.
zeker wel gezien in de video te zien is dat het prima lukt om in het gebied te komen en te onderzoeken en filmen, je mogelijk ilegaal maar dan lukt het ook om monsters te nemen en te onderzoeken maar nee dat mocht natuurlijk niet, dat is een drogreden als je reeds de regels aan je laars hebt gelapt
quote:
Tis een goede hypothese imo, ondanks dat het (vrij ver) buiten mijn interpretaties hiervan gaat.
een hypothese is de basis van verder onderzoek, als je slechts een muntje opgooit dan kun je niet spreken over een hypothese
quote:
Wat ik lastig geloven vind, is "hoe kwamen ze aan eten".... en daar begint de controvesiele shit in dit hele verhaal. Dus idd voor mij ook niet persee waarheid, nogmaals; wel opmerkelijk.

Dus oneens over het harrypotter gedeelte, dan moet men met wat meer komen dan enkel een bezemsteel en een punthoed versus bovenstaande.
Natuurlijk is mijn Harry Potter voorbeeld zwak, dat was de bedoeling, ik snap niet waarom jij vind dat een opeenstapeling van zwakke argumenten in eens sterk zijn.
  zondag 7 september 2025 @ 20:28:54 #188
545 dop
pi_218709474
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 20:16 schreef ejtleeditnA het volgende:

[..]
Dan is er toch “niets” gevonden? Ik zie het “hele probleem” eigenlijk niet.
helemaal prima je mag een rijke fantasie hebben maar neem het mij niet kwalijk dat ik dat dan fantasie vind
quote:
Verder eens met Mijk hierboven.
Ook
Dat is je goed recht.
  Moderator zondag 7 september 2025 @ 20:48:49 #189
57816 crew  Mijk
BAM
pi_218709649
quote:
1s.gif Op zondag 7 september 2025 20:22 schreef dop het volgende:

[..]
identiek nog wel, het moet niet gekker worden
Het was de enige plek die vrij identiek was/is , die men kon vinden zo lijkt.

quote:
[..]
er is geen pad gevonden dat verzin je terplekke, er is een plaats gevonden waar een oversteek mogelijk zou zijn als je graag wil geloven in het verhaal
[..]
Zoals gezegd, ik geloof niet in dit verhaal.

quote:
is dat heel bijzonder een split rock?
Ja, wel als dat een optelsom is van dit geheel, dan klopt het verhaal meer en meer, circumstantial evidence.

quote:
er is niets gevonden maar je kunt natuurlijk je fantasie de vrije loop laten en zeggen dat wat er op de zeebodem leeft de vorm heeft van een kar
Oke.

quote:
[..]
tekening van een os over de leeftijd en de tekenaar weet je niets
[..]
Dit is tot nu toe t enige valide argument.

quote:
ow grappig hadden ze toen ook al beton, dat wist ik niet maar leuk dat jij het op de puntkomma nauwkeurig vind, je begint nu toch echt door te slaan neem jezelf eens wat serieuzer en verkondig geen onzin
Doorslaan? in wat? Nogmaals, lees even mee >> ik geloof deze theorie NIET << . De oases is geen beton voor nodig he, dat zijn bomen met water eromheen, dus ik weet niet waar je dat vandaan haalt.

quote:
[..]
ieder wel denkend mens weet dat je zeer goed getraind moet zijn om 6km/h te lopen maar prima deze ga ik verder niet in twijfel trekken ik heb geen idee wat realistisch is in die situatie
6km stevig doorlopen voor 50km aan 1 stuk is behoorlijk ja. Maar in geval van doodsangst, is dat nog niet de helft van waar een mens toe in staat is. Je onderschat hier adrenaline. Zelfs al was het 5kmu, wat "wandeltempo" is over t algemeen, dan nog steeds moet je getrained zijn idd. Maar als jij voor je leven loopt, dan loop je. Ook het dubbele, al zal dat dan niet in 1 nacht zijn.

quote:
[..]
het zijn geen bijzondere zaken die in de video aan elkaar worden geknoopt
[..]
zeker wel gezien in de video te zien is dat het prima lukt om in het gebied te komen en te onderzoeken en filmen, je mogelijk ilegaal maar dan lukt het ook om monsters te nemen en te onderzoeken maar nee dat mocht natuurlijk niet, dat is een drogreden als je reeds de regels aan je laars hebt gelapt
Dan zou er op zn minst toch "EEN" wetenschappelijk artikel hier ergens over moeten zijn zou je zeggen (of iig een poging daartoe). Een wetenschappelijk onderzoek uitvoeren is behoorlijk wat anders dan met je camera ergens komen om wat op te nemen he? Hele excavation sites opzetten is wat anders dan her en der even wat filmen en foto's nemen.

quote:
[..]
een hypothese is de basis van verder onderzoek, als je slechts een muntje opgooit dan kun je niet spreken over een hypothese
[..]
Natuurlijk is mijn Harry Potter voorbeeld zwak, dat was de bedoeling, ik snap niet waarom jij vind dat een opeenstapeling van zwakke argumenten in eens sterk zijn.
Ik vind het zelf niet zo zeer zwakke argumenten, het is in lijn met wat er in de bijbel staat, sterk in lijn ook, als je beseft dat dit dus 2k+ y terug zou zijn dan.

Nogmaals, omdat je allerlei dingen erbij verzint (doorslaan, fantasien de vrije loop laten gaan enz); ik geloof niet in deze theorie, maar vind m wel opmerkelijk accuraat, thats all.

Als je dit zou vergelijken met een forensisch onderzoek bij een moord ofzo, dan wordt een site als dit, met de gegevens die er zijn, zéker serieus genomen gezien de overeenkomsten die de video laat zien. Dus of dit wetenschappelijk goed onderzocht is, i doubt it.

Dit is niet argument voor argument afgaan of het "geloofwaardig" zou zijn, juist de optelling van dat alles, maakt t een interessante theorie, en klopt het dus geografisch vrij sterk met wat de bijbel te melden heeft.
As above, so below.
pi_218709801
quote:
1s.gif Op zondag 7 september 2025 20:28 schreef dop het volgende:

[..]
helemaal prima je mag een rijke fantasie hebben maar neem het mij niet kwalijk dat ik dat dan fantasie vind
[..]
Ook
Dat is je goed recht.
Het heeft niets met mijn fantasie te maken als je zelf aangeeft dat je het "hele probleem" ziet in het "niets" vinden. We wisselden hier gemoedelijk van gedachten met elkaar, maar als je er zo fel op reageert (en dat vanaf het begin), dan kan je je beter afvragen waarom dat zo is. Voor iets wat "niets" is maakt het toch wel veel los in je. Voor mij i.i.g. reden om de discussie niet verder met je voort te zetten.

[ Bericht 3% gewijzigd door ejtleeditnA op 07-09-2025 21:19:43 ]
pi_218710106
quote:
3s.gif Op zondag 7 september 2025 20:48 schreef Mijk het volgende:
Doorslaan? in wat? Nogmaals, lees even mee >> ik geloof deze theorie NIET << . De oases is geen beton voor nodig he, dat zijn bomen met water eromheen, dus ik weet niet waar je dat vandaan haalt.
Hij ziet die waterputten waarvan de wanden met modern beton zijn verstevigd en denkt waarschijnlijk: Dat kan niet duizenden jaren oud zijn, want het beton is modern. Hij begrijpt niet dat waterputten die duizenden jaren in gebruik zijn, gerepareerd, vernieuwd en versterkt kunnen worden (ook met modern beton). Dat wil niet zeggen dat de waterbron die daar aanwezig is niet oud is.
  zondag 7 september 2025 @ 22:22:25 #192
545 dop
pi_218710438
quote:
3s.gif Op zondag 7 september 2025 20:48 schreef Mijk het volgende:

[..]
Het was de enige plek die vrij identiek was/is , die men kon vinden zo lijkt.
misschien toch eens de betekenis van het woord identiek opzoeken,
quote:
[..]
Zoals gezegd, ik geloof niet in dit verhaal.
[..]
ik ook niet, maar als jij denkt een pad te hebben gezien in het filmpje dan verbaasd mij dat nogal.
quote:
Ja, wel als dat een optelsom is van dit geheel, dan klopt het verhaal meer en meer, circumstantial evidence.
[..]
misschien ook eens opzoeken wat citcumstatial evidence is
quote:
Oke.
[..]
Dit is tot nu toe t enige valide argument.
[..]
[..]
jij sprak over op de punt komma nauwkeurig, wat bedoel je daar dan mee.
quote:
6km stevig doorlopen voor 50km aan 1 stuk is behoorlijk ja. Maar in geval van doodsangst, is dat nog niet de helft van waar een mens toe in staat is. Je onderschat hier adrenaline. Zelfs al was het 5kmu, wat "wandeltempo" is over t algemeen, dan nog steeds moet je getrained zijn idd. Maar als jij voor je leven loopt, dan loop je. Ook het dubbele, al zal dat dan niet in 1 nacht zijn.
[..]
Dan zou er op zn minst toch "EEN" wetenschappelijk artikel hier ergens over moeten zijn zou je zeggen (of iig een poging daartoe). Een wetenschappelijk onderzoek uitvoeren is behoorlijk wat anders dan met je camera ergens komen om wat op te nemen he? Hele excavation sites opzetten is wat anders dan her en der even wat filmen en foto's nemen.
[..]
het zou prima mogelijk zijn om wat monsters te nemen en te onderzoeken, maar ondanks dat ze stellen de regels te hebben overtreden komen ze er niet toe om het minimale te doen om tot bewijs te komen voor hun ideeën
quote:
Ik vind het zelf niet zo zeer zwakke argumenten, het is in lijn met wat er in de bijbel staat, sterk in lijn ook, als je beseft dat dit dus 2k+ y terug zou zijn dan.
3k+ exodus is ruim 1200 tot 1400jaar voor Christus
quote:
Nogmaals, omdat je allerlei dingen erbij verzint (doorslaan, fantasien de vrije loop laten gaan enz); ik geloof niet in deze theorie, maar vind m wel opmerkelijk accuraat, thats all.

Als je dit zou vergelijken met een forensisch onderzoek bij een moord ofzo, dan wordt een site als dit, met de gegevens die er zijn, zéker serieus genomen gezien de overeenkomsten die de video laat zien. Dus of dit wetenschappelijk goed onderzocht is, i doubt it.

Dit is niet argument voor argument afgaan of het "geloofwaardig" zou zijn, juist de optelling van dat alles, maakt t een interessante theorie, en klopt het dus geografisch vrij sterk met wat de bijbel te melden heeft.
De optelling van zwakke argumenten geeft een zwak argument.
De optelling van fantasie en speculatie geeft een gefantaseerd geheel.
  zondag 7 september 2025 @ 23:16:58 #193
16305 Jappie
parttime reverend
pi_218710712
Ik denk dat het er niet zo veel toe doet of je iets nu wel fantasie vind of niet, ikzelf heb bij fantasie meer het idee van een aaneenschakeling van ideeen in mijn hoofd die samen een werkelijkheid vormen waar ik verder voor geen meter onderzoek naar heb gedaan. Geen sites heb bezocht, etcetera etcetera...

Je zou wellicht kunnen stellen dat eea niet zorgvuldig onderzocht is en daarmee het geheel als onvoldoende onderbouwd kunnen bestempelen maar de gebruikte terminologie "fantasietje" in de verkleinende vorm heeft slechts ten doel exact dat...kleineren/ belachelijk maken. Als je er mee weg komt..soit..het blijft lompe horken gedrag maar dat zegt meer iets over de poster zelf dan over het onderwerp van keuze.
Als je er na tig keer wel een keer op aangesproken wordt dan zou een normale reactie zijn geweest even wat zelfreflectie toepassen...erkennen dat je idd wel wat mag minderen qua flames of beledigingen en weer door.

Nu krijgen we achteraf een totaal uit zijn voegen gebarsten discussie over het onderwerp van de oorspronkelijke post terwijl dat de issue helemaal niet is. De issue is het handhaven van een bepaalde etiquette ten aanzien van de wijze van omgang naar elkaar.

Plain and simple: Shape up or ship out.
  Moderator maandag 8 september 2025 @ 01:54:32 #194
57816 crew  Mijk
BAM
pi_218710935
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 23:16 schreef Jappie het volgende:
Ik denk dat het er niet zo veel toe doet of je iets nu wel fantasie vind of niet, ikzelf heb bij fantasie meer het idee van een aaneenschakeling van ideeen in mijn hoofd die samen een werkelijkheid vormen waar ik verder voor geen meter onderzoek naar heb gedaan. Geen sites heb bezocht, etcetera etcetera...

Je zou wellicht kunnen stellen dat eea niet zorgvuldig onderzocht is en daarmee het geheel als onvoldoende onderbouwd kunnen bestempelen maar de gebruikte terminologie "fantasietje" in de verkleinende vorm heeft slechts ten doel exact dat...kleineren/ belachelijk maken. Als je er mee weg komt..soit..het blijft lompe horken gedrag maar dat zegt meer iets over de poster zelf dan over het onderwerp van keuze.
Als je er na tig keer wel een keer op aangesproken wordt dan zou een normale reactie zijn geweest even wat zelfreflectie toepassen...erkennen dat je idd wel wat mag minderen qua flames of beledigingen en weer door.

Nu krijgen we achteraf een totaal uit zijn voegen gebarsten discussie over het onderwerp van de oorspronkelijke post terwijl dat de issue helemaal niet is. De issue is het handhaven van een bepaalde etiquette ten aanzien van de wijze van omgang naar elkaar.

Plain and simple: Shape up or ship out.
Ja, eens met dit en droevig, ik was blij verrast dat het een keer over de inhoud ging waar nu ook weer op de vorm gespeeld gaat worden. En dat is ook een herhaling die ik zie gebeuren steeds, wat jammer is.

Zo bedoel ik met identiek dat er vele identieke kenmerken zijn uit exodus wat in deze video voorkomt. Circumstantial evidence, dat er indirecte mogelijke "bewijzen" zich opstapelen vanuit die kenmerken, en puntkomma nauwkeurig 12 wells die er tot vandaag de dag zijn, zo zegt de video. En nee, natuurlijk was er geen beton 8)7

Er is idd helemaal geen hard bewijs maar de vraag is of dat daar écht niet te vinden is. Als dit soort theorien niet eens meer besproken kunnen worden omdat er geen hard bewijs is, kunnen we net zo goed helemaal geen religie meer bespreken hier en dan kan eigenlijk dit hele subforum opgedoekt worden.

Goed, dat het over dit soort woorden moet gaan dat wijkt al weer af van de relevantie van de inhoud dus stop ik ook met erop in gaan. Dat draagt ook niet bij aan de kwaliteit hier en is niet het niveau van discussie over dit soort zaken wat ik zelf graag zie of gewend ben in deze materie.

En idd, dat belachelijk-makende mag er ook vanaf met de verkleinwoordjes. Het is onnodig, en als t dan toch allemaal fantasietjes zijn en bedenkseltjes vraag ik me af waarom men uberhaupt komt posten in een subforum, en al helemaal in topics als dit.
As above, so below.
  maandag 8 september 2025 @ 21:06:50 #195
545 dop
pi_218718105
quote:
9s.gif Op maandag 8 september 2025 01:54 schreef Mijk het volgende:

[..]
Ja, eens met dit en droevig, ik was blij verrast dat het een keer over de inhoud ging waar nu ook weer op de vorm gespeeld gaat worden. En dat is ook een herhaling die ik zie gebeuren steeds, wat jammer is.

Zo bedoel ik met identiek dat er vele identieke kenmerken zijn uit exodus wat in deze video voorkomt.
identiek betekent exact hetzelfde, en niet deels gelijkend of met deels gelijkende kenmerken , als je over fantasie valt mag je zelf ook wel wat meer je best doen om het niet uit zijn verband te trekken
quote:
Circumstantial evidence, dat er indirecte mogelijke "bewijzen" zich
hier ga je ook scheef circumstantial evidence, is indirect bewijs, en niet mogelijk bewijs. Denk aan dna vingerafdrukken die aantonen dat je op de plek van de misdaad bent geweest maar niet direct bewijzen dat je de moord hebt gepleed
quote:
opstapelen vanuit die kenmerken, en puntkomma nauwkeurig 12 wells die er tot vandaag de dag zijn, zo zegt de video. En nee, natuurlijk was er geen beton 8)7
je zij dat de oase op de puntkomma nauwkeurig overeenkwam, leuk geprobeerd.
quote:
Er is idd helemaal geen hard bewijs maar de vraag is of dat daar écht niet te vinden is.
dat is wat mij betreft het hele probleem, we droppen een filmpje zonder enige onderbouwing en als iemand het dan een fantasietje noemt dan vinden we dat flauw, ja snap ik maar kom dan zelf met feiten en meer onderbouwing, er valt namelijk niets te bespreken als er alleen muntjes worden opgegooid
quote:
Als dit soort theorien niet eens meer besproken kunnen worden omdat er geen hard bewijs is, kunnen we net zo goed helemaal geen religie meer bespreken hier en dan kan eigenlijk dit hele subforum opgedoekt worden.

Goed, dat het over dit soort woorden moet gaan dat wijkt al weer af van de relevantie van de inhoud dus stop ik ook met erop in gaan. Dat draagt ook niet bij aan de kwaliteit hier en is niet het niveau van discussie over dit soort zaken wat ik zelf graag zie of gewend ben in deze materie.
sorry ik snap best dat je fantasietje niet leuk vind maar je zet er zelf ook geen kwaliteit tegen over als onderzoek of filmpjes van lage tot geen kwaliteit is dan vind ik dat dit gewoon hier gezegd mag worden
quote:
En idd, dat belachelijk-makende mag er ook vanaf met de verkleinwoordjes. Het is onnodig, en als t dan toch allemaal fantasietjes zijn en bedenkseltjes vraag ik me af waarom men uberhaupt komt posten in een subforum, en al helemaal in topics als dit.
Het mes snijdt aan 2 kanten.
  dinsdag 9 september 2025 @ 06:47:42 #196
510276 Geldprintkabouter
Clandestiene puntmuts
pi_218719566
quote:
1s.gif Op maandag 8 september 2025 21:06 schreef dop het volgende:

[..]
identiek betekent exact hetzelfde, en niet deels gelijkend of met deels gelijkende kenmerken , als je over fantasie valt mag je zelf ook wel wat meer je best doen om het niet uit zijn verband te trekken
[..]
hier ga je ook scheef circumstantial evidence, is indirect bewijs, en niet mogelijk bewijs. Denk aan dna vingerafdrukken die aantonen dat je op de plek van de misdaad bent geweest maar niet direct bewijzen dat je de moord hebt gepleed
[..]
je zij dat de oase op de puntkomma nauwkeurig overeenkwam, leuk geprobeerd.
[..]
dat is wat mij betreft het hele probleem, we droppen een filmpje zonder enige onderbouwing en als iemand het dan een fantasietje noemt dan vinden we dat flauw, ja snap ik maar kom dan zelf met feiten en meer onderbouwing, er valt namelijk niets te bespreken als er alleen muntjes worden opgegooid
[..]
sorry ik snap best dat je fantasietje niet leuk vind maar je zet er zelf ook geen kwaliteit tegen over als onderzoek of filmpjes van lage tot geen kwaliteit is dan vind ik dat dit gewoon hier gezegd mag worden
[..]
Het mes snijdt aan 2 kanten.
Fantastisch wijze van repliek leveren @dop maar het heeft geen zin met deze moderator. Want hij weet het verschil niet tussen kritiek op de inhoud en kritiek op de man. Hij brandt wetenschap af maar allerlei rare en dubieuze filmpjes die hier worden getoond zijn volgens hem wel interessant. F&L is nu in handen van iemand die zijn eigen opvattingen - die volgens jou en mij zeer twijfelachtig zijn - ons door de strot wil duwen. Klagen daarover heeft geen enkele zin. Dit forum is zo dood als een pier.
  dinsdag 9 september 2025 @ 07:11:52 #197
510276 Geldprintkabouter
Clandestiene puntmuts
pi_218719651
quote:

_O_ _O_ _O_

De beste quote die ik ooit op fok heb gelezen. Mensen die alleen hun eigen logica hanteren en wetenschap verwerpen, beweren te vaak absurde dingen.
  dinsdag 9 september 2025 @ 11:04:15 #198
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_218720999
quote:
3s.gif Op zondag 7 september 2025 19:28 schreef Mijk het volgende:
quote:
1s.gif Op zondag 7 september 2025 20:22 schreef dop het volgende:
We hebben het wel over circa 2 miljoen mensen (600.000 mannen, daarnaast nog vrouwen en kinderen) plus huisraad en vee he? Als de eersten aan de overkant zijn staat aan de andere kant nog een menigte in de rij...
  Moderator dinsdag 9 september 2025 @ 11:50:41 #199
57816 crew  Mijk
BAM
pi_218721288
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 11:04 schreef hoatzin het volgende:

[..]
[..]
We hebben het wel over circa 2 miljoen mensen (600.000 mannen, daarnaast nog vrouwen en kinderen) plus huisraad en vee he? Als de eersten aan de overkant zijn staat aan de andere kant nog een menigte in de rij...
Over die rij had ik zelf nog niet eens over nagedacht, hier heb je 100 gelijk in. Maar je kunt je ook afvragen of die 2 miljoen wel accuraat is.

Zo waren de "300 van sparta" er ook geen "echt 300" die een leger van 10.000 ( of zelfs 100.000 (dit leger schatte ze, (de spartanen) toen ook op 2 miljoen perzen) tegen hielden. Ik denk dat ze gewoon "veel" bedoelden, dat is het meest voordehandliggend als we t letterlijke verhaal erbij nemen. Anders krijg je het scenario wat jij hier stelt idd.

Scherp opgemerkt tho.

[ Bericht 0% gewijzigd door Mijk op 09-09-2025 11:58:08 ]
As above, so below.
  dinsdag 9 september 2025 @ 12:01:54 #200
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_218721387
quote:
14s.gif Op dinsdag 9 september 2025 11:50 schreef Mijk het volgende:

[..]
Over die rij had ik zelf nog niet eens over nagedacht, hier heb je 100 gelijk in. Maar je kunt je ook afvragen of die 2 miljoen wel accuraat is.

Zo waren de "300 van sparta" er ook geen "echt 300" die een leger van 10.000 ( of zelfs 100.000 (dit leger schatte ze toen ook op 2 miljoen, de spartanen)) tegen hielden. Ik denk dat ze gewoon "veel" bedoelden, dat is het meest voordehandliggend als we t letterlijke verhaal erbij nemen. Anders krijg je het scenario wat jij hier stelt idd.

Scherp opgemerkt tho.
Er zijn geen sporen of bewijzen van een massale uittocht. Wellicht zijn er groepjes Hebreeën (Hyksos?) in de richting van Palestina getrokken. Van een plotselinge massale verovering van dat land is ook geen spoor terug te vinden, noch in de grond, noch in de geschiedschrijving van omringende volken. Er zijn wel veel aanwijzingen dat zoiets NIET gebeurd is.

Daarbij komt dat er geen archeologisch bewijs is dat de oorsprong van de Israëlitische beschaving in Egypte zou liggen. Hun religieuze voorwerpen zijn die van de god El (en zijn vrouw Asherah ;) ), het aardewerk blijft helemaal in de Kanaänitische traditie, en het Hebreeuwse alfabet is vrijwel identiek aan het Fenicisch alfabet.

[ Bericht 2% gewijzigd door hoatzin op 09-09-2025 12:08:59 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')