Wat zeg je nou voor dingen? Volgens mij hoor jij Exodus beter te kennen dan ik, en ook Handelingen 7:22.quote:Op woensdag 3 september 2025 00:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik vroeg je simpelweg om je uitspraak te onderbouwen.
Vervolgens word je meteen persoonlijk met 'vraag jij nu om bewijs?' 'je gaat nu red herring' 'ff serieus, ken je het book of the dead niet'?
Geef mij nu eens bewijs van de waarheid van deze uitspraak:
"Dat deed hij sowieso niet, en het oude testament ook niet, dat komt allemaal uit kemeticism."
Herformuleer die uitspraak eens met wat je in werkelijkheid bedoelde met 'kemeticsme', en toon dan aan dat het hele oude testament daaruit is voortgekomen. Niet met verdere niet-onderbouwde uitspraken over Mozes en dergelijke op basis waarvan ik maar moet aannemen dat je gelijk hebt, maar tekstueel hard bewijs dat de ene geschriften letterlijk uit de andere zijn gekomen, en niet op zichzelf staan.
Goed, ik zie dat je niet bereid bent om je uitspraak te onderbouwen, maar in plaats daarvan persoonlijk wordt. Dan kan ik alleen maar concluderen dat er geen bewijs voor je uitspraak is.quote:Op woensdag 3 september 2025 00:09 schreef Mijk het volgende:
[..]
Wat zeg je nou voor dingen? Volgens mij hoor jij Exodus beter te kennen dan ik, en ook Handelingen 7:22.
quote:Op woensdag 3 september 2025 00:09 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Goed, ik zie dat je niet bereid bent om je uitspraak te onderbouwen, maar in plaats daarvan persoonlijk wordt.
...quote:En Mozes werd onderwezen in alle wijsheid der Egyptenaren; en was machtig in woorden en in werken.
Die tekst zegt dat Mozes onderwezen werd in de kennis van de Egyptenaren, maar is geen bewijs dat het hele oude testament uit de oude Egyptische religie is voortgekomen.quote:
Laat me raden, het ligt in context. Ali.... je hebt gelijk.quote:Op woensdag 3 september 2025 00:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Die tekst zegt dat Mozes onderwezen werd in de kennis van de Egyptenaren, maar is geen bewijs dat het hele oude testament uit de oude Egyptische religie is voortgekomen.
Dezelfde tekst waaruit je dat vers citeert, zegt namelijk ook dat Mozes een ontmoeting met een niet-Egyptische God had, zich tegen Egypte keerde, en vervolgens zijn eigen geschriften creëerde onder inspiratie en begeleiding van die God.
Door dit vers te citeren, bewijs je dus alleen dat je selectief bent in wat je voor waar aanneemt in een specifieke bron, en niet dat je kunt aantonen dat de ene geschriften letterlijk uit de andere zijn voortgekomen.
Opnieuw persoonlijk. Maar de waarheid is: je haalt een bron (de bijbel) aan om je punt te onderbouwen, maar diezelfde bron spreekt je ook tegen. Dan ben je dus selectief en misbruik je de bron alleen ter ondersteuning van je persoonlijke mening, niet om waarheid vast te stellen.quote:Op woensdag 3 september 2025 00:14 schreef Mijk het volgende:
[..]
Laat me raden, het ligt in context. Ali.... je hebt gelijk.
Goed, tis altijd t 1 of t ander, en zodra t 1 debunked wordt en onderbouwd, ligt t aan de context, en zoniet, dan ligt t aan vertalingen, en anders klopt t wel.quote:Op woensdag 3 september 2025 00:19 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Opnieuw persoonlijk. Maar de waarheid is: je haalt een bron (de bijbel) aan om je punt te onderbouwen, maar diezelfde bron spreekt je ook tegen. Dan ben je dus selectief en misbruik je de bron alleen ter ondersteuning van je persoonlijke mening, niet om waarheid vast te stellen.
En omdat je argument zwak is, val je mij persoonlijk aan.
De conclusie is dat je je uitspraak niet onderbouwd hebt, en je hem dus in alle eerlijkheid zelf ook moet verwerpen.
Opnieuw probeer je met vage verwijten af te leiden van waar het om gaat: je hebt je uitspraak niet onderbouwd.quote:Op woensdag 3 september 2025 00:20 schreef Mijk het volgende:
.
[..]
Goed, tis altijd t 1 of t ander, en zodra t 1 debunked wordt en onderbouwd, ligt t aan de context, en zoniet, dan ligt t aan vertalingen, en anders klopt t wel.
Dus dit zijn altijd de 3 smaken die er zijn, maargoed, onthoud even je bewijs argument in post #40
Kun je even aanwijzen waar ik je persoonlijk aanval, je gaat van t 1 in t ander.
Ok, quote een persoonlijke aanval svp, verdere posts hierover worden genote. Ik onderbouw mn stelling met een quote en een verwijzing naar exodus, jij onderbouwt niets, en verwijt me enkel persoonlijke aanvallen terwijl ik dat nergens doe. Dus kom nu met quotes van persoonlijke aanvallen svp, of gooi ze in PM. Dan praten we erover, alle andere zooi over persoonlijke aanvallen omdat er unfortunate truths zijn, is niet mijn probleem dat jij dat zelf zo opvat. Je bent niet in staat je eigen bijbel te verdedigen, je bent niet in staat de quotes te weerleggen, en dan komt (die ik wel gewend ben) de uitspraak "context"....quote:Op woensdag 3 september 2025 00:26 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Opnieuw probeer je met vage verwijten af te leiden van waar het om gaat: je hebt je uitspraak niet onderbouwd.
Context en vertalingen zijn uiterst belangrijk... als het om tekstanalyse gaat. Dat is geen kwestie van excuus, maar van precisie. Precisie die volledig ontbreekt in je eigen argumenten, omdat je niet eens de juiste termen gebruikt voor waar je naar verwijst (een beweging van de jaren 70 om te verwijzen naar de oude Egyptische religie, en dat moeten wij dan maar raden).
Je valt me steeds persoonlijk aan, omdat je geen bewijs levert om je uitspraak te onderbouwen, maar steeds met de vinger naar mij wijst. Dat heb ik hierboven al drie keer aangegeven.
Ik zei 'je wordt persoonlijk'. Daarmee bedoel ik niet dat je scheldt, maar dat je de schijnwerper op mij richt in plaats van je argument te onderbouwen met bewijzen, waar ik om vroeg.quote:Op woensdag 3 september 2025 00:28 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ok, quote een persoonlijke aanval svp, verdere posts hierover worden genote. Ik onderbouw mn stelling met een quote en een verwijzing naar exodus, jij onderbouwt niets, en verwijt me enkel persoonlijke aanvallen terwijl ik dat nergens doe. Dus kom nu met quotes van persoonlijke aanvallen svp, of gooi ze in PM. Dan praten we erover, alle andere zooi over persoonlijke aanvallen omdat er unfortunate truths zijn, is niet mijn probleem dat jij dat zelf zo opvat. Je bent niet in staat je eigen bijbel te verdedigen, je bent niet in staat de quotes te weerleggen, en dan komt (die ik wel gewend ben) de uitspraak "context"....
Hier.quote:Op woensdag 3 september 2025 00:19 schreef Ali_Kannibali het volgende:
En omdat je argument zwak is, val je mij persoonlijk aan.
Ik had dat al aangepast, maar het komt op hetzelfde neer: een persoonlijke aanval is geen belediging, maar je valt aspecten van mijn persoon aan in plaats van je eigen uitspraak te onderbouwen.quote:Op woensdag 3 september 2025 00:46 schreef Mijk het volgende:
[..]
Hier.
Je laatste post is even sterk als je ontkenning van dat je geen persoonlijke aanval gebruikt heb als term.
...
Dus door je waarheidsverdraaiing hier al, schendt je je eigen religie, en derhalve ga ik niet eens op die post in.
De reden dat ik er niet op inga ali, is niet omdat ik t niet kan weerleggen, maar omdat ik moedeloos hiervan word en hier geenzin in heb, ik kom om discussie te voeren, niet dit soort onzin.quote:Op woensdag 3 september 2025 00:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik had dat al aangepast, maar het komt op hetzelfde neer: een persoonlijke aanval is geen belediging, maar je valt aspecten van mijn persoon aan in plaats van je eigen uitspraak te onderbouwen.
Ik heb daar hierboven meerdere voorbeelden van gegeven.
Het feit dat je daar niet op ingaat, spreekt boekdelen.
Je hebt je uitspraak niet onderbouwd en zolang je dat niet doet, is deze discussie klaar.
Zou je dit dan wellicht aan willen tonen?quote:Op dinsdag 2 september 2025 21:35 schreef Mijk het volgende:
[..]
Dat deed hij sowieso niet, en het oude testament ook niet, dat komt allemaal uit kemeticism.
7000 jaar oudere teksten dan 2000 jaar oude teksten maakt ze ouder dan het Gilgamesj epos.quote:Op dinsdag 2 september 2025 22:17 schreef Mijk het volgende:
[..]
Mja, wellicht zijjn de originele teksten uit egyptian book of the dead nog wel 7000 jaar ouder he.
Ik dacht dat jij in retraite was geweest? Herboren, een nieuw mens met nieuwe inzichten en houding naar je medemensen? Jammer, verkeerd gedacht. Je hebt een kans gemist. We zullen het voorlopig maar weer moeten doen met jouw onnavolgbaar gedrag hier op dit forum. Ik laat je verder met rust en zal toekijken hoe jij voor de zoveelste keer in de val trapt van jouw eigen ego. Je weet wel dat "stemmetje in je hoofd."quote:Op woensdag 3 september 2025 00:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik had dat al aangepast, maar het komt op hetzelfde neer: een persoonlijke aanval is geen belediging, maar je valt aspecten van mijn persoon aan in plaats van je eigen uitspraak te onderbouwen.
Ik heb daar hierboven meerdere voorbeelden van gegeven.
Het feit dat je daar niet op ingaat, spreekt boekdelen.
Je hebt je uitspraak niet onderbouwd en zolang je dat niet doet, is deze discussie klaar.
Ik vermoed dat hij hier de Egyptische godsdienst bedoelt die beoefend werd in de tijd van de farao's. Wat ik gelezen heb, is dat in het Oude testament veel invloeden te zien zijn van omringende godsdiensten destijds. Niet helemaal vreemd als je leest dat pas Abraham en Mozes stonden aan het begin van de Joodse godsdienst. Het gouden kalf vindt ook zijn wortels in Kanaätische godsdiensten. Als een volk lange tijd in Egypte heeft gewoond is het niet verwonderlijk dat er Egyptische elementen binnensluipen in het dagelijks leven van deze mensen.quote:Op woensdag 3 september 2025 07:28 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Zou je dit dan wellicht aan willen tonen?
Maar het probleem is nu juist dat de religie van de bijbel tegengesteld is aan die in Egypte:quote:Op woensdag 3 september 2025 09:45 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Ik vermoed dat hij hier de Egyptische godsdienst bedoelt die beoefend werd in de tijd van de farao's. Wat ik gelezen heb, is dat in het Oude testament veel invloeden te zien zijn van omringende godsdiensten destijds. Niet helemaal vreemd als je leest dat pas Abraham en Mozes stonden aan het begin van de Joodse godsdienst. Het gouden kalf vindt ook zijn wortels in Kanaätische godsdiensten. Als een volk lange tijd in Egypte heeft gewoond is het niet verwonderlijk dat er Egyptische elementen binnensluipen in het dagelijks leven van deze mensen.
Nee. De verhalen, sagen en volksvertellingen kunnen ouder zijn. Het betekent ook niet dat ze niet gebeurd zouden zijn. Waarschijnlijk zijn de verhalen in de tijd waar ik het over heb aaneengesmeed tot een min of meer sluitend verhaal.quote:Op dinsdag 2 september 2025 18:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Is 'op schrift gesteld' hetzelfde als 'ontstaan'? Of betekent dat automatisch dat de gebeurtenissen niet eerder hebben plaatsgevonden?
Bewijs is een hard woord. Er zijn wel veel aanwijzingen.quote:Wat is verder het bewijs dat die verhalen toen voor het eerst op schrift zijn gesteld?
Het is een logisch gevolg van wat ik allemaal noemde.quote:Op woensdag 3 september 2025 07:28 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Zou je dit dan wellicht aan willen tonen?
Nee, het was een fictief getal, Egyptian book of the Dead is stukken ouder, zéker de bronteksten uit de pyramiden, dan OT. En zelfs daarin werd al genoemd dat de Kingdom of Heaven within is. Dat je bijv ziet dat Mozes "zich afkeerde tegen egypte", zou je kunnen zoeken in de rijkdommen die men daar genoot (ook dit wordt vaker aangehaald) , en hij deze Greed de rug toe keerde, met overduidelijke redenen als we naar de rest van de bijbel en Jezus' woorden kijken over aardse schatten. Egoic Desire.quote:Op woensdag 3 september 2025 07:30 schreef Panterjong het volgende:
[..]
7000 jaar oudere teksten dan 2000 jaar oude teksten maakt ze ouder dan het Gilgamesj epos.
Kun je aantonen dat het dodenboek bestaat uit 9000 jaar oude teksten?
Zo kun je m ook samenvatten.quote:Op woensdag 3 september 2025 09:45 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Ik vermoed dat hij hier de Egyptische godsdienst bedoelt die beoefend werd in de tijd van de farao's. Wat ik gelezen heb, is dat in het Oude testament veel invloeden te zien zijn van omringende godsdiensten destijds. Niet helemaal vreemd als je leest dat pas Abraham en Mozes stonden aan het begin van de Joodse godsdienst. Het gouden kalf vindt ook zijn wortels in Kanaätische godsdiensten. Als een volk lange tijd in Egypte heeft gewoond is het niet verwonderlijk dat er Egyptische elementen binnensluipen in het dagelijks leven van deze mensen.
De slang op de staf van Mozes.quote:Op woensdag 3 september 2025 10:03 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Bijbel: verbod op idolen, beelden, afbeeldingen
Niet alleen dat, Kruis + Jezus eraan.... Het verbod op Idolen... Jezus is het boegbeeld van een idool.quote:Op woensdag 3 september 2025 10:39 schreef hoatzin het volgende:
[..]
De slang op de staf van Mozes.
Een slang nog wel....!
Maar natuurlijk, waarom zou God dat niet kunnen?quote:Op dinsdag 2 september 2025 15:14 schreef Alarmonoff het volgende:
Waarom was het bloed van een paaslam nodig, God kon de verderver ook zo laten passeren?
Om dezelfde reden waarom hij geen "kwaad" uit de wereld kon laten.quote:Op woensdag 3 september 2025 10:48 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Maar natuurlijk, waarom zou God dat niet kunnen?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |