Dit is in tegenstelling met het OT, bijvoorbeeld in Jesaja 1 en Ezechiël 18, waar staat dat oprechte bekering en berouw, gepaard met een oprechte levenswandel, voldoende zijn voor volkomen vergeving van zonden.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 22:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Hebreeën 9:22En bijna alles wordt volgens de wet door bloed gereinigd, en zonder het vergieten van bloed vindt er geen vergeving plaats.
Dit vers is uit zijn verband gerukt. Het gaat namelijk niet over geweld, maar het gaat over een bloed van een bokje dat over de tabernakel wordt gesprenkeld. Het was dus een offer aan God. Een eventuele vertaling naar een gewelddadige straf klopt hier dus niet.quote:Op donderdag 28 augustus 2025 08:14 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dit is in tegenstelling met het OT, bijvoorbeeld in Jesaja 1 en Ezechiël 18, waar staat dat oprechte bekering en berouw, gepaard met een oprechte levenswandel, voldoende zijn voor volkomen vergeving van zonden.
Bijbelcitaten zijn altijd interpretaties, toch?. Hoe weet je dit allemaal zo zeker? Was je erbij toen dit stuk tekst voor het eerst op perkament werd geschreven?quote:Op donderdag 28 augustus 2025 08:59 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Dit vers is uit zijn verband gerukt. Het gaat namelijk niet over geweld, maar het gaat over een bloed van een bokje dat over de tabernakel wordt gesprenkeld. Het was dus een offer aan God. Een eventuele vertaling naar een gewelddadige straf klopt hier dus niet.
Hier ook weer mijn vraag: Wat is jouw probleem?quote:Op vrijdag 29 augustus 2025 16:02 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Bijbelcitaten zijn altijd interpretaties, toch?. Hoe weet je dit allemaal zo zeker? Was je erbij toen dit stuk tekst voor het eerst op perkament werd geschreven?
Neem eerst even de moeite om de Bijbel erbij te pakken en het hele stuk even te lezen in Hebreeën en dan te reageren.quote:Op vrijdag 29 augustus 2025 16:02 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Bijbelcitaten zijn altijd interpretaties, toch?. Hoe weet je dit allemaal zo zeker? Was je erbij toen dit stuk tekst voor het eerst op perkament werd geschreven?
Ik ben gewoon stellig wat betreft de bijbel. Ik bespeur geen enkele agressiviteit in mijn inborst, ik verbaas mij alleen dat iemand een subjectieve interpretatie van een tekst van onbekende bron en herkomst als feit beschouwd. Ik vind dat heel vreemd. Meer moet je er niet achter zoeken. Veder ken ik je niet sinds gisteren en vandaag. Jij schijnt mij wel te kennen. Het zal wel.quote:Op vrijdag 29 augustus 2025 17:07 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Neem eerst even de moeite om de Bijbel erbij te pakken en het hele stuk even te lezen in Hebreeën en dan te reageren.
Wat reageer je trouwens agressief. Heb je een beetje de pik op mij?
Ik begrijp je stelligheid, daar is niets mis mee, maar je speelt een beetje op de man. Als je de tekst leest in Hebreeën zie je dat het om een bloedoffer gaat. Als je het vers erna er helemaal alleen uithaalt, suggereert het heel iets anders, dat is het gevaar van als er niet een heel stuk wordt aangehaald.quote:Op vrijdag 29 augustus 2025 17:20 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Ik ben gewoon stellig wat betreft de bijbel. Ik bespeur geen enkele agressiviteit in mijn inborst, ik verbaas mij alleen dat iemand een subjectieve interpretatie van een tekst van onbekende bron en herkomst als feit beschouwd. Ik vind dat heel vreemd. Meer moet je er niet achter zoeken. Veder ken ik je niet sinds gisteren en vandaag. Jij schijnt mij wel te kennen. Het zal wel.
Ik ben een uitdager pur sang. Kritisch, mild provocerend, onderzoekend en analytisch. Ik neem niks klakkeloos aan en neem niet zomaar iets aan omdat ik de diepte in wil om de redenering achter een standpunt te begrijpen. Daar moet je tegen kunnen, de een beter dan de ander.quote:Op vrijdag 29 augustus 2025 17:25 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Ik begrijp je stelligheid, daar is niets mis mee, maar je speelt een beetje op de man. Als je de tekst leest in Hebreeën zie je dat het om een bloedoffer gaat. Als je het vers erna er helemaal alleen uithaalt, suggereert het heel iets anders, dat is het gevaar van als er niet een heel stuk wordt aangehaald.
Wat ik met agressief reageren bedoel is hoe je je toon zet in je posts. Het zit tegen het verwijtende aan. Het kan zijn dat ik het verkeerd interpreteer en het is natuurlijk bekend dat berichten die via geschreven tekst gaan emotioneel verkeerd opgevat kunnen worden.
Geen probleem want Sigaartje blijkt old pal Vincent te zijn. Had ik niet door. Fok is gewoon een verwarringscheppend medium. 😉quote:Op vrijdag 29 augustus 2025 16:58 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Hier ook weer mijn vraag: Wat is jouw probleem?
Je was als Bassie aardiger.quote:Op vrijdag 29 augustus 2025 17:47 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Ik ben een uitdager pur sang. Kritisch, mild provocerend, onderzoekend en analytisch. Ik neem niks klakkeloos aan en neem niet zomaar iets aan omdat ik de diepte in wil om de redenering achter een standpunt te begrijpen. Daar moet je tegen kunnen, de een beter dan de ander.
Wordt hier niet ontzettend langs elkaar heen gepraat.quote:Op donderdag 28 augustus 2025 08:59 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Dit vers is uit zijn verband gerukt. Het gaat namelijk niet over geweld, maar het gaat over een bloed van een bokje dat over de tabernakel wordt gesprenkeld. Het was dus een offer aan God. Een eventuele vertaling naar een gewelddadige straf klopt hier dus niet.
Goed punt, zo had ik het ook nog niet bekeken. In feite is het bloedoffer Jezus. Maar moet de zondaar, wij dus, ook onze levensstijl aanpassen.quote:Op vrijdag 29 augustus 2025 20:46 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Wordt hier niet ontzettend langs elkaar heen gepraat.
Het punt dat Ali volgens mij maakt is dan niet gericht op geweld. Volgens hem was er een offer nodig ter vergeving van zonden. Het bokje staat daarbij symbool voor Jezus. Zonder het offer dat Jezus bracht is er geen
vergeving mogelijk.
Hoatzin brengt dit in twijfel en wijst hiervoor naar een aantal bijbelteksten waaruit blijkt dat berouw en een oprechte levenswandel voldoende zijn om door God vergeven te worden.
En we moeten berouw tonen over onze zonden. Niet alleen naar God maar ook tegen wie we wat aan gedaan hebben. Volgens het Jodendom moet daarbij de schade vergoed worden. Zie Numeri 5.quote:Op vrijdag 29 augustus 2025 20:53 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Goed punt, zo had ik het ook nog niet bekeken. In feite is het bloedoffer Jezus. Maar moet de zondaar, wij dus, ook onze levensstijl aanpassen.
Bassie is meegenomen door de puntmutsen, die komt nooit meer terug. Je zult het met mij moeten doen.quote:Op vrijdag 29 augustus 2025 19:59 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Je was als Bassie aardiger.
Het laatste waar ik op zit te wachten is botsingen die ik hier in het verleden ook heb veroorzaakt. Dus laten we gewoon aardig tegen elkaar zijn.![]()
Was allang blij dat Ali terug was. We zijn het allemaal niet altijd met elkaar eens, nou, soit, wat maakt dat uit. Ik kan er in ieder geval moeilijk mee zitten.
Dat lijkt mij rechtspraak zoals dat hoort.quote:Op vrijdag 29 augustus 2025 22:01 schreef Panterjong het volgende:
Volgens het Jodendom moet daarbij de schade vergoed worden.
Jammer, ik vond Bassie een aardige knul. Wat Ali betreft: ik hoop niet dat ik de oorzaak was. Ik moet en zal beter op mijn gedrag letten.quote:Op vrijdag 29 augustus 2025 23:10 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Bassie is meegenomen door de puntmutsen, die komt nooit meer terug. Je zult het met mij moeten doen.
Ali was een verschrikking maar hij schijnt in retraite geweest te zijn en een ander mens te zijn geworden. Dus wie weet.
Bassie was de oorzaak, hij liet Ali compleet doordraaien. Dus zo aardig was hij niet. Hij (Bassie) zit nu in een heropvoedingskamp bij de puntmutsen. Hopelijk helpt het.quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 08:58 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Jammer, ik vond Bassie een aardige knul. Wat Ali betreft: ik hoop niet dat ik de oorzaak was. Ik moet en zal beter op mijn gedrag letten.
Op basis van wat trek je de conclusie dat er sprake is van een tegenstelling?quote:Op donderdag 28 augustus 2025 08:14 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dit is in tegenstelling met het OT, bijvoorbeeld in Jesaja 1 en Ezechiël 18, waar staat dat oprechte bekering en berouw, gepaard met een oprechte levenswandel, voldoende zijn voor volkomen vergeving van zonden.
Eze 18:21-23 HSV 21 Maar wanneer de goddeloze zich bekeert van al zijn zonden die hij gedaan heeft, al Mijn verordeningen in acht neemt en recht en gerechtigheid doet, zal hij zeker in leven blijven, hij zal niet sterven. 22 Al zijn overtredingen, die hij begaan heeft, ze zullen hem niet in herinnering gebracht worden. Vanwege zijn gerechtigheid, die hij gedaan heeft, zal hij leven. 23 Zou Ik werkelijk behagen scheppen in de dood van de goddeloze? spreekt de Heere HEERE. Is het niet, wanneer hij zich bekeert van zijn wegen, dat hij zal leven?quote:Op donderdag 28 augustus 2025 08:14 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dit is in tegenstelling met het OT, bijvoorbeeld in Jesaja 1 en Ezechiël 18, waar staat dat oprechte bekering en berouw, gepaard met een oprechte levenswandel, voldoende zijn voor volkomen vergeving van zonden.
Belangrijk onderdeel vh otquote:
Maar wat bedoel je met "Oude Testament offers zijn een feit"? Logischer is om te zeggen: "het is een feit dat het Oude Testament het bestaan van offers beschrijft."quote:
Offers waren nodig. Dit bleef tot de val van de tempel. Daarna kon het simpelweg niet meer omdat de offers in de tempel plaats vonden. Hoewel Paulus al sprak over Jezus als symbool voor een lam ontstond de idee dat een dier als offer niet meer nodig was mijn inziens pas na de val van de tempel. De idee van de vervangingstheologie bood namelijk een oplossing aan gelovigen in de diaspora die vanwege hun lokatie, de situatie waarin ze verkeerden en het wegvallen van de tempel niet kunnen offeren.quote:Op zondag 31 augustus 2025 23:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Op basis van wat trek je de conclusie dat er sprake is van een tegenstelling?
Staat ergens in die teksten dat een offer overbodig is?
Als deze redenering klopt, zou een vervangingstheologie dan niet al ontwikkeld zijn ten tijde van de Babylonische ballingschap?quote:Op maandag 1 september 2025 23:35 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Offers waren nodig. Dit bleef tot de val van de tempel. Daarna kon het simpelweg niet meer omdat de offers in de tempel plaats vonden. Hoewel Paulus al sprak over Jezus als symbool voor een lam ontstond de idee dat een dier als offer niet meer nodig was mijn inziens pas na de val van de tempel. De idee van de vervangingstheologie bood namelijk een oplossing aan gelovigen in de diaspora die vanwege hun lokatie, de situatie waarin ze verkeerden en het wegvallen van de tempel niet kunnen offeren.
Nee maar er staat op de plaatsen die ik aanhaal ook niet dat een offer wèl nodig is.quote:Op zondag 31 augustus 2025 23:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Op basis van wat trek je de conclusie dat er sprake is van een tegenstelling?
Staat ergens in die teksten dat een offer overbodig is?
De verhalen van/over Abraham zijn dan ook pas ten tijde, of nà de ballingschap, op schrift gesteld. Het jodendom heeft behoorlijk leentjebuur gespeeld tijdens die periode. Zoals het concept van offeren om God of de goden mild te stemmen en ook het convept van satan (dualisme).quote:Op dinsdag 2 september 2025 00:19 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Als deze redenering klopt, zou een vervangingstheologie dan niet al ontwikkeld zijn ten tijde van de Babylonische ballingschap?
En zijn verhalen in het oude testament, zoals Abraham die de opdracht krijgt zijn 'enige zoon' te offeren, geen schaduw van die theologie?
Als je Griek en heiden gaat lezen als diaspora dat zich liet meeslepen door heidense gebruiken (wat je vandaag de dag en door alle eeuwen zag), en dat Paulus hen terugroept, dan is alles ineens duidelijker.quote:Op maandag 1 september 2025 23:35 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Offers waren nodig. Dit bleef tot de val van de tempel. Daarna kon het simpelweg niet meer omdat de offers in de tempel plaats vonden. Hoewel Paulus al sprak over Jezus als symbool voor een lam ontstond de idee dat een dier als offer niet meer nodig was mijn inziens pas na de val van de tempel. De idee van de vervangingstheologie bood namelijk een oplossing aan gelovigen in de diaspora die vanwege hun lokatie, de situatie waarin ze verkeerden en het wegvallen van de tempel niet kunnen offeren.
Dat is bekering. Ezechiel heeft het ook over offers. God heeft geen offer nodig, het is een gegeven inzetting voor mensen niet voor God, dat getuigt van het offer dat de zonde van de wereld wegneemt. Waarom was het bloed van een paaslam nodig, God kon de verderver ook zo laten passeren? Dit verwijst ook naar het laatste offer volgens het NT.quote:Op dinsdag 2 september 2025 10:04 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Nee maar er staat op de plaatsen die ik aanhaal ook niet dat een offer wèl nodig is.
Waarom zou God een offer nodig hebben? Omdat omringende, heidense volkeren dat ook doen? Daar heeft het namelijk alle schijn van.
Daarbij: offers werden in de tempel gedaan. Er was geen tempel meer, dus was er geen vergeving meer mogelijk? Ezechiël zegt van wel. Volkomen vergeving zelfs. Zonder ook maar enige verwijzing naar een middelaar die daarvoor nodig zou zijn.
Hoe heeft dit betrekking op wat ik stel?quote:Op dinsdag 2 september 2025 15:09 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Als je Griek en heiden gaat lezen als diaspora dat zich liet meeslepen door heidense gebruiken (wat je vandaag de dag en door alle eeuwen zag), en dat Paulus hen terugroept, dan is alles ineens duidelijker.
Hoe de diaspora terug tot de kudde wordt gebracht zonder de noodzaak van offerdiensten omdat dat niet meer mogelijk was. Maschiach zou dat doen.quote:Op dinsdag 2 september 2025 15:58 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Hoe heeft dit betrekking op wat ik stel?
Dus afwezigheid in die specifieke teksten betekent dat het nooit nodig is? Terwijl het hele religieuze systeem van de Joden gebaseerd was op offers?quote:Op dinsdag 2 september 2025 10:04 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Nee maar er staat op de plaatsen die ik aanhaal ook niet dat een offer wèl nodig is.
Misschien heeft God geen offer nodig, maar hebben wij een offer nodig?quote:Waarom zou God een offer nodig hebben? Omdat omringende, heidense volkeren dat ook doen? Daar heeft het namelijk alle schijn van.
Voor de Joden leek een gebrek aan een tempel inderdaad alsof ze permanent van God afgescheiden waren.quote:Daarbij: offers werden in de tempel gedaan. Er was geen tempel meer, dus was er geen vergeving meer mogelijk? Ezechiël zegt van wel. Volkomen vergeving zelfs. Zonder ook maar enige verwijzing naar een middelaar die daarvoor nodig zou zijn.
Is 'op schrift gesteld' hetzelfde als 'ontstaan'? Of betekent dat automatisch dat de gebeurtenissen niet eerder hebben plaatsgevonden?quote:Op dinsdag 2 september 2025 10:07 schreef hoatzin het volgende:
[..]
De verhalen van/over Abraham zijn dan ook pas ten tijde, of nà de ballingschap, op schrift gesteld. Het jodendom heeft behoorlijk leentjebuur gespeeld tijdens die periode. Zoals het concept van offeren om God of de goden mild te stemmen en ook het convept van satan (dualisme).
Ten tijde van Abraham was er geen tempel met daarbij automatisch de tempeldienst met al haar gebruiken.quote:Op dinsdag 2 september 2025 00:19 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Als deze redenering klopt, zou een vervangingstheologie dan niet al ontwikkeld zijn ten tijde van de Babylonische ballingschap?
En zijn verhalen in het oude testament, zoals Abraham die de opdracht krijgt zijn 'enige zoon' te offeren, geen schaduw van die theologie?
quote:Op dinsdag 2 september 2025 19:48 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Ten tijde van Abraham was er geen tempel met daarbij automatisch de tempeldienst met al haar gebruiken.
Tijdens de ballingschap was het onmogelijk om volgens de voorschriften te offeren. De profeten riepen daarom op tot het rechtvaardig handelen, bidden en gehoorzamen. Er was dus al een soort van vervangingstheologie.
Diverse teksten wijzen aan dat 'correct' gedrag voor God waardevoller is dan het doen van een offer.
Met het Nieuwe Testament is deze verder ontwikkelt met het offer van Jezus als vervanging van het dier met, al naar gelang de uitleg, een meer universeel karakter. Ook werd de nadruk meer gelegd op naastenliefde dan.
Wat maakt dat precies uit? De tempel viel onder het Levitische priesterschap. Maar offers vonden al veel eerder plaats. Abraham zelf bracht offers, Noach bracht offers (van alleen reine dieren). In Genesis bekleedde God Adam en Eva met dierenhuiden. Abel bracht offers van zijn kuddes. Dat betekent dat er toen ook al offers waren, binnen het verhaal.quote:Op dinsdag 2 september 2025 19:48 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Ten tijde van Abraham was er geen tempel met daarbij automatisch de tempeldienst met al haar gebruiken.
Dat verklaart niet waarom ze geen volledige vervangingstheologie ontwikkelden. Er was toen ook geen tempel meer, die was vernietigd, en er was geen reden om te geloven dat hij herbouwd zou worden. Dat waren de ideale omstandigheden om de religie een volledig nieuwe draai te geven, maar dat gebeurde niet. Ik vind dit antwoord dus niet bevredigend.quote:Tijdens de ballingschap was het onmogelijk om volgens de voorschriften te offeren. De profeten riepen daarop op tot het rechtvaardig handelen, bidden en gehoorzamen. Er was dus al een soort van vervangingstheologie.
De naastenliefde zien we ook al in het oude testament:quote:Met het Nieuwe Testament is deze verder ontwikkelt met het offer van Jezus maar ook bijvoorbeeld het nadruk leggen op naastenliefde.
Ging wat mis met de edit. Tekst heb ik iets aangepast. Zie hieronder.
Dat deed hij sowieso niet, en het oude testament ook niet, dat komt allemaal uit kemeticism.quote:Op dinsdag 2 september 2025 20:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Jezus citeerde slechts uit het oude testament. Hij introduceerde niets nieuws
Ja, teksten die 2200-3000 jaar oud zijn komen uit een moderne revival van een Egyptische godsdienst, logisch.quote:Op dinsdag 2 september 2025 21:35 schreef Mijk het volgende:
[..]
Dat deed hij sowieso niet, en het oude testament ook niet, dat komt allemaal uit kemeticism.
Mja, wellicht zijjn de originele teksten uit egyptian book of the dead nog wel 7000 jaar ouder he.quote:Op dinsdag 2 september 2025 22:14 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, teksten die 2200-3000 jaar oud zijn komen uit een moderne revival van een Egyptische godsdienst, logisch.
Wat is je bewijs daarvoor?quote:Op dinsdag 2 september 2025 21:35 schreef Mijk het volgende:
[..]
Dat deed hij sowieso niet, en het oude testament ook niet, dat komt allemaal uit kemeticism.
Ga jij nou om bewijs vragen hier? Goed, google t ns, wat ouder is, Egyptian book of the dead vs Old testament, dan kom je zat tegen, zeker pyramid texts. Mozes was farao in opleiding he, dus is het raar? Of is het conform timeline? Ook als we kijken naar de bijbelse geschiedenis is dit correct, of mis ik iets, dat de joden ergens uit egypte kwamen?quote:
Wat bedoel je met 'ga jij nou om bewijs vragen hier'? Waarom zou ik dat niet mogen of moeten doen?quote:Op dinsdag 2 september 2025 23:17 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ga jij nou om bewijs vragen hier? Goed, google t ns, wat ouder is, Egyptian book of the dead vs Old testament, dan kom je zat tegen, zeker pyramid texts. Mozes was farao in opleiding he, dus is het raar? Of is het conform timeline? Ook als we kijken naar de bijbelse geschiedenis is dit correct, of mis ik iets, dat de joden ergens uit egypte kwamen?
Heb jij bewijzen, en zo ja, voor wat?
Die datering is uit de lucht gegrepen.quote:Op dinsdag 2 september 2025 22:17 schreef Mijk het volgende:
[..]
Mja, wellicht zijjn de originele teksten uit egyptian book of the dead nog wel 7000 jaar ouder he.
Lang verhaal... ik ga m'n best doen om hier van het weekend of zo op terug te komen.quote:Op dinsdag 2 september 2025 20:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wat maakt dat precies uit? De tempel viel onder het Levitische priesterschap. Maar offers vonden al veel eerder plaats. Abraham zelf bracht offers, Noach bracht offers (van alleen reine dieren). In Genesis bekleedde God Adam en Eva met dierenhuiden. Abel bracht offers van zijn kuddes. Dat betekent dat er toen ook al offers waren, binnen het verhaal.
Dus: offers begonnen niet bij de tempeldienst, maar vanaf het moment dat de zonde zijn intrede deed.
Het verhaal waarin Abraham de opdracht krijgt om zijn 'enige zoon' te offeren, past in een al bestaande vervangingstheologie. Die zien we overigens ook in Genesis 3, waarin het nageslacht van de vrouw door de slang zou worden verwond.
Offers werden dus niet geïntroduceerd onder het Levitische priesterschap, maar werder daaronder uitgevoerd als visuele, symbolische illustratie van wat het werkelijke offer, Christus, zou doen.
[..]
Dat verklaart niet waarom ze geen volledige vervangingstheologie ontwikkelden. Er was toen ook geen tempel meer, die was vernietigd, en er was geen reden om te geloven dat hij herbouwd zou worden. Dat waren de ideale omstandigheden om de religie een volledig nieuwe draai te geven, maar dat gebeurde niet. Ik vind dit antwoord dus niet bevredigend.
[..]
De naastenliefde zien we ook al in het oude testament:
Leviticus 19: U mag geen wraak nemen of een wrok koesteren tegen uw volksgenoten, maar u moet uw naaste liefhebben als uzelf. Ik ben de HEERE.
Jezus citeerde slechts uit het oude testament. Hij introduceerde niets nieuws, behalve: Johannes 13:Een nieuw gebod geef Ik u, namelijk dat u elkaar liefhebt; zoals Ik u liefgehad heb, moet u ook elkaar liefhebben.
Dat is het enige nieuwe gebod van Jezus. De rest stond al in het OT, was al wet.
Hieruit blijkt dat Jezus simpelweg vervulde wat in het oude testament was aangekondigd: er zou een menselijk nageslacht komen dat zelf gewond zou raken, de kop van de 'slang' zou vermorzelen, en Gods heilige standaarden zou belichamen door in Gods wetten van liefde te lopen, daar waar de eerste mensen en al hun nakomelingen daarvan waren afgeweken.
Ik zie dus geen reden om te geloven in een laat ontwikkelde vervangingstheologie.
Ja, ik zal mijn best doen om het korter te houden. Maar is niet altijd even makkelijk om het kort te houden én een sterke case op te bouwen.quote:Op dinsdag 2 september 2025 23:34 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Lang verhaal... ik ga m'n best doen om hier van het weekend of zo op terug te komen.
De pyramide texten van Unas en Teti zijn de basis voor Egyptian book of the dead, daar komt dat vandaan.quote:Op dinsdag 2 september 2025 23:26 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wat bedoel je met 'ga jij nou om bewijs vragen hier'? Waarom zou ik dat niet mogen of moeten doen?
Je doet zelf een claim, dus dan mag je die ook onderbouwen lijkt me, niet de verantwoordelijkheid op mij afschuiven om het maar te googlen. Of ik het nu vraag, of iemand anders, of helemaal niemand.
Haushofer onderstreepte al dat je claim niet kàn kloppen, want je haalt een beweging uit de jaren 70 aan.
Dus je zult toch echt met iets beters moeten komen.
Hoe moeten wij weten waar je naar refereert als je geen nauwkeurige term gebruikt?quote:Op dinsdag 2 september 2025 23:55 schreef Mijk het volgende:
[..]
De pyramide texten van Unas en Teti zijn de basis voor Egyptian book of the dead, daar komt dat vandaan.
Ik heb t over kemeticism omdat ik daarmee refereer naar Ancient egyptian religion, maar om niet elke keer een term uit te hoeven spreken waar geen term voor was (interesting one overigens dit)
Nee, want dat leidt af van waar het om ging: je deed een claim om een eerdere uitspraak van mij te ondermijnen, maar die claim blijkt vooralsnog niet onderbouwd te zijn.quote:Buiten dat , reageer je helemaal niet op de rest van mn tekst, dat Mozes dus een Farao in opleiding was, en de Joden uit Egypte "ontsnapten",.. kun je op dit álles dieper ingaan?
Dit vind ik loze aantijgingen om af te leiden van je eigen gebrek aan onderbouwing, en, zoals nu blijkt, onnauwkeurigheid bij de formulering van je argument, aangezien het nu blijkbaar niet om kemetisme gaat, maar om de oorspronkelijke religie van de oude Egyptenaren, die je ook verder zal moeten definiëren, aangezien die religie zeer divers en langdurig was, en niet statisch. Dus wat bedoel je daar precies mee? Het boek van de doden? De pyramideteksten?quote:Om even duidelijk te maken waarom ik het bijzonder vind waarom jij om bewijs vraagt, omdat je in alle vormen en maten de term bewijs ontwijkt zodra t aankomt op NT (Jezus, tovenarijen e.d.) enz. Dus dan moet je dezelfde houding aannemen he, ipv geloven, als je claimt bewijs je zeg je, dus doe dat dan ook 2 kanten op, niet 1 kant op.
Verder, dat de datering "uit de lucht gegrepen is", is onzin, en als het al zo is, is dat van OT ook zo, dus standoff.
Je gaat nu red herring, en later beticht je mij daarvan.quote:Op woensdag 3 september 2025 00:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Hoe moeten wij weten waar je naar refereert als je geen nauwkeurige term gebruikt?
Zeg dan gewoon: religie van de oude Egyptenaren, bijvoorbeeld. Of 'oude Egyptische religie'.
[..]
Nee, want dat leidt af van waar het om ging: je deed een claim om een eerdere uitspraak van mij te ondermijnen, maar die claim blijkt vooralsnog niet onderbouwd te zijn.
Laten we dat eerst even goed op een rijtje krijgen voordat we het kernpunt ondersneeuwen met verdere niet-onderbouwde uitspraken.
[..]
Dit vind ik loze aantijgingen om af te leiden van je eigen gebrek aan onderbouwing, en, zoals nu blijkt, onnauwkeurigheid bij de formulering van je argument, aangezien het nu blijkbaar niet om kemetisme gaat, maar om de oorspronkelijke religie van de oude Egyptenaren, die je ook verder zal moeten definiëren, aangezien die religie zeer divers en langdurig was, en niet statisch. Dus wat bedoel je daar precies mee? Het boek van de doden?
Ik vroeg je simpelweg om je uitspraak te onderbouwen.quote:Op woensdag 3 september 2025 00:03 schreef Mijk het volgende:
[..]
Je gaat nu red herring, en later beticht je mij daarvan.
Goed, kwam Mozes uit Egypte en t volk van "het zogenaamd beloofde land" ook, of niet? Daar is een simpele true or false voor.
En ff serieus, je kent Egyptian book of the dead niet?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |