quote:Dit weten we nu over de dood gevonden Lisa (17) in Duivendrecht
Crime
Gisteren, 09:39 - Update: 13 uur geleden
In de nacht van dinsdag 19-08-2025 op woensdag 20-08-2025 is in Duivendrecht het lichaam gevonden van een meisje uit Abcoude. Ze is door ernstig geweld om het leven gebracht. Het gaat om de 17-jarige Lisa, bevestigt Namens de Familie aan Hart van Nederland. Ze belde zelf nog 112 voordat ze werd aangevallen. De politie is nog naarstig op zoek naar een verdachte. Hieronder alles dat tot nu toe bekend is over deze tragische zaak.
Lisa was die avond uit geweest met vrienden rond het Leidseplein in Amsterdam. Rond 03.30 uur vertrok ze alleen op de fiets richting huis. Kort daarna, rond 04.15 uur, werd haar lichaam aangetroffen in de berm langs het water aan de Holterbergweg. Ze belde zelf 112 voordat ze werd aangevallen.
Onderzoek en signalement
De politie gaat uit van één dader, die zelf ook in het bezit was van een fiets. Getuigen die het meisje of een verdachte hebben gezien, worden gevraagd zich te melden. Met name over de laatste zeven minuten van haar route is de politie dringend op zoek naar meer informatie.
Het meisje had een lichte huid, halflang blond haar en droeg een lichtgrijze hoodie, een lichtgrijze broek en zwarte Adidas-gympen. Aan het stuur van haar fiets hing een rode handtas. Ze reed op een lichtgrijze elektrische herenfiets van het merk Cowboy.
De politie is specifiek op zoek naar drie belangrijke getuigen die tussen 04.10 en 04.30 uur op de Holterbergweg reden. Het gaat om de bestuurder van een een lichtkleurig bestelbusje, een inzittende van een Biro en een scooterrijder.
Cameratoezicht en mogelijk verband
Om de veiligheid te vergroten komt er per direct extra cameratoezicht op de plek waar Lisa werd gevonden, bevestigt de gemeente Ouder-Amstel donderdag aan Hart van Nederland.
De politie onderzoekt daarnaast of er een verband is met een ander ernstig incident. Vorige week werd aan de Weesperzijde, enkele kilometers verderop, een vrouw slachtoffer van zwaar seksueel geweld. Zij werd 's nachts van het pad getrokken, geslagen en ernstig mishandeld. Dat onderzoek loopt nog. Een woordvoerder benadrukt dat er nog geen harde link is, maar dat de rechercheteams nauw contact met elkaar houden.
Harten ouders 'gebroken'
De ouders van de overleden Lisa laten in een verklaring aan Hart van Nederland weten dat hun "harten zijn gebroken". "We hopen in alle rust en privacy samen te kunnen rouwen om het verlies van Lisa. We ervaren veel steun in de liefde en het medeleven van familie, vrienden en dorpsgenoten en willen daar onze dankbaarheid voor uitspreken."
Net geslaagd
Lisa had net haar vwo-diploma gehaald op het Spinoza20first in Amsterdam. "Gisteren bereikte ons het verschrikkelijke bericht dat onze oud-leerling Lisa is overleden", deelt de school in een statement aan Hart van Nederland. "Als schoolleiding en -team zijn wij intens verdrietig en in onze gedachten bij de familie." Als de leerlingen dinsdag weer naar school gaan, kunnen zij een bericht achterlaten bij de receptie voor de familie van Lisa in de vorm van een kaartje.
Reactie burgemeester
Burgemeester Susanne de Roy van Zuidewijn van Ouder-Amstel noemt het verlies "diep ingrijpend": "Het raakt ons allemaal diep dat een jong meisje op deze manier om het leven is gekomen in onze gemeente. We leven mee met haar familie, vrienden en andere betrokkenen. We wensen hen veel sterkte bij het dragen van dit onuitsprekelijke verdriet."
BN'ers leven mee
Meerdere bekende Nederlanders staan op sociale media stil bij het overlijden van Lisa. Chantal Janzen, Rob Goossens, Bridget Maasland en Marieke Elsinga delen een bericht van actrice Nienke 's Gravemade waarin ze schrijft: "Ik eis de nacht op. Ik eis de straten op. Ik eis vierentwintig uur in mijn dag. Ik eis dat meisjes van 17 veilig thuiskomen."
Omdat 1. een of andere troela interessant wilde doen op social media en 2. Het echte probleem niet genoemd mag worden.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 18:45 schreef Lospedrosa het volgende:
Waarom wordt dit geval van moord door een psychopaat compleet gemixt sexueel getinte nare ervaringen van vrouwen door mannen.
Het een heeft niks met het ander te maken.
Omdat anders het echte probleem benoemd moet worden. Achter de schermen weten die mainstream mediamensen dat ook echt wel. Maar die zeggen tegen elkaar: "Dat kunnen we toch niet benoemen, Hans. Dan krijgen we straks een rassenoorlog!"quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 18:45 schreef Lospedrosa het volgende:
Waarom wordt dit geval van moord door een psychopaat compleet gemixt sexueel getinte nare ervaringen van vrouwen door mannen.
Geef het een paar maanden dan heeft iedereen weer een ander kleurtje over de profielfoto. #JeSuisNaamvandelaatstegebeurtenisquote:Op dinsdag 26 augustus 2025 18:54 schreef FlippingCoin het volgende:
omdat het linkse kuthoeren zijn die liever deugen dan het probleem aanpakken over de rug van vermoordde en vekrachtte slachtoffers
Als je het mij vraagt wordt dat vooral gedragen door de wens om een stok te vinden om mannen mee te slaan. In progressieve kringen is toch het idee ontstaan dat mannen (witte, de rest niet, aldus de antiracisten) nu eenmaal een probleem zijn. Net als mannelijkheid. Hoe vaak lees je wel niet over toxische mannelijkheid. Maar toxische vrouwelijkheid... daar moet je heel goed je best voor doen om daar iets over te vinden.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 18:45 schreef Lospedrosa het volgende:
Dan gaan we weer over op de zwarte piet discussie en het slavernijverleden.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 18:59 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Geef het een paar maanden dan heeft iedereen weer een ander kleurtje over de profielfoto. #JeSuisNaamvandelaatstegebeurtenis
Zo'n invalidekarretje waar minderjarige kakkers mee naar school kunnen omdat ze zich toch moeten onderscheiden van het gepeupel op de fatbike.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 19:02 schreef GerryDV het volgende:
Even tussendoor, maar what the fuck is een biro?
En zeker het punt dat de man illegaal daar verbleef, daar heb ik verder ook niks meer over gehoord.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 19:07 schreef Lospedrosa het volgende:
Die vent moet in minder dan een paar minuten haar vermoord hebben en haar nek doorgesneden, als je dat zo leest.
Dat meisje is gestorven door verstikking in haar eigen bloed.
Er hebben mensen fouten gemaakt en het had voorkomen kunnen worden.
Hebben we al verantwoording gehoord van Het COA, de veiligheidsdriehoek (zoals dat zo mooi heet) en de burgermeester?
Ik hoor alleen vage dingen over: overal onveilig, mannenprobleem etc.
Maar WAT WORDT ER NU AAN dit probleem gedaan?
Hoe weet je dat zo zeker?quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 19:09 schreef BlaZ het volgende:
[..]
En zeker het punt dat de man illegaal daar verbleef, daar heb ik verder ook niks meer over gehoord.
Voor het COA en de veiligheidsdriehoek is het vooral vervelend dat de dader een asielzoeker is, het slachtoffer kan ze niks schelen.
Ik vind Femke ook geen geweldige burgemeester, maar wat had zij hieraan moeten doen? Echte gekken (en dat lijkt hier wel te spelen) zijn onberekenbaar en kun je niet tegenhouden. Het is niet alsof hij al aangehouden was voor die eerdere zaak en iemand dacht, ach... kleinigheidje... laat maar weer los.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 19:07 schreef Lospedrosa het volgende:
Die vent moet in minder dan een paar minuten haar vermoord hebben en haar hals doorgesneden, als je dat zo leest.
Dat meisje is gestorven door verstikking in haar eigen bloed.
Er hebben mensen fouten gemaakt en het had voorkomen kunnen worden.
Hebben we al verantwoording gehoord van Het COA, de veiligheidsdriehoek (zoals dat zo mooi heet) en de burgermeester?
Ik hoor alleen vage dingen over: overal onveilig, mannenprobleem etc.
Maar WAT WORDT ER NU AAN dit probleem gedaan?
In het hoofd van bepaalde mensen moet er gewoon altijd iemand verantwoordelijk zijnquote:Op dinsdag 26 augustus 2025 19:12 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik vind Femke ook geen geweldige burgemeester, maar wat had zij hieraan moeten doen? Echte gekken (en dat lijkt hier wel te spelen) zijn onberekenbaar en kun je niet tegenhouden. Het is niet alsof hij al aangehouden was voor die eerdere zaak en iemand dacht, ach... kleinigheidje... laat maar weer los.
Van afstand denk ik dat hier juist uitstekend is gehandeld door de politie. En dat het COA helemaal niets kan doen hieraan. Zelfs als had men hem buiten geschopt... was hij dan braaf geweest?
Het is vrij simpel: geen asielzoekers had deze moord voorkomen.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 19:12 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik vind Femke ook geen geweldige burgemeester, maar wat had zij hieraan moeten doen? Echte gekken (en dat lijkt hier wel te spelen) zijn onberekenbaar en kun je niet tegenhouden. Het is niet alsof hij al aangehouden was voor die eerdere zaak en iemand dacht, ach... kleinigheidje... laat maar weer los.
Van afstand denk ik dat hier juist uitstekend is gehandeld door de politie. En dat het COA helemaal niets kan doen hieraan. Zelfs als had men hem buiten geschopt... was hij dan braaf geweest?
Nee, als de ouders van de moordenaar van Anne Faber geen kinderen hadden genomen was haar dood ook voorkomen… Maar wat schieten we met die constatering op?quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 19:27 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het is vrij simpel: geen asielzoekers had deze moord voorkomen.
Is dat zo?quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 19:21 schreef opgebaarde het volgende:
Daarnaast zien we de zorgelijke trend dat misogynie aan het groeien is, maar dit zorgt gelukkig niet voor meer gedode vrouwen.
Nou dat snap ik. Bij Femke vind ik het zaak op zaak wat zich opstapelt.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 19:12 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het is inderdaad een utopie om te denken dat je het land hermetisch Jan afsluiten. Voor asielzoekers.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 19:30 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee, als de ouders van de moordenaar van Anne Faber geen kinderen hadden genomen was haar dood ook voorkomen… Maar wat schieten we met die constatering op?
Zo komt je reactie een beetje intelligenter over.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 18:54 schreef FlippingCoin het volgende:
Omdat het linkse kuthoeren zijn die liever deugen over de rug van vermoorde en vekrachte slachtoffers dan het probleem aan te pakken.
Dat is helemaal geen utopie het kan zelfs prima:quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 19:34 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het is inderdaad een utopie om te denken dat je het land hermetisch Jan afsluiten. Voor asielzoekers.
Wat wel "kan" zijn zaken als vreemdelingendetentie voor mensen zoals deze Nigeriaan, maar verouderde verdragen verhinderen dat. Dat hoeft en moet geen strafregime te zijn overigens, maar zo lang niet duidelijk is wie je bent of zelfs maar hoe oud je bent, hoor je niet in de maatschappij rond te kunnen lopen.
Bij dergelijke aantallen kun je ook grondigere controle uitvoeren en beter filteren.quote:In Japan, 190 individuals were accepted as refugees in 2024, a decrease from 303 in 2023, according to nippon.com. The exact number of asylum seekers in Japan is not specified, but the acceptance rate indicates a small figure, with only about 5% of refugee applicants receiving support allowances.
Natuurlijk. Er zijn best dingen die beter kunnen.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 19:34 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het is inderdaad een utopie om te denken dat je het land hermetisch Jan afsluiten. Voor asielzoekers.
Wat wel "kan" zijn zaken als vreemdelingendetentie voor mensen zoals deze Nigeriaan, maar verouderde verdragen verhinderen dat. Dat hoeft en moet geen strafregime te zijn overigens, maar zo lang niet duidelijk is wie je bent of zelfs maar hoe oud je bent, hoor je niet in de maatschappij rond te kunnen lopen.
Raar hoe populair dat ding hier in 't Gooi (en ook Amsterdam oa) onder ogenschijnlijke kerngezonde jongeren is. In mijn jeugd, en dat is niet eens zo heel lang geleden, waren Canta's en andere brommobielen voor bejaarden en invaliden, en daardoor verre van stoer of hip.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 19:06 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Zo'n invalidekarretje waar minderjarige kakkers mee naar school kunnen omdat ze zich toch moeten onderscheiden van het gepeupel op de fatbike.
Japan is een eiland en heeft daarnaast gierende vergrijzing..quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 19:38 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat is helemaal geen utopie het kan zelfs prima:
[..]
Bij dergelijke aantallen kun je ook grondigere controle uitvoeren en beter filteren.
In Nederland loopt het de spuigaten uit, is er geen controle (moordenaar zat illegaal in een azc, hoe kan zoiets in godsnaam), en is het dus ook wachten op de volgende slachtoffers.
Nou ja, als ik dat al kan in zien dan moeten bestuurders dat ook lijkt me.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 19:38 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Natuurlijk. Er zijn best dingen die beter kunnen.
Nou daarom, je kunt niet nu zeggen: ja tja de maatschappij is niet maakbaar, zoiets is toch nooit te voorkomen. En door.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 19:38 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Natuurlijk. Er zijn best dingen die beter kunnen.
Het VK is ook een eiland en wordt overspoeld door asielzoekers. De kern van de zaak is dat er een politieke beslissing is genomen om mensen op te nemen, het is niet noodzakelijk om die beslissing zo te nemen.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 19:43 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Japan is een eiland en heeft daarnaast gierende vergrijzing..
[..]
Nou ja, als ik dat al kan in zien dan moeten bestuurders dat ook lijkt me.
Verdragen lijken wel in beton gegoten terwijl tijden wel veranderen.
Het zal helaas toch blijven bij pappen en nathoudenquote:Op dinsdag 26 augustus 2025 19:46 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nou daarom, je kunt niet nu zeggen: ja tja de maatschappij is niet maakbaar, zoiets is toch nooit te voorkomen. En door.
Je zult iets moeten doen, en mensen toch verantwoordelijk stellen of je eigen verantwoording nemen om iig je vol in te zetten om dingen te veranderen en dit te voorkomen.
fantastisch opoequote:Op dinsdag 26 augustus 2025 19:38 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Zo komt je reactie een beetje intelligenter over.
Originele tekst:"
omdat het linkse kuthoeren zijn die liever deugen dan het probleem aanpakken over de rug van vermoordde en vekrachtte slachtoffers
Misschien moet jij even je paaseitje onder de koude kraan houden om af te koelen, brutale vlegel dat je bent.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 18:54 schreef FlippingCoin het volgende:
Het is alleen niet zo simpel te regelen. Je mag een illegaal niet zomaar in detentie zetten. En ook niet als je het anders noemt.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 19:43 schreef Straatcommando. het volgende:
Nou ja, als ik dat al kan in zien dan moeten bestuurders dat ook lijkt me.
Ja maar het is de schuld van alle links-stemmende mensen, dat de christenen en neoliberalen er de afgelopen 10-20 jaar niets aan hebben gedaan om er voor te zorgen dat we nu wel mensen zomaar in detentie mogen zetten en de grenzen dichtgooien. Ofzo.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 20:02 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het is alleen niet zo simpel te regelen. Je mag een illegaal niet zomaar in detentie zetten. En ook niet als je het anders noemt.
Wat is jouw plan?quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 19:46 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nou daarom, je kunt niet nu zeggen: ja tja de maatschappij is niet maakbaar, zoiets is toch nooit te voorkomen. En door.
Je zult iets moeten doen, en mensen toch verantwoordelijk stellen of je eigen verantwoording nemen om iig je vol in te zetten om dingen te veranderen en dit te voorkomen.
Het lijkt mij een feit dat met name linkse partijen momenteel weinig op hebben met forse restricties.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 20:05 schreef probeer het volgende:
[..]
Ja maar het is de schuld van alle links-stemmende mensen, dat de christenen en neoliberalen er de afgelopen 10-20 jaar niets aan hebben gedaan om er voor te zorgen dat we nu wel mensen zomaar in detentie mogen zetten en de grenzen dichtgooien. Ofzo.
Nee, helemaal niet. Deze dood had prima voorkomen kunnen worden door verbeterde asielwetgeving. Deze persoon bevond zich illegaal in een azc, dat zijn juist de randgevallen waarbij strengere wetgeving direct helpt.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 20:10 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het lijkt mij een feit dat met name linkse partijen momenteel weinig op hebben met forse restricties.
Gegarandeerd dat Bontenbal cs straks met GL in de Eerste Kamer de nieuwe regelgeving gaat torpederen.
Maar dat staat allemaal heel erg ver van de tragische dood van Lisa.
Dat. Het opvangen van asielzoekers is een keuze.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 19:47 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het VK is ook een eiland en wordt overspoeld door asielzoekers. De kern van de zaak is dat er een politieke beslissing is genomen om mensen op te nemen, het is niet noodzakelijk om die beslissing zo te nemen.
Vergrijzing betekent ook niet dat er een noodzaak is om asielzoekers op te nemen, bij vergrijzing ga je op zoek naar geschikte werknemers voor kernberoepen.
Dat is echter aan de landelijke politiek niet femke. Hoe verschrikkelijk ze ook is.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 19:33 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nou dat snap ik. Bij Femke vind ik het zaak op zaak wat zich opstapelt.
Dat had ik al eerder gezegd maar als je het wat serieuzer oppakt door te zeggen dat de screening wordt vergroot en eerder wordt uitgezet, al is het nog niet helemaal waar, dan neem je in ieder geval je bezorgde burgers serieus en neem je iets van de pijn weg misschien.
het is nog lang geen pasen hoorquote:Op dinsdag 26 augustus 2025 19:57 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Misschien moet jij even je paaseitje onder de koude kraan houden om af te koelen, brutale vlegel dat je bent.
Het voortzetten van de bed-bad-brood regeling (wat als een magneet werkt) in Amsterdam is een gemeentelijke beslissing geweest nadat deze regeling landelijk werd geschrapt. De gemeenteraad heeft daarmee haar bewoners bewust in gevaar gebracht.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 20:33 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat is echter aan de landelijke politiek niet femke. Hoe verschrikkelijk ze ook is.
Ik vind de houding van het COA op zich nog niet zo gek als ik eerlijk ben. Is op zich wel logisch dat ze de familie niet een kijkje op de kamers gaan laten nemen maar dat dan gewoon de politie gebeld moet worden. Snap ook niet dat de familie dat niet meteen gedaan heeft ipv zelf een kijkje te gaan nemen.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 20:16 schreef BlaZ het volgende:
Hoe het er op zo'n azc aan toe gaat.
Bekijk deze YouTube-video
Ik had laatst al een beleidsplan laten schrijven voor een efficiëntere dienst terugkeer, door samenvoeging van COA, DT&V en IND met meer bevoegdheden en Europese samenwerking.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Vakman pur sang
Ik zou er absoluut niet mee wachten tot Pasen maar het zo snel mogelijk doen om verdere schade te voorkomen.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 20:35 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
het is nog lang geen pasen hoor
Dit is natuurlijk helemaal bullshit verhaalquote:Op dinsdag 26 augustus 2025 20:49 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Ik vind de houding van het COA op zich nog niet zo gek als ik eerlijk ben. Is op zich wel logisch dat ze de familie niet een kijkje op de kamers gaan laten nemen maar dat dan gewoon de politie gebeld moet worden. Snap ook niet dat de familie dat niet meteen gedaan heeft ipv zelf een kijkje te gaan nemen.
Wel schokkend dat die vluchtelingen op fatbikes gewoon haast niet te onderscheiden zijn van het fatbiketuig dat onze steden terroriseert. Het lijkt wel een soort subcultuur die meteen op anderen overslaat zodra ze hier aankomen.
Ik kreeg ook de indruk dat zij daar vrijwillig zat, maar het is op zich wel zorgwekkend als die asielzoeker een machete, veel geld en drugs op zijn kamer heeft liggen. Persoonlijk zou ik daar eerder onderzoek naar doen dan naar dat hele verhaal over dat meisje.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 21:09 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Dit is natuurlijk helemaal bullshit verhaal
Er zijn heleboel Nederlandse meisjes in Nederland die op 15 jarige leeftijd bij hun vriendjes slapen anno 2025 die ouder zijn dan 18 jaar
Dat deden meisjes in mijn tijd ook al in de jaren 80 90
Ik heb nooit gehoord dat die vriendjes van die meisjes loverboy genoemd werden
Als het een asielzoekers is gaat zo een clown in een documentaire het loverboys noemen
Dat meisje zat daar toch gewoon vrijwillig????
Dit is gewoon een bullshit verhaal
Dat lijkt mij ook logischequote:Op dinsdag 26 augustus 2025 21:12 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Ik kreeg ook de indruk dat zij daar vrijwillig zat, maar het is op zich wel zorgwekkend als die asielzoeker een machete, veel geld en drugs op zijn kamer heeft liggen. Persoonlijk zou ik daar eerder onderzoek naar doen dan naar dat hele verhaal over dat meisje.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |