abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 26 augustus 2025 @ 18:47:04 #1
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_218599268
quote:
Dit weten we nu over de dood gevonden Lisa (17) in Duivendrecht
Crime

Gisteren, 09:39 - Update: 13 uur geleden

In de nacht van dinsdag 19-08-2025 op woensdag 20-08-2025 is in Duivendrecht het lichaam gevonden van een meisje uit Abcoude. Ze is door ernstig geweld om het leven gebracht. Het gaat om de 17-jarige Lisa, bevestigt Namens de Familie aan Hart van Nederland. Ze belde zelf nog 112 voordat ze werd aangevallen. De politie is nog naarstig op zoek naar een verdachte. Hieronder alles dat tot nu toe bekend is over deze tragische zaak.

Lisa was die avond uit geweest met vrienden rond het Leidseplein in Amsterdam. Rond 03.30 uur vertrok ze alleen op de fiets richting huis. Kort daarna, rond 04.15 uur, werd haar lichaam aangetroffen in de berm langs het water aan de Holterbergweg. Ze belde zelf 112 voordat ze werd aangevallen.

Onderzoek en signalement
De politie gaat uit van één dader, die zelf ook in het bezit was van een fiets. Getuigen die het meisje of een verdachte hebben gezien, worden gevraagd zich te melden. Met name over de laatste zeven minuten van haar route is de politie dringend op zoek naar meer informatie.

Het meisje had een lichte huid, halflang blond haar en droeg een lichtgrijze hoodie, een lichtgrijze broek en zwarte Adidas-gympen. Aan het stuur van haar fiets hing een rode handtas. Ze reed op een lichtgrijze elektrische herenfiets van het merk Cowboy.

De politie is specifiek op zoek naar drie belangrijke getuigen die tussen 04.10 en 04.30 uur op de Holterbergweg reden. Het gaat om de bestuurder van een een lichtkleurig bestelbusje, een inzittende van een Biro en een scooterrijder.

Cameratoezicht en mogelijk verband
Om de veiligheid te vergroten komt er per direct extra cameratoezicht op de plek waar Lisa werd gevonden, bevestigt de gemeente Ouder-Amstel donderdag aan Hart van Nederland.

De politie onderzoekt daarnaast of er een verband is met een ander ernstig incident. Vorige week werd aan de Weesperzijde, enkele kilometers verderop, een vrouw slachtoffer van zwaar seksueel geweld. Zij werd 's nachts van het pad getrokken, geslagen en ernstig mishandeld. Dat onderzoek loopt nog. Een woordvoerder benadrukt dat er nog geen harde link is, maar dat de rechercheteams nauw contact met elkaar houden.

Harten ouders 'gebroken'
De ouders van de overleden Lisa laten in een verklaring aan Hart van Nederland weten dat hun "harten zijn gebroken". "We hopen in alle rust en privacy samen te kunnen rouwen om het verlies van Lisa. We ervaren veel steun in de liefde en het medeleven van familie, vrienden en dorpsgenoten en willen daar onze dankbaarheid voor uitspreken."

Net geslaagd
Lisa had net haar vwo-diploma gehaald op het Spinoza20first in Amsterdam. "Gisteren bereikte ons het verschrikkelijke bericht dat onze oud-leerling Lisa is overleden", deelt de school in een statement aan Hart van Nederland. "Als schoolleiding en -team zijn wij intens verdrietig en in onze gedachten bij de familie." Als de leerlingen dinsdag weer naar school gaan, kunnen zij een bericht achterlaten bij de receptie voor de familie van Lisa in de vorm van een kaartje.

Reactie burgemeester
Burgemeester Susanne de Roy van Zuidewijn van Ouder-Amstel noemt het verlies "diep ingrijpend": "Het raakt ons allemaal diep dat een jong meisje op deze manier om het leven is gekomen in onze gemeente. We leven mee met haar familie, vrienden en andere betrokkenen. We wensen hen veel sterkte bij het dragen van dit onuitsprekelijke verdriet."

BN'ers leven mee
Meerdere bekende Nederlanders staan op sociale media stil bij het overlijden van Lisa. Chantal Janzen, Rob Goossens, Bridget Maasland en Marieke Elsinga delen een bericht van actrice Nienke 's Gravemade waarin ze schrijft: "Ik eis de nacht op. Ik eis de straten op. Ik eis vierentwintig uur in mijn dag. Ik eis dat meisjes van 17 veilig thuiskomen."
twitter

Bekijk deze YouTube-video

De dader is een Nigeriaan die hier niet te zoeken had.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  dinsdag 26 augustus 2025 @ 18:49:09 #2
338319 ZarB
Piña colada
pi_218599287
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 augustus 2025 18:45 schreef Lospedrosa het volgende:
Waarom wordt dit geval van moord door een psychopaat compleet gemixt sexueel getinte nare ervaringen van vrouwen door mannen.
Het een heeft niks met het ander te maken.
Omdat 1. een of andere troela interessant wilde doen op social media en 2. Het echte probleem niet genoemd mag worden.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
pi_218599288
quote:
Waarom wordt dit geval van moord door een psychopaat compleet gemixt sexueel getinte nare ervaringen van vrouwen door mannen.
Omdat anders het echte probleem benoemd moet worden. Achter de schermen weten die mainstream mediamensen dat ook echt wel. Maar die zeggen tegen elkaar: "Dat kunnen we toch niet benoemen, Hans. Dan krijgen we straks een rassenoorlog!"

Net zoals dat ze tijdens de coronacrisis niets durfden te benoemen
Mja
  dinsdag 26 augustus 2025 @ 18:54:43 #4
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_218599326
omdat het linkse kuthoeren zijn die liever deugen dan het probleem aanpakken over de rug van vermoordde en vekrachtte slachtoffers
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  dinsdag 26 augustus 2025 @ 18:59:58 #5
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_218599373
quote:
16s.gif Op dinsdag 26 augustus 2025 18:54 schreef FlippingCoin het volgende:
omdat het linkse kuthoeren zijn die liever deugen dan het probleem aanpakken over de rug van vermoordde en vekrachtte slachtoffers
Geef het een paar maanden dan heeft iedereen weer een ander kleurtje over de profielfoto. #JeSuisNaamvandelaatstegebeurtenis
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_218599389
quote:
Als je het mij vraagt wordt dat vooral gedragen door de wens om een stok te vinden om mannen mee te slaan. In progressieve kringen is toch het idee ontstaan dat mannen (witte, de rest niet, aldus de antiracisten) nu eenmaal een probleem zijn. Net als mannelijkheid. Hoe vaak lees je wel niet over toxische mannelijkheid. Maar toxische vrouwelijkheid... daar moet je heel goed je best voor doen om daar iets over te vinden.

En net zo goed als dat Wilders bij de dader meteen roept 'zie je wel, het is een asielzoeker, dus asielzoekers zijn het probleem' roept de groep die bovenstaande aanhangt 'zie je wel, het is een man, dus mannen zijn het probleem'.

Beide uitspraken zijn wat kort door de bocht. ;)
pi_218599399
Even tussendoor, maar what the fuck is een biro?

Edit: nvm, soort gehandicapten-/bejaardenmobiel.

[ Bericht 38% gewijzigd door GerryDV op 26-08-2025 19:09:07 ]
pi_218599424
quote:
14s.gif Op dinsdag 26 augustus 2025 18:59 schreef MichaelScott het volgende:

[..]
Geef het een paar maanden dan heeft iedereen weer een ander kleurtje over de profielfoto. #JeSuisNaamvandelaatstegebeurtenis
Dan gaan we weer over op de zwarte piet discussie en het slavernijverleden.
Zin in!
Vakman pur sang
pi_218599436
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2025 19:02 schreef GerryDV het volgende:
Even tussendoor, maar what the fuck is een biro?
Zo'n invalidekarretje waar minderjarige kakkers mee naar school kunnen omdat ze zich toch moeten onderscheiden van het gepeupel op de fatbike.
pi_218599447
Die vent moet in minder dan een paar minuten haar vermoord hebben en haar hals doorgesneden, als je dat zo leest.
Dat meisje is gestorven door verstikking in haar eigen bloed.
Er hebben mensen fouten gemaakt en het had voorkomen kunnen worden.
Hebben we al verantwoording gehoord van Het COA, de veiligheidsdriehoek (zoals dat zo mooi heet) en de burgermeester?

Ik hoor alleen vage dingen over: overal onveilig, mannenprobleem etc.

Maar WAT WORDT ER NU AAN dit probleem gedaan?
Vakman pur sang
  dinsdag 26 augustus 2025 @ 19:09:44 #11
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_218599466
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 augustus 2025 19:07 schreef Lospedrosa het volgende:
Die vent moet in minder dan een paar minuten haar vermoord hebben en haar nek doorgesneden, als je dat zo leest.
Hebben we al verantwoording gehoord van Het COA, de veiligheidsdriehoek (zoals dat zo mooi heet) en de burgermeester?

En zeker het punt dat de man illegaal daar verbleef, daar heb ik verder ook niks meer over gehoord.

Voor het COA en de veiligheidsdriehoek is het vooral vervelend dat de dader een asielzoeker is, het slachtoffer kan ze niks schelen.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  dinsdag 26 augustus 2025 @ 19:11:24 #12
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_218599480
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2025 19:09 schreef BlaZ het volgende:

[..]
En zeker het punt dat de man illegaal daar verbleef, daar heb ik verder ook niks meer over gehoord.

Voor het COA en de veiligheidsdriehoek is het vooral vervelend dat de dader een asielzoeker is, het slachtoffer kan ze niks schelen.
Hoe weet je dat zo zeker?
Huilen dan.
pi_218599485
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 augustus 2025 19:07 schreef Lospedrosa het volgende:
Die vent moet in minder dan een paar minuten haar vermoord hebben en haar hals doorgesneden, als je dat zo leest.

Ik vind Femke ook geen geweldige burgemeester, maar wat had zij hieraan moeten doen? Echte gekken (en dat lijkt hier wel te spelen) zijn onberekenbaar en kun je niet tegenhouden. Het is niet alsof hij al aangehouden was voor die eerdere zaak en iemand dacht, ach... kleinigheidje... laat maar weer los.

Van afstand denk ik dat hier juist uitstekend is gehandeld door de politie. En dat het COA helemaal niets kan doen hieraan. Zelfs als had men hem buiten geschopt... was hij dan braaf geweest?
pi_218599525
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2025 19:12 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik vind Femke ook geen geweldige burgemeester, maar wat had zij hieraan moeten doen? Echte gekken (en dat lijkt hier wel te spelen) zijn onberekenbaar en kun je niet tegenhouden. Het is niet alsof hij al aangehouden was voor die eerdere zaak en iemand dacht, ach... kleinigheidje... laat maar weer los.

Van afstand denk ik dat hier juist uitstekend is gehandeld door de politie. En dat het COA helemaal niets kan doen hieraan. Zelfs als had men hem buiten geschopt... was hij dan braaf geweest?
In het hoofd van bepaalde mensen moet er gewoon altijd iemand verantwoordelijk zijn

Het idee van een niet volledig maakbare samenleving waarin er altijd gekken zullen rondlopen is te eng
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_218599549
Femicide en misogynie zijn al langer een veelbesproken onderwerp. Als er dan een vrouw overlijdt dan wordt naar beide begrippen gegrepen. Nu met Lisa maar ook afgelopen weken zoals bij die dame in Vlijmen, 72 jaar oude vrouw in Tynaarlo, Joeweela in Gouda, vrouw in Veldhoven en vast nog meer.

Nu wordt er een hele hoop onder femicide gegooid terwijl femicide eigenlijk betekent dat de vrouw vermoord is omdat de dader vrouwen haat. Dit is zeer zelden het geval. CBS gebruikt de term femicide niet en heeft het geloof ik over vrouwendoding. Waarbij de dader in ruim de helft van de gevallen de (ex)partner is. Daarnaast zien we de zorgelijke trend dat misogynie aan het groeien is, maar dit zorgt gelukkig niet voor meer gedode vrouwen.

Misogynie lijkt mij een probleem. Wat gewoon bespreekbaar moet zijn. Ook al is de dader een asielzoeker.
  dinsdag 26 augustus 2025 @ 19:27:25 #16
56749 BlaZ
pi_218599580
quote:

[..]

Het is vrij simpel: geen asielzoekers had deze moord voorkomen.
pi_218599597
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2025 19:27 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Het is vrij simpel: geen asielzoekers had deze moord voorkomen.
Nee, als de ouders van de moordenaar van Anne Faber geen kinderen hadden genomen was haar dood ook voorkomen… Maar wat schieten we met die constatering op?
pi_218599601
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 augustus 2025 19:21 schreef opgebaarde het volgende:
Daarnaast zien we de zorgelijke trend dat misogynie aan het groeien is, maar dit zorgt gelukkig niet voor meer gedode vrouwen.
Is dat zo?
pi_218599625
quote:

[..]

Nou dat snap ik. Bij Femke vind ik het zaak op zaak wat zich opstapelt.
Dat had ik al eerder gezegd maar als je het wat serieuzer oppakt door te zeggen dat de screening wordt vergroot en eerder wordt uitgezet, al is het nog niet helemaal waar, dan neem je in ieder geval je bezorgde burgers serieus en neem je iets van de pijn weg misschien.
Vakman pur sang
  Forum Admin dinsdag 26 augustus 2025 @ 19:34:52 #20
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_218599639
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2025 19:30 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Nee, als de ouders van de moordenaar van Anne Faber geen kinderen hadden genomen was haar dood ook voorkomen… Maar wat schieten we met die constatering op?
Het is inderdaad een utopie om te denken dat je het land hermetisch Jan afsluiten. Voor asielzoekers.

Wat wel "kan" zijn zaken als vreemdelingendetentie voor mensen zoals deze Nigeriaan, maar verouderde verdragen verhinderen dat. Dat hoeft en moet geen strafregime te zijn overigens, maar zo lang niet duidelijk is wie je bent of zelfs maar hoe oud je bent, hoor je niet in de maatschappij rond te kunnen lopen.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_218599664
quote:
16s.gif Op dinsdag 26 augustus 2025 18:54 schreef FlippingCoin het volgende:
Omdat het linkse kuthoeren zijn die liever deugen over de rug van vermoorde en vekrachte slachtoffers dan het probleem aan te pakken.
Zo komt je reactie een beetje intelligenter over.

Originele tekst:"

dinsdag 26 augustus 2025 @ 19:38:46 #22
56749 BlaZ
pi_218599666
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2025 19:34 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Het is inderdaad een utopie om te denken dat je het land hermetisch Jan afsluiten. Voor asielzoekers.

Wat wel "kan" zijn zaken als vreemdelingendetentie voor mensen zoals deze Nigeriaan, maar verouderde verdragen verhinderen dat. Dat hoeft en moet geen strafregime te zijn overigens, maar zo lang niet duidelijk is wie je bent of zelfs maar hoe oud je bent, hoor je niet in de maatschappij rond te kunnen lopen.
Dat is helemaal geen utopie het kan zelfs prima:

quote:
In Japan, 190 individuals were accepted as refugees in 2024, a decrease from 303 in 2023, according to nippon.com. The exact number of asylum seekers in Japan is not specified, but the acceptance rate indicates a small figure, with only about 5% of refugee applicants receiving support allowances.
Bij dergelijke aantallen kun je ook grondigere controle uitvoeren en beter filteren.

In Nederland loopt het de spuigaten uit, is er geen controle (moordenaar zat illegaal in een azc, hoe kan zoiets in godsnaam), en is het dus ook wachten op de volgende slachtoffers.
pi_218599668
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2025 19:34 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Natuurlijk. Er zijn best dingen die beter kunnen.
pi_218599700
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2025 19:06 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Zo'n invalidekarretje waar minderjarige kakkers mee naar school kunnen omdat ze zich toch moeten onderscheiden van het gepeupel op de fatbike.
Raar hoe populair dat ding hier in 't Gooi (en ook Amsterdam oa) onder ogenschijnlijke kerngezonde jongeren is. In mijn jeugd, en dat is niet eens zo heel lang geleden, waren Canta's en andere brommobielen voor bejaarden en invaliden, en daardoor verre van stoer of hip.
  Forum Admin dinsdag 26 augustus 2025 @ 19:43:50 #25
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_218599703
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2025 19:38 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Dat is helemaal geen utopie het kan zelfs prima:
[..]
Bij dergelijke aantallen kun je ook grondigere controle uitvoeren en beter filteren.

In Nederland loopt het de spuigaten uit, is er geen controle (moordenaar zat illegaal in een azc, hoe kan zoiets in godsnaam), en is het dus ook wachten op de volgende slachtoffers.
Japan is een eiland en heeft daarnaast gierende vergrijzing..
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2025 19:38 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Natuurlijk. Er zijn best dingen die beter kunnen.
Nou ja, als ik dat al kan in zien dan moeten bestuurders dat ook lijkt me.

Verdragen lijken wel in beton gegoten terwijl tijden wel veranderen.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')