Wedden doe ik niet en zeker niet op de standvastigheid van politici. Maar met 15 zetels gaat daar echt een crisis zijn. Yeşilgöz wordt er die avond nog uit gegooid, er komt een tussenpaus (de falende minister Heinen?) en de VVD gaat zich herbronnen. Ik zie die in elk geval niet in de eerste ronde aanschuiven. Wie dan wel? Ja, dat is dan niet hun probleem.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 18:09 schreef Lord_Vetinari het volgende: [..] Durf je daaar een weddenschap over af te sluiten? De pluchegeilers van VVD gaan echt geen nee zeggen als iemand (wie dan ook, links of rechts) vraagt of ze deelnemen aan een kabinet. Ze zijn er namelijk van overtuigd dat ze de enige partij zijn die het land kan redden.
Voor de ene helft is Timmermans een no-go, voor de andere helft Wilders. Nog een reden om lekker in de oppositie te gaan zitten.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 18:19 schreef capricia het volgende:
[..]
Blijft de vraag over, waar zit voor de VVD kiezer de grootste weerstand: Timmermans of Wilders.
Opsplitsen lol.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 18:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Voor de ene helft is Timmermans een no-go, voor de andere helft Wilders. Nog een reden om lekker in de oppositie te gaan zitten.
Yesilgöz heeft het zo goed voor elkaar dat ze dat allebei niet meer willen.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 18:19 schreef capricia het volgende:
[..]
Blijft de vraag over, waar zit voor de VVD kiezer de grootste weerstand: Timmermans of Wilders.
Jup.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 18:09 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Durf je daaar een weddenschap over af te sluiten? De pluchegeilers van VVD gaan echt geen nee zeggen als iemand (wie dan ook, links of rechts) vraagt of ze deelnemen aan een kabinet. Ze zijn er namelijk van overtuigd dat ze de enige partij zijn die het land kan redden.
Dat is niet zo heel ondenkbaar.quote:
En dan 7 en 8 zetels over hebben? Dan zijn ze ook niet echt handig meer voor een kabinetsvorming. Kun je nog beter JA21 vragen.quote:
Oh, niet daarvoor, wel daarna. Je hebt nu al twee appgroepen ("De nieuwe VVD") en de gewone, ongeveer even groot, waarvan de één de ander uitmaakt voor D66-infiltranten en de ander niets van de PVV wil weten.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 18:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
En dan 7 en 8 zetels over hebben? Dan zijn ze ook niet echt handig meer voor een kabinetsvorming. Kun je nog beter JA21 vragen.
Hahaha, muiterij. Geen houden meer aan natuurlijk.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 18:31 schreef nostra het volgende:
[..]
Oh, niet daarvoor, wel daarna. Je hebt nu al twee appgroepen ("De nieuwe VVD") en de gewone, ongeveer even groot, waarvan de één de ander uitmaakt voor D66-infiltranten en de ander niets van de PVV wil weten.
GL-PvdA komt nu tot 58 zetels als ze willen formeren en PVV tot 50. Dat helpt dus niet echt.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 18:32 schreef capricia het volgende:
Eerst maar eens kijken wie de grootste gaat worden.
Daar ligt toch ongeschreven de verantwoording om de eerste poging tot een formatie te doen.
PVV, VVD, JA21, BBB, SGP en FvD is 68 zetels in Verian peiling.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 18:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wedden doe ik niet en zeker niet op de standvastigheid van politici. Maar met 15 zetels gaat daar echt een crisis zijn. Yeşilgöz wordt er die avond nog uit gegooid, er komt een tussenpaus (de falende minister Heinen?) en de VVD gaat zich herbronnen. Ik zie die in elk geval niet in de eerste ronde aanschuiven. Wie dan wel? Ja, dat is dan niet hun probleem.
Als je jezelf al niet serieus neemt (en dat doe je door als VVD tóch met Wilders in zee te gaan of samen te gaan hokken met GroenLinks) dan neemt een ander jou ook niet meer serieus. Als er nou een ding is wat je een neoliberaal niet hoeft uit te leggen, is het dat. Met je historische nederlaag van 15 zetels? Je wordt totaal onder de voet gelopen. Geert buldert ondertussen van het lachen vanuit de oppositie.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 18:45 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
PVV, VVD, JA21, BBB, SGP en FvD is 68 zetels in Verian peiling.
Bij de groep huidige niet-stemmers (maar wel gestemd in '23) zit 4 zetels NSC, 3.5 zetels VVD, 1 zetel elk voor BBB, FvD en GL-PvdA, 0.5 voor de PVV.
In totaal 10 rechtse zetels die nog ergens kunnen landen (natuurlijk overlijden en verhuizen mensen ook, of haken af). 1 linkse zetel, met de kanttekening dat misschien een plukje van NSC naar progressief valt.
Ik zie zo een kabinet in enige vorm wel gebeuren. Zes partijen, waarvan FvD en SGP gedoogsteun geven. FvD en VVD werken in de Eerste Kamer samen en zitten in de regel in hetzelfde kamp.
Doet de VVD mee? Ik denk dat Klassiek Liberaal niet zo gehecht is aan principes of hun club. Als er wat te halen valt en als er lekker rechts beleid kan worden gevoerd (4 jaar lang links en NGOs de nek omdraaien), hun anti-Islam obsessie kunnen botvieren, dan kunnen ze zomaar meedoen. Voor minimaal 35% van de VVD leden gaat dit veel te ver - ooit was SGP echt een no go (1981-82, 2002-03) - maar vormen zij de meerderheid? Kunnen ze de mediadruk van Telegraaf, WNL, SBS6 cs. weerstaan? "Geef 3 miljoen kiezers een kans."
Dit zal een ronduit rampzalig, milieuverwoestend, kleptocratisch en autoritair kabinet zijn, maar dat is het dan.
edit: Yesilgöz weg bij fors verlies is sowieso een andere situatie. Dan is ook PVV weer in beeld.
NSC trok ook afvallige D66'ers en SP'ers.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 18:45 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Bij de groep huidige niet-stemmers (maar wel gestemd in '23) zit 4 zetels NSC, 3.5 zetels VVD, 1 zetel elk voor BBB, FvD en GL-PvdA, 0.5 voor de PVV.
In totaal 10 rechtse zetels die nog ergens kunnen landen (natuurlijk overlijden en verhuizen mensen ook, of haken af). 1 linkse zetel, met de kanttekening dat misschien een plukje van NSC naar progressief valt.
Ik zie zo een kabinet in enige vorm wel gebeuren. Zes partijen, waarvan FvD en SGP gedoogsteun geven. FvD en VVD werken in de Eerste Kamer samen en zitten in de regel in hetzelfde kamp.
Doet de VVD mee? Ik denk dat Klassiek Liberaal niet zo gehecht is aan principes of hun club. Als er wat te halen valt en als er lekker rechts beleid kan worden gevoerd (4 jaar lang links en NGOs de nek omdraaien), hun anti-Islam obsessie kunnen botvieren, dan kunnen ze zomaar meedoen. Voor minimaal 35% van de VVD leden gaat dit veel te ver - ooit was SGP echt een no go (1981-82, 2002-03) - maar vormen zij de meerderheid? Kunnen ze de mediadruk van Telegraaf, WNL, SBS6 cs. weerstaan? "Geef 3 miljoen kiezers een kans."
Dit zal een ronduit rampzalig, milieuverwoestend, kleptocratisch en autoritair kabinet zijn, maar dat is het dan.
edit: Yesilgöz weg bij fors verlies is sowieso een andere situatie. Dan is ook PVV weer in beeld.
Hoe gaat dat helpen?quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 18:43 schreef cherrycoke het volgende:
5% drempel maar eens overnemen van duitseland
Kleine partijtjes eruit minder polarisatiequote:
Dat beaam ik in wat ik schrijf. Leeuwendeel was wel rechts en NSC kiezers wilden massaal met PVV in zee hč?quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 18:56 schreef Hexagon het volgende:
[..]
NSC trok ook afvallige D66'ers en SP'ers.
Martin van Rooijen kun je omkopen. De door Shell gelanceerde man, nu Eerste Kamerlid van 50 plus.quote:Overigens heeft die rechtse meerderheid geen meerderheid meer in de senaat nadat die BBB-man naar D66 is overgelopen.
Peilingen werken moeizaam met opkomst en motivatie. Dat is waarom ze momentum elke keer mislopen: je moet mensen naar de stembus lokken, daar win je uiteindelijk zetels mee.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 18:45 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |