abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218605700
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2025 10:53 schreef zatoichi het volgende:

[..]
Ik kan het niet beoordelen gezien ik jouw ervaring niet ken, maar puur op basis van mijn eigen ervaring heb ik een precies tegenovergestelde mening.

Ik heb in het verleden veel met ondernemers t maken gehad die in de (online) marketing zaten en die deden de hele dag niets behalve een beetje "netwerken" wat inhield dat ze naar borrels en recepties gingen en op kosten van de belastingbetaler "zakelijk gingen lunchen". Het was een lege, weinig waarde toevoegende wereld.

Nu werk ik in de zorg en de passie en toewijding die men hier heeft heb ik nergens anders gezien; het is echt een heerlijk inspirerende omgeving met fijne collega's die voor elkaar door het vuur gaan.

Maar goed, dat is maar mijn mening hoor; gebaseerd op een vrij beperkt beeld.
Uit welke hoek kwamen deze ondernemers dan?
Wat ik zie in mijn markt is dat ondernemers juist de kar trekken en hard werken. Iig veel uren en ook actief zijn.
In marketing achtige beroepen kan ik me dat voorstellen.
Vakman pur sang
pi_218609032
quote:
1s.gif Op woensdag 27 augustus 2025 14:55 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
blijkt uit de algemene principes:
• Als iemand een leidinggevende of vertrouwensfunctie heeft, mag men stringentere eisen aan hun professionele gedrag stellen — zoals bij verwijtbaar handelen vereist is dat gedragingen evident zijn geweest en dat werknemer vooraf had kunnen weten dat dit tot ontslag kon leiden .

• Belangenafwegingen bij functiewijziging houden rekening met de ernst van het effect op privé en positie van werknemer — en dat is functie-afhankelijk .
Dit is wel heel erg Chat GTP, met streepjes en al. Bovendien geen antwoord op mijn vraag. Ik vroeg om voorbeelden van uitspraken van een rechtbank naar keuze.
pi_218609140
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2025 22:21 schreef Queller het volgende:

[..]
Dit is wel heel erg Chat GTP, met streepjes en al. Bovendien geen antwoord op mijn vraag. Ik vroeg om voorbeelden van uitspraken van een rechtbank naar keuze.
Ik had het wel in wat zaken gezien, bv bij van Eerd en die van Groenewoud.
Verder ChatGTP wat exacte voorbeelden laten zoeken.

Een paar voorbeelden uit uitspraken:

1) Teamleider supermarkt – onbetaald eten meenemen
Teamleider nam onbetaalde producten mee/at ze op. Normaal zou bij een vakkenvuller misschien een waarschuwing volstaan, maar als teamleider ben je voorbeeldfunctie. Rechter zegt: zero tolerance beleid + leidinggevende rol = ontslag terecht.
👉 ECLI:NL:RBROT:2023:1797
https://uitspraken.rechts(...)I:NL:RBROT:2023:1797

2) Nog een teamleider supermarkt – herhaling
Zelfde lijn, weer een teamleider. Zero-tolerance beleid was duidelijk, werknemer had kunnen weten dat dit ontslag opleverde.
👉 ECLI:NL:RBROT:2024:4670
https://uitspraken.rechts(...)I:NL:RBROT:2024:4670

3) Purser bij KLM – voorbeeldfunctie, maar geen waarschuwing
KLM wilde een purser eruit gooien wegens grensoverschrijdende uitingen. Rechter zegt: ja, purser is voorbeeldfunctie, maar er was een cultuur waarin dit vaker gebeurde en geen duidelijke waarschuwing → dus geen ontbinding. Voorzienbaarheid ontbrak.
👉 ECLI:NL:RBAMS:2025:1384
https://uitspraken.rechts(...)I:NL:RBAMS:2025:1384

4) Hoofd Veiligheid (DJI) – integriteitsschending
Hoofd Veiligheid in een gevangenis liet ongeautoriseerd bezoek toe en gaf wisselende verklaringen. Rechter: in zo’n vertrouwensfunctie gelden extreem hoge integriteitseisen. Ontbinding terecht.
👉 ECLI:NL:RBNHO:2024:5683
https://uitspraken.rechts(...)I:NL:RBNHO:2024:5683

5) Penitentiaire medewerker – vertrouwensfunctie
Niet alle beschuldigingen bewezen, maar omdat het gaat om werk in een PI waar integriteit cruciaal is, was de vertrouwensbreuk groot genoeg. Ontbinding op de g-grond (verstoorde verhouding).
👉 ECLI:NL:RBNHO:2023:8950
https://uitspraken.rechts(...)I:NL:RBNHO:2023:8950

6) Trambestuurder – telefoon tijdens dienst
Kijken op je telefoon tijdens het rijden is een groot veiligheidsrisico. In een veiligheidskritische functie geldt een veel strenger regime. Ontslag/ontbinding dus terecht.
👉 ECLI:NL:RBAMS:2024:2162
https://uitspraken.rechts(...)I:NL:RBAMS:2024:2162

7) Bankmedewerker – integriteit en nevenactiviteiten
Werknemer hield nevenactiviteiten achter en gebruikte systemen oneigenlijk. Bij banken is integriteit heilig → rechter: strengere eisen gerechtvaardigd.
👉 ECLI:NL:GHARL:2022:6203
https://uitspraken.rechts(...)I:NL:GHARL:2022:6203
Vakman pur sang
pi_218609163
Heb je de uitspraken zelf gelezen. En dan tegen waar het in dit topic over gaat?
Ik denk nog steeds dat je maar wat roept, want als je hier het verschil niet ziet, dan gaat er echt wat mis.

Ik vind het verder prima. Prettige avond en zulks!
pi_218609184
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2025 22:43 schreef Queller het volgende:
Heb je de uitspraken zelf gelezen. En dan tegen waar het in dit topic over gaat?
Ik denk nog steeds dat je maar wat roept, want als je hier het verschil niet ziet, dan gaat er echt wat mis.

Ik vind het verder prima. Prettige avond en zulks!
Nou dat functie er niet toe doet i.r.t. Wet en Regelgeving zei je toch? Ik druk zoeken naar zaken, dacht die heb je nodig ofzo?

Maar verders ook een fijne avond.
Vakman pur sang
  donderdag 28 augustus 2025 @ 09:52:44 #56
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_218611079
Goede voor selectie en referenties checken. Ik zou zeker bij iemand die switcht bellen/onderzoeken wat de reden kan zijn. Is ongemakkelijk.
Maar mensen met een rijk ziekteverzuim verleden nemen dat vaak mee naar de volgende wekrgever.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_218611795
quote:
7s.gif Op donderdag 28 augustus 2025 09:52 schreef phpmystyle het volgende:
Goede voor selectie en referenties checken. Ik zou zeker bij iemand die switcht bellen/onderzoeken wat de reden kan zijn. Is ongemakkelijk.
Maar mensen met een rijk ziekteverzuim verleden nemen dat vaak mee naar de volgende wekrgever.
En over ziekteverzuim mag je dus geen informatie verstrekken
pi_218613018
Ik kan de uitspraak waar over wordt geschreven niet terugvinden, maar kan mij voorstellen dat bijvoorbeeld onvoldoende is komen vast te staan dat de dame in kwestie daadwerkelijk in dienst was bij die andere werkgever. Daar een dagje meedraaien, of een leuk dagje Antwerpen, staat namelijk niet gelijk aan niet ziek zijn.

Ik denk dat het misschien wel één van de grootste misvattingen is in verzuimdossiers, dat een werknemer die in zijn/haar vrije tijd leuke dingen kan doen dús niet ziek is. Maar een medewerker met een burnout hoeft natuurlijk niet de hele dag op bed te liggen met de gordijnen dicht. En als werkgever mag je nu eenmaal niet oordelen over wel of niet ziek. In geval van twijfel zal altijd een Arbo-arts moeten worden ingeschakeld.
pi_218613682
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2025 14:29 schreef Schanu het volgende:
Ik kan de uitspraak waar over wordt geschreven niet terugvinden, maar kan mij voorstellen dat bijvoorbeeld onvoldoende is komen vast te staan dat de dame in kwestie daadwerkelijk in dienst was bij die andere werkgever. Daar een dagje meedraaien, of een leuk dagje Antwerpen, staat namelijk niet gelijk aan niet ziek zijn.

Ik denk dat het misschien wel één van de grootste misvattingen is in verzuimdossiers, dat een werknemer die in zijn/haar vrije tijd leuke dingen kan doen dús niet ziek is. Maar een medewerker met een burnout hoeft natuurlijk niet de hele dag op bed te liggen met de gordijnen dicht. En als werkgever mag je nu eenmaal niet oordelen over wel of niet ziek. In geval van twijfel zal altijd een Arbo-arts moeten worden ingeschakeld.
Een dagje Antwerpen oke. Maar als gastvrouw op een beurs gaan staan voor de concurrent, mwoa, da's toch wel vreemd met een burnout.(zonder burnout trouwens ook), ik denk ook niet dat een arbo-arts dat zal adviseren om te herstellen.

Er zal wel meer spelen wat door de manager in het artikel niet verteld word. Altijd vervelend om te falen en dan in zo'n blaadje verongelijkt doen.
Colleziono francobolli di bambini
pi_218616854
quote:
1s.gif Op maandag 25 augustus 2025 23:12 schreef Lospedrosa het volgende:
Wij zijn er eigenlijk ondernemers in WGR?
Die verhalen wil ik weleens horen.
Ik hahaha en mensen worden ook altijd boos op mij als ik weer met een topic over m'n werknemer begin :')
Facts don't care about your feelings
pi_218617319
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2025 14:29 schreef Schanu het volgende:

Ik denk dat je de spijker op z'n kop slaat. In elk geval voor een behoorlijk groot deel!
pi_218620091
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2025 15:56 schreef FrancoBolli het volgende:

[..]
Een dagje Antwerpen oke. Maar als gastvrouw op een beurs gaan staan voor de concurrent, mwoa, da's toch wel vreemd met een burnout.(zonder burnout trouwens ook), ik denk ook niet dat een arbo-arts dat zal adviseren om te herstellen.

Er zal wel meer spelen wat door de manager in het artikel niet verteld word. Altijd vervelend om te falen en dan in zo'n blaadje verongelijkt doen.
Eens, maar ik bedoelde meer dat in het artikel wordt beweerd dat de dame in kwestie daar in dienst zou zijn. En dat ik dus betwijfel of dat iets is wat onomstotelijk vast is komen te staan. Zeker als het ontslag gericht was op het verbod tot verrichten van nevenactiviteiten (waar sowieso al genoeg over te zeggen valt), dan houdt dat natuurlijk nooit stand als het gaat om eenmalig helpen op een beurs. Nog los van de discussie rondom ziekte.
pi_218623447
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2025 11:21 schreef Schanu het volgende:
Zeker als het ontslag gericht was op het verbod tot verrichten van nevenactiviteiten
Volgens mij was het dat niet, het ging om niet kunnen werken maar dan toch gaan werken (voor de concurrent) en dat met een burnout. Of je daar nou in dienst bent maakt niet uir. De stratenmaker die zijn baas zegt 'ik kom niet ben ziek' en dan wel zwart bijbeunt is ook niet in dienst maar wel het haasje als z'n baas hem betrapt. Als hij een pilsje drinkt op een terrasje in Antwerpen is er niks aan de hand.
pi_218625797
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2025 17:46 schreef FrancoBolli het volgende:

[..]
Volgens mij was het dat niet, het ging om niet kunnen werken maar dan toch gaan werken (voor de concurrent) en dat met een burnout. Of je daar nou in dienst bent maakt niet uir. De stratenmaker die zijn baas zegt 'ik kom niet ben ziek' en dan wel zwart bijbeunt is ook niet in dienst maar wel het haasje als z'n baas hem betrapt. Als hij een pilsje drinkt op een terrasje in Antwerpen is er niks aan de hand.
Ja dat. Maar als je dus op een beurs staat kun je zeggen dat deed ik voor de burn-out
Net als de stratenmaker kan zeggen: ja ik leg nu een straat voor mezelf want dat ontspant me zo lekker.
Dat is toch krom?
Vakman pur sang
pi_218627326
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 augustus 2025 22:04 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ja dat. Maar als je dus op een beurs staat kun je zeggen dat deed ik voor de burn-out
Net als de stratenmaker kan zeggen: ja ik leg nu een straat voor mezelf want dat ontspant me zo lekker.
Dat is toch krom?
Ja dat is het ook.
pi_218644082
Heel krom. Maar wat ook heel krom is, is een werkgever die een werknemer na 3 weken ziekte en de melding burnout niet naar de bedrijfsarts stuurt... Dat laatste is een vrij basale procedure en het gebrek daaraan heeft blijkbaar zwaar gewogen voor de rechter..

Het gelinkte artikel is één kant van het verhaal. Is de uitspraak van de rechter ook al boven water?

[ Bericht 10% gewijzigd door Wiedanwel op 01-09-2025 12:04:37 ]
  dinsdag 2 september 2025 @ 10:34:09 #67
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_218658279
quote:
2s.gif Op dinsdag 26 augustus 2025 08:41 schreef KaBuf het volgende:
Ik keek nogal op van het eind van dat artikel, zieke werknemers vanaf de tweede dag al tegen 70% uitbetalen. Ik wist niet eens dat dat wettelijk was toegestaan :o (na wat googlen lijkt het terecht te zijn)
Blij dat ik nooit dergelijke werkgevers heb getroffen :)
Sterker nog , bij mij is de eerste dag een 'wachtdag' en onbetaald. Gevolg : niemand is 1 dag ziek.
Lachen joh.
pi_218659125
Bij mijn arbeidsovereenkomst heeft m'n werknemer 2 wachtdagen en daarna ziek direct 70% betaald.

}) }) }) }) }) }) }) })

Lang leve branches zonder CAO. Maar voordat iedereen weer woest wordt, ik heb hem altijd 100% doorbetaald en nooit een wachtdag gerekend omdat zijn ziekteverzuim acceptabel is. Gemiddeld ligt het ziekteverzuim in NL op 5% dacht ik, dus bij full time zouden dat 13 dagen per jaar ziek zijn. Zoveel dagen heb ik geen eens vakantie ;( :'(
pi_218659157
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 11:33 schreef YoshiBignose het volgende:
Bij mijn arbeidsovereenkomst heeft m'n werknemer 2 wachtdagen en daarna ziek direct 70% betaald.

}) }) }) }) }) }) }) })

Lang leve branches zonder CAO. Maar voordat iedereen weer woest wordt, ik heb hem altijd 100% doorbetaald en nooit een wachtdag gerekend omdat zijn ziekteverzuim acceptabel is. Gemiddeld ligt het ziekteverzuim in NL op 5% dacht ik, dus bij full time zouden dat 13 dagen per jaar ziek zijn. Zoveel dagen heb ik geen eens vakantie ;( :'(
Ik mag aannemen dat je personeel wel minstens het wettelijke minimum aantal vakantiedagen krijgt?
pi_218659341
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 11:38 schreef Farenji het volgende:

[..]
Ik mag aannemen dat je personeel wel minstens het wettelijke minimum aantal vakantiedagen krijgt?
Je zegt het op een toon dat ik iets doe wat wettelijk niet mag? Alles wat in de arbeidsovereenkomst staat is gewoon wettelijk toegestaan. Natuurlijk krijgt hij precies het wettelijke minimum aantal vakantiedagen: 20 stuks.
pi_218659783
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 12:03 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Je zegt het op een toon dat ik iets doe wat wettelijk niet mag? Alles wat in de arbeidsovereenkomst staat is gewoon wettelijk toegestaan. Natuurlijk krijgt hij precies het wettelijke minimum aantal vakantiedagen: 20 stuks.
Toe maar!
pi_218659856
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 12:52 schreef Farenji het volgende:

[..]
Toe maar!
Niet zeiken, hij heeft wel een auto met cat.waarde van 50k... dat was een fout mijnerzijds want dat is nu ook onderdeel van zijn contract geworden als ik de wet goed begrijp ;(
pi_218660511
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 12:03 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Holy fuck. Er zijn nog werkgevers in NL die wegkomen met 20 vakantiedagen?

quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 11:33 schreef YoshiBignose het volgende:

}) }) }) }) }) }) }) })

Dit werkt dus alleen met 1 medewerker. Met 2 gaat het al snel naar willekeur smaken, en dat zou je moeten willen voorkomen.
pi_218663449
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 14:31 schreef Shotty het volgende:

[..]
Holy fuck. Er zijn nog werkgevers in NL die wegkomen met 20 vakantiedagen?
[..]
Hoezo mee wegkomen? Mag dat niet dan?

quote:
Dit werkt dus alleen met 1 medewerker. Met 2 gaat het al snel naar willekeur smaken, en dat zou je moeten willen voorkomen.
Hoezo zou je dat moeten willen voorkomen? Mag dat niet dan?
pi_218663609
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 20:21 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Hoezo mee wegkomen? Mag dat niet dan?
[..]
Hoezo zou je dat moeten willen voorkomen? Mag dat niet dan?
Het verbaasd mij dat mensen een baan aannemen met slechts 20 vakantiedagen.

En nee, je wil willekeur niet hoeven uitleggen bij een rechter. Als je medewerkers verschillend behandeld werkt dat tegen je, hoe goed je ook denkt dat je redenen zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')