quote:Koffiedik wordt aanbevolen als meststof vanwege de hoge concentratie stikstof.
Stikstof is inderdaad een essentiële voedingsstof voor gezonde en krachtige plantengroei.
Toch hebben planten meer nodig dan alleen stikstof.
Hoewel koffiedik rijk is aan stikstof, zijn de andere twee belangrijke voedingsstoffen - kalium en fosfor - slechts in lage concentraties aanwezig.
Hier ligt het probleem: planten hebben kalium nodig voor weerstand tegen hitte, droogte, vorst en ongedierte.
Fosfor bevordert een gezonde vrucht- en bloemvorming en versterkt de wortels.
quote:Partij mikt ook op rentree stikstoffonds, snijden in zorg en een verbod op anonieme accounts op sociale media
CDA wil inkomensafhankelijke ’vrijheidsbijdrage’ om leger te kunnen spekken
Den Haag- Nederlanders moeten voortaan een ’vrijheidsbijdrage’ gaan betalen, zodat de NAVO-norm gehaald kan worden.
Dat is een opvallend nieuw punt in het CDA-verkiezingsprogramma.
De vrijheidsbijdrage, die via de belastingdienst zal worden geïnd, gaat voor alle burgers en bedrijven gelden en wordt wat partijleider Henri Bontenbal betreft inkomensafhankelijk.
Inge Lengton
Chef politieke redactie, verslaggever Algemene Politiek
8 minuten geleden
Om welk bedrag het grofweg gaat, is onduidelijk. Dat maakt de partij naar eigen zeggen later bekend.
Het CDA presenteerde het concept-verkiezingsprogramma maandag in Den Haag. ’
Bouwen op vertrouwen, onze keuzes voor een fatsoenlijk land’ heet het.
Daarin schetst de partij een diep verdeeld en onzeker Nederland en een politiek die geen verantwoordelijkheid neemt.
quote:Andere opmerkelijke punten uit de concept-partijprogramma van het CDA:
Waar de partij voorheen pleitte voor 'een straatje erbij' vanwege de woningnood gaat de partij nu voor 'een wijkje erbij' in alle dorpen en steden
De verlaging van het eigen risico wordt teruggedraaid
Militaire opkomstplicht naar Scandinavisch model
Samensmelting van de kinderbijslag en het kindgebondenbudget met een hoger vast en een lager variabel deel
Een verbod op anonieme accounts op sociale media
De minimumleeftijd voor sekswerkers gaat van 18 naar 21 jaar
,Schenken moet aantrekkelijker worden dan erven"
Terugdraaien van het legaliseren van online gokken
Voor alle statushouders is het inburgeringsonderwijs verplicht, in het uiterste geval op straffe van verlies van hun status
Invoer van een nieuwe wet op de politieke partijen, waarin interne partijdemocratie een eis wordt voor politieke partijen
De zittingsduur van de Eerste Kamer wordt verlengd naar zes jaar, waarbij om de drie jaar beurtelings 38 en 37 leden worden gekozen
quote:De beschikbaarheid van politieagenten om de demonstratie in goede banen te kunnen leiden, moet zwaarder kunnen meewegen bij de beoordeling door burgemeesters.
Iedereen die met harddrugs op zak wordt gepakt, krijgt naast een strafrechtelijke sanctie ook een educatieve cursus over de gevaren van drugsgebruik in lijn met alcohol in het verkeer
Veroordeelde terroristen met een dubbele nationaliteit moeten de Nederlandse nationaliteit kwijtraken en worden teruggestuurd naar het land van herkomst
Door de overheid bekostigd fruit op alle basisscholen
Leeftijdsgrens voor tabaksverkoop moet van 18 naar 21 jaar
Onder strikte voorwaarden (geluid, uitstoot) kan Lelystad Airport open voor burgerluchtvaart
Extra cellen, maar ook meer enkelbanden in plaats van celstraffen
Wat je denkt, doet er niet zoveel toe. Het gaat om zaken die ook werkelijk in het verkiezingsprogramma staan.quote:Op maandag 25 augustus 2025 10:39 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)pekken/85611000.html
Het CDA wil een extra inhouding op het salaris van werkende mensen voor de vrijheid van Nederland
En ook een inhouding voor het nieuwe stikstof fonds
En een verbod op het weggooien van de koffiepads denk ik
[..]
[..]
het ging te goed met het CDA, in de peilingen,quote:
Ja zo kun je iedere extra heffing op het salaris goed pratenquote:Op maandag 25 augustus 2025 10:52 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Als men hierop tegen is, dan wordt het 'gewoon' via de belastingen betaald. Linksom of rechtsom moet het toch betaald worden.
Het voordeel is dat er nu per direct apart budget voor wordt gereserveerd in plaats van dat het dus uit de algemene belasting hoop betaald wordt. Dat voorkomt dat men op een gegeven moment niet aan het budget kan komen doordat deze gelden voor andere zaken gebruikt kunnen worden.
Graag gedaan rawwetje.quote:Op maandag 25 augustus 2025 11:02 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Uitstekend onderbouwd allemaal weer Nobertje
Ben jij van het niveau 'zolang ik maar netto meer geld ontvang, zijn alle problemen opgelost'?quote:Op maandag 25 augustus 2025 11:01 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ja zo kun je iedere extra heffing op het salaris goed praten
ik ben ervoor om de arbeidskorting te verhogen naar 25.000 euro zodat er ook wat netto overblijft als het werk gedaan is in het weekend
Ook zeer gunstig voor klokkenluiders.quote:Op maandag 25 augustus 2025 11:04 schreef Black_Baron het volgende:
"Een verbod op anonieme accounts op sociale media"
Daar gaat Fok.
ik ben van het niveau minder toeslagen en meer netto loonquote:Op maandag 25 augustus 2025 11:32 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Ben jij van het niveau 'zolang ik maar netto meer geld ontvang, zijn alle problemen opgelost'?
Zo ja, dan trek ik mij terug uit deze discussie met jou.
Geen idee hoe dat het onderwerp van dit topic (budget voor NAVO & stikstof) op moet gaan lossen.quote:Op maandag 25 augustus 2025 11:40 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik ben van het niveau minder toeslagen en meer netto loon
Dat een wat hogere staatsschuld geen enkele probleem is voor Nederland, voordat de EU het komt halenquote:Op maandag 25 augustus 2025 11:43 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Geen idee hoe dat het onderwerp van dit topic (budget voor NAVO & stikstof) op moet gaan lossen.
Ah. Eventuele problemen met de begroting zijn voor latere generaties. Ok.quote:Op maandag 25 augustus 2025 11:44 schreef michaelmoore het volgende:
Dat een wat hogere staatsschuld geen enkele probleem is voor Nederland, voordat de EU het komt halen
Nederland heeft een negatieve staatschuld een staatstegoed dus, als enige in Europaquote:Op maandag 25 augustus 2025 11:54 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Ah. Eventuele problemen met de begroting zijn voor latere generaties. Ok.
Zou jij daar voor zijn?quote:Op maandag 25 augustus 2025 11:33 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Ook zeer gunstig voor klokkenluiders.
je die stikstof heffing dat is een tikkie gestoord , killing eigenlijkquote:Op maandag 25 augustus 2025 11:58 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Yikes, dat zijn toch wel potentiële zetelkillers die ik hier in lees hoor. Daar ga je in lijstrekkersdebatten best een zware dobber aan krijgen.
Geen idee waar je dat vandaan haalt. Nederland heeft een relatief lage staatschuld vergeleken met andere landen, maar daar is niks 'negatiefs' aan zoals jij het bedoelt.quote:Op maandag 25 augustus 2025 11:56 schreef michaelmoore het volgende:
Nederland heeft een negatieve staatschuld een staatstegoed dus, als enige in Europa
Oh verhip, had ik nog niet gezienquote:Op maandag 25 augustus 2025 11:04 schreef Black_Baron het volgende:
Daar gaat Fok.
Nou denk ik wel dat ze vooral doelen op de Tiktoks en Facebooks van deze wereld maar het is wel weer écht CDAquote:Op maandag 25 augustus 2025 12:08 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Oh verhip, had ik nog niet gezien
Die zijn echt knettergek. Dit is voor mij een absolute dealbreaker terwijl ik verder zeer te spreken was over de partij.
Cda ten voeten uit.quote:Op maandag 25 augustus 2025 11:04 schreef Black_Baron het volgende:
Daar gaat Fok.
Nederland heeft nog een latente belasting vordering op de pensioenpotten van 35% op 1.850 miljard euro aan uitgesteld loon , geen enkel land in de EU heeft datquote:Op maandag 25 augustus 2025 12:04 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Geen idee waar je dat vandaan haalt. Nederland heeft een relatief lage staatschuld vergeleken met andere landen, maar daar is niks 'negatiefs' aan zoals jij het bedoelt.
Met 42,2 procent behoort de Nederlandse staatsschuld tot de laagste van Europa. Het kan nog lager: Luxemburg, Estland, Letland en Litouwen hebben een staatsschuld van rond de dertig procent van het bbp. Er is geen land ter wereld die een 'negatieve staatsschuld en staatstegoed (????)' heeft.
Ik mis NSCquote:Op maandag 25 augustus 2025 12:12 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Nou denk ik wel dat ze vooral doelen op de Tiktoks en Facebooks van deze wereld maar het is wel weer écht CDA
Christendemocraten gonna christendemocraatquote:Op maandag 25 augustus 2025 12:23 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik mis NSC
Al heb ik in de wandelgangen gehoord dat die wat dit onderwerp betreft echt geen haar beter zijn.
Die mag je even in je eigen bewoordingen uitleggen, want die snap ik niet.quote:Op maandag 25 augustus 2025 12:22 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Nederland heeft nog een latente belasting vordering op de pensioenpotten van 35% op 1.850 miljard euro aan uitgesteld loon , geen enkel land in de EU heeft dat
derhalve heeft Nederland een negatieve schuld ofwel een tegoed
vordering en schuld vallen tegen elkaar weg
Dit is niet links, dit is ouderwets, echt oldskool Christendemocratisch denken. De spruitjeslucht dampt er vanaf. En dan heb ik niet over die milde spruitjes die we tegenwoordig hebben maar écht die oude bittere braakballen die je van je oma/moeder moest eten 'omdat het zo goed voor je is en nu je grote mond dicht houden!'.quote:Op maandag 25 augustus 2025 12:25 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Wel heel erg links, je gaat bijna denken dat Bontebal zonder rugdekking van iets rechters in een kabinet wil gaan stappen.
Toekomstige belasting die over de gigantische pensioenpotten betaald gaat worden. Wel een sterk staaltje creatief boekhouden om daar mee te claimen dat we eigenlijk geen staatsschuld hebben.quote:Op maandag 25 augustus 2025 12:35 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Die mag je even in je eigen bewoordingen uitleggen, want die snap ik niet.
Dus omdat daar schijnbaar belasting over betaald moet worden, heft dat de andere belasting (de staatsschuld) op?quote:Op maandag 25 augustus 2025 12:38 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Toekomstige belasting die over de gigantische pensioenpotten betaald gaat worden. Wel een sterk staaltje creatief boekhouden om daar mee te claimen dat we eigenlijk geen staatsschuld hebben.
De miljarden die in de pensioenpotten zitten dat is bruto loon , ofwel uitgesteld loonquote:Op maandag 25 augustus 2025 12:35 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Die mag je even in je eigen bewoordingen uitleggen, want die snap ik niet.
niet schijnbaar dat moet , over mijn pensioen draag ik NU belasting af (72)quote:Op maandag 25 augustus 2025 12:41 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Dus omdat daar schijnbaar belasting over betaald moet worden, heft dat de andere belasting (de staatsschuld) op?
Het wordt er niet duidelijker op
Als je serieus werk wil maken van een sterk leger is de terugkeer van een vorm van dienstplicht misschien ook wel noodzakelijk. Maar zelfs het CDA zie ik niet inzetten op een terugkeer naar de oude dienstplicht in de vorm van "een jaar soldaatje komen spelen".quote:Op maandag 25 augustus 2025 12:40 schreef Black_Baron het volgende:
Je mag je kind een jaar verplicht uitleveren aan de overheid van het CDA.
quote:Op maandag 25 augustus 2025 12:41 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De miljarden die in de pensioenpotten zitten dat is bruto loon , ofwel uitgesteld loon
Dat belasting geld dat komt dus vrij pas op het moment van afrekenen met de belastingdienst
geen enkele EU land heeft zo een enorme pensioenpot als Nederland met zo een enorme latent belastingtegoed
als dat uitbetaald wordt dan zal het tarief ongeveer 35% zijn over een 1850 miljard euro
een tegoed van de staat van een 600 miljard dus
quote:Op maandag 25 augustus 2025 12:42 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
niet schijnbaar dat moet , over mijn pensioen draag ik NU belasting af (72)
In andere landen heeft men alleen een kleine AOW
quote:Op maandag 25 augustus 2025 12:41 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Dus omdat daar schijnbaar belasting over betaald moet worden, heft dat de andere belasting (de staatsschuld) op?
Het wordt er niet duidelijker op
quote:
is niet creatiefquote:Op maandag 25 augustus 2025 12:38 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Toekomstige belasting die over de gigantische pensioenpotten betaald gaat worden.
Wel een sterk staaltje creatief boekhouden om daar mee te claimen dat we eigenlijk geen staatsschuld hebben.
Dan moet je je verplicht op een andere manier inzetten. In buurtteams.quote:Op maandag 25 augustus 2025 12:43 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Als je serieus werk wil maken van een sterk leger is de terugkeer van een vorm van dienstplicht misschien ook wel noodzakelijk. Maar zelfs het CDA zie ik niet inzetten op een terugkeer naar de oude dienstplicht in de vorm van "een jaar soldaatje komen spelen".
Dat ik het niet begrijp, geef ik ook aan.quote:Op maandag 25 augustus 2025 12:46 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
je begrijpt het niet
In andere EU landen hebben ze geen latente belastingtegoed van 600 miljard en een latente staatschuld van 460 miljard
dat is wel een beetje ergquote:Op maandag 25 augustus 2025 12:49 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Dat ik het niet begrijp, geef ik ook aan.
Ik begrijp het prima, je trekt toekomstige inkomsten virtueel af van huidige schulden.quote:Op maandag 25 augustus 2025 12:46 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
[..]
is niet creatief
je begrijpt het niet
In andere EU landen hebben ze geen latente belastingtegoed van 600 miljard en een latente staatschuld van 460 miljard
nee het is een huidig tegoed , dat je weg zet tegen huidige schuldenquote:Op maandag 25 augustus 2025 12:51 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Ik begrijp het prima, je trekt toekomstige inkomsten virtueel af van huidige schulden.Persoonlijk vind ik dat heel creatief.
ik begrijp het prima het was mijn werkquote:Op maandag 25 augustus 2025 12:51 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
....
Bedankt voor de verduidelijking dat jij het zelf ook niet begrijpt.
Nee, dat begrijp je niet, anders is het wel makkelijk uit te leggen.quote:Op maandag 25 augustus 2025 12:52 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik begrijp het prima het was mijn werk
Terecht gezien de staat van de huidige jeugd...quote:Op maandag 25 augustus 2025 12:40 schreef Black_Baron het volgende:
Je mag je kind een jaar verplicht uitleveren aan de overheid van het CDA.
Wel worden de normen en waarden weer van stal gehaald en wederom worden mensen boos als je ze vraagt om er eens een paar te noemenquote:Op maandag 25 augustus 2025 12:49 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Wel nog even wat complimenten aan het CDA omdat ze zo op het eerste gezicht geen 'gratis bier' uit lijken te delen.
Christendemocraten blijven zonder uitzondering dan ook in staat tot het meest hypocriete gedrag dat de aarde ooit zag, gekoppeld aan een vermogen tot interne hersengymnastiek om dat allemaal (iig voor zichzelf) goed te praten dat zo groot is dat wij gewone stervelingen dat alleen maar in bewondering kunnen aanschouwen.quote:Op maandag 25 augustus 2025 14:18 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Wel worden de normen en waarden weer van stal gehaald en wederom worden mensen boos als je ze vraagt om er eens een paar te noemen
Het vooruitzicht is dan ook weer dat we CDA-bewindslieden gaan krijgen die even normenvrij als waardenloos zijn
Gratis azijn is ook niks.quote:Op maandag 25 augustus 2025 12:49 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Wel nog even wat complimenten aan het CDA omdat ze zo op het eerste gezicht geen 'gratis bier' uit lijken te delen.
En in Engeland kun je al goed zien wat er gebeurt als je een verkeerde mening hebt op social media, net als in China enzo.quote:Op maandag 25 augustus 2025 11:33 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Ook zeer gunstig voor klokkenluiders.
Je moet het zo zien:quote:Op maandag 25 augustus 2025 12:49 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Dat ik het niet begrijp, geef ik ook aan.
Een herhaling van jouw uitleg maakt het er niet beter op.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Want het spreiden van asielzoekers zorgt ervoor dat het er spontaan meer worden of wat?quote:Op maandag 25 augustus 2025 15:19 schreef RotatoR het volgende:
Nu nog steeds die wanstaltige spreidingswet pushen nadat er net een meisje van 17 is vermoord door een asielzoeker. Hoe toondoof kun je zijn.
Probleem is dat je ieder gehucht opzadelt met alleenstaande mannen uit middeleeuwse patriarchale culturen waarvan je totaal niet weet of zo'n figuur wel helemaal spoort.quote:Op maandag 25 augustus 2025 15:26 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Want het spreiden van asielzoekers zorgt ervoor dat het er spontaan meer worden of wat?
Zeer veel dank!quote:
quote:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Verkrachtingen eerlijk over het land verdelen.quote:Op maandag 25 augustus 2025 15:26 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Want het spreiden van asielzoekers zorgt ervoor dat het er spontaan meer worden of wat?
1. De verdeelsleutel is 1 per 150 inwoners en per gemeente. Een gehucht van 600 inwoners, pakweg 300 huishoudens, zou dus één gezin kunnen krijgen. Nou, poehpoeh.quote:Op maandag 25 augustus 2025 15:30 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Probleem is dat je ieder gehucht opzadelt met alleenstaande mannen uit middeleeuwse patriarchale culturen waarvan je totaal niet weet of zo'n figuur wel helemaal spoort.
quote:Op maandag 25 augustus 2025 15:31 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Zeer veel dank!
Dus simpel gezegd is het uitgestelde belasting waarover 'ooit' belasting betaald zal worden. Onduidelijk is alleen wanneer 'exact'.
Lijkt mij alleen lastig om nu al te bepalen hoeveel belasting dat zou moeten opleveren, aangezien het van vele factoren afhankelijk is.
Mocht bovenstaande niet kloppen, schroom niet mij te verbeteren
[..]Geen enkel probleem, graag gedaanSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En nee die gedachte klopt wel, je kan het niet weten. Paradoxaal genoeg echter is het juist wel heel goed te voorspellen. Dat de toekomstige belastinginkomsten goed zijn te voorspellen, heeft 2 redenen:
1) Het is goed inzichtelijk wat de gemiddelde pensioeninkomsten per maand zullen zijn: immers heeft de belastingdienst daarvoor alle data
2) Het is vrij goed te voorspellen wanneer iemand met pensioen gaat en wat de levensverwachting is, simpelweg omdat het om zo’n grote groep mensen gaat, dat de statistiek om tot die voorspelling te komen zeer zuiver is.
Dus zonder het daadwerkelijk te kunnen weten, kun je op basis van de data van de belastingdienst en de statistiek van bijvoorbeeld het CBS een hele zuivere inschatting maken.
Het punt dat @michaelmoore (volgens mij al sinds hij op dit forum zit) wilt maken, is dat:
1) de schulden van Nederland (toekomstige terugbetaling = uitgaven)
In balans liggen met
2) de bezittingen van Nederland (toekomstige inkomsten)
Vanwege al dat geld in de pensioenfondsen. Daar zit (in het voorbeeld hierboven) 350 miljard in dat van de Nederlandse staat is… alleen nu nog niet
(Zelfde als de schulden die moeten worden afbetaald… alleen nu nog niet)
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 1% gewijzigd door 2172619626795 op 25-08-2025 15:56:35 ]
Het zijn geen gezinnen maar alleenreizende jongemannen waarvan een deel allerlei psychische stoornissen heeft of crimineel is. Hoe denk je dat ze zulke figuren in Schubbekutteveen moeten gaan beheersen?quote:Op maandag 25 augustus 2025 15:33 schreef Nattekat het volgende:
[..]
1. De verdeelsleutel is 1 per 150 inwoners en per gemeente. Een gehucht van 600 inwoners, pakweg 300 huishoudens, zou dus één gezin kunnen krijgen. Nou, poehpoeh.
2. Nu zadel je centrale plekken met veel extremere overlast op
Dat is een volwaardig AZC waar meer dan 1 per 150 inwoners woont dat al ruim voor de spreidingswet bestond. Ik ben fel tegen dit soort gedrochten dankzij de overlast die ervan komt, en de spreidingswet is daar een oplossing voor.quote:Op maandag 25 augustus 2025 15:46 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Het zijn geen gezinnen maar alleenreizende jongemannen waarvan een deel allerlei psychische stoornissen heeft of crimineel is. Hoe denk je dat ze zulke figuren in Schubbekutteveen moeten gaan beheersen?
Dit ga je dus overal krijgen:
NWS / Asielzoekers vallen meisjes lastig in Fries dorpje
Normen en waarden is ook een soort gratis ....nou ja, in elk geval geen bier. Eigenlijk heeft nog niemand me in meer dan een halve eeuw 'Ethisch reveil' en 'normen en waarden' uit kunnen leggen wat we dan zouden moeten verwachten en of het gratis is staat ook nog te bezien. Bij het CDA is er niks gratis.quote:Op maandag 25 augustus 2025 14:29 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Christendemocraten blijven zonder uitzondering dan ook in staat tot het meest hypocriete gedrag dat de aarde ooit zag, gekoppeld aan een vermogen tot interne hersengymnastiek om dat allemaal (iig voor zichzelf) goed te praten dat zo groot is dat wij gewone stervelingen dat alleen maar in bewondering kunnen aanschouwen.
Maar daar ging mijn compliment niet over, het feit dat ze (op het eerste gezicht, en dat is een hele belangrijke toevoeging) niet aan 'gratis bier' lijken te doen vind ik gewoon positief. Ze zijn er in ieder geval eerlijk in dat de dingen die ze willen ook bepaalde opofferingen vragen, al dan niet financieel. Dat is in ieder geval een heel andere toon dan wat we gezien hebben van de partijen in het vorige kabinet, wat volgens mij het wereldrecord wensdenken gebroken heeft.
Er is wel een ander probleem.quote:Op maandag 25 augustus 2025 16:06 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dat is een volwaardig AZC waar meer dan 1 per 150 inwoners woont dat al ruim voor de spreidingswet bestond. Ik ben fel tegen dit soort gedrochten dankzij de overlast die ervan komt, en de spreidingswet is daar een oplossing voor.
je kunt je ook afvragen waarom niet ergens midden in de polder aan een polderweg tussen Swifterbant en Espelquote:Op maandag 25 augustus 2025 16:15 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Er is wel een ander probleem.
Hier in de buurt waren er plannen voor een AZC. Deze moest van het COA echter een capaciteit krijgen voor 500 opvangplekken, omdat vanaf dat “volume” het budget toereikend was om het adequaat te regelen qua beveiliging. Denk aan camera’s, bewakers, betere openbare verlichting rondom die locatie etc.
In dat dorp ging het echter om een inwonersaantal van nog geen 4000 mensen. Van de ene op het andere moment zou dan ruim 1 op de 8 inwoners een asielzoeker zijn. Velen gaven aan “als het er nou 100-150 zijn, dan is dat voor ons te behappen”, maar dat was volgens de gemeente en het COA geen optie, omdat “de veiligheid” dan niet kan worden gewaarborgd.
Zo kan de spreidingswet zich in de praktijk dus ook manifesteren, en dat is evenmin een oplossing zoals het gedrocht in Ter Apel.
Ik ben op zich voor een spreidingswet, maar als dat betekent dat de minimale opvang grootte van een AZC 500 opvangplekken moet hebben, dan ben ik ook tegen.
De grap is dat de meeste gemeentes hooguit een paar honderd asielzoekers hoeven op te vangen en dat dit binnen gemeentes al gespreid wordt omdat geen hond zit te wachten op zo'n centrale locatie.quote:Op maandag 25 augustus 2025 16:15 schreef 2172619626795 het volgende:
Ik ben op zich voor een spreidingswet, maar als dat betekent dat de minimale opvang grootte van een AZC 500 opvangplekken moet hebben, dan ben ik ook tegen.
Omwille van mijn privacy wil ik niet in detail treden, maar dat laatste is inderdaad de situatie. Wel met 1 grote aanjager hierin: het COA. Zij lobbyen doelbewust bij gemeenten om 1 AZC met minimaal 500 plaatsen. Vanuit hun gezien ook wel logisch: immers dient het hun belang om de veiligheid te centraliseren en daarmee de uitgaven te verkleinen.quote:Op maandag 25 augustus 2025 16:19 schreef Nattekat het volgende:
[..]
De grap is dat de meeste gemeentes hooguit een paar honderd asielzoekers hoeven op te vangen en dat dit binnen gemeentes al gespreid wordt omdat geen hond zit te wachten op zo'n centrale locatie.
Als er onder het nom van de spreidingswet ergens zo'n groot gedrocht wordt neergeplant in een klein dorp, ben ik wel heel erg benieuwd hoe dat in z'n verloop is gegaan. Klinkt als een grotere stad die meerdere dorpen heeft geannexeerd (weer iets waar ik een enorme hekel aan heb) en gewoon de complete lading op één afgelegen plek probeert te dumpen.
Omdat de mensen die hier nu eenmaal zijn het best zo goed mogelijk kunnen integreren. En dat stimuleer je niet door ze in de polder te dumpen.quote:Op maandag 25 augustus 2025 16:19 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
je kunt je ook afvragen waarom niet ergens midden in de polder aan een polderweg tussen Swifterbant en Espel
kijken eens naar deze locatie dan ?/.quote:Op maandag 25 augustus 2025 16:36 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Omdat de mensen die hier nu eenmaal zijn het best zo goed mogelijk kunnen integreren. En dat stimuleer je niet door ze in de polder te dumpen.
Ik heb even geen tijd voor zo’n kat- en muisspel.quote:Op maandag 25 augustus 2025 16:49 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
kijken eens naar deze locatie dan ?/.
https://maps.app.goo.gl/hEQe9WQ8g1D8Jf5y8
verder weg van de bewoonde wereld kan je niet zittenquote:Op maandag 25 augustus 2025 16:50 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Ik heb even geen tijd voor zo’n kat- en muisspel.
Wat is nou je punt?
Oke, helder.quote:Op maandag 25 augustus 2025 16:51 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
verder weg van de bewoonde wereld kan je niet zitten
tussen stadskanaal en ter apel
dichtstbijzijnde dorp is zandberg
ik denk dat je die jongens of aan het werk moet zetten of terug sturen naar Afrikaquote:Op maandag 25 augustus 2025 16:58 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Oke, helder.
Laat ik het dan zo zeggen dat ik van mening ben dat je de opvang beter zo kleinschalig mogelijk kan spreiden over het gehele land. Dit heeft een aantal voordelen:
1) Asielzoekers zijn minder geïsoleerd van onze samenleving
2) Asielzoekers hebben sneller kans op aanspraak en de kans op integratie wordt vergroot
3) De sociale controle vanuit de lokale gemeenschap komt de veiligheid ten goede. Dat gaat niet als 10% van je lokale gemeenschap uit asielzoekers bestaat, maar wel als dat percentage 1% is.
Er is 1 groot nadeel: de directe kosten zijn ontzettend veel hoger dan gecentraliseerde opvang. Maar dat is korte termijn. Ik persoonlijk denk dat zich dat op de lange termijn wel terugbetaald.
Lolquote:Op maandag 25 augustus 2025 17:02 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ze komen hier om geld te verdienen
Helemaal mee eens.quote:Op maandag 25 augustus 2025 17:02 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik denk dat je die jongens of aan het werk moet zetten
en aan die van jou ook hequote:Op maandag 25 augustus 2025 19:45 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
Laten ze maar eens wat doen aan de salarissen die de TK-kamerleden ontvangen
quote:Op maandag 25 augustus 2025 19:45 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
Laten ze maar eens wat doen aan de salarissen die de TK-kamerleden ontvangen
quote:AI-overzicht
Het Nederlandse Bruto Binnenlands Product (BBP) in 2024 is geschat op ongeveer $1.227 biljoen (Statista), met een verwachte economische groei van ongeveer 1,0% (economy-finance.ec.europa.eu, Statista) ten opzichte van 2023.
quote:AI-overzicht
De Nederlandse staatsschuld bedroeg in 2024 492 miljard euro, wat neerkomt op 43,3% van het bruto binnenlands product (bbp). Dit is een toename van 9 miljard euro ten opzichte van 2023 en een lagere schuldquote dan verwacht. De daling van de schuldquote werd mede veroorzaakt door de hogere economische groei en inflatie en een lager begrotingstekort dan geraamd.
krijg je allemaal geldgraaiers die zoals de vele PVV'ers nauwelijks wat uitvretenquote:Op maandag 25 augustus 2025 19:53 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Verdubbelen bedoel je hoop ik, zodat we misschien eens ook wat capabele mensen krijgen die het Kamerlidmaatschap zouden willen overwegen.
dezequote:Op maandag 25 augustus 2025 13:09 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
KLB / CDA wil inkomensafhankelijke 'vrijheidsbijdrage'
Deze ? Die is gesloten
https://news.err.ee/16096(...)s-vat-rise-permanentquote:The government ditched Estonia's temporary defense tax on Thursday, choosing instead to make a VAT hike permanent, raise income tax and scrap a new 2 percent corporate income tax set to be introduced in 2026.
The temporary defense tax, introduced by the former Reform-SDE-Eesti 200 coalition, was supposed to be "broad-based" lasting from 2026-2028. It aimed to take money from across all sectors of society to fund defense investments by raising VAT, income tax and taxing corporate profits.
However, the plan was changed on Thursday by the new Reform-Eesti 200 coalition.
The government said stable revenue is needed to finance the country's defense expenditures and agreed to scrap the temporary defense tax, which was in place until 2028.
The 2 percent levy on corporate income tax and income tax from the first euro has been scrapped.
The current 22 percent VAT rate will rise to 24 percent on July 1 and be made permanent.
Additionally, the income tax rate, which rose from 20 percent to 22 percent at the beginning of this year, will rise to 24 percent in 2026.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |