abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 18 augustus 2025 @ 16:58:16 #1
490410 Dr8gonOfLife
#VaccinatieschadeAwareness
pi_218534818
Ik heb een FIQ van 120, waarbij mijn verbale intelligentie hoogbegaafd is. Er is wel een significante discrepantie geïntegreerd binnen mijn intelligentieprofiel, waarbij mijn performale IQ een stuk lager uitkomt. Deze FIQ-score is lang geleden vastgesteld, maar ik vertoon nog steeds veel kenmerken van hoogbegaafdheid en deze nemen sinds het laatste lustrum steeds meer toe. Ik zit erover na te denken om een nieuwe IQ-score vast te leggen via een Mensatest, zodat ik lid kan worden van Mensa - een organisatie voor hoogbegaafden. Ik zoek namelijk naar gelijkgestemden. Heeft iemand hier ervaring met een Mensatest en/of de organisatie zelf? Denken jullie dat het realistisch is om 0.66 standaarddeviaties toe te nemen? Heeft er iemand voorbereidingstips?
16x geboosterd 💉, Xe/Xem, MSM, BLM 👨🏿, D66 stemmer, Vegan, XR, klimaatverandering, 3 mondkapjes dragen 😷 trotse transactivist 🏳️‍⚧️. Wokisme is de nieuwe toekomst. 💕
pi_218534832
Trolltopic? :o

Voor gelijkgestemden kan jij denk ik beter lid worden van een wappie pagina op Facebook.
  maandag 18 augustus 2025 @ 17:01:57 #3
420862 uitkeringsgenieter
Dat moet in je aard liggen
pi_218534844
Heb je al een vrouw gevonden
Je bent een waardeloze agent.
  maandag 18 augustus 2025 @ 17:02:47 #4
490410 Dr8gonOfLife
pi_218534852
quote:
1s.gif Op maandag 18 augustus 2025 17:00 schreef SoS87 het volgende:
Trolltopic? :o

Voor gelijkgestemden kan jij denk ik beter lid worden van een wappie pagina op Facebook.
Nee hoor, ik heb een hoog IQ en wil graag onderdeel worden van de Mensa-organisatie.
16x geboosterd 💉, Xe/Xem, MSM, BLM 👨🏿, D66 stemmer, Vegan, XR, klimaatverandering, 3 mondkapjes dragen 😷 trotse transactivist 🏳️‍⚧️. Wokisme is de nieuwe toekomst. 💕
  maandag 18 augustus 2025 @ 17:03:22 #5
403820 Aberkullie
Sicker than your average.
pi_218534859
Daar moet je gevaccineerd voor zijn
  maandag 18 augustus 2025 @ 17:03:28 #6
490410 Dr8gonOfLife
pi_218534861
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2025 17:01 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
Heb je al een vrouw gevonden
Nog niet, moet nog komen. Misschien kom ik wel een leuke vrouw binnen de Mensa-organisatie tegen, dan kunnen we het gelijk hebben over wat diepgaandere onderwerpen.
  maandag 18 augustus 2025 @ 17:05:03 #7
490410 Dr8gonOfLife
pi_218534869
quote:
1s.gif Op maandag 18 augustus 2025 17:03 schreef Aberkullie het volgende:
Daar moet je gevaccineerd voor zijn
_O-
pi_218534874
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2025 17:03 schreef Dr8gonOfLife het volgende:

[..]
Nog niet, moet nog komen. Misschien kom ik wel een leuke vrouw binnen de Mensa-organisatie tegen, dan kunnen we het gelijk hebben over wat diepgaandere onderwerpen.
30 centimeter diep zeker.
  maandag 18 augustus 2025 @ 17:07:26 #9
490410 Dr8gonOfLife
pi_218534882
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2025 17:06 schreef CarbonC het volgende:

[..]
30 centimeter diep zeker.
Naast hoogbegaafd moet ze ook hoofdbegaafd zijn. ^O^ *O*
pi_218534890
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2025 16:58 schreef Dr8gonOfLife het volgende:
Ik heb een FIQ van 120, waarbij mijn verbale intelligentie hoogbegaafd is. Er is wel een significante discrepantie geïntegreerd binnen mijn intelligentieprofiel, waarbij mijn performale IQ een stuk lager uitkomt. Deze FIQ-score is lang geleden vastgesteld, maar ik vertoon nog steeds veel kenmerken van hoogbegaafdheid en deze nemen sinds het laatste lustrum steeds meer toe. Ik zit erover na te denken om een nieuwe IQ-score vast te leggen via een Mensatest, zodat ik lid kan worden van Mensa - een organisatie voor hoogbegaafden. Ik zoek namelijk naar gelijkgestemden. Heeft iemand hier ervaring met een Mensatest en/of de organisatie zelf? Denken jullie dat het realistisch is om 0.66 standaarddeviaties toe te nemen? Heeft er iemand voorbereidingstips?
Dat hoef je toch niet voor te bereiden? Je bent slim genoeg om die test zo af te nemen als het goed is.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  maandag 18 augustus 2025 @ 17:11:04 #11
490410 Dr8gonOfLife
pi_218534907
quote:
7s.gif Op maandag 18 augustus 2025 17:08 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dat hoef je toch niet voor te bereiden? Je bent slim genoeg om die test zo af te nemen als het goed is.
Ik ben nog niet bekend met het format van de test.
pi_218534910
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2025 17:11 schreef Dr8gonOfLife het volgende:

[..]
Ik ben nog niet bekend met het format van de test.
Was vroeger A4, tegenwoordig wellicht op de computer.
  Moderator maandag 18 augustus 2025 @ 17:13:38 #13
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_218534920
Je echte iq staat in je username
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
pi_218534959
Hm. Mijn allereerste google-zoektocht leert mij dat de Mensa-club een minimum-IQ van 131 eist (bovenste 2% van de bevolking, ook wel boven de 98e percentiel). Met 120 zit je nog mijlenver daarvandaan.

Succes met proberen ^O^
pi_218534962
quote:
Heeft er iemand voorbereidingstips?
Ja, geen voorbereiding doen. Dan is de test het meest realistisch.

Niks zo erg als je flink voorbereiden en vervolgens bij een ontmoeting laten zien dat je toch niet zo slim bent...
pi_218534989
quote:
Ik zoek namelijk naar gelijkgestemden.
@Masberum denkt ook dat ie hoogbegaafd is.
pi_218535019
quote:
zodat ik lid kan worden van Mensa - een organisatie voor hoogbegaafden. Ik zoek namelijk naar gelijkgestemden.
Ik ben benieuwd waar je concreet op doelt met "gelijkgestemden".

quote:
Heeft iemand hier ervaring met een Mensatest en/of de organisatie zelf?
Ik vond het niet zo'n prettige organisatie en dan bedoel ik de mensen (of althans vooral degenen die schreven in de MB). Wat gedrag betreft lijk je mij er wel tussen te passen.

quote:
Denken jullie dat het realistisch is om 0.66 standaarddeviaties toe te nemen?
Wat?
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  maandag 18 augustus 2025 @ 17:35:50 #18
545 dop
:copyright: dop
pi_218535068
quote:
De mensa test is een doorgaans een performale IQ test waar bij je boven de 130+ moet scoren, er zijn ook verbale test maar daar wordt een hogere standaardafwijking gehanteerd en zal je dus een IQ score van 145+ moeten halen.

Jouw IQ is rekening houdend met de standaard afwijking voor verbaal nauwelijks boven gemiddeld.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_218535181
quote:
Heeft iemand hier ervaring met een Mensatest en/of de organisatie zelf?
Ik heb in 1997 de test gedaan, ben toen lid geworden en tot 2015 lid gebleven. Er waren perioden dat ik regelmatig naar borrels en dergelijke ging, en ook perioden dat ik niets met mijn lidmaatschap deed. Er zijn aardige mensen binnen Mensa, maar ook een heleboel klootzakken.

Het klinkt misschien een beetje banaal wat ik ga zeggen, maar de reden dat ik lid werd en zo lang lid ben gebleven was dat ik leed aan een minderwaardigheidscomplex. Met het lidmaatschap van Mensa kon ik er op een of andere manier nog enige eigenwaarde aan ontlenen dat ik lid mocht zijn van een exclusieve vereniging waar je niet zomaar lid van kan worden.

Uiteindelijk vond ik het ook niet zo'n fijne organisatie en heb uiteindelijk het lidmaatschap opgezegd. Ik had het ook niet meer nodig voor mijn gevoel van eigenwaarde, en het droeg er ook niet meer aan bij.

Als ik het achteraf bekijk, dan vind ik Mensa vooral een vereniging voor losers.

Mensa heeft een vrij grote naamsbekendheid als vereniging voor mensen met een hoge intelligentie, vooral onder de doelgroep. Maar wat men bij Mensa doet, dat weet je als buitenstaander meestal niet. Als ik jullie vertel dat sommige leden van Mensa als grootste hobby hebben om met een grote groep bij elkaar te komen en het gezelschapsspel Weerwolven van Wakkerdam te spelen, dan gaan jullie me misschien niet geloven, maar het is wel zo.

Als je lid wil worden, dan moet je dus eerst een smak geld neertellen voor de Mensa-test. Als je aan de norm voldoet, dan krijg je een uitnodiging om lid te worden. Om lid te worden moet je inschrijfgeld en de resterende jaarcontributie betalen. Dan ben je al gauw ruim boven de 100 euro kwijt, en dat voor een vereniging waarvan je dus niet eens weet wat die doet. Ik vind het echt zwakzinnig als je dat doet.
pi_218535265
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2025 17:50 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Ik heb in 1997 de test gedaan, ben toen lid geworden en tot 2015 lid gebleven. Er waren perioden dat ik regelmatig naar borrels en dergelijke ging, en ook perioden dat ik niets met mijn lidmaatschap deed. Er zijn aardige mensen binnen Mensa, maar ook een heleboel klootzakken.

Het klinkt misschien een beetje banaal wat ik ga zeggen, maar de reden dat ik lid werd en zo lang lid ben gebleven was dat ik leed aan een minderwaardigheidscomplex. Met het lidmaatschap van Mensa kon ik er op een of andere manier nog enige eigenwaarde aan ontlenen dat ik lid mocht zijn van een exclusieve vereniging waar je niet zomaar lid van kan worden.

Uiteindelijk vond ik het ook niet zo'n fijne organisatie en heb uiteindelijk het lidmaatschap opgezegd. Ik had het ook niet meer nodig voor mijn gevoel van eigenwaarde, en het droeg er ook niet meer aan bij.

Als ik het achteraf bekijk, dan vind ik Mensa vooral een vereniging voor losers.

Mensa heeft een vrij grote naamsbekendheid als vereniging voor mensen met een hoge intelligentie, vooral onder de doelgroep. Maar wat men bij Mensa doet, dat weet je als buitenstaander meestal niet. Als ik jullie vertel dat sommige leden van Mensa als grootste hobby hebben om met een grote groep bij elkaar te komen en het gezelschapsspel Weerwolven van Wakkerdam te spelen, dan gaan jullie me misschien niet geloven, maar het is wel zo.

Als je lid wil worden, dan moet je dus eerst een smak geld neertellen voor de Mensa-test. Als je aan de norm voldoet, dan krijg je een uitnodiging om lid te worden. Om lid te worden moet je inschrijfgeld en de resterende jaarcontributie betalen. Dan ben je al gauw ruim boven de 100 euro kwijt, en dat voor een vereniging waarvan je dus niet eens weet wat die doet. Ik vind het echt zwakzinnig als je dat doet.
De weerwolven van Wakkerdam is dan ook echt een hartstikke leuke spel :Y
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_218535279
quote:
Misschien kom ik wel een leuke vrouw binnen de Mensa-organisatie tegen, dan kunnen we het gelijk hebben over wat diepgaandere onderwerpen.
De kans is niet zo groot, want ook bij Mensa zijn de mannen in de meerderheid. Er zijn binnen Mensa ongeveer twee keer zoveel mannen als vrouwen.

Dit komt ook wel overeen met de hedendaagse inzichten over intelligentie van mannen en vrouwen, namelijk dat de gemiddelde intelligentie van mannen en van vrouwen ongeveer hetzelfde is, maar dat de spreiding bij de mannen groter is. Dus bij de mannen zijn er meer genieën met een extreem hoog IQ, en meer zwakzinnigen met een extreem laag IQ.
  maandag 18 augustus 2025 @ 18:07:17 #22
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218535341
quote:

[..]
Nou, dat kan overal en hier toch ook?
pi_218535350
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2025 17:50 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]

Is de samenvatting van dit verhaal dat je zelf vindt dat je iets zwakzinnigs gedaan hebt?
It was delicious.
pi_218535374
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2025 18:08 schreef Sometimes het volgende:
Is de samenvatting van dit verhaal dat je zelf vindt dat je iets zwakzinnigs gedaan hebt?
Misschien wel.
pi_218535379
Oké, dus je bedoelt een verschuiving naar ongeveer het 75e percentiel? Dat klinkt best fors, in veel domeinen wordt 0,2–0,3 al als een succes gezien.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_218535439
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2025 18:11 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Misschien wel.
Ik vind van niet, al herken ik wel een en ander in je verhaal.

Wolven van Wakkerdam, prima toch. Past goed bij het nerdy imago wat velen hebben.
Ik had veel meer moeite met de mensen die “wel even alle wereldproblemen gingen oplossen”.
Laten we het daarbij maar niet over de triple 9 society hebben.
It was delicious.
pi_218535487
quote:
Heeft er iemand voorbereidingstips?
Als je per se lid wil worden van Mensa, dan geef ik je als voorbereidingstip om flink veel te oefenen met IQ-tests.

Uiteindelijk bestaan de meeste IQ-tests uit een aantal min of meer vaste onderdelen. Zo zitten er altijd wel een aantal vragen bij waarbij je een getallenreeks moet aanvullen. Dan krijg je een reeks van een aantal getallen met de vraag wat het eerstvolgende getal in de reeks moet zijn. Ook zitten er altijd wel vragen bij met afbeeldingen. Dan krijg je bijvoorbeeld een rooster van drie bij drie vakjes, met in acht vakjes een afbeelding en één leeg vakje. Daar moet je dan een patroon in herkennen en aan de hand daarvan kiezen welke afbeelding in het lege vakje hoort.

Bij de Mensa-test krijg je dus ook dit soort vragen. Als je de test onvoorbereid, dus zonder oefening vooraf, doet, dan kan het gebeuren dat je bij sommige vragen ter plekke een oplossingsmethode moet verzinnen. Dat kost dan gewoon tijd waardoor je minder vragen kan beantwoorden. Als je eerst flink hebt geoefend met IQ-tests, dan hoef je bij de meeste vragen geen oplossingsmethode meer te verzinnen, want de benodigde oplossingsmethode heb je ooit al een keer eerder verzonnen. Dat bespaart tijd waardoor je dus meer vragen kunt beantwoorden.

De Mensa-test moet natuurlijk zodanig geijkt zijn dat een persoon die aan de toelatingsnorm voldoet, zonder oefening de toelatingsnorm haalt. Als je nu eerst flink gaat oefenen met IQ-tests, kun je het resultaat dat je op de Mensa-test haalt flink opkrikken ten opzichte van het resultaat dat je zonder oefening zou halen. Dat gaat natuurlijk niet onbeperkt, maar een zekere winst kun je wel halen. Als je zonder oefening een score van 90 percentiel zou halen, dan is het wellicht mogelijk om met veel oefening alsnog de vereiste 98 percentiel te halen. Het lidmaatschap van Mensa is dus lang niet zo exclusief als dat ze doen voorkomen.
  maandag 18 augustus 2025 @ 19:53:57 #28
445528 DerRabbit
Zijne Konijnlijkheid
pi_218536225
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2025 18:32 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Als je per se lid wil worden van Mensa, dan geef ik je als voorbereidingstip om flink veel te oefenen met IQ-tests.

Uiteindelijk bestaan de meeste IQ-tests uit een aantal min of meer vaste onderdelen. Zo zitten er altijd wel een aantal vragen bij waarbij je een getallenreeks moet aanvullen. Dan krijg je een reeks van een aantal getallen met de vraag wat het eerstvolgende getal in de reeks moet zijn. Ook zitten er altijd wel vragen bij met afbeeldingen. Dan krijg je bijvoorbeeld een rooster van drie bij drie vakjes, met in acht vakjes een afbeelding en één leeg vakje. Daar moet je dan een patroon in herkennen en aan de hand daarvan kiezen welke afbeelding in het lege vakje hoort.

Bij de Mensa-test krijg je dus ook dit soort vragen. Als je de test onvoorbereid, dus zonder oefening vooraf, doet, dan kan het gebeuren dat je bij sommige vragen ter plekke een oplossingsmethode moet verzinnen. Dat kost dan gewoon tijd waardoor je minder vragen kan beantwoorden. Als je eerst flink hebt geoefend met IQ-tests, dan hoef je bij de meeste vragen geen oplossingsmethode meer te verzinnen, want de benodigde oplossingsmethode heb je ooit al een keer eerder verzonnen. Dat bespaart tijd waardoor je dus meer vragen kunt beantwoorden.

De Mensa-test moet natuurlijk zodanig geijkt zijn dat een persoon die aan de toelatingsnorm voldoet, zonder oefening de toelatingsnorm haalt. Als je nu eerst flink gaat oefenen met IQ-tests, kun je het resultaat dat je op de Mensa-test haalt flink opkrikken ten opzichte van het resultaat dat je zonder oefening zou halen. Dat gaat natuurlijk niet onbeperkt, maar een zekere winst kun je wel halen. Als je zonder oefening een score van 90 percentiel zou halen, dan is het wellicht mogelijk om met veel oefening alsnog de vereiste 98 percentiel te halen. Het lidmaatschap van Mensa is dus lang niet zo exclusief als dat ze doen voorkomen.
Ik zie een inherente contradictie in deze uitleg.

Als je die IQ test zonder oefening moet halen en je raad aan om IQ testen te oefenen om de Mensa IQ test te halen, gaat dat dan niet tegen het principe van Mensa IQ testen in :?
Once you’ve raced, you never forget it…and you never get over it.
pi_218536258
quote:
99s.gif Op maandag 18 augustus 2025 19:53 schreef DerRabbit het volgende:
Ik zie een inherente contradictie in deze uitleg.

Als je die IQ test zonder oefening moet halen en je raad aan om IQ testen te oefenen om de Mensa IQ test te halen, gaat dat dan niet tegen het principe van Mensa IQ testen in :?
Ja, natuurlijk gaat dat tegen het principe en het doel van de Mensa-test in.
Maar dat boeit toch helemaal niet als je per se bij die club wil horen?
pi_218536290
Mocht je echt graag lid willen worden van mensa en je wilt garantie, ik heb in de wandelgangen gehoord dat er ook goed op die test vals te spelen valt. Er zullen vast wel gidsen of antwoord boeken zijn, maar ik snap zelf werkelijk niet wat het voordeel is van een lidmaatschap.
Twiddel
  maandag 18 augustus 2025 @ 20:02:22 #31
445528 DerRabbit
Zijne Konijnlijkheid
pi_218536332
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2025 19:59 schreef summer2bird het volgende:
Mocht je echt graag lid willen worden van mensa en je wilt garantie, ik heb in de wandelgangen gehoord dat er ook goed op die test vals te spelen valt. Er zullen vast wel gidsen of antwoord boeken zijn, maar ik snap zelf werkelijk niet wat het voordeel is van een lidmaatschap.
Ik zie eigenlijk ook geen praktisch voordeel om daar lid van te zijn.

Enige wat ik me kan bedenken is dat TS iets te compenseren heeft en met het lidmaatschap wil laten zien dat hij echt wel slim is ofzo :?
pi_218536405
Voor een zogenaamd hoogbegaafde stel je vrij domme vragen. Vrij vaak ook nog.
pi_218536434
quote:
99s.gif Op maandag 18 augustus 2025 20:02 schreef DerRabbit het volgende:

[..]
Ik zie eigenlijk ook geen praktisch voordeel om daar lid van te zijn.

Enige wat ik me kan bedenken is dat TS iets te compenseren heeft en met het lidmaatschap wil laten zien dat hij echt wel slim is ofzo :?
De meeste mensen die ik ooit heb gekend die lid waren waren vaak ook erg moeilijke personen.
Waren meestal ook lid om het in een gesprek ineens te vertellen als een "ik ben beter dan jij".

Dus dat zou wel aansluiten.
Twiddel
  maandag 18 augustus 2025 @ 20:21:22 #34
545 dop
:copyright: dop
pi_218536584
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2025 20:08 schreef Modus het volgende:
Een verbaal, performaal kloof, verklaart wel een boel, zelfoverschatting past er mooi bij.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  maandag 18 augustus 2025 @ 20:30:06 #35
445528 DerRabbit
Zijne Konijnlijkheid
pi_218536678
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2025 20:08 schreef Modus het volgende:
En dit dus. Als TS echt hoogbegaafd is, heeft hij FOK! niet nodig om een antwoord op de vraag die in de OP gesteld wordt te beantwoorden maar zou hij/zij dat ook zelf moeten kunnen vinden.
  dinsdag 19 augustus 2025 @ 15:49:15 #36
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_218541433
Wat heb je eraan om lid van die club te zijn? En wat houdt het precies in? Voorwaarden of verplichtingen etc?
To BG or not to BG!
pi_218541485
quote:
https://fvd.nl/word-lid
  dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:03:05 #38
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_218541502
Je kan ook gewoon zelf een clubje oprichten om Weerwolven te spelen he?
Trotste mama van Ambar
Het officiële liefje van @Monitor O+
  dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:08:09 #39
403820 Aberkullie
Sicker than your average.
pi_218541527
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2025 16:03 schreef ieniminimuis het volgende:
Je kan ook gewoon zelf een clubje oprichten om Weerwolven te spelen he?
Weerwolven is echt leuk, waar kan ik me aanmelden? :)
pi_218541601
Denk niet dat ze wappies toelaten
  dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:27:34 #41
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_218541615
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2025 16:24 schreef Cupfighter het volgende:
Ik vind het ook raar dat iemand zegt een hoog IQ te hebben en tegelijkertijd een wappie is. Het matcht niet.
Trotste mama van Ambar
  dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:50:51 #42
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_218541731
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2025 16:27 schreef ieniminimuis het volgende:

[..]
Ik vind het ook raar dat iemand zegt een hoog IQ te hebben en tegelijkertijd een wappie is. Het matcht niet.
Maar het een sluit imo het ander niet per se uit. Hoog IQ betekent niet per definitie gezond verstand.

quote:
Denk niet dat ze iemand daarop uitsluiten.
The love you take is equal to the love you make.
  dinsdag 19 augustus 2025 @ 17:40:19 #43
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_218541938
Heb je de thuistest van Mensa al gedaan?
KuikenGuppy
pi_218542011
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 augustus 2025 16:50 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Maar het een sluit imo het ander niet per se uit. Hoog IQ betekent niet per definitie gezond verstand.
[..]
Denk niet dat ze iemand daarop uitsluiten.
Nou goed oke dan gezien zijn pohi hier twijfel ik er aan of hij hier aan voldoet
  dinsdag 19 augustus 2025 @ 18:32:36 #45
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218542180
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 augustus 2025 17:40 schreef Burdie het volgende:
Die kon ie niet vinden.
  dinsdag 19 augustus 2025 @ 18:37:06 #46
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_218542207
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2025 17:22 schreef Evangelion het volgende:

[..]
@:masberum denkt ook dat ie hoogbegaafd is.
Hooggegist eerder :7
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_218542345
Vereniging Mensa Nederland heeft naar eigen zeggen 4028 leden, waarvan 63% mannen en 37% vrouwen.

https://www.mensa.nl/over-mensa

Dit staat echter al jaren zo op hun website en dit aantal van 4028 is al jaren niet meer bijgewerkt. Ik heb een vermoeden dat er hier sprake is van een dalende trend. Als het ledental was toegenomen, dan zouden ze dit wel bijgewerkt hebben.

Is iemand van jullie lid van Mensa? Hoeveel leden heeft Vereniging Mensa Nederland nu?
pi_218542406
quote:
Wel een wachtlijst, maar je moet ergens beginnen
  dinsdag 19 augustus 2025 @ 20:49:09 #49
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218543368
Voor gelijkgestemden kun je beter lid bij de FvD worden.
  woensdag 20 augustus 2025 @ 10:09:11 #50
335476 oppiedoppie
pi_218546480
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 augustus 2025 17:40 schreef Burdie het volgende:
Ik heb die gedaan en denk erover om me aan te melden voor de echte test.
Maar weet niet goed wat de voordelen nu zijn.
Maar heb altijd al willen weten wat mijn IQ is en het kost niet zo veel dus denk dat ik hem wel ga doen en het kan redelijk in de buurt, in mijn geval in Assen. Op 22 november.
To BG or not to BG!
  woensdag 20 augustus 2025 @ 13:32:02 #51
490410 Dr8gonOfLife
pi_218547997
quote:
Ouwe uitsluiter.
  woensdag 20 augustus 2025 @ 13:32:33 #52
490410 Dr8gonOfLife
pi_218548006
quote:

[..]
Mensen met een hoog IQ denken vaker kritisch na.
  woensdag 20 augustus 2025 @ 13:32:50 #53
490410 Dr8gonOfLife
pi_218548010
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2025 18:32 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]

Bedankt voor de uitgebreide respons.
  woensdag 20 augustus 2025 @ 14:27:19 #54
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218548373
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2025 13:32 schreef Dr8gonOfLife het volgende:

[..]
Jij denkt niet kritisch na. Jij neemt ieder verhaal dat in wappieland rondgaat klakkeloos aan.
  woensdag 20 augustus 2025 @ 14:28:25 #55
490410 Dr8gonOfLife
pi_218548378
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2025 14:27 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Jij denkt niet kritisch na. Jij neemt ieder verhaal dat in wappieland rondgaat klakkeloos aan.
Zeker niet. Ik denk kritisch na, ook met verhalen buiten de MSM.
  woensdag 20 augustus 2025 @ 14:29:38 #56
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_218548395
quote:

[..]
Als jij dat vindt zal het wel zo zijn dan. Succes ermee.
Trotste mama van Ambar
pi_218548451
Mag ik je vragen hoe je gebruik maakt / wilt maken van je hoge IQ?

Je geeft aan dat je lid wilt worden van Mensa omdat je gelijkgestemden zoekt. Ik verwacht dat je die ook vind op bijv HBO en universitaire opleidingen. Welke opleiding heb je gedaan? Heb je daar ook gelijkgestemden gevonden?

En wat wil je in de toekomst doen? In een ander topic gaf je aan dat je autodidact wilt worden, maar juist bij een opleiding kun je gelijkgestemden vinden.
pi_218548464
Mensa heeft mij ooit nog eens gevraagd om lid te worden zodat het niveau wat opgekrikt zou worden. Helaas was ik toen al lid van FOK!.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_218548489
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2025 14:39 schreef Akathisia het volgende:
Mensa heeft mij ooit nog eens gevraagd om lid te worden zodat het niveau wat opgekrikt zou worden. Helaas was ik toen al lid van FOK!.
Misschien kun je stoppen met FOK! zodat het niveau hier wat opgekrikt wordt.
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_218549048
quote:

[..]
Dat houdt ook zelf-kritiek in: jouw eigen overtuigingen kunnen toetsen en zonodig kunnen bijstellen.

Intelligente mensen zijn zich vaak meer bewust van de dingen waarin ze niet goed zijn. Ze zijn nieuwsgierig en leergierig en ook bereid om zich als persoon te ontwikkelen, om nieuwe ervaringen op te doen en hun wereldbeeld te vergroten. Ze zijn zodoende vaak ontvankelijk voor feedback en kritiek van andere mensen.

Mensen bij wie het aan intelligentie ontbreekt, denken van zichzelf vaak juist dat ze slim zijn. Ze zoeken bevestiging voor hun eigen denkbeelden en opvattingen, houden meer vast aan principes en gewoontes en zijn minder flexibel om zich te kunnen aanpassen.
pi_218549414
quote:
Aldus AI.
pi_218554967
Mensa-materiaal op Fok vinden! _O-
  donderdag 21 augustus 2025 @ 13:23:20 #63
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_218554996
Je zelf hoogbegaafd noemen en dan met een AI gegenereerd topic aankomen 🤣🤣 Ik kom tegenwoordig veel ouders tegen die hun kinderen "hoogbegaafd" vinden - als ik dan de sociale begaafdheid van die kinderen zie vraag ik me af wat belangrijker is!
"Hoka Hey!"
  donderdag 21 augustus 2025 @ 13:30:32 #64
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_218555043
TS voelt zich vast onbegrepen. Zie je wel dat hij hoogbegaafd is.
pi_218555516
Test gedaan. Gezakt en gepakt. 8)7
pi_218556585
quote:
80s.gif Op donderdag 21 augustus 2025 13:30 schreef Lienekien het volgende:
Zo hoogbegaafd dat iedereen van het vrouwelijk geslacht hem niet aantrekkelijk vindt. Zijn superontwikkelde intelligentie moet vast heel overweldigend en intimiderend zijn.
pi_218556604
Ik heb wel eens tussen die Mensa types gestaan in een bar. Wat een kansloos arrogant volk is dat. Compleet elitair een end in de rondte lullen zonder enig nut.

Ik heb datzelfde gevoel ook altijd met Rotery en Lions volk.
pi_218579425
quote:

[..]
Wel es van, zeg, Kurt Gödel of Theodore Kaczynski gehoord?

En dat zijn slechts twee van de vele 'wappies' :D
pi_218579435
quote:
80s.gif Op donderdag 21 augustus 2025 13:30 schreef Lienekien het volgende:
- "Ik word vaak niet begrepen."

- "Hoe bedoelt u?"
pi_218588517
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_218588686
Ik heb ervaring met Mensa maar dat is wel van al heel wat jaren geleden. (Zo’n 20 jaar geleden)

Destijds moest je eerst een thuistest doen en aan de hand van je score werd je dan wel of niet uitgenodigd.
De officiële test van Mensa werd destijds in de binnenstad van Utrecht afgenomen.
In een groep van zo’n 30 mensen per ruimte onder begeleiding van een psycholoog.

De test zelf duurde zo’n 2 a 3 uur waarbij je geloof ik 2 korte pauzes had. Ook krijg je een “kekke” Mensa potloodpen die je na afloop van de test mag houden.

Na de testdag kreeg je de score van de test per post opgestuurd. Wanneer je 130 of hoger had gescoord mocht je je eventueel aanmelden als lid.

Er zaten vanaf begin tot eind wel wat kosten aan verbonden. Hoeveel precies weet ik niet meer.

Hoewel je tegenwoordig online wat zou kunnen oefenen moet je er toch rekening mee houden dat het pittiger is dan je denkt.
I can't see through walls.. but I can kick your ass.
  maandag 25 augustus 2025 @ 15:28:01 #72
335476 oppiedoppie
pi_218589020
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 14:48 schreef VictoriaIntegrity7 het volgende:
Ik heb ervaring met Mensa maar dat is wel van al heel wat jaren geleden. (Zo’n 20 jaar geleden)

Destijds moest je eerst een thuistest doen en aan de hand van je score werd je dan wel of niet uitgenodigd.
De officiële test van Mensa werd destijds in de binnenstad van Utrecht afgenomen.
In een groep van zo’n 30 mensen per ruimte onder begeleiding van een psycholoog.

De test zelf duurde zo’n 2 a 3 uur waarbij je geloof ik 2 korte pauzes had. Ook krijg je een “kekke” Mensa potloodpen die je na afloop van de test mag houden.

Na de testdag kreeg je de score van de test per post opgestuurd. Wanneer je 130 of hoger had gescoord mocht je je eventueel aanmelden als lid.

Er zaten vanaf begin tot eind wel wat kosten aan verbonden. Hoeveel precies weet ik niet meer.

Hoewel je tegenwoordig online wat zou kunnen oefenen moet je er toch rekening mee houden dat het pittiger is dan je denkt.
Het wordt nu op meerdere plekken in Nederland gedaan, die test.
Zelf heb ik me opgegeven voor een test in Assen, wat voor mij redelijk in de buurt is.
Ondanks dat die thuistest aangaf dat ik bij de 2% zou zitten denk ik niet dat ik die echte test ga halen maar dat is ook niet mijn doel. Heb altijd al willen weten wat mijn iq nu precies is en voor 69,- ga ik daar achter komen, want dat kostte het totaal.
To BG or not to BG!
pi_218590158
Verschil tussen de thuistest en de test onder begeleiding is groot. Ik vond het veel en lastige vragen. Dat ik niet zo goed kan focussen hielp niet.
It was delicious.
pi_218594032
quote:
1s.gif Op maandag 25 augustus 2025 18:12 schreef Sometimes het volgende:
Verschil tussen de thuistest en de test onder begeleiding is groot. Ik vond het veel en lastige vragen. Dat ik niet zo goed kan focussen hielp niet.
Ja zo ervoer ik het ook. Enorme tijdsdruk en dat voelde je bij ieder blok dat er een test af werd genomen weer.
Daarnaast zaten we in een soort kring en ik weet nog steeds hoe een vrouw tegenover mij de hele tijd aan het hoesten en rochelen was, een ijsberende psychologe door de ruimte droeg ook niet echt bij aan een relaxte sfeer én er zat een eikel naast mij die expres na elk ingevuld antwoord zn pen op mn tafelblad tikte.
Met die eikel ben ik inmiddels al jaren samen O-)

Er bleek trouwens een Mensa-leden meeting in de aula gaande te zijn, dit zagen we in de pauze.
Mannen die hun telefoontje aan de voorkant van hun broek hadden geklipt :'(
Ze liepen met Mensa vlaggetjes, “wat leuk voor aan de auto!! :9~ “ en trots droegen velen een Mensa button op hun borst.
pi_218596320
quote:

[..]
Dat noemt de rest van de wereld noemt dit vaak het Dunning-Kruger effect

quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2025 14:28 schreef Dr8gonOfLife het volgende:

[..]
Zeker niet. Ik denk kritisch na, ook met verhalen buiten de MSM.
  dinsdag 26 augustus 2025 @ 12:58:49 #76
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_218596368
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2025 09:14 schreef VictoriaIntegrity7 het volgende:

[..]
Ja zo ervoer ik het ook. Enorme tijdsdruk en dat voelde je bij ieder blok dat er een test af werd genomen weer.
Daarnaast zaten we in een soort kring en ik weet nog steeds hoe een vrouw tegenover mij de hele tijd aan het hoesten en rochelen was, een ijsberende psychologe door de ruimte droeg ook niet echt bij aan een relaxte sfeer én er zat een eikel naast mij die expres na elk ingevuld antwoord zn pen op mn tafelblad tikte.
Met die eikel ben ik inmiddels al jaren samen O-)

Er bleek trouwens een Mensa-leden meeting in de aula gaande te zijn, dit zagen we in de pauze.
Mannen die hun telefoontje aan de voorkant van hun broek hadden geklipt :'(
Ze liepen met Mensa vlaggetjes, “wat leuk voor aan de auto!! :9~ “ en trots droegen velen een Mensa button op hun borst.
Ben je toen lid geworden?
pi_218599374
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 augustus 2025 12:58 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Ben je toen lid geworden?
Nee ik kwam 3 punten te kort.
Ik kreeg tegelijkertijd met de testuitslag wel een uitnodiging om het een jaar later weer te proberen, om dan bij een iets hogere score alsnog lid te kunnen worden. Maar dit wilde ik niet.

Later via mijn studie nog eens een iq-test laten afnemen, deze scoorde ik hoger. Toch denk ik dat enige voorkennis hierbij meespeelt én het gegeven dat ik de tweede keer als enige (naast degene die het afnam ) in de testruimte zat.
  dinsdag 26 augustus 2025 @ 19:03:22 #78
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_218599415
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2025 19:00 schreef VictoriaIntegrity7 het volgende:

[..]
Nee ik kwam 3 punten te kort.
Ik kreeg tegelijkertijd met de testuitslag wel een uitnodiging om het een jaar later weer te proberen, om dan bij een iets hogere score alsnog lid te kunnen worden. Maar dit wilde ik niet.

Later via mijn studie nog eens een iq-test laten afnemen, deze scoorde ik hoger. Toch denk ik dat enige voorkennis hierbij meespeelt én het gegeven dat ik de tweede keer als enige (naast degene die het afnam ) in de testruimte zat.
Dat is toch jammer, ben je zo'n kekke telefoonhouder voor aan de broekriem misgelopen -O-
A murky, forgotten land.
pi_218599690
quote:
11s.gif Op dinsdag 26 augustus 2025 19:03 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Dat is toch jammer, ben je zo'n kekke telefoonhouder voor aan de broekriem misgelopen -O-
-O- de telefoonhouder kreeg je niet, die droegen de mannen van de Mensa elite alsof er een soort dresscode was. En nee, ook 20 jaar geleden was dat geen porem.
  dinsdag 26 augustus 2025 @ 19:59:19 #80
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_218599823
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2025 19:41 schreef VictoriaIntegrity7 het volgende:

[..]
-O- de telefoonhouder kreeg je niet, die droegen de mannen van de Mensa elite alsof er een soort dresscode was. En nee, ook 20 jaar geleden was dat geen porem.
Dat is en was idd heeeeeeeel erg :') ja :D
A murky, forgotten land.
  Moderator / Redactie FP woensdag 27 augustus 2025 @ 07:46:16 #81
183088 crew  TheStigsDutchCousin
Brabo Bastard
pi_218602035
Ik heb een oefentest gedaan. Die was wel heel erg eenvoudig.
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
pi_218602058
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2025 07:46 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
Ik heb een oefentest gedaan. Die was wel heel erg eenvoudig.
Ik heb een coronatest gedaan. Was pijnlijk, maar heel nuttig: ik had geen corona. Gek genoeg heb ik de test op een ander moment opnieuw gedaan, en toen had ik ineens wel corona. Heel vreemd allemaal :M
  donderdag 28 augustus 2025 @ 13:19:55 #83
179307 Saboo
Hoi ik zit op fok
pi_218612488
Luister de podcast "my year in mensa" eens.

Erg vermakelijk,
en het algemeen geschepte beeld komt erg overeen met de ervaring van mijn naaste, die na de introductie weinig behoefte voelde om zich te omringen met mensen met een minderwaardigheidscomplex in slachtofferrol, die dat weer proberen te compenseren door van hun IQ hun identiteit te maken. Maargoed, dat is 1 ervaring.

Overigens zou ik mezelf afvragen of je klachten voortkomen uit hoogbegaafdheid, want dat ben je dus niet volgens die test, of juist voortkomen uit de discrepantie tussen IQ-onderdelen. Dat kan op zichzelf natuurlijk weer voor allerlei problemen zorgen die niet met hoogbegaafdheid an sich te maken hebben.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')