Nee hoor, ik heb een hoog IQ en wil graag onderdeel worden van de Mensa-organisatie.quote:Op maandag 18 augustus 2025 17:00 schreef SoS87 het volgende:
Trolltopic?![]()
Voor gelijkgestemden kan jij denk ik beter lid worden van een wappie pagina op Facebook.
Nog niet, moet nog komen. Misschien kom ik wel een leuke vrouw binnen de Mensa-organisatie tegen, dan kunnen we het gelijk hebben over wat diepgaandere onderwerpen.quote:Op maandag 18 augustus 2025 17:01 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
Heb je al een vrouw gevonden
quote:Op maandag 18 augustus 2025 17:03 schreef Aberkullie het volgende:
Daar moet je gevaccineerd voor zijn
30 centimeter diep zeker.quote:Op maandag 18 augustus 2025 17:03 schreef Dr8gonOfLife het volgende:
[..]
Nog niet, moet nog komen. Misschien kom ik wel een leuke vrouw binnen de Mensa-organisatie tegen, dan kunnen we het gelijk hebben over wat diepgaandere onderwerpen.
Naast hoogbegaafd moet ze ook hoofdbegaafd zijn.quote:
Dat hoef je toch niet voor te bereiden? Je bent slim genoeg om die test zo af te nemen als het goed is.quote:Op maandag 18 augustus 2025 16:58 schreef Dr8gonOfLife het volgende:
Ik heb een FIQ van 120, waarbij mijn verbale intelligentie hoogbegaafd is. Er is wel een significante discrepantie geïntegreerd binnen mijn intelligentieprofiel, waarbij mijn performale IQ een stuk lager uitkomt. Deze FIQ-score is lang geleden vastgesteld, maar ik vertoon nog steeds veel kenmerken van hoogbegaafdheid en deze nemen sinds het laatste lustrum steeds meer toe. Ik zit erover na te denken om een nieuwe IQ-score vast te leggen via een Mensatest, zodat ik lid kan worden van Mensa - een organisatie voor hoogbegaafden. Ik zoek namelijk naar gelijkgestemden. Heeft iemand hier ervaring met een Mensatest en/of de organisatie zelf? Denken jullie dat het realistisch is om 0.66 standaarddeviaties toe te nemen? Heeft er iemand voorbereidingstips?
Ik ben nog niet bekend met het format van de test.quote:Op maandag 18 augustus 2025 17:08 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat hoef je toch niet voor te bereiden? Je bent slim genoeg om die test zo af te nemen als het goed is.
Was vroeger A4, tegenwoordig wellicht op de computer.quote:Op maandag 18 augustus 2025 17:11 schreef Dr8gonOfLife het volgende:
[..]
Ik ben nog niet bekend met het format van de test.
Ja, geen voorbereiding doen. Dan is de test het meest realistisch.quote:Op maandag 18 augustus 2025 16:58 schreef Dr8gonOfLife het volgende:
Heeft er iemand voorbereidingstips?
@Masberum denkt ook dat ie hoogbegaafd is.quote:Op maandag 18 augustus 2025 16:58 schreef Dr8gonOfLife het volgende:
Ik zoek namelijk naar gelijkgestemden.
Ik ben benieuwd waar je concreet op doelt met "gelijkgestemden".quote:Op maandag 18 augustus 2025 16:58 schreef Dr8gonOfLife het volgende:
zodat ik lid kan worden van Mensa - een organisatie voor hoogbegaafden. Ik zoek namelijk naar gelijkgestemden.
Ik vond het niet zo'n prettige organisatie en dan bedoel ik de mensen (of althans vooral degenen die schreven in de MB). Wat gedrag betreft lijk je mij er wel tussen te passen.quote:Heeft iemand hier ervaring met een Mensatest en/of de organisatie zelf?
Wat?quote:Denken jullie dat het realistisch is om 0.66 standaarddeviaties toe te nemen?
De mensa test is een doorgaans een performale IQ test waar bij je boven de 130+ moet scoren, er zijn ook verbale test maar daar wordt een hogere standaardafwijking gehanteerd en zal je dus een IQ score van 145+ moeten halen.quote:Op maandag 18 augustus 2025 16:58 schreef Dr8gonOfLife het volgende:
Ik heb een FIQ van 120, waarbij mijn verbale intelligentie hoogbegaafd is. Er is wel een significante discrepantie geïntegreerd binnen mijn intelligentieprofiel, waarbij mijn performale IQ een stuk lager uitkomt. Deze FIQ-score is lang geleden vastgesteld, maar ik vertoon nog steeds veel kenmerken van hoogbegaafdheid en deze nemen sinds het laatste lustrum steeds meer toe. Ik zit erover na te denken om een nieuwe IQ-score vast te leggen via een Mensatest, zodat ik lid kan worden van Mensa - een organisatie voor hoogbegaafden. Ik zoek namelijk naar gelijkgestemden. Heeft iemand hier ervaring met een Mensatest en/of de organisatie zelf? Denken jullie dat het realistisch is om 0.66 standaarddeviaties toe te nemen? Heeft er iemand voorbereidingstips?
Ik heb in 1997 de test gedaan, ben toen lid geworden en tot 2015 lid gebleven. Er waren perioden dat ik regelmatig naar borrels en dergelijke ging, en ook perioden dat ik niets met mijn lidmaatschap deed. Er zijn aardige mensen binnen Mensa, maar ook een heleboel klootzakken.quote:Op maandag 18 augustus 2025 16:58 schreef Dr8gonOfLife het volgende:
Heeft iemand hier ervaring met een Mensatest en/of de organisatie zelf?
De weerwolven van Wakkerdam is dan ook echt een hartstikke leuke spelquote:Op maandag 18 augustus 2025 17:50 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Ik heb in 1997 de test gedaan, ben toen lid geworden en tot 2015 lid gebleven. Er waren perioden dat ik regelmatig naar borrels en dergelijke ging, en ook perioden dat ik niets met mijn lidmaatschap deed. Er zijn aardige mensen binnen Mensa, maar ook een heleboel klootzakken.
Het klinkt misschien een beetje banaal wat ik ga zeggen, maar de reden dat ik lid werd en zo lang lid ben gebleven was dat ik leed aan een minderwaardigheidscomplex. Met het lidmaatschap van Mensa kon ik er op een of andere manier nog enige eigenwaarde aan ontlenen dat ik lid mocht zijn van een exclusieve vereniging waar je niet zomaar lid van kan worden.
Uiteindelijk vond ik het ook niet zo'n fijne organisatie en heb uiteindelijk het lidmaatschap opgezegd. Ik had het ook niet meer nodig voor mijn gevoel van eigenwaarde, en het droeg er ook niet meer aan bij.
Als ik het achteraf bekijk, dan vind ik Mensa vooral een vereniging voor losers.
Mensa heeft een vrij grote naamsbekendheid als vereniging voor mensen met een hoge intelligentie, vooral onder de doelgroep. Maar wat men bij Mensa doet, dat weet je als buitenstaander meestal niet. Als ik jullie vertel dat sommige leden van Mensa als grootste hobby hebben om met een grote groep bij elkaar te komen en het gezelschapsspel Weerwolven van Wakkerdam te spelen, dan gaan jullie me misschien niet geloven, maar het is wel zo.
Als je lid wil worden, dan moet je dus eerst een smak geld neertellen voor de Mensa-test. Als je aan de norm voldoet, dan krijg je een uitnodiging om lid te worden. Om lid te worden moet je inschrijfgeld en de resterende jaarcontributie betalen. Dan ben je al gauw ruim boven de 100 euro kwijt, en dat voor een vereniging waarvan je dus niet eens weet wat die doet. Ik vind het echt zwakzinnig als je dat doet.
De kans is niet zo groot, want ook bij Mensa zijn de mannen in de meerderheid. Er zijn binnen Mensa ongeveer twee keer zoveel mannen als vrouwen.quote:Op maandag 18 augustus 2025 17:03 schreef Dr8gonOfLife het volgende:
Misschien kom ik wel een leuke vrouw binnen de Mensa-organisatie tegen, dan kunnen we het gelijk hebben over wat diepgaandere onderwerpen.
Nou, dat kan overal en hier toch ook?quote:Op maandag 18 augustus 2025 17:03 schreef Dr8gonOfLife het volgende:
[..]
Nog niet, moet nog komen. Misschien kom ik wel een leuke vrouw binnen de Mensa-organisatie tegen, dan kunnen we het gelijk hebben over wat diepgaandere onderwerpen.
Is de samenvatting van dit verhaal dat je zelf vindt dat je iets zwakzinnigs gedaan hebt?quote:Op maandag 18 augustus 2025 17:50 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Ik heb in 1997 de test gedaan, ben toen lid geworden en tot 2015 lid gebleven. Er waren perioden dat ik regelmatig naar borrels en dergelijke ging, en ook perioden dat ik niets met mijn lidmaatschap deed. Er zijn aardige mensen binnen Mensa, maar ook een heleboel klootzakken.
Het klinkt misschien een beetje banaal wat ik ga zeggen, maar de reden dat ik lid werd en zo lang lid ben gebleven was dat ik leed aan een minderwaardigheidscomplex. Met het lidmaatschap van Mensa kon ik er op een of andere manier nog enige eigenwaarde aan ontlenen dat ik lid mocht zijn van een exclusieve vereniging waar je niet zomaar lid van kan worden.
Uiteindelijk vond ik het ook niet zo'n fijne organisatie en heb uiteindelijk het lidmaatschap opgezegd. Ik had het ook niet meer nodig voor mijn gevoel van eigenwaarde, en het droeg er ook niet meer aan bij.
Als ik het achteraf bekijk, dan vind ik Mensa vooral een vereniging voor losers.
Mensa heeft een vrij grote naamsbekendheid als vereniging voor mensen met een hoge intelligentie, vooral onder de doelgroep. Maar wat men bij Mensa doet, dat weet je als buitenstaander meestal niet. Als ik jullie vertel dat sommige leden van Mensa als grootste hobby hebben om met een grote groep bij elkaar te komen en het gezelschapsspel Weerwolven van Wakkerdam te spelen, dan gaan jullie me misschien niet geloven, maar het is wel zo.
Als je lid wil worden, dan moet je dus eerst een smak geld neertellen voor de Mensa-test. Als je aan de norm voldoet, dan krijg je een uitnodiging om lid te worden. Om lid te worden moet je inschrijfgeld en de resterende jaarcontributie betalen. Dan ben je al gauw ruim boven de 100 euro kwijt, en dat voor een vereniging waarvan je dus niet eens weet wat die doet. Ik vind het echt zwakzinnig als je dat doet.
Misschien wel.quote:Op maandag 18 augustus 2025 18:08 schreef Sometimes het volgende:
Is de samenvatting van dit verhaal dat je zelf vindt dat je iets zwakzinnigs gedaan hebt?
Ik vind van niet, al herken ik wel een en ander in je verhaal.quote:
Als je per se lid wil worden van Mensa, dan geef ik je als voorbereidingstip om flink veel te oefenen met IQ-tests.quote:Op maandag 18 augustus 2025 16:58 schreef Dr8gonOfLife het volgende:
Heeft er iemand voorbereidingstips?
Ik zie een inherente contradictie in deze uitleg.quote:Op maandag 18 augustus 2025 18:32 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Als je per se lid wil worden van Mensa, dan geef ik je als voorbereidingstip om flink veel te oefenen met IQ-tests.
Uiteindelijk bestaan de meeste IQ-tests uit een aantal min of meer vaste onderdelen. Zo zitten er altijd wel een aantal vragen bij waarbij je een getallenreeks moet aanvullen. Dan krijg je een reeks van een aantal getallen met de vraag wat het eerstvolgende getal in de reeks moet zijn. Ook zitten er altijd wel vragen bij met afbeeldingen. Dan krijg je bijvoorbeeld een rooster van drie bij drie vakjes, met in acht vakjes een afbeelding en één leeg vakje. Daar moet je dan een patroon in herkennen en aan de hand daarvan kiezen welke afbeelding in het lege vakje hoort.
Bij de Mensa-test krijg je dus ook dit soort vragen. Als je de test onvoorbereid, dus zonder oefening vooraf, doet, dan kan het gebeuren dat je bij sommige vragen ter plekke een oplossingsmethode moet verzinnen. Dat kost dan gewoon tijd waardoor je minder vragen kan beantwoorden. Als je eerst flink hebt geoefend met IQ-tests, dan hoef je bij de meeste vragen geen oplossingsmethode meer te verzinnen, want de benodigde oplossingsmethode heb je ooit al een keer eerder verzonnen. Dat bespaart tijd waardoor je dus meer vragen kunt beantwoorden.
De Mensa-test moet natuurlijk zodanig geijkt zijn dat een persoon die aan de toelatingsnorm voldoet, zonder oefening de toelatingsnorm haalt. Als je nu eerst flink gaat oefenen met IQ-tests, kun je het resultaat dat je op de Mensa-test haalt flink opkrikken ten opzichte van het resultaat dat je zonder oefening zou halen. Dat gaat natuurlijk niet onbeperkt, maar een zekere winst kun je wel halen. Als je zonder oefening een score van 90 percentiel zou halen, dan is het wellicht mogelijk om met veel oefening alsnog de vereiste 98 percentiel te halen. Het lidmaatschap van Mensa is dus lang niet zo exclusief als dat ze doen voorkomen.
Ja, natuurlijk gaat dat tegen het principe en het doel van de Mensa-test in.quote:Op maandag 18 augustus 2025 19:53 schreef DerRabbit het volgende:
Ik zie een inherente contradictie in deze uitleg.
Als je die IQ test zonder oefening moet halen en je raad aan om IQ testen te oefenen om de Mensa IQ test te halen, gaat dat dan niet tegen het principe van Mensa IQ testen in
Ik zie eigenlijk ook geen praktisch voordeel om daar lid van te zijn.quote:Op maandag 18 augustus 2025 19:59 schreef summer2bird het volgende:
Mocht je echt graag lid willen worden van mensa en je wilt garantie, ik heb in de wandelgangen gehoord dat er ook goed op die test vals te spelen valt. Er zullen vast wel gidsen of antwoord boeken zijn, maar ik snap zelf werkelijk niet wat het voordeel is van een lidmaatschap.
De meeste mensen die ik ooit heb gekend die lid waren waren vaak ook erg moeilijke personen.quote:Op maandag 18 augustus 2025 20:02 schreef DerRabbit het volgende:
[..]
Ik zie eigenlijk ook geen praktisch voordeel om daar lid van te zijn.
Enige wat ik me kan bedenken is dat TS iets te compenseren heeft en met het lidmaatschap wil laten zien dat hij echt wel slim is ofzo
Een verbaal, performaal kloof, verklaart wel een boel, zelfoverschatting past er mooi bij.quote:Op maandag 18 augustus 2025 20:08 schreef Modus het volgende:
Voor een zogenaamd hoogbegaafde stel je vrij domme vragen. Vrij vaak ook nog.
En dit dus. Als TS echt hoogbegaafd is, heeft hij FOK! niet nodig om een antwoord op de vraag die in de OP gesteld wordt te beantwoorden maar zou hij/zij dat ook zelf moeten kunnen vinden.quote:Op maandag 18 augustus 2025 20:08 schreef Modus het volgende:
Voor een zogenaamd hoogbegaafde stel je vrij domme vragen. Vrij vaak ook nog.
https://fvd.nl/word-lidquote:Op maandag 18 augustus 2025 16:58 schreef Dr8gonOfLife het volgende:
Weerwolven is echt leuk, waar kan ik me aanmelden?quote:Op dinsdag 19 augustus 2025 16:03 schreef ieniminimuis het volgende:
Je kan ook gewoon zelf een clubje oprichten om Weerwolven te spelen he?
Ik vind het ook raar dat iemand zegt een hoog IQ te hebben en tegelijkertijd een wappie is. Het matcht niet.quote:
Maar het een sluit imo het ander niet per se uit. Hoog IQ betekent niet per definitie gezond verstand.quote:Op dinsdag 19 augustus 2025 16:27 schreef ieniminimuis het volgende:
[..]
Ik vind het ook raar dat iemand zegt een hoog IQ te hebben en tegelijkertijd een wappie is. Het matcht niet.
Denk niet dat ze iemand daarop uitsluiten.quote:
Nou goed oke dan gezien zijn pohi hier twijfel ik er aan of hij hier aan voldoetquote:Op dinsdag 19 augustus 2025 16:50 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Maar het een sluit imo het ander niet per se uit. Hoog IQ betekent niet per definitie gezond verstand.
[..]
Denk niet dat ze iemand daarop uitsluiten.
Die kon ie niet vinden.quote:Op dinsdag 19 augustus 2025 17:40 schreef Burdie het volgende:
Heb je de thuistest van Mensa al gedaan?
Hooggegist eerderquote:Op maandag 18 augustus 2025 17:22 schreef Evangelion het volgende:
[..]
@:masberum denkt ook dat ie hoogbegaafd is.
Wel een wachtlijst, maar je moet ergens beginnenquote:Op maandag 18 augustus 2025 16:58 schreef Dr8gonOfLife het volgende:
Ik heb die gedaan en denk erover om me aan te melden voor de echte test.quote:Op dinsdag 19 augustus 2025 17:40 schreef Burdie het volgende:
Heb je de thuistest van Mensa al gedaan?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |