En hier weer verder.quote:Ik hoorde bij de voedselbank, dat het aantal klanten was verdrievoudigd. De VVD verwacht de grootste partij te worden en wil zowel sterk bezuinigen op het sociale vangnet als de koppeling tussen de uitkeringen en het minimumloon laten vervallen, maar is niet voor een hoger minimumloon. Werken moet lonen, maar dan omdat je van niet werken niet meer kan leven, in plaats van de mensen die werken meer geld te geven. Want die mogen natuurlijk ook niets kosten.
Dus het aantal mensen dat gebruik maakt van de voedselbank is gestegen van ongeveer 180.000 tot meer dan 500.000. Het aantal mensen onder de armoedegrens was eerst 1,1 miljoen, daarna teruggebracht tot 640.000 en daarna tot 540.000, door de definitie van armoede aan te passen. Als we de lijn van de voedselbank doortrekken, zijn dat er nu dus ook ruim anderhalf miljoen geworden.
Ook waren er volgens het Nibud nog ruim een miljoen mensen die dan wel niet onder de armoedegrens vielen, maar toch de eindjes niet aan elkaar konden knopen. Het aantal mensen per huishouden is nog maar 2,1 en dat is inclusief nog thuiswonende volwassen kinderen. Dus 2,5 miljoen mensen zijn dus zo'n 1,2 miljoen huishoudens die eigenlijk gebruik zouden kunnen maken van de voedselbank. Nou zijn de meeste mensen daar te trots voor, maar het geeft wel te denken.
En dan hebben we nog het probleem dat voor steeds meer mensen een eigen onderdak steeds minder betaalbaar word.
Wat vinden jullie hier van? Lul ik uit mijn nek? Moet ik ook alle links posten? Wat merken en vinden jullie hier van?
En de belangrijkste vraag: wat gaat er gebeuren als veel mensen op de VVD gaan stemmen? Allemaal onder een brug schoffelen? De mensen zonder werk allemaal aan het werk zetten met behoud van uitkering, ongeacht of ze dat kunnen en allemaal in kampen stoppen?
Hoe weet je dat de prijzen dan zoveel lager zijn? Misschien zijn wel gewoon de korte termijn winsten hoger. Dat is namelijk wat je in de praktijk in dat soort landen ziet.quote:Op maandag 18 augustus 2025 07:16 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Wel als de prijzen in de maatschappij laag zijn, omdat de belastingen laag zijn, de uitkeringen en het minimumloon zijn afgeschaft en mensen voor minder geld werken. Waarschijnlijk zal zijn vrouw er ook bij moeten werken ja. En zijn ouders met wie ze samen in één klein huis wonen.
Ik wil geen verarming, ik wil alles goedkoper maken. Dus als nu iemands huur 750 euro is en ze krijgen 350 euro huurtoeslag om dat te betalen, en je verlaagt hun huur naar 300 euro, dan hoeven ze die huurtoeslag niet meer te krijgen.quote:Op maandag 18 augustus 2025 08:28 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Hoe weet je dat de prijzen dan zoveel lager zijn? Misschien zijn wel gewoon de korte termijn winsten hoger. Dat is namelijk wat je in de praktijk in dat soort landen ziet.
En verder is het resultaat dus flinke verarming zoals je zelf al zegt. Waarom wens jij mensen dat toe?
Goh, zijn we het toch eindelijk ergens over eens!quote:Op maandag 18 augustus 2025 09:15 schreef Mathijsco het volgende:
In het huidige systeem van de bijstand worden mensen bewust klein gehouden. Geen mogelijkheden tot opleiding, alleen dwangarbeid met behoud van uitkering. Het is moderne slavernij: horden mensen gegijzeld, klein en dom gemaakt.
Geniaal! Je verlaagt gewoon de huur!quote:Op maandag 18 augustus 2025 08:54 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Ik wil geen verarming, ik wil alles goedkoper maken. Dus als nu iemands huur 750 euro is en ze krijgen 350 euro huurtoeslag om dat te betalen, en je verlaagt hun huur naar 300 euro, dan hoeven ze die huurtoeslag niet meer te krijgen.
Ik weet wel zeker dat de prijzen van alles goedkoper zullen worden als de inkomstenbelasting verdwijnt en personeel heel goedkoop wordt.
zijn de prijzen nu te duur denk jij??quote:Op maandag 18 augustus 2025 08:54 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Ik weet wel zeker dat de prijzen van alles goedkoper zullen worden
Eens.quote:Op maandag 18 augustus 2025 11:53 schreef Elan het volgende:
Wat een drama om niks. In Nederland kun je prima rondkomen van welke uitkering dan ook. Lonen zijn nagenoeg overal gestegen, inflatie is relatief laag en verder is het jouw keuze en verantwoordelijkheid waar je prioriteiten liggen qua uitgaven.
Correct, wat niet mee helpt is dat een steeds groter deel van de Nederlanders het bijzonder goed heeft. De kloof tussen rijk en arm groeit en wat je veel ziet is FOMO (Fear of missing out) mensen die dat geld eigenlijk helemaal niet hebben zich gaan meten aan de groep die het wel heeft. Wat weer resulteert in problematisch uitgavegedrag. Tenminste dat zie ik veel om me heen gebeuren. Alsnog is er niet zoveel aan de hand want het aantal mensen met problematische schulden alsmede het aantal mensen dat bij de voedselbank loopt is in decennia niet zo laag geweest.quote:Op maandag 18 augustus 2025 12:52 schreef Newone82 het volgende:
[..]
Eens.
50% van de mensen in de schulden kunnen niet met geld omgaan. Als het al niet meer is
Is dat wel zo? Nederland kent nog immer een absurd toeslagenstelsel waarmee kwetsbare groepen zoals alleenstaande ouders enorm overgecompenseerd worden tot het punt waarop meer dan 20 uur in de week werken alleen maar resulteert in inkomensachteruitgang.quote:Op maandag 18 augustus 2025 13:30 schreef Hexagon het volgende:
Met mensen die op te grote voet leven heb ik geen medelijden. Maar veel mensen komen vooral in armoede door tegenslag zoals baanverlies, scheiding, ziekte etc.
Ja, niet iedereen is meteen even wendbaar als er iets flink mis gaat in het leven. Dus dan kan iemand in de armoede komen. En dan is het goed daar begrip voor te hebben.quote:Op maandag 18 augustus 2025 15:27 schreef Elan het volgende:
[..]
Is dat wel zo? Nederland kent nog immer een absurd toeslagenstelsel waarmee kwetsbare groepen zoals alleenstaande ouders enorm overgecompenseerd worden tot het punt waarop meer dan 20 uur in de week werken alleen maar resulteert in inkomensachteruitgang.
En de rechten van een zieke werknemer (2 jaar salaris en recht op 75% van inkomen bij arbeidsongeschiktheid) zijn ook ongekend riant vergeleken met veel andere landen.
De enige groep die het wellicht echt heel zwaar hebben zijn zij in De Bijstand maar die moet ook helemaal niet als doelstelling hebben om een aangenaam leventje te faciliteren.
Door toedoen van de overheid die je hele kinderopvangtoeslag van 3 jaar terugvordert omdat je achternaam Icosivizich of Kresnidorcok is en ze eerst een onderzoek gaan instellenquote:Op maandag 18 augustus 2025 15:30 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja, niet iedereen is meteen even wendbaar als er iets flink mis gaat in het leven. Dus dan kan iemand in de armoede komen. En dan is het goed daar begrip voor te hebben.
Ook zeer vaak niet door toedoen van de overheid.quote:Op maandag 18 augustus 2025 15:33 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Door toedoen van de overheid die je hele kinderopvangtoeslag van 3 jaar terugvordert omdat je achternaam Icosivizich of Kresnidorcok is en ze eerst een onderzoek gaan instellen
zeker, ook door gokschulden door het legaliseren van gokken door de overheid , o wachtquote:Op maandag 18 augustus 2025 15:34 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ook zeer vaak niet door toedoen van de overheid.
Dat is nooit fijn maar als je nou ergens ter wereld zoiets moet overkomen dan toch wel graag in Nederland. Weinig landen ter wereld hebben zoveel financiële vangnetten en goede en betaalbare zorg beschikbaar als wij hier.quote:Op maandag 18 augustus 2025 15:30 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja, niet iedereen is meteen even wendbaar als er iets flink mis gaat in het leven. Dus dan kan iemand in de armoede komen. En dan is het goed daar begrip voor te hebben.
Ja, echter is het geen reden om niet te kijken wat eventueel beter kan.quote:Op maandag 18 augustus 2025 15:37 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat is nooit fijn maar als je nou ergens ter wereld zoiets moet overkomen dan toch wel graag in Nederland. Weinig landen ter wereld hebben zoveel financiële vangnetten en goede en betaalbare zorg beschikbaar als wij hier.
maar is dat houdbaar naar de toekomst , NEENquote:Op maandag 18 augustus 2025 15:37 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat is nooit fijn maar als je nou ergens ter wereld zoiets moet overkomen dan toch wel graag in Nederland. Weinig landen ter wereld hebben zoveel financiële vangnetten en goede en betaalbare zorg beschikbaar als wij hier.
Ja, die mensen gaan meteen massaal allemaal pakjes soep en bonen kopen, in plaats van iedere dag uit eten of iets te laten bezorgen. De omschakeling is een fluitje van een cent.quote:Op maandag 18 augustus 2025 15:27 schreef Elan het volgende:
[..]
Is dat wel zo? Nederland kent nog immer een absurd toeslagenstelsel waarmee kwetsbare groepen zoals alleenstaande ouders enorm overgecompenseerd worden tot het punt waarop meer dan 20 uur in de week werken alleen maar resulteert in inkomensachteruitgang.
En de rechten van een zieke werknemer (2 jaar salaris en recht op 75% van inkomen bij arbeidsongeschiktheid) zijn ook ongekend riant vergeleken met veel andere landen.
De enige groep die het wellicht echt heel zwaar hebben zijn zij in De Bijstand maar die moet ook helemaal niet als doelstelling hebben om een aangenaam leventje te faciliteren.
Daarom is het belangrijk niet/nooit boven je stand te leven. Wij zijn recent een weekend weg geweest met vrienden die behoorlijk vermogend zijn (hij vooral) en die gaven ook vrij gemakkelijk duizenden euro's uit in zo'n weekend terwijl wij het wat kalmer aan doen.quote:Op maandag 18 augustus 2025 16:05 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, die mensen gaan meteen massaal allemaal pakjes soep en bonen kopen, in plaats van iedere dag uit eten of iets te laten bezorgen. De omschakeling is een fluitje van een cent.
Maak voor jezelf maar eens een lijstje waar je de afgelopen maand allemaal geld aan uit hebt gegeven en wat daarvan nou echt noodzakelijk was. Tegen de tijd dat je dat hebt geleerd is je spaargeld op.
Die toeslagenmoeder heeft dan een goede baan en zit niet in de bijstand. Want dan is het maar eten wat de voedselbank schaft.quote:Op maandag 18 augustus 2025 16:49 schreef Elan het volgende:
[..]
Daarom is het belangrijk niet/nooit boven je stand te leven. Wij zijn recent een weekend weg geweest met vrienden die behoorlijk vermogend zijn (hij vooral) en die gaven ook vrij gemakkelijk duizenden euro's uit in zo'n weekend terwijl wij het wat kalmer aan doen.
Louter van pakjes soep en bonen leven hoeft eigenlijk niemand in Nederland ondanks je inkomenspositie dat is juist het mooie van hier wonen. Zelfs de kwetsbare groepen zoals de gemiddelde alleenstaande toeslagenmoeder zit alsnog zo op de 3000+ netto. Niet elke dag eten kunnen laten bezorgen is bepaald geen armoede.
Dat hoeft niet in Nederland want ook in De Bijstand krijg je met een stel koters er bij schrikbarend veel geld.quote:Op maandag 18 augustus 2025 17:02 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Die toeslagenmoeder heeft dan een goede baan en zit niet in de bijstand. Want dan is het maar eten wat de voedselbank schaft.
Die is niet alleenstaand.quote:Op maandag 18 augustus 2025 17:32 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat hoeft niet in Nederland want ook in De Bijstand krijg je met een stel koters er bij schrikbarend veel geld.
[ afbeelding ]
En lang niet iedereen die in De Bijstand zit kan gebruik maken van de voedselbank. Het merendeel gelukkig niet. Die dat wel kunnen zijn vaak mensen met problematische schulden. Je moet minder dan 350 euro per maand overhouden om überhaupt in aanmerking te komen... De groep die er gebruik van maakt is steeds kleiner geworden wat een duidelijke indicatie is dat het helemaal niet slecht gaat met de armoede in Nederland.
Nee, dat zette ik er ook bij.quote:Op maandag 18 augustus 2025 17:42 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Die is niet alleenstaand.
Bijzondere bijstand is uitzonderlijk, dus waarschijnlijk een beperking.
Meerdere kinderen.
Met een eigen huis krijg je geen huurtoeslag en wordt je gemeente- en waterschapsbelasting niet kwijtgescholden.
Energiesubsidie krijg je niet als je stadsverwarming hebt of als je totale inkomen zo hoog is.
Ik heb geen kinderen, wel een eigen huis en stadsverwarming. Dus ik heb de afgelopen winter mijn verwarming niet aan gehad en continu in de kou gezeten.
De voedselbank deed niet moeilijk, want volgens hun rekenmodel was mijn besteedbare inkomen negatief. Ik heb dus ook al mijn vakantiegeld opgegeten.
Jij denkt dat iedereen hier in Nederland makkelijk 3000 Euro netto heeft. Ik zal je uit de droom helpen: ik moet het met de helft doen. En nee, ik heb geen schulden meer.quote:Op maandag 18 augustus 2025 18:20 schreef Elan het volgende:
[..]
Nee, dat zette ik er ook bij.
Het hoeft niet altijd of alleen om een kind met een beperking te gaan het kan voor van alles zijn van bril vergoedingen tot geld voor inrichting of zelfs verhuiskosten enz.
Geen idee hoe iemand aan een negatief besteedbaar inkomen komt maar dan zit je ongetwijfeld in een hele problematische setting met schulden en dergelijke. Ik gun je veel sterkte daarbij en nogmaals wees blij dat je in Nederland woont want in heel veel andere landen zou je onder een brug terecht zijn komen.
Even terugkomend op je verwarming, is er geen energietoeslag beschikbaar voor lage inkomens?
Dat denk ik helemaal niet. Maar ik geloof ook niet dat er tegenwoordig nog veel mensen in armoede leven of dat het een heel erg groot probleem is in Nederland. Natuurlijk zijn er ontzettend schrijnende voorbeelden aan te wijzen waarin er van alles mis gaat of de bureaucratie zijn werk niet doet of ronduit faalt zoals jouw situatie rondom die energietoeslag maar dat is niet de norm.quote:Op maandag 18 augustus 2025 18:32 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Jij denkt dat iedereen hier in Nederland makkelijk 3000 Euro netto heeft. Ik zal je uit de droom helpen: ik moet het met de helft doen. En nee, ik heb geen schulden meer.
Er is een energietoeslag, ja. Vorig jaar kwam ik daar niet voor in aanmerking omdat je maar 1 energierekening mocht hebben. Ik had er twee: 1 via de VVE en 1 voor elektriciteit. Dan kwam je niet in aanmerking. Dit jaar hebben ze dat aangepast en kwam ik niet in aanmerking omdat ik niet gestookt heb en je moest aantonen hoeveel je het vorige jaar kwijt was geweest aan energiekosten. De helpdeskmedewerker gaf aan dat hij dat vaak had gehoord, maar hij kon me niet helpen want regels zijn regels.
De pot was ook binnen een week leeg, toen ze de aanvragen nog aan het verwerken waren. Klinkt dus heel VVD: halfslachtig en uitbesteed, maar wel met strikte regels zodat veel mensen er niet voor in aanmerking komen. En een veel te klein budget, natuurlijk.
Ik zal je trouwens de verhalen over de werkplaats waar ik "getest" werd en de ellende bij de kredietbank besparen.
Nou, ik ben op een voorlichtingsavond van het FNV geweest voor mensen die in de WW terecht kwamen of waren gekomen. Het eerste wat ze zeiden: "probeer alsjeblieft uit de bijstand te blijven, want dat is een grote ellende en daar kun je niet van leven. Daar vragen ze ons iedere dag voor om hulp, maar we kunnen ze meestal niet helpen."quote:Op maandag 18 augustus 2025 19:03 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat denk ik helemaal niet. Maar ik geloof ook niet dat er tegenwoordig nog veel mensen in armoede leven of dat het een heel erg groot probleem is in Nederland. Natuurlijk zijn er ontzettend schrijnende voorbeelden aan te wijzen waarin er van alles mis gaat of de bureaucratie zijn werk niet doet of ronduit faalt zoals jouw situatie rondom die energietoeslag maar dat is niet de norm.
Het aantal mensen dat in echte armoede leeft daalt al jaren zo niet decennia op rij. Er zijn minder mensen met problematische schulden en mensen die bij een voedselbank lopen. Daar heb jij verder geen klote aan maar als je even uitzoomt van je eigen situatie gaat het in het land de goede kant op.
Wat betreft armoede in elk geval, natuurlijk zijn er een shitload aan nieuwe problemen zoals de woningmarkt bij gekomen maar dat is iets voor een ander topic.
"In 2023 waren er 540 duizend mensen arm, hadden 1,2 miljoen mensen maar net genoeg inkomen en 240 duizend te weinig inkomen maar voldoende vermogen."quote:Op maandag 18 augustus 2025 17:32 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat hoeft niet in Nederland want ook in De Bijstand krijg je met een stel koters er bij schrikbarend veel geld.
[ afbeelding ]
En lang niet iedereen die in De Bijstand zit kan gebruik maken van de voedselbank. Het merendeel gelukkig niet. Die dat wel kunnen zijn vaak mensen met problematische schulden. Je moet minder dan 350 euro per maand overhouden om überhaupt in aanmerking te komen... De groep die er gebruik van maakt is steeds kleiner geworden wat een duidelijke indicatie is dat het helemaal niet slecht gaat met de armoede in Nederland.
En wat doen ze er zelf aan?quote:Op maandag 18 augustus 2025 21:57 schreef Mathijsco het volgende:
[..]
"In 2023 waren er 540 duizend mensen arm, hadden 1,2 miljoen mensen maar net genoeg inkomen en 240 duizend te weinig inkomen maar voldoende vermogen."
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)ven-de-armoedegrens-
Ik heb het ze niet alle 2 miljoen gevraagd.quote:
Daar worden dan ook maatregelen tegen genomen zoals o.a. het verhogen van het kindgebonden budget. Het aantal mensen dat bij voedselbanken komt is bijvoorbeeld met 20% gedaald vorig jaar.quote:Op maandag 18 augustus 2025 21:57 schreef Mathijsco het volgende:
[..]
"In 2023 waren er 540 duizend mensen arm, hadden 1,2 miljoen mensen maar net genoeg inkomen en 240 duizend te weinig inkomen maar voldoende vermogen."
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)ven-de-armoedegrens-
Beste man, bestaanszekerheid is -samen met migratie- hét verkiezingsthema. Het is een groot en toenemend probleem..quote:Op maandag 18 augustus 2025 23:16 schreef Elan het volgende:
[..]
Daar worden dan ook maatregelen tegen genomen zoals o.a. het verhogen van het kindgebonden budget. Het aantal mensen dat bij voedselbanken komt is bijvoorbeeld met 20% gedaald vorig jaar.
En te weinig inkomen maar voldoende vermogen kan ook gewoon een bewuste keuze zijn.
Helemaal niet. Verreweg de belangrijkste thema's zijn de woningcrisis en zorg en migratie in mindere mate.quote:Op maandag 18 augustus 2025 23:19 schreef Mathijsco het volgende:
[..]
Beste man, bestaanszekerheid is -samen met migratie- hét verkiezingsthema. Het is een groot en toenemend probleem..
Maar, je vind dus eigenlijk, net zoals veel mensen, dat het hier een luilekkerland is voor luie profiteurs en dat die heel erg in de watten gelegd worden. Als je daar niet comfortabel van kunt leven ben je wel heel dom, heb je grote schulden en koop je veel te veel sigaretten en alcohol. Arm zijn is dus gewoon een keuze.quote:Op maandag 18 augustus 2025 23:16 schreef Elan het volgende:
[..]
Daar worden dan ook maatregelen tegen genomen zoals o.a. het verhogen van het kindgebonden budget. Het aantal mensen dat bij voedselbanken komt is bijvoorbeeld met 20% gedaald vorig jaar.
En te weinig inkomen maar voldoende vermogen kan ook gewoon een bewuste keuze zijn.
Schrikbarend? Nee laten we de kinderen straffen. Dit is een koppel met kinderen. Dan is 3100 eu niet schrikbarend veel. Kom op zeg.quote:Op maandag 18 augustus 2025 17:32 schreef Elan het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Zucht.quote:Op maandag 18 augustus 2025 23:42 schreef Elan het volgende:
[..]
Helemaal niet. Verreweg de belangrijkste thema's zijn de woningcrisis en zorg en migratie in mindere mate.
https://www.rtl.nl/nieuws(...)ingen-defensie-sterk
Ik ga slapen. Ik word hier geloof ik te oud voor.quote:Bestaanszekerheid omvat de toegang tot essentiële goederen en diensten die nodig zijn voor een menswaardig bestaan. Hieronder vallen een toereikend inkomen, betaalbare huisvesting, toegang tot gezondheidszorg, onderwijs en sociale participatie."
Bron:www.scp.nl
Voor de hele dag niks hoeven doen is het een hoop geld. Er zijn ook legio mensen met kinderen die de hele maand keihard moeten werken om aan zo'n bedrag te komen. Bovendien is het een nogal perverse prikkel. In de Bijstand zitten hoort een struggle te zijn is het niet? Waarom zou je er anders nog uit proberen te komen.quote:Op dinsdag 19 augustus 2025 00:07 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Schrikbarend? Nee laten we de kinderen straffen. Dit is een koppel met kinderen. Dan is 3100 eu niet schrikbarend veel. Kom op zeg.
er is veel te veel gratis geld , absurd veelquote:Op dinsdag 19 augustus 2025 00:22 schreef Elan het volgende:
[..]
Voor de hele dag niks hoeven doen is het een hoop geld. Er zijn ook legio mensen met kinderen die de hele maand keihard moeten werken om aan zo'n bedrag te komen. Bovendien is het een nogal perverse prikkel. In de Bijstand zitten hoort een struggle te zijn is het niet? Waarom zou je er anders nog uit proberen te komen.
We dromen allemaal wel van gratis geld dat uit de lucht komt vallen.
Natuurlijk is er constant sprake van overlap als het gaat om probleemdossiers. Zelfs ten aanzien van migratie . Een van de meest gehoorde klachten naast dat ze crimineel zijn is dat asielzoekers wel een huis krijgen en de autochtone bevolking niet. Ik geloof nooit dat de PVV zo groot was geworden als er geen enorme tekorten waren aan betaalbare huisvesting.quote:Op dinsdag 19 augustus 2025 00:10 schreef Mathijsco het volgende:
[..]
Zucht.
En wat zijn een dak boven je hoofd en zorg?
[..]
Ik ga slapen. Ik word hier geloof ik te oud voor.
Dat denk ik ook , de frustratie over wonen is gigantisch , bij jongeren maar ook bij de ouders en hun kennissenquote:Op dinsdag 19 augustus 2025 00:31 schreef Elan het volgende:
. Ik geloof nooit dat de PVV zo groot was geworden als er geen enorme tekorten waren aan betaalbare huisvesting.
Betrokkenen hebben een aardige afstand tot de arbeidsmarkt en de samenleving. Gaan zonder hulp echt niet aan werk komen.quote:Op dinsdag 19 augustus 2025 00:22 schreef Elan het volgende:
[..]
Voor de hele dag niks hoeven doen is het een hoop geld. Er zijn ook legio mensen met kinderen die de hele maand keihard moeten werken om aan zo'n bedrag te komen. Bovendien is het een nogal perverse prikkel. In de Bijstand zitten hoort een struggle te zijn is het niet? Waarom zou je er anders nog uit proberen te komen.
Nee hoor ik vind sociale zekerheid ontzettend belangrijk en ik betaal daar met alle liefde belasting voor en ik vermoed heel veel mensen.quote:Op maandag 18 augustus 2025 23:58 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Maar, je vind dus eigenlijk, net zoals veel mensen, dat het hier een luilekkerland is voor luie profiteurs en dat die heel erg in de watten gelegd worden. Als je daar niet comfortabel van kunt leven ben je wel heel dom, heb je grote schulden en koop je veel te veel sigaretten en alcohol. Arm zijn is dus gewoon een keuze.
Netto minimumloon is 2200 euro bij een 40-urige werkweek. Met een paar koters krijg je dan nog kinderbijslag en wellicht wat kindgebonden budget en natuurlijk loonheffingskorting maar daar staat tegenover dat je wel de hele week aan de bak moet en waarschijnlijk niet in aanmerking komt voor kwijtschelding van je gemeentelijke belastingenquote:Op dinsdag 19 augustus 2025 00:37 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Betrokkenen hebben een aardige afstand tot de arbeidsmarkt en de samenleving. Gaan zonder hulp echt niet aan werk komen.
Betrokkenen hebben drie kinderen. Dit is dan echt niet zo veel geld he. Als je het uit gaat rekenen houd je met minimumloon al meer over dan dit.
Als je het programma gezien hebt mogen we blij zijn dat ze niet meer schade veroorzaken aan de samenleving (schulden).
Mensen hebben dit aan hunzelf te danken door jarenlang VVD te stemmen. Stef Blok riep jaren geleden al dat de woningmarkt wat hun betreft af was, dus je weet waar je voor stemde.quote:Op dinsdag 19 augustus 2025 00:34 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat denk ik ook , de frustratie over wonen is gigantisch , bij jongeren maar ook bij de ouders en hun kennissen
Zoals ik in het vorige deel al zei, kunnen we er ook voor kiezen die kinderen altijd thuis te houden. Dan hebben ze geen kleding, schoolgeld of boeken nodig. Een wasmachine heb je ook niet nodig, een teil of bad voldoen. Waslijn is heel goedkoop. Alhoewel er in het wassen van alle luiers wel veel tijd gaat zitten. Maar daar groeien ze overheen.quote:Op dinsdag 19 augustus 2025 00:22 schreef Elan het volgende:
[..]
Dus jij wil er wel voor betalen, maar we moeten er rekening mee houden dat steeds minder mensen dat willen en als we het dan toch gaan vragen, lopen ze weg? Belasting betalen is alleen voor sukkels en zij sparen meer dan genoeg om werkloze periodes zelf te kunnen overbruggen? Zelfredzaamheid is een vereiste om hier te mogen leven?quote:Op dinsdag 19 augustus 2025 00:37 schreef Elan het volgende:
[..]
Nee hoor ik vind sociale zekerheid ontzettend belangrijk en ik betaal daar met alle liefde belasting voor en ik vermoed heel veel mensen.
Het probleem is echter dat al dat geld wel ergens vandaan moet komen en dat er een steeds ongunstiger investeringsklimaat aan het ontstaan is waardoor de mensen die de welvaartsstaat bekostigen noodgedwongen hun heil elders zullen zoeken.
Het is echt schrikbarend hoeveel ondernemers en jonge mensen overwegen Nederland te verlaten omdat ze hier geen toekomst meer zien.
Ja, daarom gooien ze mij binnen een paar jaar uit de bijstand, want zij vinden dat de WOZ waarde van mijn woning explosief stijgt en ik dus eigenlijk een rijke vent ben. Nou sta ik nog maar drie jaar ingeschreven als woningzoekende en is het aanbod van sociale huurwoningen hier minuscuul, dus het zal dan door alle extra kosten ook snel op zijn. En dan mag ik weer met flinke schulden de bijstand in voor de rest van mijn leven, tegen veel hogere kosten.quote:Op dinsdag 19 augustus 2025 00:51 schreef Elan het volgende:
[..]
Mensen hebben dit aan hunzelf te danken door jarenlang VVD te stemmen. Stef Blok riep jaren geleden al dat de woningmarkt wat hun betreft af was, dus je weet waar je voor stemde.
Maar zolang je overwaarde steeg en je op papier steeds rijker werd kraaide daar geen haan naar. Pas toen ze merken dat hun kinderen noodgedwongen tot hun dertigste thuis wonen en er geen leerkrachten meer zijn voor hun kleinkinderen omdat niemand aan een huis kan komen en er misschien straks wel helemaal geen thuiszorg meer is daalt de realiteit een beetje in en gaan ze anders stemmen.
Waarbij een grote groep niet te beroerd is om alle schuld maar bij de asielzoekers te leggen.
je hoeft dus niet eens heel veel te doen om meer te hebben dan deze mensen, dank voor de onderbouwing. Die kwijtschelding is dan echt peanutsquote:Op dinsdag 19 augustus 2025 00:46 schreef Elan het volgende:
[..]
Netto minimumloon is 2200 euro bij een 40-urige werkweek. Met een paar koters krijg je dan nog kinderbijslag en wellicht wat kindgebonden budget en natuurlijk loonheffingskorting maar daar staat tegenover dat je wel de hele week aan de bak moet en waarschijnlijk niet in aanmerking komt voor kwijtschelding van je gemeentelijke belastingen
je beseft dat die uitspraak niet alleen gaat over of je werkt he.quote:De afstand tot de arbeidsmarkt zal bij deze mensen ook niet kleiner worden aangezien er nul urgentie is om aan de bak te raken.
ik merk al dat je het programma niet gezien hebtquote:Zullen verder wel probleemgevallen zijn hoe jij het schetst maar ook zat werkenden die niet meer uren willen draaien omdat het simpelweg niet loont puur vanwege het feit dat ze dan allerlei toeslagen kwijtraken en er netto op achteruit gaan in plaats van vooruit met meer uren.
Maar meestal is dit absolute onderbuik. Je gaat er netto niet op achteruit, op enkele hele specifieke tropische uitzonderingen na.quote:Dat lijkt me toch niet helemaal de bedoeling?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |