abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218891948
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2025 13:57 schreef HiZ het volgende:

[..]
Eerlijk gezegd is de les van deze week een heel andere; in de praktijk maakt het weinig uit wat er op de korte termijn gebeurt. Eerst schrik je van een paar duizend die verdampt, maar voor je het weet begrijp je daardoor wel dat even grote plus bedrag aan de andere kant op die dag ook niet zoveel zegt.

Ik denk overigens dat je ideeën over defensie volledig voorbij gaan aan de strategische politiek aardverschuiving die aan de gang is. Het is niet alleen de oorlog in Oekraïne en het is ook zeker niet voorbij met die oorlog.
Dat kan.
Maar er zit al veel verwachting in defensieaandelen, juist daarom. De aandelen zijn al veel gestegen en de vraag is maar of de winst- en omzetcijfers daar op aan gaan sluiten. Misschien wel, dan zit je "gebakken".

Zie Nvidia, de verwachting was dat ze heel veel GPU's zouden gaan verkopen dus de prijs steeg extreem.
Nvidia heeft die groei kwartaal na kwartaal na kwartaal waar kunnen maken, dus dat was terecht. Maar anders zou het keihard gezakt zijn.

Jij hebt nu een ETF die dat waar moet gaan maken, als een paar grote bedrijven in die ETF dat lukt zit je goed.
Ik vind het te sectorspecifiek en teveel risico. Zeker om daar 25% van een portfolio in te stoppen, dat zou ik hooguit op 10% gehouden hebben.

Begrijp me goed: ik deel alleen een mening. Ik sta niet in voor je winst of verlies en dat doet niemand hier, behalve jij zelf.
pi_218892300
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2025 13:11 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Zoiets?

Nu weet ik ook dat resultaten uit het verleden geen garantie bieden...
...maar je zou de afgelopen 11 jaar ongeveer ¤200 aan rendement weggegooid hebben t.o.v. S&P500 om het risico voor ¤100 inleg te dempen.

[ afbeelding ]
Klopt, het is maar net waar je jezelf senang bij voelt en wat je verwachtingen zijn. Geopolitiek valt er best wat voor te zeggen dat de VS hun hegenomie aan het verliezen zijn, waardoor ik zelf liever in equal weight (en wel weer de Russell qua smallcaps) zit, maar dat is natuurlijk koffiedik kijken.
We have relearned one lesson we should have never forgotten: that only by rewarding personal initiative and insisting government live within its means can we save the spirit of enterprise and risk-taking so essential to economic progress, human fulfillment, and the preservation of freedom itself.
  zondag 28 september 2025 @ 14:52:31 #153
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_218892396
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2025 13:57 schreef HiZ het volgende:

[..]
Eerlijk gezegd is de les van deze week een heel andere; in de praktijk maakt het weinig uit wat er op de korte termijn gebeurt. Eerst schrik je van een paar duizend die verdampt, maar voor je het weet begrijp je daardoor wel dat even grote plus bedrag aan de andere kant op die dag ook niet zoveel zegt.

Ik denk overigens dat je ideeën over defensie volledig voorbij gaan aan de strategische politiek aardverschuiving die aan de gang is. Het is niet alleen de oorlog in Oekraïne en het is ook zeker niet voorbij met die oorlog.
Netjes ^O^ Altijd goed om overal een les uit te trekken. Overigens goed om je te realiseren dat dat niet alleen voor de super korte termijn (dagen/weken) geldt maar ook voor de midde lange termijn (jaren/lustrums/decades).

Wellicht. Internetbubble-investers hadden ook helemaal gelijk dat internet een ding zou blijven en groot zou worden. En dit is een andere situatie, tuurlijk dat snap ik. Dat geldt ook voor alle andere situaties, die waren ook allemaal anders, inclusief de internetbubbel situatie.

Wat echter niet anders is, is dat mensen nu net als toen en bij andere trending aandelen de neiging hebben om de massa te volgen en heel hard roepen ‘this time is different’. Dat is mens-eigen, maar ook bewezen slecht voor het rendement. Gemiddeld. Laten we hopen (voor jouw rendement) dat deze keer écht anders is, want dat kan prima zo zijn. Niemand die het weet.

Niet om pessimistisch te doen, het is een leertraject en sommige dingen moet je eerst ervaren om het te doorzien. Die dalingen (en dan bedoel ik niet die mini dipjes van nu) komen vanzelf en je leert het alleen door het te doen. Dat is al 100x beter dan het te laten verdampen op de bank. Dusja: goed bezig ^O^
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_218894011
Om je portefeuille gezond op te bouwen, is het slim te starten met een evenwichtige asset-allocatie. Denk aan een mix van aandelen, obligaties en misschien een klein stukje alternatieve exposure, zodat je drawdown beperkt blijft. Houd daarbij je Sharpe-ratio in de gaten: die vertelt je of je risico en rendement een beetje in balans zijn.

Naarmate je meer ervaring krijgt, kun je tactisch inspelen op marktdynamiek door een long-short strategie te combineren met een vleugje factor-rotatie. Zo profiteer je van momentum én value, zonder dat je convexiteit volledig uit de bocht vliegt. Vergeet ook niet je duration risk te managen, want een steilere yield curve kan je rendement behoorlijk arbitreren.

Uiteindelijk draait het om het herkennen van asymmetrische payoff-structuren binnen je volatiliteitskubus. Als je tegelijkertijd je implied volatility surface recalibreert én je gamma-neutrale fractals harmoniseert met een contrair liquidity-overlay, ben je feitelijk bezig alfa te destilleren uit puur kosmisch ruis.

Kortom: zolang je correlatiematrix in hyperbolische ruimte positief blijft resoneren met je kwantum-beta, zit je goed. Anders ben je in wezen gewoon long op chaos en short op gezond verstand.

[ Bericht 12% gewijzigd door paardendokter op 28-09-2025 17:41:20 ]
pi_218894185
Leuk veel woorden. Maar het gaat hier alleen om mijn belegde vermogen 'in aandelen'. Alleen als het super slecht gaat op de langere termijn heeft dit gevolgen voor wat ik mijn leefgeld noem. Maar ik schat in dat ik niet de enige ben dan die alles opnieuw zal moeten overwegen. Als het zelfs maar een beetje niet-slecht gaat zit ik voor de lange termijn (tot ik dood ga heel comfortabel).
pi_218894192
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2025 17:34 schreef paardendokter het volgende:
Uiteindelijk draait het om het herkennen van asymmetrische payoff-structuren binnen je volatiliteitskubus. Als je tegelijkertijd je implied volatility surface recalibreert én je gamma-neutrale fractals harmoniseert met een contrair liquidity-overlay, ben je feitelijk bezig alfa te destilleren uit puur kosmisch ruis.

Kortom: zolang je correlatiematrix in hyperbolische ruimte positief blijft resoneren met je kwantum-beta, zit je goed. Anders ben je in wezen gewoon long op chaos en short op gezond verstand.

Kijk dit is echt nuttig! :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_218894196
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2025 18:10 schreef HiZ het volgende:
Alleen als het super slecht gaat op de langere termijn heeft dit gevolgen voor wat ik mijn leefgeld noem.
Ja dat is niet de bedoeling. Het MOET geld zijn wat je kunt missen. Zo niet dan moet je het gewoon niet doen hoor.

Dus: als het weg is jammer dan maar je moet gewoon door kunnen. Heeft het wel invloed op je leven mogelijk dan kun je het in principe niet missen en dan blijkt dat het niet voor de gewone man met wat zakgeld over niet geschikt is. Beleggen is gewoon voor hen met geld teveel.
pi_218894240
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2025 18:12 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Kijk dit is echt nuttig! :)
Dank je. Ik probeer het zo te formuleren dat ook de iets ervarener belegger er iets van leert. Immers, voordat je je positioneert in de volatiliteitsgedreven marktdynamiek, is het cruciaal om je asset-allocatie te diversifiëren binnen zowel high-beta equities als non-correlated alternative instruments. Vergeet vooral niet je exposure te hedgen tegen tail risk via een synthetische long-short strategie, bij voorkeur met out-of-the-money puts op een breed gespreide ETF.

Daarnaast adviseer ik een tactische overweight in emerging markets met een focus op frontier liquidity pockets, mits je rekening houdt met de beta-adjusted drawdown-ratio. Het is eveneens raadzaam je duration-risk te kalibreren door middel van een yield curve steepener, terwijl je tegelijkertijd alfa tracht te genereren via factor-rotatie tussen value en momentum.

Let wel: de Sharpe-ratio van je portefeuille moet altijd positief gecorreleerd zijn met de forward guidance van centrale banken. Houd daarom je macro-hedgebook flexibel, zodat je optimaal kunt profiteren van mean reversion en eventuele exogene shocks.
pi_218894310
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2025 18:13 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Ja dat is niet de bedoeling. Het MOET geld zijn wat je kunt missen. Zo niet dan moet je het gewoon niet doen hoor.

Dus: als het weg is jammer dan maar je moet gewoon door kunnen. Heeft het wel invloed op je leven mogelijk dan kun je het in principe niet missen en dan blijkt dat het niet voor de gewone man met wat zakgeld over niet geschikt is. Beleggen is gewoon voor hen met geld teveel.
Ik ben kennelijk niet duidelijk geweest. Als ik morgen deze 5 ton kwijt ben, dan heeft dat geen effect op mijn maandelijkse budget voor de komende vijf jaar. Wat ik probeerde uit te leggen, was dat ik niet de enige met een probleem zou zijn in zo'n extreem slecht scenario.
pi_218894604
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2025 18:20 schreef paardendokter het volgende:
de beta-adjusted drawdown-ratio
Die wordt zo vaak verwaarloosd of men wenst hem niet te zien. Ik zie dat dan als de handen voor de ogen en heel hard la la la niets aan de hand te zingen. Dat zien we vaak. Maar je moet het spelletje eerst begrijpen voordat je het snapt. Dat is de crux.
pi_218894617
quote:
1s.gif Op zondag 28 september 2025 18:31 schreef HiZ het volgende:
Ik ben kennelijk niet duidelijk geweest.
Je zei daar dat als het slecht gaat het invloed heeft op je "leefgeld". Daar reageerde ik op.

Wat je ook kunt doen: die 5 ton gewoon lekker houden in eigen beheer. Moet je gewoon uitrekenen hoe lang je daarvan kunt leven. Niet aan anderen uitbesteden. Het hoeft niet altijd maar magisch "meer" te worden. Dat geeft een hoop rust.
pi_218894621
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2025 19:13 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Die wordt zo vaak verwaarloosd of men wenst hem niet te zien. Ik zie dat dan als de handen voor de ogen en heel hard la la la niets aan de hand te zingen. Dat zien we vaak. Maar je moet het spelletje eerst begrijpen voordat je het snapt. Dat is de crux.
Precies dit. En dan huilie huilie doen als de Calmar ratio gierend uit de klauwen loopt....
pi_218894625
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2025 19:17 schreef paardendokter het volgende:

[..]
Precies dit. En dan huilie huilie doen als de Calmar ratio gierend uit de klauwen loopt....
En dan beweren dat de paardendokter je niet gewaarschuwd heeft.. :)
pi_218894779
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2025 19:16 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Je zei daar dat als het slecht gaat het invloed heeft op je "leefgeld". Daar reageerde ik op.

Wat je ook kunt doen: die 5 ton gewoon lekker houden in eigen beheer. Moet je gewoon uitrekenen hoe lang je daarvan kunt leven. Niet aan anderen uitbesteden. Het hoeft niet altijd maar magisch "meer" te worden. Dat geeft een hoop rust.
Eh, je hebt wel eens gehoord van het woord ‘inflatie’? De manier waarop je dan geknipt en geschoren wordt is niks vergeleken bij het risico van het beleggen van geld dat je letterlijk helemaal niet nodig hebt voor vijf jaar en daarna niet heel erg nodig hebt. Ik denk dat je je waarschuwingen beter aan iemand anders kunt richten want het wordt een beetje absurd nu, zeker nadat ik letterlijk heb gezegd dat ik een verlies van een half miljoen kan dragen.
pi_218895116
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2025 19:45 schreef HiZ het volgende:
dat ik een verlies van een half miljoen kan dragen
Mooi. Dan is dat duidelijk. M.i. moet je niet bang zijn voor inflatie. Angst is een slechte raadgever. Maar gewoon 5 ton op de bank is wel een lekker bedrag om gewoon te hebben zonder dat allerlei geldwolven een deel daarvan willen. Geeft rust. Echt hoor.
pi_218895489
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2025 20:46 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Mooi. Dan is dat duidelijk. M.i. moet je niet bang zijn voor inflatie. Angst is een slechte raadgever. Maar gewoon 5 ton op de bank is wel een lekker bedrag om gewoon te hebben zonder dat allerlei geldwolven een deel daarvan willen. Geeft rust. Echt hoor.
Echt niet als je 2% krijgt, met een geldontwaarding van bijna het dubbele.
pi_218895616
quote:
M.i. moet je niet bang zijn voor inflatie. Angst is een slechte raadgever. Maar gewoon 5 ton op de bank is wel een lekker bedrag om gewoon te hebben zonder dat allerlei geldwolven een deel daarvan willen. Geeft rust. Echt hoor.
Inflatie is de grootste boosdoener voor economieën en spaarders i.h.b. pensioenen.

Dat we als spaarder(s) 2% krijgen en vervolgens 4% inflatie betekent gewoon dat het spaargeld wordt uitgehold. I.m.o. een reden dat de huizenprijzen zo sterk stijgen (huizenprijzen stijgen veel harder dan inflatie, dus "graai al je geld dat je kan lenen en sparen en gebruik het om een huis te kopen"). Verder zijn pensioenen die lang niet geïndexeerd waren, compleet uitgehold door de inflatie.

Een box heffing si een extra morbide belasting op iets wat al degenereert; eigenlijk zou je je absolute rendement minus inflatie als fictief rendement moeten nemen.

Hoeveel economieën zijn er wel niet door de inflatie naar de knoppen gegaan?

Als je het spaargeld niet wilt consumeren, beleg dan, maar kijk uit: ook door de toestroom van spaargeld, raken aandelen zeer duur geprijsd. Spreiding is mijn credo.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 29 september 2025 @ 00:09:16 #168
436847 embedguy
pi_218896084
quote:

[..]
Niet bang zijn voor inflatie? :?
Inflatie gebeurt gewoon hoor, daar hoef je niet bang voor te zijn. Je kunt inflatie echter wel tegengaan, compenseren en zelfs overcompenseren.
Life is happening now.
  maandag 29 september 2025 @ 00:15:14 #169
436847 embedguy
pi_218896099
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2025 22:02 schreef blomke het volgende:

[..]
Inflatie is de grootste boosdoener voor economieën
Mwa, dat is eerder een haat-liefde verhouding. Te veel inflatie is niet goed, te weinig is ook zeker niet goed voor de economie.

Verder heb je vooral ook helemaal gelijk: het is zeker de grootste boosdoener voor spaargeld :) 5 ton op de bank laten verdampen is absurd.

[ Bericht 8% gewijzigd door embedguy op 29-09-2025 00:30:56 ]
Life is happening now.
pi_218904884
Heeft iemand al gekeken naar voor/nadelen van raisin beleggen?
  dinsdag 30 september 2025 @ 18:53:55 #171
436847 embedguy
pi_218905724
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2025 16:44 schreef KrekelJapie het volgende:
Ik kende Raisin beleggen nog niet.

Enige optie die interessant is is volgens mij deze: https://www.raisin.com/nl-nl/beleggen/
Edit: oh, ik probeerde eigenlijk de ‘zeer offensief’ optie te linken. Even iets omlaag scrollen en dan kan je die selecteren om de kosten en samenstelling te zien.

Tja, nogal hoge kosten voor een wereld etf’je.

En mijn ervaring met (of mening van) Raisin sparen is dat de gebruiksvriendelijkheid om te janken is (geen Ideal maar handmatig je geld over moeten maken en dan nog dagen moeten wachten tot het er op staat en in de tussentijd nul feedback, seriously?). Geen idee verder of dat net zo slecht is met Raisin beleggen verder.

[ Bericht 4% gewijzigd door embedguy op 30-09-2025 19:30:21 ]
Life is happening now.
pi_218905889
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2025 16:44 schreef KrekelJapie het volgende:
Ja: "Op dit moment kun je bij Raisin niet zelf actief beleggen of traden zoals bij een broker (bijvoorbeeld losse aandelen, ETF’s of opties kopen en verkopen). Dat is een bewuste keuze: onderzoek laat zien dat het voor de meeste beleggers lastig is om structureel beter te presteren dan de markt.

In plaats daarvan bieden we kant-en-klare beleggingsportefeuilles met ETF’s en indexfondsen. Daarmee beleg je in één keer wereldwijd gespreid, passend bij jouw risicoprofiel. De portefeuille wordt automatisch beheerd en regelmatig geherbalanceerd, zodat je niet continu zelf keuzes hoeft te maken.

Tegelijkertijd streven we er altijd naar om onze klanten de breedst mogelijke keuzevrijheid te bieden. Daarom sluiten we niet uit dat Raisin in de toekomst ook mogelijkheden voor zelf beleggen zal introduceren, mocht dit goed aansluiten bij de wensen van onze klanten.
"
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_218905901
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 september 2025 18:53 schreef embedguy het volgende:
En mijn ervaring met (of mening van) Raisin sparen is dat de gebruiksvriendelijkheid om te janken is (geen Ideal maar handmatig je geld over moeten maken en dan nog dagen moeten wachten tot het er op staat en in de tussentijd nul feedback, seriously?). Geen idee verder of dat net zo slecht is met Raisin beleggen verder.
Nou, waarom doe je het dan?

Ik zie in mijn Raisin overzicht, dat de komende maanden een aantal spaardeposito's met > 4% rente, aflopen.
  dinsdag 30 september 2025 @ 19:26:56 #174
436847 embedguy
pi_218905955
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2025 19:18 schreef blomke het volgende:

[..]
Nou, waarom doe je het dan?

Ik zie in mijn Raisin overzicht, dat de komende maanden een aantal spaardeposito's met > 4% rente, aflopen.
Waarom ik Raisin sparen gebruik? Omdat ik geen beter alternatief weet. Neemt niet weg dat ik Raisin ongebruiksvriendelijk vind en ik daar weg ben zodra ik een beter alternatief weet.

Om te beleggen zijn er zat goede alternatieven dus daar zou ik Raisin persoonlijk niet voor overwegen.
Life is happening now.
pi_218905977
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 september 2025 19:26 schreef embedguy het volgende:

[..]
Waarom ik Raisin sparen gebruik? Omdat ik geen beter alternatief weet. Neemt niet weg dat ik Raisin ongebruiksvriendelijk vind en ik daar weg ben zodra ik een beter alternatief weet.

Om te beleggen zijn er zat goede alternatieven dus daar zou ik Raisin persoonlijk niet voor overwegen.
A zo, ja!
  dinsdag 30 september 2025 @ 19:36:21 #176
436847 embedguy
pi_218906044
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2025 19:29 schreef blomke het volgende:

[..]
A zo, ja!
Ik vind het overmaken van geld naar Raisin ook ‘eng’. Omdat het een buitenlands rekeningnummer is zit er ook geen tnv-controle op.

Je maakt het geld blind over en als op dat moment een hack gaande is bij Raisin waardoor het banknummer in de interface aangepast is, kun je niets bewijzen en is je geld weg. Ik begrijp echt niet dat ze er niet even een Ideal module inbouwen (en ja dat helpt voor de beveiliging omdat er dan een audit log bijgehouden wordt en je bank/Ideal het bewijs heeft dat je geld naar Raisin over hebt gemaakt).

En ja: ik ben een nerd dat ik hierover nadenk :9

Edit: volgens mij is dit voornamelijk een probleem bij de eerste keer geld overmaken. Daarna kun je geld over maken maar hetzelfde adres als de vorige keer maar dat moet je dan wel checken.

Dusja, eerste keer heb ik om die reden maar 1euro overgemaakt. Wat nogal irritant is want vervolgens moet je weer meerdere dagen wachten en ben ik bwv alweer vergeten dat ik nog wat met Raisin moest doen.
Life is happening now.
pi_218923281
Ik vraag me serieus af hoe ik het moet verwerken als ik het spiegelbeeld van de afgelopen week mee moet maken. Ik zit nu op ongeveer ¤17.000 winst.
pi_218923295
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2025 19:29 schreef blomke het volgende:

[..]
A zo, ja!
Wat ik ook niet echt fijn vind is hoe traag ze zijn met overboeken.
pi_218932970
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 september 2025 19:36 schreef embedguy het volgende:

[..]
Ik vind het overmaken van geld naar Raisin ook ‘eng’. Omdat het een buitenlands rekeningnummer is zit er ook geen tnv-controle op.

Je maakt het geld blind over en als op dat moment een hack gaande is bij Raisin waardoor het banknummer in de interface aangepast is, kun je niets bewijzen en is je geld weg. Ik begrijp echt niet dat ze er niet even een Ideal module inbouwen (en ja dat helpt voor de beveiliging omdat er dan een audit log bijgehouden wordt en je bank/Ideal het bewijs heeft dat je geld naar Raisin over hebt gemaakt).

En ja: ik ben een nerd dat ik hierover nadenk :9

Edit: volgens mij is dit voornamelijk een probleem bij de eerste keer geld overmaken. Daarna kun je geld over maken maar hetzelfde adres als de vorige keer maar dat moet je dan wel checken.

Dusja, eerste keer heb ik om die reden maar 1euro overgemaakt. Wat nogal irritant is want vervolgens moet je weer meerdere dagen wachten en ben ik bwv alweer vergeten dat ik nog wat met Raisin moest doen.
Best een non issue dan toch? De eerste keer is alles traag met alle apps die ik voor financiële doelen gebruik. Daarnaast kan je na de eerste overboeking rechtstreeks naar de bank die je via Raisin gebruikt overboeken en hoeft dat niet meer via de Raisin rekening.

Ja Raisin is traag en ik time mijn overboekingen dan ook zo dat ze niet vlak voor het weekend of feestdagen vallen. Als je dat eenmaal weet gaat dat prima. Ik denk dat dit probleem zich vanzelf oplost als die instant overboekingen in Europa gaan gelden (zoals we dat in Nederland al hebben).
Wel vind ik terugboeken nog irritant bij Raisin omdat dat niet rechtstreeks kan vanuit de partner bank naar je eigen (tegen)rekening.

Al met al ben ik best tevreden met Raisin. Zeker als je je realiseert hoe omslachtig het is hetzelfde te doen via verschillende banken zonder een platform als Raisin.
  zaterdag 4 oktober 2025 @ 10:44:31 #180
436847 embedguy
pi_218933074
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2025 10:24 schreef Fritzpietertje het volgende:

[..]
Best een non issue dan toch? De eerste keer is alles traag met alle apps die ik voor financiële doelen gebruik. Daarnaast kan je na de eerste overboeking rechtstreeks naar de bank die je via Raisin gebruikt overboeken en hoeft dat niet meer via de Raisin rekening.

Ja Raisin is traag en ik time mijn overboekingen dan ook zo dat ze niet vlak voor het weekend of feestdagen vallen. Als je dat eenmaal weet gaat dat prima. Ik denk dat dit probleem zich vanzelf oplost als die instant overboekingen in Europa gaan gelden (zoals we dat in Nederland al hebben).
Wel vind ik terugboeken nog irritant bij Raisin omdat dat niet rechtstreeks kan vanuit de partner bank naar je eigen (tegen)rekening.

Al met al ben ik best tevreden met Raisin. Zeker als je je realiseert hoe omslachtig het is hetzelfde te doen via verschillende banken zonder een platform als Raisin.
Als je ‘onnodig gebruiksonvriendelijk’ en ‘je moet zelf omwegen bedenken om de security en traagheid problemen van Raisin op te lossen’ als geen probleem ervaart dan is het zeker een non-issue ja :P

Met dat laatste heb je zeker gelijk. Raisin is ook het beste wat beschikbaar is (bij mijn weten) en ik blijf het ook gewoon gebruiken, zolang er niets beters is.

Edit: voor sparen bedoel ik dan. Voor beleggen zijn er imho tal van opties die die problemen van Raisin niet hebben. Zoals DeGiro waar iedere idioot zijn geld veilig over kan maken met Ideal en het geld direct op de degiro rekening staat.
Life is happening now.
pi_218933411
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 oktober 2025 10:44 schreef embedguy het volgende:

Edit: voor sparen bedoel ik dan. Voor beleggen zijn er imho tal van opties die die problemen van Raisin niet hebben. Zoals DeGiro waar iedere idioot zijn geld veilig over kan maken met Ideal en het geld direct op de degiro rekening staat.
- Iedere belegger -

Bij Raisin kan je helemaal niet beleggen.
pi_218934133
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 05:22 schreef HiZ het volgende:
Ik vraag me serieus af hoe ik het moet verwerken als ik het spiegelbeeld van de afgelopen week mee moet maken. Ik zit nu op ongeveer ¤17.000 winst.
Pas kijken als het nodig is.

Maar ehm, ja, dat is voor veel mensen wel een valkuil waar ze in vallen ja. Kun je je voorstellen hoe mensen het ervoeren in de crisis van 2008 toen ze meer dan de helft zagen verdampen? :X
  zaterdag 4 oktober 2025 @ 13:21:21 #183
436847 embedguy
pi_218934146
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2025 11:42 schreef blomke het volgende:

[..]
- Iedere belegger -

Bij Raisin kan je helemaal niet beleggen.
Jawel ;-) dat is geloof ik een nieuwe feature van Raisin. Ik wist het ook niet, voordat het in dit topic genoemd werd.

En ‘iedere idioot’ bedoelde ik bij wijzen van spreken :P Voor een idioot is beleggen (en daarmee geld overmaken naar een beleggingsplatform) sowieso niet veilig en niet aan te raden.
Life is happening now.
pi_218939573
Sparen en deposito's horen ook gewoon onderdeel van je lange termijn plan om je geld gespreid weg te zetten, naast beleggingen, goederen/valuta en vele andere.
pi_219009453
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2025 13:19 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Pas kijken als het nodig is.

Maar ehm, ja, dat is voor veel mensen wel een valkuil waar ze in vallen ja. Kun je je voorstellen hoe mensen het ervoeren in de crisis van 2008 toen ze meer dan de helft zagen verdampen? :X
Ik werd op mijn wenken bediend; nadat het rendement omhoog was gegaan naar ¤22.000 ging er op vrijdag en maandag in stoomtreinvaart ¤10.000 vanaf. Dat stak wel even, maar toen realiseerde ik me dat dit geen enkel gevolg heeft voor het maandelijkse budget. En dat er geen enkele noodzaak is om nu zuinig te gaan zitten doen met dat geld.
pi_219109878
Cash is king
pi_219755928
Bijna 3 maanden verder. De tussenstand is nu ongeveer 10% omhoog. Wat op zich mooi is natuurlijk, maar in de tussentijd is het letterlijk alle kanten opgeschoten. Nog net nooit een overall negatieve stand maar het heeft er af en toe niet ver vanaf gezeten.
pi_219758051
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 20:56 schreef HiZ het volgende:
Bijna 3 maanden verder. De tussenstand is nu ongeveer 10% omhoog. Wat op zich mooi is natuurlijk, maar in de tussentijd is het letterlijk alle kanten opgeschoten. Nog net nooit een overall negatieve stand maar het heeft er af en toe niet ver vanaf gezeten.
Lol. Kom over 10 jaar maar terug.

Mijn vriendin stapte 2 maanden voordat Trump aan de macht kwam in. Gevolg? -20 á -25% na enkele dagen :D Maar nu staat ze inmiddels ook alweer keurig in de +.

Time in the market beats timing the market. Het beste advies wat er bestaat.
pi_219758441
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 09:01 schreef Solispolar het volgende:

[..]
Lol. Kom over 10 jaar maar terug.

Mijn vriendin stapte 2 maanden voordat Trump aan de macht kwam in. Gevolg? -20 á -25% na enkele dagen :D Maar nu staat ze inmiddels ook alweer keurig in de +.

Time in the market beats timing the market. Het beste advies wat er bestaat.
Mkau, Ik snap niet precies wat je probeert te zeggen, aangezien ik gewoon zo’n beetje toen ik het geld binnenkreeg het in ETF’s heb ondergebracht.
pi_219758480
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 09:56 schreef HiZ het volgende:

[..]
Mkau, Ik snap niet precies wat je probeert te zeggen, aangezien ik gewoon zo’n beetje toen ik het geld binnenkreeg het in ETF’s heb ondergebracht.
Wat ik bedoel te zeggen dat is 'tussenstanden' (het is geen voetbalwedstrijd) niet zo boeiend zijn. Je hebt gewoon een x-bedrag (of een maandelijks bedrag) en je spreekt met jezelf af dat je er gewoon 5, 10 of 15 jaar niet aankomt. Crisis of geen crisis, Trump of geen Trump of oorlog/geen oorlog: stick to the plan.

Zeker als je in een breed ETF zit kom je dan 'altijd' goed uit. De wereldeconomie is historisch gezien ALTIJD nog gegroeid. ALTIJD (als in: zonder uitzondering ;) ).
pi_219759322
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 10:00 schreef Solispolar het volgende:

[..]
Wat ik bedoel te zeggen dat is 'tussenstanden' (het is geen voetbalwedstrijd) niet zo boeiend zijn. Je hebt gewoon een x-bedrag (of een maandelijks bedrag) en je spreekt met jezelf af dat je er gewoon 5, 10 of 15 jaar niet aankomt. Crisis of geen crisis, Trump of geen Trump of oorlog/geen oorlog: stick to the plan.

Zeker als je in een breed ETF zit kom je dan 'altijd' goed uit. De wereldeconomie is historisch gezien ALTIJD nog gegroeid. ALTIJD (als in: zonder uitzondering ;) ).
Ok, dat is dus precies wat ik doe en heb omschreven als wat ik ga doen.
pi_219759472
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 10:00 schreef Solispolar het volgende:

[..]

Je komt er natuurlijk alleen "altijd" goed uit als je onbeperkt de tijd hebt, niet als je na x jaar dat geld gewoon nodig hebt en dat moment precies in een dip of crash valt.
pi_219760598
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 11:39 schreef Farenji het volgende:

[..]
Je komt er natuurlijk alleen "altijd" goed uit als je onbeperkt de tijd hebt, niet als je na x jaar dat geld gewoon nodig hebt en dat moment precies in een dip of crash valt.
Als jij 40 jaar bent en je gaat voor je pensioen beleggen, dan kan je over 20 jaar de grootste dip uit de geschiedenis van de mensheid hebben en dan sta je alsnog in het groen. Je bouwt behoorlijk wat rendement op over de jaren, dat is niet met 1 dip teniet gedaan natuurlijk.
pi_219761438
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 13:53 schreef Solispolar het volgende:

[..]
Als jij 40 jaar bent en je gaat voor je pensioen beleggen, dan kan je over 20 jaar de grootste dip uit de geschiedenis van de mensheid hebben en dan sta je alsnog in het groen. Je bouwt behoorlijk wat rendement op over de jaren, dat is niet met 1 dip teniet gedaan natuurlijk.
Je had het over "5, 10 of 15 jaar".
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')