abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218856728
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 10:13 schreef Patroon het volgende:

[..]
Ik zit al sinds 2017 volledig in ETF VWCE. Welke S&P 500 zou je adviseren? Ik zie er verschillende versies op DeGiro:

iShares Core S&P 500 UCITS ETF USD (Acc)
Vanguard S&P 500 UCITS ETF USD
iShares S&P 500 Inf Tech Sector UCITS ETF USD Acc
Vanguard S&P 500 UCITS ETF USD Acc
iShares Core S&P 500 UCITS ETF USD (Dist)

Nadeel is wel wat ik zo 123 zie is dat die eerste al op 604 euro zit, terwijl mijn maandelijkse inleg 100 euro lager ligt. Dus dan kan ik niet elke maand 1 kopen en staat er langer geld langs de zijlijn.
Welke je kiest maakt niet zoveel uit, zolang ze maar lage kosten hebben en fysieke replicatie.
Accumulating is ook wel handig, dan herinvesteren ze het dividend (maar dat wist je wss al, meer algemeen voor wie dit leest).
pi_218856771
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 10:17 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Welke je kiest maakt niet zoveel uit, zolang ze maar lage kosten hebben en fysieke replicatie.
Accumulating is ook wel handig, dan herinvesteren ze het dividend (maar dat wist je wss al, meer algemeen voor wie dit leest).
Is die bovenste een fysieke replica?
Of hoe kan ik dat zien?
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_218856774
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 10:21 schreef Patroon het volgende:

[..]
Is die bovenste een fysieke replica?
Of hoe kan ik dat zien?
Bijvoorbeeld hier: https://www.justetf.com/en/etf-profile.html?isin=IE00B5BMR087

De 2e (Vanguard met ISIN IE00BFMXXD54) zit op ¤108, dus als je iets meer inlegt kan je er 5 kopen.

https://www.justetf.com/en/etf-profile.html?isin=IE00BFMXXD54#overview
pi_218856794
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 10:22 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Bijvoorbeeld hier: https://www.justetf.com/en/etf-profile.html?isin=IE00B5BMR087

De 2e (Vanguard met ISIN IE00BFMXXD54) zit op ¤108 dus als je een tientje extra inlegt ben je er :P

https://www.justetf.com/en/etf-profile.html?isin=IE00BFMXXD54#overview
Bedankt, die zit helaas niet in de kernselectie. Ik heb nu net een 9k aan VWCE verkocht, dus kan nu mooi wat kopen.
pi_218856803
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 10:24 schreef Patroon het volgende:

[..]
Bedankt, die zit helaas niet in de kernselectie. Ik heb nu net een 9k aan VWCE verkocht, dus kan nu mooi wat kopen.
De "iShares S&P 500 Inf Tech Sector UCITS ETF USD Acc" zou ik ook niet doen, hoge kosten en alleen de tech stocks van de S&P500.
pi_218856808
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 10:26 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
De "iShares S&P 500 Inf Tech Sector UCITS ETF USD Acc" zou ik ook niet doen, hoge kosten en alleen de tech stocks van de S&P500.
Deze zit wel in de kernselectie: IE00B3XXRP09

Maar is geen acc..

Maar een acc wil niet zeggen dat er geen dividend leakage is.
pi_218856813
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 10:27 schreef Patroon het volgende:

[..]
Deze zit wel in de kernselectie: IE00B3XXRP09
Kan, is wel "distributing" dus je moet het dividend dan zelf herinvesteren. Geen ramp.

https://www.justetf.com/en/etf-profile.html?isin=IE0031442068 kan dan ook nog.

quote:
Maar is geen acc..

Maar een acc wil niet zeggen dat er geen dividend leakage is.
Als het goed is niet, al weet ik niet hoe groot dat probleem in de praktijk is.
pi_218856816
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 10:28 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Kan, is wel "distributing" dus je moet het dividend dan zelf herinvesteren. Geen ramp.

https://www.justetf.com/en/etf-profile.html?isin=IE0031442068 kan dan ook nog.
Ga ik die doen. Die laatste zit ook niet in de kernselectie. Vind die 1 euro per aan/verkoop toch wel aantrekkelijk.
Vooral omdat ik maandelijks koop voor een relatief (500 euro) klein bedrag
pi_218856824
Dividend is overigens maar rond de 1% op jaarbasis, dus de vraag is hoeveel last je dan heb van zo'n dividendlek.
pi_218856835
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 10:31 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dividend is overigens maar rond de 1% op jaarbasis, dus de vraag is hoeveel last je dan heb van zo'n dividendlek.
Ja daarom.

die S&P 500 is VS.
Hoe zou ik met andere goede werelddelen meer spreiding kunnen aanbrengen?

Ik heb nog 304 stuks VWCE staan.
pi_218856842
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 10:33 schreef Patroon het volgende:

[..]
Ja daarom.

die S&P 500 is VS.

Ik heb nog geen ander land of werelddeel gevonden waar ik in wil investeren, dus dat antwoord moet ik je schuldig blijven ;) (al zit ik met mijn "World Tech ETF" wel wat in andere landen waaronder NL).

Ik zou eerst een lijstje maken met landen waar je NIET in wil investeren, dat maakt je selectie makkelijker.

En met JustETF.com of Morningstar.com kan je makkelijk de grote ETF's van diverse landen / werelddelen vergelijken.

Ik weet dat resultaten uit het verleden geen enkele garantie bieden voor de toekomst ;)

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 24-09-2025 10:40:39 ]
pi_218856856
quote:

[..]
Ja daarom.

die S&P 500 is VS.

Gewoon een Vanguard All world ETF pakken, het liefst ACC (dus 1 die het dividend weer in het ETF stopt). 2 voordelen: je zit iets breder dan enkel de VS (al is het nog steeds 70% VS dacht ik) maar vooral: het is een gewogen ETF. Met andere woorden: elk jaar wordt de balans opgemaakt en worden slecht presterende aandelen verwijderd en goed presterende aandelen toegevoegd.

Het zou op die manier ook zomaar kunnen zijn dat hetzelfde ETF over 15 jaar bijv. 70% China bevat, afhankelijk van waar de markt heen gaat.

Edit: zie nu je laatste zin pas _O-
pi_218856878
In feite heb je al een beetje een "Wereld ETF" met de S&P500.

De bedrijven zijn wel Amerikaans maar ze zijn toch afhankelijk van andere economieën waar ze ook opereren.

Kijk naar de grote bedrijven als Microsoft, Netflix, CocaCola, Broadcom, McDonalds, Amazon, Disney, Google, Apple, Nvidia, Tesla, etc.
Allemaal bedrijven die net zo hard in de Europa en andere werelddelen andere actief zijn als in de US zelf en ook niet zomaar omvallen. En dan heb je het al over >35% van de S&P500.
pi_218857472
quote:

[..]
Ja daarom.

die S&P 500 is VS.

Naast wat al gezegd is kun je bv ook spreiding aanbrengen door bv wat small cap (value) toe te voegen.

Veel etfs/indices sluiten ook emerging markets uit, maar daar zou je ook nog aan kunnen denken.
pi_218858514
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 10:38 schreef Solispolar het volgende:

[..]
Gewoon een Vanguard All world ETF pakken, het liefst ACC (dus 1 die het dividend weer in het ETF stopt). 2 voordelen: je zit iets breder dan enkel de VS (al is het nog steeds 70% VS dacht ik) maar vooral: het is een gewogen ETF. Met andere woorden: elk jaar wordt de balans opgemaakt en worden slecht presterende aandelen verwijderd en goed presterende aandelen toegevoegd.

Het zou op die manier ook zomaar kunnen zijn dat hetzelfde ETF over 15 jaar bijv. 70% China bevat, afhankelijk van waar de markt heen gaat.

Edit: zie nu je laatste zin pas _O-
Bedankt. Ik zit nu 58% in S&P500 en 42% in VWCE. Zo laat ik het eerst even.
pi_218865240
Ik zit nu +/- 58% in S&P500 en 42% in VWCE.

Wat voor verhouding zouden jullie adviseren? Ik heb gevoelsmatig het idee dat ik wel wat hoger in S&P500 kan zitten...circa 70-80%. Maar dat is puur op gevoel.
pi_218865590
quote:
0s.gif Op donderdag 25 september 2025 11:12 schreef Patroon het volgende:

Wat voor verhouding zouden jullie adviseren? Ik heb gevoelsmatig het idee dat ik wel wat hoger in S&P500 kan zitten...circa 70-80%. Maar dat is puur op gevoel.
Waarom switch je niet naar de NASDAQ100?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 25 september 2025 @ 12:06:59 #143
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_218865800
quote:
0s.gif Op donderdag 25 september 2025 11:12 schreef Patroon het volgende:

Als je meeneemt dat 63% van de vwce eigenlijk een minder goed gespreide s&p500 is, zit je nu al voor meer dan 84% in de sp500 :9

Als je dat percentage nog verder ophoogt, heeft die vwce dan nog wel nut om erbij te hebben?

[ Bericht 4% gewijzigd door embedguy op 25-09-2025 12:12:06 ]
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_218890084
Globaal na 1 week S&P allebei nagenoeg vlak.
Healthcare sterk naar beneden (schat in door Trump) en Defense even sterk naar boven.

Het is wel wat om op sommige dagen mijn oude salaris erbij of af te zien gaan van de totale waarde.
  zondag 28 september 2025 @ 10:27:46 #145
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_218890527
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2025 09:17 schreef HiZ het volgende:

Het is wel wat om op sommige dagen mijn oude salaris erbij of af te zien gaan van de totale waarde.
quote:
1s.gif Op zondag 17 augustus 2025 01:40 schreef HiZ het volgende:
… en er vijf jaar niet meer naar omkijkt?
Wellicht een idee om je bij je origine plan te houden 😉

Regelmatig je beleggingen checken is een goed ingrediënt in het recept voor ‘sell low’.

Je aankoop van defensie aandelen matched iig perfect bij het ‘buy high’ principe dus die checkbox mag je alvast afvinken. Als je over drie jaar in paniek je defensie aandelen weer verkoopt is het cirkeltje weer mooi rond en kun je je aansluiten bij alle andere mensen die in de ‘buy high, sell low’ val zijn gestapt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_218890771
In feite kan je alle "sector gerichte ETF's" zo wel overslaan, alleen al vanwege de kosten.
Losse aandelen zou ik ook niet aan beginnen tenzij je jaarrapporten als hobby leest en begrijpt.

Er is helaas een shitload aan ETF's tegenwoordig en ~98% verdient geen aandacht.
Maar op zoek naar een beter rendement kan je jezelf er wel mee opzadelen natuurlijk.
Die fase heb ik ook gehad, overigens :@

Als mensen hier tips geven, komt dat vaak uit ervaringen van zelf gemaakte fouten, zodat jij ze niet opnieuw hoeft te maken :+
pi_218891184
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2025 10:56 schreef TheFreshPrince het volgende:

Er is helaas een shitload aan ETF's tegenwoordig en ~98% verdient geen aandacht.
Maar op zoek naar een beter rendement kan je jezelf er wel mee opzadelen natuurlijk.
Die fase heb ik ook gehad, overigens :@

Als mensen hier tips geven, komt dat vaak uit ervaringen van zelf gemaakte fouten, zodat jij ze niet opnieuw hoeft te maken :+
Aandeel Fokker heb ik ooit nog winst mee gemaakt; paar maanden voordat ze echt failliet gingen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_218891295
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 10:38 schreef Solispolar het volgende:
Gewoon een Vanguard All world ETF pakken, het liefst ACC (dus 1 die het dividend weer in het ETF stopt). 2 voordelen: je zit iets breder dan enkel de VS (al is het nog steeds 70% VS dacht ik)
Je kan ook een equal weight pakken, dan zit je regionaal ook gewogen.
We have relearned one lesson we should have never forgotten: that only by rewarding personal initiative and insisting government live within its means can we save the spirit of enterprise and risk-taking so essential to economic progress, human fulfillment, and the preservation of freedom itself.
pi_218891513
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2025 12:34 schreef nostra het volgende:

[..]
Je kan ook een equal weight pakken, dan zit je regionaal ook gewogen.
Zoiets?

Nu weet ik ook dat resultaten uit het verleden geen garantie bieden...
...maar je zou de afgelopen 11 jaar ongeveer ¤200 aan rendement weggegooid hebben t.o.v. S&P500 om het risico voor ¤100 inleg te dempen.

pi_218891910
quote:
1s.gif Op zondag 28 september 2025 10:27 schreef embedguy het volgende:

[..]
[..]
Wellicht een idee om je bij je origine plan te houden 😉

Regelmatig je beleggingen checken is een goed ingrediënt in het recept voor ‘sell low’.

Je aankoop van defensie aandelen matched iig perfect bij het ‘buy high’ principe dus die checkbox mag je alvast afvinken. Als je over drie jaar in paniek je defensie aandelen weer verkoopt is het cirkeltje weer mooi rond en kun je je aansluiten bij alle andere mensen die in de ‘buy high, sell low’ val zijn gestapt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Eerlijk gezegd is de les van deze week een heel andere; in de praktijk maakt het weinig uit wat er op de korte termijn gebeurt. Eerst schrik je van een paar duizend die verdampt, maar voor je het weet begrijp je daardoor wel dat even grote plus bedrag aan de andere kant op die dag ook niet zoveel zegt.

Ik denk overigens dat je ideeën over defensie volledig voorbij gaan aan de strategische politiek aardverschuiving die aan de gang is. Het is niet alleen de oorlog in Oekraïne en het is ook zeker niet voorbij met die oorlog.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')