abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218442104
quote:
1s.gif Op donderdag 7 augustus 2025 12:04 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
So what?
Wat ze zeggen en profileren te zijn, zijn ze niet..
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_218442141
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2025 12:17 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Jij leest niet goed. Dat is wat de "wolvendeskundigen" zeggen. Al jaren. Net als dat van kuddes. En zoveel dingen die de laatste tijd aangevoerd worden door wolvenwappies.
Roepen ze echt dat er uitsluitend op jonge en zwakke dieren wordt gejaagd? Dat zou inderdaad raar zijn.

Op Bij12 lees ik bijvoorbeeld wel nuance:

quote:
Een roedel wolven gaat in zijn leefgebied bij voorkeur op zoek naar makkelijk te bemachtigen en ongevaarlijke prooien. In die zin zijn wolven opportunistisch en risicomijdend. Wolven proberen vaak een prooi uit te putten door het over lange afstand te laten rennen. Daarnaast vallen oude, zieke, zwakke en jonge onervaren dieren eerder ten prooi aan wolven dan gezonde, volwassen dieren.
https://www.bij12.nl/onderwerp/wolf/ecologie/
  donderdag 7 augustus 2025 @ 13:06:32 #128
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_218442151
Er zijn maar een paar echte wolvendeskundigen in Nederland.

Gr gr John & Bor :7
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_218442323
quote:
7s.gif Op donderdag 7 augustus 2025 11:47 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Precies: bedrijfsvoering. De Hoge Veluwe is een park waar geld aan verdiend moet worden - meer dan 10 miljoen per jaar. In die zin is er weinig veranderd in 100 jaar, toen het land werd aangekocht om er een jachtterrein voor de adel van te maken.

Nu is er naast de jacht ook goed geld te verdienen aan toerisme en is het framen van edelherten en moeflons als 'iconisch wild' een prima marketingmodel. Hoe vervelend is het dan wanneer een stel wolven je opgesloten hertjes en schapen oppeuzelt, en de bezoekers met rood kapje in het achterhoofd wegblijven uit je park?

Ik denk dat meneer de baron het juist uitstekend begrepen heeft.
Er zijn genoeg andere toeristen die juist komen vanwege de wolf. Maar ja, als je vee (je hertjes and zwijntjes die je normaal voor veel geld af laat schieten) oppeuzelen, is dat wel duur voer. Je kunt natuurlijk je hekken weghalen en het grootste aaneengesloten natuurgebied in Noord-West Europa creeeren, iets wat je als 'Nationaal Park' niet slecht zou staan, maar dan zijn je hertjes en zwijntjes mogelijk niet op jouw land als je ze af mag schieten.
Het is gewoon een wildboerderij.
pi_218442325
quote:
1s.gif Op donderdag 7 augustus 2025 11:59 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Nou ja precies, nederland heeft geen reservaat of uitgestrekte natuur maar een omheind “natuurpark” wat meer een recreatie park is.
Het is toch logisch dat je daar eigenlijk geen wolven wilt hebben lopen.
Heel logisch eigenlijk.

Je kunt het wel “heel erg” of “gemeen” vinden dat nederland geen echte natuur meer heeft maar ga dan in Afrika wonen ofzo.
Als park hoge veluwe de hekken weg zou halen heb je het grootste aaneengesloten natuurgebied van noord-west europa.

PS, heb jaren in Afrika gewoond ;) Leeuwen slapend tegen mijn tent gehad, een olifant die mijn tent kapot drukte, bavianen die de hele keuken overhoop halen en onder schijten, vervet monkeys die je autosleutels meenemen en in de bomen hangen, een olifant die je auto ramt, etc. Dat hoeft van mij echt niet in Europa, maar ik heb wel ervaring met de impact van dieren :)
pi_218442459
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2025 13:24 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Als park hoge veluwe de hekken weg zou halen heb je het grootste aaneengesloten natuurgebied van noord-west europa.

PS, heb jaren in Afrika gewoond ;) Leeuwen slapend tegen mijn tent gehad, een olifant die mijn tent kapot drukte, bavianen die de hele keuken overhoop halen en onder schijten, vervet monkeys die je autosleutels meenemen en in de bomen hangen, een olifant die je auto ramt, etc. Dat hoeft van mij echt niet in Europa, maar ik heb wel ervaring met de impact van dieren :)
Dan zou jij, als geen ander, moeten inzien dat NL helemaal geen echte natuur meer heeft maar wat aangelegde parken, tussen de vele weilanden.
In mijn ogen past de wolf daar helemaal niet in of misschien hooguit 3-4 roedels in heel nederland.

Maar dat kan denk ik ook niet goed gaan, het veel te rumoerig in NL, ook in de bossen. De wenning aan mensen zal te groot zijn en daardoor afwijkend gedrag.
Het hoeft ook niet hè? Nl kan er gewoon mee stoppen met die wolf; ging al 150jaar zo.
Vakman pur sang
  donderdag 7 augustus 2025 @ 14:00:30 #132
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_218442591
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2025 10:55 schreef vrijgevochten het volgende:

[..]
En het erge is dat jij nog de keuze hebt om het anders te doen itt de wolf.

Je bent totaal ongeloofwaardig met je geveinsde dierliefde.
die wolf hoeft geen 41 schapen open te trekken

ik eet soms wel eens een runderhamburger maar zelden
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_218442636
quote:
1s.gif Op donderdag 7 augustus 2025 13:42 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Dan zou jij, als geen ander, moeten inzien dat NL helemaal geen echte natuur meer heeft maar wat aangelegde parken, tussen de vele weilanden.
In mijn ogen past de wolf daar helemaal niet in of misschien hooguit 3-4 roedels in heel nederland.

Maar dat kan denk ik ook niet goed gaan, het veel te rumoerig in NL, ook in de bossen. De wenning aan mensen zal te groot zijn en daardoor afwijkend gedrag.
Het hoeft ook niet hè? Nl kan er gewoon mee stoppen met die wolf; ging al 150jaar zo.
Wat is 'echte' natuur?
En DE plek voor wolven in Nederland is op de veluwe, en welke plek beter op de veluwe dan een nationaal park? Ook nog eens omheind zodat de kans dat ze vee pakken nihil is.
  donderdag 7 augustus 2025 @ 14:08:46 #134
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_218442659
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2025 13:24 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Precies je hebt ervaring met wilde dieren in Afrika. Maar wat je dus absoluut niet hebt is ervaring met wolven in een klein dicht bevolkt gebied als Nederland.
Ik ga zelfs nog verder : er is gewoon geen enkele wolven deskundige die op ervaring kan bogen met de wolf in Nederland. Daarvoor loopt die wolf hier domweg niet lang genoeg rond. Het zal nog vele jaren gaan duren voordat iemand zich daarin deskundig mag noemen.
Dat men deskundig is als het om de wolf in andere landen gaat waar heel andere omstandigheden heersen - veel minder mensen en veel meer natuur- geeft mensen nog niet het recht om zich dan hier ook deskundig te noemen. En ik las al dat er gelukkig ook wolvenkenners zijn die dit ook ruiterlijk toegeven.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_218442700
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2025 14:00 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
die wolf hoeft geen 41 schapen open te trekken

ik eet soms wel eens een runderhamburger maar zelden
Denk niet dat hij bij de 27ste dacht dat het voor die dag wel even genoeg was.
pi_218442718
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2025 14:08 schreef deedeetee het volgende:

[..]
Precies je hebt ervaring met wilde dieren in Afrika. Maar wat je dus absoluut niet hebt is ervaring met wolven in een klein dicht bevolkt gebied als Nederland.
Ik ga zelfs nog verder : er is gewoon geen enkele wolven deskundige die op ervaring kan bogen met de wolf in Nederland. Daarvoor loopt die wolf hier domweg niet lang genoeg rond. Het zal nog vele jaren gaan duren voordat iemand zich daarin deskundig mag noemen.
Dat men deskundig is als het om de wolf in andere landen gaat waar heel andere omstandigheden heersen - veel minder mensen en veel meer natuur- geeft mensen nog niet het recht om zich dan hier ook deskundig te noemen. En ik las al dat er gelukkig ook wolvenkenners zijn die dit ook ruiterlijk toegeven.
Hij had een olifant die zijn tent kapot heeft gedrukt, wanneer had jij dat voor het laatst?

De wilde dieren kunnen hier dus nog een heel stuk oprukken
  donderdag 7 augustus 2025 @ 14:15:11 #137
323876 michaelmoore
pi_218442720
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2025 14:12 schreef vrijgevochten het volgende:

[..]
Denk niet dat hij bij de 27ste dacht dat het voor die dag wel even genoeg was.
als ie eenmaal binnen de omheining is dan gaat het feest door tot de laatste want de slachtoffers kunnen nergens heen, omheining werkt prima
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  donderdag 7 augustus 2025 @ 14:16:46 #138
323876 michaelmoore
pi_218442733
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2025 14:14 schreef vrijgevochten het volgende:

[..]
Hij had een olifant die zijn tent kapot heeft gedrukt, wanneer had jij dat voor het laatst?

Het gaat niet lang duren of er worden een paar halfblote meisjes bij de camping vandaan gesleept en ergens achtergelaten met open buikjes

en gaan we ze dan allemaal maar doodschieten , of op zoek naar die specifieke wolf ??
pi_218442740
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2025 14:15 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
als ie eenmaal binnen de omheining is dan gaat het feest door tot de laatste want de slachtoffers kunnen nergens heen, omheining werkt prima
Beter neemt die boer een betere omheining.
Of neemt hij geen schapen meer als daar in de buurt meerdere aanvallen zijn.
pi_218442745
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2025 14:16 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Het gaat niet lang duren of er worden een paar halfblote meisjes bij de camping vandaan gesleept en ergens achtergelaten met open buikjes

en gaan we ze dan allemaal maar doodschieten , of op zoek naar die specifieke wolf ??
Eerste hulp lijkt mij beter voor die meisjes, direct doodschieten is ook weer zoiets.
  donderdag 7 augustus 2025 @ 14:27:57 #141
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_218442817
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2025 14:17 schreef vrijgevochten het volgende:

[..]
Beter neemt die boer een betere omheining.
Of neemt hij geen schapen meer als daar in de buurt meerdere aanvallen zijn.
Wolven horen m.i. sowieso niet in het kleine en drukke NL. Men zou hier immers ook geen beren willen verwelkomen. :{w

Er zijn landen waar het vee 's nachts binnen wordt gezet en beschermd is tegen nachtelijke wolvenaanvallen.
Dit zou hier ook best beter geregeld kunnen worden.
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_218442865
quote:
3s.gif Op donderdag 7 augustus 2025 14:27 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Wolven horen m.i. sowieso niet in het kleine en drukke NL. Men zou hier immers ook geen beren willen verwelkomen. :{w

Er zijn landen waar het vee 's nachts binnen wordt gezet en beschermd is tegen nachtelijke wolvenaanvallen.
Als hier beren naar toe trekken gebeurt precies hetzelfde hoor, beschermen!
Vakman pur sang
  donderdag 7 augustus 2025 @ 14:34:47 #143
345631 Scjvb
pi_218442901
quote:
1s.gif Op donderdag 7 augustus 2025 14:31 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Als hier beren naar toe trekken gebeurt precies hetzelfde hoor, beschermen!
Lijkt sterk, maar denk het haast ook.
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_218442913
quote:
3s.gif Op donderdag 7 augustus 2025 14:27 schreef Scjvb het volgende:
Fantastisch punt
  donderdag 7 augustus 2025 @ 14:37:43 #145
345631 Scjvb
pi_218442935
Toch liever geen wolven hier. Worden er alleen maar meer. ;)
  donderdag 7 augustus 2025 @ 14:42:05 #146
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_218442972
quote:
3s.gif Op donderdag 7 augustus 2025 14:37 schreef Scjvb het volgende:
Toch liever geen wolven hier. Worden er alleen maar meer. ;)
Mooie dingen.

POLL
Huilen dan.
  donderdag 7 augustus 2025 @ 14:54:26 #147
345631 Scjvb
pi_218443075
Blijven al met al best mooie dieren, maar het zal allemaal wel. Hier in het westen verder geen enkele last van deze beschermde diersoort. ;)
  donderdag 7 augustus 2025 @ 15:02:59 #148
78780 deedeetee
pi_218443165
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2025 14:14 schreef vrijgevochten het volgende:

[..]

En wat heeft een olifant in Afrika met een wolf in Nederland te maken ? Ik denk dat die vraag gemakkelijk te beantwoorden is : helemaal niks.
pi_218443241
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2025 15:02 schreef deedeetee het volgende:

[..]
En wat heeft een olifant in Afrika met een wolf in Nederland te maken ? Ik denk dat die vraag gemakkelijk te beantwoorden is : helemaal niks.
Het is allebei wild in de directe omgeving. Waar wilde dieren en mensen elkaar treffen.

En het zou machtig mooi zijn als wilde dieren als de wolf ons treffen zonder direct op de brandstapel te moeten.
  donderdag 7 augustus 2025 @ 15:13:05 #150
78780 deedeetee
pi_218443266
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2025 15:09 schreef vrijgevochten het volgende:

[..]
Het is allebei wild in de directe omgeving. Waar wilde dieren en mensen elkaar treffen.

En het zou machtig mooi zijn als wilde dieren als de wolf ons treffen zonder direct op de brandstapel te moeten.
Nou als je wilde dieren zo mooi vind dan verhuis je toch naar Afrika ? Ik zie niet in waarom mensen die wolven veiligheidshalve liever niet tegenkomen daartoe gedwongen moeten worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')