---------------------------------------quote:Heemskerks stel geniet al 18 jaar van partytent in voortuin
Vijf plastic klapstoelen, een partytent en het liefst een beetje zon. Meer hebben Diana (54) en Nico (56) niet nodig. Genietend van een tomatensoepje, turen ze naar de voorbijgangers die langslopen. Dat doen ze al achttien jaar. "In mijn achtertuin voel ik me opgesloten."
Wie regelmatig door de Maerelaan loopt, kent ze ongetwijfeld: het stel achter het rode houten hekje, onder een partytent die vrijwel de hele voortuin bedekt. Zodra het kan, zitten ze buiten. Achttien graden is voor hen genoeg. "Als het maar niet te veel waait", zegt Diana.
Hun voortuinseizoen begint in het voorjaar, meestal tegelijk met de komst van de strandhuisjes. In april klappen ze de tent uit, en na de Heemskerkse feestweek in september gaat die steevast weer naar binnen. "Dat is wel echt een momentje dat je denkt: bah. Een afsluiter", zegt Diana somber.
Opgesloten in achtertuin
Ze wonen inmiddels 23 jaar in hun woning, waarvan ze al achttien jaar in de voortuin zitten. "Toen de kinderen klein waren vonden we het te gevaarlijk, het is hier soms net een racebaan", vertelt Diana. "Maar toen ze groter werden, zijn we naar de voorkant verhuisd."
De reden is simpel, zegt Diana: "In de achtertuin voel ik me opgesloten. Je zit tussen vier muren en een deur, dat voelt gewoon niet prettig." Nico haalt zijn schouders op. Het geeft hem niet zozeer een beklemd gevoel, maar hij is de moeilijkste niet. Het geluid van de rondscheurende auto's deert ze daarbij niet. "Dat hoor je binnen ook."
Voor sociale mensen zoals Nico en Diana is de voortuin een genot. Een man in een scootmobiel rijdt langs. De handen gaan omhoog. "Hey opa!" roepen ze in koor. Een bewoner van verderop. Inmiddels een bekende, die ze meerder keren per dag toezwaaien. "Je kan gewoon lekker kijken, mensen maken een praatje. Of ze vragen: waar is dat of dat? Dan geven wij antwoord, of we zoeken het voor ze op. Ik ben dan wel een ras-Heemskerker, maar ik weet ook niet alles", zegt Diana.
Het mi-casa-es-su-casa-gehalte is hoog bij de gastvrije familie. Kennissen weten de voortuin blind te vinden voor een bakkie. "Dan drinken we twee kopjes koffie, kletsen wat, of de buurvrouw komt even aanwaaien voor ze boodschappen gaat doen. Verjaardagen vieren we ook voor. Ik vind het heerlijk."
Middelvinger uit het niets
Bovendien vervullen Nico en Diana ook een belangrijke sociale rol in hun buurt. Als oren en ogen van de wijk zien ze alles. "Hier tegenover wonen veel ouderen", vertelt ze. "Als iemand is gevallen, helpen we. Zo kreeg laatst een buurvrouw de parasol niet meer naar binnen. Dan lopen wij gewoon even heen. Maken een praatje."
Toch is het niet altijd gezellig. Door al die jaren buiten zitten, hebben ze de samenleving vanuit de klapstoel zien veranderen. "De maatschappij is verhard", merken ze op. "Een gedag kan er niet meer vanaf. Soms krijgen we zelfs uit het niets een middelvinger."
Ook vandalisme is een terugkerend probleem. Kortgeleden zijn twee van hun parasols kapot gemaakt. En hun vorige oranje, iets verkleurde, partytent is gesloopt. Inmiddels hangen er daarom camera's. "We zijn er klaar mee", zegt Diana. "Er loopt ontzettend veel gespuis."
Campinggevoel naar eigen stoep
Toch verhuizen ze niet naar de achtertuin. Als het even kan, ontbijten, lunchen en dineren ze buiten. "Eén van de kinderen vindt het niks", lacht Diana. "Die zegt dan: iedereen kan zien wat ik op m'n bord heb. Maar ach - dat is een puber."
Hoe meer reuring, hoe beter, is het devies van het echtpaar. Met de weekmarkt voor hen als hoogtepunt. "Heerlijk, al die mensen. We hebben een leuke band met de kaasboer. Maar ook met de aardappelen en het brood."
Het kneuterige campinggevoel brengen ze met een paar simpele ingrepen, naar hun stoep. "We gaan pas in september zelf op vakantie", zegt Diana. "Dus nog even wachten. Hopelijk laat het zonnetje zich nog vaak zien. Rond een uur of half drie staat hij pal op de tent. Dat vind ik heerlijk", zegt ze tevreden, terwijl Nico knikt en rustig een shaggie draait.
https://www.nhnieuws.nl/n(...)artytent-in-voortuin
Zo lang er geen zure misgunners gaan klagen lijkt me niks aan de hand.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 13:07 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Kijk die schijtluizenreakties dan. Allemaal banggemaakt. Dit zijn gewoon sociale mensen, niks mis mee.
Zulke mensen woonden er vroeger ook bij m'n ouders in de straat. Het klinkt allemaal heel sociaal en zogenaamd gezellig maar ik vond het regelmatig bloedirritant. Je nam een klasgenoot mee, meneer stond van achter z'n raam te staren. Er belde iemand bij je aan, meneer stond te kijken. Je keek even of alles onder de motorkap nog een beetje klopte, meneer zonder rijbewijs of auto stond er zijn a-technische commentaar bij te geven. Bleeeeegh.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 13:02 schreef maily het volgende:
Vreselijk als dat mijn (over)buren zouden zijn.
Zou vaak langs de achterdeur weggaan ipv langs de voordeur ....
NIMBFYquote:Op dinsdag 5 augustus 2025 13:16 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:
Ik moet er zelf niet aan denken, maar ik vind het altijd wel mooi, mensen die op zo'n eenvoudige manier kunnen genieten!
Als je paar x per dag naar buiten moet wordt je er continue mee geconfronteerd en moet je steeds awkward hallo zeggenquote:Op dinsdag 5 augustus 2025 13:22 schreef Kim-Holland het volgende:
Op streetview ook te zien.![]()
Oh echt vreselijk, het zullen je buren maar zijn.
Elke scheet die je doet zal worden opgemerkt, wie er bij je over de vloer komen etc. En idd, je kan zelf de deur niet uit of je wordt met je buren geconfronteerd. V R E S E L I J K!quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 13:26 schreef roos94 het volgende:
[..]
Als je paar x per dag naar buiten moet wordt je er continue mee geconfronteerd en moet je steeds awkward hallo zeggen
Dit soort mensen zijn compleet het tegenovergestelde van een fokker die zich het liefst verstopt voor de mensheid.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 13:07 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Kijk die schijtluizenreakties dan. Allemaal banggemaakt. Dit zijn gewoon sociale mensen, niks mis mee.
Want een puber kan alleen maar meningen hebben omdat ze puber zijn. Erkennen dat het kind het misschien oprecht niet prettig vindt kan er niet vanaf.quote:Toch verhuizen ze niet naar de achtertuin. Als het even kan, ontbijten, lunchen en dineren ze buiten. "Eén van de kinderen vindt het niks", lacht Diana. "Die zegt dan: iedereen kan zien wat ik op m'n bord heb. Maar ach - dat is een puber."
Heb je dat gore ding gezien? Daar is niks sociaals aan voor de rest van de buurt.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 13:07 schreef Niels0Kurovski het volgende:
En dat is nog tot daar aan toe, wat erger is is dat dit soort mensen vaak enorm sensatiebelust zijn, dingen die ze zien verkeerd interpreteren en vervolgens misinformatie doorroddelen. Mijn buurvrouw moest er vaak op vreemde tijden uit omdat ze palliatieve zorg aan huis verleende, maar volgens eerder genoemde meneer zat ze voor hoer. Dat soort dingen.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 13:30 schreef Kim-Holland het volgende:
[..]
Elke scheet die je doet zal worden opgemerkt, wie er bij je over de vloer komen etc.
Ja, dit krijg je dan. Vreselijk toch?!quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 13:37 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
En dat is nog tot daar aan toe, wat erger is is dat dit soort mensen vaak enorm sensatiebelust zijn, dingen die ze zien verkeerd interpreteren en vervolgens misinformatie doorroddelen. Mijn buurvrouw moest er vaak op vreemde tijden uit omdat ze pallatieve zorg aan huis verleende, maar volgens eerder genoemde meneer zat ze voor hoer. Dat soort dingen.
Zolang niemand klaagt wel.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 13:03 schreef Flow3r het volgende:
Goh, en dat mág zomaar in dit land vol regeltjes ?
Of je zegt niks.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 13:26 schreef roos94 het volgende:
[..]
Als je paar x per dag naar buiten moet wordt je er continue mee geconfronteerd en moet je steeds awkward hallo zeggen
Best langquote:Op dinsdag 5 augustus 2025 12:37 schreef Starhopper het volgende:
waarvan ze al achttien jaar in de voortuin zitten
¨Er stond vanmiddag om 14 uur een meneer voor de deur maar je was niet thuis. Ik heb zijn naam gevraagd en wat hij komt doen zodat ik dat aan je door kan geven. En of je hem even kan terugbellen of appen op nummer 06-bemoeijeernietmee¨quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 13:57 schreef maily het volgende:
[..]
Of je zegt niks.
En je hoort: hoi roos94
HOI ROOS94
HOI ROOS94
En: moest jij niet al 10 minuten geleden op school staan?
Die 18 jaar moet je met een korreltje zout nemen.quote:
Welk gore ding? Ik zie niks op het plaatje in de OP.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 13:34 schreef Kim-Holland het volgende:
[..]
Heb je dat gore ding gezien? Daar is niks sociaals aan voor de rest van de buurt.
Met een schep sambal en een stuk mozzarella er doorheen gesmoltenquote:Op dinsdag 5 augustus 2025 13:39 schreef junkiesietze het volgende:
Je zal er maar tegenover wonen, wel de heledag een soort levende camera die je huis in de gaten houd.
En niks mis met tomatensoep uit blik
https://www.google.com/ma(...)IKXMDSoASAFQAw%3D%3Dquote:Op dinsdag 5 augustus 2025 14:16 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Welk gore ding? Ik zie niks op het plaatje in de OP.
Op basis van het plaatje in de OP lijkt dat gore ding dit jaar juist vervangen te zijn.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 14:21 schreef Kim-Holland het volgende:
[..]
https://www.google.com/ma(...)IKXMDSoASAFQAw%3D%3D
Ja.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 14:26 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Op basis van het plaatje in de OP lijkt dat gore ding dit jaar juist vervangen te zijn.
quote:Ook vandalisme is een terugkerend probleem. Kortgeleden zijn twee van hun parasols kapot gemaakt. En hun vorige oranje, iets verkleurde, partytent is gesloopt. Inmiddels hangen er daarom camera's. "We zijn er klaar mee", zegt Diana. "Er loopt ontzettend veel gespuis."
Lol. Wie gluurt er hier nou eigenlijk?quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 14:21 schreef Kim-Holland het volgende:
[..]
https://www.google.com/ma(...)IKXMDSoASAFQAw%3D%3D
Het zou gesloopt zijn door vandalen. Snap ik. Ik zou er de fik in hebben gezet.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 14:26 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Op basis van het plaatje in de OP lijkt dat gore ding dit jaar juist vervangen te zijn.
Dit is eenmalig en niet van april tot september.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 14:28 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Lol. Wie gluurt er hier nou eigenlijk?
Tja, ik vind mijn buren ook niet zo prettig om tegenaan te kijken, maar die schijn ik ook niet in de fik te mogen zetten.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 14:28 schreef Kim-Holland het volgende:
[..]
Het zou gesloopt zijn door vandalen. Snap ik. Ik zou er de fik in hebben gezet.
Het heeft er in die staat toch lang gestaan. Vind ik niet normaal hoor, maar blijkbaar heel veel mensen wel en vinden ze het erg gezellig en knus om er tegenaan te kijken.
Geen sambal, wel idd geraspte kaas eroverheenquote:Op dinsdag 5 augustus 2025 14:18 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Met een schep sambal en een stuk mozzarella er doorheen gesmolten
Inderdaad, in Google maps ziet het er niet uit. Geen porum om te zien, je zou er maar naast wonen. Het lijkt wel een halfgare camping. En die man zit daar natuurlijk de hele dag sjekkies te draaien, alleen de halve liters Schultenbrouwers ontbreken nog.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 13:22 schreef Kim-Holland het volgende:
Op streetview ook te zien.![]()
Oh echt vreselijk, het zullen je buren maar zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |