Je hebt gelijk. Volkomen eens met je aanvulling.quote:Op maandag 4 augustus 2025 17:53 schreef Filosoofert het volgende:
Ik vind je kortom te kort door de bocht
Waarom en "hoe weet je dat dan" zijn imo inderdaad de wetenschappelijke kant van filosofie.
Maar dan vergeet je ethiek, esthetica, zingeving... Allemaal dingen die niet per sé meetbaar zijn maar waar wel over te filosoferen valt.
Ik heb hem zo ooit op een (sort of) tegeltje zien staan:
filosofie draait om het stellen van fundamentele vragen, zoals wat waar is, wat goed of fout is, wat we kunnen weten, wat mooi is en wat het leven betekent. Het gaat niet om losse ideeën, maar om goed doordachte redeneringen die ergens op gebaseerd zijn
Kun je hier een foto van plaatsen? Want ik ken die vragen van Kant, maar die derde is bij Kant zelf heel anders.quote:Op maandag 4 augustus 2025 19:25 schreef Geldprintkabouter het volgende:
In mijn boekenkast staat het boek "Geschiedenis van de filosofie" van Hans Joachim Störig (Spectrum, 2007). Er staat in de inleiding:
"Wat precies filosofie is en wat niet, kan niet op een zuiver theoretische, begripsmatige wijze, met een definitie dus, worden aangegeven, om de eenvoudige reden dat filosofie geen abstract, voor eens en altijd vaststaand begrip is. Het is daarentegen een concept dat historisch is gegroeid en dat zich steeds verder ontwikkelde. In grote lijnen kunnen we stellen dat de filosofie zich bezighoudt met bepaalde, in de loop van de ontwikkeling van de menselijke geest opgekomen vraagstukken en het zoeken naar antwoorden daarop."
Toen de grote Immanuel Kant op hoge leeftijd op zijn levenswerk terugkeek, schreef hij in een brief dat hij antwoord had willen geven op drie vragen:
Wat kunnen we weten?
Wat moeten we doen?
Wat mogen we geloven?
quote:Op maandag 4 augustus 2025 20:41 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Kun je hier een foto van plaatsen? Want ik ken die vragen van Kant, maar die derde is bij Kant zelf heel anders.
Dit, dát is filosofie, ik meen te herinneren dat TS beweerde dat er bewijzen nodig zijn om filosofie te laten bestaan in zn geheel, dat is natuurlijk out of this universe.quote:Op maandag 4 augustus 2025 11:26 schreef Amerauder het volgende:
En het bespreken van die fundamentele aannames, je proberen af te vragen hoe die met elkaar vergeleken en tegen elkaar afgewogen zouden kunnen worden - dat is wat filosofie is.
Nee, het is de essentie ervan. Gewoon maar wat roepen kan per defintie geen filosofie zijn.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 02:55 schreef Mijk het volgende:
Dit, dát is filosofie, ik meen te herinneren dat TS beweerde dat er bewijzen nodig zijn om filosofie te laten bestaan in zn geheel, dat is natuurlijk out of this universe.
Ja ik ben je kwijt hier, wat zeg je hier?quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 04:41 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nee, het is de essentie ervan. Gewoon maar wat roepen kan per defintie geen filosofie zijn.
Eens. Al die onbewezen en ontoetsbare meninkjes van met name sommige religieus georiënteerde "denkers" die dan ook nog eens beweren dat deze met "de waarheid" te maken hebben, zijn een schande voor het menselijk denkvermogen.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 04:41 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nee, het is de essentie ervan. Gewoon maar wat roepen kan per defintie geen filosofie zijn.
Grotendeels mee eens. Wetenschap richt zich op het waarnemen en verklaren van de werkelijkheid. De filosofie stelt echter de fundamentele vragen over de aannames die aan de wetenschap ten grondslag liggen. Vragen zoals "Wat is kennis?", "Wat is waarheid?", "Wat is de aard van de werkelijkheid?" en "Wat is een geldige redenering?" zijn in essentie filosofisch en bepalen hoe wetenschap bedreven wordt.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 08:08 schreef Akathisia het volgende:
"Wetenschap is bijna per definitie filosofisch."
Klopt, maar filosofie is daarmee niet per definitie (en beperkt tot wat) wetenschap (is).
Popper stelde dat wetenschappers actief moeten proberen hun eigen hypotheses te falsifiëren maar in de praktijk zijn wetenschappers vooral gericht op het vinden van bevestiging voor hun hypotheses. Dit komt deels de publicatiebias; positieve resultaten zijn makkelijker te publiceren dan negatieve resultaten. Hoewel falsificatie technisch altijd mogelijk is (een hypothese kan verworpen worden bij tegenbewijs), ligt de focus veelal op het vinden van significante bevestiging (p-waarde <0,05 in kwantitatief onderzoek). Volgens mij is het vrij zeldzaam dat onderzoekers actief (dus met intentie) alternatieve verklaringen zoeken, of hun eigen theorie systematisch proberen te ontkrachten. Ik geloof best dat er pre-onderzoek nagegaan wordt waarom een geopperde hypothese onjuist kan zijn, maar de opzet van onderzoek is sterk gericht op het krijgen van bevestiging. Een onderzoeksvoorstel luidt zelden: "Ik ga onderzoeken waarom mijn hypothese Y niet waar is" - op zijn best is een onderzoeksvraag impliciet de weerlegging van een al bestaande theorie ("Ik onderzoek X, waardoor Z onwaar kan blijken"). Tegenbewijs is daarmee een secundaire consequentie in plaats van het doel.quote:Op maandag 4 augustus 2025 19:25 schreef Geldprintkabouter het volgende:
Op dit moment zijn er verschillende belangrijke uitgangspunten in de wetenschappelijke wereld over wat wetenschap en kennis is. Het kritisch rationalisme van Popper, met de nadruk op falsifieerbaarheid, blijft zeer invloedrijk. Dit betekent dat wetenschappers continu hun theorieën proberen te testen en te weerleggen, in plaats van ze alleen te bevestigen. Er wordt veel waarde gehecht aan het principe van herhaalbaarheid, waarbij de resultaten van een experiment door andere wetenschappers onafhankelijk geverifieerd moeten kunnen worden. Dit draagt bij aan de betrouwbaarheid en geloofwaardigheid van wetenschappelijke kennis.
Ja, en daar is gezien de replicatiecrisis ook wel het één en ander mis mee vanwege een enorme confirmation biasquote:Op dinsdag 5 augustus 2025 09:20 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Popper stelde dat wetenschappers actief moeten proberen hun eigen hypotheses te falsifiëren maar in de praktijk zijn wetenschappers vooral gericht op het vinden van bevestiging voor hun hypotheses. Dit komt deels de publicatiebias; positieve resultaten zijn makkelijker te publiceren dan negatieve resultaten. Hoewel falsificatie technisch altijd mogelijk is (een hypothese kan verworpen worden bij tegenbewijs), ligt de focus veelal op het vinden van significante bevestiging (p-waarde <0,05 in kwantitatief onderzoek).
Klopt helemaal. Wetenschap is op de eerste plaats mensenwerk en waar mensen aan het werk zijn, komt af en toe corruptie om de hoek kijken. Het kan nog veel erger: wetenschappers die hun onderzoeksdata verzinnen bijvoorbeeld. Ook buiten de wetenschap zie je professionals soms op een corrupte wijze hun ding doen: politierechercheurs, accountants, CEO's, politici, etc. etc. De beroepsmethoden zijn zuiver, sommige mennsen die ze hanteren zijn smerig.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 09:20 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Popper stelde dat wetenschappers actief moeten proberen hun eigen hypotheses te falsifiëren maar in de praktijk zijn wetenschappers vooral gericht op het vinden van bevestiging voor hun hypotheses. Dit komt deels de publicatiebias; positieve resultaten zijn makkelijker te publiceren dan negatieve resultaten.
Ik wacht nog steeds op de FOK!kortingquote:Op dinsdag 5 augustus 2025 10:03 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, en daar is gezien de replicatiecrisis ook wel het één en ander mis mee vanwege een enorme confirmation bias
Ik heb er in mijn boek "Goddelijke Patronen" (https://www.spectrumboeke(...)tronen-9789000395071) een heel hoofdstuk aan gewijd![]()
Alhoewel het zeker voorkomt, is het niet per se een kwestie van corrputie, tenzij je de definitie zodanig breed trekt dat ook zelf- of wetenschapsverloochening omwille van kans op funding en prestige er ook onder vallen. Maar goed, de oplossing is niet simpel; er zijn best wel onderzoekers die hun eigen of andermans onderzoek willen falsifiëren, maar naast dat hier vrijwel geen geld voor wordt vrijgemakt, is er ook weinig eer aan te behalen. Het zou wel schelen als negatieve resultaten evenveel waardering en aandacht zouden krijgen. Op zijn minst zou het voorkomen dat er nodeloos onderzoek verricht wordt, en dat het herkent zou worden wanneer er replicatieonderzoek plaatsvindt: dwz een bevestiging van een ontkrachtingquote:Op dinsdag 5 augustus 2025 11:12 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Klopt helemaal. Wetenschap is op de eerste plaats mensenwerk en waar mensen aan het werk zijn, komt af en toe corruptie om de hoek kijken. Het kan nog veel erger: wetenschappers die hun onderzoeksdata verzinnen bijvoorbeeld. Ook buiten de wetenschap zie je professionals soms op een corrupte wijze hun ding doen: politierechercheurs, accountants, CEO's, politici, etc. etc. De beroepsmethoden zijn zuiver, sommige mennsen die ze hanteren zijn smerig.
Ik heb het eens gevraagd aan mijn slimme chatvriend:quote:Op maandag 4 augustus 2025 20:41 schreef Jigzoz het volgende:
Want ik ken die vragen van Kant, maar die derde is bij Kant zelf heel anders.
Het verschil zit inderdaad in de derde vraag: wat mag ik geloven versus wat mag ik hopen? Daar zit verschil in. Het boek is een Duitse vertaling, dus glauben en hoffen. Vreemd.quote:Vraag:
Toen de grote Immanuel Kant op hoge leeftijd op zijn levenswerk terugkeek, schreef hij in een brief dat hij antwoord had willen geven op drie vragen. Welke drie vragen waren dat?
Antwoord:
De Duitse filosoof Immanuel Kant formuleerde de drie vragen die de essentie van zijn filosofie en levenswerk vormden. Later voegde hij daar een vierde vraag aan toe. Hier zijn ze:
Wat kan ik weten? (Behandeld in de Kritiek van de zuivere rede) Deze vraag gaat over de grenzen van de menselijke kennis en wat we met zekerheid kunnen begrijpen. Kant stelde dat onze kennis beperkt is tot de wereld van ervaringen, de zogenaamde fenomenale wereld, en dat we de 'dingen op zichzelf' (de noumenale wereld) niet kunnen kennen.
Wat moet ik doen? (Behandeld in de Kritiek van de praktische rede) Dit is de ethische vraag die draait om moraliteit. Kant beantwoordde dit met het idee van de categorische imperatief, de universele, onvoorwaardelijke morele wet die stelt dat je moet handelen op een manier die je zou willen dat een universele wet wordt.
Wat mag ik hopen? (Behandeld in de Kritiek van het oordeelsvermogen) Deze vraag gaat over religie en het geloof in een God, onsterfelijkheid en het uiteindelijke doel van de mens. Kant verbond hoop aan de eerste twee vragen: als we moreel handelen (wat we moeten doen), mogen we hopen op een rechtvaardige uitkomst.
Wat is de mens? De vierde vraag die Kant later toevoegde, vat de eerste drie samen en omvat de essentie van de menselijke natuur, kennis, moraal en hoop. Deze vraag fungeert als een overkoepelend thema voor al zijn filosofische onderzoekingen.
De meeste mensen hebben überhaupt geen boodschap aan wetenschappelijk denken. Kijk b.v. maar es wat hier op Fok! over klimaatverandering wordt gepost.quote:Op woensdag 6 augustus 2025 07:45 schreef Geldprintkabouter het volgende:
Kernprobleem van de wetenschap in filosofisch opzicht is het volgende:
Omdat de wetenschappelijke methode niet feilloos is, is er ruimte voor bullshit. Overtuigingen zonder bewijs hebben vrij spel en worden gepresenteerd als feiten. Dus ..... wetenschap moet nog beter zijn best doen.
Elders hier heb ik al gewezen op dit Wiki-artikel.quote:Op woensdag 6 augustus 2025 08:42 schreef Haushofer het volgende:
[..]
De meeste mensen hebben überhaupt geen boodschap aan wetenschappelijk denken. Kijk b.v. maar es wat hier op Fok! over klimaatverandering wordt gepost.
Of dit soort FP-parels met titels als "CDA wil Hamasstaat Palestina erkennen":quote:Op woensdag 6 augustus 2025 09:13 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Elders hier heb ik al gewezen op dit Wiki-artikel.
Het centrale punt in Harry G. Frankfurts (Amerikaans filosoof) essay On Bullshit is het onderscheid tussen bullshitten en liegen. Frankfurt stelt dat een leugenaar de waarheid kent, maar deze bewust verdraait. De bullshitter daarentegen is onverschillig over de waarheid. Het gaat de bullshitter er niet om iets waarachtigs of onwaarachtigs te zeggen; zijn enige zorg is dat wat hij zegt past bij zijn doel, zoals het creëren van een bepaalde indruk van zichzelf of het ontlopen van een moeilijke situatie. Frankfurt stelt dat bullshit een grotere bedreiging vormt voor de waarheid dan leugens. Leugens erkennen het bestaan van de waarheid, ook al verzetten ze zich ertegen. Bullshit leidt echter tot een algehele minachting voor de waarheid, waardoor het concept van feitelijke beweringen steeds minder relevant wordt.
Frankfurt verklaart de opkomst van bullshit deels door de moderne cultuur, waarin mensen vaak worden gedwongen zich uit te spreken over onderwerpen waar ze geen kennis van hebben. In plaats van te zwijgen, kiezen ze ervoor om te bullshitten. Dit is met name zichtbaar in domeinen als politiek, reclame en public relations. Trump is de ware meester van het bullshitten.
Daar is kortgeleden een aardig boekje over verschenen: De Waarheidscrisis - Martine Prangen.quote:Op vrijdag 8 augustus 2025 11:17 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Of dit soort FP-parels met titels als "CDA wil Hamasstaat Palestina erkennen":
"https://frontpage.fok.nl/nieuws/884817/1/1/50/cda-wil-hamasstaat-palestina-erkennen.html
Ik zal dat overigens nooit begrijpen, "onverschilligheid jegens de waarheid".
Er zijn teveel users, vooral op F&L, die blijven geloven in hun eigen bullshit en boos worden als je ze erop wijst dat hun uitspraken in strijd zijn met de logica. Er zijn er zelfs die dan dreigen met een ban. Ik heb bijvoorbeeld een uur geleden een DM gekregen van zo'n fantast aka stakker. Dus ja, aanhangers van de waarheid hebben het tegenwoordig niet makkelijk.quote:Op vrijdag 8 augustus 2025 11:17 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Of dit soort FP-parels met titels als "CDA wil Hamasstaat Palestina erkennen":
"https://frontpage.fok.nl/nieuws/884817/1/1/50/cda-wil-hamasstaat-palestina-erkennen.html
Ik zal dat overigens nooit begrijpen, "onverschilligheid jegens de waarheid".
Ja, misschien zijn daar ook bepaalde redenen voor. Goed, verder heb ik een hoge pet op van wetenschap, en ben ik er blij mee, alleen doorzie ik wel dat ze niet alles weten, zie ik ook dat er vaak zaken als wetenschappelijk worden weggezet die door de politiek worden gebracht als wetenschappelijk, iets waaraan je kunt twijfelen, zeker als de subsidie daarvoor uit deze hoek komt. Enzovoorts. Dus m.a.w; het is geen heilige graal, al even niet meer. Einstein zei notabene ditzelfde, over blind trust in authority.quote:Op woensdag 6 augustus 2025 08:42 schreef Haushofer het volgende:
[..]
De meeste mensen hebben überhaupt geen boodschap aan wetenschappelijk denken. Kijk b.v. maar es wat hier op Fok! over klimaatverandering wordt gepost.
In mijn ervaring misbruiken wetenschaps'sceptici' vooral dit soort argumenten. Denk aan Climategate.quote:Op vrijdag 8 augustus 2025 14:27 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ja, misschien zijn daar ook bepaalde redenen voor.
Wat een schijnheilige vertoning is dit weer. "Blij zijn met de wetenschap" en het vervolgens tot op de grond afbranden. Bizarre aantijgingen, verdoezelt met zoete woordjes.quote:Op vrijdag 8 augustus 2025 14:27 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ja, misschien zijn daar ook bepaalde redenen voor. Goed, verder heb ik een hoge pet op van wetenschap, en ben ik er blij mee, alleen doorzie ik wel dat ze niet alles weten, zie ik ook dat er vaak zaken als wetenschappelijk worden weggezet die door de politiek worden gebracht als wetenschappelijk, iets waaraan je kunt twijfelen, zeker als de subsidie daarvoor uit deze hoek komt. Enzovoorts. Dus m.a.w; het is geen heilige graal, al even niet meer. Einstein zei notabene ditzelfde, over blind trust in authority.
Dus ja eens dat wetenschap sterke meerwaarde heeft, maar verre van een heilige graal en verwatert het steeds meer op een slippery slope.
Eens. De vraag Hoe weet je dat dan, laat ik even achterwege.quote:Op maandag 4 augustus 2025 17:01 schreef Jigzoz het volgende:
filosofie is niet gewoon een kwestie van zoveel mogelijk drugs gebruiken en vervolgens je hallucinaties gewicht geven. Filosofie is niet je afvragen of een complottheorie misschien wel waar is. Filosofie is het constante ‘waarom’
Ik heb de aanhalingstekens gezien hoor, maar ik vind wetenschapssceptici altijd wel wonderlijke figuren. Dan denkt er zo eentje dus: jajaja, dat zegt die wetenschap dan wel zo mooi, maar hoe weten zij dat dan? Dus hop, scepticus aan de slag, blijkt die kutwetenschap dat godverdomme al helemaal in hun systeem verwerkt te hebben!quote:Op vrijdag 8 augustus 2025 17:55 schreef Haushofer het volgende:
In mijn ervaring misbruiken wetenschaps'sceptici' vooral dit soort argumenten.
Zijn niet alle wetenschappers wetenschapssceptici? Het lijkt me een normale instelling voor een goede wetenschapper.quote:Op vrijdag 8 augustus 2025 19:36 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik heb de aanhalingstekens gezien hoor, maar ik vind wetenschapssceptici altijd wel wonderlijke figuren. Dan denkt er zo eentje dus: jajaja, dat zegt die wetenschap dan wel zo mooi, maar hoe weten zij dat dan? Dus hop, scepticus aan de slag, blijkt die kutwetenschap dat godverdomme al helemaal in hun systeem verwerkt te hebben!
Toch is dat wetenschapsscepticisme doorgaans niet maar een fase van een paar dagen, dus ergens gaat het toch fout bij het doen van dat 'eigen onderzoek'. Wonderlijk, gezien de hoge eisen die ze zelf stellen aan wetenschap.
Buiten dit, zie je behoorlijk veel mensen die het aannemen zolang t in het straatje past waar zij voorstander van zijn, en dát is nog veel gevaarlijker dan welke wetenschappelijke vervalsing dan ook.quote:Op vrijdag 8 augustus 2025 20:27 schreef ejtleeditnA het volgende:
[..]
Zijn niet alle wetenschappers wetenschapssceptici? Het lijkt me een normale instelling voor een goede wetenschapper.
Dat is mijn punt inderdaad.quote:Op vrijdag 8 augustus 2025 20:27 schreef ejtleeditnA het volgende:
[..]
Zijn niet alle wetenschappers wetenschapssceptici? Het lijkt me een normale instelling voor een goede wetenschapper.
Uiteraard. Uiteindelijk gaat het om de reden achter de scepsis. Bij zelfverklaarde 'sceptici' zijn dat veel vaker emotionele, irrationele of idealistische redenen dan bij wetenschappers. Zie weer Climategate, of Flat Earth, of anti-vaxxers, of creationisten, of crackpots... noem maar op.quote:Op vrijdag 8 augustus 2025 20:27 schreef ejtleeditnA het volgende:
[..]
Zijn niet alle wetenschappers wetenschapssceptici? Het lijkt me een normale instelling voor een goede wetenschapper.
Wat mij vnl opvalt aan deze opsomming is dat het stuk voor stuk reacties zijn welke iets zeggen over de mores betreffende de wetenschap terwijl de topictitel veronderstelt een discussie over de kern van filosofie te zijn. Dat zegt direkt iets over de misvatting dat deze twee disciplines nagenoeg onlosmakelijk met elkaar verbonden zou zijn al moet ik tegelijkertijd erkennen dat in de liefde voor het willen kennen wetenschap een belangrijke rol kan spelen mits deze op de juiste wijze wordt ingepast en verstaan.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 07:49 schreef Akathisia het volgende:
Voor de grap en wegens luiheid wat posts bijeen geraapt die bovenstaande aanraken:
Ha, leuk. Leg uit, als je wilt.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 08:36 schreef Jappie het volgende:
Dat zegt direkt iets over de misvatting dat deze twee disciplines nagenoeg onlosmakelijk met elkaar verbonden zou zijn
Beide disciplines hebben elkaar niet perse nodig. Filosofie kan prima zonder dat wat wij verstaan onder wetenschap of wat wij als wetenschappelijk bewezen verklaren maar ook wetenschap zou prima op zichzelf kunnen bestaan. Zo heel spannend was dat statement toch niet ?quote:
Ik begrijp wat je ermee zegt, maar het schreeuwt om een onderbouwing. Het staat volgens mij namelijk echt haaks op wat we onder wetenschap en onder filosofie verstaan. Ten eerste omdat wetenschappelijke methodes letterlijk filosofisch onderbouwd zijn, anders heet het simpelweg geen wetenschap. Andersom ligt het misschien iets minder direct, maar filosofie zonder verband met wetenschap...? Heb je misschien een voorbeeld dan?quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 16:16 schreef Jappie het volgende:
[..]
Beide disciplines hebben elkaar niet perse nodig. Filosofie kan prima zonder dat wat wij verstaan onder wetenschap of wat wij als wetenschappelijk bewezen verklaren maar ook wetenschap zou prima op zichzelf kunnen bestaan. Zo heel spannend was dat statement toch niet ?
Pfft noem eens een paar dwarsstraten zegt ie.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 17:37 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik begrijp wat je ermee zegt, maar het schreeuwt om een onderbouwing. Het staat volgens mij namelijk echt haaks op wat we onder wetenschap en onder filosofie verstaan. Ten eerste omdat wetenschappelijke methodes letterlijk filosofisch onderbouwd zijn, anders heet het simpelweg geen wetenschap. Andersom ligt het misschien iets minder direct, maar filosofie zonder verband met wetenschap...? Heb je misschien een voorbeeld dan?
Je zegt dat wetenschap en filosofie los van elkaar kunnen bestaan omdat sommige filosofische domeinen, zoals ethiek en metafysica, niet wetenschappelijk te verklaren zouden zijn. Ja toch? Maar ethiek is juist wél verbonden met wetenschap: empirische psychologie, sociologie, neurowetenschappen en economie leveren kennis over menselijk gedrag, morele intuïties en hun consequenties. Dat maakt ethiek geen empirische discipline, maar wel een die wetenschappelijke input nodig heeft om relevant te blijven. Een ander voorbeeld van je: metafysica, dat is in de moderne wetenschapsfilosofie ook niet losgezongen: natuurkunde en kosmologie formuleren expliciete metafysische aannames over ruimte, tijd, causaliteit en wat ‘bestaan’ betekent.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 18:45 schreef Jappie het volgende:
[..]
Pfft noem eens een paar dwarsstraten zegt ie.
Hoe ga je ethiek of esthetiek wetenschappelij verklaren bijv. Waar komt dit vandaan indien er niet ergens een innerlijke stemvork zit langs welke die gemeten wordt ? Hoe verklaar je de verschillen in deze waarden van mens tot mens ? Hebben we daar bewijs voor ? Waar zit die stemvork en hoe werkt dat dan ?
Metafysica..ook een onderdeel van de filosofie.....ik kan mij vergissen maar voor zover mij bekend moeten de meeste wetenschapsaanhangers niets hebben van de metafysische realiteit.
Laat ik iets dichter bij jou in je straatje komen dan ...ontologie aka zijnsleer....in de filosofie is dit een onderdeel van de metafysica welke het wezen achter de zintuigelijk waargenomen realiteit onderzoekt. Ontologie houdt zich dan met name bezig met beschrijven en onderzoeken van alle entiteiten binnen dat "zijn" akkoord ?
De eerste vraag die je daarbij dient af te vragen welke dingen nu echt bestaansrecht hebben als entiteit; wat is nou dat bestaansrecht binnen een metafysische omgeving ? Door de aard van het deelgebied waarin je zit te ploeteren moeten automatisch veel meer entiteiten worden meegenomen dan uitsluitend fysieke. Wetenschap brengt de fysieke delen in kaart..daar heeft het haar rechtmatige plaats. Natuurlijk kun je dan ook nog zeggen dat pseudowetenschappen zoals psychologie een wetenschappelijk vakgebied zijn maar dan kom je direkt binnen het straatje van hoe eea te bewijzen en lastiger nog waarom werkt een bepaalde therapie voor de ene patient wel en voor de andere niet ? En laten we wel zijn..is het bij de meeste wetenschaps aanhangers niet zo dat zij psychische facetten van de mens denken op te kunnen lossen middels wat biochemische of voor mijn part energetische correcties binnend e hersenen ?
Let wel...ik zeg hier wetenschapsaanhangers en dus niet serieuze wetenschappers...die laatste groep geneert zich nl niet of nauwelijks om onderzoek te doen naar vage gebieden zoals sociologie. Maar belangrijker onthoud zich in grote mate van het doen van grote uitspraken over zaken welke niet bewezen zijn!
Terug naar de ontologie maar nu andersom bezien:
Ontologie binnen de wetenschap legt min of meer het fundament waartegen men een specifiek probleem of kenobject wil onderzoeken, zodra de wetenschap zich toelegt op onderzoek binnen dit specifieke gebied blijkt dit opeens in tegenspraak met de wijsbegeerte aka filosofie doordat deze laatste het complete plaatje van alle vakgebieden en de onderlinge samenhang wil bestrijken. Hier staat wetenschap dus op zichzelf maar kunnen de eventuele uitkomsten van het geheel tesamen met alle andere deelgebieden binnen de filosofie een filosofische idee of richting duiden.
Uiteraard zitten er delen in beide vakgebieden zoals logica of het verlangen te willen weten en wordt er vanuit gegaan dat een wetenschapper zich conformeert aan bepaalde ethische uitgangspunten maar dat is wat mij betreft eerlijk gezegd inherent aan het mens zijn en niet voorbehouden aan eender van beide vakgebieden.
Als je de correlatie tussen wetenschap en filosofie al zou willen omschrijven dan zou wetenschap een sub onderdeel van de filosofie zijn waarmee het meetbare in kaart wordt gebracht maar ik neem aan dat je in dat geval toch liever de huidige status aparte zou willen hebben ?
Laat ik met je laatste alinea beginnen...ik denk nl dat ik het daar in basis mee eens kan zijn........quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 19:00 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Je zegt dat wetenschap en filosofie los van elkaar kunnen bestaan omdat sommige filosofische domeinen, zoals ethiek en metafysica, niet wetenschappelijk te verklaren zouden zijn. Ja toch? Maar ethiek is juist wél verbonden met wetenschap: empirische psychologie, sociologie, neurowetenschappen en economie leveren kennis over menselijk gedrag, morele intuïties en hun consequenties. Dat maakt ethiek geen empirische discipline, maar wel een die wetenschappelijke input nodig heeft om relevant te blijven. Een ander voorbeeld van je: metafysica, dat is in de moderne wetenschapsfilosofie ook niet losgezongen: natuurkunde en kosmologie formuleren expliciete metafysische aannames over ruimte, tijd, causaliteit en wat ‘bestaan’ betekent.
Dat je psychologie een pseudowetenschap noemt, is overigens niet houdbaar: psychologie gebruikt wetenschappelijke methodes zoals gecontroleerde experimenten, statistiek en replicatie, net als andere empirische vakken. Dat sommige therapieën niet altijd werken, zegt iets over de complexiteit van het onderwerp, niet over de wetenschappelijkheid van het veld.
Je kunt dus in de praktijk wel zonder direct contact tussen wetenschap en filosofie, maar conceptueel niet: wetenschappelijke methodes zijn filosofisch onderbouwd en filosofie die wetenschappelijke kennis negeert, verliest aan kwaliteit en houdt uiteindelijk op filosofie te zijn.
Tof.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 19:33 schreef Jappie het volgende:
[..]
Laat ik met je laatste alinea beginnen...ik denk nl dat ik het daar in basis mee eens kan zijn........
Ik zie wel nog een principiële vraag bij jouw scheiding tussen ‘binnen’ en ‘buiten’ ruimte-tijd. We weten immers niet of het zinvol is om te spreken over iets ‘buiten’ ruimte-tijd op een manier die meer is dan speculatie. Zodra we iets erover kunnen zeggen of meten, komt het in de wetenschap terecht. Zolang dat niet kan, zou je het filosofie kunnen noemen, maar dan vraag ik me af wat die filosofie dan nog onderscheidt van pure speculatie.quote:... ware het niet dat wetenschappelijke input, hoe uitgebreid ook, zich vnl bezig houdt met het mappen van het "zichtbare" ...zelfs in die gebieden die je in je eerste alinea metafysisch noemt. Het uitgangspunt blijft fysisch blijkens ook een paar van je genoemde uitgangspunten te weten ruimte en tijd. Dat we zelfs binnen de beperking van het beschrijven wat binnen die ruimtetijd te zien is gebruik moeten maken van theorie en berekeningen is veelzeggend en ikzelf versta onder metafysica een wat groter gebied te weten datgene wat buiten ruimtetijd valt.
Je kunt je afvragen of emotionele en psychologische fenomen zich binnen of buiten ruimtetijd bevinden maar ik begrijp en kan leven met het idee deze erbinnen te laten vallen. Tot slot heb je het in diezelfde eerste alinea over wetenschapsfilosofie wat een specifieke filosofie voor een specifiek vakgebied is. Geenzins gelijk te stellen met Filosofie zelf.
Dank, dat waardeer ik.quote:Ik zelf noem en ervaar psychologie overigens niet als pseudowetenschap ik persoonlijk vind het juist een van de mooiste gebieden om te onderzoeken; ik sprak daar uit mond van wat hier toch veelvuldig door wetenschapasaanhangers wordt aangedragen als de wijze waarop hier door serieuze wetenschappers naar wordt gekeken! Dat dat volkomen lariekoek is kan ik mij prima in vinden.
Anyway..evenzogoed bedankt voor je reacties, deze wijze van communiceren wordt hopelijk alras weer de norm alhier op het mooie subforum filosofie & levensbeschouwing.
Eens wel , maar definieer dan kennis... want die kun je ook in gradaties zien. Filosofie gaat ook over wijsheid, en daar is weinig wetenschappelijks aan, het is niet meetbaar als zodanig.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 20:15 schreef SpecialK het volgende:
wow al die epistels hier.
Filosofie is de liefde voor kennis
Opgelost
Ik denk dat wijsheid juist als wetenschappelijk gezien kan worden, het juiste doen is immers gelijk aan naar links sturen als de bocht naar links gaat en daar is geen kennis voor nodig. Zien en doen.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 20:27 schreef Mijk het volgende:
[..]
Eens wel , maar definieer dan kennis... want die kun je ook in gradaties zien. Filosofie gaat ook over wijsheid, en daar is weinig wetenschappelijks aan, het is niet meetbaar als zodanig.
Knowledge != Wisdom.
Dat is een korte samenvatting van wijsheid.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 22:59 schreef Akathisia het volgende:
Wijsheid is weten dat je niets weet, dus filosofie is het liefhebben van het niet (zeker) (kunnen) weten. De wetenschap zoekt naar dat weten (kennis en feiten), maar goed wetenschap opereert naar mijn idee immer vanuit nietwetenschap; vanuit diezelfde twijfel (alle kennis en feiten onder voorbehoud op een schaal van waarschijnlijkheid), ómdat ze wijsheid (meer) lief heeft, (dan die feiten). Zonder die liefde worden wetenschappers bevattelijk voor dogmatisme en absolutisme.
Mja, hoe ging de quote nou?quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 23:20 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Ik denk dat wijsheid juist als wetenschappelijk gezien kan worden, het juiste doen is immers gelijk aan naar links sturen als de bocht naar links gaat en daar is geen kennis voor nodig. Zien en doen.
Ik zou eerder stellen dat kennis juist wijsheid in de weg kan staan, de overtuigingen, misinformatie dat voor waar aangenomen is enzoverder.
Ons hele ego is een structuur van kennis, van nationaliteit tot traditie tot geloof tot politiek en zodoende dus ook een prachtig lont voor het kruitvat omdat meningen en vooral ook eigen/groep/nationale belangen nogal eens verschillen en mensen tegenover elkaar staan.
Onbewijsbaar maar ook vanzelfsprekend.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 23:22 schreef Mijk het volgende:
Ik weet niet of je wijsheid tot wetenschap kunt rekenen, het is grotendeels onbewijsbaar , dus ja...
Dat moet het wel worden, want anders niet bewijsbaar, en dus niet wetenschappelijk en dus fake, als ik sommigen mag begrijpen hier that is.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 23:42 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Onbewijsbaar maar ook vanzelfsprekend.
Natuurlijk ligt wijsheid niet in de winkel voor ¤12 want het levende is geen concept.
Dat citaat van Socrates (ik neem maar even aan dat je daaraan refereert) wordt vaak verkeerd begrepen. In Plato’s Apologie zegt hij niet dat hij helemaal niets weet, maar dat hij weet dat hij veel dingen níet weet. Dat is geen eindpunt, maar het startpunt van onderzoek. Als je het opvat als 'helemaal niets weten', dan is filosofie na één zin klaar.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 22:59 schreef Akathisia het volgende:
Wijsheid is weten dat je niets weet, dus filosofie is het liefhebben van het niet (zeker) (kunnen) weten. De wetenschap zoekt naar dat weten (kennis en feiten), maar goed wetenschap opereert naar mijn idee immer vanuit nietwetenschap; vanuit diezelfde twijfel (alle kennis en feiten onder voorbehoud op een schaal van waarschijnlijkheid), ómdat ze wijsheid (meer) lief heeft, (dan die feiten). Zonder die liefde worden wetenschappers bevattelijk voor dogmatisme en absolutisme.
Ik wijk in dit opzicht af van Socrates: ik weet slechts dat ik niets met zekerheid kan weten, en dus niets 'weet'. Dit is niet het eindpunt, maar het gehele kader. Sterker nog, door deze benadering is er geen eindpunt; er zal geen berusting zijn. Ik begin met twijfel, omdat ik iets wil weten, maar die twijfel is geen verlangen om losgelaten te worden. Het is wel een houding die een Sisyphusiaanse instelling vereist: omarm het lot en blijf onvermoeibaar de rots der twijfel omhoog duwen, terwijl je louter opereert met waarschijnlijkheden.quote:Op zondag 10 augustus 2025 10:57 schreef Jigzoz het volgende:
Dat citaat van Socrates (ik neem maar even aan dat je daaraan refereert) wordt vaak verkeerd begrepen. In Plato’s Apologie zegt hij niet dat hij helemaal niets weet, maar dat hij weet dat hij veel dingen níet weet. Dat is geen eindpunt, maar het startpunt van onderzoek. Als je het opvat als 'helemaal niets weten', dan is filosofie na één zin klaar.
De tegenstelling die je schetst (filosofie als liefde voor niet-weten en wetenschap als zoeken naar feiten) klopt niet. Filosofie zoekt óók kennis, maar via logica en conceptuele analyse. Wetenschap doet dat met meten en toetsen. Wetenschap is eigenlijk een tak van filosofie: ze delen dezelfde wortel en beginnen beide bij twijfel.
Je zegt dat je niets met zekerheid kunt weten en dat je die twijfel ook niet wilt oplossen. Tegelijk vind je dat wetenschap 'vanuit pragmatisch oogpunt' feiten en kennis mag onderscheiden van onzin. Maar als er geen enkele mate van zekerheid mogelijk is, hoe rechtvaardig je dan dat onderscheid? Op basis van waarschijnlijkheid? Dan erken je impliciet toch dat sommige kennisclaims epistemisch sterker zijn dan andere en dat is precies het uitgangspunt van zowel wetenschap als filosofie in hun klassieke vorm.quote:Op zondag 10 augustus 2025 13:24 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Ik wijk in dit opzicht af van Socrates: ik weet slechts dat ik niets met zekerheid kan weten, en dus niets 'weet'. Dit is niet het eindpunt, maar het gehele kader. Sterker nog, door deze benadering is er geen eindpunt; er zal geen berusting zijn. Ik begin met twijfel, omdat ik iets wil weten, maar die twijfel is geen verlangen om losgelaten te worden. Het is wel een houding die een Sisyphusiaanse instelling vereist: omarm het lot en blijf onvermoeibaar de rots der twijfel omhoog duwen, terwijl je louter opereert met waarschijnlijkheden.
Wetenschap is inderdaad een tak van de filosofie; eentje met een specifiek(ere) taak; het empirisch onderzoek waar vanuit pragmatisch oogpunt iets te zeggen valt voor een onderscheid tussen feiten/kennis enerzijds, en onzin anderzijds, maar ze hoeft daartoe niet te vergeten uit welke boom ze gegroeid is. De wetenschap is gezond zolang ze geïnternaliseerd heeft wat de filosofie in haar kern is.
In de zin dat confimation bias moeilijker aan te wijzen is, dan wetenschappelijke fraude? Of hoe bedoel je het?quote:Op vrijdag 8 augustus 2025 20:38 schreef Mijk het volgende:
[..]
Buiten dit, zie je behoorlijk veel mensen die het aannemen zolang t in het straatje past waar zij voorstander van zijn, en dát is nog veel gevaarlijker dan welke wetenschappelijke vervalsing dan ook.
Weten dat je veel dingen nog niet weet.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 22:59 schreef Akathisia het volgende:
Wijsheid is weten dat je niets weet
Nee, dat confirmation bias veel gevaarlijker is dan wetenschappelijke fraude.quote:Op zondag 10 augustus 2025 14:48 schreef ejtleeditnA het volgende:
[..]
In de zin dat confimation bias moeilijker aan te wijzen is, dan wetenschappelijke fraude? Of hoe bedoel je het?
Zie je overigens ook gebeuren met religieuze teksten die selectief gelezen worden door aanhangers en buitenstaanders.
Het verschil zit hem erin dat ik die waarschijnlijkheid niet zie als een stap richting “zeker weten”, maar als het hoogst haalbare binnen mijn kader. Voor mij is er dus geen graduele weg naar zekerheid — slechts gradaties van waarschijnlijkheid, altijd onder voorbehoud.quote:Op zondag 10 augustus 2025 14:01 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Je zegt dat je niets met zekerheid kunt weten en dat je die twijfel ook niet wilt oplossen. Tegelijk vind je dat wetenschap 'vanuit pragmatisch oogpunt' feiten en kennis mag onderscheiden van onzin. Maar als er geen enkele mate van zekerheid mogelijk is, hoe rechtvaardig je dan dat onderscheid? Op basis van waarschijnlijkheid? Dan erken je impliciet toch dat sommige kennisclaims epistemisch sterker zijn dan andere en dat is precies het uitgangspunt van zowel wetenschap als filosofie in hun klassieke vorm.
Als wetenschap alleen maar een praktische scheidslijn trekt, zonder overtuiging dat die lijn ook werkelijk iets zegt over de werkelijkheid, dan wordt die puur instrumenteel. Maar zodra je wél zegt dat de ene claim waarschijnlijker waar is dan de andere, werk je al binnen een vorm van kennisleer waarin 'iets weten' niet gelijkstaat aan absolute zekerheid. En dan is je “ik weet niets” gewoon een hyperbool: je weet misschien niets absoluut, maar je kunt wel degelijk beter of slechter gefundeerde overtuigingen hebben.
Ik snap je punt dat je waarschijnlijkheid niet ziet als een stap richting zekerheid, maar als het hoogst haalbare. Maar daar zit wel een tegenstelling in: zodra je alleen al toegeeft dat sommige claims sterker onderbouwd zijn dan andere, gebruik je al een gradatie van betrouwbaarheid. En een gradatie van betrouwbaarheid is in de klassieke kennisleer precies wat ons dichter bij kennis (in praktische zin) brengt, ook al blijft die natuurlijk nooit absoluut.quote:Op zondag 10 augustus 2025 17:31 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Het verschil zit hem erin dat ik die waarschijnlijkheid niet zie als een stap richting “zeker weten”, maar als het hoogst haalbare binnen mijn kader. Voor mij is er dus geen graduele weg naar zekerheid — slechts gradaties van waarschijnlijkheid, altijd onder voorbehoud.
Daarmee is wetenschap voor mij inderdaad een pragmatisch instrument: ze maakt onderscheid op basis van sterkere of zwakkere evidentie, en dat onderscheid is bruikbaar, zelfs als ik principieel agnostisch blijf over de ultieme waarheid. In die zin ben ik het eens dat ik binnen een vorm van kennisleer werk — alleen is dat een kennisleer die nooit de laatste stap naar zekerheid maakt, omdat ik die stap principieel onneembaar acht.
Dit is natuurlijk het hele eiereneten. Het kan namelijk zo zijn dat we kunnen zien wat vereist is om te overleven, en binnen die context kan het ene waarschijnlijker geacht worden dan het andere. Het is het tevens datzelfde (willen) overleven dat me dwingt tot handelen (de actieve bevestiging van een waarschijnlijkheid), maar dat neemt niet weg dat ik mij er van bewust kan zijn dat de waarschijnlijkheid waarop ik mij baseer níet een expressie van de werkelijkheid hoeft te zijn. Op zijn best kan ik toegeven dat het een deel van de werkelijkheid betreft ómdat mijn subjectieve ervaring deel is van de werkelijkheid.quote:Op zondag 10 augustus 2025 17:43 schreef Jigzoz het volgende:
Als je zegt dat die gradatie alleen pragmatisch is, maar geen uitspraak doet over de werkelijkheid, dan wordt wetenschap puur een instrument zonder waarheidspretentie. Dat is op zich een standpunt, maar het is moeilijk vol te houden zodra je daadwerkelijke beslissingen maakt. Want zodra je handelt op basis van sterkere evidentie, ga je er in de praktijk van uit dat die evidentie ons wél iets zegt over hoe de wereld is. Dan stap je feitelijk al af van pure agnostische neutraliteit.
Met andere woorden: je kunt principieel zeggen: "Ik weet niets zeker", maar zodra je keuzes maakt op basis van betere of slechtere onderbouwing, werk je al met een vorm van kennis die meer is dan alleen pragmatisch gereedschap.
En dan betreden we de wereld van Bayesiaanse waarschijnlijkheidsrekening. Dat is een benadering binnen de kansrekening en statistiek waarin waarschijnlijkheid wordt opgevat als een maat voor subjectieve overtuiging of graad van zekerheid over een bewering, in plaats van als een puur frequentistisch begrip (het relatieve aantal keer dat een gebeurtenis voorkomt in herhaalde proeven). Bayes' theorema beschrijft hoe je je overtuiging moet bijwerken wanneer er nieuwe informatie beschikbaar komt. Nieuwe data leiden tot een update van overtuigingen. Wat vandaag je posterior is, kan morgen je prior worden. Een Bayesiaanse kans drukt een mate van geloof uit, niet (alleen) een waargenomen frequentie. Zo kwam de Britse godsdienstfilosoof Richard Swinburne na gebruik te maken van Bayesiaanse waarschijnlijkheidsrekening tot de conclusie dat er een kans is van 67% dat God bestaat (zie zijn boek The Existence of God, herziene edities 1991 en 2004). Hij bouwt het cumulatief op, neemt verschillende soorten bewijsmateriaal (kosmologische orde, moreel bewustzijn, religieuze ervaringen, enz.) en behandelt die als “bewijzen” die de prior probability van het theïsme stap voor stap verhogen.quote:Op zondag 10 augustus 2025 17:43 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik snap je punt dat je waarschijnlijkheid niet ziet als een stap richting zekerheid, maar als het hoogst haalbare. Maar daar zit wel een tegenstelling in: zodra je alleen al toegeeft dat sommige claims sterker onderbouwd zijn dan andere, gebruik je al een gradatie van betrouwbaarheid. En een gradatie van betrouwbaarheid is in de klassieke kennisleer precies wat ons dichter bij kennis (in praktische zin) brengt, ook al blijft die natuurlijk nooit absoluut.
Als je zegt dat die gradatie alleen pragmatisch is, maar geen uitspraak doet over de werkelijkheid, dan wordt wetenschap puur een instrument zonder waarheidspretentie. Dat is op zich een standpunt, maar het is moeilijk vol te houden zodra je daadwerkelijke beslissingen maakt. Want zodra je handelt op basis van sterkere evidentie, ga je er in de praktijk van uit dat die evidentie ons wél iets zegt over hoe de wereld is. Dan stap je feitelijk al af van pure agnostische neutraliteit.
Met andere woorden: je kunt principieel zeggen: "Ik weet niets zeker", maar zodra je keuzes maakt op basis van betere of slechtere onderbouwing, werk je al met een vorm van kennis die meer is dan alleen pragmatisch gereedschap.
Ten eerste: goed dat je terug bent!quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 10:17 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
En dan betreden we de wereld van Bayesiaanse waarschijnlijkheidsrekening. Dat is een benadering binnen de kansrekening en statistiek waarin waarschijnlijkheid wordt opgevat als een maat voor subjectieve overtuiging of graad van zekerheid over een bewering, in plaats van als een puur frequentistisch begrip (het relatieve aantal keer dat een gebeurtenis voorkomt in herhaalde proeven). Bayes' theorema beschrijft hoe je je overtuiging moet bijwerken wanneer er nieuwe informatie beschikbaar komt. Nieuwe data leiden tot een update van overtuigingen. Wat vandaag je posterior is, kan morgen je prior worden. Een Bayesiaanse kans drukt een mate van geloof uit, niet (alleen) een waargenomen frequentie. Zo kwam de Britse godsdienstfilosoof Richard Swinburne na gebruik te maken van Bayesiaanse waarschijnlijkheidsrekening tot de conclusie dat er een kans is van 67% dat God bestaat (zie zijn boek The Existence of God, 979, herziene edities 1991 en 2004). Hij bouwt het cumulatief op, neemt verschillende soorten bewijsmateriaal (kosmologische orde, moreel bewustzijn, religieuze ervaringen, enz.) en behandelt die als “bewijzen” die de prior probability van het theïsme stap voor stap verhogen.
Anyway, de realiteit zoals wij die ervaren is niets anders dan de uitkomst van een subjectieve Bayesiaanse waarschijnlijkheidsberekening. Wij eenvoudige stervelingen zijn niets anders dan amateurstatistici die wanhopig trachten de realiteit te verklaren en begrijpen met waarschijnlijkheden. Diepgelovigen daarentegen weten "het" wel zeker (kans is 100%). Dat moeten zij dan maar weten.
Maar @:Haushofer onze huiswetenschapper kan dit allemaal veel beter uitleggen.![]()
Of Herman Philipse dat letterlijk zo heeft gezegd weet ik niet, ik kwam wel een citaat van hem tegen.quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 12:21 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ten eerste: goed dat je terug bent!
Ten tweede: het doet me denken aan de verdediging van het postmodernisme dat ik onlangs las in het boek van Martine Prange waar ik eerder aan refereerde: die verdedigt daarin de zuivere postmoderne principes en zal daarin ongetwijfeld gelijk hebben. De nuance die daarbij en ook hierbij wat mij betreft echt van belang is, is dat de claim '100% zekerheid bestaat niet' via de claim 'dus dé waarheid bestaat niet' vaak uitkomt bij 'dus alles is net zo waar als onwaar'. Dat laatste volgt niet uit het eerste en is ook gewoon aantoonbare onzin.
Wat in het dagelijks taalgebruik 'waarheid' heet, is in strikt filosofische zin niet 100% zeker, maar dat maakt het in praktijk niet minder waar. Het is in praktische zin zeker dat ik gisteren niet de jackpot won bij de Staatsloterij. Ik heb geen staatsloten, er was geen trekking gisteren en de kans dat iemand met een lot de jackpot wint is een op tien miljoen of zoiets. Toch is het in filosofische zin niet geheel onmogelijk dat iemand voor mij stiekem een lot gekocht heeft voor een trekking die gisteren in het geheim plaatsvond en dat dat lot ook nog het winnende bleek. Maar dat is zo onwaarschijnlijk dat ik het in praktische zin 100% kan uitsluiten.
Wil je het over 'de werkelijkheid' hebben, dan moet je die twee betekenissen dus van elkaar onderscheiden en zeker geen hellendvlakredeneringen loslaten op die theoretische onzekerheid.
Wat betreft godsdienstfilosofen als Swinburne: ik sluit me graag aan bij Herman Philipse, die stelt dat theologen uitsluitend wartaal uitslaan.
In het hoorcollege Godsgeloof of Atheïsme.quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 12:47 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Of Herman Philipse dat letterlijk zo heeft gezegd weet ik niet, ik kwam wel een citaat van hem tegen.
Even mezelf quoten:quote:In ieder geval worden door theologen en diepgelovigen de basisregels van logisch denken door hen met voeten getreden. Hun voorliefde voor bijgeloof leidt tot logische redeneringen met onjuiste premisses (beweringen of aannames), zoals:
Bijgeloof:
(bijvoorbeeld) zwarte kat → ongeluk).
Christelijk geloof:
Premisse: God bestaat en heeft zich geopenbaard.
Conclusies: Daarom is bidden zinvol, daarom is Jezus opgestaan, enz.
Vanuit logica: een geldige redenering, maar de kernpremisse (bestaan en openbaring van God) is niet empirisch of rationeel verifieerbaar. Dus: logisch gezien gelijksoortig aan bijgeloof, een redenering gebouwd op onbewijsbare of onjuiste beweringen en aannames.
Kortom, het christelijk geloof (of welk "geloof" dan ook) kan als een georganiseerde vorm van bijgeloof worden gezien, omdat het op onbewijsbare causale aannames berust.
Godsdienstige redeneringen zijn misschien binnen de godsdienst interessant, maar daarbuiten niet. De kans op het bestaan van een god berekenen is net zo zinvol als het humeur van een smurf op dinsdagochtend voorspellen.quote:Op maandag 4 augustus 2025 17:01 schreef Jigzoz het volgende:
Antwoorden op filosofische vragen moeten redeneringen zijn en die redeneringen moeten ergens een basis hebben, anders zijn het slechts speculatieve redeneringen. Zo valt er bijvoorbeeld best te beredeneren waarom eenhoorns niet constant scheel kijken, maar het is een redenering zonder basis in de realiteit, dus is het vrij zinloos om het erover te hebben. Een speculatieve redenering kan alsnog leuk zijn of een interessant gedachte-experiment opleveren, maar om filosofisch te zijn moet er toch echt wel een basis in de realiteit zijn.
Zo kan ik ook via subjectieve kansberekening tot de conclusie komen dat er een kans is van 50% dat het Vliegend Spaghettimonster bestaat. Dat is min of meer hetzelfde als te zeggen dat "het morgen regent (of droog is)."quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 12:56 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
In het hoorcollege Godsgeloof of Atheïsme.
[..]
Even mezelf quoten:
[..]
Godsdienstige redeneringen zijn misschien binnen de godsdienst interessant, maar daarbuiten niet. De kans op het bestaan van een god berekenen is net zo zinvol als het humeur van een smurf op dinsdagochtend voorspellen.
Dat tweede valt in ieder geval nog te controleren.quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 13:02 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Zo kan ik ook via subjectieve kansberekening tot de conclusie komen dat er een kans is van 50% dat het Vliegend Spaghettimonster bestaat. Dat is min of meer hetzelfde als te zeggen dat "het morgen regent (of droog is)."
Bingo.quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 13:08 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat tweede valt in ieder geval nog te controleren.
Tja, wartaal, "openbaringen", horen van stemmen ("stemmetjes in je hoofd") ..... religie is vooral een psychologisch verklaarbaar fenomeen.quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 12:56 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
In het hoorcollege Godsgeloof of Atheïsme.
Wat is liefde? Wat is kennis?quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 20:15 schreef SpecialK het volgende:
wow al die epistels hier.
Filosofie is de liefde voor kennis
Opgelost
Om tot de kern te komen van wat, wat betekend, dan kun je het best even terug gaan naar de aloude oorsprong. Zoals vanouds bedoeld toen het leven nog iets minder wetenschappelijk en minder complex was, misschien zelfs minder filosofisch en wat meer recht door zee.quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 16:00 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Wat is liefde? Wat is kennis?
liefde is rauwe seksquote:Op zaterdag 16 augustus 2025 16:00 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Wat is liefde? Wat is kennis?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |