Je hebt gelijk. Volkomen eens met je aanvulling.quote:Op maandag 4 augustus 2025 17:53 schreef Filosoofert het volgende:
Ik vind je kortom te kort door de bocht
Waarom en "hoe weet je dat dan" zijn imo inderdaad de wetenschappelijke kant van filosofie.
Maar dan vergeet je ethiek, esthetica, zingeving... Allemaal dingen die niet per sé meetbaar zijn maar waar wel over te filosoferen valt.
Ik heb hem zo ooit op een (sort of) tegeltje zien staan:
filosofie draait om het stellen van fundamentele vragen, zoals wat waar is, wat goed of fout is, wat we kunnen weten, wat mooi is en wat het leven betekent. Het gaat niet om losse ideeën, maar om goed doordachte redeneringen die ergens op gebaseerd zijn
Kun je hier een foto van plaatsen? Want ik ken die vragen van Kant, maar die derde is bij Kant zelf heel anders.quote:Op maandag 4 augustus 2025 19:25 schreef Geldprintkabouter het volgende:
In mijn boekenkast staat het boek "Geschiedenis van de filosofie" van Hans Joachim Störig (Spectrum, 2007). Er staat in de inleiding:
"Wat precies filosofie is en wat niet, kan niet op een zuiver theoretische, begripsmatige wijze, met een definitie dus, worden aangegeven, om de eenvoudige reden dat filosofie geen abstract, voor eens en altijd vaststaand begrip is. Het is daarentegen een concept dat historisch is gegroeid en dat zich steeds verder ontwikkelde. In grote lijnen kunnen we stellen dat de filosofie zich bezighoudt met bepaalde, in de loop van de ontwikkeling van de menselijke geest opgekomen vraagstukken en het zoeken naar antwoorden daarop."
Toen de grote Immanuel Kant op hoge leeftijd op zijn levenswerk terugkeek, schreef hij in een brief dat hij antwoord had willen geven op drie vragen:
Wat kunnen we weten?
Wat moeten we doen?
Wat mogen we geloven?
quote:Op maandag 4 augustus 2025 20:41 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Kun je hier een foto van plaatsen? Want ik ken die vragen van Kant, maar die derde is bij Kant zelf heel anders.
Dit, dát is filosofie, ik meen te herinneren dat TS beweerde dat er bewijzen nodig zijn om filosofie te laten bestaan in zn geheel, dat is natuurlijk out of this universe.quote:Op maandag 4 augustus 2025 11:26 schreef Amerauder het volgende:
En het bespreken van die fundamentele aannames, je proberen af te vragen hoe die met elkaar vergeleken en tegen elkaar afgewogen zouden kunnen worden - dat is wat filosofie is.
Nee, het is de essentie ervan. Gewoon maar wat roepen kan per defintie geen filosofie zijn.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 02:55 schreef Mijk het volgende:
Dit, dát is filosofie, ik meen te herinneren dat TS beweerde dat er bewijzen nodig zijn om filosofie te laten bestaan in zn geheel, dat is natuurlijk out of this universe.
Ja ik ben je kwijt hier, wat zeg je hier?quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 04:41 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nee, het is de essentie ervan. Gewoon maar wat roepen kan per defintie geen filosofie zijn.
Eens. Al die onbewezen en ontoetsbare meninkjes van met name sommige religieus georiënteerde "denkers" die dan ook nog eens beweren dat deze met "de waarheid" te maken hebben, zijn een schande voor het menselijk denkvermogen.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 04:41 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nee, het is de essentie ervan. Gewoon maar wat roepen kan per defintie geen filosofie zijn.
Grotendeels mee eens. Wetenschap richt zich op het waarnemen en verklaren van de werkelijkheid. De filosofie stelt echter de fundamentele vragen over de aannames die aan de wetenschap ten grondslag liggen. Vragen zoals "Wat is kennis?", "Wat is waarheid?", "Wat is de aard van de werkelijkheid?" en "Wat is een geldige redenering?" zijn in essentie filosofisch en bepalen hoe wetenschap bedreven wordt.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 08:08 schreef Akathisia het volgende:
"Wetenschap is bijna per definitie filosofisch."
Klopt, maar filosofie is daarmee niet per definitie (en beperkt tot wat) wetenschap (is).
Popper stelde dat wetenschappers actief moeten proberen hun eigen hypotheses te falsifiëren maar in de praktijk zijn wetenschappers vooral gericht op het vinden van bevestiging voor hun hypotheses. Dit komt deels de publicatiebias; positieve resultaten zijn makkelijker te publiceren dan negatieve resultaten. Hoewel falsificatie technisch altijd mogelijk is (een hypothese kan verworpen worden bij tegenbewijs), ligt de focus veelal op het vinden van significante bevestiging (p-waarde <0,05 in kwantitatief onderzoek). Volgens mij is het vrij zeldzaam dat onderzoekers actief (dus met intentie) alternatieve verklaringen zoeken, of hun eigen theorie systematisch proberen te ontkrachten. Ik geloof best dat er pre-onderzoek nagegaan wordt waarom een geopperde hypothese onjuist kan zijn, maar de opzet van onderzoek is sterk gericht op het krijgen van bevestiging. Een onderzoeksvoorstel luidt zelden: "Ik ga onderzoeken waarom mijn hypothese Y niet waar is" - op zijn best is een onderzoeksvraag impliciet de weerlegging van een al bestaande theorie ("Ik onderzoek X, waardoor Z onwaar kan blijken"). Tegenbewijs is daarmee een secundaire consequentie in plaats van het doel.quote:Op maandag 4 augustus 2025 19:25 schreef Geldprintkabouter het volgende:
Op dit moment zijn er verschillende belangrijke uitgangspunten in de wetenschappelijke wereld over wat wetenschap en kennis is. Het kritisch rationalisme van Popper, met de nadruk op falsifieerbaarheid, blijft zeer invloedrijk. Dit betekent dat wetenschappers continu hun theorieën proberen te testen en te weerleggen, in plaats van ze alleen te bevestigen. Er wordt veel waarde gehecht aan het principe van herhaalbaarheid, waarbij de resultaten van een experiment door andere wetenschappers onafhankelijk geverifieerd moeten kunnen worden. Dit draagt bij aan de betrouwbaarheid en geloofwaardigheid van wetenschappelijke kennis.
Ja, en daar is gezien de replicatiecrisis ook wel het één en ander mis mee vanwege een enorme confirmation biasquote:Op dinsdag 5 augustus 2025 09:20 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Popper stelde dat wetenschappers actief moeten proberen hun eigen hypotheses te falsifiëren maar in de praktijk zijn wetenschappers vooral gericht op het vinden van bevestiging voor hun hypotheses. Dit komt deels de publicatiebias; positieve resultaten zijn makkelijker te publiceren dan negatieve resultaten. Hoewel falsificatie technisch altijd mogelijk is (een hypothese kan verworpen worden bij tegenbewijs), ligt de focus veelal op het vinden van significante bevestiging (p-waarde <0,05 in kwantitatief onderzoek).
Klopt helemaal. Wetenschap is op de eerste plaats mensenwerk en waar mensen aan het werk zijn, komt af en toe corruptie om de hoek kijken. Het kan nog veel erger: wetenschappers die hun onderzoeksdata verzinnen bijvoorbeeld. Ook buiten de wetenschap zie je professionals soms op een corrupte wijze hun ding doen: politierechercheurs, accountants, CEO's, politici, etc. etc. De beroepsmethoden zijn zuiver, sommige mennsen die ze hanteren zijn smerig.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 09:20 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Popper stelde dat wetenschappers actief moeten proberen hun eigen hypotheses te falsifiëren maar in de praktijk zijn wetenschappers vooral gericht op het vinden van bevestiging voor hun hypotheses. Dit komt deels de publicatiebias; positieve resultaten zijn makkelijker te publiceren dan negatieve resultaten.
Ik wacht nog steeds op de FOK!kortingquote:Op dinsdag 5 augustus 2025 10:03 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, en daar is gezien de replicatiecrisis ook wel het één en ander mis mee vanwege een enorme confirmation bias
Ik heb er in mijn boek "Goddelijke Patronen" (https://www.spectrumboeke(...)tronen-9789000395071) een heel hoofdstuk aan gewijd![]()
Alhoewel het zeker voorkomt, is het niet per se een kwestie van corrputie, tenzij je de definitie zodanig breed trekt dat ook zelf- of wetenschapsverloochening omwille van kans op funding en prestige er ook onder vallen. Maar goed, de oplossing is niet simpel; er zijn best wel onderzoekers die hun eigen of andermans onderzoek willen falsifiëren, maar naast dat hier vrijwel geen geld voor wordt vrijgemakt, is er ook weinig eer aan te behalen. Het zou wel schelen als negatieve resultaten evenveel waardering en aandacht zouden krijgen. Op zijn minst zou het voorkomen dat er nodeloos onderzoek verricht wordt, en dat het herkent zou worden wanneer er replicatieonderzoek plaatsvindt: dwz een bevestiging van een ontkrachtingquote:Op dinsdag 5 augustus 2025 11:12 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Klopt helemaal. Wetenschap is op de eerste plaats mensenwerk en waar mensen aan het werk zijn, komt af en toe corruptie om de hoek kijken. Het kan nog veel erger: wetenschappers die hun onderzoeksdata verzinnen bijvoorbeeld. Ook buiten de wetenschap zie je professionals soms op een corrupte wijze hun ding doen: politierechercheurs, accountants, CEO's, politici, etc. etc. De beroepsmethoden zijn zuiver, sommige mennsen die ze hanteren zijn smerig.
Ik heb het eens gevraagd aan mijn slimme chatvriend:quote:Op maandag 4 augustus 2025 20:41 schreef Jigzoz het volgende:
Want ik ken die vragen van Kant, maar die derde is bij Kant zelf heel anders.
Het verschil zit inderdaad in de derde vraag: wat mag ik geloven versus wat mag ik hopen? Daar zit verschil in. Het boek is een Duitse vertaling, dus glauben en hoffen. Vreemd.quote:Vraag:
Toen de grote Immanuel Kant op hoge leeftijd op zijn levenswerk terugkeek, schreef hij in een brief dat hij antwoord had willen geven op drie vragen. Welke drie vragen waren dat?
Antwoord:
De Duitse filosoof Immanuel Kant formuleerde de drie vragen die de essentie van zijn filosofie en levenswerk vormden. Later voegde hij daar een vierde vraag aan toe. Hier zijn ze:
Wat kan ik weten? (Behandeld in de Kritiek van de zuivere rede) Deze vraag gaat over de grenzen van de menselijke kennis en wat we met zekerheid kunnen begrijpen. Kant stelde dat onze kennis beperkt is tot de wereld van ervaringen, de zogenaamde fenomenale wereld, en dat we de 'dingen op zichzelf' (de noumenale wereld) niet kunnen kennen.
Wat moet ik doen? (Behandeld in de Kritiek van de praktische rede) Dit is de ethische vraag die draait om moraliteit. Kant beantwoordde dit met het idee van de categorische imperatief, de universele, onvoorwaardelijke morele wet die stelt dat je moet handelen op een manier die je zou willen dat een universele wet wordt.
Wat mag ik hopen? (Behandeld in de Kritiek van het oordeelsvermogen) Deze vraag gaat over religie en het geloof in een God, onsterfelijkheid en het uiteindelijke doel van de mens. Kant verbond hoop aan de eerste twee vragen: als we moreel handelen (wat we moeten doen), mogen we hopen op een rechtvaardige uitkomst.
Wat is de mens? De vierde vraag die Kant later toevoegde, vat de eerste drie samen en omvat de essentie van de menselijke natuur, kennis, moraal en hoop. Deze vraag fungeert als een overkoepelend thema voor al zijn filosofische onderzoekingen.
De meeste mensen hebben überhaupt geen boodschap aan wetenschappelijk denken. Kijk b.v. maar es wat hier op Fok! over klimaatverandering wordt gepost.quote:Op woensdag 6 augustus 2025 07:45 schreef Geldprintkabouter het volgende:
Kernprobleem van de wetenschap in filosofisch opzicht is het volgende:
Omdat de wetenschappelijke methode niet feilloos is, is er ruimte voor bullshit. Overtuigingen zonder bewijs hebben vrij spel en worden gepresenteerd als feiten. Dus ..... wetenschap moet nog beter zijn best doen.
Elders hier heb ik al gewezen op dit Wiki-artikel.quote:Op woensdag 6 augustus 2025 08:42 schreef Haushofer het volgende:
[..]
De meeste mensen hebben überhaupt geen boodschap aan wetenschappelijk denken. Kijk b.v. maar es wat hier op Fok! over klimaatverandering wordt gepost.
Of dit soort FP-parels met titels als "CDA wil Hamasstaat Palestina erkennen":quote:Op woensdag 6 augustus 2025 09:13 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Elders hier heb ik al gewezen op dit Wiki-artikel.
Het centrale punt in Harry G. Frankfurts (Amerikaans filosoof) essay On Bullshit is het onderscheid tussen bullshitten en liegen. Frankfurt stelt dat een leugenaar de waarheid kent, maar deze bewust verdraait. De bullshitter daarentegen is onverschillig over de waarheid. Het gaat de bullshitter er niet om iets waarachtigs of onwaarachtigs te zeggen; zijn enige zorg is dat wat hij zegt past bij zijn doel, zoals het creëren van een bepaalde indruk van zichzelf of het ontlopen van een moeilijke situatie. Frankfurt stelt dat bullshit een grotere bedreiging vormt voor de waarheid dan leugens. Leugens erkennen het bestaan van de waarheid, ook al verzetten ze zich ertegen. Bullshit leidt echter tot een algehele minachting voor de waarheid, waardoor het concept van feitelijke beweringen steeds minder relevant wordt.
Frankfurt verklaart de opkomst van bullshit deels door de moderne cultuur, waarin mensen vaak worden gedwongen zich uit te spreken over onderwerpen waar ze geen kennis van hebben. In plaats van te zwijgen, kiezen ze ervoor om te bullshitten. Dit is met name zichtbaar in domeinen als politiek, reclame en public relations. Trump is de ware meester van het bullshitten.
Daar is kortgeleden een aardig boekje over verschenen: De Waarheidscrisis - Martine Prangen.quote:Op vrijdag 8 augustus 2025 11:17 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Of dit soort FP-parels met titels als "CDA wil Hamasstaat Palestina erkennen":
"https://frontpage.fok.nl/nieuws/884817/1/1/50/cda-wil-hamasstaat-palestina-erkennen.html
Ik zal dat overigens nooit begrijpen, "onverschilligheid jegens de waarheid".
Er zijn teveel users, vooral op F&L, die blijven geloven in hun eigen bullshit en boos worden als je ze erop wijst dat hun uitspraken in strijd zijn met de logica. Er zijn er zelfs die dan dreigen met een ban. Ik heb bijvoorbeeld een uur geleden een DM gekregen van zo'n fantast aka stakker. Dus ja, aanhangers van de waarheid hebben het tegenwoordig niet makkelijk.quote:Op vrijdag 8 augustus 2025 11:17 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Of dit soort FP-parels met titels als "CDA wil Hamasstaat Palestina erkennen":
"https://frontpage.fok.nl/nieuws/884817/1/1/50/cda-wil-hamasstaat-palestina-erkennen.html
Ik zal dat overigens nooit begrijpen, "onverschilligheid jegens de waarheid".
Ja, misschien zijn daar ook bepaalde redenen voor. Goed, verder heb ik een hoge pet op van wetenschap, en ben ik er blij mee, alleen doorzie ik wel dat ze niet alles weten, zie ik ook dat er vaak zaken als wetenschappelijk worden weggezet die door de politiek worden gebracht als wetenschappelijk, iets waaraan je kunt twijfelen, zeker als de subsidie daarvoor uit deze hoek komt. Enzovoorts. Dus m.a.w; het is geen heilige graal, al even niet meer. Einstein zei notabene ditzelfde, over blind trust in authority.quote:Op woensdag 6 augustus 2025 08:42 schreef Haushofer het volgende:
[..]
De meeste mensen hebben überhaupt geen boodschap aan wetenschappelijk denken. Kijk b.v. maar es wat hier op Fok! over klimaatverandering wordt gepost.
In mijn ervaring misbruiken wetenschaps'sceptici' vooral dit soort argumenten. Denk aan Climategate.quote:Op vrijdag 8 augustus 2025 14:27 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ja, misschien zijn daar ook bepaalde redenen voor.
Wat een schijnheilige vertoning is dit weer. "Blij zijn met de wetenschap" en het vervolgens tot op de grond afbranden. Bizarre aantijgingen, verdoezelt met zoete woordjes.quote:Op vrijdag 8 augustus 2025 14:27 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ja, misschien zijn daar ook bepaalde redenen voor. Goed, verder heb ik een hoge pet op van wetenschap, en ben ik er blij mee, alleen doorzie ik wel dat ze niet alles weten, zie ik ook dat er vaak zaken als wetenschappelijk worden weggezet die door de politiek worden gebracht als wetenschappelijk, iets waaraan je kunt twijfelen, zeker als de subsidie daarvoor uit deze hoek komt. Enzovoorts. Dus m.a.w; het is geen heilige graal, al even niet meer. Einstein zei notabene ditzelfde, over blind trust in authority.
Dus ja eens dat wetenschap sterke meerwaarde heeft, maar verre van een heilige graal en verwatert het steeds meer op een slippery slope.
Eens. De vraag Hoe weet je dat dan, laat ik even achterwege.quote:Op maandag 4 augustus 2025 17:01 schreef Jigzoz het volgende:
filosofie is niet gewoon een kwestie van zoveel mogelijk drugs gebruiken en vervolgens je hallucinaties gewicht geven. Filosofie is niet je afvragen of een complottheorie misschien wel waar is. Filosofie is het constante ‘waarom’
Ik heb de aanhalingstekens gezien hoor, maar ik vind wetenschapssceptici altijd wel wonderlijke figuren. Dan denkt er zo eentje dus: jajaja, dat zegt die wetenschap dan wel zo mooi, maar hoe weten zij dat dan? Dus hop, scepticus aan de slag, blijkt die kutwetenschap dat godverdomme al helemaal in hun systeem verwerkt te hebben!quote:Op vrijdag 8 augustus 2025 17:55 schreef Haushofer het volgende:
In mijn ervaring misbruiken wetenschaps'sceptici' vooral dit soort argumenten.
Zijn niet alle wetenschappers wetenschapssceptici? Het lijkt me een normale instelling voor een goede wetenschapper.quote:Op vrijdag 8 augustus 2025 19:36 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik heb de aanhalingstekens gezien hoor, maar ik vind wetenschapssceptici altijd wel wonderlijke figuren. Dan denkt er zo eentje dus: jajaja, dat zegt die wetenschap dan wel zo mooi, maar hoe weten zij dat dan? Dus hop, scepticus aan de slag, blijkt die kutwetenschap dat godverdomme al helemaal in hun systeem verwerkt te hebben!
Toch is dat wetenschapsscepticisme doorgaans niet maar een fase van een paar dagen, dus ergens gaat het toch fout bij het doen van dat 'eigen onderzoek'. Wonderlijk, gezien de hoge eisen die ze zelf stellen aan wetenschap.
Buiten dit, zie je behoorlijk veel mensen die het aannemen zolang t in het straatje past waar zij voorstander van zijn, en dát is nog veel gevaarlijker dan welke wetenschappelijke vervalsing dan ook.quote:Op vrijdag 8 augustus 2025 20:27 schreef ejtleeditnA het volgende:
[..]
Zijn niet alle wetenschappers wetenschapssceptici? Het lijkt me een normale instelling voor een goede wetenschapper.
Dat is mijn punt inderdaad.quote:Op vrijdag 8 augustus 2025 20:27 schreef ejtleeditnA het volgende:
[..]
Zijn niet alle wetenschappers wetenschapssceptici? Het lijkt me een normale instelling voor een goede wetenschapper.
Uiteraard. Uiteindelijk gaat het om de reden achter de scepsis. Bij zelfverklaarde 'sceptici' zijn dat veel vaker emotionele, irrationele of idealistische redenen dan bij wetenschappers. Zie weer Climategate, of Flat Earth, of anti-vaxxers, of creationisten, of crackpots... noem maar op.quote:Op vrijdag 8 augustus 2025 20:27 schreef ejtleeditnA het volgende:
[..]
Wat mij vnl opvalt aan deze opsomming is dat het stuk voor stuk reacties zijn welke iets zeggen over de mores betreffende de wetenschap terwijl de topictitel veronderstelt een discussie over de kern van filosofie te zijn. Dat zegt direkt iets over de misvatting dat deze twee disciplines nagenoeg onlosmakelijk met elkaar verbonden zou zijn al moet ik tegelijkertijd erkennen dat in de liefde voor het willen kennen wetenschap een belangrijke rol kan spelen mits deze op de juiste wijze wordt ingepast en verstaan.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 07:49 schreef Akathisia het volgende:
Voor de grap en wegens luiheid wat posts bijeen geraapt die bovenstaande aanraken:
Ha, leuk. Leg uit, als je wilt.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 08:36 schreef Jappie het volgende:
Dat zegt direkt iets over de misvatting dat deze twee disciplines nagenoeg onlosmakelijk met elkaar verbonden zou zijn
Beide disciplines hebben elkaar niet perse nodig. Filosofie kan prima zonder dat wat wij verstaan onder wetenschap of wat wij als wetenschappelijk bewezen verklaren maar ook wetenschap zou prima op zichzelf kunnen bestaan. Zo heel spannend was dat statement toch niet ?quote:
Ik begrijp wat je ermee zegt, maar het schreeuwt om een onderbouwing. Het staat volgens mij namelijk echt haaks op wat we onder wetenschap en onder filosofie verstaan. Ten eerste omdat wetenschappelijke methodes letterlijk filosofisch onderbouwd zijn, anders heet het simpelweg geen wetenschap. Andersom ligt het misschien iets minder direct, maar filosofie zonder verband met wetenschap...? Heb je misschien een voorbeeld dan?quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 16:16 schreef Jappie het volgende:
[..]
Beide disciplines hebben elkaar niet perse nodig. Filosofie kan prima zonder dat wat wij verstaan onder wetenschap of wat wij als wetenschappelijk bewezen verklaren maar ook wetenschap zou prima op zichzelf kunnen bestaan. Zo heel spannend was dat statement toch niet ?
Pfft noem eens een paar dwarsstraten zegt ie.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 17:37 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik begrijp wat je ermee zegt, maar het schreeuwt om een onderbouwing. Het staat volgens mij namelijk echt haaks op wat we onder wetenschap en onder filosofie verstaan. Ten eerste omdat wetenschappelijke methodes letterlijk filosofisch onderbouwd zijn, anders heet het simpelweg geen wetenschap. Andersom ligt het misschien iets minder direct, maar filosofie zonder verband met wetenschap...? Heb je misschien een voorbeeld dan?
Je zegt dat wetenschap en filosofie los van elkaar kunnen bestaan omdat sommige filosofische domeinen, zoals ethiek en metafysica, niet wetenschappelijk te verklaren zouden zijn. Ja toch? Maar ethiek is juist wél verbonden met wetenschap: empirische psychologie, sociologie, neurowetenschappen en economie leveren kennis over menselijk gedrag, morele intuïties en hun consequenties. Dat maakt ethiek geen empirische discipline, maar wel een die wetenschappelijke input nodig heeft om relevant te blijven. Een ander voorbeeld van je: metafysica, dat is in de moderne wetenschapsfilosofie ook niet losgezongen: natuurkunde en kosmologie formuleren expliciete metafysische aannames over ruimte, tijd, causaliteit en wat ‘bestaan’ betekent.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 18:45 schreef Jappie het volgende:
[..]
Pfft noem eens een paar dwarsstraten zegt ie.
Hoe ga je ethiek of esthetiek wetenschappelij verklaren bijv. Waar komt dit vandaan indien er niet ergens een innerlijke stemvork zit langs welke die gemeten wordt ? Hoe verklaar je de verschillen in deze waarden van mens tot mens ? Hebben we daar bewijs voor ? Waar zit die stemvork en hoe werkt dat dan ?
Metafysica..ook een onderdeel van de filosofie.....ik kan mij vergissen maar voor zover mij bekend moeten de meeste wetenschapsaanhangers niets hebben van de metafysische realiteit.
Laat ik iets dichter bij jou in je straatje komen dan ...ontologie aka zijnsleer....in de filosofie is dit een onderdeel van de metafysica welke het wezen achter de zintuigelijk waargenomen realiteit onderzoekt. Ontologie houdt zich dan met name bezig met beschrijven en onderzoeken van alle entiteiten binnen dat "zijn" akkoord ?
De eerste vraag die je daarbij dient af te vragen welke dingen nu echt bestaansrecht hebben als entiteit; wat is nou dat bestaansrecht binnen een metafysische omgeving ? Door de aard van het deelgebied waarin je zit te ploeteren moeten automatisch veel meer entiteiten worden meegenomen dan uitsluitend fysieke. Wetenschap brengt de fysieke delen in kaart..daar heeft het haar rechtmatige plaats. Natuurlijk kun je dan ook nog zeggen dat pseudowetenschappen zoals psychologie een wetenschappelijk vakgebied zijn maar dan kom je direkt binnen het straatje van hoe eea te bewijzen en lastiger nog waarom werkt een bepaalde therapie voor de ene patient wel en voor de andere niet ? En laten we wel zijn..is het bij de meeste wetenschaps aanhangers niet zo dat zij psychische facetten van de mens denken op te kunnen lossen middels wat biochemische of voor mijn part energetische correcties binnend e hersenen ?
Let wel...ik zeg hier wetenschapsaanhangers en dus niet serieuze wetenschappers...die laatste groep geneert zich nl niet of nauwelijks om onderzoek te doen naar vage gebieden zoals sociologie. Maar belangrijker onthoud zich in grote mate van het doen van grote uitspraken over zaken welke niet bewezen zijn!
Terug naar de ontologie maar nu andersom bezien:
Ontologie binnen de wetenschap legt min of meer het fundament waartegen men een specifiek probleem of kenobject wil onderzoeken, zodra de wetenschap zich toelegt op onderzoek binnen dit specifieke gebied blijkt dit opeens in tegenspraak met de wijsbegeerte aka filosofie doordat deze laatste het complete plaatje van alle vakgebieden en de onderlinge samenhang wil bestrijken. Hier staat wetenschap dus op zichzelf maar kunnen de eventuele uitkomsten van het geheel tesamen met alle andere deelgebieden binnen de filosofie een filosofische idee of richting duiden.
Uiteraard zitten er delen in beide vakgebieden zoals logica of het verlangen te willen weten en wordt er vanuit gegaan dat een wetenschapper zich conformeert aan bepaalde ethische uitgangspunten maar dat is wat mij betreft eerlijk gezegd inherent aan het mens zijn en niet voorbehouden aan eender van beide vakgebieden.
Als je de correlatie tussen wetenschap en filosofie al zou willen omschrijven dan zou wetenschap een sub onderdeel van de filosofie zijn waarmee het meetbare in kaart wordt gebracht maar ik neem aan dat je in dat geval toch liever de huidige status aparte zou willen hebben ?
Laat ik met je laatste alinea beginnen...ik denk nl dat ik het daar in basis mee eens kan zijn........quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 19:00 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Je zegt dat wetenschap en filosofie los van elkaar kunnen bestaan omdat sommige filosofische domeinen, zoals ethiek en metafysica, niet wetenschappelijk te verklaren zouden zijn. Ja toch? Maar ethiek is juist wél verbonden met wetenschap: empirische psychologie, sociologie, neurowetenschappen en economie leveren kennis over menselijk gedrag, morele intuïties en hun consequenties. Dat maakt ethiek geen empirische discipline, maar wel een die wetenschappelijke input nodig heeft om relevant te blijven. Een ander voorbeeld van je: metafysica, dat is in de moderne wetenschapsfilosofie ook niet losgezongen: natuurkunde en kosmologie formuleren expliciete metafysische aannames over ruimte, tijd, causaliteit en wat ‘bestaan’ betekent.
Dat je psychologie een pseudowetenschap noemt, is overigens niet houdbaar: psychologie gebruikt wetenschappelijke methodes zoals gecontroleerde experimenten, statistiek en replicatie, net als andere empirische vakken. Dat sommige therapieën niet altijd werken, zegt iets over de complexiteit van het onderwerp, niet over de wetenschappelijkheid van het veld.
Je kunt dus in de praktijk wel zonder direct contact tussen wetenschap en filosofie, maar conceptueel niet: wetenschappelijke methodes zijn filosofisch onderbouwd en filosofie die wetenschappelijke kennis negeert, verliest aan kwaliteit en houdt uiteindelijk op filosofie te zijn.
Tof.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 19:33 schreef Jappie het volgende:
[..]
Laat ik met je laatste alinea beginnen...ik denk nl dat ik het daar in basis mee eens kan zijn........
Ik zie wel nog een principiële vraag bij jouw scheiding tussen ‘binnen’ en ‘buiten’ ruimte-tijd. We weten immers niet of het zinvol is om te spreken over iets ‘buiten’ ruimte-tijd op een manier die meer is dan speculatie. Zodra we iets erover kunnen zeggen of meten, komt het in de wetenschap terecht. Zolang dat niet kan, zou je het filosofie kunnen noemen, maar dan vraag ik me af wat die filosofie dan nog onderscheidt van pure speculatie.quote:... ware het niet dat wetenschappelijke input, hoe uitgebreid ook, zich vnl bezig houdt met het mappen van het "zichtbare" ...zelfs in die gebieden die je in je eerste alinea metafysisch noemt. Het uitgangspunt blijft fysisch blijkens ook een paar van je genoemde uitgangspunten te weten ruimte en tijd. Dat we zelfs binnen de beperking van het beschrijven wat binnen die ruimtetijd te zien is gebruik moeten maken van theorie en berekeningen is veelzeggend en ikzelf versta onder metafysica een wat groter gebied te weten datgene wat buiten ruimtetijd valt.
Je kunt je afvragen of emotionele en psychologische fenomen zich binnen of buiten ruimtetijd bevinden maar ik begrijp en kan leven met het idee deze erbinnen te laten vallen. Tot slot heb je het in diezelfde eerste alinea over wetenschapsfilosofie wat een specifieke filosofie voor een specifiek vakgebied is. Geenzins gelijk te stellen met Filosofie zelf.
Dank, dat waardeer ik.quote:Ik zelf noem en ervaar psychologie overigens niet als pseudowetenschap ik persoonlijk vind het juist een van de mooiste gebieden om te onderzoeken; ik sprak daar uit mond van wat hier toch veelvuldig door wetenschapasaanhangers wordt aangedragen als de wijze waarop hier door serieuze wetenschappers naar wordt gekeken! Dat dat volkomen lariekoek is kan ik mij prima in vinden.
Anyway..evenzogoed bedankt voor je reacties, deze wijze van communiceren wordt hopelijk alras weer de norm alhier op het mooie subforum filosofie & levensbeschouwing.
Eens wel , maar definieer dan kennis... want die kun je ook in gradaties zien. Filosofie gaat ook over wijsheid, en daar is weinig wetenschappelijks aan, het is niet meetbaar als zodanig.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 20:15 schreef SpecialK het volgende:
wow al die epistels hier.
Filosofie is de liefde voor kennis
Opgelost
Ik denk dat wijsheid juist als wetenschappelijk gezien kan worden, het juiste doen is immers gelijk aan naar links sturen als de bocht naar links gaat en daar is geen kennis voor nodig. Zien en doen.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 20:27 schreef Mijk het volgende:
[..]
Eens wel , maar definieer dan kennis... want die kun je ook in gradaties zien. Filosofie gaat ook over wijsheid, en daar is weinig wetenschappelijks aan, het is niet meetbaar als zodanig.
Knowledge != Wisdom.
Dat is een korte samenvatting van wijsheid.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 22:59 schreef Akathisia het volgende:
Wijsheid is weten dat je niets weet, dus filosofie is het liefhebben van het niet (zeker) (kunnen) weten. De wetenschap zoekt naar dat weten (kennis en feiten), maar goed wetenschap opereert naar mijn idee immer vanuit nietwetenschap; vanuit diezelfde twijfel (alle kennis en feiten onder voorbehoud op een schaal van waarschijnlijkheid), ómdat ze wijsheid (meer) lief heeft, (dan die feiten). Zonder die liefde worden wetenschappers bevattelijk voor dogmatisme en absolutisme.
Mja, hoe ging de quote nou?quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 23:20 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Ik denk dat wijsheid juist als wetenschappelijk gezien kan worden, het juiste doen is immers gelijk aan naar links sturen als de bocht naar links gaat en daar is geen kennis voor nodig. Zien en doen.
Ik zou eerder stellen dat kennis juist wijsheid in de weg kan staan, de overtuigingen, misinformatie dat voor waar aangenomen is enzoverder.
Ons hele ego is een structuur van kennis, van nationaliteit tot traditie tot geloof tot politiek en zodoende dus ook een prachtig lont voor het kruitvat omdat meningen en vooral ook eigen/groep/nationale belangen nogal eens verschillen en mensen tegenover elkaar staan.
Onbewijsbaar maar ook vanzelfsprekend.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 23:22 schreef Mijk het volgende:
Ik weet niet of je wijsheid tot wetenschap kunt rekenen, het is grotendeels onbewijsbaar , dus ja...
Dat moet het wel worden, want anders niet bewijsbaar, en dus niet wetenschappelijk en dus fake, als ik sommigen mag begrijpen hier that is.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 23:42 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Onbewijsbaar maar ook vanzelfsprekend.
Natuurlijk ligt wijsheid niet in de winkel voor ¤12 want het levende is geen concept.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |