Meer dus bij de NOS.quote:Deense dierentuin vraagt kleine huisdieren als voedsel voor roofdieren
De Deense Aalborg Zoo roept op kleine huisdieren te doneren als voer voor roofdieren. Onder meer kippen, konijnen en cavia's maken deel uit van het dieet van de roofdieren, aldus het dierenpark in Noord-Denemarken op zijn Facebook-account.
"In dierentuinen hebben we de verantwoordelijkheid om de natuurlijke voedselketen van de dieren na te bootsen, vanwege dierenwelzijn en uit professionele integriteit."
De dieren moeten wel gezond zijn. Zij worden vervolgens "op humane wijze gedood door opgeleid personeel en vervolgens gebruikt als voer", schrijft de dierentuin. Aalborg Zoo meent dat op deze manier niets verloren gaat en gezorgd wordt voor "het natuurlijk gedrag, voeding en welzijn van de roofdieren".
Dat kan niet echt waar zijn toch?quote:Op maandag 4 augustus 2025 16:10 schreef maily het volgende:
Ik hoor net op het nieuws dat de huisdieren een spuitje krijgen.
Dat is ook niet zo gezond voor de roofdieren denk ik ....
Ik heb een screenshot van de website gemaakt; door google vertaald naar het Nederlands.quote:
Maar 'geëuthanaseerd' hoeft natuurlijk niet per se een 'spuitje' te zijn. Varkens laten ze bijvoorbeeld stikken in C02, weet ik. Koeien krijgen een pen door hun kop en daarna wordt de halsslagader doorgesneden. Dieren chemisch vergiftigen en daarna voeren aan andere dieren lijkt me toch een vrij korte weg naar een lege roofdierafdeling.quote:Op maandag 4 augustus 2025 16:16 schreef maily het volgende:
[..]
Ik heb een screenshot van de website gemaakt; door google vertaald naar het Nederlands.
[ afbeelding ]
Daar staat dat de dieren geëuthanaseerd worden.
Dat lijkt me niet met een kogel?
Ik ga nog even verder zoeken.
quote:Een andere Facebook-gebruiker vertelde over haar positieve ervaring met het doneren van haar paard. "Het verliep heel rustig en kalm. Het was een geweldige ervaring voor zowel het paard als mijzelf. Het personeel was heel vriendelijk en zorgde op een uitstekende manier voor alles. We zijn dankbaar voor de donatie."
Zouden mensen boos worden als je je hangbuikzwijntje doneert aan de leeuwenkooi?quote:Op maandag 4 augustus 2025 16:28 schreef Marsenal het volgende:
[ afbeelding ]
Deze lijkt me prima werken.
Een lelijke bulldog is meer Pet en minder Food dan een golden retriever? Deze maker snapt er niks van.quote:Op maandag 4 augustus 2025 16:28 schreef Marsenal het volgende:
[ afbeelding ]
Deze lijkt me prima werken.
Oh shit. Nou als het goed verdient pakken ze ook wel gewoon huiskatten van straat.quote:Op maandag 4 augustus 2025 16:31 schreef maily het volgende:
Ik voorzie een verdienmodel voor daklozen die straatkatten en -honden gaan doneren.
MeNsEn HoUdT uW hOnDeN eN kAtTeN bInNeN !!!quote:Op maandag 4 augustus 2025 16:31 schreef Evangelion het volgende:
[..]
Oh shit. Nou als het goed verdient pakken ze ook wel gewoon huiskatten van straat.
Heb je wel eens golden retriever geproeft? Fakking lekker. Maak er graag gezouten rookvlees van.quote:Op maandag 4 augustus 2025 16:30 schreef Evangelion het volgende:
[..]
Een lelijke bulldog is meer Pet en minder Food dan een golden retriever? Deze maker snapt er niks van.
Met de buik opengereten misschien wel.quote:Op maandag 4 augustus 2025 16:30 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Zouden mensen boos worden als je je hangbuikzwijntje doneert aan de leeuwenkooi?
Waarnemingsvermogen? Dus je mag geen dieren eten die ogen hebben?quote:Op maandag 4 augustus 2025 16:37 schreef Mikeytt het volgende:
Waar ligt de grens? Mijn inziens waarnemingsvermogen.
Als het dier waarnemingsvermogen lijkt te hebben, dan is het onnodig lijden.
Dieren die voelen, zien, ruiken etc. Simpelweg een dier dat het vermogen heeft met de zintuigen indrukken uit de omgeving bewust te verwerken.quote:Op maandag 4 augustus 2025 16:38 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Waarnemingsvermogen? Dus je mag geen dieren eten die ogen hebben?
Dat snijdt hout. Het lijkt me een goed hanteerbare grens.quote:Op maandag 4 augustus 2025 16:47 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Dieren die voelen, zien, ruiken etc. Simpelweg een dier dat het vermogen heeft met de zintuigen indrukken uit de omgeving bewust te verwerken.
Ik heb bijvoorbeeld geen probleem met het eten van oesters daar die geen centraal zenuwstelsel hebben en zover we weten geen waarnemingsvermogen hebben.
Een varken kan waarnemen, dus dan is het mijn inziens onnodig lijden.
Als het achter gesloten deuren met duizenden soortgenoten in een enorme hal staat terwijl het volgestopt wordt met krachtvoer totdat het rijp is voor de slacht: consumptiedierquote:Op maandag 4 augustus 2025 17:04 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat snijdt hout. Het lijkt me een goed hanteerbare grens.
Ik denk dat mijn vraag verkeerd geformuleerd was. Ik maak 'm een heel klein beetje anders: waar ligt binnen de brede opinie de grens tussen consumptiedier en gewaardeerd dier?
Dat denk ik niet. Stel dat we in Nederland hondenhouderijen zouden beginnen. Gewoon voor de vleesexport naar landen die geen probleem hebben met hondenvlees. Zou dat goed vallen?quote:Op maandag 4 augustus 2025 18:05 schreef Farenji het volgende:
[..]
Als het achter gesloten deuren met duizenden soortgenoten in een enorme hal staat terwijl het volgestopt wordt met krachtvoer totdat het rijp is voor de slacht: consumptiedier
Als het in je huis rondloopt met een roze pakje aan en je het stukjes zalm voert terwijl je over het bolletje aait: gewaardeerd dier.
Dit staat verder redelijk los van diersoort.
Als we er maar niets van hoeven te zien (net als bij de koeienslachterijen) en er genoeg geld verdiend wordt, zullen er genoeg mensen hier achter staan.quote:Op maandag 4 augustus 2025 18:20 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat denk ik niet. Stel dat we in Nederland hondenhouderijen zouden beginnen. Gewoon voor de vleesexport naar landen die geen probleem hebben met hondenvlees. Zou dat goed vallen?
Welnee, dat kan hier nooit. En terecht.quote:Op maandag 4 augustus 2025 18:20 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat denk ik niet. Stel dat we in Nederland hondenhouderijen zouden beginnen. Gewoon voor de vleesexport naar landen die geen probleem hebben met hondenvlees. Zou dat goed vallen?
Waarom kunnen honden niet, maar koeien, varkens, schapen, geiten, kippen etc wel?quote:Op maandag 4 augustus 2025 19:01 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Welnee, dat kan hier nooit. En terecht.
Ik vind omdat honden huisdieren zijn en de andere dieren boerderijdieren. Nee, dat is flauwquote:Op maandag 4 augustus 2025 20:00 schreef Farenji het volgende:
[..]
Waarom kunnen honden niet, maar koeien, varkens, schapen, geiten, kippen etc wel?
De mens heeft de hond zo afgericht en gefokt dat het een vriendelijk huisdier is geworden. En tegelijkertijd heeft de mens voedseldieren zo doorgefokt zodat ze maximaal rendement opbrengen. Veel vlees, enorme uiers, maximale nestgrootte.quote:Op maandag 4 augustus 2025 20:04 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik vind omdat honden huisdieren zijn en de andere dieren boerderijdieren. Nee, dat is flauw![]()
De mens waardeert de hond zo enorm. Daarom denk ik.
Interessante, ik neem aan dat je hier reageert op de TT.quote:
Dat eerste.quote:Op woensdag 6 augustus 2025 13:40 schreef Mijk het volgende:
[..]
Interessante, ik neem aan dat je hier reageert op de TT.
Maar bedoel je;
"Nooit mag een dier geen voedsel zijn" (dubbele ontkenning, dus mag een dier altijd voedsel zijn)
of
"Een dier mag nooit voedsel zijn"?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |