abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218271976
quote:
En voor nóg een festival valt het doek: "Het is te complex om nog te organiseren"

Na twaalf jaar trekken de organisatoren van Georgies Wundergarten de stekker eruit. Het festival heeft gisteren het laatste feestje bij Ruigoord gevierd. Bezoekers noemen het 'superzonde' dat juist dit festival ermee stopt, maar de organisatoren zien dat de risico's te groot worden om door te gaan. Eerder viel ook al het doek voor het festival Mystic Garden in Amsterdam.

Organisator Coen Gulcher liep gisteren rond met een dubbel gevoel, zo vertelt hij. "Het is jammer dat we moeten stoppen, maar ik kijk ook terug op twaalf hele mooie jaren." Al die jaren terug konden ze nog samen met allerlei creatieve ideeën komen, gaandeweg een vergunning aanvragen en al hun ideeën uitvoeren, zegt Gulcher. Dat ze jong en onervaren waren, maakte niet uit. "Nu hebben we meer ervaring, maar het kost ons meer moeite om iets te organiseren dan toen."

Quitte spelen
De organisator zegt dat ze op dit moment op zijn best quitte spelen qua inkomsten en uitgaven als ze uitverkopen. "Dat is ongezond, met alle inspanning en alle risico's." Het festival wilde daarom eigenlijk uitbreiden, zodat ze meer kaarten konden verkopen. Maar dat plan werd uiteindelijk niet goedgekeurd door de gemeente.

Ook Mystic Garden is uit Amsterdam vertrokken. Zij gaan naar Zeewolde, omdat ze in Amsterdam niet kunnen uitbreiden en de gemeente ze geen zekerheid kan bieden op een plekje op de agenda voor meerdere jaren. De Evenementen Vereniging Amsterdam (EVA) is ervan overtuigd dat er meer festivals uit de stad gaan trekken, of helemaal stoppen zoals Georgies.

Tim Vermeulen, bestuurslid bij de EVA: "Festivals moeten steeds meer voldoen aan regelgeving en daardoor stijgen de kosten ook. Het is tegenwoordig echt lastig om uit de kosten te komen."

Nieuw beleid
In 2027 gaat er een nieuw evenementenbeleid gelden, maar dat moet nog langs de gemeenteraad. De belangrijkste punten zijn dat festivals op inhoud kunnen worden getoetst als er schaarste aan locaties is. Ze kunnen maximaal drie jaar een vergunning krijgen voor een vaste locatie, maar dat kan ook één jaar zijn. Het beleid zou er op zijn gericht om nieuwe evenementen een eerlijkere kans te geven.

"Drie jaar is een begin", zegt Vermeulen, en hij ziet het belang van de nieuwe festivals in. Maar volgens hem is drie jaar ook voor een nieuw festival te weinig om rendabel uit te komen. "Na twee jaar begin je misschien net zwarte cijfers te schrijven, maar de eerste 3 jaar kom je gewoon niet uit de kosten."

Vermeulen hoopt dat de gemeente de plannen nog gaat bijstellen. Voor Georgies Wundergarten is het dan te laat. "We gaan ons focussen op twee andere festivals buiten Amsterdam", zegt Gulcher. "Wie weet komen we in de toekomst wel met iets nieuws."
Festivals, nooit mijn ding geweest. Heb liever een goede club maar die heb je in Nederland ook niet tot nauwelijks. Blender en Now & Wow (Coolhaven) waren de laatste goede clubs die we hadden.
  zondag 20 juli 2025 @ 20:37:14 #2
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_218272061
Het hele laagdrempelige van festivals is er door allerlei redenen ook vanaf. Enorm duur ook.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_218272184
quote:
0s.gif Op zondag 20 juli 2025 20:37 schreef inslagenreuring het volgende:
Het hele laagdrempelige van festivals is er door allerlei redenen ook vanaf. Enorm duur ook.
Soms kunnen mensen nog spaarpotje maken om toch te kunnen feesten?
  zondag 20 juli 2025 @ 21:17:13 #4
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_218272420
quote:
Het is iets geworden voor de zogenaamde bovenlaag, tenzij je er lang voor spaart.
pi_218273361
quote:
0s.gif Op zondag 20 juli 2025 21:17 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Het is iets geworden voor de zogenaamde bovenlaag, tenzij je er lang voor spaart.
Precies. Genoeg die ipv op vakantie gaan naar een festival gaan
pi_218273377
quote:
0s.gif Op zondag 20 juli 2025 20:53 schreef marretak het volgende:

[..]
Dat zou niet nodig moeten zijn.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_218274364
Nooit van gehoord. Missen we dus weinig aan.
U MAD?
pi_218274860
Festivals, drugs en zuipfeestjes voor velen, woopdi-fuckin-doo.
pi_218277238
quote:
Valt echt reuze mee. 200-300 euro voor een heel weekend. En dan nog 400 euro eten en drank als je uitpakt.
  maandag 21 juli 2025 @ 14:38:47 #10
168739 Red_85
'echt wel'
pi_218277253
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 14:36 schreef kurk_droog het volgende:

[..]
Valt echt reuze mee. 200-300 euro voor een heel weekend. En dan nog 400 euro eten en drank als je uitpakt.
Weekendje weg, keertje goed shoppen of een festival.
Mja.

Overigens: Ruigoord :')
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  Forum Admin maandag 21 juli 2025 @ 14:52:03 #11
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_218277347
quote:

[..]
8)7
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_218277407
quote:

[..]
Sneu mannetje dat je bent.
pi_218277421
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 14:38 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Weekendje weg, keertje goed shoppen of een festival.
Mja.

Overigens: Ruigoord :')
Ruigoord is juist Tof, goede feestjes gehad :)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  maandag 21 juli 2025 @ 15:06:02 #14
112068 MMaRsu
I need some paprika
pi_218277513
quote:

[..]
Tering hey
welcome to my submarine lair. It's long, hard and full of seamen!
pi_218277597
quote:
In 2027 gaat er een nieuw evenementenbeleid gelden, maar dat moet nog langs de gemeenteraad. De belangrijkste punten zijn dat festivals op inhoud kunnen worden getoetst als er schaarste aan locaties is. Ze kunnen maximaal drie jaar een vergunning krijgen voor een vaste locatie, maar dat kan ook één jaar zijn. Het beleid zou er op zijn gericht om nieuwe evenementen een eerlijkere kans te geven.

"Drie jaar is een begin", zegt Vermeulen, en hij ziet het belang van de nieuwe festivals in. Maar volgens hem is drie jaar ook voor een nieuw festival te weinig om rendabel uit te komen. "Na twee jaar begin je misschien net zwarte cijfers te schrijven, maar de eerste 3 jaar kom je gewoon niet uit de kosten."
Dit klinkt ook weer als een gemeente die vol goede bedoelingen een lokale sector door te weinig kennis van zaken de nek omdraait. Iemand zou zo'n wethouder die over het beleid gaat toch moeten kunnen vertellen dat een vergunning voor maar 1 jaar niet heel aanlokkelijk is als een evenement (mede door het eigen beleid om organisatoren duizend-en-een regeltjes op te leggen) pas na meerdere edities uit de kosten kan komen.
pi_218277668
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 15:14 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Dit klinkt ook weer als een gemeente die vol goede bedoelingen een lokale sector door te weinig kennis van zaken de nek omdraait. Iemand zou zo'n wethouder die over het beleid gaat toch moeten kunnen vertellen dat een vergunning voor maar 1 jaar niet heel aanlokkelijk is als een evenement (mede door het eigen beleid om organisatoren duizend-en-een regeltjes op te leggen) pas na meerdere edities uit de kosten kan komen.
Ik volg de Amsterdamse politiek redelijk op de voet, en het is af en toe Cringe om te zien hoe bestuurders handelen, vrij serieuze zaken worden behandeld door mensen die letterlijk niet eens het niveau hebben om een lagere school in goede banen te leiden. Was toen ook dat ze vergaderden over dat busjes niet meer in binnenstad mochten komen, en dat 1 iemand suggereerde: Ja dan komen ze toch maar gewoon op de fiets?

Of een andere, toen hier de bestaande ondergrondse bakken werden vervangen, was de klep een stuk kleiner waardoor we veel vaker verstopte bakken hebben, wat bleek, het idee is dat als de opening van de bak kleiner is, men ook minder afval inlevert. En zo kan ik er nog tientallen vertellen.
  maandag 21 juli 2025 @ 15:26:40 #17
28033 Pek
je moet wat
pi_218277710
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 14:57 schreef raptorix het volgende:

[..]
Daar lopen de vrouwen nog met plukken shag onder hun armen. :{w
The difference between the three Abrahamic religions:
- Christianity mumbling to the ceiling,
- Judaism mumbling to the wall,
- Islam mumbling to the floor.
pi_218277729
quote:
10s.gif Op maandag 21 juli 2025 15:26 schreef Pek het volgende:

[..]
Daar lopen de vrouwen nog met plukken shag onder hun armen. :{w
Sfeerimpressie:
  maandag 21 juli 2025 @ 15:46:16 #19
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_218277905
quote:

[..]
400 euro aan drank en eten :') Ben je niet goed ofzo?
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  maandag 21 juli 2025 @ 15:55:53 #20
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_218277981
quote:
16s.gif Op maandag 21 juli 2025 15:46 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Met >10 euro voor een basic hamburger en 8 euro per biertje zit je daar zo aan in een weekend.

Voor mijn gevoel is er de laatste jaren een wildgroei aan "festivals" (wat vroeger een buurtfeest was noemt men tegenwoordig ook al snel een festival) dus zo erg lijkt me dit niet.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_218278059
quote:
16s.gif Op zondag 20 juli 2025 20:19 schreef Alpha0 het volgende:
De belangrijkste punten zijn dat festivals op inhoud kunnen worden getoetst
Oh boy.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Hey, my girl, why don't you just let it flow?
pi_218278101
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 16:05 schreef nostra het volgende:

[..]
Oh boy.
Mooi toch, weer wat werkverschaffing voor ambtenaren. Richtlijnen opstellen, de inhoud van aangevraagde festivals vergelijken, met elkaar overleggen, knopen (langzaam) doorhakken. Prachtige mogelijkheden voor nog veel meer papierwerk!
pi_218278156
quote:
10s.gif Op maandag 21 juli 2025 16:10 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Mooi toch, weer wat werkverschaffing voor ambtenaren. Richtlijnen opstellen, de inhoud van aangevraagde festivals vergelijken, met elkaar overleggen, knopen (langzaam) doorhakken. Prachtige mogelijkheden voor nog veel meer papierwerk!
En dat door een stel vijftigers, die nog teren op Woodstock, "toen was er geen drugs", "al die keiharde herrie, wat voegt dat nou toe?" en Diversiteit uiteraard.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
pi_218279252
quote:
6s.gif Op maandag 21 juli 2025 16:17 schreef nostra het volgende:

[..]
En dat door een stel vijftigers, die nog teren op Woodstock, "toen was er geen drugs", "al die keiharde herrie, wat voegt dat nou toe?" en Diversiteit uiteraard.
Tegenwoordig is Diversiteit een 100% eis in Amsterdam als je een subsidieaanvraag doet, en nee alleen mooie woorden doen ze niet aan, je moet aantonen dat je het al doet.
  maandag 21 juli 2025 @ 18:45:31 #25
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_218279277
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 18:43 schreef raptorix het volgende:

[..]
Tegenwoordig is Diversiteit een 100% eis in Amsterdam als je een subsidieaanvraag doet, en nee alleen mooie woorden doen ze niet aan, je moet aantonen dat je het al doet.
Voldoet Sensation White?
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_218279279
quote:
16s.gif Op maandag 21 juli 2025 18:45 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Voldoet Sensation White?
Ja wel nadat ze ook een Sensation Black er bij deden.
  maandag 21 juli 2025 @ 18:46:10 #27
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_218279281
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 18:45 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ja wel nadat ze ook een Sensation Black er bij deden.
^O^
pi_218279324
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 18:43 schreef raptorix het volgende:

[..]
Dus alleen kneiterlinkse festivals zijn nog toegestaan?
pi_218279361
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 18:50 schreef ReplaR het volgende:

[..]
Daar zal het wel op neerkomen ja.
pi_218279575
quote:
16s.gif Op maandag 21 juli 2025 18:45 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Voldoet Sensation White?
Dat is/was een herdenking voor Miles omdat hij zijn Porsche tegen een boom parkeerde, wittere rijke famile kan je niet hebben.
pi_218279643
quote:
1s.gif Op maandag 21 juli 2025 09:18 schreef Cockwhale het volgende:
Festivals, drugs en zuipfeestjes voor velen, woopdi-fuckin-doo.
Toch een uitlaatklep voor velen. Op sommige festivals waar voornamelijk XTC wordt gebruikt is menig mens vriendelijker dan de kroeg waar dronken mensen vervelend worden.

Maar dat is mijn ervaring.
  maandag 21 juli 2025 @ 20:42:52 #32
13456 AchJa
Shut up!!!
  maandag 21 juli 2025 @ 21:34:21 #33
168739 Red_85
'echt wel'
pi_218280805
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 15:14 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
'We willen het niet, maar dat zeggen we niet. In plaats daarvan maken we voorwaarden die totaal onhaalbaar zijn.'
1947-2016
  maandag 21 juli 2025 @ 21:36:05 #34
168739 Red_85
'echt wel'
pi_218280816
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 18:50 schreef ReplaR het volgende:

[..]
Kwakoe enzo.
Weet alleen niet zo wat daar divers aan is als er in de leiding 'geen witte personen' mogen zitten.
1947-2016
pi_218280896
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 14:57 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ruigoord, soort vrijstaat voor alternatieve geesten. Jij komt dacht ik uit de Zaanstreek. Daar bestaat zoiets nog in de vorm van De Groote Weiver. Misschien bekend.

https://degrooteweiver.nl/

Zij hebben een prachtig uitgebreid terrein wat voorheen kantoren bevatte van PWN.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_218281077
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 21:42 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Ruigoord, soort vrijstaat voor alternatieve geesten. Jij komt dacht ik uit de Zaanstreek. Daar bestaat zoiets nog in de vorm van De Groote Weiver. Misschien bekend.

https://degrooteweiver.nl/

Zij hebben een prachtig uitgebreid terrein wat voorheen kantoren bevatte van PWN.
Ik kende de naam wel, het concept niet zo goed, maar ik ben inmiddels alweer sinds 1996 weg uit de Zaanstreek, ik kom ook uit het Kalf dus dan kom je wat minder snel in Krommenie, verste wat ik kwam was de Showboat denk ik ;)
pi_218290172
quote:
16s.gif Op maandag 21 juli 2025 15:46 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Drink je niet door dan joh fuckin pussy. Gewoon zuipen.
  dinsdag 22 juli 2025 @ 18:21:10 #38
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_218290219
quote:
0s.gif Op zondag 20 juli 2025 20:53 schreef marretak het volgende:

[..]
Maar dan kunnen ze dus misschien 1, hoogstens 2 festivals in een jaar bezoeken, terwijl dat vroeger best een half dozijn kon zijn voor de enthousiastelingen.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  dinsdag 22 juli 2025 @ 18:23:36 #39
403820 Aberkullie
Sicker than your average.
pi_218290244
¤400 maar dan sta je wel in je (eigen) tentje :')

Als ik het me goed herinner was Solar zo’n 10 jaar geleden iets van ¤75 voor het hele weekend maar goed die artiesten zullen nu ook wel de hoofdprijs vragen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')