Correctquote:Op dinsdag 29 juli 2025 01:43 schreef Eagles89 het volgende:
[..]
Ze zijn gewoon in oorlog, er worden nog iedere dag militairen die in dienstplicht zijn nota bene, doodgeschoten door Hamas strijders daar. Moest je de VS eens gaan horen als de EU tegen de VS zou dicteren wanneer ze met de oorlogen in Irak en Afghanistan moesten stoppen. En die oorlogen waren veel discutabeler dan deze.
Het is heel simpel, Hamas is door een meerderheid van Gaza gekozen, Hamas heeft een slachting, een ware genocide uitgevoerd in Israel, en houdt nog steeds(!) onschuldige Israeliers vast, en dan maakt het ze niks uit of het opa’s of oma’s of baby’s zijn.
Dus is er een oorlog gaande, en tijdens die oorlog vallen er burgerslachtoffers zoals in elke oorlog, momenteel ongeveer 1,5% van de Gaza bevolking, wat een bizar laag aantal is ten opzichte van andere stadsoorlogen in het verleden. Zolang Hamas zich niet overgeeft is er gewoon een oorlog gaande, en wél Israel maatregelen opleggen en níet onmiddelijk de overgave van Hamas eisen, is stuitend hypocriet.
Israël gaat dan ook niet zomaar toppen met deze oorlog en terecht. Nu stoppen wil zeggen dat Hamas aan de macht blijft en overtuigend de propagandaoorlog heeft gewonnen want het werkt weer: een paar beelden van huilende Palestijnen en zieke kinderen die worden gepresenteerd alsof het de norm is en de halve wereld is om.quote:Op dinsdag 29 juli 2025 01:31 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Ja. Het zal ook wel een keer tijd worden dat het stopt.
Al zie ik nog totaal geen oplossing voor het hele conflict.
Dat valt ook wel mee. Deze maatregel, het verklaren van Smotrich en Ben Gvir tot ongewenste personen is juist heel gericht.quote:Op dinsdag 29 juli 2025 00:35 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Het lijkt er sterk op dat als dit zo doorgaat Israël geen vrienden meer overhoudt.
Het is zeker een symbolisch signaal.quote:Op dinsdag 29 juli 2025 08:32 schreef HowardRoark het volgende:
Het is ook een beetje symboolpolitiek. Alsof Smotrich en Ben-Gvir naar Nederland komen. Die zijn hier vast nog nooit geweest en hebben waarschijnlijk die plannen ook niet. Geen Palestijn wordt hier verder mee geholpen.
Bovendien wordt het inreisverbod weer eens lekker selectief toegepast. Eerder dit jaar kregen drie sprekers voor de 'Ramadan Expo' nog toegang tot Nederland die onder meer de meest bizarre dingen zeggen over homo's en de aanslagen van 7 oktober 2023 rechtvaardigen.
Hoe komt het eigenlijk dat het oorlogsrecht alleen geldt voor Israël en niet voor de Palestijnen? Bij de aanslagen van 7 oktober 2023 (of het vele Palestijnse terrorisme van de afgelopen decennia) had niemand het over het 'oorlogsrecht'. Dit schijnt pas in werking te treden zodra Israël terugslaat.quote:Op dinsdag 29 juli 2025 09:12 schreef Hexagon het volgende:
"Gewoon in oorlog" betekent dat je je "gewoon" aan oorlogsrecht moet houden. Dat is belegeren en uithongeren van een heel volk niet.
Het oorlogsrecht geldt ook niet voor Israel.quote:Op dinsdag 29 juli 2025 10:25 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Hoe komt het eigenlijk dat het oorlogsrecht alleen geldt voor Israël en niet voor de Palestijnen? Bij de aanslagen van 7 oktober 2023 (of het vele Palestijnse terrorisme van de afgelopen decennia) had niemand het over het 'oorlogsrecht'. Dit schijnt pas in werking te treden zodra Israël terugslaat.
En overigens heb je in elke oorlog dat een volk of land wordt belegerd. Dus dat is helemaal niet uniek aan deze situatie.
Het blijkt dus van wel, want mensen wapperen er meteen mee zodra Israël in actie komt. Zelfs dat de Palestijnen zelf geen scheiding aanbrengen in hun samenleving tussen burger en strijder wat volgens de Geneefse Conventies is voorgeschreven, wordt Israël in de schoenen geschoven.quote:Op dinsdag 29 juli 2025 10:27 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Het oorlogsrecht geldt ook niet voor Israel.
Misschien wordt die voorbeeldigheid verwacht door een paar pro-Palestijnen van het type dat niemand serieus neemt maar over het algemeen krijgt Israel van de internationale gemeenschap echt wel wat clementie wat betreft uitwassen bij het ontmantelen van Hamas.quote:Op dinsdag 29 juli 2025 10:29 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het blijkt dus van wel, want mensen wapperen er meteen mee zodra Israël in actie komt. Zelfs dat de Palestijnen zelf geen scheiding aanbrengen in hun samenleving tussen burger en strijder wat volgens de Geneefse Conventies is voorgeschreven, wordt Israël in de schoenen geschoven.
De realiteit is natuurlijk ook dat er een gigantische dubbele standaard is. Israël wordt verwacht zich voorbeeldig te gedragen en alle wetten en richtlijnen te respecteren, waar de Palestijnen deze iedere keer opnieuw mogen schenden.
Nagenoeg niemand zegt dan ook dat het terrorisme van Hamas acceptabel. Dus het is weer zo'n rookgordijn argument om misdaden van een ander goed te praten.quote:Op dinsdag 29 juli 2025 10:25 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Hoe komt het eigenlijk dat het oorlogsrecht alleen geldt voor Israël en niet voor de Palestijnen? Bij de aanslagen van 7 oktober 2023 (of het vele Palestijnse terrorisme van de afgelopen decennia) had niemand het over het 'oorlogsrecht'. Dit schijnt pas in werking te treden zodra Israël terugslaat.
Je legt zelf al uit wat het verschil is. En het kan me verder niet zoveel schelen hoe of wat ze het regelen. Zolang Israel zich verder maar aan oorlogsrecht houdt, en daar valt belegeren en uithongeren niet in.quote:En overigens heb je in elke oorlog dat een volk of land wordt belegerd. Dus dat is helemaal niet uniek aan deze situatie. Wat wél uniek te noemen valt is dat de Palestijnen niet mogen vluchten. Egypte houdt de grens dicht en geen enkel land wil deze mensen opvangen. Dat zien we bij geen enkele andere oorlog of conflict.
Dat is ook niet waar, want bijvoorbeeld de Rohingya moesten ook illegaal Bangladesh in vluchten omdat dat land ze niet wilde toelaten. Je wilt ook niet weten hoeveel vluchtelingen in Oost-Afrika het leven laten omdat ze stranden bij een grens, of denk aan de legio achtergelaten Afghanen bij de terugtrekking van de VS.quote:Op dinsdag 29 juli 2025 10:25 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
En overigens heb je in elke oorlog dat een volk of land wordt belegerd. Dus dat is helemaal niet uniek aan deze situatie. Wat wél uniek te noemen valt is dat de Palestijnen niet mogen vluchten. Egypte houdt de grens dicht en geen enkel land wil deze mensen opvangen. Dat zien we bij geen enkele andere oorlog of conflict.
Het bloed was nog niet opgedroogd of de 'Ja, maar ...' argumenten werden al meteen weer op tafel gegooid. Het terreur van de Palestijnse terroristen wordt veel te vaak gebagatelliseerd of zelfs gerechtvaardigd. We hebben bijvoorbeeld recent nog een video gehad met twee prominente GroenLinks-leden die stellen dat 'gewapend verzet' van de Palestijnen prima is.quote:Op dinsdag 29 juli 2025 10:56 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nagenoeg niemand zegt dan ook dat het terrorisme van Hamas acceptabel> Dus het is weer zo'n rookgordijn argument om misdaden van een ander goed te praten.
Als je het eens bent met mijn uiteenzetting zou een land als Egypte veel blaam treffen. Daar horen we echter niemand over. Er wordt alleen maar naar Israël gewezen.quote:Op dinsdag 29 juli 2025 10:56 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Je legt zelf al uit wat het verschil is. En het kan me verder niet zoveel schelen hoe of wat ze het regelen. Zolang Israel zich verder maar aan oorlogsrecht houdt, en daar valt belegeren en uithongeren niet in.
Je weet dat ik vaak aan je kant sta, maar ik vind wel dat er humanitaire hulp in voldoende mate verstrekt moet worden. En ik neem aan dat je het daarmee eens bent.quote:Op dinsdag 29 juli 2025 10:25 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
En overigens heb je in elke oorlog dat een volk of land wordt belegerd. Dus dat is helemaal niet uniek aan deze situatie. Wat wél uniek te noemen valt is dat de Palestijnen niet mogen vluchten. Egypte houdt de grens dicht en geen enkel land wil deze mensen opvangen. Dat zien we bij geen enkele andere oorlog of conflict.
Ik zie dat net iets anders en vind het ook lastig in te schatten hoe groot die voedselschaarste nu daadwerkelijk is.quote:Op dinsdag 29 juli 2025 11:31 schreef capricia het volgende:
[..]
Je weet dat ik vaak aan je kant sta, maar ik vind wel dat er humanitaire hulp in voldoende mate verstrekt moet worden. En ik neem aan dat je het daarmee eens bent.
Wat er nu gebeurt mag heel snel veranderen. En daarmee bedoel ik dat en de gijzelaars vrijgelaten worden, en de oorlog daar stopt, en dat er hulp voor de bevolking in voldoende mate beschikbaar komt.
De bevolking is nu van twee kanten zwaar de pineut.
Normale levering 2022:quote:"I would say that we need to double the level we have now. We are now at around 150 trucks. We need a minimum of 300 trucks a day coming in," Carl Skau, Deputy Executive Director and Chief Operating Officer at the World Food Programme, told Reuters.
Bron
Ik denk niet dat ik je optimisme deel. Ik vind het een terechte maatregel, maar ik zie het wederom als een escalatie in een proces waarbij Israël Nederland begint kwijt te raken.quote:Op dinsdag 29 juli 2025 08:19 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Dat valt ook wel mee. Deze maatregel, het verklaren van Smotrich en Ben Gvir tot ongewenste personen is juist heel gericht.
Als Nederland echt een probleem had, dan was Netanyahu onderwerp van een dergelijke maatregel geweest.
Ik vind het dus een heel duidelijk en terecht signaal naar Israël. Het wordt niet als geheel afgewezen maar de factor van de extreem nationalistische rechtse partijen wordt onder de loep gelegd als de rotte appels die het zijn.
Hij helpt de Israëlische zaak in ieder geval niet.quote:Op dinsdag 29 juli 2025 12:23 schreef Ringo het volgende:
Als ik een post van HowardRoark lees, moet ik altijd denken aan een lachende Joseph Goebbels.
Deze destructie heeft mijns inziens al een hele tijd geen zin meer. Militaire progressie wordt er al ruim een jaar nauwelijks nog geboekt en Hamas is inmiddels voldoende op de knieën dat het bereid is gijzelaars vrij te laten.quote:Op dinsdag 29 juli 2025 01:31 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Ja. Het zal ook wel een keer tijd worden dat het stopt.
Die lag in 2000 al op tafel, nu nog twee partijen die zich eraan willen commiteren.quote:Al zie ik nog totaal geen oplossing voor het hele conflict.
Je moest eens weten wat de Amerikanen allemaal op Iwo Jima, Okinawa, en talloze andere eilanden van het Japanse rijk hebben uitgevreten. En hoe de Engelsen doelbewust vuurstormen creerden op Duitse steden om het aantal burgerslachtoffers te maximaliseren als middel om Duitsland op de knieën te krijgen. Ik heb de hypocriete internationale gemeenschap dáár nooit over gehoord.quote:Op dinsdag 29 juli 2025 09:12 schreef Hexagon het volgende:
"Gewoon in oorlog" betekent dat je je "gewoon" aan oorlogsrecht moet houden. Dat is belegeren en uithongeren van een heel volk niet.
Dat dachten we een paar maanden geleden allemaal, en toen er nog geen dag een wapen stilstand was verschenen er opeens complete Hamas divisies in nieuw uitgeruste gemaskerde uniformen met gloednieuwe Toyota’s tijdens de “vrijlating” van een oude Israelische opa van 85 en een paar omgekomen gijzelaars.quote:Op dinsdag 29 juli 2025 12:52 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Ik denk niet dat ik je optimisme deel. Ik vind het een terechte maatregel, maar ik zie het wederom als een escalatie in een proces waarbij Israël Nederland begint kwijt te raken.
[..]
Hij helpt de Israëlische zaak in ieder geval niet.
[..]
Deze destructie heeft mijns inziens al een hele tijd geen zin meer. Militaire progressie wordt er al ruim een jaar nauwelijks nog geboekt en Hamas is inmiddels voldoende op de knieën dat het bereid is gijzelaars vrij te laten.
[..]
Die lag in 2000 al op tafel, nu nog twee partijen die zich eraan willen commiteren.
Wat is je punt?quote:Op dinsdag 29 juli 2025 13:22 schreef Eagles89 het volgende:
[..]
Dat dachten we een paar maanden geleden allemaal, en toen er nog geen dag een wapen stilstand was verschenen er opeens complete Hamas divisies in nieuw uitgeruste gemaskerde uniformen met gloednieuwe Toyota’s tijdens de “vrijlating” van een oude Israelische opa van 85 en een paar omgekomen gijzelaars.
Bekijk deze YouTube-video
Israël probeert die mensen natuurlijk niet bewust te verhongeren. Alleen het verstrekken van voedsel is wel een militair doel om (1) de mensen naar het zuiden te lokken (breekpunt bij onderhandelingen over een staakt het vuren), (2) noodhulp als onderwerp toe te voegen bij onderhandelingen met Hamas voor het terugkrijgen van de gegijzelden (onderhandelingsruimte), (3) burgers en familie te motiveren om hamas omver te werpen en (edit) (4) GHF is ingericht op 1,2 miljoen burgers terwijl er meer dan 2,0 miljoen zijnquote:Op dinsdag 29 juli 2025 12:33 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ik zie dat net iets anders en vind het ook lastig in te schatten hoe groot die voedselschaarste nu daadwerkelijk is.
Afgaande op de beelden lijkt het met name een onderlaag van de bevolking te zijn die daadwerkelijk te lijden heeft. Beelden daarvan worden vervolgens gegeneraliseerd over de hele Gazastrook. En tegenover deze beelden staan weer talloze videos van volle markten, cafés en restaurants die open zijn of zelfs de nieuwste telefoons die worden verhandeld door Palestijnen zelf.
Ook de beelden van de 'chaos' bij de voedselpunten lijken tegenstrijdig te zijn. In veel Westerse media zien we de vele foto's van Palestijnen ploeterend om een zak meel, maar dit lijken op video maar een groepen van honderden tot maximaal enkele duizenden mensen te zijn. Zie bijvoorbeeld:
[ twitter ]
Ik sta er niet bij, dus het blijft gissen hoe het precies zit. Daarom is het ook bijzonder dat onze media en activisten wél stellig menen te weten hoe het zit terwijl zij evenmin als jij of ik daar ter plekke zijn.
Het lijkt in elk geval onwaarschijnlijk dat Israël de Palestijnen 'doelbewust' (zoals vele media, activisten en politici beweren) zou verhongeren. Welk voordeel heeft Israël hierbij? Helemaal geen. Men zal wel degelijk snappen dat men zichzelf hier flink mee in de vingers zou snijden.
Ook staan er schijnbaar ladingen met eten te wachten op vervoer de Gazastrook in:
[ twitter ]
[ twitter ]
COGAT wijst naar de VN, de VN wijst naar Israël. Zeg het maar ...
Twee maanden terug werd ook al geconcludeerd dat op basis van het aantal vrachtwagens de voedselschaarste nooit zo erg zou kunnen zijn als er werd beweerd:
[ twitter ]
De VN stelde namelijk vorig jaar al dat er 300 trucks met voedsel alleen al nodig waren om de Palestijnen te voorzien, dat is een hele opmerkelijke claim want dat is pakweg vijf keer het normale aantal trucks dat normaal gezien werd gebruikt voor de Gazastrook, waarbij ook maar een deel voor eten bij zich had. Zie bijvoorbeeld:
[..]
Normale levering 2022:
[ afbeelding ]
Bron
Kortom, hoe het precies zit blijft onduidelijk. Er zullen vast en zeker mensen voedselschaarste ervaren, de vraag is alleen hoe groot die groep is en wie daar precies schuld aan heeft. De aantijging dat Israël even doodleuk systematisch de Palestijnen zou uithongeren is een ongeloofwaardig verhaal omdat het zelfdestructief beleid zou zijn.
Allemaal geen enkele reden om het dan maar goed te vinden om een volk te belegeren en uit te hongeren om je doelen te bereiken.quote:Op dinsdag 29 juli 2025 11:03 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het bloed was nog niet opgedroogd of de 'Ja, maar ...' argumenten werden al meteen weer op tafel gegooid. Het terreur van de Palestijnse terroristen wordt veel te vaak gebagatelliseerd of zelfs gerechtvaardigd. We hebben bijvoorbeeld recent nog een video gehad met twee prominente GroenLinks-leden die stellen dat 'gewapend verzet' van de Palestijnen prima is.
In Egypte staan de vrachtwagens klaar, maar ze mogen er niet in van Israel. Dus daar wordt terecht naar gewezen.quote:Als je het eens bent met mijn uiteenzetting zou een land als Egypte veel blaam treffen. Daar horen we echter niemand over. Er wordt alleen maar naar Israël gewezen.
Koop een tijdmachine en ga 80 jaar terug daarover leuteren. Niet in een topic over een oorlog van nu.quote:Op dinsdag 29 juli 2025 13:17 schreef Eagles89 het volgende:
[..]
Je moest eens weten wat de Amerikanen allemaal op Iwo Jima, Okinawa, en talloze andere eilanden van het Japanse rijk hebben uitgevreten. En hoe de Engelsen doelbewust vuurstormen creerden op Duitse steden om het aantal burgerslachtoffers te maximaliseren als middel om Duitsland op de knieën te krijgen. Ik heb de hypocriete internationale gemeenschap dáár nooit over gehoord.
Ik haat joden niet en ik haat Israel niet.quote:Hier loopt Israel haat hand in hand met het eeuwen oude Joden haat, zoals alle nieuwsberichten de laatste tijd over aangevallen Joden in het Westen haarfijn laten weten. Opgehitst door extreem activistische media.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |