abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218251798
quote:
14s.gif Op vrijdag 18 juli 2025 16:33 schreef Horsemen het volgende:

[..]
[..]
Ik weet wel zeker dat ook deze schoenenzaak het moeilijk heeft, dat lees je ook wel terug in de pitch.
Het zou natuurlijk ook zo kunnen zijn dat hij zijn andere schulden moest herfinancieren (vooral de belastingdienst) en Collin om de 1e hypotheek heeft verzocht. Het maakt ook niet zo veel uit. Wat zeker is dat hij het moeilijk heeft en die tweede winkel vermoedelijk niet handig is geweest. Wel ligt het onderpand met de 1e hypotheek zo te zien in een keurige winkelstraat in de buurtgemeente van de stad Groningen.
Ik twijfel nog of ik hem toch niet voor mijn basisbedrag zal meenemen.
Exact de aflossing van de Coronabelastingschuld doet hij niet zomaar. Over deze schuld betaal je maar 4% maar moet je ook aflossen. Gecombineerd met de handelscrediteuren zit hij waarschijnlijk behoorlijk in de liquiditeitsproblemen die hij probeert op te lossen met deze Collin lening waar hij nauwelijks op aflost. Ook hier weer iemand die met een tweede zaak denkt synergie voordelen te halen die in de praktijk zelden plaats vinden. Opvallend dat hij geen 2e hypotheek geeft op zijn privé woning en alleen een beperkte negatieve verklaring. De hypotheek moet de zekerheid geven maar of dat bij een verkoop ook zo is blijft de vraag. De hypotheek betreft alleen 160 en 162 dus het winkel en niet de appartementen onder a/b

Aanvulling
- Hij komt mij bekend voor, is het niet eerder een project geweest en zijn( een deel) van de andere financiers geen crowdfunding?
- de Corona belasting schuld van 140K geeft alleen al aan aflossing een bedrag van rond de ¤ 6.000 per maand, overigens een enorm bedrag een schoenenzaak zeker omdat hij al ongeveer 50% afgelost moet hebben.

[ Bericht 6% gewijzigd door ML45 op 18-07-2025 17:09:07 ]
pi_218252372
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2025 16:51 schreef ML45 het volgende:

[..]
Exact de aflossing van de Coronabelastingschuld doet hij niet zomaar. Over deze schuld betaal je maar 4% maar moet je ook aflossen. Gecombineerd met de handelscrediteuren zit hij waarschijnlijk behoorlijk in de liquiditeitsproblemen die hij probeert op te lossen met deze Collin lening waar hij nauwelijks op aflost. Ook hier weer iemand die met een tweede zaak denkt synergie voordelen te halen die in de praktijk zelden plaats vinden. Opvallend dat hij geen 2e hypotheek geeft op zijn privé woning en alleen een beperkte negatieve verklaring. De hypotheek moet de zekerheid geven maar of dat bij een verkoop ook zo is blijft de vraag. De hypotheek betreft alleen 160 en 162 dus het winkel en niet de appartementen onder a/b

Aanvulling
- Hij komt mij bekend voor, is het niet eerder een project geweest en zijn( een deel) van de andere financiers geen crowdfunding?
- de Corona belasting schuld van 140K geeft alleen al aan aflossing een bedrag van rond de ¤ 6.000 per maand, overigens een enorm bedrag een schoenenzaak zeker omdat hij al ongeveer 50% afgelost moet hebben.
Ik weet niet of je hem specifiek kent, maar de tussenpersoon heeft een paar maanden geleden ook een project met een schoenenzaak via ccf gedaan
pi_218253035
Hallo, zijn er hier wellicht ook gedupeerden van Collin 00049353 Overtoom Enterprises BV 1 & 2?

Oud-profvoetballer Willie Overtoom, die destijds al met elke club ruzie had waar hij speelde, laat zich ook nu weer van zn slechtste kant zien:

"Beste investeerder,

In april jl. hebben wij u voor het laatst geïnformeerd over de betalingsachterstand bij Overtoom Enterprises B.V. 2 met leningnummer 00049353.
Afgelopen maanden hebben wij veelvuldig gesproken met de ondernemer en zijn adviseur over de realisatie van het project gelegen aan de Emmastraat te Hilversum. Uit deze gesprekken, inclusief een bezichtiging op locatie, is gebleken dat de bouwkosten en het tijdspad ruim zijn overschreden. Hierdoor zijn in goed overleg potentiële kopers (tijdelijk) afgehaakt en is er een conflict ontstaan met de bouwer. Om het project vlot te trekken zijn er door de ondernemer gelden vrijgemaakt uit een ander project, is er in overleg afscheid genomen van de bestaande bouwer/aannemer en is er een nieuw bouwbedrijf aangesteld om de klus te klaren. Als gevolg hiervan zouden de leningen, inclusief rente, verstrekt door Collin pas in juli/augustus uit verkoop van de studio's worden afgelost. Op basis van deze informatie hebben wij de ondernemer een voorstel gedaan (onder voorbehoud goedkeuring investeerders), waarin wordt voorzien in een uitgestelde betaling van rente en aflossing in combinatie met een verhoogde rente. Dit voorstel is echter door de ondernemer niet aanvaardt en bovendien bereiken ons nu signalen over een nog verdere vertraging van het project. Dit noodzaakt ons tot een heroverweging van onze positie temeer we niet langer overtuigd zijn van een goede afloop van dit project.

Omdat een 'half afgebouwd project' nauwelijks of niet verkoopbaar is streven wij ernaar om in overleg te treden met alle stakeholders teneinde te onderzoeken of er mogelijkheden zijn om het project gezamenlijk vlot te trekken.

Voor een overzicht van de verstrekte zekerheden en voorwaarden verwijzen wij u naar de pitch.

Zodra er meer relevante informatie beschikbaar is zullen wij u opnieuw informeren.

Met vriendelijke groet,
Bas Denissen
"

[ Bericht 0% gewijzigd door SeeQ op 18-07-2025 19:50:24 ]
But Fonda ain't got a motor in the back of her honda...
pi_218253089
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2025 14:08 schreef polquito1971 het volgende:

[..]
Ik snap ook niet waarom crowdfunding platforms geen rekening houden met box3.
Nu een aflossingsvrije lening tot jan. 2027 zodat je nog net 7,7% x 36% kunt aftikken.
maar ze kunnen vervolgens ook gewoon 10 a 11 maanden gratis rendement maken tot het eind van dat jaar.
pi_218253111
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2025 14:39 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
waarom zouden ze er wél rekening mee houden? Hebben zij totaal geen belang bij.
1. er zijn bv-beleggers
2. niet iedereen betaalt VRH
3. hun belang is mensen helpen met financiering. De einddatum van die financieringen hoeven vanuit hun perspectief niet [i]gematcht [/i]te worden met de fiscale situatie van de gelduitlener.
Daarnaast houden er naar mijn idee ook gewoon geen rekening mee omdat het geen (groot) issue zou mogen zijn, tenzij de box3 crowdfunders allemaal actief toewerken naar iets wat lijkt op peildatumarbitrage (wat bijvoorbeeld bij beleggingen niet is toegestaan in huidige regelgeving). Als je er vanuit gaat dat je altijd met het volledige bedrag dat je wilt besteden aan crowdfunding in actuele projecten zit speelt het vervolgens geen rol wanneer een project start of stopt, hooguit kun je door tegen het eind van het jaar even niet te herfinvesteren een deel vrh ontlopen (maar dus ook een deel rendement missen!). Dat geld wat in januari vrijkomt kun je overigen vervolgens nog 10 à 11 maanden beleggen/investeren etc. gewoon rendement mee maken zonder dat het ooit maar 1 cent extra kost.

Ook bv beleggers betalen overigens gewoon belasting over het volledige rendement (box3 beleggers hebben nog een vrijgesteld deel) in het hele traject voordat ze het geld vrij kunnen besteden, kan het uiteindelijk zelfs meer kosten dan alleen de vrh bij een box3 belegger zoals ik recent heb voorgerekend.
  vrijdag 18 juli 2025 @ 20:55:24 #81
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_218253817
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2025 17:36 schreef Januit het volgende:
"blij gemaakt" met een dode mus (nou dat ook weer niet want was overduidelijk een fout, GVE is niet gewoon met verstrekken updates en ja als het dan een keer gebeurd is het nogal lastig om de juiste info in 1x te verstrekken:
Onderstaande update bevestigd óók al dat het daar een administratief rommeltje aan het worden is:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Met dit betreffende project heb ik mezelf destijds (2015) sowieso een beetje verne*ukt (om maar eens in bijpassende terminologie te blijven...)

[ Bericht 0% gewijzigd door InVestEerder op 18-07-2025 21:17:41 ]
pi_218255495
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2025 14:01 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
Hier alvast het linkje van jouw nummer 4 :-)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zijn er nog liefhebbers voor rasljanin bij Collin? . Zanderij weg 10 EDE?
Het risico ligt grotendeels bij de financiers lijkt mij. Ze lenen 1000K om een object van 250K te verbouwen naar 1350K
Wel komt er nog een niet dekkende 2e hypotheek op hun woonhuis
pi_218256614
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 juli 2025 00:56 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Zijn er nog liefhebbers voor rasljanin bij Collin? . Zanderij weg 10 EDE?
Het risico ligt grotendeels bij de financiers lijkt mij. Ze lenen 1000K om een object van 250K te verbouwen naar 1350K
Wel komt er nog een niet dekkende 2e hypotheek op hun woonhuis
Ze lopen zelf natuurlijk ook fors risico vanwege de HA en de 2e hypotheek van de ene broer, maar je kunt je afvragen of je als investeerder meegezogen wilt worden in een eventueel langlopend drama en dat voor 18 maandjes rente en een rente % dat amper hoger is dan dat van een solide project.

Niet dat dit avonturiers lijken te zijn maar ik houd me graag ver van transformatieprojecten, of het moeten héél professionele partijen zijn zoals een Lenferink.
Pecunia non olet
  zondag 20 juli 2025 @ 19:12:36 #84
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_218271514
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2025 15:39 schreef KrekelJapie het volgende:
Partycentrum Nabat
¤ 380.000 | 8,0 % rente | 60 maanden
Linkje:
https://url42.collincrowd(...)HQLrRq5X8IRhag-3D-3D
Zijn er ervaringsdeskundigen vanuit de eerste lening? Ik zie dat deze op 29-4-2022 is vol gekomen. Lening zal derhalve 2e of 3e week van mei van start zijn gegaan. Bij een looptijd van 36 maanden had herfinancieringstraject dus uiterlijk begin mei opgestart moeten worden. Nu gaan we al naar eind juli toe. Dat vind ik altijd slordig als die herfinanciering niet soepel geregeld wordt. Zijn de maandelijkse betalingen in de eerste lening steeds op tijd geweest?
pi_218272210
quote:
0s.gif Op zondag 20 juli 2025 19:12 schreef InVestEerder het volgende:

[..]
Zijn er ervaringsdeskundigen vanuit de eerste lening? Ik zie dat deze op 29-4-2022 is vol gekomen. Lening zal derhalve 2e of 3e week van mei van start zijn gegaan. Bij een looptijd van 36 maanden had herfinancieringstraject dus uiterlijk begin mei opgestart moeten worden. Nu gaan we al naar eind juli toe. Dat vind ik altijd slordig als die herfinanciering niet soepel geregeld wordt. Zijn de maandelijkse betalingen in de eerste lening steeds op tijd geweest?
Het plan was eerst om extern her te financieren. Nu toch gekozen om dit via CCF te doen.

Maandelijkse betalingen zijn altijd voldaan. Na afloop van de 36 maanden termijn zijn ook rentebetalingen gedaan tot herfinanciering moment.
pi_218276105
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 10:26 schreef ShowMeTheMoney het volgende:
Mijn vragen aan CCF:

SPOILER
Zal wel even posten hier als ik iets hoor.
Nog iets gehoord van CCF? Ik had destijds ook al een mail gestuurd maar heb geen antwoord gehad.
pi_218276464
Was deze al voorbij gekomen?

GvE - Werkkapitaal Ollie & Leila

Bedrag ¤ 140.000 (slot 82K)
Rente 8%
Looptijd 36 mnd.
Classificatie 5

https://www.geldvoorelkaa(...)20en%20Nieuwsbrieven

Tweede hypotheek woonhuis
pi_218276662
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 12:45 schreef polquito1971 het volgende:
Was deze al voorbij gekomen?

GvE - Werkkapitaal Ollie & Leila

Bedrag ¤ 140.000 (slot 82K)
Rente 8%
Looptijd 36 mnd.
Classificatie 5

https://www.geldvoorelkaa(...)20en%20Nieuwsbrieven

Tweede hypotheek woonhuis
Taxatie woonhuis lijkt aan de hoge kant.
pi_218276719
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 13:24 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Taxatie woonhuis lijkt aan de hoge kant.
Normaal zou ik een bestaande onderneming met hypotheek als zekerheid meepakken maar ik heb hier toch de geur van gebakken lucht in de neus als ik het verhaal lees. Ik hoop voor de beste man dat hij zijn baan heeft aangehouden zo niet dan is die 140K gauw op.
Pecunia non olet
pi_218276879
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 09:45 schreef KrekelJapie het volgende:
Wat vinden we van het voorstel van J**d's op CCF? Hypotheek huis vervalt en hypotheek op bedrijfspand blijft. Denk dat ik zelf liever herfinanciering had gezien omdat de zekerheden anders worden ingericht.
Ik ben er ook niet erg blij mee. Los van dat tegen stemmen geen zin zal hebben bij dit voorstel moet je dan ook weer afwachten wat een nieuw voorstel gaat worden. Geen garantie dat daar een herfinanciering uit komt. Ik denk dat ik toch maar voor ga stemmen en dan maar hopen dat ze nu wel kan betalen en er over een kleine 3 jaar afgelost kan worden of alsnog een herfinanciering voor het restbedrag komt.
pi_218276888
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 13:30 schreef obligataire het volgende:

[..]
Normaal zou ik een bestaande onderneming met hypotheek als zekerheid meepakken maar ik heb hier toch de geur van gebakken lucht in de neus als ik het verhaal lees. Ik hoop voor de beste man dat hij zijn baan heeft aangehouden zo niet dan is die 140K gauw op.
Volgens zijn LinkedIn heeft hij in december 2023 zijn baan in loondienst opgezegd en werkt nu fulltime voor het eigen bedrijf.
https://www.linkedin.com/(...)m_medium=android_app
pi_218276999
quote:
1s.gif Op maandag 21 juli 2025 13:51 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Volgens zijn LinkedIn heeft hij in december 2023 zijn baan in loondienst opgezegd en werkt nu fulltime voor het eigen bedrijf.
https://www.linkedin.com/(...)m_medium=android_app
CEO & Co-founder van een bedrijf dat in zijn hele bestaan al 55K aan omzet heeft gehad en nul winst. _O-

Als de winkel over een paar jaar nog bestaat en winstgevend blijkt dan mogen ze nog eens terugkomen met een nieuwe pitch.
Pecunia non olet
  maandag 21 juli 2025 @ 14:27:59 #93
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_218277193
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 14:04 schreef obligataire het volgende:

[..]
CEO & Co-founder van een bedrijf dat in zijn hele bestaan al 55K aan omzet heeft gehad en nul winst. _O-

Als de winkel over een paar jaar nog bestaat en winstgevend blijkt dan mogen ze nog eens terugkomen met een nieuwe pitch.
Spreken we hier van "hoogmoed"?
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_218277752
quote:
9s.gif Op maandag 21 juli 2025 11:54 schreef phkba het volgende:

[..]
Nog iets gehoord van CCF? Ik had destijds ook al een mail gestuurd maar heb geen antwoord gehad.
Nee geen antwoord gehad, mail is nu 10 dagen geleden verstuurd. Houden ze misschien niet van kritische vragen bij CCF?
pi_218277994
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 15:31 schreef ShowMeTheMoney het volgende:

[..]
Nee geen antwoord gehad, mail is nu 10 dagen geleden verstuurd. Houden ze misschien niet van kritische vragen bij CCF?
Beller is sneller.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Friedman on Donahue
pi_218278023
quote:
6s.gif Op maandag 21 juli 2025 15:57 schreef nostra het volgende:

[..]
Beller is sneller.
CCF is erg terughoudend als er iets op papier komt valt mij op
pi_218278223
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 15:31 schreef ShowMeTheMoney het volgende:

[..]
Wel vreemd.. normaliter heb je toch altijd binnen enkele dagen wel een reactie..

Dat men niet reageert geeft wel te denken
pi_218278249
Is er iemand die een linkje van de ouderentelefoniebond voor morgen heeft ?
pi_218278257
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 16:29 schreef Boyette het volgende:
Is er iemand die een linkje van de ouderentelefoniebond voor morgen heeft ?
Oef, weet je het zeker? 50+ M*biel wordt hier niet zo goed ontvangen op het forum en men (ik ook) zijn nogal kritisch. Best wel een stapelfinanciering...
pi_218278319
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 16:26 schreef Boyette het volgende:

[..]
Wel vreemd.. normaliter heb je toch altijd binnen enkele dagen wel een reactie..

Dat men niet reageert geeft wel te denken
Ik zal als ze deze week niet reageren n.a.v. discussie hier wel weer achteraan gaan. Als ze deze vragen echt proberen te ontduiken dan hebben we inderdaad blijkbaar iets beet.

Maar goed, het is vakantie periode en er is geen haast bij, dus langzaam pitbullen :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')