O ja, Alkmaar. En dan allemaal mensen die gaan werken regio Amsterdam, waardoor de A9 nog meer dan nu al dagelijks gebeurt, dichtslibt.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 13:10 schreef KareldeStoute het volgende:
https://www.rtl.nl/nieuws(...)oor-minister-keijzer
Het kabinet presenteert haar Nota Ruimte met onder andere plannen voor grootschalige nieuwbouw bij steden als Apeldoorn en Alkmaar. Ook krijgt het belang van bedrijventerreinen de nodige aandacht.
Ben benieuwd naar het hele stuk.
Wilders zoekt op TwitteX ruzie met mullahs in Pakistan. Die bedreigen hem dan, en dan moeten wij het allemaal heel erg vinden.quote:De stijging komt vooral voort uit het toegenomen aantal meldingen door één Tweede Kamerlid, Geert Wilders. Minimaal de helft van de 1125 meldingen kwam van de PVV-leider. Veel dreigementen die hij ontving kwamen van buiten de Europese Unie. Vooral uit Pakistan kwamen veel dreigementen.
(...)
Het OM concludeerde dat vorig jaar 889 meldingen gingen om een strafbare bedreiging. Bijna 600 van de 889 strafbare bedreigingen kwamen uit landen als Pakistan.
Haha, daarom ben ik ook wel benieuwd naar het grotere verhaal. Op zich wel interessant dat er weer een poging gewaagd wordt de Ruimtelijke Ordening van heel Nederland een impuls te geven.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 13:20 schreef miss_sly het volgende:
[..]
O ja, Alkmaar. En dan allemaal mensen die gaan werken regio Amsterdam, waardoor de A9 nog meer dan nu al dagelijks gebeurt, dichtslibt.
Absoluut. En dat de overheid daar een belangrijke taak voor zichzelf in ziet, vind ik ook goed. Maar ik ben wel echt benieuwd hoe dan.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 13:22 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Haha, daarom ben ik ook wel benieuwd naar het grotere verhaal. Op zich wel interessant dat er weer een poging gewaagd wordt de Ruimtelijke Ordening van heel Nederland een impuls te geven.
Terecht natuurlijk. Ik ben geen christen, maar volgens mij is er weinig christelijk acceptabel aan deze wetgeving. De SGP is meestal een stuk principiëler en laat zich doorgaans niet zo meeslepen door de populistische waan van de dag.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 13:24 schreef Hanca het volgende:
Stoffer is intern flink in de problemen: https://www.nd.nl/nieuws/(...)r-niet-eerder-nu-vin
Voor SGP doen is dit best heftig.
Zie ook het RD in haar commentaar van de hoofdredactie, vaak het geweten van de krant: https://www.rd.nl/artikel(...)Ds60qAMvgZ6Gml_3_pvg
Die Menno de Bruyne is trouwens ook flink door het ijs gezakt. En Van Dijk, de woordvoerder asiel, die was door jurist Bikker gewaarschuwd voor exact de uitwerking die de minister ook gaf: elke hulp is strafbaar.
En tussen Apeldoorn en Hoevelaken rijdt nu ook niemand, inderdaad.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 13:20 schreef miss_sly het volgende:
[..]
O ja, Alkmaar. En dan allemaal mensen die gaan werken regio Amsterdam, waardoor de A9 nog meer dan nu al dagelijks gebeurt, dichtslibt.
Alkmaar is ook wel een wat vreemde eend in deze bijt. De andere opties, Hengelo/Enschede, Apeldoorn en Helmond, zou je nog kunnen zeggen dat het hogere gronden zijn, wat gezien de klimaatverandering en zeespiegelstijging best interessant is. Maar dat geldt voor Noord Holland natuurlijk niet echt.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 13:25 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Absoluut. En dat de overheid daar een belangrijke taak voor zichzelf in ziet, vind ik ook goed. Maar ik ben wel echt benieuwd hoe dan.
Ik woon zelf regio Alkmaar. Er zijn hier best wat bouwplannen, maar een groot deel hangt ook vast op de aansluiting op de A9 bij Heiloo. Anders loopt niet alleen de A9 vol, maar ook alle dorpen in die regio. Deze regio ken ik, maar ik kan me voorstellen dat er ook in de andere drie aangewezen gebieden dergelijke problemen zijn.
Ik vind het vooral interessant hoe ze dit infrastructureel denken te gaan oplossen. Je ontkomt niet aan grootschalige uitbouw van bestaande wegen. Maar vanwege stikstof kan er niks. Nederland raakt zo alleen maar verder verstopt.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 13:28 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Alkmaar is ook wel een wat vreemde eend in deze bijt. De andere opties, Hengelo/Enschede, Apeldoorn en Helmond, zou je nog kunnen zeggen dat het hogere gronden zijn, wat gezien de klimaatverandering en zeespiegelstijging best interessant is. Maar dat geldt voor Noord Holland natuurlijk niet echt.
In theorie beschouwt de Nota Ruimte die opgaven integraalquote:Op vrijdag 11 juli 2025 13:30 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik vind het vooral interessant hoe ze dit infrastructureel denken te gaan oplossen. Je ontkomt niet aan grootschalige uitbouw van bestaande wegen. Maar vanwege stikstof kan er niks. Nederland raakt zo alleen maar verder verstopt.
Nee hoor, de media vindt dat prima. Maar iemand die Kaag op twitter een heks noemt is landelijk nieuws.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 13:21 schreef -XOR- het volgende:
Ik heb het hier al vaker betoogd maar:
[..]
Wilders zoekt op TwitteX ruzie met mullahs in Pakistan. Die bedreigen hem dan, en dan moeten wij het allemaal heel erg vinden.
Interessant punt. Ik woon op een hogergelegen stuk dat net niet overstroomt, maar Alkmaar ligt dan toch weer een paar meter lager. Dus naast goede aansluiting op de A9 en verbreding en verbetering van de A9 en ruimte op het elektranet (niet allee extra huizen, maar ook bijbehorende bedrijven en elektrische auto's bijvoorveeld) moeten ze daar dan ook nog wat doe aan dijkverhoging/verbetering.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 13:28 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Alkmaar is ook wel een wat vreemde eend in deze bijt. De andere opties, Hengelo/Enschede, Apeldoorn en Helmond, zou je nog kunnen zeggen dat het hogere gronden zijn, wat gezien de klimaatverandering en zeespiegelstijging best interessant is. Maar dat geldt voor Noord Holland natuurlijk niet echt.
Mensen hoeven geen auto te kopen.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 13:30 schreef Spablauw214 het volgende:
Je ontkomt niet aan grootschalige uitbouw van bestaande wegen.
TINA.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 13:55 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Mensen hoeven geen auto te kopen.
Wat dan wel?quote:Op vrijdag 11 juli 2025 13:51 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik zeg: goed plan. Succes. Gaat de woningnood niet heel snel oplossen.
Kaag een heks noemen is vrouwenhaat, maar Faber op prime-time voor lul zetten op de nationale televisie is helemaal prima, inderdaad.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 13:50 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Nee hoor, de media vindt dat prima. Maar iemand die Kaag op twitter een heks noemt is landelijk nieuws.
Iedere oplossing die snel voor meer woningen zorgt is natuurlijk complexquote:Op vrijdag 11 juli 2025 13:51 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Interessant punt. Ik woon op een hogergelegen stuk dat net niet overstroomt, maar Alkmaar ligt dan toch weer een paar meter lager. Dus naast goede aansluiting op de A9 en verbreding en verbetering van de A9 en ruimte op het elektranet (niet allee extra huizen, maar ook bijbehorende bedrijven en elektrische auto's bijvoorveeld) moeten ze daar dan ook nog wat doe aan dijkverhoging/verbetering.
En ik hoop dat de prachtige kust- en duingebieden met rust gelaten worden.
Niets gaat de woningnood heel snel oplossen.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 13:51 schreef miss_sly het volgende:
Goed verhaal man.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 13:55 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Nee, werken wordt afgeschaft? We bouwen elke 20km een ziekenhuis? Familiebezoek wordt als nutteloze activiteit beschouwd?quote:Op vrijdag 11 juli 2025 13:55 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Onze huidige grootste nieuwbouwproject heeft een parkeernorm van 0,0. Wens ze veel succes daarmee. Links bolwerk wel, maar dit is wel wat overdreven.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 14:11 schreef Hanca het volgende:
Een auto is voor de meeste mensen net zo'n eerste levensbehoefte als een bed, water uit de kraan of een internetverbinding. Dat is gewoon een feit waar je rekening mee moet houden als je gaat bouwen. Je bouwt met een slaapkamer, met waterleidingen en met een internetaansluiting. En dus ook met voldoende wegen en parkeerruimte. Anders ben je nutteloos bezig.
Vooral succes voor de buurten eromheen, die krijgen een dubbele parkeerdruk.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 14:14 schreef nostra het volgende:
[..]
Onze huidige grootste nieuwbouwproject heeft een parkeernorm van 0,0. Wens ze veel succes daarmee. Links bolwerk wel, maar dit is wel wat overdreven.
Sowieso zijn betaalbare mobiliteit en goede, toereikende infrastructuur cruciale pijlers van de welvaartsstaat.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 14:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, werken wordt afgeschaft? We bouwen elke 20km een ziekenhuis? Familiebezoek wordt als nutteloze activiteit beschouwd?
Een auto is voor de meeste mensen net zo'n eerste levensbehoefte als een bed, water uit de kraan of een internetverbinding. Dat is gewoon een feit waar je rekening mee moet houden als je gaat bouwen. Je bouwt met een slaapkamer, met waterleidingen en met een internetaansluiting. En dus ook met voldoende wegen en parkeerruimte. Anders ben je nutteloos bezig.
De oplossing bestaat wel, maar de politiek wil daar niet aan.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 14:10 schreef KareldeStoute het volgende:
Maar onder aan de streep hebben we al ruim 85 jaar woningnood in meer of mindere mate. De oplossing daarvoor bestaat vermoedelijk niet.
Alle Marokkanen terug naar Istanbul? Iedereen boven de 75 verplicht afspuiten? IJsselmeer inpolderen?quote:Op vrijdag 11 juli 2025 14:15 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
De oplossing bestaat wel, maar de politiek wil daar niet aan.
Dat vergeten veel mensen. Ik kon 40 jaar geleden ook al niet in de grote gemeente waar ik woonde een huurwoning vinden en moest noodgedwongen uitwijken naar groeikern (ja toen ook al) Helmond.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 14:10 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Iedere oplossing die snel voor meer woningen zorgt is natuurlijk complex.
Dit soort plannen is sowieso niet voor de hele korte termijn, als het meezit begint dat tegen 2040 een beetje te helpen.
Voor snellere oplossingen zal men wel gokken op mooie dingen als het “terugdringen van de regeldruk”…
Maar onder aan de streep hebben we al ruim 85 jaar woningnood in meer of mindere mate. De oplossing daarvoor bestaat vermoedelijk niet.
Allemaal betaald parkeren en vergunningen worden niet meer afgegeven (noch bezoekersparkeren) plus de aanwezige parkeerplaatsen worden vervangen door dit gedrocht:quote:Op vrijdag 11 juli 2025 14:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
Vooral succes voor de buurten eromheen, die krijgen een dubbele parkeerdruk.
We kunnen bij het bouwen van nieuwe woningen er ook rekening mee houden dat die goed bereikbaar zijn met openbaar vervoer. Dan kunnen mensen met het openbaar vervoer naar hun werk en op familiebezoek.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 14:11 schreef Hanca het volgende:
Nee, werken wordt afgeschaft? We bouwen elke 20km een ziekenhuis? Familiebezoek wordt als nutteloze activiteit beschouwd?
Ik begrijp best dat je het op het Groningse platteland waar het openbaar vervoer niet al te best zal zijn, zo ziet, maar in het westen van het land is dat absoluut niet zo.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 14:11 schreef Hanca het volgende:
Een auto is voor de meeste mensen net zo'n eerste levensbehoefte als een bed, water uit de kraan of een internetverbinding.
Mensen met een 9-tot-5 computerbaantje wel ja. In de bouw op en neer naar klussen doe je niet in de trein. Piketdiensten op de ambu doe je niet met de trein. Thuiszorg doe je niet met de bus. En ga zo maar door.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 14:24 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
En mensen met een kantoorbaan kunnen ook gewoon een aantal dagen per week thuiswerken. Dat ging tijdens de pandemie ook uitstekend.
Probleem is dat seniorenwoningen veel te duur zijn. Mijn ouders bijvoorbeeld willen wel kleiner wonen, maar projectontwikkelaars vragen de absolute hoofdprijs voor die appartementen. Dus blijven ze zitten. En zo zullen er nog veel meer zijn.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 14:17 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat vergeten veel mensen. Ik kon 40 jaar geleden ook al niet in de grote gemeente waar ik woonde een huurwoning vinden en moest noodgedwongen uitwijken naar groeikern (ja toen ook al) Helmond.
Snellere oplossingen zouden kunnen zitten in ombouwen van bedrijfsgebouwen naar woningen of meer woningdelen toestaan. En ook meer seniorenwoningen, al dan niet in de vorm van de oude bejaardenhuizen of op een andere manier. Doorstroming van oudere mensen naar woningen die beter bij ze passen.
Toen ik 10 jaar lang in Alphen aan den Rijn woonde dacht ik exact hetzelfde. En alle mensen om mij heen ook. Dus nee, dit is geen platteland vs randstad dingetje. Dit is wensdenken vs realiteit.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 14:24 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Ik begrijp best dat je het op het Groningse platteland waar het openbaar vervoer niet al te best zal zijn, zo ziet, maar in het westen van het land is dat absoluut niet zo.
Om te beginnen moeten we stoppen met het idee dat het OV winstgevend zou moeten zijn. In Zwitserland kan je met de bus in elk gehucht komen. Hier mag het allemaal niks kosten. Zo’n Lelylijn bijvoorbeeld had er 30 jaar geleden al moeten liggen.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 14:26 schreef Janneke141 het volgende:
OV is, zeker in drukkere gebieden, trouwens veel efficiënter dan meer asfalt en meer auto's, maar dan moet je natuurlijk niet jaarlijks met de kaasschaaf over de buslijnen gaan. Dat schiet niet op.
Vertel dat maar eens aan die beleidsmakers die nog steeds in de hype van de deeleconomie leven en woningen worden opgeleverd waar geen parkeergelegenheid/vergunning wordt gegeven.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 14:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Papieren realiteit. Velen worden verplicht om naar kantoor te komen door controlfreakerige micromanagers. Het voorstel om een recht op thuiswerken wettelijk vast te leggen heeft het niet gehaald. En het OV is veel te duur om een volwaardig alternatief voor de auto te zijn zeker als je met een gezin van 4 of 5 bent.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 14:24 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
We kunnen bij het bouwen van nieuwe woningen er ook rekening mee houden dat die goed bereikbaar zijn met openbaar vervoer. Dan kunnen mensen met het openbaar vervoer naar hun werk en op familiebezoek.
Mensen kunnen er ook voor kiezen om te carpoolen voor hun woon-werk verkeer. Dan hoeven veel minder auto's de weg op. Het ontbreekt helaas aan beleid om dat te bevorderen.
En mensen met een kantoorbaan kunnen ook gewoon een aantal dagen per week thuiswerken. Dat ging tijdens de pandemie ook uitstekend.
[..]
Ik begrijp best dat je het op het Groningse platteland waar het openbaar vervoer niet al te best zal zijn, zo ziet, maar in het westen van het land is dat absoluut niet zo.
En dan nog willen de mensen die met het OV naar het werk gaan ook gewoon een auto voor de deur hebben. Omdat je nou eenmaal bij familiebezoek niet wil worden beperkt door die laatste bus van 22:30. Of omdat je geen zin hebt om met je kind met een gebroken arm de bus te pakken.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 14:26 schreef Janneke141 het volgende:
OV is, zeker in drukkere gebieden, trouwens veel efficiënter dan meer asfalt en meer auto's, maar dan moet je natuurlijk niet jaarlijks met de kaasschaaf over de buslijnen gaan. Dat schiet niet op.
Van mij hoeft niemand weg, maar beperking van de immigratie lijkt me wel noodzakelijk als je ooit de woningnood wil oplossen. Anders blijft het gewoon dweilen met de kraan open.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 14:17 schreef Spablauw214 het volgende:
Alle Marokkanen terug naar Istanbul? Iedereen boven de 75 verplicht afspuiten? IJsselmeer inpolderen?
En zo hoort het ook. Een beschaafd land heeft gewoon goed openbaar vervoer. Er zijn een hoop mensen die om wat voor reden dan ook gewoon afhankelijk zijn van het openbaar vervoer, bijvoorbeeld omdat ze het geld niet hebben om een auto te kopen, of omdat ze niet de vereiste aanleg hebben om het rijbewijs te halen.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 14:30 schreef Spablauw214 het volgende:
In Zwitserland kan je met de bus in elk gehucht komen.
En dat is maar goed ook, want daar was echt een onwerkbare wet uitgekomen. En laten we er daar nu al genoeg van hebben.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 14:34 schreef Spablauw214 het volgende:
Het voorstel om een recht op thuiswerken wettelijk vast te leggen heeft het niet gehaald.
Voor dat soort gelegenheden kun je ook een auto huren of een deelauto nemen. Daar hoef je geen eigen auto voor te hebben.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 14:35 schreef Hanca het volgende:
En dan nog willen de mensen die met het OV naar het werk gaan ook gewoon een auto voor de deur hebben. Omdat je nou eenmaal bij familiebezoek niet wil worden beperkt door die laatste bus van 22:30.
Als je kind een gebroken arm heeft, dan ga je niet met de bus maar ook niet met de eigen auto. Dan bel je een ambulance.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 14:35 schreef Hanca het volgende:
Of omdat je geen zin hebt om met je kind met een gebroken arm de bus te pakken.
Een ambulance voor een gebroken arm? In welk land leef jij? Niet in Nederland, in ieder geval...quote:Op vrijdag 11 juli 2025 14:48 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Als je kind een gebroken arm heeft, dan ga je niet met de bus maar ook niet met de eigen auto. Dan bel je een ambulance.
Nou ja, het is wat kort door de bocht. Maar het denken over autobezit verandert best wel snel. Zowel bij inwoners van ons land als bij overheden. Het gebruik van de gemiddelde auto is helemaal niet zo groot en dan zijn, en komen, er best interessante alternatieven voor veel autobezitters. Daarnaast is de demografie drastisch aan het veranderen, dat zorgt ervoor dat die fabrieksarbeider of verpleegster steeds vaker de banen voor het uitkiezen heeft, dus ook veel dichter bij huis. Ook neemt het aantal mensen per huishouden af, dus is er naar verhouding ook minder ruimte voor auto’s nodig.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 14:11 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Goed verhaal man.
Groetjes,
De verpleegster die om 5:00 ‘s ochtends moet starten en de fabrieksarbeider die op een industrieterrein moet zijn.
Nou, vertel!quote:Op vrijdag 11 juli 2025 14:15 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
De oplossing bestaat wel, maar de politiek wil daar niet aan.
Niet bij inwoners: https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)uctuur/personenautosquote:Op vrijdag 11 juli 2025 14:53 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Nou ja, het is wat kort door de bocht. Maar het denken over autobezit verandert best wel snel. Zowel bij inwoners van ons land als bij overheden.
Het aantal personenauto's blijft gewoon stijgen. Ondanks het faalbeleid van overheden om er wat aan te doen.quote:Het aantal personenauto’s van particulieren en van bedrijven steeg in 2024 met respectievelijk 2,1 procent en 1,3 procent, in 2023 was dit nog respectievelijk 1,3 en 4,3 procent.
Mijn moeder wil graag doorstromen naar een huurwoning. Niet eens sociale huur, maar net erboven. Ook daar is geen plaats.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 14:28 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Probleem is dat seniorenwoningen veel te duur zijn. Mijn ouders bijvoorbeeld willen wel kleiner wonen, maar projectontwikkelaars vragen de absolute hoofdprijs voor die appartementen. Dus blijven ze zitten. En zo zullen er nog veel meer zijn.
Alkmaar ligt in het westen van het land, maar ik kan je vertellen dat met de trein naar en van regio Amsterdam niet echt heel goed geregeld is.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 14:24 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
[..]
Dan zal ik wel een zeer bijzondere bubbel hebben.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 14:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Niet bij inwoners: https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)uctuur/personenautos
[..]
Het aantal personenauto's blijft gewoon stijgen. Ondanks het faalbeleid van overheden om er wat aan te doen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |