Milton Friedman heeft beargumenteerd dat een slanke overheid en deregulering zorgen voor economische voorspoed. Deregulering - mits voorzichtig toegepast - zorgt altijd voor economische groei. Ga ondernemers niet onnodig in de weg zitten (niet: geef ze vrij spel).quote:Op zondag 9 november 2025 18:22 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Lees even posts 130-133 terug.
Jij beweert dat het succesvolle receptuur was/is.
Monetair beleid is alweer heel iets anders dan "kleinere overheid", "slankere overheid", "limited government" of hoe je het wil noemen. Waar ik in het geval van Thatcher, Reagan, en nu Trump/Milei allerlei kanttekeningen bij maakte. Bij Milei dringt de overheid diep door in het maatschappelijk leven, in alle lagen van de maatschappij, en krijgen ook types als Musk en Thiel vrij baan om in levens in te grijpen.quote:Op maandag 10 november 2025 03:50 schreef Lyrebird het volgende:
In de VS heeft Paul Volcker in de eerste jaren van de eerste Reagan administration de inflatie daar behoorlijk snel onder controle gekregen door Friedman's theorieën toe te passen.
Estland besteedt 44-45% van het BBP aan overheidsuitgaven, en loopt met de jaren lichtjes op. Naarmate Estland rijker werd ging de overheid een iets groter deel van de economie uit maken.quote:Milton Friedman's ideeen zijn in Chili en in Oost Europa toegepast. In Chili gebeurde dat onder een junta. Maar in Oost Europa, met name Estland en de andere Baltische tijgers, pakt het prima uit.
Lex Hoogduin publiceerde op 1 mei deze flauwekul:quote:Op woensdag 6 mei 2026 13:50 schreef Klopkoek het volgende:
[ x ]
"Leuk experiment" volgens usual suspects en een voorbeeldland voor Yesilgöz.
Zonder financiële hulp van buiten, vooral van Trump, was dit allang gesneefd.
quote:Op woensdag 6 mei 2026 13:50 schreef Klopkoek het volgende:
[ x ]
En daar hield ik op met lezenquote:while millions of Argentines are suffering in poverty, and they have to eat donkey meat, because they can't afford local beef.
Het blijft Latijns-Amerika hè.quote:Op woensdag 6 mei 2026 13:50 schreef Klopkoek het volgende:
[ x ]
Met Brazilië onder 'Linkse Lula' gaat het een stuk beter. Heeft niemand het over.quote:
Die man is tig keer veroordeeld voor corruptie, hoezo gaat het daar (in dat opzicht) beter?quote:Op woensdag 6 mei 2026 17:02 schreef Klopkoek het volgende:
Met Brazilië onder 'Linkse Lula' gaat het een stuk beter.
Dat hoort er gewoon een beetje bij in Zuid-Amerika. Cristina Fernandez de Kirchner zit ook thuis met een enkelbandjequote:Op woensdag 6 mei 2026 17:13 schreef nostra het volgende:
[..]
Die man is tig keer veroordeeld voor corruptie, hoezo gaat het daar (in dat opzicht) beter?
Nee precies, dat zei ik ook. Daarom snapte ik het voorbeeld niet.quote:Op woensdag 6 mei 2026 18:12 schreef flipsen het volgende:
[..]
Dat hoort er gewoon een beetje bij in Zuid-Amerika. Cristina Fernandez de Kirchner zit ook thuis met een enkelbandje
Correcto!quote:
Ik ken de details niet helemaal maar mijn indruk is dat Lula voor een deel is kapot gemaakt door de oerconservatieve magistratuur en gepolitiseerde rechtspraak (vindt jij natuurlijk hartstikke tof). Dit is gewoon in het nieuws geweest en schreef zelfs The Economist zo op.quote:Op woensdag 6 mei 2026 17:13 schreef nostra het volgende:
[..]
Die man is tig keer veroordeeld voor corruptie, hoezo gaat het daar (in dat opzicht) beter?
Van Bommel:quote:Op woensdag 6 mei 2026 18:57 schreef Klopkoek het volgende:
Geen enkele linkse bobo dweept met Brazilië als ons gidsland.
De hele SP:quote:In Brazilië hebben we van dichtbij kunnen zien hoe de politiek van Lula een alternatief probeert te vormen voor de rauwe neoliberale economie van de rijke landen die gericht is op het wegnemen van handelsbarrières en het binnendringen van markten van de Derde wereld. Lula richt zich vanuit een progressieve kijk op handel en relaties in de wereld op een andere politiek: hij doet concrete voorstellen om armoede en achterstelling weg te werken en biedt alternatieven die kunnen leiden tot ontwikkeling, vrede en veiligheid. Deze voorstellen gezamenlijk bespreken is bijzonder inspirerend.’
quote:Ik vond het inspirerend om de buitenlandse vertegenwoordigers te zien. Vooral de man uit Brazilië van president Lula. In Latijns Amerika zijn op dit moment progressieve bewegingen in opkomst. Mooi dat de zij in de SP hun bondgenoot zien. En andersom ook!
Artikel uit 2005quote:
Ja, uit 2018 zullen linkse bejubelingen wat karig zijn.quote:
Zoals het werkt in de Partij. Kritiek bestaat niet in het woordenboek en Van Bommel was bekend als één van de steunpilaren als je dat wel had op Marijnissen (m). Sterker nog, hij zegde zijn lidmaatschap daarom op, wat de Partij aanvankelijk weigerde (quote:Van Bommel is inmiddels een zwart schaap
Maar de grote Argentijnse vriendin van Lula, Cristina Fernandez, ook niet. God zij dank. Ik heb het wel eerder gezegd, ik ben een linkse geitenwollensokkenboomknuffelaar, maar in Argentinië kan ik niet met goed fatsoen op die club stemmen...quote:Op woensdag 6 mei 2026 20:37 schreef Klopkoek het volgende:
Serieuze historici zullen Lula als zeer positief beoordelen (Lincoln en FDR waren ook geen heilige...). Bij lhbti-mepper Milei gaat dit niet gebeuren.
Het is een nogal de vraag of je het Peronisme links kan noemen (dat er soms linkse instrumenten werden gebruikt maakt het nog niet ideologisch links-egalitair of een broeder van de sociaal-democratie).quote:Op woensdag 6 mei 2026 20:41 schreef flipsen het volgende:
[..]
Maar de grote Argentijnse vriendin van Lula, Cristina Fernandez, ook niet. God zij dank. Ik heb het wel eerder gezegd, ik ben een linkse geitenwollensokkenboomknuffelaar, maar in Argentinië kan ik niet met goed fatsoen op die club stemmen...
Peronisme niet speciaal nee. Maar sowieso kan je het beleid van de Cristina (en later Fernandez) niet echt Peronistisch noemen natuurlijk.quote:Op woensdag 6 mei 2026 20:52 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het is een nogal de vraag of je het Peronisme links kan noemen (dat er soms linkse instrumenten werden gebruikt maakt het nog niet ideologisch links of een broeder van de sociaal-democratie).
Het leek vlak voor de dood van Fidel Castro en erna de goede kant uit te gaan (alle sancties hielpen niet natuurlijk). Onder Obama normaliseerden de betrekkingen. Helaas heeft Trump alles weer verknald. Beide kanten zijn verhard en Cuba is ook weer meer naar binnen gekeerd.quote:Op woensdag 6 mei 2026 20:42 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Klopkoek, gezien je nu zo voor rechtvaardigheid en democratische waarden opkomt, betekend dat je nu Cuba en hun politiek sterk afkeurt?
Sorry, maar met dit soort uitspraken kan niemand je serieus nemen als je het hebt over democratie, mensenrechten en rechtvaardigheid. Echtquote:Op woensdag 6 mei 2026 20:55 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het leek vlak voor de dood van Fidel Castro en erna de goede kant uit te gaan (alle sancties hielpen niet natuurlijk). Onder Obama normaliseerden de betrekkingen. Helaas heeft Trump alles weer verknald. Beide kanten zijn verhard en Cuba is ook weer meer naar binnen gekeerd.
Je mag het niet zeggen maar Fidel Castro was een held en vooruitgang voor de gemiddelde Cubaan in vergelijking met de door de VS en bananenmaffia gesteunde dictator Batista.
Fidel Castro een held?quote:Op woensdag 6 mei 2026 20:55 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het leek vlak voor de dood van Fidel Castro en erna de goede kant uit te gaan (alle sancties hielpen niet natuurlijk). Onder Obama normaliseerden de betrekkingen. Helaas heeft Trump alles weer verknald. Beide kanten zijn verhard en Cuba is ook weer meer naar binnen gekeerd.
Je mag het niet zeggen maar Fidel Castro was een held en vooruitgang voor de gemiddelde Cubaan in vergelijking met de door de VS en bananenmaffia gesteunde dictator Batista.
Batista was beter dan Castro? Echt niet hoor.quote:Op woensdag 6 mei 2026 21:07 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Sorry, maar met dit soort uitspraken kan niemand je serieus nemen als je het hebt over democratie, mensenrechten en rechtvaardigheid. Echt
Fidel Castro > Javier Milei & VVD (denk aan: Hawija)quote:Op woensdag 6 mei 2026 21:27 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Fidel Castro een held?
Wat zijn dit voor extremistische uitspraken.
Man man man.
Dat zegt niemandquote:Op woensdag 6 mei 2026 21:55 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Batista was beter dan Castro? Echt niet hoor.
In vergelijking met Batista was Castro een held, dat schreef ik.quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |