abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219236217
quote:
1s.gif Op zondag 9 november 2025 18:22 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Lees even posts 130-133 terug.

Jij beweert dat het succesvolle receptuur was/is.
Milton Friedman heeft beargumenteerd dat een slanke overheid en deregulering zorgen voor economische voorspoed. Deregulering - mits voorzichtig toegepast - zorgt altijd voor economische groei. Ga ondernemers niet onnodig in de weg zitten (niet: geef ze vrij spel).

De Britten hadden in 1978/1979 te maken met the winter of discontent, en Thatcher heeft toen de macht van de vakbonden gebroken, en ervoor gezorgd dat het VK uit de jaren vijftig werd getrokken. Verder heeft ze staatsbedrijven verkocht en dus het aantal mensen dat bij de staat op de loonlijst staat drastisch ingekrompen. Je vergeet volgens mij hoe lastig het is om ambtenaren te ontslaan. Je zit aan dat ambtenarenapparaat gebakken. Zo kan een overheid alleen maar groeien, en maar heel moeilijk krimpen. Zodra er iets opgetuigd is, ben je veroordeeld om er mee te werken. NASA, Dept of Education. Het is allemaal peperduur, maar je kunt het niet zo maar afschaffen.

In de VS heeft Paul Volcker in de eerste jaren van de eerste Reagan administration de inflatie daar behoorlijk snel onder controle gekregen door Friedman's theorieën toe te passen.

Milton Friedman's ideeen zijn in Chili en in Oost Europa toegepast. In Chili gebeurde dat onder een junta. Maar in Oost Europa, met name Estland en de andere Baltische tijgers, pakt het prima uit.

[ Bericht 1% gewijzigd door Lyrebird op 10-11-2025 05:46:28 ]
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_219237956
Misschien kom ik nog terug op de andere onderdelen, maar ik wil niet in herhaling vallen, dus daar moet ik even op kauwen (als mijn hoofd daar naar staat)

quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2025 03:50 schreef Lyrebird het volgende:
In de VS heeft Paul Volcker in de eerste jaren van de eerste Reagan administration de inflatie daar behoorlijk snel onder controle gekregen door Friedman's theorieën toe te passen.
Monetair beleid is alweer heel iets anders dan "kleinere overheid", "slankere overheid", "limited government" of hoe je het wil noemen. Waar ik in het geval van Thatcher, Reagan, en nu Trump/Milei allerlei kanttekeningen bij maakte. Bij Milei dringt de overheid diep door in het maatschappelijk leven, in alle lagen van de maatschappij, en krijgen ook types als Musk en Thiel vrij baan om in levens in te grijpen.

De aanstelling van Volcker en zijn 'Volcker shock' kwam door en onder Jimmy Carter, niet door Reagan. Dit is dus een grove vertekening van de geschiedenis. De onmiddellijke effecten van de Volcker Shock hielp Reagan verkozen te worden en kostte Carter zijn baan!

Het is ook niet zo dat 'links' heel graag hoge inflatie wil (ja, inflatie is onder linkse regeringen gemiddeld wel ietsjes hoger). In Nederland lag de inflatie tussen 1973 en 1979 op 6% per jaar. Dit was veel lager dan grote handelspartners als Frankrijk (10.7), het Verenigd Koninkrijk (15.6), België (8.4) en de Verenigde Staten (8.5). Wat er mede voor zorgde dat de gulden een dure munt werd. West-Duitsland zat op 5% en had continu een linkse Bondskanselier in die tijd.

quote:
Milton Friedman's ideeen zijn in Chili en in Oost Europa toegepast. In Chili gebeurde dat onder een junta. Maar in Oost Europa, met name Estland en de andere Baltische tijgers, pakt het prima uit.
Estland besteedt 44-45% van het BBP aan overheidsuitgaven, en loopt met de jaren lichtjes op. Naarmate Estland rijker werd ging de overheid een iets groter deel van de economie uit maken.

https://www.statista.com/(...)e7pQsuF86xdUoW9Q4uGH

Dat is bepaald niet de 20% waar Milton Friedman het ooit over had (modelstaat: het autoritaire Hong Kong), en het sluit aan op de bovenstaande discussie over Thatcher. Zij richtte de overheid anders in, voor andere doelen (tot de slaapkamer aan toe, net als Milei), maar het overheidsbeslag tov BBP toonde een beperkte daling en is terug te voeren op pensioenen, defensie (mondiale aanwezigheid van het VK) en inderdaad ook het beperken van staatsdeelnemingen. Ronald Reagan is een nog minder overtuigend verhaal en plaatje.

Trouwens, iets van twintig jaar terug verzelfstandigde Amsterdam zijn vervoersbedrijf. Direct een stuk minder ambtenaren.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 10-11-2025 12:47:29 ]
pi_220728125
twitter


"Leuk experiment" volgens usual suspects en een voorbeeldland voor Yesilgöz.

Zonder financiële hulp van buiten, vooral van Trump, was dit allang gesneefd.
pi_220728796
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 13:50 schreef Klopkoek het volgende:
[ x ]

"Leuk experiment" volgens usual suspects en een voorbeeldland voor Yesilgöz.

Zonder financiële hulp van buiten, vooral van Trump, was dit allang gesneefd.
Lex Hoogduin publiceerde op 1 mei deze flauwekul:
https://www.mejudice.nl/a(...)-toch-blijft-groeien

We moeten naar een herinrichting van de overheid naar klassiek-liberale principes, net zoals Argentinië dit doet.


The Economist is wakker:

Javier Milei is in serious trouble

Voters might have ignored corruption allegations against members of the Milei administration if Argentina’s economy were humming. It is not.

https://bsky.app/profile/economist.com/post/3ml6tam54mb2l

Het kwartje is bij het liberale blad wat sneller gevallen als in de jaren 20 en 30...

[ Bericht 18% gewijzigd door #ANONIEM op 06-05-2026 15:59:13 ]
pi_220728986


:)
  woensdag 6 mei 2026 @ 16:53:52 #156
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_220729193
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 13:50 schreef Klopkoek het volgende:
[ x ]

"Leuk experiment" volgens usual suspects en een voorbeeldland voor Yesilgöz.

Zonder financiële hulp van buiten, vooral van Trump, was dit allang gesneefd.
quote:
while millions of Argentines are suffering in poverty, and they have to eat donkey meat, because they can't afford local beef.
En daar hield ik op met lezen :')
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  woensdag 6 mei 2026 @ 16:56:25 #157
13309 nostra
ask why
pi_220729202
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 13:50 schreef Klopkoek het volgende:
[ x ]

"Leuk experiment" volgens usual suspects en een voorbeeldland voor Yesilgöz.

Zonder financiële hulp van buiten, vooral van Trump, was dit allang gesneefd.
Het blijft Latijns-Amerika hè.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220729294
quote:
7s.gif Op woensdag 6 mei 2026 16:56 schreef nostra het volgende:

[..]
Het blijft Latijns-Amerika hè.
Met Brazilië onder 'Linkse Lula' gaat het een stuk beter. Heeft niemand het over.

Nog even en Brazilië heeft per hoofd van de bevolking de Argentijnen gewoon ingehaald. Tenzij Bolsonaro terugkeert natuurlijk ;)

Het Spanje van Zuid-Amerika
https://www.economist.com(...)n-against-oil-shocks

[ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 06-05-2026 17:04:26 ]
  woensdag 6 mei 2026 @ 17:13:50 #159
13309 nostra
ask why
pi_220729370
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 17:02 schreef Klopkoek het volgende:
Met Brazilië onder 'Linkse Lula' gaat het een stuk beter.
Die man is tig keer veroordeeld voor corruptie, hoezo gaat het daar (in dat opzicht) beter?
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  woensdag 6 mei 2026 @ 18:12:12 #160
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_220729728
quote:
10s.gif Op woensdag 6 mei 2026 17:13 schreef nostra het volgende:

[..]
Die man is tig keer veroordeeld voor corruptie, hoezo gaat het daar (in dat opzicht) beter?
Dat hoort er gewoon een beetje bij in Zuid-Amerika. Cristina Fernandez de Kirchner zit ook thuis met een enkelbandje ^O^
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  woensdag 6 mei 2026 @ 18:25:06 #161
13309 nostra
ask why
pi_220729820
quote:
80s.gif Op woensdag 6 mei 2026 18:12 schreef flipsen het volgende:

[..]
Dat hoort er gewoon een beetje bij in Zuid-Amerika. Cristina Fernandez de Kirchner zit ook thuis met een enkelbandje ^O^
Nee precies, dat zei ik ook. Daarom snapte ik het voorbeeld niet.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  woensdag 6 mei 2026 @ 18:27:33 #162
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_220729833
argentinië heeft de breedste weg
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  woensdag 6 mei 2026 @ 18:46:11 #163
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_220729934
quote:
16s.gif Op woensdag 6 mei 2026 18:27 schreef FlippingCoin het volgende:
argentinië heeft de breedste weg
Correcto!

Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_220730014
quote:
10s.gif Op woensdag 6 mei 2026 17:13 schreef nostra het volgende:

[..]
Die man is tig keer veroordeeld voor corruptie, hoezo gaat het daar (in dat opzicht) beter?
Ik ken de details niet helemaal maar mijn indruk is dat Lula voor een deel is kapot gemaakt door de oerconservatieve magistratuur en gepolitiseerde rechtspraak (vindt jij natuurlijk hartstikke tof). Dit is gewoon in het nieuws geweest en schreef zelfs The Economist zo op.

Sowieso is zelfstandig aanpappen met pistolen zwaaiende drugslords om links verder te wurgen ("eliminate the left" - letterlijke woorden) wel echt next level.

Dat is dan het voorbeeld en modelland voor de VVD, Yesilgoz en Lex Hoogduin.

Geen enkele linkse bobo dweept met Brazilië als ons gidsland.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 06-05-2026 19:01:15 ]
  woensdag 6 mei 2026 @ 20:02:40 #165
13309 nostra
ask why
pi_220730590
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 18:57 schreef Klopkoek het volgende:
Geen enkele linkse bobo dweept met Brazilië als ons gidsland.
Van Bommel:

quote:
In Brazilië hebben we van dichtbij kunnen zien hoe de politiek van Lula een alternatief probeert te vormen voor de rauwe neoliberale economie van de rijke landen die gericht is op het wegnemen van handelsbarrières en het binnendringen van markten van de Derde wereld. Lula richt zich vanuit een progressieve kijk op handel en relaties in de wereld op een andere politiek: hij doet concrete voorstellen om armoede en achterstelling weg te werken en biedt alternatieven die kunnen leiden tot ontwikkeling, vrede en veiligheid. Deze voorstellen gezamenlijk bespreken is bijzonder inspirerend.’
De hele SP:

quote:
Ik vond het inspirerend om de buitenlandse vertegenwoordigers te zien. Vooral de man uit Brazilië van president Lula. In Latijns Amerika zijn op dit moment progressieve bewegingen in opkomst. Mooi dat de zij in de SP hun bondgenoot zien. En andersom ook!
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220730827
quote:
7s.gif Op woensdag 6 mei 2026 20:02 schreef nostra het volgende:

[..]
Van Bommel:
[..]
De hele SP:
[..]

Artikel uit 2005 :')

Van Bommel is inmiddels een zwart schaap en hier staat nergens ook maar een hint dat Nederland dit land als voorbeeld moet stellen (wat de autoritaire, uitbuitende en xenofobe rechtsen met Argentinië wél doen). Logisch, want Brazilië zat in een andere fase van ontwikkeling (of je nu hardcore marxist bent of niet).

Hoogstens geldt Brazilië als voorbeeld voor het opbouwen van een progressieve, opbouwende beweging in een land met een recent verleden van een militaire dictatuur (waar rechts Brazilië naar terug wil).

Het is gewoon wel zo dat Brazilië vele stappen vooruit heeft gezet de afgelopen twintig jaar, met een hoofdrol voor Lula zelf. Het effect daarvan was inderdaad al in 2006 merkbaar.

Nog tien jaar en Brazilië heeft ook per hoofd van de bevolking de Argentijnen op alle fronten ingehaald, met dit tempo. Van BBP tot armoede.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 06-05-2026 20:26:41 ]
  woensdag 6 mei 2026 @ 20:35:45 #167
13309 nostra
ask why
pi_220730954
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 20:24 schreef Klopkoek het volgende:
Artikel uit 2005
Ja, uit 2018 zullen linkse bejubelingen wat karig zijn.

quote:
Van Bommel is inmiddels een zwart schaap
Zoals het werkt in de Partij. Kritiek bestaat niet in het woordenboek en Van Bommel was bekend als één van de steunpilaren als je dat wel had op Marijnissen (m). Sterker nog, hij zegde zijn lidmaatschap daarom op, wat de Partij aanvankelijk weigerde ( :') ) en nu moeten ze hem blijkbaar niet meer - of eerder andersom.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220730963
Serieuze historici zullen Lula als zeer positief beoordelen (Lincoln en FDR waren ook geen heilige...). Bij lhbti-mepper Milei gaat dit niet gebeuren.
  woensdag 6 mei 2026 @ 20:41:40 #169
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_220730993
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 20:37 schreef Klopkoek het volgende:
Serieuze historici zullen Lula als zeer positief beoordelen (Lincoln en FDR waren ook geen heilige...). Bij lhbti-mepper Milei gaat dit niet gebeuren.
Maar de grote Argentijnse vriendin van Lula, Cristina Fernandez, ook niet. God zij dank. Ik heb het wel eerder gezegd, ik ben een linkse geitenwollensokkenboomknuffelaar, maar in Argentinië kan ik niet met goed fatsoen op die club stemmen...
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  woensdag 6 mei 2026 @ 20:42:37 #170
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220731001
Klopkoek, gezien je nu zo voor rechtvaardigheid en democratische waarden opkomt, betekend dat je nu Cuba en hun politiek sterk afkeurt?
pi_220731076
quote:
80s.gif Op woensdag 6 mei 2026 20:41 schreef flipsen het volgende:

[..]
Maar de grote Argentijnse vriendin van Lula, Cristina Fernandez, ook niet. God zij dank. Ik heb het wel eerder gezegd, ik ben een linkse geitenwollensokkenboomknuffelaar, maar in Argentinië kan ik niet met goed fatsoen op die club stemmen...
Het is een nogal de vraag of je het Peronisme links kan noemen (dat er soms linkse instrumenten werden gebruikt maakt het nog niet ideologisch links-egalitair of een broeder van de sociaal-democratie).

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-05-2026 20:52:34 ]
  woensdag 6 mei 2026 @ 20:53:30 #172
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_220731085
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 20:52 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Het is een nogal de vraag of je het Peronisme links kan noemen (dat er soms linkse instrumenten werden gebruikt maakt het nog niet ideologisch links of een broeder van de sociaal-democratie).
Peronisme niet speciaal nee. Maar sowieso kan je het beleid van de Cristina (en later Fernandez) niet echt Peronistisch noemen natuurlijk.

[ Bericht 0% gewijzigd door flipsen op 06-05-2026 21:22:49 (typo) ]
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_220731102
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 20:42 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Klopkoek, gezien je nu zo voor rechtvaardigheid en democratische waarden opkomt, betekend dat je nu Cuba en hun politiek sterk afkeurt?
Het leek vlak voor de dood van Fidel Castro en erna de goede kant uit te gaan (alle sancties hielpen niet natuurlijk). Onder Obama normaliseerden de betrekkingen. Helaas heeft Trump alles weer verknald. Beide kanten zijn verhard en Cuba is ook weer meer naar binnen gekeerd.

Je mag het niet zeggen maar Fidel Castro was een held en vooruitgang voor de gemiddelde Cubaan in vergelijking met de door de VS en bananenmaffia gesteunde dictator Batista.
  woensdag 6 mei 2026 @ 21:07:50 #174
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220731221
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 20:55 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Het leek vlak voor de dood van Fidel Castro en erna de goede kant uit te gaan (alle sancties hielpen niet natuurlijk). Onder Obama normaliseerden de betrekkingen. Helaas heeft Trump alles weer verknald. Beide kanten zijn verhard en Cuba is ook weer meer naar binnen gekeerd.

Je mag het niet zeggen maar Fidel Castro was een held en vooruitgang voor de gemiddelde Cubaan in vergelijking met de door de VS en bananenmaffia gesteunde dictator Batista.
Sorry, maar met dit soort uitspraken kan niemand je serieus nemen als je het hebt over democratie, mensenrechten en rechtvaardigheid. Echt
pi_220731388
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 20:55 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Het leek vlak voor de dood van Fidel Castro en erna de goede kant uit te gaan (alle sancties hielpen niet natuurlijk). Onder Obama normaliseerden de betrekkingen. Helaas heeft Trump alles weer verknald. Beide kanten zijn verhard en Cuba is ook weer meer naar binnen gekeerd.

Je mag het niet zeggen maar Fidel Castro was een held en vooruitgang voor de gemiddelde Cubaan in vergelijking met de door de VS en bananenmaffia gesteunde dictator Batista.
Fidel Castro een held?
Wat zijn dit voor extremistische uitspraken.
Man man man.
pi_220731729
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 21:07 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Sorry, maar met dit soort uitspraken kan niemand je serieus nemen als je het hebt over democratie, mensenrechten en rechtvaardigheid. Echt
Batista was beter dan Castro? Echt niet hoor.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-05-2026 21:56:12 ]
pi_220732112
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 21:27 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Fidel Castro een held?
Wat zijn dit voor extremistische uitspraken.
Man man man.
Fidel Castro > Javier Milei & VVD (denk aan: Hawija)
  donderdag 7 mei 2026 @ 08:47:22 #178
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220733196
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 21:55 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Batista was beter dan Castro? Echt niet hoor.
Dat zegt niemand
pi_220734456
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 08:47 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Dat zegt niemand
In vergelijking met Batista was Castro een held, dat schreef ik.

Ondanks alle sancties waren er successen:
https://www.theguardian.c(...)an-development-model

(Jaja, oud artikel uit 2011 maar laat goed de ontwikkeling zien)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')