De relatie tussen astrologie en de origine van het christendom wordt vooral in pseudowetenschappelijke docu's als Zeitgeist uiteengezet.quote:Op donderdag 3 juli 2025 22:14 schreef ToT het volgende:
[..]
Ja de kruisiging en herrijzing van Jezus schijnt ook gebaseerd te zijn op hoe de planeten toentertijd aan de hemel stonden. Ik geloof dat Saturnus 3 dagen onder de horizon verdween in die tijd?
Dat Jezus de Heer van de dierenriem genoemd is, is ook weer cultural appropriation uit die tijd.
Interessante materie. Ik ben even wat op gaan zoeken en de vroege Israëlieten waren inderdaad polytheïstisch. Jahweh was één van de goden, een mindere god, de god van wind en oorlog. In een later stadium werden andere goden simpelweg ontkend. De vroege Israëlieten volgden de godsdiensten van andere Semitische volkeren. Als je dit allemaal weet, dan valt ook het kwartje wat het Oude Testament betreft. Het onverklaarbare gedrag van God daarin. Zo begint de puzzel een beetje in elkaar te vallen.quote:Op donderdag 3 juli 2025 22:00 schreef ToT het volgende:
[..]
Ja nee het staat blijkbaar zelfs in de Bijbel; de volgelingen van de stormgod Yaweh en een andere god hadden een weddenschapje; ze bouwden beiden een offerplaats en welke god als eerste de boel in de hens stak, zou hebben gewonnen.
De concurrenten besteedden veel aandacht in hun rituelen en dat alles perfect was, maar Yahweh was ongeduldig en gooide supersnel de fik er in en won de weddenschap dus.
De prijs? De tegenstanders werden vermoord.
Dit dus inderdaad ja. Er zijn zo veel dingen enorm onlogisch in de Bijbelquote:Op vrijdag 4 juli 2025 11:25 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Interessante materie. Ik ben even wat op gaan zoeken en de vroege Israëlieten waren inderdaad polytheïstisch. Jahweh was één van de goden, een mindere god, de god van wind en oorlog. In een later stadium werden andere goden simpelweg ontkend. De vroege Israëlieten volgden de godsdiensten van andere Semitische volkeren. Als je dit allemaal weet, dan valt ook het kwartje wat het Oude Testament betreft. Het onverklaarbare gedrag van God daarin. Zo begint de puzzel een beetje in elkaar te vallen.
Dit is natuurlijk onzin. Dat betekent dat de aarde 3 dagen niet zou draaien om haar as. Natuurkundig is zoiets onmogelijk.quote:Op donderdag 3 juli 2025 22:14 schreef ToT het volgende:
Ik geloof dat Saturnus 3 dagen onder de horizon verdween in die tijd?
Ja nee er was wel een uitleg over waarom het wel mogelijk was, maar aangezien ik sowieso weinig van die hele Bijbel geloof, zag ik ook vrij weinig in dit verhaal. Ik vind het wel geinig om er over te lezen en redeneringen van mensen aan te horen, maar daar blijft het dan ook wel bij.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 11:28 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Dit is natuurlijk onzin. Dat betekent dat de aarde 3 dagen niet zou draaien om haar as. Natuurkundig is zoiets onmogelijk.
Dat ben jij dus niet. Want wat dat zou dat tot een 'gereincarneerde jou' maken? Reïncarnatie is alleen mogelijk met een ziel of een soortgelijke essentie.quote:Op donderdag 3 juli 2025 20:10 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Het gaat ook niet om een ziel.
Puur alleen dat er nu een "ik ben"-ervaring is dus dat het in de toekomst weer gebeurt wat voor mij zal lijken alsof ik gereincarneerd ben behalve dat het een compleet nieuw bewustzijn is.
Ja ik snap het ook nog steeds niet.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 12:25 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Dat ben jij dus niet. Want wat dat zou dat tot een 'gereincarneerde jou' maken? Reïncarnatie is alleen mogelijk met een ziel of een soortgelijke essentie.
Je gebruikt een probabilistische redenering: "in een oneindige tijd gebeurt alles wat mogelijk is oneindig vaak."quote:Op donderdag 3 juli 2025 13:07 schreef KoningWouter het volgende:
Het feit dat jij en ik op dit moment een "ik ben"-ervaring hebben toont aan dat het hebben van de bewuste "ik ben"-ervaring mogelijk is.
Wanneer jij of ik sterven is er geen bewuste waarneming meer. Aangezien tijd oneindig is zul je in de toekomst met grote zekerheid wederom een "ik ben"-ervaring ondervinden.
Het heeft niets met ziel te maken, ook niet met geheugen. Het zal een compleet tabula rasa zijn maar. Tot in den oneindigheid eeuwig reincarneren.
Amen
Ja, mee eens.quote:Op donderdag 3 juli 2025 13:07 schreef KoningWouter het volgende:
Het feit dat jij en ik op dit moment een "ik ben"-ervaring hebben toont aan dat het hebben van de bewuste "ik ben"-ervaring mogelijk is.
Wanneer jij of ik sterven is er geen bewuste waarneming meer. Aangezien tijd oneindig is zul je in de toekomst met grote zekerheid wederom een "ik ben"-ervaring ondervinden.
Het heeft niets met ziel te maken, ook niet met geheugen. Het zal een compleet tabula rasa zijn maar. Tot in den oneindigheid eeuwig reincarneren.
Amen
Buiten bovenstaande, is dit nóg een vrij sterk argument waarom dit het meest voordehandliggend is; álles is een cyclus. Een dag , een maand, een jaar, een Yuga cycle, een celdeling, zelfs sterren die dood gaan en opnieuw tot stand komen en de seizoenen op aarde. Waarom zou een leven uitgezonderd zijn op dit, wat is de logica daarachter? Ashes to Ashes, Dust to (Star)Dust.quote:Op donderdag 3 juli 2025 13:47 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Yup, dat denk ik wel. Ik geloof dat het universum cyclisch van aard is.
Mooi stukje. Sorry, ik heb er even een klein stukje uit gequote terwijl er veel meer staat.quote:Op zondag 13 juli 2025 02:19 schreef Mijk het volgende:
Nu weet ik dat hier altijjd veel discussie om komt, maar stel even hypothetisch dat dat waar is, dat lichaam en bewustizjn gescheiden is. Dan is het natuurljik evident dat je opnieuw geboren wordt. No question about it. Je bent gewoon een zoveelste expressie van het bewustzijn, van het universum wat zichzelf manifesteert in menselijke vorm.
Als dat niet waar is, dan is het idd dood=gone=over=finished=DONE. Maargoed, eigen ervaringen vertellen inmiddels anders.
Zeer inspirerend verhaal!quote:Op zondag 13 juli 2025 02:19 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ja, mee eens.
Het is t meest voordehandliggend dat dit gebeurt. Vroeger , toen ik Atheist was, dacht ik ook dood=zwart=weg=klaar=over=finished=DONE. En die klinkt best wel aannemelijk totdat ik verder kwam, dan wordt het steeds minder aannemelijk. Veel mensen zeggen dat dat dan weer komt door "angst voor de dood enz" maar dat is onwaar, want als het dood=zwart=gone=DONE is, dan is er weinig om bang voor te zijn imo. Iets als een Hel waar veel religies mee schermen, is veel erger.
Maargoed, zoals Alan Watts in een lecture mooi verwoordde;
"Its a miracle you are alive, as you, how big was the chance? Small? But it happened right, so if it happened once.... why wouldn't it happen again?"
Deze steling is eigenlijk niet onderuit te krijgen, want net als dat --als je randomness genoeg tijd geeft-- je ook dik FOK.NL op je scherm krijgt als je een paar 1000 pixels compleet random laat renderen. Zo ook dit.
Natuurlijk vergaat de persoon die je bent, die komt nooit meer terug, maar dan komt de vraag; ben je enkel je lichaam? In mijn Atheism had ik gezegd ja, maar nu niet meer, zodra je bepaalde psychedelics gezien hebt, of meditaties, dan weet je dat je lichaam en bewustzijn separaat zijn van elkaar. Nu weet ik dat hier altijjd veel discussie om komt, maar stel even hypothetisch dat dat waar is, dat lichaam en bewustizjn gescheiden is. Dan is het natuurljik evident dat je opnieuw geboren wordt. No question about it. Je bent gewoon een zoveelste expressie van het bewustzijn, van het universum wat zichzelf manifesteert in menselijke vorm.
Als dat niet waar is, dan is het idd dood=gone=over=finished=DONE. Maargoed, eigen ervaringen vertellen inmiddels anders.
Dan heb je nog Watts, die zei;
"if i die now, and i'm born again in another body... OR... i die, and another baby is born, is there a difference?"
In feite niet, een nieuw persoon wordt geboren, thats it.
[..]
Buiten bovenstaande, is dit nóg een vrij sterk argument waarom dit het meest voordehandliggend is; álles is een cyclus. Een dag , een maand, een jaar, een Yuga cycle, een celdeling, zelfs sterren die dood gaan en opnieuw tot stand komen en de seizoenen op aarde. Waarom zou een leven uitgezonderd zijn op dit, wat is de logica daarachter? Ashes to Ashes, Dust to (Star)Dust.
Ik laat verder maar mensen met herinneringen en alles uit vorige levens erbuiten. Ondanks dat dit vaak sterk accuraat is wordt het wat meer "zweverig", buiten dat heb ik er zelf ook geen ervaring mee, dus kan ik er weinig over zegggen.
Maar voor mij is het zeker dat je oneindig incarneert; ja. Wat de regels daarvoor zijn, i have no clue, voordat mensen komen met "als regenworm", "als strontvlieg?"... ik heb geen idee. Ik kan me voorstellen dat "een ziel", of "bewustzijn" evolueert net als de mens dat doet, dus dan is de kans niet zo groot dat het een regenworm wordt. Zijn wij "de hoogste vorm op aarde?", dunno, misschien is dat wel een boom, lekker rustig, kijken naar hoe iedereen de wereld upfuckt
Shit verandert enkel van vorm.
"Nothing lasts... but Nothing is Lost"
Ik denk dat reïncarnatie maar een stukje is naar volmaaktheid. Maar als ik in de spiegel kijk, dan denk ik zomaar dat je gelijk hebt.quote:Op zondag 13 juli 2025 02:19 schreef Mijk het volgende:
voor mij is het zeker dat je oneindig incarneert
Ik ken je niet maar wat ik van je meekrijg is dat je een relaxte kerel bent. Misschien niet te hard zijn voor jezelf....quote:Op woensdag 16 juli 2025 18:30 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Ik denk dat reïncarnatie maar een stukje is naar volmaaktheid. Maar als ik in de spiegel kijk, dan denk ik zomaar dat je gelijk hebt.
Mijn god, als er maar één eikel en een lul de behanger is op aarde, dan ben ik het wel.
Je vergist je, jij bent niet de enige. Iedereen op aarde (nu, vroeger en in de toekomst) is een eikel en lul de behanger. Iedereen op aarde heeft ook aangename eigenschappen. Jij (en dus iedereen) is een mengelmoesje van goed en kwaad. Alleen de samenstelling verschilt van persoon tot persoon.quote:Op woensdag 16 juli 2025 18:30 schreef Vincent_student het volgende:
Mijn god, als er maar één eikel en een lul de behanger is op aarde, dan ben ik het wel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |