abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 3 juli 2025 @ 21:35:11 #26
498210 KoningWouter
BE THE BEST&FUCK THE REST
pi_218113890
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2025 21:32 schreef ToT het volgende:

[..]
Klinkt wel als een variatie op wat ik eerder gepost heb, maar ik vind het prima als die je geloof is, sowieso wat moois! :Y
Maar je doet in dit topic wel behoorlijk wat aannames die je als absolute feiten beschouwt.
Helemaal prima als dat je houvast geeft qua geloof, maar in mijn ogen is het gewoon een geloof.
Veel minder ridicuul als wat er in oude boekjes staat, maar ook weer niet 100% feitelijk onomostotelijk aantoonbaar juist. :)
Ja klopt wel een beetje. Het is dan ook vooral een "wat als" scenario. Het is helemaal niet bewezen dat tijd oneindig is bijvoorbeeld.

Maar als tijd niet oneindig is, wat is er dan op het moment dat ruimte-tijd niet bestaat en bestaat dat dan niet ook een bepaalde tijd?

Dus zo kun je dus eigenlijk wel weer stellen dat tijd oneindig is.

Ach ik filosofeer maar wat, maar daar is dit subforum toch ook voor? :P
pi_218113919
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2025 21:35 schreef KoningWouter het volgende:

[..]
Ja klopt wel een beetje. Het is dan ook vooral een "wat als" scenario. Het is helemaal niet bewezen dat tijd oneindig is bijvoorbeeld.

Maar als tijd niet oneindig is, wat is er dan op het moment dat ruimte-tijd niet bestaat en bestaat dat dan niet ook een bepaalde tijd?

Dus zo kun je dus eigenlijk wel weer stellen dat tijd oneindig is.

Ach ik filosofeer maar wat, maar daar is dit subforum toch ook voor? :P
Men zegt dat met de oerknal tijd is ontstaan. Het universum is zich aan het uitdijen en op een gegeven moment zullen er geen nieuwe zonnen meer gevormd worden. In de loop der tijd krijg je de Big Rip (of eventueel een Big Chill) waardoor er weer een vrijwel volledig "niets" zal ontstaan.
Absolute"niets" is zeer instabiel en zal voor een nieuwe, zwakkere Big Bang zorgen waardoor er weer tijd en ruimte zal ontstaan.
  donderdag 3 juli 2025 @ 21:46:00 #28
498210 KoningWouter
pi_218114012
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2025 21:38 schreef ToT het volgende:

[..]
Men zegt dat met de oerknal tijd is ontstaan. Het universum is zich aan het uitdijen en op een gegeven moment zullen er geen nieuwe zonnen meer gevormd worden. In de loop der tijd krijg je de Big Rip (of eventueel een Big Chill) waardoor er weer een vrijwel volledig "niets" zal ontstaan.
Absolute"niets" is zeer instabiel en zal voor een nieuwe, zwakkere Big Bang zorgen waardoor er weer tijd en ruimte zal ontstaan.
Ja maar uitgezoomd bestaat de situatie waarop ruimte-tijd niet bestaat ook een bepaalde tijd toch?

Laten we zeggen dat het volledige "niets" 3000 jaar is en daarna komt er een big bang die ruimte-tijd maakt. Dan bestond het volledige "niets" dus 3000 jaar, wat ook weer tijd is. :P
pi_218114044
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2025 21:46 schreef KoningWouter het volgende:

[..]
Ja maar uitgezoomd bestaat de situatie waarop ruimte-tijd niet bestaat ook een bepaalde tijd toch?

Laten we zeggen dat het volledige "niets" 3000 jaar is en daarna komt er een big bang die ruimte-tijd maakt. Dan bestond het volledige "niets" dus 3000 jaar, wat ook weer tijd is. :P
Nee, dat werkt weer zo niet. Absolute niets is absoluut. Tijd bestaat dan ook niet, dus je kunt niet zeggen dat er 3000 jaar niets was; dan zou de tijdtelling ook 3000 jaar niet bestaan hebben. :)
3000 jaar lang geen tijd...
  donderdag 3 juli 2025 @ 21:48:54 #30
498210 KoningWouter
pi_218114055
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2025 21:48 schreef ToT het volgende:

[..]
Nee, dat werkt weer zo niet. Absolute niets is absoluut. Tijd bestaat dan ook niet, dus je kunt niet zeggen dat er 3000 jaar niets was; dan zou de tijdtelling ook 3000 jaar niet bestaan hebben. :)
3000 jaar lang geen tijd...
Mind boggling, I love it :D
pi_218114070
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2025 21:48 schreef KoningWouter het volgende:

[..]
Mind boggling, I love it :D
Same! :Y
Ik zit tegenwoordig ook allerlei shizzle te kijken op Youtube over de Bijbel enzo. Doe ik sowieso al vele jaren, maar wat ik de laatste tijd zie is echt:

Spellchecker donderdag 3 juli 2025 @ 21:51:35 #32
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_218114088
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2025 21:46 schreef KoningWouter het volgende:

[..]

Ik sluit me aan bij @Karina

Karina in NWS / [SC] 'Nouk
  Moderator donderdag 3 juli 2025 @ 21:53:15 #33
9859 crew  Karina
Woman
pi_218114102
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2025 21:51 schreef maily het volgende:

[..]
Ik sluit me aan bij @:Karina

geen idee waar die over gaat dus je hebt sowieso gelijk 😃
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
  Spellchecker donderdag 3 juli 2025 @ 21:54:17 #34
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_218114111
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2025 21:53 schreef Karina het volgende:

[..]
geen idee waar die over gaat dus je hebt sowieso gelijk 😃
legendarische post van jou :Y

ik zie @sp3c regelmatig posten, dus ook die quote _O_
  donderdag 3 juli 2025 @ 21:54:39 #35
498210 KoningWouter
pi_218114115
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2025 21:50 schreef ToT het volgende:

[..]
Same! :Y
Ik zit tegenwoordig ook allerlei shizzle te kijken op Youtube over de Bijbel enzo. Doe ik sowieso al vele jaren, maar wat ik de laatste tijd zie is echt:

[ afbeelding ]
De bijbel heb ik dan weer minder mee. Ben wel christelijk opgevoed.

Heb hier nog een exemplaar van The Secret Doctrine (theosofie) liggen. Die wil ik nog eens gaan lezen maar het is zeer zware kost.
pi_218114119
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2025 21:51 schreef maily het volgende:

[..]
Ik sluit me aan bij @:Karina

:D :T
pi_218114140
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2025 21:54 schreef KoningWouter het volgende:

[..]
De bijbel heb ik dan weer minder mee. Ben wel christelijk opgevoed.

Heb hier nog een exemplaar van The Secret Doctrine (theosofie) liggen. Die wil ik nog eens gaan lezen maar het is zeer zware kost.
Ow komt er op neer dat de christelijke God gewoon de minst belangrijke godheid was in die tijd: een wraakzuchtige stormgod, die is samengevoegd met de hogere god der schepping om hem wat meer aanzien te geven.
Die stormgod was wel de sterkste godheid in verwoesting, maar verder was hij gewoon volkomen kut.
  donderdag 3 juli 2025 @ 21:58:22 #38
498210 KoningWouter
pi_218114152
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2025 21:57 schreef ToT het volgende:

[..]
Ow komt er op neer dat de christelijke God gewoon de minst belangrijke godheid was in die tijd: een wraakzuchtige stormgod, die is samengevoegd met de hogere god der schepping om hem wat meer aanzien te geven.
Die stormgod was wel de sterkste godheid in verwoesting, maar verder was hij gewoon volkomen kut.
Ah ja dat heb ik ook ooit ergens gelezen. Een jaloerse god die er niet tegen kon dat zijn wezens vrije wil hebben gekregen.
pi_218114174
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2025 21:58 schreef KoningWouter het volgende:

[..]
Ah ja dat heb ik ook ooit ergens gelezen. Een jaloerse god die er niet tegen kon dat zijn wezens vrije wil hebben gekregen.
Ja nee het staat blijkbaar zelfs in de Bijbel; de volgelingen van de stormgod Yaweh en een andere god hadden een weddenschapje; ze bouwden beiden een offerplaats en welke god als eerste de boel in de hens stak, zou hebben gewonnen.
De concurrenten besteedden veel aandacht in hun rituelen en dat alles perfect was, maar Yahweh was ongeduldig en gooide supersnel de fik er in en won de weddenschap dus.
De prijs? De tegenstanders werden vermoord.
  donderdag 3 juli 2025 @ 22:01:28 #41
498210 KoningWouter
pi_218114182
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2025 22:00 schreef ToT het volgende:

[..]
Ja nee het staat blijkbaar zelfs in de Bijbel; de volgelingen van de stormgod Yaweh en een andere god hadden een weddenschapje; ze bouwden beiden een offerplaats en welke god als eerste de boel in de hens stak, zou hebben gewonnen.
De concurrenten besteedden veel aandacht in hun rituelen en dat alles perfect was, maar Yahweh was ongeduldig en gooide supersnel de fik er in en won de weddenschap dus.
De prijs? De tegenstanders werden vermoord.
_O-

Dit heb ik nog nooit gehoord, maar ik vind het mooi. :D
pi_218114185
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2025 22:01 schreef KoningWouter het volgende:

[..]
_O-

Dit heb ik nog nooit gehoord, maar ik vind het mooi. :D
Bekijk deze YouTube-video

Bro heeft 3 video's gemaakt.
Erg interessant! :Y
pi_218114189
Er zijn echt tientallen geweldige channels op dit gebied overigens!
  donderdag 3 juli 2025 @ 22:03:33 #44
498210 KoningWouter
pi_218114197
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2025 22:02 schreef ToT het volgende:

[..]
Bekijk deze YouTube-video

Bro heeft 3 video's gemaakt.
Erg interessant! :Y
Zelf geloof ik niet echt in god als een entiteit.

Ik ben meer van de mysticism(?) school dat alles wat er is God is.
pi_218114237
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2025 22:03 schreef KoningWouter het volgende:

[..]
Zelf geloof ik niet echt in god als een entiteit.

Ik ben meer van de mysticism(?) school dat alles wat er is God is.
Ja die zee waar ik het in een eerdere post over had dus?

Er zijn overigens wel zeer interessante geloofsstromingen die God proberen te verklaren: zo zou de vrouw van de absolute god ongewenst zwanger zijn geraakt en heeft de almachtige God de foetus uit de baarmoeder gerukt om abortus te plegen, maar deze foetus overleefde het en had, in zijn onderontwikkelde staat ook scheppende krachten gekregen en heeft daarmee ons fysieke universum gemaakt; materiële staat is het laagste wat er bestaat en dat was het enige waarin deze geaborteerde foetus toe in staat was.
De almachtige God was behoorlijk pissed off toen Hij er achter kwam wat de uit de baarmoeder gerukte koter gedaan had en heeft hem daar toen ook zwaar voor bestraft, maar hij had wel medelijden met de mensheid die in dit universum ontstaan was, en heft toen een entiteit naar ons toe gezonden die ons na onze dood naar Zijn Rijk kan loodsen als we willen en geloven; Jezus dus.
  donderdag 3 juli 2025 @ 22:12:38 #46
498210 KoningWouter
pi_218114284
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2025 22:08 schreef ToT het volgende:

[..]
Ja die zee waar ik het in een eerdere post over had dus?

Er zijn overigens wel zeer interessante geloofsstromingen die God proberen te verklaren: zo zou de vrouw van de absolute god ongewenst zwanger zijn geraakt en heeft de almachtige God de foetus uit de baarmoeder gerukt om abortus te plegen, maar deze foetus overleefde het en had, in zijn onderontwikkelde staat ook scheppende krachten gekregen en heeft daarmee ons fysieke universum gemaakt; materiële staat is het laagste wat er bestaat en dat was het enige waarin deze geaborteerde foetus toe in staat was.
De almachtige God was behoorlijk pissed off toen Hij er achter kwam wat de uit de baarmoeder gerukte koter gedaan had en heeft hem daar toen ook zwaar voor bestraft, maar hij had wel medelijden met de mensheid die in dit universum ontstaan was, en heft toen een entiteit naar ons toe gezonden die ons na onze dood naar Zijn Rijk kan loodsen als we willen en geloven; Jezus dus.
Ja ik denk het wel.

Die verhaaltjes daar lees je ook 1000x andere dingen over. Volgens mij heeft dat allemaal zijn oorsprong in astronomie. Planeten die op elkaar klappen en zonnen die ontploffen en dat soort dingen.

De God wat ik bedoel omvat gewoon alles wat er is. Het complete universum en alles daarbuiten. Maar daar houdt mijn voorstellingsvermogen op.

En ik moet De Geheime Leer dus nog lezen. Heb wel heel wat colleges gevolgd over Theosofie op youtube. Maar ik vond dat er te veel zweverige onbewezen dingen in voorkwamen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/De_Geheime_Leer
pi_218114317
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2025 22:12 schreef KoningWouter het volgende:

[..]
Ja ik denk het wel.

Die verhaaltjes daar lees je ook 1000x andere dingen over. Volgens mij heeft dat allemaal zijn oorsprong in astronomie. Planeten die op elkaar klappen en zonnen die ontploffen en dat soort dingen.

De God wat ik bedoel omvat gewoon alles wat er is. Het complete universum en alles daarbuiten. Maar daar houdt mijn voorstellingsvermogen op.

En ik moet De Geheime Leer dus nog lezen. Heb wel heel wat colleges gevolgd over Theosofie op youtube. Maar ik vond dat er te veel zweverige onbewezen dingen in voorkwamen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/De_Geheime_Leer
Ja de kruisiging en herrijzing van Jezus schijnt ook gebaseerd te zijn op hoe de planeten toentertijd aan de hemel stonden. Ik geloof dat Saturnus 3 dagen onder de horizon verdween in die tijd?
Dat Jezus de Heer van de dierenriem genoemd is, is ook weer cultural appropriation uit die tijd.
  donderdag 3 juli 2025 @ 22:20:48 #48
498210 KoningWouter
pi_218114376
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2025 22:14 schreef ToT het volgende:

[..]
Ja de kruisiging en herrijzing van Jezus schijnt ook gebaseerd te zijn op hoe de planeten toentertijd aan de hemel stonden. Ik geloof dat Saturnus 3 dagen onder de horizon verdween in die tijd?
Dat Jezus de Heer van de dierenriem genoemd is, is ook weer cultural appropriation uit die tijd.
Ja precies wat je vertelt zou heel goed kunnen.

Neemt niet weg dat er altijd nog een "alles" is. Een ander concept van God wat bestaat ook zonder astronomie.
pi_218115826
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2025 22:20 schreef KoningWouter het volgende:

[..]
Ja precies wat je vertelt zou heel goed kunnen.

Neemt niet weg dat er altijd nog een "alles" is. Een ander concept van God wat bestaat ook zonder astronomie.
Ja dat "alles" zou dan nog een deel van die oerbron zijn; een deel ervan is in materie veranderd en is dus nog steeds een deel van het geheel, en de rest is (spirituele) energie.

Maar dan nog zie ik geen garantie dat ik na m'n dood ineens plotseling weer in een nieuw lichaam zou komen te zitten. :P
  vrijdag 4 juli 2025 @ 07:40:21 #50
498210 KoningWouter
pi_218115851
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juli 2025 07:38 schreef ToT het volgende:

[..]
Ja dat "alles" zou dan nog een deel van die oerbron zijn; een deel ervan is in materie veranderd en is dus nog steeds een deel van het geheel, en de rest is (spirituele) energie.

Maar dan nog zie ik geen garantie dat ik na m'n dood ineens plotseling weer in een nieuw lichaam zou komen te zitten. :P
Nouja als het niet gebeurt dan merk je er niets van, en als het wel gebeurt ben je er meteen weer omdat je het niets niet bewust meemaakt. :P

Maar ik ga vandaag klussen bij mijn broertje dus reageer vanavond pas weer. :W
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')