VEM2012 | woensdag 2 juli 2025 @ 13:03 |
Beste Tesla-fans en critici, Laten we duiken in het verhaal van Tesla, een bedrijf dat de autowereld op zijn kop heeft gezet en nog steeds voor vuurwerk zorgt, niet in de laatste plaats door de excentrieke CEO, Elon Musk. Hier is een korte schets van Tesla's historie, wat harde cijfers, de toekomstplannen, en een paar gedachten over de man achter het stuur. Een Korte Geschiedenis Tesla werd in 2003 opgericht door Martin Eberhard en Marc Tarpenning, met als missie om elektrische auto's mainstream te maken. In 2004 stapte Elon Musk in met een flinke investering van $6,5 miljoen, wat Tesla's eerste grote financiële boost gaf. Hij nam in 2008 de rol van CEO over, na een roerige periode waarin het bedrijf op de rand van faillissement balanceerde. Onder Musk's leiding groeide Tesla van een nichespeler met de Roadster naar een wereldwijde krachtpatser met iconische modellen zoals de Model S, 3, X, Y en de Cybertruck. Cijfers die Spreken Marktkapitalisatie: Tesla's waarde schommelde recent rond de $1 biljoen, hoewel het aandeel sinds december 2024 een daling van ruim 10% zag, mede door Musk's politieke avonturen en een zwakkere vraag in Europa. Verkoop: In Q1 2025 daalden de leveringen met 13%, de grootste daling in Tesla's geschiedenis. Toch blijft Tesla marktleider in EV's, met 1,8 miljoen voertuigen geleverd in 2024. Innovatie: Tesla investeert zwaar in Full Self-Driving (FSD) en de Optimus-robot. Musk claimt dat autonomie en robotica de toekomst van het bedrijf zijn, met een geplande robotaxi-lancering in Austin in juni 2025. Winst: De winst kelderde met 71% in recente cijfers, deels door prijsverlagingen en concurrentie. Toch steeg het aandeel met 58% sinds april 2025, wat optimisme weerspiegelt over Musk's visie. De Toekomst Tesla mikt op een revolutie in mobiliteit en technologie: Robotaxi's: Musk belooft zelfrijdende Model Y's die zonder bestuurder klanten ophalen, met tests die al succesvol zijn in Austin. Optimus: De humanïde robot van Tesla zou fabriekswerk en meer kunnen transformeren. Nvidia's CEO Jensen Huang noemt dit potentieel een "multi-triljoen dollar industrie". Betaalbare EV's: Nieuwe, goedkopere modellen staan op de planning om de concurrentie met Chinese EV-makers aan te gaan. Maar er zijn hobbels: dalende verkopen in Europa, vandalisme tegen Tesla-dealers door Musk's controverses, en zijn betrokkenheid bij Trump's DOGE-initiatief maken investeerders nerveus. De Gestoorde Genius: Elon Musk Elon Musk is een fenomeen: briljant, controversieel, en vaak polarizing. Hij runt niet alleen Tesla, maar ook SpaceX, Neuralink, The Boring Company en xAI, terwijl hij tot voor kort Trump adviseerde bij DOGE. Zijn uitspraken, zoals "Ik blijf CEO tenzij ik doodga" op het Qatar Economic Forum, tonen zijn vastberadenheid, maar ook zijn onvoorspelbaarheid. Critici wijzen op zijn politieke uitspraken, vermeende leugens (zoals over Tesla's financiering of gameprestaties), en een managementstijl die werknemers uitperst. Fans zien hem als een visionair die de wereld verandert, met risico's die bijna altijd vruchten afwerpen. Wat vind jij van Musk's rol? Is hij Tesla's grootste troef of een tikkende tijdbom? | |
Pizzakoppo | woensdag 2 juli 2025 @ 13:32 |
https://elonmusk.today/ | |
Digi2 | woensdag 2 juli 2025 @ 14:48 |
Tesla Robotaxi Faces Awkward Situations Bekijk deze YouTube-video | |
Wantie | woensdag 2 juli 2025 @ 16:29 |
Leuk geprobeerd, maar ik ga niet toegeven aan een hersenspinsel van je Ik heb commentaar gegeven op de wijze waarop de daling in de verkoop van Tesla's werd goedgepraat Dat was telkens weer iets anders. En ik heb ook aangegeven dat ik graag zie dat Tesla zijn momentum weet te behouden in de EV markt. Dus een groei in het aantal verkopen dankzij Juniper juich ik alleen maar toe. Ik heb ook de titel 'Model Y gaat hard' aan de vorige reeks gegeven, naar aanleiding van positieve cijfers van baardmans. Jij stelt je erg zwartwit op in de discussie, op basis van allerlei aannames. | |
Wantie | woensdag 2 juli 2025 @ 16:50 |
Dat roep je heel vaak,toch zie ik bij geen enkele dealer een shredder staan waarin die auto's verdwijnen. En iedereen snapt dat je niet onbeperkt meer auto's kunt kopen dan je verkoopt. Die auto's wordt dus uiteindelijk ook in gereden. En hoezo word je als klant 2x genaaid? Tesla's verdwijnen ook veel richting leasebedrijven, en worden daarna gedumpt op de tweedehands markt. | |
Wantie | woensdag 2 juli 2025 @ 17:02 |
Hier zijn de verkoopcijfers van de Tesla Model Y in Nederland voor de maand juni 2022-2025: * Juni 2022: 326 geregistreerde exemplaren. * Juni 2023: 1.784 geregistreerde exemplaren. * Juni 2024: 1.768 geregistreerde exemplaren. * Juni 2025: 1.250 geregistreerde exemplaren. | |
VEM2012 | woensdag 2 juli 2025 @ 18:09 |
Kortom: geen man die gewoon voor zijn woorden staat, maar er graag omheen draait. | |
Wantie | woensdag 2 juli 2025 @ 18:17 |
Nope, ik ben mans genoeg om niet te buigen voor de druk die je probeert uit te oefenen, om je gebrek aan enig bewijs voor je beweringen te verhullen.. Je bent zoals gewoonlijk alleen maar bezig de topic te laten ontsporen. | |
VEM2012 | woensdag 2 juli 2025 @ 18:20 |
Ach, de projectie weer... Ik stelde jou een simpele wel/niet vraag. Je draait er vervolgens omheen. Nou, duidelijk. Als je echt zelf gelooft dat ik geen bewijs kan leveren, kun je simpel aangeven dat wat ik schreef niet klopt. | |
Wantie | woensdag 2 juli 2025 @ 19:04 |
Ik vraag je om te citeren wat ik zou hebben gezegd. Dat kun je niet, dus komt er weer paginalange oeverloze onzin van je. Bravo. | |
VEM2012 | woensdag 2 juli 2025 @ 19:41 |
Ok, dus je ontkent het nu. Ik ga straks even voor je zoeken. | |
Wantie | woensdag 2 juli 2025 @ 19:43 |
Neem de tijd... | |
Wantie | woensdag 2 juli 2025 @ 19:52 |
Tesla heeft in het tweede kwartaal 13,5 procent minder auto's verkocht dan een jaar eerder. Dit maakte het autobedrijf woensdag bekend. Hierdoor hield de dalende trend aan voor de fabrikant van elektrische auto's, die met de introductie van zelfrijdende auto's een nieuwe impuls zoekt. Alles wordt kennelijk ingezet op FSD. | |
SymbolicFrank | woensdag 2 juli 2025 @ 19:59 |
Dan moeten ze heel snel een nieuwe computer ontwerpen, zodat ze dat nieuwe AI model er in krijgen. Maar dan gaat die wel een heel stuk duurder worden. | |
VEM2012 | woensdag 2 juli 2025 @ 20:16 |
Je hebt het zo vaak gezegd dat het niet lang duurt hoor...
| |
Wantie | woensdag 2 juli 2025 @ 20:19 |
Dat is precies wat ik net zei. Als jij vindt ik je daarmee uitlach: wees zelf een vent en geen gevoelige soy boy. | |
Wantie | woensdag 2 juli 2025 @ 20:21 |
Ze kunnen gewoon onderstaande tactiek uit de game wereld gebruiken om de aandeelhouders aan het lijntje te houden Voor de verkoop komen ze er al 5 jaar mee weg. Bekijk deze YouTube-video | |
VEM2012 | woensdag 2 juli 2025 @ 20:21 |
Nee hoor. Pas eind mei/begin juni waren de goedkopere varianten echt leverbaar. De Performance moet nog komen. Daarnaast moet de versie met derde rij nog komen. En wordt een instapversie verwacht. | |
VEM2012 | woensdag 2 juli 2025 @ 20:23 |
Heb je een citaat waarin ik schreef dat ik het over uitlachen had? (nee...) | |
Wantie | woensdag 2 juli 2025 @ 20:29 |
🎼 Morgen wordt alles anders, alles beter en alles nieuw.🎶 Gisteren, oké dat was niks, dat kunnen we beter maar vergeeeten 🎵 | |
Wantie | woensdag 2 juli 2025 @ 20:30 |
Zolang jij geen behoorlijk citaat weet te produceren over wat je over mij zei heb je niets te eisen. | |
VEM2012 | woensdag 2 juli 2025 @ 20:34 |
Wat begrijp jij niet aan 'best verkocht'? | |
VEM2012 | woensdag 2 juli 2025 @ 20:35 |
Ach, gaslighting weer. Ik eis verder niet, ik weet dat je aan het liegen bent en dat schreef ik er dan ook bij: je kan het niet produceren, want ik heb het niet gezegd. Ik heb het gehad over lachen. Ander woord. Ik zeg het er maar bij. | |
Wantie | woensdag 2 juli 2025 @ 20:36 |
Hier zijn de verkoopcijfers van de Tesla Model Y in Nederland voor de maand juni 2022-2025: * Juni 2022: 326 geregistreerde exemplaren. * Juni 2023: 1.784 geregistreerde exemplaren. * Juni 2024: 1.768 geregistreerde exemplaren. * Juni 2025: 1.250 geregistreerde exemplaren | |
Wantie | woensdag 2 juli 2025 @ 20:37 |
Kiek, je weet het wèl. Nou, kom op met je citaten. Moet niet zo moeilijk zijn als je het weet... | |
VEM2012 | woensdag 2 juli 2025 @ 20:38 |
PSV werd dit jaar ook met minder punten kampioen... Big deal. Nogmaals, nog steeds zijn niet alle modellen verkrijgbaar. | |
Wantie | woensdag 2 juli 2025 @ 20:40 |
PSV verkoopt geen auto's. En het nieuwe excuus is dus dat niet alle modellen op de markt zijn. Hopelijk zijn de cijfers voor juli beter, anders moet je met wéér een ander excuus komen. | |
Wantie | woensdag 2 juli 2025 @ 20:49 |
Hier zijn de verkoopcijfers van de Tesla Model 3 in Nederland voor de maand juni in 2024/2025: * Juni 2024: 1.664 geregistreerde exemplaren. * Juni 2025: 749 geregistreerde exemplaren. Kleine daling, maar er kwam weer een update meende ik? Model S: * Juni 2024: 25 Tesla Model S verkocht * Juni 2025: 0 Tesla Model S verkocht | |
VEM2012 | woensdag 2 juli 2025 @ 20:50 |
BMW momenteel. Maar goed, je snapt best wat ik bedoelde. Het is geen excuus. Het is een simpele constatering die ik al na Q1 maakte: je kan pas echt iets zeggen als je heel 2025 hebt gehad. Ik heb bovendien ook al andere redenen gegeven waarom ik denk dat de populariteit minder is geworden. Tesla heeft immers ooit een extreme voorsprong gehad. Dan is het makkelijker verkopen dan nu. Ook de prijzenoorlog speelt een rol. Waar Tesla zich heel verstandig niet in heeft laten meeslepen. Hoe dan ook, de verkoopcijfers van de Model Y zijn gewoon goed, zeker rekening houdend met zaken als dat nog niet alle modellen leverbaar zijn. Een tip voor jou: probeer eens zonder stropop de discussie te voeren. | |
VEM2012 | woensdag 2 juli 2025 @ 20:51 |
Als jij het zegt... | |
Wantie | woensdag 2 juli 2025 @ 20:52 |
Nee, de vergelijking raakt kant noch wal. | |
Wantie | woensdag 2 juli 2025 @ 20:57 |
Tesla links en rechts voorbijgestreefd in Nederland: dit zijn de bestverkochte EV's
| |
VEM2012 | woensdag 2 juli 2025 @ 21:11 |
De EV3 zakt alweer hard weg. Heeft even in het begin van het jaar een piek gehad. Logisch ook wel: wat een lelijk hondenhok is dat zeg (maar goed, alle Kia's zijn verschrikkelijk lelijk). | |
Questular | woensdag 2 juli 2025 @ 21:18 |
Ik zou qua looks liever een Kia hebben eerlijk gezegd. Met het vermogen van een Tesla. | |
VEM2012 | woensdag 2 juli 2025 @ 22:50 |
Model 3 en Model Y krijgen een verbeterde accu (Long Range modellen). Meer range en vooral ook meer vermogen. Nog altijd niet de 4680 helaas. Maar het maakt ze wel aantrekkelijker. Te beginnen in China. | |
SymbolicFrank | vrijdag 4 juli 2025 @ 10:03 |
Ik heb even wat nagekeken over FSD. Komt FSD (onder toezicht) naar Nederland? Dat kan. De RDW zijn grote fans, maar we hebben hier EU wetgeving waar het aan moet voldoen. Hier moet de fabrikant eerst van een heleboel dingen aantonen dat ze daar aan voldoen en dat het veilig is. Komt FSD naar Nederland? Dus zonder toezicht? Dat is heel onwaarschijnlijk. In Texas is is het meer een kwestie van "doe maar wat, als je veel ongelukken maakt kunnen we ons bedenken". Maar hier is dat heel anders geregeld. In de bovengenoemde wetgeving zit vooral 1 hele interessante paragraaf: Dat betekent dus, dat het niet zo mag zijn dat een enkele fout in de verwerking van de sensordata kan leiden tot gevaarlijke gebeurtenissen. En dat is een probleem als je alleen camera's hebt en volledig afhankelijk bent van correcte objectherkenning. Het wordt voor Tesla vrijwel onmogelijk om dat aan te tonen. Je zou daar nog een creatieve draai aan kunnen geven, zoals dat er meerdere camera's naar voren kijken en dat de verwerking periodiek herhaalt wordt. Maar je hebt dan eigenlijk minimaal ook radars en LiDARs nodig. Meerdere, of zo opgezet dat de uitval van 1 sensor geen probleem is. | |
VEM2012 | vrijdag 4 juli 2025 @ 10:06 |
De regelgeving die je aanhaalt is achterhaald. Er is nu nieuwe regelgeving die in fases ingevoerd wordt. | |
SymbolicFrank | vrijdag 4 juli 2025 @ 10:07 |
Kun je dan zo vriendelijk zijn om daar ook een link naar te posten? | |
VEM2012 | vrijdag 4 juli 2025 @ 10:10 |
Het is UN 171. | |
SymbolicFrank | vrijdag 4 juli 2025 @ 10:17 |
Daarin staat het volgende: Kortom, dat is niet voor level 4 en 5. FSD (met toezicht): ja. FSD zonder toezicht: nee. | |
VEM2012 | vrijdag 4 juli 2025 @ 11:05 |
De UN gaat langzaam, maar de regelgeving is in ontwikkeling. Overigens staat het de EU natuurlijk vrij om daarop vooruit te gaan lopen als ze dat willen. | |
Wantie | vrijdag 4 juli 2025 @ 15:34 |
Liever niet denk ik dan. | |
Wantie | zaterdag 5 juli 2025 @ 08:27 |
Tesla's Duitse autoverkopen blijven dalen in juniOok in Duitsland valt het eerste half jaar fors lager uit voor Tesla dan het jaar ervoor. | |
Wantie | zaterdag 5 juli 2025 @ 08:32 |
50x in een robot taxi gereden. Wat ging er goed en wat ging er niet goed? Met in het oog springend een incident waarbij de robottaxi inrijdt op een geparkeerde auto vlak naast de Tesla, die de Tesla kennelijk niet ziet? De Tesla stopt, mogelijk door ingrijpen van de supervisor, maar heeft de andere auto dan al geraakt. Bekijk deze YouTube-video | |
Wantie | zaterdag 5 juli 2025 @ 18:19 |
Na maanden van daling krabbelt Tesla overeind op Chinese marktGoed nieuws uit China. Nu Europa nog | |
SymbolicFrank | zondag 6 juli 2025 @ 21:02 |
Gaan ze nu ook een rapport publiceren over het experiment in Austin? Zoveel mensen vervoerd, zoveel kilometer gereden, met zoveel auto's, zoveel ingrepen, zoveel aanrijdingen, zo vaak de verkeersregels overtreden en zo? Waymo deed dat wel. | |
Wantie | maandag 7 juli 2025 @ 06:22 |
Tesla ziet ook verkoop van energieopslag dalenOpnieuw daalt Tesla in een groeimarkt. Nu die van batterijopslag. Ik las ook geruchten dat Optimus vertraging op heeft gelopen. Nou zie ik die sowieso niet de komende jaren op de markt verschijnen. | |
Wantie | maandag 7 juli 2025 @ 19:39 |
Men neme een 8 jaar oude smartphone, Ubuntu Linux, opensource Full Self Driving level 2.0, plugt het in je (compatibel) auto, en je hebt voor een prikkie een zelfrijdende auto... Sluit er een externe computer op aan, en je hebt qua hardware een krachtiger systeem dan Tesla HW4. Inmiddels worden er 300 modellen ondersteund, en zoals meestal met opensource, kent de software allerlei varianten met elk hun sterke en zwakke punten. De video test de software in een Toyota Corolla. Deze heeft als beperking dat het stuur niet helemaal om kan in bochten. De software geeft keurig aan wanneer je moet bijsturen. Het systeem werkt vooralsnog zonder navigatie of enige vorm van mapping. Het anticipeert puur op wat het ziet. Het werkt best knap als je bedenkt hoeveel ontwikkeling en camera's, sensoren etc er in commerciële oplossingen zitten, zoals Tesla FSD en Waymo. Bekijk deze YouTube-video | |
knoopie | maandag 7 juli 2025 @ 20:02 |
Het is een heel cool project. Zeker als je ziet wat ze voor elkaar krijgen met een klein team en vrijwilligers, vergeleken met de grootste autofirma's ter wereld. Enige probleem is dat ze alleen gebruik kunnen maken van de al in de auto aanwezige lane-assist. (Als ze niet de software van de auto zelf willen aanpassen) Die is over het algemeen gelimiteerd in zijn kracht en uitslag en daardoor kan hij niet sterk genoeg sturen bij het volledig autonoom rijden. Aangezien bijna elke auto tegenwoordig elektrische stuurbekrachtiging heeft, is dit puur een software-matige beperking van de auto. | |
SymbolicFrank | maandag 7 juli 2025 @ 21:25 |
Erg leuk. Als ik een auto had met de benodigde hardware, zou ik er zelf ook 1 maken en mijn eigen versie ontwikkelen. Ik zou wel beginnen met een variant die ook route data (van OpenStreetMap, ook Open Source) integreert. Blijkbaar is het dus ook niet zo moeilijk om zelf zo'n AI model te trainen. Als de hardware wat mag kosten en iemand ontwikkelt een LiDAR module, dan zou je daar ook zelf mee aan de slag kunnen. Misschien wel via een inkoopactie om de prijs onder de duizend Euro te houden. Aan de ene kant is dat wat meer werk, omdat je er een 3D scene van moet maken, maar aan de andere kant zijn er heel veel mensen die met 3D graphics (shaders) uit de voeten kunnen. Als het enthousiasme groot genoeg is, dan werkt het straks beter dan FSD, als je een krachtige GPU of AI module gebruikt. Wat dat betreft is het een voordeel dat Microsoft dat nu verplicht heeft gesteld: Dus een kleine Windows 11 AI laptop met een extra GPU er in (en een paar USB camera's) is dan de optimale hardware. De goedkoopste met de Ryzen AI 300 heeft dezelfde AI processing als de Tesla Hardware 4, maar een snellere CPU en een betere GPU. (Met zo'n Windows laptop kun je natuurlijk ook heel gemakkelijk een externe GPU aansluiten.) Daar staat tegenover dat het natuurlijk maar de vraag of het met dit soort dingen veiliger wordt op straat. Ik hou niet zo van LTT, maar ik ga de vervolgen hiervan zeker kijken. [ Bericht 2% gewijzigd door SymbolicFrank op 07-07-2025 21:35:21 ] | |
SymbolicFrank | dinsdag 8 juli 2025 @ 19:05 |
Nu Musk zijn eigen politieke partij op gaat richten, heeft hij helemaal geen tijd meer voor zijn bedrijven. Goed nieuws of slecht nieuws? Probeert hij de subsidie en de CO2 certificaten te redden omdat ze anders flink verlies gaan maken? Of heeft hij de smaak te pakken en zijn die bedrijven niet meer interessant? [ Bericht 40% gewijzigd door SymbolicFrank op 08-07-2025 19:13:45 ] | |
Wantie | dinsdag 8 juli 2025 @ 19:15 |
Lancering prestigeproject van Musk tot drie keer mislukt Geen idee of dat goed of slecht nieuws is. De tijd zal het leren. De aandelen Tesla kregen wel een knauw meende ik. | |
SymbolicFrank | dinsdag 8 juli 2025 @ 19:18 |
Ja, hij zal er achter gekomen zijn dat er een heleboel regels zijn waar je aan moet voldoen. Maar hij is nog waanzinnig populair, dus ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren. | |
Peppert | dinsdag 8 juli 2025 @ 19:59 |
Hij heeft het merendeel waarschijnlijk al lang gedelegeerd aan zijn CEO's. | |
SymbolicFrank | dinsdag 8 juli 2025 @ 20:27 |
Ongetwijfeld. Maar volgens zijn fans (en om de hype hoog te houden) gaat het zo slecht omdat hij er niet persoonlijk mee bezig is. En dan doet hij ook minder onplezierige politieke dingen. | |
Monolith | dinsdag 8 juli 2025 @ 21:09 |
Die mogen dan wel een stapje extra zetten, want zo lekker gaat het allemaal niet: https://edition.cnn.com/2(...)ed-financial-outlook En ik heb toch het idee dat er veel leunt op het idee dat Musk de hele boel wel gaat redden. | |
Wantie | dinsdag 8 juli 2025 @ 21:51 |
Musk reageert: | |
Wantie | woensdag 9 juli 2025 @ 07:09 |
Bekijk deze YouTube-video Opiniestuk over Tesla's full self driving. 10 jaar lang de belofte dat Full Self Driving er volgend jaar komt. Met ook de belofte dat miljoenen gebruikte Tesla's die functionaliteit zullen krijgen. Wat daar van over is, is een PR stunt in een klein gebied in Austin, onder ideale omstandigheden, en met een select groepje uitgenodigde Tesla influencers.... En alleen de allernieuwste hardware zal de mogelijkheid hebben om op hetzelfde niveau autonoom te rijden als de Robottaxi's in Austin... | |
SymbolicFrank | woensdag 9 juli 2025 @ 10:11 |
Ja, ongeveer wat we hier ook al hadden besproken. Ik ben toch wel benieuwd hoe de YouTube feed van een Musk/Tesla gelover er uit ziet. | |
michaelmoore | woensdag 9 juli 2025 @ 10:47 |
Bekijk deze YouTube-video Musk has 100% signal, no noise | |
SymbolicFrank | woensdag 9 juli 2025 @ 17:49 |
Ik zie Musk net als een hele goede verkoper die geen idee heeft van techniek. Jobs heeft trouwens al zijn ideeën gejat, eerst van Wozniak en daarna van Xerox. | |
michaelmoore | woensdag 9 juli 2025 @ 17:59 |
Technoking of Tesla Musk kent ieder onderdeel van een Tesla en zeker de electromotoren
| |
SymbolicFrank | woensdag 9 juli 2025 @ 18:02 |
Ik denk dat dat wel meevalt. Misschien kennen als in: het een keer gezien hebben, maar hoe het allemaal werkt? Hij is wel aardig op de hoogte van wat er allemaal fout kan gaan bij het automatiseren van de productie. | |
Wantie | woensdag 9 juli 2025 @ 18:19 |
Ik kan mezelf ook King of Tesla noemen... Dat zegt verder niets over iemands kwaliteiten | |
michaelmoore | woensdag 9 juli 2025 @ 18:23 |
De eerste auto die hij bouwde is de Roadster
| |
Wantie | woensdag 9 juli 2025 @ 18:25 |
En dat was een eenmanszaak met Musk als monteur. Ik leer elke dag weer iets nieuws op Fok ![]() | |
SymbolicFrank | woensdag 9 juli 2025 @ 19:09 |
En nou heeft hij zijn AI omgebouwd tot MechaHitler, met de bijbehorende fascistische praatjes. | |
TjjWester | donderdag 10 juli 2025 @ 00:24 |
Ik vraag me ernstig af waarom musk nog een rol speelt bij tesla, met slechts 13% van het stemrecht is hij niet oppermachtig. Tijd dat de overige aandeelhouders een afzettings procedure beginnen. | |
Wantie | donderdag 10 juli 2025 @ 06:12 |
Het is een beetje als Steve Jobs en Apple. Steve was niet mee te werken, maar hem eruit schoppen heeft het merk geen goed gedaan. | |
Wantie | donderdag 10 juli 2025 @ 17:38 |
Ja, dat is ook niet best ![]() Trots kondigt Musk aan dat er aanpassingen zijn gedaan en Grok significant is verbeterd. Blijkt Grok full neonazi te gaan ![]() Hoe duidelijk wil je het hebben denk ik dan. Verder laat het mooi zien hoe je met het wijzigen van het algoritme iets drastisch kunt veranderen. Dat werpt ook aan ander licht op X. Bekijk deze YouTube-video | |
SymbolicFrank | donderdag 10 juli 2025 @ 17:51 |
Ja, dit was duidelijk het punt dat we allemaal konden zien dat hij helemaal doorgeslagen was: Bekijk deze YouTube-video Sindsdien is het alleen maar erger geworden. | |
Digi2 | vrijdag 11 juli 2025 @ 10:12 |
Tesla Jumps 3% on Austin Robotaxi Expansion, Grok Rollout Plans Dit weekend wordt het gebied waarin de robotaxis beschikbaar zijn in Austin blijkbaar uitgebreid, dat is veel sneller dan ik had verwacht. Een belangrijker aspect vind ik het rijden zonder direct toezicht van een Tesla medewerker in de taxi, hiertoe is Waymo ondertussen wel in staat. | |
Wantie | vrijdag 11 juli 2025 @ 21:39 |
Tot nu toe is het een reactie op Twitter van Musk. Ik lees verder niets over de uitbreiding, behalve dat twitterbericht als bron. | |
SymbolicFrank | zaterdag 12 juli 2025 @ 08:04 |
Het gebied had de vorm van een lul, dat was de nieuwswaarde. Muskhumor. | |
raptorix | zaterdag 12 juli 2025 @ 08:16 |
Apple heeft het succes niet te danken aan Steve Jobs maar aan Jony Ive. | |
Wantie | zaterdag 12 juli 2025 @ 08:41 |
Maar pas toen Steve terug was werden zijn ontwerpen serieus genomen. | |
SymbolicFrank | zaterdag 12 juli 2025 @ 08:46 |
Jobs had de toekomst gezien bij Xerox, die wilde hij verwezenlijken. Maar wel in een mooi jasje. | |
Wantie | zaterdag 12 juli 2025 @ 11:16 |
Dat was veel eerder. In 1996 kwam hij terug, en toen zag je Jony zijn creaties vorm krijgen bij Apple, te beginnen met de iMac. | |
SymbolicFrank | zaterdag 12 juli 2025 @ 11:43 |
![]() Xerox Alto, uit 1973. ![]() Uit 1993. | |
Captain_Jack_Sparrow | zaterdag 12 juli 2025 @ 20:04 |
Cybertruck is officially a flop Tesla sales plunge Tesla stock tanks | |
SymbolicFrank | zaterdag 12 juli 2025 @ 21:22 |
Ja, de verkopen gaan door het gaatje, maar iedere keer als de aandelen weer een stuk zakken en Musk geeft een speech, dan vliegen ze weer omhoog. Hij is voor veel mensen de grote held. Er zijn duizenden YouTube kanalen waar ze zijn evangelie prediken. Vaak zijn dat ook kanalen die ook denken dat ze dat uit moeten dragen aan de domme massa die dat nog niet begrijpt. | |
Wantie | zaterdag 12 juli 2025 @ 22:18 |
Ik begreep dat dat helemaal goed gaat komen in de tweede helft van het jaar. | |
Wantie | zondag 13 juli 2025 @ 08:50 |
De uitrol naar San Francisco blijkt gelogen: The CA DMV said that Tesla has yet to apply for those permits as of Thursday, July 10: “To date, Tesla has not applied for either a driverless testing or deployment permit.” Er is nog geeneens een licentie voor aangevraagd. | |
Wantie | zondag 13 juli 2025 @ 09:59 |
Europa zou qua regelgeving hopeloos achterlopen en daardoor autonoom rijden in de weg zitten. Maar ondertussen start Rotterdam met een proef met een zelfrijdende bus. Met LiDAR zo te zien. Bijrol voor chauffeur in zelfrijdende bus, maar er blijft genoeg te doen In Rotterdam rijdt een zelfrijdende bus voor het eerst echt zelfstandig op de openbare weg. De pendelbus tussen metrostation Meijersplein en Rotterdam The Hague Airport rijdt zonder chauffeur, maar er zit wel iemand achter het stuur die meekijkt. | |
Wantie | zondag 13 juli 2025 @ 10:41 |
Starlink is niet bepaald duurzaam: ongeveer 500 zijn er verbrand in de atmosfeer in 6 maanden tijd. De satellieten gaan kennelijk maar 5 jaar mee. Dat betekent dus dat er continu nieuwe satellieten de lucht ingeschoten moeten worden om de huidige dekking te behouden. Bekijk deze YouTube-video | |
SymbolicFrank | zondag 13 juli 2025 @ 14:21 |
Ja, dat heb je nou eenmaal met satellieten in een lage baan. Die hebben brandstof nodig om in de lucht te blijven. | |
Wantie | maandag 14 juli 2025 @ 17:11 |
Ondertussen rijden er Tesla's in Austin rond die met LiDAR (?) het robottaxi gebied in kaart lijken te brengen. Dat is opmerkelijk, gezien de afkeer van Tesla tegen LiDAR, en de belofte dat alle Tesla's die op de markt zijn binnenkort zonder beperkingen volledig FSD zullen hebben. Verder laat onderstaande video een compilatie zien van fouten die FSD maakt, zoals rijden door rood licht, een gesloten weg in rijden, links afslaan waar het niet mag, verkeerde rijbaan in de regen, op de verkeerde rijbaan uitkomen bij links afslaan, een voetpad cq fietspad oprijden, stopborden negeren, een afgesloten oprit op rijden.... Nou zijn er natuurlijk ook zat video's die urenlang FSD zonder ingrijpen laten zien. Maar het gaat in feite niet om wat FSD goed doet of fout doet, het gaat bij level 4 autonomie om de interval in kilometers tussen ingrepen. En daar lijkt Tesla nog steeds niet goed genoeg te scoren. En dat verklaart ook waarom Tesla zijn benadering in Austin niet wezenlijk verschilt met die van Waymo. En dat is verder prima natuurlijk, maar niet wat is beloofd. Bekijk deze YouTube-video | |
SymbolicFrank | maandag 14 juli 2025 @ 17:21 |
Er draait dus nog een ander programma op de Tesla computers, dat aan de hand van een 3D kaart van een omgeving gaat controleren of de AI geen domme dingen doet. Dus eigenlijk hetzelfde als een Waymo, maar die kan dat zelf en heeft dat geïntegreerd. Bij die Tesla's krijg je dus weer het probleem: als ze elkaar tegenspreken, wie heeft er dan gelijk? Dat was ook Musk's belangrijkste argument om geen LiDAR te gebruiken. | |
Wantie | maandag 14 juli 2025 @ 17:58 |
Dat Tesla in Austin gebruik maakt van mapping was al eerder gezegd. Maar nu lijkt daar ook bewijs van te zijn aan de hand van foto's en video's van Tesla's met LiDAR. En dat is opmerkelijk, omdat de claim was dat Tesla geen enkele vorm van mapping nodig had. Daarmee kun je zo de jungle in rijden. | |
SymbolicFrank | maandag 14 juli 2025 @ 18:10 |
Het voordeel van een jungle is natuurlijk wel, dat je daar maar langzaam kunt rijden en zelden andere auto's tegen komt. Maar een radar of LiDAR heb je daar eigenlijk wel nodig, want veel objectherkenning ga je niet doen. Alles is groen of bruin, veel witte strepen en verkeersbordjes zul je niet zien. Maar inderdaad, het is nu wel heel duidelijk hoeveel ingrepen je moet doen om zelfs in zo'n vrij ideale omgeving rond te rijden met alleen camera's. Op zich zouden ze nog wel een heel eind kunnen komen als ze gewoon veel video's van over de hele wereld er in zouden stoppen. Een hele grote AI, die het allemaal al vaak voorbij heeft zien komen. Maar dan wordt de computer duurder dan de auto. En de prijs van een LiDAR gaat vele malen sneller omlaag dan de prijs van AI chips en supersnel geheugen. Daarom denk ik ook al een tijdje dat het een doodlopende weg is. En dat zullen de techneuten wel weten, maar Musk heeft Visie! | |
Wantie | maandag 14 juli 2025 @ 18:54 |
Nou, Tesla, en in de kielzog alle Tesla-adepten, beweren het tegenovergestelde. Dat LiDAR een doodlopende weg is, en Tesla de troeven in handen heeft. Ik ben daar zelf nog niet over uit. Waymo is enkel een taxiservice, dat kan prima met geofencing. De enige grote hobbel is de kosten per rit. Die zijn kennelijk vrij hoog, onder andere door de dure hardware. Maar dat kan zakken en de ervaring met andere technologie leert dat dat ook gaat zakken. Tesla zou goedkoper kunnen opereren, en veel sneller kunnen uitrollen omdat de modellen af fabriek al geschikt zijn voor full self driving. Maar dat vooruitzicht is zijn glans aan het verliezen. HW3 zal nooit verder komen dan level 2 FSD. Dus alle Tesla's van voor 2025 zullen niet autonoom kunnen rijden. Terwijl daar wèl voor is betaald. HW4 komt naar verluid niet verder dan level 4 FSD. Dus geofenced. Daar heb je als eigenaar van Juniper dan weinig aan. Het idee dat je je auto kunt inzetten als robottaxi als je die zelf niet nodig hebt kan de vuilnisbak in. En dan Austin, de lancering was vooral PR, met influencers op uitnodiging, de supervisor vreemd genoeg op de bijrijdersstoel, 11 wagens in een beperkt gebied zonder complexe verkeerssituaties, en alleen overdag bij mooi weer. Het lijkt vooral gedaan te zijn omdat Tesla na bijna 6 jaar beloven toch een keer de stap moet nemen. En dan is er nog de cybercab. Met de volgende generatie FSD kan die misschien wel level 5? Maar dat is nog in de alpha fase. En het is nog maar de vraag of dat kan voor de prijs die Musk voor ogen heeft. | |
SymbolicFrank | maandag 14 juli 2025 @ 19:23 |
Een heel bekend ongeluk (wel met autopiloot) was van een vrouw die met een fiets aan de hand waar een paar boodschappentassen aan het stuur hingen een zebrapad overstak. Objectherkenning is dus alles. Nou kijken de meeste Level 2 systemen naar de strepen op de weg. De meeste werken ook alleen op de snelweg. Dan is het aardig te overzien. Maar in de stad is de ene streep de andere niet. Hier mag je een doorgetrokken streep niet oversteken (behalve bij parkeren en soms invoegen), in de VS zijn dat de lijnen met streepjes, in wit of geel. Hier betekent een gele streep dat je niet mag stoppen of parkeren. Je komt ook blauwe strepen tegen en als de spitsstroken aangezet worden, zijn ze alleen nog een flexibele rijbaanscheiding. Hoeveel Tesla's met FSD zouden dat zonder ongelukken kunnen doen? En dan kom je bij de omgeving en de mensen. De meeste auto's zijn nog goed te herkennen. Je hebt een paar verschillende types, maar veel variatie kom je daar niet tegen. Het overige verkeer wordt lastiger. Wat doet die objectherkenning met een ligfiets of een fietstaxi? Of een (brom-) fiets met een paar kuub aan spullen er bovenop? Of mensen in een lang, zandkleurig gewaad met een lading op hun hoofd? Dat zijn eerder langzaam bewegende palen dan mensen. Enzovoorts. Veel dingen zijn (zeker in een lage AI resolutie) gewoon niet of nauwelijks te herkennen. En als je niet weet wat het is, weet je ook niet waar het is. De AI moet al die dingen dus al meerdere malen hebben gezien. Dus je zult dan toch minimaal stereoscopie moeten gaan gebruiken om afstanden te schatten. Dat kan een computer ondertussen prima. Het is een ingewikkelde variant op een optische muis, maar dan in 2D en met twee, bewegende (hoge resolutie) beelden. Het vereist dus meerdere camera's, die bij iedere auto op dezelfde afstand van elkaar zitten en (uiteraard) weer een hoop rekenkracht. Daarmee vergeleken is de puntenwolk van een LiDAR een eitje. Die LiDAR gebruikt dezelfde technieken als we bij computerspelletjes gebruiken, dat stelt niets meer voor. Je maakt er een wireframe van, door alle puntjes die dicht bij elkaar liggen met elkaar te verbinden en dan te kijken of ze onderling met dezelfde snelheid bewegen. Maar ja, als Musk met AI en camera's verder wil, zal hij toch heel snel zelf de benodigde chipjes moeten gaan produceren, want anders wordt het met Hardware 5 te duur. En alhoewel ze daar wel mee bezig zijn geweest, is dat niet echt van de grond gekomen. | |
Wantie | maandag 14 juli 2025 @ 19:55 |
Er is natuurlijk ook nog het ongeval met de GM Cruise robottaxi. Waarbij een vrouw eerst werd aangezien voor een auto, toen een fiets en toen een onbekend object. Vervolgens belandt de vrouw onder de auto en was het object dus weg en reed de taxi door. Het deed me denken aan de proef met Tesla bij een schoolbus, waarbij de Tesla doorrijdt over de pop heen die over de weg schiet en wordt aangereden door de Tesla. | |
SymbolicFrank | maandag 14 juli 2025 @ 20:25 |
Ja, daar hebben alle huidige computersystemen last van. Object persistentie. Dat dingen blijven bestaan. Kijk bijvoorbeeld naar de representatie van het verkeer op het scherm van een Tesla. Daar heb je maar een paar verschillende soorten objecten, maar je ziet die objecten verschijnen, verdwijnen en in elkaar overgaan. En niet langzaam, maar per beeld. Is het een vogel? Een vliegtuig? Nee, het is Superman! Op zich zou je met een combinatie van LiDAR en camera's wel een persistente omgeving kunnen maken. En dan liefst meerdere soorten camera's, dus ook infrarood. maar ook dat kost weer een hoop rekencapaciteit. Veel meer dan alleen naar de buitenkant kijken. Dat doen we bij computerspelletjes ook niet, om die reden. Je zou dan eigenlijk overal een soort hitbox omheen moeten tekenen en iedere keer uitrekenen welke kant het op is bewogen. Maar met mensen zullen ze dat zeker moeten gaan doen. En dus ook herkennen dat je van een fiets af kun stappen, of dat er mensen uit een auto kunnen stappen. Of daar ineens achter vandaan kunnen komen rennen. Daarom moet je daar bij bussen en scholen ook extra op letten. Ik verwacht, dat de enige manier om dat goed op te lossen is om die plaatsen te markeren op de kaart en gevaarlijke dingen (zoals een schoolbus of een groepje kinderen) een signaal te laten uitzenden. "Pas op! Langzaam rijden!" De elektronische variant van begeleiders met een bordje, of een geel hesje. Dan kun je die groep kinderen ook niet verwarren met steeds andere vervoermiddelen. | |
Digi2 | maandag 14 juli 2025 @ 20:45 |
| |
SymbolicFrank | maandag 14 juli 2025 @ 20:48 |
En dan weet je meteen waarom ze dat gedaan hebben. | |
Digi2 | maandag 14 juli 2025 @ 20:57 |
Erg opzienbarend vind ik het niet, als de Tesla medewerker niet meer in de Robocab mee gaat rijden zijn ze vergelijkbaar met de Waymo robocabs en zover zijn ze nog niet eens ![]() | |
Wantie | maandag 14 juli 2025 @ 21:15 |
Een oplossing is dat bijvoorbeeld de schoolbus een signaal uitzendt dat door de Autopilot of FSD wordt opgepakt. Ik zou zelf verwachten dat als autonoom rijden een vogelvlucht neemt, de autonome wagens ook met elkaar kunnen communiceren. | |
Digi2 | maandag 14 juli 2025 @ 21:26 |
How Chinese EVs are taking on Tesla Bekijk deze YouTube-video Chinezen willen graag een pratende auto, hopelijk spreekt Grok 4 voor de Tesla's dan ook goed mandarijn ![]() Bekijk deze YouTube-video
| |
Wantie | maandag 14 juli 2025 @ 21:30 |
Het verklaart de LiDAR wagens van Tesla, die kennelijk het nieuwe gebied in kaart hebben gebracht. Vooralsnog is de robottaxi van Tesla nog steeds invite only, met een safety driver. Daarover is verder weinig te zeggen, mogelijk bepaalt de wetgeving een tijdsbestek waarin de safety driver verplicht is. Ik ben benieuwd wanneer het grote publiek de taxi kan gebruiken en wat het uiteindelijke tarief wordt. | |
Digi2 | maandag 14 juli 2025 @ 21:47 |
Vermoedelijk zullen de Tesla medewerkers die meerijden eerst moeten verdwijnen voordat het beschikbaar wordt voor het grote publiek. Tesla zal als alles redelijk voortvarend verloopt echter sneller kunnen opschalen dan bijv Waymo. Tesla gebruikt Lidar blijkbaar voor kalibraties, maar het zal mij trouwens niet verbazen als het op termijn toch als extra hulpmiddel ingezet gaat worden bij de taxis zelf omdat de techniek snel verbeterd en goedkoper wordt. Mensen gebruiken geen sonar, radar, infrarood en Lidar, maar slechts ogen(visueel spectrum) voor de oriëntatie en objectherkenning, maar dat wil nog niet zeggen dat sonar, radar, infrarood en Lidar geen toegevoegde waarde kunnen hebben tav van oriëntatie en objectherkenning. | |
SymbolicFrank | maandag 14 juli 2025 @ 22:07 |
We gebruiken ook inertie (binnenoor), inclusief de richting van de zwaartekracht en hoe ruw de ondergrond is, geluid, indirecte waarneming (een reflecterend zwaailicht, donkere wolk of vuur achter de gebouwen en die object persistentie), gevoel (de feedback van de auto) en zelfs geur. Ook kijken we niet zozeer naar het voertuig, als naar de intentie van de bestuurder. Allemaal indirect, maar daar kunnen we heel wat van afleiden. Vliegtuigen en schepen gebruiken alleen inertie en GPS voor de navigatie. Om (automatisch) te landen gebruikt een vliegtuig bijvoorbeeld radar en bakens. Op de weg is het ontwijken van dingen natuurlijk het belangrijkste. Daarna de verkeersregels, maar de communicatie met de medeweggebruikers is net zo belangrijk. Zoals we hebben geleerd: voorrang pak je niet, dat krijg je. | |
Digi2 | maandag 14 juli 2025 @ 23:33 |
Tesla Model Y gets 600km range with new battery - price stays the same! Bekijk deze YouTube-video Of dit gaat helpen de omzet te vergroten ![]() | |
Digi2 | dinsdag 15 juli 2025 @ 00:19 |
Just Rode Tesla's Expanded Robotaxi Area Bekijk deze YouTube-video | |
Wantie | dinsdag 15 juli 2025 @ 06:07 |
Tesla Canada importeert Model Y uit Duitsland om de importheffingen te omzeilen. Daarmee wordt de Y in Canada goedkoper dan Model 3. Voor de Canadese markt importeert Tesla nu de Model Y uit Duitsland, waar de SUV wordt gebouwd in de Gigafactory van Berlijn. Daarmee wordt de importheffing omzeild en dus kan het prijskaartje genormaliseerd worden. Er is dus een “prijsdaling” van 20.000 CAD, waardoor de Model Y weer 64.990 CAD kost, omgerekend ongeveer 40.600 euro. Goedkoper dan Model 3 De prijsdaling werd niet speciaal gecommuniceerd door Tesla, zoals je dat misschien wel zou verwachten van een bedrijf dat zijn verkoop wil aanzwengelen. Mogelijk heeft dat te maken met het feit dat zich nu een nogal bizarre situatie voordoet. Door de prijsverlaging is de Model Y nu immers ruim 5.000 CAD (3.000 euro) goedkoper dan de compactere Model 3, die wel nog uit de Verenigde Staten geïmporteerd wordt en waarvan de importheffingen dus wel nog doorgerekend worden | |
Wantie | dinsdag 15 juli 2025 @ 16:38 |
Tesla Faces First Federal Jury Trial Tied to Its Autopilot System The case stems from a fatal accident in 2019 involving a Tesla Model S sedan. In 2019 reed de bestuurder van een Model S in op voetgangers, terwijl hij zijn telefoon wilde pakken die was gevallen. Volgens Tesla is de bestuurder verantwoordelijk, omdat die op het gaspedaal trapte ten tijde van het ongeluk en daardoor de Autopilot overulde. Maar de nabestaanden zijn van mening dat de Autopilot desondanks had moeten remmen om een ongeval te voorkomen. De kwestie is interessant om te kijken welke verantwoordelijkheid bij wie ligt in dit soort situaties. En wat dat betekent voor de toekomst van autonoom rijden. | |
SymbolicFrank | dinsdag 15 juli 2025 @ 19:06 |
Daarom de Tesla app aanpassen zodat de eigenaar daarmee in kan grijpen als zijn auto als taxi gebruikt word. Onzin natuurlijk, maar ik durf te wedden dat duizenden mensen dat zouden doen. | |
Wantie | woensdag 16 juli 2025 @ 18:22 |
"De robottaxirit was perfect, op een klein detail na; de Tesla probeerde me voor de trein te gooien" Het is al eens eerder langsgekomen: FSD heeft moeite met spoorwegovergangen. Dit jaar zijn er meerdere incidenten geweest, inclusief eentje met de robottaxi in Austin. De safety driver moest ingrijpen om te voorkomen dat de robottaxi door de spoorbomen heen zich voor de trein gooide. En dat is opmerkelijk, omdat dit probleem al eerder aan de kaak is gesteld. En het werpt vraagtekens op over de geschiktheid van FSD voor level 4 autonoom autorijden. Bekijk deze YouTube-video | |
VEM2012 | woensdag 16 juli 2025 @ 21:18 |
Het blijft bijzonder dat Wantie maar blijft zeiken dat een Level 2 systeem niet doet wat hij van een Level 4 systeem verwacht... | |
Wantie | woensdag 16 juli 2025 @ 21:54 |
Ik wist niet dat robottaxi op level 2 opereerde. Bedankt voor de verheldering. | |
Wantie | woensdag 16 juli 2025 @ 22:05 |
In Nederland vind je Tesla Superchargers vooral bij Vandervalk hotels. In Hollywood heeft Tesla een heuse Diner met Superchargers gebouwd. Het restaurant ademt de sfeer uit van The fifties meet The Jetsons. Wanneer het restaurant open gaat is nog niet bekend. https://www.teslarati.com/tesla-diner-basically-finished-looks/ | |
Wantie | vrijdag 18 juli 2025 @ 15:40 |
Tesla heeft een schikking getroffen in een rechtszaak over een ongeluk in 2019 waarbij de bestuurder van een Tesla Model 3 is omgekomen, blijkt uit een gerechtelijk document. De bestuurder vertrouwde op het rijhulpsysteem, maar botste op een vrachtwagen die een snelweg overstakIn totaal zijn er op het moment 3 rechtszaken over dodelijke ongevallen met Tesla Autopilot, | |
Wantie | vrijdag 18 juli 2025 @ 17:10 |
Waymo heeft als reactie op Tesla het gebied in Austin meer dan verdubbeld. Van 37 square miles naar 90 square miles. Waymo biedt in het gebied 24/7 taxiservice aan. | |
VEM2012 | vrijdag 18 juli 2025 @ 21:45 |
Betreft compleet andere software in een tijd dat je nog geen waarschuwingssysteem had zoals nu. En schikken kan gewoon soms verstandig zijn. Ook al valt jou niets te verwijten. | |
Wantie | vrijdag 18 juli 2025 @ 22:00 |
Anno nu rijdt de Tesla robottaxi het spoor op omdat het de slagbomen niet ziet. En die doet dat zonder te waarschuwen. Enfin, 3 doden doordat de bestuurder hogere verwachtingen had van het systeem dan wat het werkelijk kon. En dat kwam door de wasmiddelreclame voor het product? Ik snap wel waarom Tesla geen oordeel van de rechter wil afwachten. Anyway, onderstaande is wat Tesla Autopilot kon in 2018. Daar zit ook gewoon de noodstop bij.
[ Bericht 50% gewijzigd door Wantie op 18-07-2025 22:15:00 ] | |
SymbolicFrank | vrijdag 18 juli 2025 @ 22:19 |
Ja. Het probleem is, dat Musk veel beloofd en ze dat niet zomaar allemaal kunnen negeren. Elontijd. Over 10 jaar is het vast wel uitgekomen. Alleen tegen zijn investeerders moet hij eerlijk zijn, anders levert dat grote problemen op. | |
Wantie | zondag 20 juli 2025 @ 11:27 |
Tesla rijdt boom plat en knalt vervolgens tegen andere boom in KaatsheuvelBest wel een freak accident: 2 bomen frontaal raken. Bestuurder: geen schrammetje. (Bij wijze van). Dan mag je echt van geluk spreken. Maar het zegt ook wel iets over de veiligheid van de Tesla natuurlijk. | |
Wantie | dinsdag 22 juli 2025 @ 08:59 |
Kennelijk vindt niet iedereen dat Tesla met 'wasmiddelenreclame' FSD mag aanprijzen. Tesla riskeert in Californië een verkoopverbod van een maand, opgelegd door de Californische RWD. Tesla riskeert een verkoopstop van een maand in Californië, de belangrijkste Amerikaanse staat voor het merk. De reden: Tesla zou klanten misleiden over de autonome technologie in de auto's.
| |
Perox | dinsdag 22 juli 2025 @ 09:31 |
Wel veel beter want het oorspronkelijke gebied zag er een beetje lullig uit. ![]() | |
Wantie | dinsdag 22 juli 2025 @ 10:58 |
Als je afbeelding 1 bedoelt, dat zwarte gebied is het gebied van Tesla ![]() |