Waarom zou ik? Heb jij problemen met apartheid dan?quote:Op donderdag 3 juli 2025 20:49 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Waarom heb je daar totaal geen probleem mee?
Nogal ja.quote:Op donderdag 3 juli 2025 20:50 schreef Chadi het volgende:
[..]
Waarom zou ik? Heb jij problemen met apartheid dan?
Eehhh. Jij vindt het relevant. Niet ik.quote:
Ik denk dat we de rest van de regio moeten laten aanploeteren omdat we geen oog hebben voor China, voor Sudan, voor Congo. En als we daar dan eindelijk oog voor hebben dan moet er ook wst gevonden worden van Marokko, Turkije of Myanmar. En daarna iets van de boeren in Zimbabwe. Of Greta. En vergeet die homo's in Nederland niet die niet vrij over straat kunnen. Of die Helmonders. Er is altijd ergens wel iets, ergens, er wordt altijd wel iets vergeten. Zeg dat tegen die mensen die onderdrukt worden, dat zij niet zo moeten janken want er is ergens anders ook iets én het is alles of niksquote:Maakt dat de al eeuwenlange apartheid in dat gebied minder nieuwswaardig?
Israël moet aangepakt worden omdat het i.t.t. de rest daar wel iets van een bescherming biedt in humanistische trend?
Is dat het?
Laten we de rest van die achterlijke regio maar aanploeteren, of gaan mensen daar ook nog een keer de straat voor op?
Gut... hoe komt dat?quote:Op donderdag 3 juli 2025 21:05 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Eehhh. Jij vindt het relevant. Niet ik.
[..]
Ik denk dat we de rest van de regio moeten laten aanploeteren omdat we geen oog hebben voor China, voor Sudan, voor Congo. En als we daar dan eindelijk oog voor hebben dan moet er ook wst gevonden worden van Marokko, Turkije of Myanmar. En daarna iets van de boeren in Zimbabwe. Of Greta. En vergeet die homo's in Nederland niet die niet vrij over straat kunnen. Of die Helmonders. Er is altijd ergens wel iets
Ik durf het niet te zeggen want dan vergeet ik die getinte mensen in de VS die door ICE opgepakt worden. Misschien moet ik daar voor gaan demonstreren, voor die mensen in de VS. Maar dan vergeet ik de homo's. En een ander conflict. Of land. Of groep mensen. Of dieren. en ik ben zelf ook niet heilig en zeker niet toen ik kind was dus mag ik überhaupt wel iets vinden. Of voelen. En ik heb gevlogen, ook relevant.quote:
Hier kan ik geen chocolade van maken, sorry.quote:Op donderdag 3 juli 2025 21:15 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ik durf het niet te zeggen want dan vergeet ik die getinte mensen in de VS die door ICE opgepakt worden. Misschien moet ik daar voor gaan demonstreren, voor die mensen in de VS. Maar dan vergeet ik de homo's. En een ander conflict. Of land. Of groep mensen. Of dieren. en ik ben zelf ook niet heilig en zeker niet toen ik kind was dus mag ik überhaupt wel iets vinden. Of voelen. En ik heb gevlogen, ook relevant.
Je vindt het dus niet kunnen dat joden van heide en ver naar Israël kunnen maar palestijnen niet?quote:Op donderdag 3 juli 2025 20:51 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nogal ja.
Overal.
Mensen sociaal anders behandelen puur op basis van aangeboren onveranderlijke eigenschappen acht ik nogal dom, gevaarlijk en irrationeel.
Dat is het verschil.
Nee, hoezo?quote:Op donderdag 3 juli 2025 21:59 schreef Chadi het volgende:
[..]
Je vindt het dus niet kunnen dat joden van heide en ver naar Israël kunnen maar palestijnen niet?
Wat wil je nou zeggen? Je gaat van erger dan apartheid in Zuid-Afrika naar tribalisme... Heb je ze nog op een rijtje?quote:Op donderdag 3 juli 2025 22:00 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee, hoezo?
Echt, laat dat idee eens los dat als ik je pro-Palestina verhaal niet omarm ik een pro-Israël kolonist ben.
Ik kan alleen heel weinig met deze selectieve verontwaardiging, het tribalisme en het groepsdenken dat aparheid enerzijds verfoeit, anderzijds op z'n mildst wel 'normaal' vindt.
Dan heb ik gewoon geen enkele boodschap aan die 'verontwaardiging', nul.
'Erger dan apartheid'? Dat zijn via Tutu jouw woorden, niet de mijne.quote:Op donderdag 3 juli 2025 22:11 schreef Chadi het volgende:
[..]
Wat wil je nou zeggen? Je gaat van erger dan apartheid in Zuid-Afrika naar tribalisme... Heb je ze nog op een rijtje?
Je hebt trouwens de schijn wel erg tegen als ik je reacties hier bekijk. Je ageert voornamelijk (lees gerust alleen maar) op post van mensen die het niet zo op hebben met hoe Israël omgaat met anderen. En dat probeer je continu te bagatelliseren of weg te zetten onder een verzonnen noemer.
Ik vind het wel heel erg interessant aan welke voorwaarden iemand moet voldoen in jouw ogen om iets te mogen zeggen over het leed dat de palestijnen aangedaan wordt zodat hij niet onder jouw tribalisme gedoe valt.quote:Op donderdag 3 juli 2025 22:22 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
'Erger dan apartheid'? Dat zijn via Tutu jouw woorden, niet de mijne.
Ik ageer vooral jegens lieden die dit conflict aantoonbaar enkel interesseert vanwege tribale overtuigingen en daadwerkelijke mensenrechten bar weinig interesseert.
Die geen antwoord geven op duidelijke vragen.
Die nergens te bekennen zijn wanneer leed op andere delen van de wereld behandeld worden.
Die zelfs al zo ver gaan dat het bestaansrecht van Israël wordt ontkend en alles 'zionisme' noemen.
Ik heb ze op een rijtje ja, wees daar zeker van.
Aldus ene Mosabje die wat maar brult op internet. Lekker betrouwbaar.quote:Op donderdag 3 juli 2025 22:13 schreef skysherrif het volgende:
[ x ]
Er zijn genoeg beelden van, maar die zal ik hier besparen.
Er komt een mogelijk staakt het vuren an, dus Israel gaat nog even zoveel mogelijk burgers doden.
Een groot billboard in Tel Aviv roept op tot steun voor de Abrahamakkoordenquote:Is de vrede in zicht?
De meningen zijn sterk verdeeld over de schade aan het Iraanse kernwapenprogramma, maar de wereld richt zijn oog alweer op Gaza. Trump wil een zo snel mogelijk einde aan de oorlog daar, maar Netanyahu onderhandelt intussen met een voormalige erfvijand.
De BBC is hopeloos maar dit laten ze wel zien.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 11:27 schreef StateOfMind het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Korte registratie van de BBC over die smerige terreur aanval op dat festival, met beelden.
Past niet in de beeldvorming he.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 11:33 schreef Homey het volgende:
[..]
De BBC is hopeloos maar dit laten ze wel zien.
Onze NOS totaal niet. Sterker nog, er zijn intussen veel interviews met de vrijgelaten Israëlische gijzelaars. Best nieuwswaardig zou je zeggen. De NOS zendt daar echter niets van uit.
Iedereen die die pali vlag een warm hart toedraagt, ik hoop dat je dit item durft te kijken. Hier sta je dus voor.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 11:27 schreef StateOfMind het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Korte registratie van de BBC over die smerige terreur aanval op dat festival, met beelden.
Tja, dat wekt wellicht empathie op voor Israëliërs, dus probeert men dat te vermijden. Met Palestijnen wordt dit tot in treurnis gedaan natuurlijk, om juist die empathie bij de lezer en kijken dan wél los te maken.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 11:33 schreef Homey het volgende:
[..]
Onze NOS totaal niet. Sterker nog, er zijn intussen veel interviews met de vrijgelaten Israëlische gijzelaars. Best nieuwswaardig zou je zeggen. De NOS zendt daar echter niets van uit.
Pro-Palestijnse activisten zijn helaas mensen met een failliet moreel kompas. En helaas begon dit op 7 oktober al. Voor veel van deze mensen is het leven van een Israëliër niets waard en het leven van een Palestijn bijna heilig.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 11:52 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Iedereen die die pali vlag een warm hart toedraagt, ik hoop dat je dit item durft te kijken. Hier sta je dus voor.
Handgranaten gooien in een shelter met weerloze ongewapende normale mensen en daarna nog schieten ook.
Schieten op vuilcontainers waar ongewapende mensen inzitten. En nog trots zijn op jezelf ook als martelaar.
Daar sta je voor.
Lager kun je niet zinken.
Dat impliceert dat ze er 1 hebben....quote:
Denk je serieus dat dit indruk maakt als je ook honderden videos en foto's hebt van barbaars gedrag van de IDF?quote:Op vrijdag 4 juli 2025 11:52 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Iedereen die die pali vlag een warm hart toedraagt, ik hoop dat je dit item durft te kijken. Hier sta je dus voor.
Handgranaten gooien in een shelter met weerloze ongewapende normale mensen en daarna nog schieten ook.
Schieten op vuilcontainers waar ongewapende mensen inzitten. En nog trots zijn op jezelf ook als martelaar.
Daar sta je voor.
Het raakt je diep bij het zien van deze beelden. Ontzettend veel leed. Je kan het gewoon uit hun ogen aflezen.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 11:52 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Daar sta je voor.
Everything before the but is bullshit.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 12:05 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Ik vind het ook verschikkelijk wat er die dag gebeurd is maar
En gezien je vlaggetje in je UI en alles wat je gepost hebt in de laatste tijd hier, ga je daar hard op.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 12:14 schreef Chadi het volgende:
[..]
Het raakt je diep bij het zien van deze beelden. Ontzettend veel leed. Je kan het gewoon uit hun ogen aflezen.
Wij krijgen in Nederland al 40 jaar niks anders te horen dat nationalisme vies is en we beter moeten weten.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 12:03 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Tja, dat wekt wellicht empathie op voor Israëliërs, dus probeert men dat te vermijden. Met Palestijnen wordt dit tot in treurnis gedaan natuurlijk, om juist die empathie bij de lezer en kijken dan wél los te maken.
[..]
Pro-Palestijnse activisten zijn helaas mensen met een failliet moreel kompas. En helaas begon dit op 7 oktober al. Voor veel van deze mensen is het leven van een Israëliër niets waard en het leven van een Palestijn bijna heilig.
quote:Op vrijdag 4 juli 2025 12:14 schreef Chadi het volgende:
[..]
Het raakt je diep bij het zien van deze beelden. Ontzettend veel leed. Je kan het gewoon uit hun ogen aflezen.
Net als kolonialisme, moeten we ook niet willen. Dat Iran Libanon, Syrïë, Irak en Jemen volstopt met milities is iets héééél anders.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 12:30 schreef Homey het volgende:
[..]
Wij krijgen in Nederland al 40 jaar niks anders te horen dat nationalisme vies is en we beter moeten weten.
En toen kwam de Palestijnse vlag en dat Palestijnse nationalisme. Je ziet die vlag overal. Extreme bewieroking van een "palestijnse staat". Huh? Natiestaten zijn toch stom? Nationalisme moeten we toch niet willen?
quote:Op vrijdag 4 juli 2025 12:30 schreef Homey het volgende:
[..]
Wij krijgen in Nederland al 40 jaar niks anders te horen dat nationalisme vies is en we beter moeten weten.
En toen kwam de Palestijnse vlag en dat Palestijnse nationalisme. Je ziet die vlag overal. Extreme bewieroking van een "palestijnse staat". Huh? Natiestaten zijn toch stom? Nationalisme moeten we toch niet willen?
Kansloze post met een achterliggende logica die je gegarandeerd niet wil toepassen op Israëlische burgers.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 11:52 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Daar sta je voor.
Beiden zijn kut, maar voor de rest is kolonialisme inderdaad wat anders.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 12:58 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Net als kolonialisme, moeten we ook niet willen. Dat Iran Libanon, Syrïë, Irak en Jemen volstopt met milities is iets héééél anders.
Heerlijk hoe de ene na de andere zich aangesproken voelt.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 13:04 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Kansloze post met een achterliggende logica die je gegarandeerd niet wil toepassen op Israëlische burgers.
Irritatie en medelijden met jou?quote:Op vrijdag 4 juli 2025 13:47 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Heerlijk hoe de ene na de andere zich aangesproken voelt.
Voel het maar.
Een paar vragen:quote:Op vrijdag 4 juli 2025 13:22 schreef Glazenmaker het volgende:
VN: in totaal 613 doden bij voedseldistributiepunten • Kamer voor boycot producten uit bezette gebieden - https://nos.nl/l/2573024
Ik mocht eerder deze week niet schrijven dat Palestijnen artillerievuur moeten trotseren voor wat eten. Blijkt Israël toch heel veel hongerige mensen te vermoorden.
quote:The OHCHR said 509 of the 613 people were killed near GHF distribution points. The Gaza Health Ministry has put the number of deaths at more than 650 and those wounded as exceeding 4,000.
The GHF began distributing limited food packages in Gaza at the end of May, overseeing a new model of deliveries which the UN says is neither impartial nor neutral, as killings continue around the organisation’s sites, which rights groups have slammed as “human slaughterhouses”.
Mahmoud Basal, a civil defence spokesperson in Gaza, said they “recorded evidence of civilians being deliberately killed by the Israeli military”.
“More than 600 Palestinian civilians were killed at these centres,” he said. “Some were shot by Israeli snipers, others were killed by drone attacks, air strikes or shootings targeting families seeking aid.”
Bron
De enige beelden die we tot op heden hebben gezien van een schietpartijen op burgers, liet zien dat niet Israëlische militairen, maar Palestijnen zelf op andere Palestijnen schoten.quote:The Palestinian Civil Defence (PCD; Arabic: الدفاع المدني الفلسطيني) is one of the main branches of the Palestinian Security Services under direct responsibility of the Minister of the Interior. The organization is responsible for emergency services and rescue in areas under the control of the Palestinian Authority, as well as in the Hamas-run Gaza Strip.
Bron
Die leven dan ook in een wereld waar Israel uit pure haat, en zonder enige aanleiding, de Palestijnen het leven zuur maakt, en zelfs uit wil roeien, en Hamas een liefdadige verzetsgroep is die de Palestijnen, let op, beschermen tegen het IDF.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 12:03 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Tja, dat wekt wellicht empathie op voor Israëliërs, dus probeert men dat te vermijden. Met Palestijnen wordt dit tot in treurnis gedaan natuurlijk, om juist die empathie bij de lezer en kijken dan wél los te maken.
[..]
Pro-Palestijnse activisten zijn helaas mensen met een failliet moreel kompas. En helaas begon dit op 7 oktober al. Voor veel van deze mensen is het leven van een Israëliër niets waard en het leven van een Palestijn bijna heilig.
quote:Gaza: Doctors Under Attack' – The Full Film They Didn't Want You To See
Exclusive: The powerful film the BBC refused to air is out now, released globally by Zeteo. It documents Israel's destruction of Gaza's hospitals and the killing of Palestinian doctors.
Nou nee die vlag staat niet voor het aandoen van leed aan andere mensen. Die vlag is symbool voor hun identiteit. Symbool voor hun zelfbeschikkingsrecht. Het recht wat ze ontzegd wordt door een partij waar jij achter staat. Een partij die gruwelijkheden zoals in het filmpje dag in dag uit uitvoert op deze mensen. Dat zou jou ook wat moeten doen als mens.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 12:20 schreef Red_85 het volgende:
[..]
En gezien je vlaggetje in je UI en alles wat je gepost hebt in de laatste tijd hier, ga je daar hard op.
Nou, inderdaad. Die documentaire wil ik niet zien. Het zoveelste stukje propaganda. De vorige 'film' van de BBC over deze oorlog bleek een zoon van een Hamas-leider in een hoofdrol te hebben.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 15:41 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
https://zeteo.com/p/watch-now-gaza-doctors-under-attack
[..]
quote:The documentary, Gaza: How to Survive a War Zone, was pulled from iPlayer last week after it emerged its 13-year-old narrator was the son of a Hamas official. It said it has "no plans to broadcast the programme again in its current form or return it to iPlayer"
Cijfers over slachtoffers vanuit Gaza kloppen doorgaans en zijn vrij conservatief.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 15:20 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Een paar vragen:
Hoe weet je of deze cijfers kloppen? En hoe weet je dat Israël in alle gevallen de dader is?
Sure sure, niemand trapt hier in. Jij bent een Arabische moslim en bekijkt dit conflict door een bril van religieus en etnisch tribalisme. Als je het zogenaamd om mensenlevens gaat, waarom had je dan geen vlag van Syrië, Jemen of Oekraïne als UI?quote:Op vrijdag 4 juli 2025 15:54 schreef Chadi het volgende:
[..]
Nou nee die vlag staat niet voor het aandoen van leed aan andere mensen. Die vlag is symbool voor hun identiteit. Symbool voor hun zelfbeschikkingsrecht. Het recht wat ze ontzegd wordt door een partij waar jij achter staat. Een partij die gruwelijkheden zoals in het filmpje dag in dag uit uitvoert op deze mensen. Dat zou jou ook wat moeten doen als mens.
Je vergeet even dat ze (IDF) zelf toegegeven hebben dat ze gericht op mensen hebben geschotenquote:Op vrijdag 4 juli 2025 15:29 schreef HowardRoark het volgende:
Als we namelijk kritischer naar deze cijfers kijken, zien we dat die van Hamas komen:
[..]
[..]
De enige beelden die we tot op heden hebben gezien van een schietpartijen op burgers, liet zien dat niet Israëlische militairen, maar Palestijnen zelf op andere Palestijnen schoten.
De cijfers van Hamas klopt niet veel van.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 15:56 schreef Chadi het volgende:
[..]
Cijfers over slachtoffers vanuit Gaza kloppen doorgaans en zijn vrij conservatief.
Correctie: Haaretz claimt dat op basis van 'anonieme bronnen'. Dat bewijst dus niets.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 15:57 schreef Chadi het volgende:
[..]
Je vergeet even dat ze (IDF) zelf toegegeven hebben dat ze gericht op mensen hebben geschoten
Je bedoelt dat Haaretz het verzint? Kom op hoor. Cut the crapquote:Op vrijdag 4 juli 2025 15:58 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
De cijfers van Hamas klopt niet veel van.
[..]
Correctie: Haaretz claimt dat op basis van 'anonieme bronnen'. Dat bewijst dus niets.
Niet. Maar gezien het bezettende leger gericht op journalisten in binnen en buitenland schiet geef ik ze graag het nadeel van de twijfel. Honderd doden meer of minder maakt in het grote plaatje ook niet zo heel veel uit.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 15:20 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Een paar vragen:
Hoe weet je of deze cijfers kloppen? En hoe weet je dat Israël in alle gevallen de dader is?
Nee hoor, dat staat er niet. Haaretz claimt iets en daar leveren ze verder geen bewijzen voor, dat geef ik aan.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 16:04 schreef Chadi het volgende:
[..]
Je bedoelt dat Haaretz het verzint? Kom op hoor. Cut the crap
Je bedoelt dat je tijdens deze oorlog je nogal hebt laten meeslepen in de anti-Israël berichtgeving en daarom nu graag blind afgaat op alles dat wat dat betreft jouw confirmation bias weet te bevestigen.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 16:24 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Niet. Maar gezien het bezettende leger gericht op journalisten in binnen en buitenland schiet geef ik ze graag het nadeel van de twijfel. Honderd doden meer of minder maakt in het grote plaatje ook niet zo heel veel uit.
Ik zou het niet weten, ik was er niet aanwezig. Daarom vind ik het ook zo bijzonder dat mensen die hier ook niet aanwezig waren en nul bewijzen hebben, met zekerheid claims van Hamas napapegaaien en al deze vermeende slachtoffers in de voeten schuiven van Israël.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 16:24 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik twijfel er niet aan dat Hamas ook mensen heeft doodgeschoten. Maar volgens Israel is het een verslagen terreurgroep, zijn die punten op door Israel beheerst gebied en we hebben nu genoeg bewijs uit de IDF gezien dat er orders waren om op ongewapende mensen te schieten. Heb je bewijs dat het in niet in de merendeel van de gevallen Israel was?
Als joodse mensen in hongersnood beschoten werden door lachende arabieren bij een voedselpunt dan had ik dit concentratiekamp taferelen genoemd.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 16:41 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nee hoor, dat staat er niet. Haaretz claimt iets en daar leveren ze verder geen bewijzen voor, dat geef ik aan.
[..]
Je bedoelt dat je tijdens deze oorlog je nogal hebt laten meeslepen in de anti-Israël berichtgeving en daarom nu graag blind afgaat op alles dat wat dat betreft jouw confirmation bias weet te bevestigen.
[..]
Ik zou het niet weten, ik was er niet aanwezig. Daarom vind ik het ook zo bijzonder dat mensen die hier ook niet aanwezig waren en nul bewijzen hebben, met zekerheid claims van Hamas napapegaaien en al deze vermeende slachtoffers in de voeten schuiven van Israël.
Nee hoor, ik kijk kritisch naar berichtgeving omdat we deze oorlog meermaals hebben moeten constateren dat Israël nogal erg makkelijk de rol van dader wordt toegeschoven en veel media nogal erg makkelijk Hamas napapegaaien of enthousiast allerlei wilde claims over Israël de wereld in slingeren. Jij gaat daarentegen graag meteen mee in zulke claims, omdat deze aansluiten bij jouw onderbuikgevoelens over dit conflict vervolgens verwijt je anderen niet hetzelfde te doen.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 16:48 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Als joodse mensen in hongersnood beschoten werden door lachende arabieren bij een voedselpunt dan had ik dit concentratiekamp taferelen genoemd.
Dit zijn concentratiekamp taferelen en jij bent hier dezelfde tactieken aan het doen die holocaustontkenners gebruiken. Twijfel zaaien over kleine details en daarmee de grotere waarheid verdacht maken. Schandelijk ook dat Israel op dit punt is aangekomen.
Je bent niet kritisch bezig als je op basis van een voorbeeld van een filmpje dat je gezien hebt alle berichtgeving al wekenlang verdacht maakt. Je bent als een propagandist bezig. Het tegenovergestelde van kritisch.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 16:58 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nee hoor, ik kijk kritisch naar berichtgeving omdat we deze oorlog meermaals hebben moeten constateren dat Israël nogal erg makkelijk de rol van dader wordt toegeschoven en veel media nogal erg makkelijk Hamas napapegaaien of enthousiast allerlei wilde claims over Israël de wereld in slingeren. Jij gaat daarentegen graag meteen mee in zulke claims, omdat deze aansluiten bij jouw onderbuikgevoelens over dit conflict vervolgens verwijt je anderen niet hetzelfde te doen.
En met 'concentratiekampen' en Holocaustontkenning heeft dit verder niets te maken. Maak je dat soort vergelijkingen ook mbt de situatie in Syrië, Jemen of Soedan? Het antwoord is hier nee, die situaties kan je zelfs helemaal niets schelen.
Ze gaan geen namen noemen dat begrijp je toch wel.??quote:Op vrijdag 4 juli 2025 16:41 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nee hoor, dat staat er niet. Haaretz claimt iets en daar leveren ze verder geen bewijzen voor, dat geef ik aan.
[..]
Je bedoelt dat je tijdens deze oorlog je nogal hebt laten meeslepen in de anti-Israël berichtgeving en daarom nu graag blind afgaat op alles dat wat dat betreft jouw confirmation bias weet te bevestigen.
[..]
Ik zou het niet weten, ik was er niet aanwezig. Daarom vind ik het ook zo bijzonder dat mensen die hier ook niet aanwezig waren en nul bewijzen hebben, met zekerheid claims van Hamas napapegaaien en al deze vermeende slachtoffers in de voeten schuiven van Israël.
Dit ja.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 15:57 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Sure sure, niemand trapt hier in. Jij bent een Arabische moslim en bekijkt dit conflict door een bril van religieus en etnisch tribalisme. Als je het zogenaamd om mensenlevens gaat, waarom had je dan geen vlag van Syrië, Jemen of Oekraïne als UI?
Dit is natuurlijk niets meer dan projectie. Jij hebt je laten beïnvloeden, o.a. door allerlei vage propaganda van Al-Jazeera en neemt elke negatieve berichtgeving over Israël per direct aan voor de waarheid. Dat ik juist graag bewijzen zie van claims, laat zie ik dat wél kritisch kijk naar de berichtgeving en streef naar de waarheid en feiten.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 17:19 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Je bent niet kritisch bezig als je op basis van een voorbeeld van een filmpje dat je gezien hebt alle berichtgeving al wekenlang verdacht maakt. Je bent als een propagandist bezig. Het tegenovergestelde van kritisch.
Schrikbarend artikel. We weten natuurlijk welke twee groepen hier het voornaamste probleem zijn. En dit ook:quote:Op vrijdag 4 juli 2025 17:43 schreef Lospedrosa het volgende:
https://www.nu.nl/binnenl(...)-in-angst-leven.html
Het is helemaal vertierft in NL.
Die 2 groepen, moslims en n Joden kunnen niet meer door 1 deur.
De extreem linkse pallie aanhangers hebben zelf Jodenhaat weer aangewakkerd tot pre 1940 achtige hoogtes.
Maar ook moslims, en met name “jongeren” veroorzaken steeds meer “overlast en geweld”.
Ook dusdanig dat dit niet meer goed komt.
Maar Nederlanders hebben met beide partijen eigenlijk weinig van doen. En die oorlog daar al helemaal niet.
Hoe lossen we dit op zodat wij als autochtone Nederlanders gewoon vredig kunnen leven zonder dat kut conflict ergens in het midden oosten.
Beide partijen: rot op met je kut oorlog.
Ik wil geeneens partij kiezen. Wij zijn spierwitte hardwerkende kaaskoppen.
Wij willen dit hele conflict niet hier. OPZOUTEN!
quote:"Een paar weken na 7 oktober kreeg mijn zoon op school naar zijn hoofd geroepen: 'Alle Joden moeten dood'", vertelt de 44-jarige Nitzan Shepher. Een jaar later gebeurde op zijn nieuwe middelbare school iets soortgelijks. De scholen pakten het volgens Nitzan netjes op, maar adviseerden ook om "niet te veel op te vallen".
Shepher ziet hoe in een korte tijd in haar stad Eindhoven steeds openlijker angst wordt gezaaid tegen Joden. Zo werden er hakenkruizen gespoten op auto's van mensen met Israëlische afkomst. Door de stad hingen stickers met "Hitler had gelijk" en de rabbijn van Eindhoven is bespuugd.
quote:De drie Israëliërs gaan het gesprek niet uit de weg. Shepher reageert onder nieuwsberichten op Facebook vanuit een Israëlisch perspectief, omdat sommigen "bepaalde nuances niet kennen". Als reactie noemen mensen haar "kindermoordenaar" en "genocideaanbidder", ook onder oude Facebook-foto's waar ze met haar kinderen op staat.
quote:Kritiek op Israël is geen antisemitisme, benadrukt Katzin. Hij zag de pro-Palestijnse protesten snel opkomen op zijn werk bij Wageningen University & Research. In een groepschat met ongeveer twintig Joodse mensen werd voorgesteld om te klagen over de demonstraties. Katzin wierp in dat gesprek tegen dat iedereen zijn mening mag verkondigen. Na een korte ruzie viel de actieve chat volledig stil. Katzin: "Volgens mij is er nu een chat zonder mij."
Dat al Jazeera filmpje waar je een jaar later nog steeds over doorzaagt was voornamelijk een compilatie Israëlische sociale media content. Daarvoor en sinds niks meer van ze gezien wat deze eindeloos terugkerende sneer wel grappig maakt.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 17:58 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dit is natuurlijk niets meer dan projectie. Jij hebt je laten beïnvloeden, o.a. door allerlei vage propaganda van Al-Jazeera en neemt elke negatieve berichtgeving over Israël per direct aan voor de waarheid. Dat ik juist graag bewijzen zie van claims, laat zie ik dat wél kritisch kijk naar de berichtgeving en streef naar de waarheid en feiten.
[..]
Schrikbarend artikel. We weten natuurlijk welke twee groepen hier het voornaamste probleem zijn. En dit ook:
[..]
[..]
[..]
Jodenmensen waren hier al.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 18:54 schreef Lospedrosa het volgende:
Misschien een nieuwe Sire reclame.
Of iets met Nijntje:
Lieve Paliepijpers of Israërellers. Rot op met jullie woestijnconflictje en laat ons leven in vrede.
Afgelopen oktober heeft de VPRO de docu "Israel - Gaza - Into the Abyss" uitgezonden. Ook die bevatte interviews met vrijgelaten gijzelaars en beelden van de verschrikking. Gemist wellicht?quote:Op vrijdag 4 juli 2025 11:33 schreef Homey het volgende:
[..]
quote:‘A killing field’: IDF said probing troops’ near-daily shooting of Gazans near aid sites as potential war crimes
The IDF reportedly launched a probe this week into potential war crimes committed by its troops who have been opening fire on hungry Palestinians on a near-daily basis as they try and reach aid distribution sites, even though they do not pose a threat.
The mass-casualty incidents were discussed at a meeting earlier this week during which the Military Advocate General’s (MAG) Office directed the top-tier General Staff Fact-Finding Assessment Mechanism to investigate suspected war crimes that have largely taken place near Gaza Humanitarian Foundation distribution sites, Haaretz reports.
The mechanism is an independent military body responsible for investigating unusual incidents amid the war.
During the meeting, officials in the MAG’s office expressed alarm over mounting global uproar over the killing of civilians en route to aid sites, Haaretz reported. Senior officers from the IDF’s Southern Command pushed back, claiming that the incidents have been isolated and that troops only fired at Palestinians who posed a threat.
Representatives from the MAG’s office pushed back, insisting that the Southern Command’s account doesn’t line up with the facts on the ground, according to a source who attended the meeting.
“The claim that these are isolated cases doesn’t align with incidents in which grenades were dropped from the air and mortars and artillery were fired at civilians,” a MAG representative is quoted as having responded.
“This isn’t about a few people being killed – we’re talking about dozens of casualties every day,” the MAG official adds.
The Hamas-run health ministry says 549 people have been killed and 4,000 have been wounded trying to pick up aid from GHF sites or while waiting for UN food trucks since May 27, when GHF launched.
The numbers have not been verified, but between May 27 and June 24, there were at least 19 IDF shooting incidents related to humanitarian aid distribution, according to a review of reports out of Gaza conducted by The Times of Israel.
In most of these cases, the IDF has admitted to opening fire and striking Palestinians, but characterized it as “warning shots” at those who got too close to soldiers or used site access routes when distribution sites were closed.
Israeli soldiers serving near the aid distribution sites described far more grim scenarios in interviews with Haaretz on condition of anonymity.
“It’s a killing field,” one soldier says. “Where I was stationed there, between one and five people were killed every day. They’re treated like a hostile force – no crowd-control measures, no tear gas – just live fire with everything imaginable: heavy machine guns, grenade launchers, mortars. Then, once the center opens, the shooting stops, and they know they can approach. Our form of communication is gunfire.”
“We open fire early in the morning if someone tries to get in line from a few hundred meters away, and sometimes we just charge at them from close range. But there’s no danger to the forces,” the soldier continues. “I’m not aware of a single instance of return fire. There’s no enemy, no weapons.”
He describes the incidents as a deadly form of the children’s game “Red light, green light.”
“Firing mortars to keep hungry people away is neither professional nor humane. I know there are Hamas operatives among them, but there are also people who simply want to receive aid,” another soldier tells Haaretz.
“It’s become a place with its own set of rules. The loss of human life means nothing. It’s not even an ‘unfortunate incident,’ like [the IDF] used to say.”
Asked to respond to the report, the IDF does not deny any of its contents.
However, it stresses that Hamas is working to prevent the successful operation of GHF sites.
To address the repeated shootings, the IDF says it has placed new fencing and signage on access routes so civilians know where to go.
“Following incidents where there were reports of harm to civilians arriving at distribution centers, in-depth investigations were conducted, and instructions were given to forces on the ground based on lessons learned. These incidents were referred for examination by the General Staff’s debriefing mechanism.”
https://www.timesofisrael(...)otential-war-crimes/
quote:Hamas zegt 'onmiddellijk en serieus' te willen onderhandelen over bestand
Hamas zegt klaar te zijn om "onmiddellijk" onderhandelingen te starten over een voorstel voor een staakt-het-vuren met Israël in Gaza. Eerder vrijdag had de terreurgroep overleg gevoerd met andere Palestijnse facties over het door Qatarese en Egyptische bemiddelaars opgestelde voorstel.
"De beweging is bereid om onmiddellijk en serieus deel te nemen aan een cyclus van onderhandelingen over de voorwaarden van een concept-bestandvoorstel dat we van de bemiddelaars hebben ontvangen", aldus Hamas in een verklaring.
Volgens de zender Al Jazeera, die het raamwerk van het voorstel zegt te hebben ingezien, gaat het om een bestand van zestig dagen, met de garantie van de Amerikaanse president Donald Trump dat Israël zich daaraan houdt. De voorwaarden waarover onderhandeld dient te worden betreffen onder meer de uitwisseling van Israëlische en Palestijnse gevangenen en het toelaten van humanitaire hulp die verzorgd wordt door onder meer de VN en het Rode Kruis.
Ook zou het door de bemiddelaars gepresenteerde voorstel regelen dat Israël en Hamas vanaf de eerste dag van het bestand onder toezicht van bemiddelaars onderhandelen over een permanent staakt-het-vuren, aldus Al Jazeera.
Eerdere staakt-het-vurens mislukten vanwege de uiteenlopende standpunten van Israël en Hamas. Israël wil het recht behouden om na een bestand verdere militaire actie te ondernemen, terwijl Hamas een overeenkomst eist die de oorlog effectief beëindigt.
Anders ik wel. Ik kan me niet voorstellen dat er een scenario bestaat waarin dit eindigt zonder dat Hamas en haar gedachtengoed voorgoed zijn verdwenen. Anders begint later het hele verhaal weer van voren af aan.quote:
Jij kan niet eens het fatsoen opbrengen om het leed wat Palestijnen aangedaan wordt door Israël te erkennen. Omdat je Palestijnen niet als gelijkwaardig ziet.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 15:57 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Sure sure, niemand trapt hier in. Jij bent een Arabische moslim en bekijkt dit conflict door een bril van religieus en etnisch tribalisme. Als je het zogenaamd om mensenlevens gaat, waarom had je dan geen vlag van Syrië, Jemen of Oekraïne als UI?
Nou ik heb die docu waar ik het over had gisteren even af zitten kijken, maar ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat Israel juist een nieuwe bron Hamas strijders er door heeft aangeboord.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 09:17 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Anders ik wel. Ik kan me niet voorstellen dat er een scenario bestaat waarin dit eindigt zonder dat Hamas en haar gedachtengoed voorgoed zijn verdwenen. Anders begint later het hele verhaal weer van voren af aan.
Tenzij Israel een stap weet te zetten richting duurzame vrede die het gras voor de voeten van Hamas, of welke Palestijnse militante organisatie dan ook, permanent wegmaait?
Palestijnen zullen nooit voor vrede gaan , als ze niet tegen joden kunnen vechten dan gaan ze elkaar weer te lijfquote:Op zaterdag 5 juli 2025 09:27 schreef Chadi het volgende:
[..]
Jij kan niet eens het fatsoen opbrengen om het leed wat Palestijnen aangedaan wordt door Israël te erkennen. Omdat je Palestijnen niet als gelijkwaardig ziet.
Een Poetin aanhanger zou hetzelfde argument als jij gebruikt hebben als ik een Oekraïens UI zou hebben gehad.
En dit is dus niet hoe het werkt. Dit is één van de grootste misopvattingen over het conflict.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 09:48 schreef Elpis het volgende:
[..]
Nou ik heb die docu waar ik het over had gisteren even af zitten kijken, maar ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat Israel juist een nieuwe bron Hamas strijders er door heeft aangeboord.
Het liet niet alleen het leed van de getroffen Israeliers zien maar ook dat van gewone Gazanen.
https://www.rtl.nl/nieuws(...)doctors-under-attackquote:Op zaterdag 5 juli 2025 09:48 schreef Elpis het volgende:
[..]
Nou ik heb die docu waar ik het over had gisteren even af zitten kijken, maar ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat Israel juist een nieuwe bron Hamas strijders er door heeft aangeboord.
Het liet niet alleen het leed van de getroffen Israeliers zien maar ook dat van gewone Gazanen.
Zat net de docu te kijken over hoe artsen over vuur worden genomen.quote:Israël heeft gericht en structureel medische instellingen aangevallen in Gaza. Dat is te zien in de documentaire 'Gaza: Doctors Under Attack'. Artsen en zorgmedewerkers in Gaza zijn gevangengenomen, gemarteld of gedood door het Israëlische leger, zo is te zien in de film. Al vóór de uitzending leidde de film tot verhitte discussies in Groot-Brittannië, nadat de BBC weigerde hem uit te zenden. Inmiddels is de documentaire alsnog uitgezonden op Channel 4.
En waarom zou ik deze documentaire moeten zien?quote:Op zaterdag 5 juli 2025 10:20 schreef Chadi het volgende:
[..]
https://www.rtl.nl/nieuws(...)doctors-under-attack
[..]
Zat net de docu te kijken over hoe artsen over vuur worden genomen.
Doch is hier te zien.
https://archive.org/details/gaza-doctors-under-attack_202507
@:HowardRoark @:Homey welke gevoelens roept het zien van deze beelden bij je op?
Waarom stel je mij die vraag? Die kan je zelf heel goed beantwoorden voor jezelf .quote:Op zaterdag 5 juli 2025 10:22 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
En waarom zou ik deze documentaire moeten zien?
Nee hoor, jij bent van mening dat ik een documentaire moet gaan zien. Dan mag je ook onderbouwen waarom ..quote:Op zaterdag 5 juli 2025 10:27 schreef Chadi het volgende:
[..]
Waarom stel je mij die vraag? Die kan je zelf heel goed beantwoorden voor jezelf .
Je kan naar de wreedheden gepleegd door Israël kijken. Nergens heb ik je verplicht om er naar te kijken. Jij bent degene die altijd vraagt om bewijzen als het gaat om wreedheden gepleegd in naam van Israël.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 10:29 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nee hoor, jij bent van mening dat ik een documentaire moet gaan zien. Dan mag je ook onderbouwen waarom ..
Ah. En vertel eens Chadi, zou jij naar een documentaire over 7 oktober 2023 gaan kijken om te zien wreed de Palestijnen zijn? Daar weten we het allemaal het antwoord wel op.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 10:36 schreef Chadi het volgende:
[..]
Je kan naar de wreedheden gepleegd door Israël kijken. Nergens heb ik je verplicht om er naar te kijken. Jij bent degene die altijd vraagt om bewijzen als het gaat om wreedheden gepleegd in naam van Israël.
Dat heb je ze, kinderen, omstanders, marktbezoekers, ambulance personeel, ziekenhuis personeel, verzorgers, verpleegkundigen, chirurgen, orthopeden, internisten, oncologen, cardiologie die allemaal omgelegd worden zonder bewijs te leveren dat ze iets misdaan hebben.
De Palestijnen zien elkaar niet eens als gelijkwaardig.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 09:27 schreef Chadi het volgende:
[..]
Jij kan niet eens het fatsoen opbrengen om het leed wat Palestijnen aangedaan wordt door Israël te erkennen. Omdat je Palestijnen niet als gelijkwaardig ziet.
Een Poetin aanhanger zou hetzelfde argument als jij gebruikt hebben als ik een Oekraïens UI zou hebben gehad.
Ja die heb ik gezien. Als je een beetje naar boven scrollt zie je wat ik daarvan vindt.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 10:45 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ah. En vertel eens Chadi, zou jij naar een documentaire over 7 oktober 2023 gaan kijken om te zien wreed de Palestijnen zijn? Daar weten we het allemaal het antwoord wel op.
Sterker nog, als je die zou opzetten thuis was dat wellicht zelfs reden voor gebak en muntthee. Lekker genieten om te zien hoe 'inshallah' 'de zionistische entiteit' wordt ontmanteld door dappere Palestijnse 'verzetshelden'.
Zie jij ze als gelijke aan je?quote:Op zaterdag 5 juli 2025 11:23 schreef HSG het volgende:
[..]
De Palestijnen zien elkaar niet eens als gelijkwaardig.
Keihard optrekken tegen daadwerkelijke strijders is legitiem, maar zodra disproportioneel geweld burgers treft, ondermijn je je eigen veiligheidsdoel.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 10:16 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
En dit is dus niet hoe het werkt. Dit is één van de grootste misopvattingen over het conflict.
Israël heeft te maken met terrorisme en als het dan terugslaat, dan creëert het nieuwe terroristen. Dit is het meest onzinnige argument dat je kunt maken. Op die manier moeten we gewoon maar in wereld leven van terrorisme en criminaliteit. Wat zulke dingen aanpakken creëert alleen maar nieuwe terroristen en criminelen.
Terrorisme moet juist gigantisch hard worden aangepakt zodat dat het niet nog eens gebeurd. Daarom is de aanpak van Israël nu ook uitstekend. Dat had zelfs nog veel harder gemogen.
[..]
Wat is een "doorsnee Palestijn"?quote:Op zaterdag 5 juli 2025 11:31 schreef Chadi het volgende:
[..]
We hebben het over een doorsnee palestijn
Beschrijf eens wat een doorsnee Nederlander is.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 11:41 schreef Chadi het volgende:
[..]
Zie je een doorsnee Nederlander als je gelijke?
Zie jij bepaalde Nederlanders niet als je gelijke?quote:Op zaterdag 5 juli 2025 11:42 schreef HSG het volgende:
[..]
Beschrijf eens wat een doorsnee Nederlander is.
Hangt van de persoon af.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 11:44 schreef Chadi het volgende:
[..]
Zie jij bepaalde Nederlanders niet als je gelijke?
Not nee je zegt dat het van de persoon afhangt. Dus daarmee geef je aan dat je niet iedereen als gelijke ziet.quote:
Mag jij vinden. Heb je nog meer aannames, meneer superieur?quote:Op zaterdag 5 juli 2025 11:51 schreef Chadi het volgende:
[..]
Not nee je zegt dat het van de persoon afhangt. Dus daarmee geef je aan dat je niet iedereen als gelijke ziet.
Succes verder!
Als je Chadi superieur vindt geef je hem gelijk en was de aanname correct.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 11:54 schreef HSG het volgende:
[..]
Mag jij vinden. Heb je nog meer aannames, meneer superieur?
Dat is jouw schuld.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 12:03 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Als je Chadi superieur vindt geef je hem gelijk en was de aanname correct.
Briljant.
GHF 2.0?quote:Op zaterdag 5 juli 2025 12:17 schreef Glazenmaker het volgende:
Ik zoek nog een prikkelende titel voor mijn topickaap zo.
Tja, schijnbaar gaan velen Westerlingen hiervan snikken en heeft men verschrikkelijk te doen met zulke mensen. Wat opmerkelijk is, want als het over mensen in Soedan of Jemen gaat in exact dezelfde situatie haalt men de schouders op.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 22:19 schreef MisterFox het volgende:
https://www.rtl.nl/nieuws(...)l-oorlog-honger-nood
Geen meelijden. Dit is wat je krijgt met Islam.
Oh, welke documentaire was dit?quote:Op zaterdag 5 juli 2025 11:26 schreef Chadi het volgende:
[..]
Ja die heb ik gezien. Als je een beetje naar boven scrollt zie je wat ik daarvan vindt.
In de Arabische en Islamitische wereld is dit helaas wél hoe geweld tegen Israël en Joden wordt beleefd. Weet je nog de beelden van feestenden moslims en gebak dat werd uitgedeeld in grote steden van Europa zoals Berlijn op 7 oktober 2023?quote:Op zaterdag 5 juli 2025 11:26 schreef Chadi het volgende:
[..]
Maar het hele aan je is dat je de vragen altijd terug gooit. Drink jij er wat bij als je mensen ziet lijden? Beetje verknipt is het wel. Ga je eerst kijken wat voor geloof het slachtoffer heeft? Best bizar dat je gedachtengang op die manier werkt. De meeste mensen maakt het namelijk niet uit op het moment dat het leven van een andere medemens wordt geraakt. Maar jij behoort tot een groep mensen die het wel uitmaakt in welk team iemand zit voordat je het erg vindt.
Mensen zijn gelijkwaardig, culturen absoluut niet.quote:
Burgerslachtoffers zijn een onderdeel van oorlog, dat is altijd al zo geweest. Het idee dat oorlogen gevochten worden zonder burgerslachtoffers is een naïeve utopie van sommige Westerlingen en ook een product van de afgelopen decennia. Vroeger wist men namelijk wel beter en had men een realistischer beeld over oorlogen.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 11:28 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Keihard optrekken tegen daadwerkelijke strijders is legitiem, maar zodra disproportioneel geweld burgers treft, ondermijn je je eigen veiligheidsdoel.
Uit kwantitatieve studies in Irak en Afghanistan blijkt dat elke door coalitietroepen veroorzaakte burgerdode op korte termijn leidde tot extra aanvallen door opstandelingen. Het effect verdwijnt wanneer burgers niet worden getroffen.
Burgers raken gewond, wat leidt tot woede en wraak, wat leidt tot extra rekrutering.
Tel daarbij op: ernstige vroegkinderlijke ondervoeding leidt tot gemiddeld 10 tot 15 IQ-punten minder op schoolleeftijd.
Dus ja, nieuwe "terroristen" zijn helaas zeker in aanbouw.
Neem deze trouwens ook even mee:quote:Op zaterdag 5 juli 2025 12:17 schreef Glazenmaker het volgende:
Ik zoek nog een prikkelende titel voor mijn topickaap zo.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |