Wel potsierlijk dat je voor een sociaaldemocratisch geluid nu nergens meer heen kunt (wat al jaren aan de gang is natuurlijk). Stemde al jaren blanco bij wijze van een soort protest, maar voel me nu eigenlijk echt verweesd.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 22:23 schreef timmmmm het volgende:
Bontenbal heeft vandaag juichend gadegeslagen denk ik. Dat is de enige redelijke middenpartij die nog over is, wellicht met D66
Ik vind dat geschreeuw zo erg. De PvdA was met Bos, Cohen, Asscher in ieder geval een nette partij. Als je ziet hoe men nu met andersdenkenden omgaat is een ramp.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 22:29 schreef Kleurplaatje het volgende:
[..]
Wel potsierlijk dat je voor een sociaaldemocratisch geluid nu nergens meer heen kunt (wat al jaren aan de gang is natuurlijk). Stemde al jaren blanco bij wijze van een soort protest, maar voel me nu eigenlijk echt verweesd.
Nu is het ook zo dan nuance al jaren niet sexy meer is. Een beetje wereldproblematiek wordt in soundbites van hooguit een minuut geduid en reacties op lastige kwesties worden beantwoord in max 140 tekens. En kritisch al je bronnen doorgaan is ook zo vermoeiend. Tsja.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 22:37 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Ik vind dat geschreeuw zo erg. De PvdA was met Bos, Cohen, Asscher in ieder geval een nette partij. Als je ziet hoe men nu met andersdenkenden omgaat is een ramp.
Iemand heeft ooit tegen Timmermans gezegd dat hij wel van zich af moet bijten richting Wilders dus die zakt mee in het bedenkelijke niveau van ordinaire schreeuwers als Wilders en Yesilgoz. Op het partijcongres praten ze schofterig over mensen die jaren hebben gegeven voor het land, alleen omdat ze anders denken. Men staat letterlijk schreeuwend tegenover elkaar.
Maakt het land nog minder bestuurbaar. De PVV is onbetrouwbaar gebleken, GL-PvdA kan binnen de eigen partij niet eens met elkaar door 1 deur. Wat moeten we dan nog?
Nee boeit me niks om kritiek te hebben op geloven het zijn allemaal sprookjes. Maar ik heb weinig behoefte om met kritiek alle christenen of moslims over een kam te scheren dus ik spreek niet zo over die geloven als monoliet zoals jij. Ik heb kritiek op wat ik wil, wil ik kritiek hebben op vrouwen of mensen met een kleurtje of moslims dan lever ik die. Jij bepaalt niet wat ik wel en niet mag of durf te zeggen, gelukkig niet.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 21:51 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Proest...
Natuurlijk.
Trad wives en islam, is echt helemaal anders.
Toe, verlicht ons Lord: waarom ZOU een vrouw haar hoofd moeten bedekken, en een man niet?
Je bent gewoon als de dood kritiek te hebben op de islam omdat je in je intersectionele fabel nu eenmaal als witte man geen kritiek MAG hebben op die exotische getinte religie.
Vrouwen hoeven niets van jouw soort 'progressivisme' te verwachten. Maar ook illusratief: ALTIJD de deur op een kiertje laten voor het 'exotische', ofwel, een soort vrouwenonderdrukking waarvan je zegt te gruwen, zolang het maar gekoppeld kan worden aan wit, Westers en Christelijk.
Ik ben daarentegen daar vrij helder in: trad wives, hoofddoeken... allemaal dezelfde seksitische middeleeuwse bagger, voortgekomen uit een seksitisch wereldbeeld en inherent vrouwvijandig.
https://www.uva.nl/shared(...)24/07/tradwives.htmlquote:Politieke ondertoon en raciale implicaties
De tradwife-trend gaat niet alleen over persoonlijke keuzes, maar heeft ook politieke en raciale implicaties. Mgge wijst erop dat tradwives vaak een nostalgisch beeld hebben van een tijd waarin vrouwen thuisbleven, wat overeenkomt met conservatieve overtuigingen. ‘Hoewel niet iedereen in de tradwife-gemeenschap openlijk rechtse politiek steunt, biedt de trend ruimte voor deze ideen,’ zegt ze.
Bracke voegt toe: ‘Sommige tradwives delen ideen die lijken op die van extreem-rechtse groepen, vooral rond het verhogen van geboortecijfers onder witte bevolkingsgroepen.’ Dit toont aan dat de trend niet alleen over lifestyle gaat, maar ook deel uitmaakt van grotere politieke ideen. De opkomst van de tradwife gaat hand in hand met de groei van conservatieve politiek, die vaak tegen moderne gendergelijkheid is. Sociale media verspreiden deze conservatieve ideen door ze aantrekkelijk te maken.
Ik reken erop dat Bontenbal met de nuance en het fatsoenlijke geluid gaat laten zien dat mensen er naar snakken, een tijd dat mensen normaal met elkaar omgaanquote:Op zaterdag 21 juni 2025 22:43 schreef Kleurplaatje het volgende:
[..]
Nu is het ook zo dan nuance al jaren niet sexy meer is. Een beetje wereldproblematiek wordt in soundbites van hooguit een minuut geduid en reacties op lastige kwesties worden beantwoord in max 140 tekens. En kritisch al je bronnen doorgaan is ook zo vermoeiend. Tsja.
Maar goed, naast dat meezakken in het niveau is het vooral schrijnend om te zien dat er op een fusiecongres hoofdzakelijk over een geopolitiek conflict gesproken wordt en moties over worden ingediend en amper over thema's als bestaanszekerheid, woningkwesties en leefbaarheid. Dingen waar ik ook dagelijks mee bezig ben zeg maar.
Als het CDA de kaarten goed speelt dan gaan ze een grote winst boeken ja.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 22:49 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Ik reken erop dat Bontenbal met de nuance en het fatsoenlijke geluid gaat laten zien dat mensen er naar snakken, een tijd dat mensen normaal met elkaar omgaan
Bakermat van de progressiviteit? Waarom dan? Omdat we vroeger nog vonden dat vluchtelingen als de Hugenoten ons juist voordelen brachten?quote:Op zaterdag 21 juni 2025 22:47 schreef Jojoke het volgende:
Het is een soort van simpel. Nederland is een bakermat van progressiviteit. Heel lang al zo geweest, dus als mensen van buitenaf komen dan moet je niet verwachten dat ze gaan zorgen dat het land meer progressief wordt. Deze nieuwe mensen zijn conservatiever, want ze zijn gewend waar ze vandaan komen.
Dus het omarmen van conservatieve nieuwelingen en tegelijkertijd enorm progressief willen zijn, is interne strijd.
Ja het is hopen op een tweestrijd tussen PvdA en CDA allebij een zetel of 38 dan kan het formeren ook rap gaan.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 22:49 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Ik reken erop dat Bontenbal met de nuance en het fatsoenlijke geluid gaat laten zien dat mensen er naar snakken, een tijd dat mensen normaal met elkaar omgaan
Ik denk dat de PvdA zichzelf had kunnen redden door dezelfde koers te gaan varen als de Deense sociaaldemocraten. Veel openlijk kritischer op (asiel)migratie en tegelijkertijd opkomen voor de problemen van de middenklasse. Daarmee zou de PVV gemarginaliseerd zijn, want die partij vist nu juist in die vijver.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 22:29 schreef Kleurplaatje het volgende:
[..]
Wel potsierlijk dat je voor een sociaaldemocratisch geluid nu nergens meer heen kunt (wat al jaren aan de gang is natuurlijk). Stemde al jaren blanco bij wijze van een soort protest, maar voel me nu eigenlijk echt verweesd.
Vroeger, lang geleden, waren we progressief en tolerant. Die tijden zijn helaas verdwenen. Vreemdelingenhaat en de wens om de tijd terug te draaien tot voor de globalisering vieren nu hoogtij. En gezien het niveau van onze opleidingen gaat dat niet snel veranderen.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 22:47 schreef Jojoke het volgende:
Het is een soort van simpel. Nederland is een bakermat van progressiviteit. Heel lang al zo geweest, dus als mensen van buitenaf komen dan moet je niet verwachten dat ze gaan zorgen dat het land meer progressief wordt. Deze nieuwe mensen zijn conservatiever, want ze zijn gewend waar ze vandaan komen.
Dus het omarmen van conservatieve nieuwelingen en tegelijkertijd enorm progressief willen zijn, is interne strijd.
Ik heb na de wanvertoning omtrent het partijcongres en daarvoor het gedoe in de partij over de fusie niet echt het idee dat GL-PvdA een betrouwbare partner is...quote:Op zaterdag 21 juni 2025 22:58 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ja het is hopen op een tweestrijd tussen PvdA en CDA allebij een zetel of 38 dan kan het formeren ook rap gaan.
In hun hoofd leven de meeste mensen nog in de tijd dat hun land de hele wereld regeerde.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 22:57 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Bakermat van de progressiviteit? Waarom dan? Omdat we vroeger nog vonden dat vluchtelingen als de Hugenoten ons juist voordelen brachten?
Nederland is ook juist conservatief. Kijk bijvoorbeeld hoe de SGP'ers erin staan. Uberhaupt kijk naar de zetelverdeling, conservatief zou ik naar aanleiding van de inhoud van onze kamer als het merendeel omschrijven
De nieuwkomers zijn ook lang niet allemaal conservatief. Denk aan Maxima, die beschreef het mooi, De Nederlander bestaat niet. Ik zou dat als een progressieve migrant omschrijven.
Conservatieve nieuwelingen passen qua sociale issues uiteraard niet per se het beste bij een centrum linkse partij, maar misschien passen ze er op economische issues wel heel goed. Tegelijk zijn ze natuurlijk meer welkom bij centrumlinks dan bij hele conservatieve partijen.
Kweenie hoor, Nederland was altijd een land van doemaargewoondandoejealgekgenoeg.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 23:08 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Vroeger, lang geleden, waren we progressief en tolerant. Die tijden zijn helaas verdwenen. Vreemdelingenhaat en de wens om de tijd terug te draaien tot voor de globalisering vieren nu hoogtij. En gezien het niveau van onze opleidingen gaat dat niet snel veranderen.
Volgens mij heb je geen enkel benul wat er hier allemaal naar binnenkomt. Op de schaal van verlichting en ontwikkeling zit de meerderheid tussen de neanderthaler en de late middeleeuwer.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 22:57 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
De nieuwkomers zijn ook lang niet allemaal conservatief. Denk aan Maxima, die beschreef het mooi, De Nederlander bestaat niet. Ik zou dat als een progressieve migrant omschrijven.
Conservatieve nieuwelingen passen qua sociale issues uiteraard niet per se het beste bij een centrum linkse partij, maar misschien passen ze er op economische issues wel heel goed. Tegelijk zijn ze natuurlijk meer welkom bij centrumlinks dan bij hele conservatieve partijen.
Het partijcongres viel mij juist reuze mee. Had meer onenigheid en dergelijke gedacht, ja wel een hyperfocus op bijzaken. Maar geen betrouwbare partner dat snap ik niet helemaal. Waarom is de partij door een partijcongres nou weer onbetrouwbaarder geworden. Volgens mij communiceert de PvdA op dit moment vrij aardig wat ze willen wat is er dan onbetrouwbaar?quote:Op zaterdag 21 juni 2025 23:09 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Ik heb na de wanvertoning omtrent het partijcongres en daarvoor het gedoe in de partij over de fusie niet echt het idee dat GL-PvdA een betrouwbare partner is...
Dus ik weet het ook niet. PVV kan natuurlijk niet, maar ik heb ook echt geen zin in weer die ellendige VVD
Boeiende insteek!quote:Op zaterdag 21 juni 2025 23:51 schreef Havermout2 het volgende:
Het lijkt me vooral een interne actie, waarbij Timmermans vrij effectief de oudere, kritische PvdA-prominenten heeft uitgeschakeld via Piri. Ik denk dat wat electorale schade in het midden is ingecalculeerd om de neuzen dezelfde kant op te krijgen. Bijkomend voordeel is dat PvdA-GL nu eindelijk eens de politieke agenda bepaalt, terwijl de rest moet reageren.
Helaas werkt dit wel de polarisatie in de hand. De politieke verhoudingen beginnen steeds meer op die in de VS te lijken, waarbij de uitersten op links en rechts eisen dat de kiezer in het midden een kant kiest.
Persoonlijk heb ik er niet zoveel moeite mee, ondanks dat ik het standpunt niet deel. De oproep tot een wapenembargo tegen Isral is ongeveer net zo realistisch als de asieleisen van Wilders: leuk voor een deel van de eigen parochie, maar je hoeft toch nooit te leveren. Hopelijk verschuift de focus snel naar de Nederlandse problemen zoals bestaanszekerheid, woon- en stikstofcrisis en het onderwijs. Het electoraat is wat minder links dan de leden, maar het geheugen van de kiezer is kort.
QFPquote:Op zaterdag 21 juni 2025 22:47 schreef Jojoke het volgende:
Nouja ik vind de bakermat altijd een mooi woord. Maar ik snap oprecht niet waarom progressiviteit bij ons vandaaan zou komen. Dan lijkt weet ik veel mesopothamie of een andere zeer oude cultuur me een stuk waarschijnlijker.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 23:09 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
In hun hoofd leven de meeste mensen nog in de tijd dat hun land de hele wereld regeerde.
Ik weet best wat er binnenkomt heb vrienden die vluchteling zijn geweest bijvoorbeeld. Ook als je met nieuwere immigranten praat het zijn allemaal mensen met dezelfde behoeftes als jij en ik. Met jouw benadering zie je ze als minderwaardig. Je lult zelf maar wat overduidelijk dat je vooral via de media met migranten te maken denkt te hebben.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 23:30 schreef quo_ het volgende:
[..]
Volgens mij heb je geen enkel benul wat er hier allemaal naar binnenkomt. Op de schaal van verlichting en ontwikkeling zit de meerderheid tussen de neanderthaler en de late middeleeuwer.
En dan Maxima opvoeren als progressieve immigrant. En persoon in de laatste 25 jaar en dan ook nog uit een totaal niet respresenatief milieu.
Je bent toch totaal niet serieus te nemen met dit soort praatjes.
De afkomst van mensen is voor mij geen reden om ze als minderwaardig aan te duiden.quote:Op zondag 22 juni 2025 00:03 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ik weet best wat er binnenkomt heb vrienden die vluchteling zijn geweest bijvoorbeeld. Ook als je met nieuwere immigranten praat het zijn allemaal mensen met dezelfde behoeftes als jij en ik. Met jouw benadering zie je ze als minderwaardig. Je lult zelf maar wat overduidelijk dat je vooral via de media met migranten te maken denkt te hebben.
Ik hoef je niks aan te wrijven als het hebt over neanderthalers dan beschrijf je mensen als een ander soort mens, primitiever dan wij. Je gaf ook duidelijk aan dat het gaat om wie er binnenkomt, dat gaat automatisch over afkomst. Misschien bedoel je het anders, dan druk je je erg dom uit.quote:Op zondag 22 juni 2025 00:20 schreef quo_ het volgende:
[..]
De afkomst van mensen is voor mij geen reden om ze als minderwaardig aan te duiden.
Bij gedrag ligt dat anders. En het doelbewust en met voorbedachte rade opvoeren van foute aannames en conclusies om mensen dingen aan te wrijven is niet al te lekker.
Laat maar, geen probleem dat je bepaalde dingen niet goed snapt omdat je niet goed kunt lezen.quote:Op zondag 22 juni 2025 00:29 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ik hoef je niks aan te wrijven als het hebt over neanderthalers dan beschrijf je mensen als een ander soort mens, primitiever dan wij. Je gaf ook duidelijk aan dat het gaat om wie er binnenkomt, dat gaat automatisch over afkomst. Misschien bedoel je het anders, dan druk je je erg dom uit.
Je hoofd niet boven het maaiveld uitsteken. Daar weet ik alles vanaf.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 23:22 schreef Perrin het volgende:
[..]
Kweenie hoor, Nederland was altijd een land van doemaargewoondandoejealgekgenoeg.
Spruitjeslucht, verzuiling, het calvinistische keurslijf, kneuterigheid, land van dominees en kooplieden, de VOC-mentaliteit.
Dat hele progressieve is misschien iets uit de jaren '70-'90 toen de boomers jong waren en zich afzetten. Ook weer snel voorbij met de opkomst van Fortuyn en de PVV en alle maatschappelijke ellende van nu met polarisatie en verharding.
En hoeverre is dat tegenwoordig nog beter dan een autochtoon? Van onze opleidingen moeten we het niet meer hebben en als je wat meer wilt dan bij je ouders blijven leven en een baantje voor net boven het minimum, dan wordt het lastig.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 23:30 schreef quo_ het volgende:
[..]
Volgens mij heb je geen enkel benul wat er hier allemaal naar binnenkomt. Op de schaal van verlichting en ontwikkeling zit de meerderheid tussen de neanderthaler en de late middeleeuwer.
En dan Maxima opvoeren als progressieve immigrant. En persoon in de laatste 25 jaar en dan ook nog uit een totaal niet respresenatief milieu.
Je bent toch totaal niet serieus te nemen met dit soort praatjes.
PVV en realistisch? Wow, daar moet ik even van bijkomen.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 23:57 schreef quo_ het volgende:
[..]
Boeiende insteek!
En wel lekker vals om het realiteitsgehalte van het GL-stokpaardje als PVV-realistisch af te doen
Progressief betekent dat je vernieuwing omarmt. Het maakt daarbij niet uit of het ook een verbetering is.quote:Op zondag 22 juni 2025 00:00 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Nouja ik vind de bakermat altijd een mooi woord. Maar ik snap oprecht niet waarom progressiviteit bij ons vandaaan zou komen. Dan lijkt weet ik veel mesopothamie of een andere zeer oude cultuur me een stuk waarschijnlijker.
Nee precies maar vernieuwing omarmen is dan toch iets van nog voordat er mensen in Nederland waren. Ik wil gewoon zo graag weten op welk moment in onze geschiedenis wij ontdekten wat vernieuwing was en dat over de wereld zouden hebben verspreid. Maar het is wat off-topic lol.quote:Op zondag 22 juni 2025 01:22 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Progressief betekent dat je vernieuwing omarmt. Het maakt daarbij niet uit of het ook een verbetering is.
VVD is zelf ook veel te radicaal om mee samen te werken. Alleen maar goed dat PvdA daar afstand van neemt. VVD gaat veel verliezen deze verkiezingen met hun extremistische koers.quote:Op zondag 22 juni 2025 00:57 schreef RotatoR het volgende:
Steeds meer geluiden bij de VVD om dit geradicaliseerde GL/PvdA uit te sluiten.
[ x ]
[ x ]
[ x ]
Die foute aannames zijn dus dingen die zij tijdens hun opvoeding anders hebben geleerd. En wat zij normaal vinden, vinden wij misschien schandalig, en omgekeerd.quote:Op zondag 22 juni 2025 00:20 schreef quo_ het volgende:
[..]
De afkomst van mensen is voor mij geen reden om ze als minderwaardig aan te duiden.
Bij gedrag ligt dat anders. En het doelbewust en met voorbedachte rade opvoeren van foute aannames en conclusies om mensen dingen aan te wrijven is niet al te lekker.
De verkiezingen komen er aan. Had je wat anders verwacht? Maakt het nog iets uit waar het over ging?quote:Op zondag 22 juni 2025 00:57 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
[ x ]
[ x ]
We hebben min of meer het kapitalisme bedacht zoals het nu werkt. Dat kun je zien als een hoogtepunt of een dieptepunt. maar bij de introductie (VOC) was het heel effectief. Wel ook voornamelijk voor de rijken, maar dat is natuurlijk bijna altijd zo. Die hebben het meeste in de melk te brokkelen.quote:Op zondag 22 juni 2025 01:24 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Nee precies maar vernieuwing omarmen is dan toch iets van nog voordat er mensen in Nederland waren. Ik wil gewoon zo graag weten op welk moment in onze geschiedenis wij ontdekten wat vernieuwing was en dat over de wereld zouden hebben verspreid. Maar het is wat off-topic lol.
Welnee.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 21:16 schreef EttovanBelgie het volgende:
Echt, die laatste foto ook van het hok GL-PvdA, met Timmermans en gesluierde Lalah op de voorste rij...
Beter kan je het failliet van 'links progressivisme' niet in beeld brengen.
Stel je voor dat daar een dame met Staphorst-kap in de kamer gaat zitten. De reacties op Joop zullen niet mals zijn.
RIP Links.
Hoe kan het dan dat ze een openlijk katholiek gelovige leider hebben?quote:Op zaterdag 21 juni 2025 22:03 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Heel simpel:
PvdA-GL vindt religie ouderwets en kut, totdat het de islam betreft.
Toevallig is Frans Timmermans er niet bepaald stiekem over gelovig te zijn. Wouter Bos ook al niet.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 22:46 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
De suggestie dat christenen niet welkom zouden zijn bij linkse mensen heb ik nog nooit gezien. Ik moet wel toegeven dat ik heel weinig christenen tegenkom in progressieve kringen als het zo is meestal uit spaans sprekende landen.
En ook Jesse Klaver is al katholiek.quote:Op zondag 22 juni 2025 07:19 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Toevallig is Frans Timmermans er niet bepaald stiekem over gelovig te zijn. Wouter Bos ook al niet.
Maar toch schijnt de PvdA christenen te haten, rara politiepet.
Beperkte leesvaardigheden dus.quote:Op zondag 22 juni 2025 01:20 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
PVV en realistisch? Wow, daar moet ik even van bijkomen.
Het is denk ik ook niet geheel toevallig dat gelovige landen als Spanje en Ierland het meest kritisch zijn op dat punt.quote:Op zondag 22 juni 2025 07:16 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Hoe kan het dan dat ze een openlijk katholiek gelovige leider hebben?
Begrijp ik nu dat jij tegen het opnemen van asielzoekers bent, en het onterecht vind dat PvdA/GL de schuld krijgen van het opnemen ervan?quote:Op zondag 22 juni 2025 09:05 schreef -XOR- het volgende:
De radicaal-rechtse Israelfappers zijn alweer overal aan het juichen voor de volgende regime change zie ik trouwens.
Dat worden weer een hoop asielzoekers door rechtse domheid waarvan PvdAGl de schuld gaat krijgen, en het domme klootjesvolk gaat er wederom met boter en suiker in.
Ik stel goedbeschouwd nergens dat ik tegen de opname van vluchtelingen ben maar om nu zo'n stroom te gaan triggeren terwijl je niet happig bent op asielzoekers is niet erg handig.quote:Op zondag 22 juni 2025 09:09 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Begrijp ik nu dat jij tegen het opnemen van asielzoekers bent, en het onterecht vind dat PvdA/GL de schuld krijgen van het opnemen ervan?
Heb ik iets gemist? Wie triggert nu welke stroom?quote:Op zondag 22 juni 2025 09:11 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik stel goedbeschouwd nergens dat ik tegen asielzoekers ben maar om nu zo'n stroom te gaan triggeren terwijl je niet happig bent op asielzoekers is niet erg handig.
Godzijdank!quote:Op zondag 22 juni 2025 00:57 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
[ x ]
[ x ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |